
ŠPORT 2007
Redakcia Športu a motorizmu predstavuje známku kvality Slovenskej televízie. I v sťažených podmienkach si vie vytvoriť priestor,aby mohla priniesť divákovi zodpovedajúci výsledok. Pritom personálne obsadenie redakcie je neustále oscilujúce. Veď v priebehu 18-tich rokov sa personál redakcie obmenil trikrát. Každá takáto dramatická zmena zaznamenala určitú stagnáciu a až neskôr ďalší rozvoj. Keď si pozrieme jednotlivé roky vysielania, celkový súčet vysielacich hodín, číslo kolíše medzi necelými 600 až vyše 1200 hodinami. Najviac oslabilo redakciu ťaženie bývalého riaditeľa R.Rybníčka, keď redakciu musela opustiť vyše polovica skúsených redaktorov a na ich miesta prišli menej skúsení. Stopy tohto jednania pociťuje redakcia, ale aj divák do dnes. Pozitívne zmeny sa začali diať až nástupom riaditeľa Radima Hrehu, ktorý dal redakcii priestor, ktorý jej patrí a začal vytvárať podmienky pre založenie športového kanála STV 3. Toto môžeme považovať za základnú a výraznú zmenu v minuloročnom období.
Spravodajstvo
Jedným z ťažiskových bodov celotýždňovej práce redakcie je spravodajstvo. Jeho štruktúru vytvárajú ranné správy v rannom magazíne, denné správy a hlavný prím relácia GBS o 19,50 hod. Zavedením druhých večerných správ v rámci Správ a komentárov je umožnené doplniť informácie zo športových podujatí vo večerných hodinách doma i v zahraničí. Za najvyššiu kladnú hodnotu považujem informatívnosť spravodajstva. Je vyššia ako u okolitých staníc. Redaktori by si však mali začať všímať aj menšinové športy, nielen športy č. 1. To všetko treba brať do úvahy už v prípravách celodenných a týždenných plánov. Ďalšie problémy nastávajú vo formotvorných prostriedkoch relácie. Achilovu pätu cítiť v dennom scenári, prejavuje sa totálna absencia dramaturgie. Napr. z denných správ sa skáče do udalostí predchádzajúceho dňa a opäť sa vraciame do dnešných hodín. Veľakrát by sa stačilo zamyslieť a správne zoradiť chronológiu podujatí. Nemôže byť merítkom len popularita športu. V rámci tvorby šotov je potrebné sústrediť sa na strihovo-obrazové spracovanie, komentárové po stránke myšlienkovej i technickej. Pred mnohými rokmi bolo dobrým zvykom v redakcii neustále sledovanie kvality textu a z toho vyplývajúce odstraňovanie chýb. Vyjadrovanie redaktorov napomáhalo vylepšiť konzultácie s odborníkmi z Jazykovedného ústavu Ľ.Štúra SAV. Dnes u skúsenejších redaktorov počujeme dobrý štandard, u mladšej generácie sa vkráda do komentára hovorový slang až nárečový prejav. Technickú kvalitu zvuku silne ovplyvnilo zrušenie niektorých mixážnych a nahrávacích pracovísk, kde sa pod dohľadom odborníkov zvukárov nahrával komentár. Samonahrávanie redaktorov nie je vhodné, pretože sám redaktor nemá možnosť spätnej kontroly. Podobne cítiť aj nedostatky v strihovej skladbe. Mnohokrát v šotoch hovoriaca hlava hráča strieda druhú a divák stráca orientáciu a zmysel, pretože chýba spájajúci a vysvetlujúci komentár. Tu opäť ako pri zvuku sa pod tieto nedostatky podpísalo zdecimovanie personálu v strižniach. Redaktor ako univerzálna osoba, ktorá nielen vytvára šot, ale si ho aj strihá a nahráva, nepatrí na pôdu verejno-právnej televízie. Tento parameter môže byť aplikovateľný u malých sídliskových televízií. Nie však na pôde STV, kde každá zložka má mať svoje odborné zastúpenie. Zastavme sa pri vizuálnom spracovaní spravodajských štúdií. Dnes už nestačí len „atramentová“ grafika sýtych farieb, vytvárajúcich