27.11.2014

Zomrela P.D. Jamesová

Zomrela P.D. Jamesová


Vo veku 94 rokov zomrela dnes anglická spisovateľka P.D. Jamesová, ktorú preslávili hlavne jej detektívne romány s postavou policajta a básnika Adama Dalgliesha.
Jamesová zomrela vo svojom domove v juhoanglickom Oxforde, oznámila agentúra DPA s odvolaním na vydavateľa jej kníh Random House.
Zármutok nad jej úmrtím vyjadril prostredníctvom Twitteru aj britský premiér David Cameron. Podľa jeho slov išlo jednu z najväčších britských autoriek detektívneho žánru, ktorá "inšpirovala generácie čitateľov".
Phyllis Dorothy Jamesová sa narodila 3. augusta 1920. Dlhé roky pracovala ako úradníčka a do literatúry vstúpila až ako 42-ročná, keď jej vyšiel prvý román Cover Her Face (1962, česky Zahalte jí tvář) v hlavnej úlohe s detektívom Dalglieshom. Viacero jej románov bolo sfilmovaných.
Neskôr napísala ešte ďalších 13 kníh, zachytávajúcich dobrodružstvá tohto fiktívneho vyšetrovateľa Scotland Yardu. Posledný román s Dalglieshom (The Private Patient, česky Soukromá pacientka) jej vyšiel v roku 2008.
V slovenčine jej vyšli knihy Svedka treba odstrániť, Džob nevhodný pre ženu či Lebka pod kožou.
Okrem iného napísala aj svoju knihu o histórii detektívneho žánru Talking about Detective Fiction (česky: Povídání o detektivkách).
V roku 1991 bola za svoje dielo povýšená do šľachtického stavu ako barónka z Holland Parku a stala sa doživotnou členkou britskej Snemovne lordov za Konzervatívnu stranu. V roku 2008 P. D. Jamesovú uviedli do medzinárodnej siene slávy detektívneho žánru.


Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká herečka Reese Witherspoon a jej austrálska kolegyňa Nicole Kidman si zahrajú v pripravovanom seriáli Big Little Lies. Ten nakrútia podľa rovnomenného bestselleru austrálskej spisovateľky Liane Moriarty. Obe herečky sa ujmú aj úloh výkonných producentiek, o scenár sa postará David E. Kelley, známy napríklad prácou na seriáloch ako Ally McBealová (1997 - 2002) alebo Bostonské zločiny (2004 - 2008).
Príbeh románu Big Little Lies sa sústredí na trojicu matiek detí v predškolskom veku, ktorých zdanlivo bezchybné životy naruší záhadná vražda. Tretiu hlavnú postavu však zatiaľ tvorcovia neobsadili. Zatiaľ nie je známe ani to, ktorý americký vysielateľ nový seriál prinesie na televízne obrazovky. Ponúknuť by im ho mali v blízkej dobe. Projekt by mal pritom vzniknúť ako "limitovaná séria", no s možnosťou, že v prípade záujmu divákov a diváčok, nakrútia pokračovanie.
Štyridsaťsedemročná Nicole Kidman sa do povedomia verejnosti dostala v roku 1989 trilerom Úplné bezvetrie. V 90. rokoch účinkovala v snímkach ako Dni hromu (1990), Navždy a ďaleko (1992), V moci posadnutosti (1993), Batman navždy (1995), Peacemaker (1997), Praktická mágia (1998) či Eyes Wide Shut - Spaľujúca vášeň (1999). Za výkon v muzikáli Moulin Rouge (2001) ju v roku 2002 nominovali na Oscara, o rok neskôr si sošku odniesla za stvárnenie spisovateľky Virginie Woolf vo filme Hodiny (2002). Po tretí raz ju na toto prestížne ocenenie nominovali v roku 2011 za drámu Králičia nora (2010). Diváci a diváčky ju môžu poznať aj zo snímok Tí druhí (2001), Návrat do Cold Mountain (2003), Ľudská škvrna (2003), Stepfordské paničky (2004), Tlmočníčka (2005), Moja krásna čarodejnica (2005), Invázia (2007), Nine (2009), Skús ma rozosmiať (2011), Reportér (2012), Stokerovci (2013), Koľaje osudu (2013) či Grace: Kňažná z Monaka (2014).
Tridsaťosemročná Reese Witherspoon je známa predovšetkým zo snímky Pravá blondínka (2001) a jej pokračovania z roku 2003. Okrem toho si zahrala vo filmoch Veľmi nebezpečné známosti (1999), Americké Psycho (2000), Je dôležité mať Filipa (2001), Dievča na roztrhanie (2002), Trh márnosti (2004), Penelope (2006) či Ako vieš? (2010). V roku 2011 si po boku Roberta Pattinsona zahrala v romantickej dráme Voda pre slony a o rok neskôr účinkovala v snímke To bude boj!, v ktorej sa spolu s ňou predstavili Tom Hardy a Chris Pine. Za stvárnenie June Carter vo filme Walk the Line (2005) Witherspoon získala okrem iného Oscara, cenu BAFTA, Zlatý glóbus či Screen Actors Guild Award. S manželom Jimom Tothom má syna Tennesseeho Jamesa. Ďalšie dve deti, syna Deacona a dcéru Avu, porodila exmanželovi Ryanovi Phillipovi.

Obľúbený seriál C.S.I.: Kriminálka Las Vegas (2000) po skončení 15. sezóny opustí George Eads, ktorý v ňom od prvej epizódy stvárňoval vyšetrovateľa Nicka Stokesa. Podľa amerických médií je jeho odchod zo seriálu výsledkom dohody a zatiaľ nie je jasné, ako jeho postava skončí.
Eads je pritom posledným zostávajúcim členom pôvodného hlavného hereckého obsadenia kriminálneho seriálu. V deviatej sezóne skončili William Petersen (Gil Grissom) a Gary Dourdan (Warrick Brown), v dvanástej Marg Helgenberger (Catherine Willows) a v štrnástej Paul Guilfoyle (Jim Brass). Jorja Fox, ktorá v seriáli účinkuje ako Sara Sidle aj v súčasnosti, síce patrí k veteránom šou, no debutovala až v druhej epizóde a po hosťovaní počas deviatej a desiatej sezóny sa medzi hlavné postavy znovu vrátila až v 11. sezóne. Eadsa pritom v roku 2004 nakrátko vyhodili, keď po konflikte ohľadom platov neprišiel na nakrúcanie, no po ospravedlnení sa, že len zaspal, ho vzali späť. V auguste 2013 si zase vzal voľno pre kreatívne nezhody s tvorcami, no napokon opäť zostal.
Aktuálna 15. sezóna odštartovala na CBS 28. septembra a miesto pôvodne ohlásených 22 epizód bude pozostávať z 18 častí. Dôvodom je zámer televízie vytvoriť priestor pre nový spin-off CSI: Cyber. Eadsov odchod však vraj so zníženým počtom epizód nesúvisí a nebude mať vplyv ani na možné pokračovanie seriálu do budúcnosti.
Aktuálne hlavné herecké obsadenie C.S.I.: Kriminálka Las Vegas spolu s Eadsom a Fox tvoria Ted Danson (D.B. Russell), Elisabeth Shue (Julie Finlay), Eric Szmanda (Greg Sanders), Robert David Hall (Al Robbins), Wallace Langham (David Hodges), David Berman (David Phillips), Elisabeth Harnois (Morgan Brody) a Jon Wellner (Henry Andrews).


