MEDIA NEWS
Medzinárodný dom umenia pre deti Bibiana s poľutovaním prijal správu o rozhodnutí spoločnosti Škoda Auto Slovensko odstúpiť od podpory Bienále ilustrácií Bratislava (BIB). V oficiálnom stanovisku k situácii to pre agentúru SITA uviedla riaditeľka Bibiany Petra Flach. Zdôraznila, že bienále je udalosťou, ktorá už desaťročia patrí k najvýznamnejším kultúrnym podujatiam svojho druhu na svete a nesie meno Bratislavy i Slovenska ďaleko za hranice krajiny. Spoločnosť Škoda Auto Slovensko však pred pár dňami avizovala zrušenie ďalších spoločných aktivít s BIB 2025. Rovnako sťahuje aj zapožičané vozidlá z priestorov Slovenskej národnej galérie (SNG). „Túto skutočnosť sme sa rovnako, ako všetci ostatní, dozvedeli z médií,“ uviedla riaditeľka Bibiany Flach v stanovisku v súvislosti so situáciou. „Škoda Auto Slovensko s Bibianou – medzinárodným domom umenia pre deti, doposiaľ nekomunikovala ich oficiálne stanovisko ani ďalšie plánované kroky, nakoľko nie sme v priamom právnom vzťahu. Zmluvu o partnerstve so Škoda Auto Slovensko nepodpísala Bibiana, jej uzatvorenie bolo v plnej kompetencii hostiteľa podujatia, Slovenskej národnej galérie, ktorá mala s týmto partnerom naplánované aj sprievodné aktivity BIB 2025 v priestoroch galérie,“ dodala. Na margo medializovaných vyjadrení o vhodnosti Škoda Auto Slovensko ako partnera na kultúrnom podujatí Flach poukázala, že v zahraničí je bežnou praxou, že renomované značky stoja pri umení a kultúre bez ohľadu na politickú situáciu či na to, kto je aktuálne vo vláde. „Stačí sa pozrieť na príklady do sveta – Bienále v Benátkach tento rok podporila značka Rolex, minulý rok Swatch, filmový Festival v Cannes dlhodobo sponzorujú giganty BMW, Air France a mnohé ďalšie spoločnosti. A netreba chodiť ani tak ďaleko – Medzinárodný filmový festival Karlovy Vary podporujú značky ako ČEZ, EP Industries, Mall.cz či ďalší významní partneri,“ upozornila. Dané spoločnosti podľa jej slov chápu, že podpora umenia nie je politické gesto, ale prejav kultúrnej zrelosti, spoločenskej zodpovednosti a úcty k hodnotám, ktoré umenie prináša. Flach tiež zdôraznila, že podpora prestížnych a medzinárodne uznávaných podujatí býva pre partnerov veľkou cťou i príležitosťou ukázať hodnoty, ktoré presahujú okamžité spoločenské nálady. „Práve kontinuita a nezávislosť umeleckej podpory sú základom dôvery a prestíže kultúrnych inštitúcií. To, že si Škoda Auto Slovensko túto hodnotu neuvedomila a nechala sa ovplyvniť či zastrašiť nás mrzí. Je to stratená príležitosť pre všetkých, ktorí veria v silu umenia a otvoreného dialógu,“ dodala. V závere stanoviska riaditeľka Bibiany uviedla, že dané rozhodnutie rešpektujú. Zároveň sú podľa Flach naďalej pevne odhodlaní pokračovať v šírení dobrého mena slovenského aj svetového umenia, a v neúnavnej práci na tom, aby BIB aj naďalej bolo jednou z najvýznamnejších kultúrnych udalostí svojho druhu na svete.
Agentúra SITA sa so žiadosťou o stanovisko k situácii obrátila aj na SNG, v ktorej priestoroch sa bienále koná. „SNG rešpektuje rozhodnutie spoločnosti Škoda Auto Slovakia, s.r.o.“ reagovali z oddelenia PR a marketingu galérie.