plošno- priestorový výraz štúdia. V týchto časoch je potrebné okrem výrezov do obrazu sa snažiť zakomponovať dynamicko-virtuálnu grafiku a začať pracovať aj s technikou Vzdušného obrazu. To všetko nám napomôže zmodernizovať prejav spravodajstva. Možno by bola aj vhodná spolupráca s plošnými dizajnérmi, divadelnými scénografmi a filmovými architektami na zaktraktívnení výzoru našich štúdií. V rámci uplynulého roka kladne hodnotím rozšírenie športového spravodajstva v denných a večerných hodinách v Správach a komentároch. Možno by stálo za úvahu rozšíriť druhé večerné vydanie športu ako sólo reláciu. Zároveň navrhujem rozšíriť sobotňajšie a nedeľné vydanie GBS do dvadsaťminútových blokov, ako sme ho používali pred piatimi, šiestimi ... rokmi. Reláciu odpískané vyprofilovať na dva samostatné subjekty, ktoré by niesli pečať a charakter bývalých relácií „Tango“ – zaberajúce sa futbalom, OK – hokej, venujúci sa ľadovému športu č. 1.
DOKUMENTARISTIKA A PUBLICISTIKA
Ruka v ruke išla kedysi so spravodajstvom dokumentaristika a publicistika. O prvej už ani nechýrovať, pri druhej relácia Športové ozveny je len slabým odvarom kedysi známeho Športu extra, ktorý bol súčasťou pevného programu. V dnešnom programe ide len o symbilické návraty k športu a udalostiam uplynulej periódy. Zväčša sú postrihané zo zvyškov spravodajských materiálov. Aj keď má redaktor snahu ponoriť sa do problému, musí ho väčšinou nahrádzať slovom, chýba obraz a autentické fakty. Sem tam vidíme určitý pokus o profil športovca a športovkyne. Veľakrát je látka zaujímavá, ale keď mladá pôvabná bežkyňa behom 12 minút materiálu neustále obieha okolo jednej jedinej lavičky v parku, vzniká u diváka dojem trápnosti... V skratke povedané dokumentaristiku a publicistiku na pôde STV treba pokropiť živou vodou. Kladiem kacírsku otázku, blíži sa olympiáda a koľko je už natočených portrétov naších olympionikov?
PRENOSY
Za najväčší plus považujem obnovu množstva vlastných športových prenosov z domácich súťaží. Priame prenosy patrili medzi výkladnú skriňu práce športovej redakcie a technicko-tvorivých zložiek STV. Je poťešujúce, že i po období regresu z obdobia riaditeľa Rybníčka prenosy po vizuálnej stránke nestratili na kvalite. Hovorí to o výbornej práci režisérov, kameramanov, ale i strihačov a zvukárov. Nestratili nič zo svojho fortielu. Druhou stranou mince je, že väčšinu prenosov tvoria futbal, hokej, sem tam v pohárových súťažiach preblesknú ostatné loptové športy – basketbal, volejbal, hádzaná. Okrajovo uvidíme jazdecké preteky, ale dostihové kone nám z jari odštartovali a odcválali do nenávratna. Dramaturgia prenosov by si mala všímať viac celú šírku športového diania, priniesť na obrazovku upolové, gymnastické a technické športy, nielen sústrediť pozornosť na športy č. 1. Ako pri spravodajstve, ďalším problémom je komentár. Zaslúžilí harcovníci Plesník, Merčiak predvádzajú svoj stabilný, výborný výkon. Plesník dominuje svojou faktografiou a znalosťou prostredia, Merčiak udivuje svojou neutíchajúcou encyklopedickosťou. Zložitejšie je to už pri nastupujúcej generácii. U R. Feketeho, P. Gašpara a M.Hájka cítiť napredovanie. Potrebovalo by však väčšiu dynamiku, kvalita ich komentáru má sínusiodný charakter, je mnohokrát závislá od kvality externého respondenta. V nadväznosti na komentár musím spomenúť scenár prenosov. Niekedy mi pripadajú ako prekombinované. Zdvojenie hostí, znásobenie redaktorských štandov na štadióne, popretkávaných