Európsky parlament (EP) vyzval vo štvrtok členské štáty a Európsku komisiu (EK) na prelomenie bariér, ktoré obmedzujú rast jednotného digitálneho trhu EÚ. Ako ďalej informoval tlačový atašé EP Ján Jakubov, poslanci zdôraznili potrebu predchádzať zneužívaniu dominantného postavenia na trhu internetových spoločností. Európska komisia by podľa nich mala zvážiť oddelenie vyhľadávačov od iných poskytovaných služieb.
"Jednotný digitálny trh by mohol v rámci ekonomiky EÚ generovať dodatočný zisk v objeme až 260 miliárd eur ročne a zároveň zvýšiť jej konkurencieschopnosť," uvádza sa v uznesení, ktoré schválili poslanci Parlament v uznesení vyzdvihol osobitný význam trhu s internetovým vyhľadávaním pri zabezpečovaní podmienok hospodárskej súťaže na jednotnom digitálnom trhu. Poslanci preto podľa Jakubova privítali prísľub Európskej komisie podrobnejšie preskúmať spôsoby fungovania vyhľadávačov.
Schválené uznesenie zároveň vyzýva EK, aby zabránila akémukoľvek zneužívaniu zo strany prevádzkovateľov vyhľadávačov pri uvádzaní prepojených služieb na trh. " Indexácia, hodnotenie, zobrazenie a klasifikácia, ktoré uskutočňujú vyhľadávače, musia byť neskreslené a transparentné," konštatovali poslanci.
Europoslanci poukázali aj na fakt, že internet by mal fungovať bez diskriminácie, obmedzovania alebo zásahov. Parlament preto oslovil členské štáty na začatie rokovaní o telekomunikačnom balíku (jednotný trh s elektronickými komunikáciami), ktorý by viedol k zrušeniu poplatkov za roaming v rámci EÚ, zabezpečeniu väčšej právnej istoty, pokiaľ ide o neutralitu siete, a zlepšeniu ochrany spotrebiteľa. "Hlbší a kompletnejší digitálny trh môže zdvihnúť hrubý domáci produkt 28 členských štátov EÚ najmenej o 340 miliárd eur ročne a celkovo vytvoriť okolo 2,5 milióna pracovných miest. Len ak zabezpečíme ochranu osobných údajov, bezpečnosť a dôveru občanov a spotrebiteľov v tento trh, podarí sa nám ho vybudovať," poznamenal poslanec Vladimír Maňka.
 


©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Stredajšie rozhodnutie rady, že Český rozhlas (ČRo) programom Hovory z Lánov, v ktorom prezident Miloš Zeman použil vulgarizmy, porušil zákon, sa podľa slov Zemana jeho samotného netýka. Bude záležať na samotných rozhlasových redaktoroch, čo s konštatovaním rady urobia. Prezident to dnes povedal na návšteve tadžickej metropoly Dušanbe, informoval spravodajský portál Novinky.cz.
Rada Českého rozhlasu konštatovala, že program vulgárnymi výrokmi porušil mediálny zákon aj kódex rozhlasu. Súčasne však členovia rady uznali, že situácia bola výnimočná. Moderátor bol v priamom prenose, ale úlohu zohralo aj prekvapenie zo situácie a úcta k hlave štátu.
Moderátor by mal v súlade so zákonom a kódexom reagovať na vulgárnosti a snažiť sa spovedanému zabrániť v ich používaní.
Rada vyzvala rozhlas, aby v budúcnosti podobnej situácii zabránil a dodržiaval predovšetkým svoj kódex.
Prezident Zeman použil vulgarizmy, keď v relácii Hovory z Lánov kritizoval prístup vládnej koalície ohľadne služobného zákona, ale aj na adresu ruskej dievčenskej punkovej skupiny Pussy Riot, keď prekladal jej názov do češtiny a hodnotil jej texty.
"Mňa sa bezprostredne toto rozhodnutie rozhlasovej rady netýka - závisí od toho, čo s tým urobia redaktori. Podľa mojich informácií si oni želajú s rozhovormi z Lánov pokračovať v nezmenenom formáte," uviedol podľa portálu Novinky.cz Zeman v Tadžikistane. "Išlo o preklad sprostého slova, ale ten, ktorý ho preloží, nie je sám sprostý. To isté sa týkalo jedného výroku pána Schwarzenberga," vysvetľoval prezident. Dodal, že skupina Pussy Riot nestojí za to, aby o nej rozprával dvakrát.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Kniha Karola Kállaya s názvom Photoreporting už niekoľko dní zdobí pulty slovenských knižných obchodov. Vydavateľstvo Slovart ju dnes večer za účasti rodiny známeho a úspešného fotografa prezentovalo v Bratislave. Do života ju uviedol básnik a prozaik Ľubomír Feldek.
Jedinečná a veľkolepá kniha fotografií predstavuje tvorbu renomovaného slovenského fotografa Karola Kállaya od päťdesiatych rokov 20. storočia až do posledných chvíľ jeho života. Photoreporting obsahuje pôsobivé fotografické reportáže z jeho ciest po Kórei, Jemene, Mexiku, Kube a Austrálii, ale aj zo Slovenska.
Snímky najznámejšieho slovenského fotografa, ktoré sprevádzajú popisky v angličtine, nemčine, francúzštine a španielčine, sa dostanú do rúk čitateľom na celom svete. Distribútorom publikácie Photoreporting je renomované vydavateľstvo Frechmann Kolón. Kniha vychádza celosvetovo vo dvoch mutáciách s rôznymi obálkami a tlačila sa v Barcelone.
Historik Marián Pauer v preslove uvádza, že „Kállay priniesol svojim rodákom svet v reportážach.“ Publikácia obsahuje aj raritné fotografie z Bratislavy, o ktorej si Kállay myslel, že ju nemôže fotiť, lebo tu žije a nevšíma si okolie. Legendárnymi sa stali snímky mníšok z Jasovského kláštora, ktoré Kállay fotil v rokoch 1956 – 1958 napriek problémom s ŠtB.
„Otec začal túto knihu robiť asi dva roky pre smrťou, v roku 2010. Táto knižka má štyridsať reportáží z celého sveta, bola to jeho publikácia, ktorú chcel za každú cenu urobiť a vďaka vydavateľstvu Slovart sa ju podarilo dokončiť. Otec zomrel pred dvoma rokmi a polovica knihy bola v zásade hotová, hlavne otextovaná, fotografie vybrané. Tak sme tie texty dali dokopy, vypísali sme ich z jeho pamätí, časopisov, z reportáží, ktoré vyšli v Nemecku, z knižiek, ktoré vyšli v Nemecku a u nás. Chvalabohu, sa nám podarilo knižku vytlačiť v Španielsku a vydala sa v piatich jazykoch v náklade 20 tisíc kusov. Sme veľmi radi a on by bol určite veľmi rád, keby bol s nami,“ povedal pre TASR Karol Kállay mladší.
„Knižku sme vydávali spoločne s naším nemeckým partnerom, ktorým je Ludwig Könemann. Jeho distribučná sieť, ktorú sme už niekoľkokrát použili pre naše knižky, je taká, že prakticky na celom svete si môžu ľudia kupovať tieto obrazové publikácie. Verím, že to bude aj v prípade tejto knihy. Tá kniha má dva rozmery, osobný a vydavateľský. Osobne som mal tú česť a potešenie poznať uja Karola od svojho narodenia, urobili sme spolu veľmi veľa kníh. Za veľmi veľa mu vďačím aj ako vydavateľ aj ako osoba a som veľmi rád, že sme mali možnosť dokončiť projekt, ktorý sme s ním začínali. Vydavateľsky je dôležité to, že Karol Kállay bol predovšetkým vnímaný ako reportér a reportážny fotograf. Jeho najväčšie úspechy v zahraničí súviseli s tým, že pre svetové magazíny fotil reportáže a tie najlepšie reportáže a fotografie sme sa pokúsili zhrnúť do jednej knihy,“ dodal pre TASR riaditeľ vydavateľstva Juraj Heger.
Karol Kállay sa narodil 26. apríla 1926 v Čadci. Po štúdiách na Vysokej škole ekonomickej a Univerzite Komenského v Bratislave sa rozhodol profesionálne venovať fotografii. Od polovice päťdesiatych rokov fotografoval pre časopis Móda a mnohé významné zahraničné magazíny. Vydal vyše 40 obrazových publikácií. Pripravil desiatky autorských výstav doma i v zahraničí. V roku 1970 mu Medzinárodná federácia fotografického umenia (FIAP) udelila titul Excellence FIAP. Za publikáciu Los Angeles dostal v roku 1984 cenu UNESCO a v roku 1992 mu redakcia časopisu GEO v Hamburgu udelila titul Fotograf roku. Bol členom agentúry Bilderberg. V roku 1998 mu prezident SR prepožičal štátne vyznamenanie Pribinov kríž I. triedy, v nasledujúcom roku získal Cenu Leopolda J. Danihelsa. V roku 2002 mu udelili Cenu Tatra banky za umenie, v roku 2003 Krištáľové krídlo a v roku 2004 prevzal od Nadácie Slovak Gold Veľkú čestnú cenu desaťročia za umenie. Zomrel 8. apríla 2012 v Bratislave.