Podľa oficiálneho stanoviska Škoda Auto Slovensko spoločnosť podporila tohtoročné Bienále ilustrácií Bratislava s dobrým úmyslom. „Vnímame ho ako podujatie, ktoré dlhé roky prináša radosť, tvorivosť a inšpiráciu deťom aj ilustrátorom z celého sveta. Rozhodnutie o našej podpore vychádzalo z hodnôt, za ktorými si pevne stojíme – z rozvoja detskej kreativity, vzdelávania a kultúry. Uvedomujeme si, že umenie na Slovensku v súčasnosti prechádza náročným obdobím, a práve preto sme chceli svojou podporou prispieť k jeho rozvoju a k radosti detí,“ uvádza spoločnosť s tým, že ich účasťou v žiadnom prípade nechceli spoločnosť polarizovať. „Je nám preto ľúto, že sa v tomto roku okolo tejto dlhoročnej udalosti rozprúdili silné spoločenské kontroverzie, a na tomto základe sme sa rozhodli zrušiť ďalšie spoločné aktivity s Bienále ilustrácií Bratislava a stiahnuť zapožičané vozidlá zo Slovenskej národnej galérie,“ píše sa v stanovisku Škoda Auto Slovensko.
BIB 2025 bolo slávnostne otvorené v piatok 3. októbra. Zároveň boli za prítomnosti medzinárodnej poroty vyhlásené mená víťazov jubilejného 30. ročníka. Otvorenie ale sprevádzal protestný happening s názvom Žltá noc. „Bienále ilustrácií Bratislava tento rok sprevádza bojkot mnohých ilustrátoriek a ilustrátorov Nesúhlasia s tým, ako je spravovaná Bibiana, ktorá BIB organizuje, a nesúhlasia ani so spôsobom realizácie bienále – ako sú vyberané a vystavené diela a ako sú do súťaže zaradené propagandistické ilustrácie z autoritárskych krajín. Bojkotujúci umelci a umelkyne upozorňujú, že súčasné vedenie Bibiany a BIB ničia podujatiu medzinárodné renomé a prestíž,“ ozrejmuje dôvod protestu na sociálnej sieti platforma Otvorená kultúra! Happening mal nenásilnú a tichú formu. Jeden z ocenených ilustrátorov si tiež odmietol prevziať ocenenie. Už pred niekoľkými týždňami viacerí ilustrátori a ilustrátorky vyhlásili bojkot BIB 2025. Ako uviedli na webstránke welovebib.sk, odmietajú vystavovať svoje diela na tejto výstave ilustrácií detskej a mládežníckej literatúry. „Sme slovenské ilustrátorky a slovenskí ilustrátori – naše tváre a mená nemusíte poznať, no našu prácu vidíte v knihách, časopisoch či na plagátoch. Pre mnohé a mnohých z nás bola účasť na BIB – Bienále ilustrácií Bratislava dlhoročným snom a prestížnou métou. Na BIB predsa celé generácie detí chodili s rodičmi, so starými rodičmi či v školských triedach – bola to nielen veľká spoločenská udalosť pre návštevníkov, ale aj sviatok ilustrátorstva, a to nielen slovenského,“ píšu v úvode. Dodali, že tento rok ale svoje diela neprihlásili na nominačnú výstavu, ktorá by mala ukázať to najlepšie zo slovenskej ilustrácie pre deti. Medzinárodný dom umenia pre deti Bibiana, ktorá BIB organizuje, podľa ich slov dlhodobo, nielen za ostatný rok a pol, nefunguje ako demokratická kultúrna inštitúcia. Flach sa voči ich vtedajším vyjadreniam ohradila.
Nemeckí online influenceri môžu čoskoro namiesto rozbaľovania darčekov čeliť pokutám, keďže v krajine prebieha razia zameraná na daňové úniky v tomto sektore. Najľudnatejšia spolková krajina Severné Porýnie-Vestfálsko oznámila, že špecializovaný vyšetrovací tím skúma približne 6-tisíc dátových záznamov zo sociálnych sietí, ktoré naznačujú neplatenie daní z príjmov z prezeraní, reklám a iných zdrojov.