reklamov, spôsobuje u diváka chaos. Niekedy o jeden štand menej by urobilo pre diváka viac. Čo sa týka prenosov zo zahraničia, výborná vec je malé štúdio pre hosťa a redaktora. Pomáha doplniť informácie, postrehy z prebiehajúcich zápasov a súťaží. Štúdio je jednoduché, ale má svoje kladné, estetické i praktické parametre. Tienistou stránkou je, že naši komentátori necestujú na podujatia v zahraničí. Komentovať len podľa obrazu a internetových správ je na dnešnú dobu úbohé. Nemôžeme sa na všetko pozerať cez prizmu nedostatku peňazí. Redaktor predsa nemôže odčítať čo sa deje na ploche mimo obraz, veľakrát sa len musí ťažkopádne domnievať, čo sa stalo, prečo hráč leží zranený na trávniku. Stráca sa autenticita a atmosféra zápasu, ktorú by nám mohol komentátor sprostredkovať, keby bol v dejisku zápasu. V blízkej budúcnosti sa rozšíri množstvo prenosov. Myslím, že by bolo vhodné pouvažovať nad návratom skúsených komentátorov I. Ninaja, D. Gabániho, M. Michálecha, S. Pavlíka ... skrátka tých, čo museli odísť z STV z rôznych príčin, ale nie z objektívnych dôvodov. Miro Michálech na dôvažok ako čerstvý držitel ocenenia OTO. Bude to chcieť veľa diplomacie.
BUDÚCNOSŤ
Ako som na začiatku povedal vedenie riaditeľa Hrehu ako jediné za posledných 18 rokov rešpektovalo prirodzenú zákonitosť nášho televízneho prostredia, veľký záujem nášho diváka o šport. Športovú redakciu očakáva výrazné rozšírenie činnosti. Pozor, tu už neide o klasickú redakčnú prácu, ale pokrytie celého programu. Jeho vysielací čas sa bude vyvíjať, štartuje pri čísle osem hodín, alebo vo veľmi blízkej budúcnosti sa zastaví na čísle 24, čiže celodennom vysielaní. Plán a koncepcie sú vypracované. Pár hodín pred zapálením olympijského ohňa v Pekingu vstupujeme do éteru v novej technickej kvalite – digitálnym signálom. Digitalizácia nás po dlhých rokoch konečne posune dopredu. Otvárajú sa nám nové technické možnosti. Je však potrebné vyškoliť obslužný personál, aby techniku ovládal 100 %-ne. Lebo ináč nám hrozí katastrofa. Už v tomto období sme mali odskúšavať prevádzku, dolaďovať dramaturgické plány, vytvárať vizuál a stavať štúdiá. Podľa správ už sa niečo deje, ale hlavné gro práce nás ešte len čaká, pretože ešte neprišla dotácia. Mnohé veci budú z tohto dôvodu dolaďované za pochodu. Ľudia to zvládnu, pracovníci v STV už mnohé veci preskákali, ale na pracovnej pohode to nepridáva. Plán a koncepcie sú vypracované, ale dovolím si na záver tohto bloku jednu kacírsku otázku: „Vieme čo budeme vysielať na kanáli STV 3 po veľkej olympijskej sláve na Vianoce 2008 a Nový rok 2009“? Na programoch STV 1 a STV 2 odporúčam rozšíriť spravodajský čas vo večerných hodinách,aby sa informácie o skončených podujatich dostali k divákom. Je potrebné sa zaoberať aj hlbšie problematikou slovenského športu v publicistických reláciách, dokumentovať činnosť slovenských športovcov v dokumentárnych filmoch. Zároveň navrhujem vytvoriť dokumentárno-publicistický program, zaoberajúci sa históriou slovenského športu a jeho protagonistov. V tomto ohľade by tiež mohli byť nápomocní bývalí pracovníci STV K.Polák, M.Kuchárik, M.Michalič, S. Košický, L.Pilc. Zároveň odporúčam hlbšiu spoluprácu s pedagógmi VŠMU v oblasti osobnostného prejavu, s reklamným oddelením na vytváraní sponzorských aktivít pre naše programy. Po rokoch snáh, teórií a omylov má Športová redakcia možnosť napredovať mílovými krokmi vpred. Prajeme jej pritom veľa šťastia a držím palce!