Copyright © TASR 2014

Voľba členov Rady Rozhlasu a televízie Slovenska - Výzva

Voľba členov Rady Rozhlasu a
televízie Slovenska - Výzva

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá zverejňuje výzvu na podávanie návrhov kandidátov na členov Rady Rozhlasu a televízie Slovenska podľa § 9 ods. 3 zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zastúpených z odborníkov v oblasti rozhlasového vysielania a odborníka v oblasti práva.



 

Hrubé zavádzanie týždenníka Plus 7 dní v článku Drahé šetrenie

Hrubé zavádzanie týždenníka
Plus 7 dní v článku Drahé šetrenie


Týždenník Plus 7 dní v článku Drahé šetrenie zavádza svojich čitateľov aj verejnosť. Napriek tomu, že redaktorka počas písania článku vedela, že žiadne poplatky sa v testovacej prevádzke trhoviska neplatia, v článku toto tvrdenie zamlčala s cieľom navodiť, že trhovisko bude viac míňať ako šetriť. Koho záujmy ale redaktorka teda háji?

V prvom rade je elektronické trhovisko v testovacej prevádzke, počas ktorej sa študujú procesy a vychytávajú sa problémy, s ktorými sa musí vysporiadať každý nový projekt. Na to je testovacia prevádzka určená. Elektronické trhovisko je určené na hlavne podlimitné zákazky, teda zákazky od 20 000 do 130 000 eur. Redaktorka vo svojom článku uvádza príklad obce Mýtna, ktorá si chcela kúpiť chladničku za 250 eur, za ktorú štát zaplatí prevádzkovateľovi trhoviska 238 eur, chladnička tak podľa týždenníka Plus 7 Dní vyjde na 487,60 eur. Ide o hrubé zavádzanie a klamstvo. Redaktorka ho napísala napriek tomu, že vedela, že sa v testovacej prevádzke žiadne transakčné poplatky na trhovisku neplatia. A za nákupy s nízkou hodnotou teda od 1 000 do 20 000 sa žiadne poplatky nebudú platiť ani v ostrej prevádzke. Ide navyše o nákup vytrhnutý z kontextu, pretože v prípade nákupu chladničky za 250 eur obec nemusí takýto sortiment nakupovať cez trhovisko. MV SR napriek tomu víta, že sa na trhovisku obchodujú aj zákazky s nízkou hodnotou od 1 000 do 20 000 eur, pretože táto požiadavka vyplynula s odbornej diskusie, ktorá sa viedla s mimovládnymi organizáciami pred schválením zákona o verejnom obstarávaní. Práve pri týchto malých zákazkách (kde sa dnes môžu robiť len prieskumy trhu) dochádza často k najväčším manipuláciám. A ako vyplýva z prvých výsledkov trhoviska, táto požiadavka bola legitímna. Aj testovacia prevádzka totiž ukazuje, že aj pri takýchto malých nákupoch sa dajú ušetriť značné finančné prostriedky z verejných zdrojov.


Transakčné poplatky za trhovisko sa budú platiť výhradne pri podlimitných zákazkách, teda od 20 000 do 135 000 eur. V takomto prípade pôjde o poplatok od 0,01 percenta pri hornej hranici (135 000 eur), pri dolnej hranici (20 000 eur) ide o jedno percento. Ide o štandardné poplatky pri nástroji tohto typu, ktoré v rámci súťaže návrhov o elektronické trhovisko nastavila víťazná firma – poradenská spoločnosť KPMG.


Redaktorka Plus 7 dní sa vo svojom článku opiera aj o vyjadrenie blogera Ľubomíra Kubičku, ktorý sa, ako redaktorka píše, pohybuje v oblasti verejného obstarávania. Zabudla však napísať, že bloger je pracovníkom obstarávacej agentúry, ktorá dnes za nemalé finančné prostriedky „pomáha“ verejným inštitúciám s verejnými zákazkami a práve elektronické trhovisko im zruší v mnohých prípadoch paušálne mesačné alebo ročné zmluvy v stovkách či tisíckach eur bez ohľadu na to, koľko elektronických aukcií pre klienta urobia. Navyše ide o človeka, ktorý viedol verejné obstarávanie na ministerstve vnútra počas predošlej vlády a počas ktorého pôsobenia sa na ministerstve vnútra obstarala Škoda Fabia za 82 000 eur/kus, čo je svetový rekord.


Rezortu vnútra je jasné, že útoky niektorých spoločností, ktoré profitovali v poradenstve pri e-aukciách pri verejných zákazkách a ktoré prichádzajú o svoj biznis a zaznamenávajú straty, budú narastať. Rovnako ako tých neprajníkov, ktorí ovplyvňovali verejné obstarávania či už pri zákazkách s nízkou hodnotou alebo pri podlimitných zákazkách, všetkých tých bonbonierových tiet a známych od výťahov pri zákazkách s nízkou hodnotou.
Ktorej časti odporcov robí pani redaktorka teda hovorcu? Tým pár ľuďom, ktorí žijú z verejných peňazí ako nákupní poradcovia "za 100 eur", alebo tým, čo doteraz neobstarávali, robili rýchle prieskumy trhu a špekulovali pri podpise zmluvy?


Elektronické trhovisko má významný protikorupčný charakter a ide o najväčšie protikorupčné opatrenie na Slovensku minimálne od zavedenia zverejňovania zmlúv v centrálnom registri, ktoré v zmysle zákona o verejnom obstarávaní budú musieť využívať všetky verejné inštitúcie, vrátane samospráv.


Cieľom elektronického trhoviska je zbaviť sa všetkých tých špekulantov, ktorí chcú na verejných zdrojoch parazitovať. Je to plne anonymný systém – od zadania zákazky až do generovania zmluvy, ktorú systém automaticky zverejní v CRZ. Počas zadávania a súťaženia nikto nevie, kto je objednávateľ a kto sú súťažiaci dodávatelia, a to až do času posúťažného zostavenia poradia, kde sa skončený proces deanonymizuje.


A to zrejme niekomu veľmi vadí...

Tlačový odbor MV SR


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Najväčšia pakistanská mediálna skupina Geo News oznámila, že sa odvolá proti trestu 26 rokov odňatia slobody, ktorý súd v utorok udelil majiteľovi tejto mediálnej organizácie za rúhanie. Ide o najnovší zvrat vo vlečúcom sa spore medzi televíznou stanicou a armádou, informovala agentúra Reuters.
Súd udelil majiteľovi Geo News a mediálnemu magnátovi Mírovi Šakílovi Rahmánovi trest za odvysielanie záberov ľudí, tancujúcich na pieseň o svadbe dcéry islamského proroka Mohameda.
Stanica čelila množstvu sťažností na rúhačský program a situácia vyústila aj do tvrdení, že pakistanský represívny zákon o blasfémii (rúhaní) sa zneužíva na umlčanie kritikov armády.
Čoskoro úrady vzniesli obvinenia aj oficiálne - po tom, čo televízna stanica verejne pripísala zodpovednosť za streľbu na jedného zo svojich popredných novinárov práve vojenskej špionážnej službe ISI. Armáda tieto obvinenia poprela.
Majiteľ stanice, moderátor ranného programu a dvaja hostia musia podľa verdiktu súdu zaplatiť pokuty 16.600 dolárov, odovzdať pasy a predať svoj majetok.
Rozsudok tohto protiteroristického súdu v meste Gilgit však zrejme nebude vykonaný, pretože verdikty súdov v severnom regióne Gilgit-Baltistán sa nevzťahujú na zvyšok Pakistanu.
Denník News vlastnený Rahmánom včera titulnej strane oznámil, že sa odvolajú na najvyšší súd proti verdiktu aj trestu.
Pakistanské médiá sú v posledných rokoch čoraz slobodnejšie a odvážnejšie, ale verejná kritika armády či ISI je stále zväčša tabu.
Patová situácia medzi Geo News a armádou odhalila aj názorové rozdiely medzi premiérom Navázom Šarífom, ktorý televíznu stanicu podporuje, a armádou, ktorá riadi Pakistan viac ako polovicu z jeho dejín ako samostatného štátu.
Pakistanský zákon o rúhačstve umožňuje každému podať sťažnosť s tým, že jeho náboženské cítenie bolo z nejakého dôvodu zranené. Trestom za rúhačstvo je smrť.

