DALITO!

14. 1. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Kanadský herec Ryan Gosling by sa rád objavil v seriáli Atlanta (2016). Tridsaťšesťročný rodák z Londonu v Ontariu to prezradil v rozhovore pre britské noviny Metro. „Neviem, či majú pre mňa nejakú rolu, ale rád by som si zahral v seriáli Atlanta. Som veľkým fanúšikom tohto seriálu. Myslím si, že je naozaj skvelý. V súčasnosti je v televízii veľa dobrých programov," povedal herec.
Seriál Atlanta vytvoril Donald Glover. Zahrali si v ňom už napríklad spomínaný Glover, Brian Tyree Henry, Keith Stanfield, Zazie Beetz, Harold House Moore, Cranston Johnson, Emmett Hunter či Rick Holmes.
Ryan Thomas Gosling začínal s herectvom už ako dieťa. V roku 2000 sa objavil v snímke Sezóna Titanov. Po nej nasledovali filmy Vražda podľa plánu (2002), Zápisník jednej lásky (2004), Hranice života (2005), Fraktúra (2007), Blue Valentine (2010), Drive (2011), Bláznivá, hlúpa láska (2011), Deň zrady (2011), Len Boh odpúšťa (2013), Lovci gangstrov (2013), Stávka na neistotu (2015) alebo Ostrí chlapci (2016). V roku 2007 ho za film Half Nelson (2006) nominovali na Oscara v kategórii Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe. Ako režisér sa podpísal pod snímku Lost River (2014). Nedávno získal Zlatý glóbus za účinkovanie vo filmovom muzikáli La La Land (2016).

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Po viac ako dvoch rokoch nakrúcal Boleslav Polívka zábavný program Manéž. Diváci, ktorí dnes prišli do brnenskej haly vo Vodovej ulici, mohli vidieť reláciu naživo, v sobotu mali mať túto možnosť dvakrát. Česká televízia záznam z predstavenia odvysiela na jar, termín zatiaľ neurčila, povedala ČTK hovorkyňa brnianskeho štúdia Hana Orosová pred generálkou. Polívka pripravil pre divákov 54. diel, prvý nakrúcal pred 30 rokmi.
Pauza medzi posledným a novým dielom bola najväčšia v histórii relácii. Tentoraz si komik pozval ako hostí napríklad herečku a blogerku Márii Doležalovou či herca Michala Suchánka. V relácii vystupuje aj kapela Chinaski, artista Moskovského štátneho cirkusu Vladimir Georgijevskij a herec a komik Pavol Seris.
"Nervozita je u každého natáčania, aj keby sme mali pauzu len pár mesiacov. Človek nikdy nevie, ako to dopadne, aj keď by si zo skúseností mohol povedať, že to dopadne dobre. O pocitoch z nového programu sa hrozne ťažko hovorí, chcem ho urobiť , aby bol dobrý, "povedal ČTK Polívka na posledných skúškach bez divákov.
Televízne diváci uvidia zostrih zo záznamov troch živých vystúpení. Každé z nich môže byť máličko iné. "Niektoré veci vznikajú až pred divákov a s divákmi. Zatiaľ nevieme, čo zapôsobí a čo nie, takže sa môžeme do každého ďalšieho predstavenia poučiť. Vždy je to objavovanie neznámeho," povedal Polívka. Aj keď robí Manéž už 30 rokov, hovorí, že sa ľudia vďakabohu stále smejú a stále rovnakým veciam. "Ale ak sa nejako humor zmenil a či sa zmenili diváci Kolotoče, to neviem. To by bolo na štúdiu," myslí si Polívka.
Niektorých hostí mu vyberá dramaturgie, niektorých si vyberá sám. Prvýkrát sa napríklad stretol s Máriou Doležalovou. "Teraz vidím, ako je nadaná a ako je fajn. So Suchoš sa poznáme roky, ale nikdy sme spolu nič nerobili. Ticho som obdivoval, čo robí a ako je dobrý. Teraz máme možnosť urobiť niečo spoločne," uviedol Polívka. Ich spoločná scénka spočíva v tom, že Suchánek sa nakoniec stane víťazom konkurzu na rolu dvorného šaša.
V novom diele Kolotoče už diváci neuvidia Polívkových dlhoročných parťákov Barina a Frettiho. Jaromíra Tichého a Jiřího Pfeifera už nahradili mladší kolegovia. Obaja preto tentoraz zasadli do špeciálne pripravenej čestné lóže.
Posledná Manéž sa v ČT vysielala v roku 2014. Pred rokom si Polívka posťažoval, že nevie, prečo sa nechystá ďalšie, ČT uviedla, že čaká na námet. K potešeniu divákov sa obe strany dohodli a mali by vzniknúť aj ďalšie diely.

