8. 10. 2025

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Ruská polícia vyšetruje smrť najnovšej prominentnej osobnosti, ktorá spadla z okna. Ako referuje web Daily Mail, šéf vydavateľstva Pravda, 87-ročný Viačeslav Leontiev, sa zrútil z výšky 21 metrov zo svojho domu v západnej časti Moskvy.
Kedysi mal na starosti slávne sovietske noviny Pravda - hlavný orgán vládnucej Komunistickej strany - a v tejto funkcii zotrval aj dlho po rozpade ZSSR v roku 1991. Leontieva považovali za osobu, ktorá bola oboznámená s tajným majetkom strany. Vydavateľ zomrel v sobotu večer a polícia vyšetruje, či išlo o nehodu, samovraždu alebo nekalú hru.
Exilový novinár Andrej Malgin o „zvláštnej smrti“ napísal: „Pády okien pokračujú…“ Leontiev vypadol z okna. Našli ho neďaleko jeho domu na ulici Molodogvardejskaja, kde býval. Malgin, ktorý ho poznal, naznačil, že mohol byť tajne bohatý: „Pôsobil dojmom akéhosi utajeného milionára….“
"Vedel veľa o „peniazoch strany“ - vydavateľstvo Pravda bolo najziskovejším podnikom v obchodnom impériu Ústredného výboru KSSS (Komunistickej strany Sovietskeho zväzu).“ Nepotvrdené správy uvádzali, že Leontiev mal zdravotné problémy.
Rusko zažilo počas vojny na Ukrajine a bezprostredne pred ňou sériu úmrtí vedúcich manažérov veľkých spoločností.
Minulý mesiac bolo telo bývalého šéfa dopravy v Petrohrade Alexandra Fedotova nájdené pred päťhviezdičkovým hotelom Skypoint Luxe, bývalým hotelom Sheraton, na moskovskom medzinárodnom letisku Šeremetievo. Podľa správ bol na služobnej ceste v izbe na „vyššom poschodí“ hotela.
Predtým sa v Rusku udialo ďalších približne 10 až 15 oficiálne známych podobných prípadov.





Z vyše 500 sponzorovaných nenávistných útokov na novinárov a mimovládky platil najviac Smer, druhý bol Matúš Šutaj Eštok
Medzi najväčších zadávateľov nenávistných reklám na Slovensku patrila strana Smer, ktorá zaplatila za 65 percent všetkých útočných sponzorovaných príspevkov.
Na Slovensku sa za uplynulý rok objavilo viac ako 500 sponzorovaných útokov na novinárov a mimovládne organizácie. Väčšinu z nich platila strana Smer-SD, ktorá si takto kupovala priestor na šírenie nenávistných naratívov. Informuje o tom Investigatívne centrum Jána Kuciaka (ICJK), ktoré v rámci medzinárodného projektu Platená nenávisť analyzovalo tisíce platených politických reklám v krajinách Vyšehradskej štvorky (Slovensko, Česko, Poľsko, Maďarsko). Medzi najväčších zadávateľov nenávistných reklám na Slovensku patrila strana Smer, ktorá zaplatila za 65 percent všetkých útočných sponzorovaných príspevkov. V menšom, no významnom rozsahu, útočili aj predseda Hlasu-SD Matúš Šutaj Eštok či menší aktéri, napríklad predseda strany Domov Pavol Slota.
Najväčším zdrojom nenávistného obsahu v rámci Vyšehradskej štvorky bolo Slovensko. „Politici minuli desiatky tisíc eur, aby systematicky podrývali dôveru verejnosti voči kritickým hlasom. Dokopy sme v Českej republike, Maďarsku, v Poľsku a na Slovensku na platformách Meta identifikovali 773 nenávistných politických reklám, ktoré používali útočný alebo dehonestujúci jazyk, 523 pochádzalo zo Slovenska,“ uviedlo ICJK. Takmer 70 percent všetkých identifikovaných nenávistných reklám pochádzalo práve od slovenských politických aktérov. V Maďarsku bol počet identifikovaných útokov necelých 200, pričom vláda Viktora Orbána na médiá a mimovládky útočí dlhodobo. V Poľsku a Česku bol počet priamo platených útokov podstatne nižší. Platený politický obsah skúmalo ICJK počas jedného roka, od júla 2024 do júna 2025. Hĺbková analýza ukázala, že v skúmaných dvanástich mesiacoch pochádzalo až 450 identifikovaných útokov od vládneho politika či politickej strany, čo je 86 percent.
Vládna strana Smer na vlastnom profile zverejnila najmenej 117 útočných príspevkov proti novinárom a mimovládnemu sektoru. Aktívni boli aj ďalší jej predstavitelia. Do prvej desiatky sa dostali aj stránky premiéra Roberta Fica, poslanca Mariána Kéryho, ministra Richarda Takáča, Juraja Gedru či Ľuboša Blahu. Na druhom mieste v počte útočných reklám skončil bývalý smerák, dnes predseda koaličného Hlasu-SD, Matúš Šutaj Eštok. Ten si podľa systému Meta reklamu prevažne hradí sám. Na jeho profile sa na sponzoring príspevkov minulo cez 166-tisíc. V minulosti mu reklamu platila aj strana Smer.
Platené útoky mierili najmä na Denník N, SME a Aktuality. V prípade Denníka N išlo o 79 reklám. Menovite bol medzi najčastejšie spomínanými novinármi Marek Vagovič. Politici využívali platenú politickú reklamu hlavne na platformách Mety na systematické zastrašovanie novinárov a podkopávanie ich dôveryhodnosti. Terčom politikov sa však stávali aj občianski aktivisti, ochrancovia ľudských práv a mimovládne organizácie, najmä Nadácia Zastavme korupciu a Via Iuris. Politológ z Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského Pavol Hardoš pre ICJK vysvetlil, že vytváranie nepriateľov zapadá do ideologického programu napríklad populistov či autoritárskych politikov. „Majú potrebu vytvoriť nepriateľa, aby vysvetlili, prečo sa v novinách nedočítajú ich priaznivci to, čo chcú. Títo novinári sú prezentovaní ako ideologickí škodcovia,” povedal.