Český rozhlas (ČRo) porušil programom Hovory z Lánov, v ktorom prezident Miloš Zeman použil v nedeľu 2. novembra vulgárne slová, mediálny zákon aj svoj kódex. Rada ČRo na svojom dnešnom verejnom zasadaní však zároveň uznala výnimočnosť situácie, keď svoju úlohu zohralo prekvapenie v živom vysielaní a úcta k hlave štátu, informoval server Novinky.cz.
Do budúcnosti Rada ČRo vyzvala rozhlas, aby v prípade opakovania podobnej situácie rešpektoval svoj vlastný kódex. Rada nemôže rozhlas za porušenie pravidiel nijako sankcionovať, iba konštatovať, že sa prehrešok stal, napísali Novinky.cz.
Vedenie rozhlasu už ohlásilo, že mieni Hovory z Lánov aj naďalej vysielať naživo. Generálny riaditeľ ČRo Peter Duhan chce o situácii hovoriť s prezidentom republiky, schôdzka sa však zatiaľ neuskutočnila.
Upozornenie na porušenie zákona pre odvysielanie vulgarizmov dala Českému rozhlasu už predtým aj Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie. Tá môže Českému rozhlasu síce sankciu uložiť, vulgarizmy však netrestá pokutami, skôr upozornením.
Prezident ČR Miloš Zeman použil vulgarizmy, keď v relácii Hovory z Lánov kritizoval prístup koalície ohľadne služobného zákona, ale aj na adresu ruskej dievčenskej punkovej skupiny Pussy Riot, keď prekladal jej názov do češtiny a hodnotil jej texty.

Copyright © TASR 2014


Deň pred ďalším zo série generálnych štrajkov v Grécku na protest proti vládnym úsporným opatreniam nepracovali zamestnanci tamojších médií. Dôsledkom stredajšej 24-hodinovej akcie je okrem iného nevysielanie žiadnych spravodajských relácií v rozhlase a v televízii či neobnovovanie informácií na internetových portáloch, pričom vo štvrtok nevyjdú ani denníky. Zajtra by mal štrajk zasiahnuť celú krajinu vrátane škôl, nemocníc či prístavov. Žurnalisti plánujú vo štvrtok pracovať v záujme pokrytia celoštátneho aktu nespokojnosti.
Grécko čerpá od EÚ a Medzinárodného menového fondu dva úverové programy v celkovom objeme vyše 240 miliárd eur. Za získanie pomoci musela tamojšia vláda prijať rôzne úsporné opatrenia vrátane prepúšťania a rušenia pracovných miest, čo vyvoláva pobúrenie verejnosti.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Láska šialená

Láska šialená


26.11.2014

Zomrela Sabah

Zomrela Sabah

Vo veku 87 rokov zomrela libanonská speváčka a herečka Jeanette Gergis al-Feghali známa ako Sabah. Ako informovala libanonská Národná spravodajská agentúra, jedna z najznámejších arabských umelkýň skonala v dôsledku nešpecifikovanej choroby.
Sabah, ktorú prezývali aj Shahroura čiže spievajúci vták, vydala viac ako 50 albumov a objavila sa v takmer stovke filmov a dvadsiatke divadelných inscenácií. Počas kariéry vystúpila aj v parížskej Olympii, v newyorskej Carnegie Hall či v opere v Sydney.


©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Otvorený list poslankyne Národnej rady SR Magdy Vášáryovej Rade Audiovizuálneho fondu a jeho riaditeľovi Martinovi Šmatlákovi

Otvorený list 

poslankyne Národnej rady SR Magdy Vášáryovej Rade Audiovizuálneho fondu a jeho riaditeľovi Martinovi Šmatlákovi:

Vážená Rada a pán riaditeľ Audiovizuálneho fondu,

naposledy sme sa my dvaja, ktorí sa poznáme aspoň 40 rokov, stretli nad ešte neschváleným zákonom o Audiovizuálnom fonde, ktorý teraz vediete. Odvtedy už uplynulo pár rokov. Vtedy som sa Vám snažila vysvetliť, čo podľa mňa v zákone chýba. Niektoré nedostatky odstránili moje dva pozmeňujúce návrhy, ale jeden zo zásadných problémov, ktorý nebol odstránený ani v druhom čítaní, bola a zostáva "tekutá" zodpovednosť ministra, Správnej rady, riaditeľa i členov komisií za použitie verejných financií, aby som voľne parafrázovala svetového sociológa. Spôsob evaluácie pritom mal byť už súčasťou zákona tak, ako je v európskych krajinách zvykom. Pred rokom som v rozprave v parlamente žiadala ministra kultúry M. Maďariča, aby vysvetlil, akým spôsobom bude hodnotená činnosť Audiovizuálneho fondu. Jeho reakcia ma prekvapila, pretože mi povedal, "nevieme, ako máme hodnotiť činnosť fondu".
Nezdieľam jeho názor. Som presvedčená, že kvalitné hodnotenie aktivít fondu môžu poskytnúť ľudia, ktorí sami nie sú filmovými alebo televíznymi producentmi, alebo dokonca režisérmi filmov, ktorí sa uchádzajú každoročne o podporu fondu. Registrujem, že fond už poskytol okolo 11.000 eur na návrh a vypracovanie metód, ktorými by sa mala činnosť fondu hodnotiť a zorganizoval nedávno aj workshop na danú tému. Upozorňujem ale, že nejde len o hodnotenie kvality umeleckých diel, čo je predsa len inou disciplínou ako hodnotenie efektívnosti predaja jogurtov, ale aj o zdôvodnenie, prečo v orgánoch fondu a v komisiách sú ľudia, ktorí sú zároveň závislí od dotácií fondu na svoje diela. To je ten hlavný dôvod, prečo sú rozhodnutia riaditeľa, Rady i komisií spochybniteľné. Výhovorka jedného z nich na medzinárodnom sympóziu, že veď "on vyjde von, keď sa hlasuje o jeho projekte!" vzbudila oprávnený posmech.
Necítim sa kompetentnou hodnotiť umeleckú úroveň diel, ktoré vznikajú s podporou fondu, ale ako poslankyňa musím reagovať, ak sa stretávam s upozorneniami, že niečo vo fonde, v zmysle transparentnosti, nie je v poriadku. Som rada, že slovenská filmová a televízna tvorba je dnes, aj vďaka fondu, číselne bohatšia, ale nesmiem mlčať, pokiaľ sa vedenie fondu samo nesnaží zdokumentovať dôveryhodnosť svojho pôsobenia a zdá sa, že na to potrebuje moje aktivity v parlamente.
Vážená Rada i pán riaditeľ,
pred pár dňami ste mi poslali pozvanie na stretnutie s Vami, aby som Vám podala dôkazy o korupčnom správaní sa vo Vašom fonde. List zrejme priamo súvisí aj s výzvami, ktoré ste poslali umelcom, žiadateľom o granty, aby Vám okamžite písomne osvedčili, že vo fonde korupcia nie je a nikdy ani nebola. Neviem, či ste si vedomí toho, že ste poslali výzvy ľuďom, ktorí sú priamo závislí na podpise riaditeľa fondu pod ich projektmi? Prekvapilo ma to. Nečakala by som takú reakciu od ľudí, ktorých dlhé roky poznám. Lebo ak by mnou interpretované podozrenie neprichádzalo ani do úvahy, asi by ani protireakcia nebola taká rýchla a zvláštna. Fond spravuje aj peniaze daňových poplatníkov a je povinnosťou Rady a riaditeľa, aby urobili všetko pre to, aby nevznikali akékoľvek pochybnosti o pomeroch vo fonde. Takže ak by som bola predpokladala nejakú reakciu, tak len ubezpečenie, že Rada i riaditeľ urobia všetko pre to, aby vyvrátili podozrenia tým, že okamžite predložia verejnosti hodnotenie, evaluáciu pôsobenia Audiovizuálneho fondu, vypracovanú nezávislou komisiou. V hodnotení by sme si pozreli tabuľky s porovnávaniami, ktoré producentské skupiny čerpali viac, ktoré menej za posledné roky a okrem takýchto overiteľných čísiel aj výpočet medzinárodných cien pre diela týchto producentských skupín podľa váhy festivalov a prípadne divácke ohlasy a určite aj kritické články k hodnoteným dielam. Bonusom by bolo porovnanie s činnosťou niektorých zahraničných fondov. To by bola adekvátna odpoveď, ktorú by človek očakával v demokratickej európskej krajine. Považujem preto Vašu reakciu voči umelcom, ktorí sú závislí na Vašom rozhodnutí, za nenáležitú. Podobné metódy sa, samozrejme, používali, ale v inom čase a v inom režime.
Dostala som teda pozvanie na zasadanie Rady, menovanej ministrom kultúry, aby som Vám predložila dôkazy o pomeroch vo Vašom fonde. Zrejme akúsi verziu módneho "grilovania", ktoré prežívajú komisári v Európskom parlamente. Nie som prokurátorka ani policajtka a nenosím v aktovke dôkazy, ale na základe prehnanej reakcie na moje slová v parlamente dnes predpokladám, že o tom viete viac vy ako ja. Naopak, predložím Výboru pre kultúru a média Národnej rady SR žiadosť, aby ste na pôde Výboru predložili materiál – Hodnotenie činnosti Audiovizuálneho fondu v podobe, ktorú som opísala. To je priestor, kde môžem ja aj ostatní poslanci naozaj diskutovať s vedením fondu a jeho riaditeľom. Tak to chodí v normálnych podmienkach parlamentnej demokracie. Zasadanie Výboru je totiž verejnosti prístupné a zúčastňujú sa ho pravidelne aj novinári. Ide nám všetkým predsa o transparentné použitie verejných prostriedkov a pôda Výboru je na to určená.
9. decembra 2014, teda termín, na ktorý ste ma pozvali na rokovanie Správnej rady, je zároveň termínom konferencie, ktorú organizujem ako štatutárka Inštitútu pre kultúrnu politiku. Pôjde o diskusiu nad analýzou, ktorú sme pripravili a ktorá sa volá Podpora živej modernej kultúry na Slovensku. Pretože financie Audiovizuálneho fondu sú priamo zahrnuté v tejto analýze, dovoľujem si Vám, pán riaditeľ, poslať pozvánku a verím, že pre Vás a Vašich spolupracovníkov bude táto téma naozaj aktuálna.