Bratislava, apríl 2008 ,Mgr. Igor SIVÁK

Noviny budú musieť uverejňovať aj reakcie politikov na pravdivé informácie, ak využijú právo na odpoveď. Svojim podpisom pod nový tlačový zákon to umožnil prezident Ivan Gašparovič. Hlava štátu sa rozhodla odobriť sporný zákon aj napriek nevôli vydavateľov tlače, profesijných združení či medzinárodných organizácií. Podľa nich zasahuje do slobody tlače, prezident tvrdí, že ju rozširuje.
Gašparovič v polovici apríla na pôde Rady Európy povedal, že zákon podpíše, aby urýchlil podanie na Ústavný súd SR. Myslí si, že keby zákon vrátil poslancom, koalícia schváli rovnakú verziu. "Keďže všetci prezentujú, že zákon pôjde pred Ústavný súd, tak tým sa to aspoň urýchli, pôjde pred ústavný súd," povedal v apríli prezident. Podľa neho vydavatelia tlače môžu spor ťahať aj na Európsky súd pre ľudské práva, nebude mu to prekážať.
Nový zákon od ministra kultúry Mareka Maďariča zo Smeru-SD dokonca vybielil titulné strany celoštátnych denníkov. Keď parlament začal rokovať o návrhu zákona, denníky zverejnili sedem hriechov zákona. Po jeho schválení v parlamente, uverejnili výzvu prezidentovi, aby zákon nepodpísal. Zároveň sa obrátili aj Ústavný súd a medzinárodné inštitúcie, aby noviny mohli naďalej slúžiť čitateľom.
Koalícia prijala kontroverzný tlačový zákon bez akceptovania opozičných požiadaviek. Účinný bude od 1. júna. Opozícia požadovala obmedziť právo na odpoveď, uplatňovať sa nemalo na pravdivé informácie. Ďalej požadovali, aby odpovedať nemohli verejní funkcionári, teda aj politici, orgány verejnej moci a trestne stíhaní. Povinnosť ochraňovať zdroj informácií chceli zmeniť na právo. Vládna predloha prikazuje zdroj informácie tajiť. Opozícia vo viacerých prípadoch svoje návrhy odôvodňovala pripomienkami Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), ktorá kritizovala návrh s tým, že zasahuje do slobody prejavu.
Najsilnejšia opozičná strana SDKÚ-DS aj Slovenský syndikát novinárov (SSN) pripravujú právnu analýzu tlačového zákona, ktorý dnes podpísal - tak ako avizoval, prezident Ivan Gašparovič. Zákon totiž chcú dať na Ústavný súd SR. Vlastnú právnu analýzu pripravuje aj Združenie vydavateľov periodickej tlače. Ako po schválení zákona v Národnej rade SR avizoval predseda združenia Miloš Nemeček, keďže vydavatelia rovnako ako iné spoločenské organizácie, či občania, nemajú možnosť obrátiť sa priamo na Ústavný súd SR, požiadajú o to poslancov parlamentu. Podpísanie tlačového zákona ich neprekvapilo.
Prezident SR Ivan Gašparovič tlačový zákon "podpísal rovnakým spôsobom, akým podpísal aj iné zákony, ktoré v parlamente schválila vládna koalícia," povedal poslanec za SDKÚ-DS a člen parlamentného mediálneho výboru Tomáš Galbavý. Podľa neho je prezidentov podpis pod novým zákonom o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve prejavom lojality, toho, že "nepôjde proti strane Smer-SD, ktorá mu sľúbila podporu v prezidentských voľbách". Podpísanie zákona neprekvapilo ani šéfku SSN Zuzanu Krútku. Pripomenula, že rovnaké stanovisko prezentoval Gašparovič aj minulý týždeň v piatok. "Priznám sa, že som nenašiel niečo tak relevantné, aby som tento zákon vracal," povedal Gašparovič 18. apríla po stretnutí s Krútkou a Nemečkom. Zákon analyzujú právnici syndikátu, povedala Krútka s tým, že sú dve možnosti ďalšieho postupu - podanie na Ústavný súd alebo sťažnosť na Ústavný súd.