©2025, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s.





Investigatívne centrum Jána Kuciaka upozorňuje na to, že v týchto dňoch nastáva z pohľadu politických reklám na veľkých platformách zlomový bod - spoločnosti Meta a Google oznámili, že ich v Európskej únii prestanú zobrazovať. K tomuto rozhodnutiu ich viedla nová legislatíva EÚ, ktorá prísne reguluje cielenie, financovanie a transparentnosť politickej reklamy. Hoci nariadenie nadobudlo platnosť v apríli 2024, jeho kľúčové prvky budú platiť od 10. októbra. Google politické reklamy vypol v druhej polovici septembra.
Spoločnosť 




Mediaboard uviedla na trh nového AI asistenta MAIA, ktorý má výrazne zmeniť spôsob, akým firmy sledujú médiá. Dokáže rýchlejšie a efektívnejšie vykonávať rutinné úlohy, ako je vyhľadávanie a vyhodnocovanie článkov. Súčasne ponúka detailné analýzy, prispôsobené jednotlivým značkám a odvetviam. Tento nástroj má pomôcť spoločnostiam ušetriť čas a zlepšiť prehľad o mediálnom obraze bez nutnosti manuálnej práce.
Virtuálny asistent MAIA je dostupný priamo v hlavnom užívateľskom rozhraní. Dopĺňa a rozširuje existujúce pokročilé AI funkcie, ktoré Mediaboard v rámci svojej all-in-one monitorovacej platformy už ponúka.

Automatizovaný mediálny monitoring a reporting

MAIA dokáže rýchlo a jednoducho analyzovať až 200 článkov naraz. Výrazne tak šetrí čas strávený nad mediálnym monitoringom. Ak užívatelia pracujú aj s metrikou PRIMe, môžu si vďaka nej jednoducho usporiadať relevantné články a s MAIA následne analyzovať ich obsah. Manuálna rutina prechádzania článkov, ktorá môže trvať aj niekoľko hodín, sa tak dá po novom zvládnuť na dve kliknutia.

„Už náš minuloročný prieskum medzi PR špecialistami ukázal, že polovica firiem meria komunikáciu len príležitostne, bojujú s komplikovaným vyhodnocovaním alebo nedostatočnými metrikami a nemôžu tak efektívne zdieľať výsledky. Preto sme zaviedli metriku PRIMe, ktorá túto potrebu rieši a vyhodnocuje efektivitu PR komunikácie v reálnom čase. Spolu s MAIA tak ponúka ucelený a plne automatizovaný monitoring aj reporting,“ uvádza Ľubomír Šimášek, CEO Mediaboard Slovakia.