Magda Vášáryová, poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky a členka Výboru pre kultúru a médiá

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Maďarský Fond na podporu poskytovateľov mediálnych služieb a správy majetku (MTVA), ktorý vyrába spravodajstvo a iné programy pre verejnoprávne médiá, čoskoro prepustí 100-200 zamestnancov. Informoval o tom dnes denník Népszabadság, podľa ktorého ide už o štvrtú vlnu masového prepúšťania.
Zamestnanci verejnoprávnych médií patria od 1. januára 2011 organizačne pod MTVA. Maďarská televízia MTV, Duna TV a maďarský rozhlas Magyar Rádió nevyrábajú programy, vytvárajú iba profil médií, ku ktorému rôzne programy objednávajú z tohto fondu.
Népszabadság pripomína, že síce financovanie MTVA z roka na rok neustále rastie, terajšie masové prepúšťanie bude už štvrtým v poradí. V roku 2011 vo dvoch etapách prepustili celkom 900 a vlani 200 zamestnancov.
V prvom kole prepustili "politicky nespoľahlivých" starých pracovníkov a potom zlikvidovali regionálne štúdiá, píše denník, podľa ktorého údajne ani štvrtá vlna prepúšťania nebude posledná. Konečným cieľom je 1600 zamestnancov, k čomu bude po terajšom prepúšťaní potrebné uvoľniť ešte vyše 200 ľudí.
Generálny riaditeľ MTVA László Zsolt Szabó odmieta hovoriť o masovom prepúšťaní. Na fóre zamestnancov nedávno hovoril iba organizačných a štrukturálnych zmenách, v rámci ktorých v uplynulých týždňoch prepustil 30 pracovníkov vyššieho a stredného manažmentu podniku.

Copyright © TASR 2014


Televízia HBO plánuje na budúci rok odvysielať nový dokument o zosnulom frontmanovi americkej kapely Nirvana Kurtovi Cobainovi. Režisérom snímky s názvom Kurt Cobain: Montage of Heck je Brett Morgen, ktorý na tomto projekte pracuje už od roku 2007. Pôjde o vôbec prvý dokument o Cobainovi, ktorý vznikol v spolupráci s hudobníkovou rodinou, pričom jeho dcéra Frances Bean Cobain je výkonnou producentkou snímky. Film priblíži Cobainov život prostredníctvom domácich videí, denníkov, fotografií či doteraz nevydaných skladieb.
Nirvana vznikla v roku 1987 a debutovala albumom Bleach (1989). Najslávnejšiu zostavu kapely tvorili spolu s Cobainom basgitarista Krist Novoselic a bubeník David Grohl, ktorý s formáciou nahral aj legendárny album Nevermind (1991). Štúdiovka zosadila z prvej priečky rebríčka Billboard 200 album Michaela Jacksona s názvom Dangerous (1991) a pochádzajú z nej hity ako Smells Like Teen Spirit, Come As You Are, Lithium, Polly či In Bloom. Nirvana má na konte tiež nahrávky ako In Utero (1993) či MTV Unplugged in New York (1994) a tento rok ju uviedli do Rock'n'rollovej siene slávy. Kurt Cobain zomrel 5. apríla 1994 vo veku 27 rokov. Podľa oficiálnej verzie sa vo svojom dome v Seattli zastrelil guľovnicou.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

25.11.2014

Zomrel Petr Hapka

Zomrel Petr Hapka


Český hudobný skladateľ, dirigent a príležitostný spevák Petr Hapka zomrel dnes po ťažkej chorobe vo veku 70 rokov.
Túto informáciu potvrdil pre internetový server Lidovky.cz dlhoročný Hapkov priateľ a spolupracovník, textár Michal Horáček, ktorý sa ju dozvedel telefonicky od Hapkovej dcéry Petrušky.
Dvojica Hapka-Horáček mala za sebou v tomto roku 30 rokov spolupráce, ktorá priniesla viacero kultových nahrávok. "Zažil som s Petrom Hapkom jedinečné chvíle, ktoré mi nikto iný nemohol sprostredkovať," konštatoval Horáček a dodal, že v živote stretol mnoho schopných a múdrych ľudí, ale stretol iba jedného človeka, ktorý bol podľa jeho slov géniom. A to bol Petr Hapka.
Syn operetnej speváčky mal medzi príbuznými aj slávneho Ferenca Lehára. Na klavíri hral od troch rokov, aby vďaka vrodenému talentu už v štyroch zložil prvé pesničky. V tínedžerskom veku potom prišiel na výhody ovládania hudobných nástrojov v dievčenskom prostredí.
Skladateľ, ktorý už v 60. rokoch zaujal pôvodnými šansónmi pre Hanu Hegerovú (Obraz Doriana Graye), napísal hudbu k viac ako 80 celovečerným a dokumentárnym filmom, ako aj televíznym seriálom, napríklad Tisícročná včela, Páni kluci, Den pro mou lásku, Panna a netvor, Deváté srdce, či Kráva. Osobne si najviac vážil spoluprácu s režisérmi Jurajom Herzom a Jurajom Jakubiskom.
S Hapkom spolupracovali aj viacerí slovenskí interpreti, vrátane Richarda Müllera a Jany Kirschner.
V 80. rokoch sa však vďaka spolupráci Hapku s Horáčkom zrodili albumy ako Potměšilý host s nahrávkami Hany Hegerovej alebo V penziónu Svět, na ktorých si zaspieval aj samotný skladateľ. S časovým odstupom nasledovali ich ďalšie spoločné projekty Citová investice (1996), Mohlo by tu být i líp (2001), Strážce plamene (2006) alebo Kudykam (2009).
Medzi ich megahity patrili napríklad Levandulová, Štěstí je krásna věc, S cizí ženou v cizím pokoji a mnohé ďalšie.
Petra Hapku, ktorý bol dlho označovaný za "leva salónov" a z piatich vzťahov mal sedem detí, sužovala od minulého roka Alzheimerova choroba. Jeho zdravotný stav sa neustále zhoršoval. O skladateľa sa doma starali jeho blízki.

Copyright © TASR 2014

P.S.

Michal Horáček
Petr Hapka zemřel.

Ze všech tvůrčích lidí, které jsem v životě potkal, byl on jedinečný: když sedal za klavír, očekával jsem zázrak. Mnohokrát k němu došlo. Popsat se ten pocit nedá.