„Vieme, že v súčasnosti koluje veľa peňazí,“ povedala Stephanie Thienová, vedúca úradu pre boj proti finančnej kriminalite v Severnom Porýní-Vestfálsku. „A tiež vieme, že nie všetky sú riadne zdanené.“
Počet influencerov na platformách ako TikTok a Instagram v Nemecku v ostatných rokoch výrazne vzrástol. Podľa Nemeckej asociácie digitálnej ekonomiky sa výdavky firiem na influencer marketing zvýšili z 223 miliónov eur v roku 2019 na 477 miliónov eur v roku 2022.
Mnohí mladí influenceri, ktorí sa stali známymi doslova „cez noc“, často nevedia o svojich daňových povinnostiach. „Boli prípady, keď ľudia prišli a povedali, že to robia dva alebo tri roky, ale nikdy nepremýšľali o daniach,“ uviedol Christian Gebert, šéf daňovej poradenskej firmy Steuerberaten.de.
Existujú však aj takí, ktorí sa snažia dane úmyselne obísť, napríklad neuvádzaním všetkých príjmov alebo predstieraním, že žijú v zahraničí, často v Dubaji, aby sa vyhli vysokým daňovým sadzbám v Nemecku, pričom v skutočnosti väčšinu času trávia doma.
Úrad boja proti finančnej kriminalite v Severnom Porýní-Vestfálsku sa zameriava najmä na takéto závažné prípady. Už pred začiatkom kampane prebiehajú trestné konania proti približne 200 influencerom, ktorí údajne neplatili dane v miliónových sumách. Podobné vyšetrovania prebiehajú aj v ďalších nemeckých regiónoch, napríklad v Hamburgu a Durínsku.
Vyšetrovanie je náročné vzhľadom na rôznorodosť príjmov influencerov - od platieb za kliknutia a zobrazenia, cez sponzorské produkty až po provízie z predaja. Bežné sú aj dary ako hotelové pobyty či letenky výmenou za propagáciu. Všetky tieto príjmy však podliehajú daniam, či už ide o daň z príjmu, podnikateľskú daň alebo DPH, a je na influencerovi, aby sa vyznal v zložitých nemeckých daňových predpisoch.
Prestížny motoristický seriál F1 sa pod vedením spoločnosti Liberty Media snaží držať krok s dobou, čo sa nedalo povedať o ére Bernieho Ecclestona, ktorý otvorene zavrhol myšlienku prilákania mladej generácie. Americká spoločnosť a jej činy počas jednotlivých pretekov niekoľkokrát vyvolali búrlivé diskusie. A to najmä pre časté ukazovanie celebrít či priateliek pilotov.
Pilot Carlos Sainz z tímu Williams sa sťažoval, že počas Veľkej Ceny Singapuru mal viacero predbiehacích manévrov a kamery to nezachytili, keďže vždy ukazovali na niečo mimo trate.
"Minulý víkend neukázali ani jeden zo štyroch či piatich mojich predbiehacích manévrov v závere pretekov. Neukázali ani Fernanda Alonsa a jeho naháňanie Lewisa Hamiltona. Ušlo im toho veľmi veľa,“ povedal Sainz podľa webu f1online.sk.
"Všetko ostatné je v poriadku, ale nestraťte zo zreteľa to najdôležitejšie. Podľa mňa to s ukazovaním celebrít a priateliek trochu preháňajú. Niekedy je v zázemí toľko VIP hostí, že sa tam nedá ani pohnúť. Presúvame sa tam na bicykloch alebo kolobežkách, pretože inak sa jednoducho nedá dostať z miesta na miesto," dodal 31-ročný Španiel.
Na tieto vyjadrenia, ale aj na celú situáciu, sa rozhodla reagovať aj samotná "kráľovná motošportu" prostredníctvom vyhlásenia.