Noviny budú musieť uverejňovať aj reakcie politikov na pravdivé informácie, ak využijú právo na odpoveď. Svojim podpisom pod nový tlačový zákon to umožnil prezident Ivan Gašparovič. Hlava štátu sa rozhodla odobriť zákon aj napriek nevôli vydavateľov tlače, profesijných združení či medzinárodných organizácií. Podľa nich zasahuje do slobody tlače, prezident tvrdí, že ju rozširuje. Gašparovič v polovici apríla na pôde Rady Európy povedal, že zákon podpíše, aby urýchlil podanie na Ústavný súd SR. Myslí si, že keby zákon vrátil poslancom, koalícia schváli rovnakú verziu. "Keďže všetci prezentujú, že zákon pôjde pred Ústavný súd, tak tým sa to aspoň urýchli, pôjde pred Ústavný súd," povedal prezident. Podľa neho vydavatelia tlače môžu spor ťahať aj na Európsky súd pre ľudské práva, nebude mu to prekážať.
Nový zákon od ministra kultúry Mareka Maďariča zo Smeru-SD dokonca vybielil titulné strany celoštátnych denníkov. Keď parlament začal rokovať o návrhu zákona, denníky zverejnili sedem hriechov zákona. Po jeho schválení v parlamente uverejnili výzvu prezidentovi, aby zákon nepodpísal. Zároveň sa obrátili aj na Ústavný súd a medzinárodné inštitúcie, aby noviny mohli naďalej slúžiť čitateľom.
Koalícia prijala kontroverzný tlačový zákon bez akceptovania opozičných požiadaviek. Účinný bude od 1. júna. Opozícia požadovala obmedziť právo na odpoveď, uplatňovať sa nemalo na pravdivé informácie. Ďalej požadovali, aby odpovedať nemohli verejní funkcionári, teda aj politici, orgány verejnej moci a trestne stíhaní. Povinnosť ochraňovať zdroj informácií chceli zmeniť na právo. Vládna predloha prikazuje zdroj informácie tajiť. Opozícia vo viacerých prípadoch svoje návrhy odôvodňovala pripomienkami Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), ktorá kritizovala návrh s tým, že zasahuje do slobody prejavu.

Technológia Blu-ray diskov v blízkej budúcnosti divákom umožní chatovať cez internet s ľuďmi, ktorí práve sledujú rovnaký film, sťahovať si nové bonusové materiály a ukladať si ich do lokálnej pamäte, či hrať on-line hry. Umožní to rozšírenie možností prehrávača Blu-ray diskov o profil 2.0, známy ako BD-Live, v ktorom bude mať užívateľ možnosť pripojiť Blu-ray titul na internet. V súčasnosti podporovaný profil 1.1, známy ako BonusView, ponúka divákom okrem možností známych z DVD, ako titulky, rôzne jazykové verzie alebo možnosť voľby uhla pohľadu, aj funkciu Picture-in-Picture (obraz v obraze, napríklad pre video-komentár alebo lokálnu pamäť pre ukladanie dát. Tá umožňuje "zapamätanie" nastavenia titulkov, zobrazenia a zvukovej verzie aj po vytiahnutí filmu z prehrávača.Technológii Blu-ray sa úplne otvorili dvere po tom, ako v januári filmové štúdiá Warner Bros Entertainment oznámili, že svoje filmy nebudú distribuovať vo formáte HD DVD, ale uprednostnia Blu-ray. Spoločnosť Toshiba, ktorá vyrábala HD DVD prehrávače následne vo februári oznámila, že z "vojny formátov" odstupuje a jediným nástupcom DVD nosičov sa tak stal Blu-ray.Blu-ray disk (BD), ktorý mnohí označujú za "optický nosič budúcnosti" alebo technológiu 21. storočia, vyzerá