Nebude chybět jenom mně a rodině. Vím, že bude chybět nespočtu dalších, do jejichž životů jeho svérázná, emocemi naplněná hudba vstoupila; není to jen soukromá ztráta, ale ztráta národní. Zázraků je málo a géniů zrovna tak.

Dobré je, že v té hudbě tu s námi bude dál, a nejen s námi. I těm, co se teprve narodí, bude pořád mít co říci o slovy nepostižitelných úzkostech i touhách.

Nechce se mi teď psát nic víc. Tak jenom:
Ať je ti lehká zem, Petře.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 

Západné médiá poskytujú len jeden pohľad na situáciu na Ukrajine, domnieva sa Sergej Šargunov, šéfredaktor ruského spravodajského servera Svobodnaja Pressa.
      Základný problém vidí v tom, že Kyjev nedovolil Rusom žijúcim vo východných častiach Ukrajiny používať svoj materinský jazyk - z toho dôvodu chceli Rusi žijúci na Kryme vyhlásiť referendum a požiadali Rusko o pomoc, povedal Šargunov v rozhovore pre TASR.
      Podľa neho západné médiá poskytujú len názory jednej strany konfliktu, pričom nedávajú slovo obyvateľom Krymu.
      "Chcem vidieť v západných médiách rôzne názory. V prvom rade chcem vidieť ľudí s ich nádejami, s ich tragédiami a názormi. Skutočných ľudí, ktorí žijú v Donecku, Luhansku, Simferopole či Sevastopole, ale aj v Kyjeve, Ľvove a iných mestách," dodal ruský novinár. Informácie o násilí z ruskej strany poprel, pričom zdôraznil, že Rusko bráni obyvateľov Krymu pred útokmi z Kyjeva.
      Podobný názor vyjadril tento mesiac v Petrohrade na konferencii Dialóg kultúr aj ruský korešpondent tlačovej agentúry RUFA v Nemecku Gisbert Mrozek. "Kyjevské vojská zabíjali ľudí a nikoho to nezaujímalo, v západných médiách o tom nie sú informácie."
      Podľa Mrozeka neexistujú nijaké dôkazy o prítomnosti ruských vojsk na Ukrajine. "Vieme ale, že CIA bola radiť Kyjevu," dodal Mrozek.
      Za základný problém, kvôli ktorému vypukli nepokoje na Ukrajine, považuje Šargunov to, že Rusi žijúci na Kryme či v Donbase nemohli používať svoj materinský jazyk. Prirovnal to k situácii vo Fínsku, kde podľa jeho slov žije päť percent Švédov a švédčina je po fínčine druhým jazykom.  
      Obyvatelia Krymu vraj už niekoľko rokov chceli zorganizovať referendum, ale Kyjev im to neumožnil: "Videl som situáciu na Kryme na vlastné oči. Niekoľko tisíc ľudí vyšlo do ulíc, na námestia v Sevastopole aj Simferopole, bol to antimajdan. Bolo to isté ako v Kyjeve, ale toto bol ruský majdan. Hovorili: Rusko, pomôž nám, chceme voliť. Chceli len referendum a žiadali oň 20 rokov. Dostali teda príležitosť, Rusko len bránilo ich práva," povedal pre TASR Šargunov.
      "Môžete ísť na Krym a opýtať sa kohokoľvek: Boli ste voliť? Hlasovali ste za nezávislosť alebo za spojenie s Ruskom? Odpovedali by vám: Áno, chceme, aby sa Krym oddelil od Ukrajiny a chceme byť súčasťou Ruska," priblížil šéfredaktor ruského servera Svobodnaja Pressa.
      Referendum na Kryme bolo vypísané začiatkom marca tohto roku v čase, keď základne ukrajinských ozbrojených síl okupovali ozbrojení muži v neoznačených uniformách, ktorí hovorili po rusky. Dňa 16. marca sa drvivá väčšina voličov vyjadrila za pripojenie Krymu k Rusku, ktoré vzápätí toto ukrajinské územie de facto anektovalo.
      Petrohradskú konferenciu s názvom Dialóg kultúr organizovalo historicko-umelecké múzeum Štátna Ermitáž. Zúčastnili sa na nej mnohí mladí novinári z krajín východnej a strednej Európy. Svoje názory a myšlienky prezentovali ruskí novinári pôsobiaci nielen v Rusku, ale aj v iných krajinách, napríklad v Belgicku, Nemecku či Taliansku.

 

Medzinárodný filmový festival Febiofest ohlasuje novinku v organizačnej štruktúre. Od novembra má umeleckého riaditeľa. Je ním Přemysl Martinek, distribútor, dramaturg medzinárodných filmových prehliadok a seminárov a filmový publicista. V poradí 22. MFF Febiofest sa bude konať od 20. do 26. marca v Bratislave a poputuje do ďalších siedmich regiónov Slovenska. TASR informovala Eva Rebollo z Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK), ktorá je hlavným organizátorom festivalu.
      Podujatie pôvodne zamerané na dokumentárne filmy vzniklo v roku 1993 ako spoločný projekt, ktorý v ČR organizoval režisér Fero Fenič a spoločnosť Febio. Na Slovensku ho od jeho vzniku dramaturgicky a organizačne zabezpečovala ASFK pod vedením Petra Dubeckého. Do roku 2013 sa konalo pod názvom Medzinárodná prehliadka filmu, televízie a videa. Vznikom súťaže krátkych filmov krajín V4 sa v jubilejnom 20. ročníku zmenilo na MFF. "Febiofest v posledných rokoch ašpiruje na festival, ktorý sa otvára stále viac a viac medzinárodnému kontextu. Ak bol v minulosti predovšetkým prehliadkou českej audiovízie, tak posledné roky sa vo väčšej miere programovo orientujeme na prezentáciu slovenskej kinematografie a kinematografie našich okolitých susedov," hovorí Peter Dubecký, prezident MFF Febiofest a pokračuje: "Prizvaním Přemysla Martinka na pozíciu umeleckého riaditeľa sa táto koncepcia, rozšírenie hraníc na celý vyšehradský región, ešte viac posilní. Spolieham na jeho dlhoročné medzinárodné skúsenosti, na jeho reflexiu kinematografie a životný a profesijný postoj."
      Podľa nastupujúceho umeleckého riaditeľa festivalu sa slovenský Febiofest za roky svojej existencie výrazne vymedzil voči svojmu českému "staršiemu" bratovi a hrá dnes úlohu miesta, kde sa stretávajú tie najzaujímavejšie trendy domácej a svetovej kinematografie. Přemysl Martinek na margo festivalu ešte dodáva, že "má síce súťažnú sekciu, ale venuje sa i retrospektívam, zaujímavo pracuje s dokumentárnym filmom a predstavuje súčasnú českú tvorbu". "Bol by som rád, keby sa do budúcnosti stal skutočne bránou pestrej ponuky súčasnej stredoeurópskej tvorby na Slovensko a keby si zachoval skvelú atmosféru a z Bratislavy raz za rok spravil miesto, kde sa nad dobrými filmami stretnú reprezentanti filmového priemyslu z celého regiónu."

Copyright © TASR 2014

 

 

Sloboda médií po 25 rokoch: Potrebujeme odstrániť legislatívne prekážky

Sloboda médií po 25 rokoch:
 
Potrebujeme odstrániť legislatívne prekážky

 

Hrozby, ktoré prinášajú súdne spory médií na Slovensku, sú privysoké. Zhodli sa na tom odborníci na médiá a mediálnu legislatívu, ktorí sa dnes zišli v bratislavskom Primaciálnom paláci na diskusii "Sloboda médií po 25 rokoch: Potrebujeme odstrániť legislatívne prekážky". Rezonovali najmä témy spojené so súdnymi spormi o náhradu nemajetkovej ujmy za poškodzovanie dobrého mena či za ohováranie. V tejto oblasti je na Slovensku “mentálne nastavenie žalujúcich ešte niekde na úrovni socializmu,“ konštatoval jeden z hostí diskusie, špecialista na mediálne právo a člen Súdnej rady SR Jozef Vozár.