"Našou prioritou je vždy ponúknuť fanúšikom čo najlepšie zábery z pretekov a nikdy neskompromitovať kľúčový aspekt – pretekanie na trati. Náš tím odvádza skvelú prácu pri zvládaní veľmi zložitej situácie, keď sa na rôznych miestach trate pohybuje množstvo monopostov. Zároveň ponúkame skvelý kontext v podobe záberov na tribúny, významných hostí a miest, kde sa konajú preteky. Neustále sa snažíme dosiahnuť dokonalosť a zlepšovať náš produkt pre fanúšikov," uviedla Formula 1 cez svojho hovorcu.
Hudobník Oskar Rózsa je poradcom ministra obrany a poberá štandardný plat poradcu. Šéf rezortu obrany Robert Kaliňák to potvrdil po dnešnom rokovaní vlády. Ešte 6. októbra minister informoval, že Rózsa pracuje na ministerstve obrany na dohodu. To, čomu sa má na rezorte venovať, je Vojenská hudba Ozbrojených síl SR. Kaliňák s ním spolupracoval ešte ako minister vnútra, pričom spolupráca sa týkala hudby Ministerstva vnútra SR. „Dovolil som si ho v tejto oblasti požiadať o spoluprácu opäť, tentoraz pri Vojenskej hudbe Ozbrojených síl SR. Oskar Rózsa u nás pracuje na dohodu a pripravoval aj aranžmán k hudobného programu počas Stredoeurópskej obrannej konferencie na Bratislavskom hrade, a bola to úspešná reprezentácia SR pred zahraničnými partnermi,” povedal Kaliňák.
Dnes na vláde minister potvrdil, že Rózsa je jeho poradcom. „V tejto veci chcem, aby so mnou spolupracoval pri prebudovávaní, modernizácii. Tak ako aj zbraňové systémy, aj táto časť je dôležitá,“ povedal Kaliňák. To, aký plat dostáva od ministerstva obrany je však zatiaľ neznáme. Kaliňák súčasne reagoval na nedávne vulgárne vyjadrenia Rózsu. Ten na svojej sociálnej sieti napísal: „Oznam pre všetkých polodementných posrancov a pošťankine, ktorým psychopat z TT a jemu podobní umožnili hrať sa na osobnosti, čímž pádom majú nutkanie sa pripomenúť verejnosti so svojím názorom a humorom: Nevstupujem do armády, nie som vojak, zostávam aj naďalej civil (ako tisícky ďalších civilov pracujúcich v ozbrojených zložkách), vy totálni retardovaní dementi!“. Na jeho vulgárne vyjadrenia minister zareagoval slovami, že je načase, aby mu vysvetlil, že teraz už reprezentuje ministerstvo obrany. Kaliňák ubezpečil, že s Rózsom bude na túto tému diskutovať.
S informáciou o tom, že hudobníka zamestnali na ministerstve obrany, prišiel ako prvý exminister obrany Jaroslav Naď (Demokrati). Ironicky pritom zhodnotil, že ide o hrdého vojaka, odborníka na obranu a človeka, ktorý má rezortu obrany čo ponúknuť. „Oskar Rózsa je známy okrem toho, že má zásadné problémy s drogami, že porušil nejaký zákon, keď komponoval hymnu za približne 50-tisíc eur, ktorá nespĺňala nejaké zákonne predpoklady, je aj známy tým, že útočí na všetkých z opozície vrátane mňa a už aj môjho syna,“ povedal Naď. Predseda Demokratov sa pýta, kto bude ďalší, koho minister obrany najbližšie zoberie do rezortu. „Predpokladám, že na zozname je Bombic, hneď z basy. Z Británie ho doviezli špeciálom, tak z basy ho možno zoberú nejakým vozidlom MO SR rovno do rezortu. A potom ešte mladý Sulík. To čo je toto?,“ dodal Naď.
©2025, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Americké technologické spoločnosti Apple a Meta sú blízko k urovnaniu sporu s Európskou komisiou (EK), čím sa snažia vyhnúť sérii narastajúcich pokút z Bruselu. TASR sa odvoláva na stredajšiu správu denníka Financial Times (FT).
Obe firmy sa nachádzajú v záverečnej fáze rokovaní s európskymi regulačnými orgánmi o zmene niektorých obchodných praktík, uviedli predstavitelia oboznámení s rozhovormi.