rovnako, ako DVD. Je to teda disk s priemerom 12 centimetrov. Oproti klasickému DVD ale ponúka niekoľkonásobne väčšiu kapacitu. Najväčší rozdiel je v spôsobe snímania modrým laserom, ktorý ukladá informácie 0,1 mm pod povrch disku a vďaka kratšej vlnovej dĺžke dokáže uložiť na jedno médium omnoho viac dát. Zatiaľ čo na jednovrstvové DVD si môže užívateľ uložiť 4,7 GB informácií, jednovrstvový Blu-ray disk pojme až 25 GB. Kapacita dvojvrstvového Blu-ray disku je dvojnásobná, teda 50 GB (dvojvrstvové DVD má pri tom kapacitu len 8,5 GB). Vo vývoji sú už i BD s kapacitou 100 a 200 GB. Podobne ako CD a DVD nosiče, existujú aj Blu-ray disky vo viacerých variantoch - BD-ROM (lisovaný disk), BD-R (disk pre jednorazový zápis) a BD-RE (prepisovateľný disk). Zatiaľ čo na BD-ROM sa prevažne vydávajú filmy, hry, softvér a multimediálny obsah, BD-R a BD-RE sú určené najmä na ukladanie počítačových dát. Blu-ray mechaniky do počítačov, ktoré sú na našom trhu, dokážu BD nielen čítať, ale aj napaľovať v jednej alebo dvoch vrstvách. Zároveň sú schopné čítať a zapisovať na DVD a CD.Spolu s Blu-ray technológiou prichádza aj možnosť vydávať filmy vo formáte HD, teda High-definition (vysoké rozlíšenie). Obraz v tomto formáte je oveľa ostrejší a možno ho premietať bez straty kvality na väčšej projekčnej ploche. Aby si však mohol divák skutočne vychutnať výhody takto vydaného filmu, mal by byť vybavený Full HD alebo HD ready zariadením - počítačovým monitorom, televízorom, či projektorom, ktorý dokáže spracovať HDTV signál. Pre porovnanie, maximálne rozlíšenie bežného DVD zodpovedá SDTV (720 x 480/576), rozlíšenie Blu-ray diskov je 1920x1080. S vyššou kvalitou obrazu prináša samozrejme Blu-ray i vyššiu kvalitu zvuku a zo štandardného 5.1-kanálového zvuku postupne prechádza na 7.1 vo formátoch Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, Dolby TrueHD alebo DTS-HD.Prvým filmom, ktorý vyšiel na Blu-ray disku, bola v apríli 2007 bondovka Casino Royale (2006). Do konca roka už bolo v tomto formáte dostupných 58 titulov. Ako prvý český film na Blu-ray vyjde v pondelok 28. apríla komédia Gympl režiséra Tomáša Vorela. Diváci na ňom okrem filmu nájdu komentár, rozhovory, vystrihnuté scény, film o filme, fotogalériu a melodrámu Zelený list. Priložený je k nemu i soundtrack na CD.
Supermodelka Naomi Campbell sa objaví v závere druhej série seriálu Škaredá Betty (2006), uviedla herečka Becki Newton. "Zahrá si v našej poslednej epizóde. Je to vzrušujúce," povedala Newton. "Osobne som požiadala, aby som nemusela stáť vedľa Naomi. Amanda by nechcela, aby ju videli vedľa takej vysokej a krásnej osoby," dodala herečka, ktorá v seriáli stvárňuje drzú recepčnú Amandu Sommers. Zatiaľ nie je jasné, v akej úlohe sa 37-ročná supermodelka predstaví. Na začiatku tohto mesiaca ju zatkli pre podozrenie z napadnutia verejného činiteľa po tom, čo polícia prišla vyriešiť výtržnosť na londýnskom letisku Heathrow. Campbell mala pôvodne vystúpiť v seriáli už minulý rok. Pre štrajk scenáristov sa to však posunulo. Škaredú Betty vysiela televízna spoločnosť ABC.