Analýza podľa vlastných promptov

AI asistent MAIA ponúka až šesť typov mediálnej analýzy. Dokáže priniesť kompletné zhrnutie s detailnou analýzou každého článku, manažérske zhrnutie pre vedenie a C-level manažérov, stručné zhrnutie s prehľadom kľúčových tém, hlavné témy s kľúčovými článkami aj analýzu sentimentu. Zásadná je potom možnosť vlastnej analýzy na základe personalizovaných promptov, vďaka ktorej MAIA dokáže hodnotenie prispôsobiť potrebám značky aj špecifikám odvetvia či trhu.

Spoločnosti tak získajú najkomplexnejší a strategicky cenný pohľad na svoj mediálny obraz. Odpadá zdĺhavá manuálna analýza monitoringu, ručné prechádzanie článkov a hľadanie súvislostí podstatných pre značku. „MAIA sa prispôsobí značke a firemnému kontextu a pripraví relevantné zhrnutie, s ktorým sa dá okamžite pracovať, napríklad zdieľať s vedením,“ hovorí Šimášek.

AI asistent nadväzuje na funkcie umelej inteligencie, ktoré spoločnosť poskytuje v rámci svojej platformy Mediaboard Connect. AI pomôže napríklad s kompletným návrhom tlačových správ na základe vstupov, kontrolou podkladov alebo prekladom. Vďaka využitiu vlastných promptov navyše zachováva definovaný tone of voice značky. Umožňuje aj využitie pripravených šablón a v rámci sekcie E-mailing vytvorí personalizované e-maily a zabezpečí automatizované rozposielanie správ z Newsroomu spolu s analýzou.

„Chceme, aby sa PR špecialisti mohli venovať tomu hlavnému – dávať výsledkom reportingu pridanú hodnotu vďaka svojej odbornosti. AI asistent prevezme veľkú časť administratívnej záťaže a uľahčí celkový pracovný workflow,“ uzatvára Šimášek.

O spoločnosti

Mediaboard je česká technologická spoločnosť, ktorá vznikla v roku 2015 s cieľom poskytnúť českému PR prostrediu moderné nástroje na analýzu a prácu s dátami. V roku 2018 otvorila samostatnú pobočku pre slovenský trh, v roku 2024 aj v Poľsku a Chorvátsku. Mediaboard sa v posledných dvoch rokoch umiestnil medzi päťdesiatimi najrýchlejšie rastúcimi technologickými firmami v strednej Európe a získal ocenenie Deloitte Technology Fast 50. Ponúka široké portfólio komplexných monitorovacích a analytických služieb, ktoré neustále rozširuje o nové funkcionality. Pokročilé nástroje real-time monitoringu umožňujú komplexné analýzy výstupov, e-mailové reporty, prehľadné štatistiky aj monitoring sociálnych sietí. Služby spoločnosti Mediaboard využíva množstvo významných spoločností, medzi ktoré patrí Transparency International ČR, CzechInvest, Sazka, Siemens, Rohlík.cz, Ministerstvo dopravy ČR i SR, OMV Česká republika i mnoho ďalších firiem, ktoré chcú efektívne komunikovať a vnímať informácie v širšom kontexte.





Dánska vláda má záujem zakázať používanie sociálnych sietí pre deti mladšie ako 15 rokov, oznámila v utorok premiérka krajiny Mette Frederiksenová. TASR o tom informuje podľa správy portálu Politico.
„Mobilné telefóny a sociálne médiá kradnú našim deťom detstvo,“ povedala predsedníčka vlády v parlamente. Poukázala na to, že v súčasnosti v siedmej triede už takmer všetci dánski žiaci vlastnia mobilný telefón. „Dúfam, že vy tu v parlamente pomôžete sprísniť zákon, aby sme sa mohli lepšie starať o naše deti v Dánsku,“ dodala.
Frederiksenová bezprostredne neposkytla ďalšie podrobnosti o tomto zákaze. Návrh zákona sa neobjavil ani v legislatívnom programe vlády na nadchádzajúci parlamentný rok. Podľa premiérky by však rodičia mali mať právo povoliť svojim deťom používať sociálne siete až od 13 rokov.
Dánska občianska iniciatíva z roku 2024, ktorá zhromaždila 50.000 podpisov, vyzvala na zákaz platforiem TikTok, Snapchat a Instagram. Dánska vláda tiež tlačí na EÚ, aby od technologických spoločností vyžadovala online overovanie veku používateľov.


Copyright © TASR 2025