EK v apríli konštatovala, že Apple a Meta porušili povinnosti vyplývajúce z Nariadenia EÚ o digitálnych trhoch (DMA). Spoločnosti Apple bola uložená pokuta 500 miliónov eur a Meta 200 miliónov eur a v prípade nezaplatenia im hrozilo pravidelné penále.
Potenciálne vyriešenie sporu prichádza v čase, keď pravidlá EÚ v digitálnej oblasti zostávajú bodom napätia medzi Bruselom a americkým prezidentom Donaldom Trumpom. Šéf Bieleho domu sa viackrát vyhrážal odvetou proti krajinám, ktoré „diskriminujú“ americké spoločnosti.
Podľa pravidiel DMA by vývojári aplikácií mali mať možnosť bezplatne informovať používateľov o alternatívnych ponukách mimo virtuálneho obchodu App Store spoločnosti Apple. EK v apríli konštatovala, že Apple si túto povinnosť neplní.
V prípade spoločnosti Meta EK kritizovala reklamný model „súhlas alebo platba“ z novembra 2023, podľa ktorého mali používatelia Facebooku a Instagramu v EÚ na výber medzi súhlasom s kombináciou poskytnutia osobných údajov pre personalizovanú reklamu alebo platením mesačného predplatného za službu bez reklám.
Rokovania s oboma spoločnosťami pokračujú a hoci nebolo prijaté konečné rozhodnutie, zdroje FT vyjadrili nádej, že prípady budú čoskoro uzavreté.
Dohoda by znamenala, že Apple a Meta by sa vyhli každodenným finančným pokutám, ktoré sa môžu časom zvyšovať až na päť percent ich priemerného denného svetového obratu. Obe spoločnosti opakovane kritizovali legislatívu EÚ v oblasti technológií, pripomína denník.
Cieľom DMA je zabezpečiť spravodlivú hospodársku súťaž medzi digitálnymi platformami bez ohľadu na ich veľkosť, rozšíriť výber pre spotrebiteľov a podporiť nové príležitosti pre malé podniky.
Európska komisia požaduje od amerických spoločností Apple, Snapchat, Google a YouTube informácie o tom, ako chránia deti na svojich platformách, uviedla viceprezidentka EK Henna Virkkunenová podľa správy agentúry DPA, píše TASR.
Podľa správy magazínu Politico EK preveruje tieto dve platformy a dva obchody s aplikáciami z hľadiska súladu ich aktivít s pravidlami EÚ na ochranu maloletých - zákona o digitálnych službách (Digital Services Act - DSA).
Všetky tieto štyri subjekty sú pritom označené ako Very Large Online Platforms s viac než 45 miliónmi používateľov v EÚ, a preto musia dodržiavať prísne pravidlá hodnotenia a zmierňovania rizík.
Žiadosti, ktoré týmto subjektom EK adresovala, sú prvým krokom v procese presadzovania práva. Ak po odpovediach platforiem EK získa podozrenie z porušenia pravidiel, môže spustiť aj formálne vyšetrovanie. V prípade zistenia porušenia môžu byť spoločnosti pokutované až do výšky šiestich percent svojich ročných globálnych príjmov.
Virkkunenová nateraz odmietla poskytnúť ďalšie podrobnosti o žiadostiach, doplnil Politico.
Exekutíva EÚ už podľa DSA vedie vyšetrovanie voči hlavným platformách na šírenie pornografického obsahu, ako aj voči platformám Meta a TikTok.
EK zároveň informovala, že ministri pre digitalizáciu členských krajín EÚ sa stretli v dánskom meste Horsens, aby diskutovali o ochrane detí v online priestore. Ide o jednu z hlavných priorít Dánska a niektorých ďalších krajín. V rámci rokovania by mali podpísať Jutlandskú deklaráciu.
Tento dokument zdôrazňuje „výnimočnú“ potrebu chrániť deti v digitálnom priestore, ale rieši aj otázku zodpovednosti za ochranu detí online – či ide o rodičov alebo samotné technologické platformy, napísal web Euractiv.
Copyright © TASR 2025