V USA sú zákonné pravidlá, ktoré umožňujú ľahko kritizovať verejných činiteľov bez súdneho dopadu pre médiá, upozornil na to v úvode diskusie veľvyslanec USA na Slovensku Theodore Sedgwick, ktorý bol v minulosti aj novinárom. Tieto práva sú pre nás posvätné, novinári sú strážnymi psami demokracie, zdôraznil ambasádor. Podľa Theodora Sedgwicka sú viaceré súdy s médiami na Slovensku problematické. Kritizoval napríklad skutočnosť, že niektoré spory s médiami iniciujú samotní sudcovia. “Je to priamočiara kritika, ktorá ale vychádza z reality,“ reagoval na vyjadrenie veľvyslanca Miroslav Kollár z Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý spolu so Slovenským výborom Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI) organizoval dnešnú diskusiu. IVO podľa Kollára na túto situáciu upozorňuje už roky. “Časť politických a najmä súdnych elít si z tej súčasnej právnej úpravy, možného postihovania médií urobila v podstate živnosť,“ konštatoval Kollár. Pripomenul, že počas diskusie zaznelo aj to, že “priznávaná hladina odškodného na Slovensku ide vysoko nad rámec toho, čo dostávajú mediálne celebrity v klasických európskych demokraciách. Naozaj, dnes to je nástroj na zvyšovanie tlaku voči nezávislým médiám“. Do médií to vnáša samocenzúru a snahu vyhnúť sa súdnym sporom, čoho dôsledkom je podľa Kollára aj zmiznutie investigatívnej publicistiky zo slovenských televízií.

Na fakt, že trestné sadzby, ktoré hrozia novinárom na Slovensku, sú jedny z najvyšších v Európe upozorňuje i Medzinárodný tlačový inštitút (IPI). IPI Slovensko chce dosiahnuť, aby sa na Slovensku vypustili z trestných zákonov paragrafy o poškodzovaní mena a ohováraní, za čo hrozí väzenie od dvoch do osem rokov. Presadzuje aj právnu reguláciu "odškodného" podľa Občianskeho zákonníka. Chce, aby sa zaviedli limity odškodného, ktoré sa budú odvíjať napríklad od zdaneného zisku média alebo iných merateľných kritérií. K slobode médií by na Slovensku pomohol podľa IPI aj silný samosprávny mediálny orgán s kompetenciami na úrovni zákona, cez ktorý by sa dalo predísť mnohým súdom s médiami. “Trend vychádza z Európskeho súdu pre ľudské práva. Jeho judikáty jednoznačne oslobodzujú novinárov za poškodzovanie mena, pretože osoby verejne činné sú podstatne menej chránené ako bežná osoba. Neznamená to, že médiá sú beztrestné. Samozrejme, keď urobia médiá chybu, musia ju po prvé napraviť a po druhé znášať následky,“ povedal pre SITA jeden z organizátorov diskusie, člen výkonnej rady IPI Pavol Múdry.

Podľa Jozefa Vozára, ktorý sa venoval sporom v prípadoch ohovárania či poškodzovania dobrého mena aj v praxi ako advokát, dôvodom na tvrdenie o spiatočníckom rozmýšľaní v prípadoch súdov s médiami sú rozhodnutia samotných súdov. Z nich je zrejmé, že súdy boli veľmi veľkorysé k vedúcim osobnostiam v súdnictve a v politike. Na privysokú výšku náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch (odškodného, pozn. redakcie) upozornil vo viacerých rozhodnutiach aj Ústavný súd SR a Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP). Ak by sme však podľa Vozára obmedzili výšku odškodného, “potvrdili by sme, že dochádza k zlyhaniu justície a nemohli by sa odškodniť prípady hodné osobitného zreteľa“. Zároveň je však zrejmé, že slovenské súdy rozhodujú v prípadoch tzv. odškodného veľmi nepredvídateľne. V každej krajine Európy potrebujeme podľa mediálnej právničky BBC Rosalind McInnes odvážne a nezávislé médiá a súdnictvo, ktoré ich v tom podporí. Verejní činitelia zároveň musia byť pripravení na kritiku verejnosti.

Na trend vo viacerých členských štátoch Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) - vymeniť trestnoprávne následky pre novinárov za administratívne pokuty, poukázal medzi iným v diskusii riaditeľ kancelárie predstaviteľky OBSE pre slobodu médií Andrej Richter. Zákon a súdy by mali nájsť tú správnu rovnováhu medzi slobodou prejavu a ochranou osobnosti, myslí si Richter. OBSE sa obáva o ochranu slobody prejavu a súhlasí s tým, že zákony, ktoré kriminalizujú tvrdenia médií, zastavujú a zastrašujú novinárov, aby nepísali o citlivých otázkach. Richter počas diskusie pripomenul, že IPI Slovensko vypracovalo materiál, v ktorom presadzuje právnu reguláciu "odškodného" podľa Občianskeho zákonníka. Poškodenie niečej reputácie nemožno riešiť väzením, sme jednoznačne proti tejto forme trestu, zdôraznil Richter.

Diskusiu “Sloboda médií po 25 rokoch: Potrebujeme odstrániť legislatívne prekážky“ pripravili v Bratislave, v Primaciálnom paláci Slovenský výbor IPI a IVO. Podujatie podporili: OBSE a veľvyslanectvá Spojených štátov amerických, Kanady a Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska v SR a Magistrát Mesta Bratislava.

 

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

The International Emmy Awards

The International Emmy Awards

 

Na 42. ročníku udeľovania medzinárodných cien Emmy dominovali zástupcovia Veľkej Británie, keď uspeli v troch kategóriách. Zvyšné ceny si rozdelili Holandsko, Belgicko, Švédsko, Brazília, Nemecko, USA a Kanada.
Podujatie, ktoré sa konalo 24. novembra v newyorskom hoteli Hilton, moderoval Matt Lucas. Medzi hosťami sa objavili napríklad Laverne Cox, Carrie Preston, 50 Cent, Darby Stanchfield či Megan Follows.

Najlepším dramatickým seriálom sa stala britská Utopia (2013 - 2014). Angličan Stephen Dillane získal ocenenie pre Najlepšieho herca, a to vďaka účinkovaniu v seriáli The Tunnel (2013). Tretiu trofej pre Veľkú Britániu získal Educating Yorkshire (2013 - 2014), ktorý uspel v kategórii Zábavný program bez scenára.

Za Najlepšiu herečku vyhlásili Holanďanku Biancu Krijgsman za rolu v dráme De Nieuwe Wereld (2013). Medzi komédiami nenašla premožiteľa druhá sezóna belgického seriálu Čo keby (2013). V kategórii dokumentov uspel švédsky počin Frihet bakom galler (2012). Brazília sa mohla radovať z ocenenie pre Najlepšiu telenovelu, ktorou sa stala Joia Rara (2013). V kategórii Televízny film alebo miniseriál sa darilo nemeckej trojdielnej vojnovej dráme Unsere Mütter, Unsere Väter (2013).

Po prvý raz udelili cenu v kategórii Americký primetimeový program v inom ako anglickom jazyku, a to seriálu El Seňor de los Cielos (2013), ktorý nakrútili v španielčine. Spomedzi umeleckých programov najviac zaujal kanadský dokument The Exhibition (2013).
Okrem toho predstavitelia Medzinárodnej akadémie televíznych umení a vied udelili dve čestné ocenenia. International Emmy Founders Award získal Matthew Weiner a International Emmy Directorate Award zas Roberto Irineu Marinho.


Prehľad ocenených v 42. ročníku medzinárodných cien Emmy:

Dramatický seriál: Utopia (Veľká Británia)
Najlepší herec: Stephen Dillane (Veľká Británia)
Najlepšia herečka: Bianca Krijgsman (Holandsko)
Komediálny seriál: Čo keby 2 (Belgicko)
Dokument: Frihet bakom galler (Švédsko)
Zábavný program bez scenára: Educating Yorkshire (Veľká Británia)
Telenovela: Joia Rara (Brazília)
Televízny film alebo miniseriál: Unsere Mütter, Unsere Väter (Nemecko)
Americký primetimeový program v inom ako anglickom jazyku: El Seňor de los Cielos (USA)
Umelecký program: The Exhibition (Kanada)
International Emmy Founders Award: Matthew Weiner
International Emmy Directorate Award: Roberto Irineu Marinho
 

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !


Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...
 

24.11.2014

TO JE TV !

TO JE TV !



MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Európsky parlament (EP) pripravuje nezáväznú rezolúciu, ktorá navrhuje oddeliť vyhľadávač Google od ostatných operácií spoločnosti v Európe. Ide o jednu z možností na obmedzenie dominancie Google na trhu internetových vyhľadávačov. Informovala o tom agentúra Reuters.
Európski politici majú čoraz väčšie obavy zo silného postavenia Google a ďalších amerických spoločností v oblasti internetu. Rozdelenie Google by predstavovalo akciu z najďalekosiahlejšími dôsledkami a výrazne by ohrozilo podnikanie spoločnosti.
Návrh rezolúcie nespomína konkrétne Google ani iný vyhľadávač, no práve Google je dominantným hráčom na európskom trhu s odhadovaným podielom až 90 %. Google sa k správe odmietol vyjadriť.
Hoci parlament nemá legislatívne právomoci, svojou rezolúciou, v ktorej "žiada Európsku komisiu, aby zvážila návrhy zamerané na oddelenie vyhľadávačov od ostatných komerčných služieb", môže zvýšiť tlak na Brusel. Parlament cituje množstvo potenciálnych riešení problémov, medzi ktoré patrí aj podozrenie, že Google smeruje internetovú premávku k určitým stránkam. Ak tieto riešenia neuspejú, poslanci navrhujú legislatívny postup. Je veľmi pravdepodobné, že EP svoju rezolúciu schváli.
Google čelí v Európe tvrdej kritike na všetkých frontoch, či už ide o ochranu súkromia alebo daňovú politiku. Spoločnosť sa rozrástla do takých rozmerov, že v mnohých oblastiach vyvoláva nedôveru. Kritiky sa dočkala aj od firiem, ktoré jej vytýkajú nečestné praktiky pri zverejňovaní výsledkov vyhľadávania.
Európska komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová si mieni vziať určitý čas na rozmyslenie ďalšieho kroku v štyri roky trvajúcom prešetrovaní Google. V prvom rade chce poznať názory zúčastnených strán a preveriť stupeň rozvoja technológií v tomto sektore.
Nedôvera v Európe rastie už dlhé roky, čo sa podľa zástupcov Google spája so všeobecným vnímaním USA a všetkého, čo s USA súvisí. Situáciu vyostrili aj nedávne odhalenia o odpočúvaní európskych politikov. Najväčší rozruch to spôsobilo najmä v Nemecku, kde historické skúsenosti s fašizmom aj komunizmom zanechali podozrievavý postoj ľudí k mocným inštitúciám, ktoré kontrolujú osobné údaje.
Predstavitelia Európskej komisie sa zatiaľ k veci nevyjadrili. Nie je jasné ani to, ako zareagujú americké regulačné úrady, ktoré v roku 2013 ukončili protimonopolné vyšetrovanie so záverom, že Google nemanipuloval výsledky vyhľadávania.

Copyright © TASR 2014

RVR NEWS. Voľby moje premilené

RVR NEWS
 
Voľby moje premilené

Licenčná rada dostala v súvislosti s obecnými voľbami niekoľko sťažností. Všetkých šesť sťažností smerovalo výlučne na vysielanie televízií, celoslovenských i lokálnych. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová, "rada zaevidovala šesť sťažností, z toho jednu jej postúpila Ústredná volebná komisia (ÚVK). Jedna z doručených sťažností sa vzťahovala na obdobie pred kampaňou, ostatných päť sa týkalo vysielania počas kampane". Všetky sťažnosti RVR zatiaľ prešetruje.
Licenčná rada dostala v súvislosti s voľbami do orgánov samosprávy obcí, ktoré sa konali 15. novembra, jednu sťažnosť na vysielanie ešte pred začiatkom kampane. Ide o sťažnosť na Mestskú televíziu Ružomberok, konkrétne jej reláciu Téma odvysielanú 20. októbra. Sťažovateľ namietal, že televízia odvysielala diskusiu s kandidátmi na funkciu primátora mesta Ružomberok v čase pred začatím volebnej kampane. Kampaň sa podľa zákona začala 29. októbra o 7:00 a trvala do 13. novembra do 7:00.
Ďalších päť sťažností sa týka vysielania počas zákonom určenej kampane. RVR medzi nimi preveruje aj sťažnosť od fyzickej osoby, ktorú jej postúpili z ÚVK. Sťažnosť je na vysielanie miestnej televízie v obci Pribylina v čase volebnej kampane a jej autor tvrdí, že mu televízia nezabezpečila taký prístup v rámci volebného vysielania ako inému kandidátovi. Licenčná rada dostala tiež sťažnosť na vysielanie Žilinskej televízie z 2. novembra, v ktorom sa autorovi sťažnosti nepozdával rozsah volebných šotov jedného z kandidátov na primátora Žiliny. Zároveň autor sťažnosti považuje za nezákonné, že tento kandidát je riaditeľom spomínanej televízie. Z celoštátnych televízií dostala RVR v súvislosti s obecnými voľbami sťažnosti na súkromnú spravodajskú televíziu TA3 a dve sťažnosti jej prišli aj na súkromnú televíziu Markíza. V prípade TA3 sa sťažnosť týka diskusií s kandidátmi, ktoré sa vysielali od 29. októbra. Jej autorovi konkrétne prekážalo, že "televízia pozývala do debát len niektorých kandidátov - na základe prieskumu preferencií". Dve sťažnosti dostala rada na Televízne noviny TV Markíza odvysielané 12. novembra. Ich autori sa sťažovali na reportáž o distribúcii propagačných materiálov kandidátov na poslancov do mestského zastupiteľstva v Komárne do schránok obyvateľov, "pričom táto aktivita bola podľa sťažovateľov označená ako protizákonná a informovali o nej v čase tesne pred začiatkom volebného moratória", dodala Jelčová.
Oficiálna mediálna kampaň k voľbám do orgánov samosprávy obcí trvala od 29. októbra do 13. novembra. Volebná kampaň je podľa zákona mimo tohto času zakázaná. Po skončení kampane nasledovalo až do zatvorenia volebných miestností, do 15. novembra do 20:00 informačné moratórium. Ministerstvo vnútra SR a ani ÚVK nie sú oprávnení kontrolovať volebnú kampaň k voľbám do orgánov samosprávy obcí. Napriek tomu ÚVK pred voľbami aj počas nich dostala množstvo rôznych podnetov na vedenie kampane, napríklad na stále vylepené plagáty. Sťažnosti na nezákonnú kampaň, ktorá mohla ovplyvniť výsledky volieb, možno adresovať Ústavnému súdu SR. Volebné sťažnosti môžu podať na Ústavný súd (ÚS) SR do 10 dní po oznámení výsledku volieb (do 26. novembra) politické strany, 10 percent voličov príslušného volebného obvodu alebo kandidát, ktorý získal najmenej 10 percent hlasov. Ak ústavný súd zistí, že protizákonná volebná kampaň alebo ďalšie okolnosti mohli ovplyvniť výsledky volieb, môže výsledky zrušiť, čo sa v minulosti už viackrát stalo. Ústavný súd SR rozhodne o sťažnosti na neústavnosť alebo nezákonnosť voľby do orgánu miestnej samosprávy alebo proti výsledku volieb do orgánu miestnej samosprávy do 90 dní od doručenia sťažnosti Ústavnému súdu SR.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

POZVÁNKA

POZVÁNKA



25. novembra 2014 od 10:00 do 13:00 sa uskutoční diskusia pre odbornú verejnosť s medzinárodnou účasťou hostí z OBSE, IPI a BBC.


Sloboda médií po 25 rokoch:
Potrebujeme odstrániť legislatívne prekážky

v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v Bratislave.
Na podujatí budú k dispozícii analytické správy porovnávajúce postupy a rozhodnutia súdov na Slovensku a v ostatných krajinách EÚ.
Simultánne tlmočenie je zabezpečené.

Sv. Alžbeta za plný košík sviatkov prináša.

Sv. Alžbeta za plný košík 
sviatkov prináša
 
Jednotka horšie.
Dvojka lepšie. 
Spolu horšie - 11.30 % .

Markíza  horšie.
TV Doma horšie.
DAJTO  lepšie.
Spolu  horšie- 32.60%

JOJ lepšie.
JOJ PLUS lepšie.
WAU lepšie.
SENZI rovnako.
Spolu lepšie- 22.80%
TA 3 horšie. 

Jednotka - 9.40 % ;
Dvojka - 1,90 % ;
Markíza - 23.80 % ;
TV DOMA - 4.90% ;
DAJTO- 3.90%
TV JOJ – 16.30 % ;
JOJ PLUS- 4.50 % ;
WAU -1.50 %;
SENZI- 0.50 %
TA 3 - 1.70 %