Copyright © ČTK 2017

SLOVAK WEB NEWS

SLOVAK WEB NEWS

Najviac fanúšikov na sociálnej sieti Facebook medzi politickými stranami má aj v roku 2017 SaS. K 13. januáru ich liberáli evidovali 121.222. Za SaS nasledujú ĽSNS (78.984) a hnutie Sme rodina (60.397).
V rámci parlamentných strán sa na štvrtej priečke umiestnilo OĽaNO-NOVA (49.213), za hnutím sú Smer-SD (31.628), SNS (30.382) a Most-Híd (9478). Z mimoparlamentných strán si pomerne vysoký počet fanúšikov udržiavajú SDKÚ-DS (18.097), SMK (12.673) aj KDH (10.079). Všetky politické strany aj ich lídrov však výrazne prevyšuje prezident SR Andrej Kiska, ktorý má na sociálnej sieti 239.302 fanúšikov.
Z minuloročnej ankety TASR vyplynulo, že váhu a dosah sociálnych sietí si politické strany uvedomujú. Väčšina z nich sa preto tisíckam svojich fanúšikov snaží prihovárať na dennej báze. "Sociálne siete používame dlhodobo a považujeme ich za veľmi dobrú formu zdieľania rýchlych informácií a názorov, pri ktorých ľudia nemusia rozmýšľať o tom, či dané informácie nie sú nejakým spôsobom mediálne prekrútené," uviedla vlani hovorkyňa Smeru-SD Ľubica Končalová s tým, že strana považuje za dôležité komunikovať týmto kanálom na dennej báze. Na druhej strane za prvoradý považuje vždy osobný kontakt s ľuďmi, pretože iba tak sa dajú pochopiť jednotlivé regionálne a sociálne rozdiely.
SNS využíva na online komunikáciu najmä Facebook, lebo je v rámci slovenského trhu najpoužívanejší a pri odbornom spravovaní aj najefektívnejší. "Veľký dôraz kladieme aj na imidžovú a PR líniu komunikovanú prostredníctvom oficiálneho FB profilu SNS," uviedla vtedy hovorkyňa strany Zuzana Kohútková. Podľa jej slov nie je dôležité, či je tento kanál využívaný denne, ale predovšetkým vhodne.
Strana Most-Híd uznala, že sociálne siete a online priestor zohrávajú čoraz dôležitejšiu rolu v politickej komunikácii, preto sa strana tomuto trendu prispôsobuje. "Na sociálnych sieťach komunikujeme na dennej báze, pričom jej dávame porovnateľný priestor ako tlačovým správam či vyjadreniam pre médiá. Takisto využívanie sociálnych sietí počas kampane je vhodným nástrojom na komunikáciu politických vyjadrení a odkazov," povedal vtedajší hovorca Matej Kováč.
Podobne to vidí aj SaS. "Je to dôležitý spôsob komunikácie s voličmi. Touto formou tlmočíme svoje názory na aktuálne témy a zároveň sa dozvedáme, ako ich vnímajú ostatní. Výhodou je okamžitá spätná väzba," odkázala hovorkyňa liberálov Katarína Svrčeková. SaS cez správy a statusy komunikuje denne, pričom využíva aj sponzorované odkazy, ktoré strane v predvolebnej kampani pomáhali zvyšovať napr. čítanosť blogov kandidátov.
Hnutie OĽaNO-NOVA považuje sociálne siete za jedno z najsledovanejších médií či komunikačných prostriedkov súčasnosti. "Môžete odkomunikovať okamžite, čo chcete. Doba je rýchla a sociálne siete do nej čoraz pevnejšie patria," povedal hovorca Dano Mitas. Okrem rýchlosti sprostredkovania informácií považuje za veľkú výhodu, že sociálne siete umožňujú úzky kontakt s ľuďmi. Aj OĽaNO-NOVA využíva sponzorované odkazy, najmä pri témach, ktoré považuje za mimoriadne dôležité. "Negatívne príspevky, najmä keď ich je väčšie množstvo, neignorujeme, ale zamyslíme sa nad tým, čo nám ľudia vyčítajú a či nemôžme robiť veci inak a lepšie," uzavrel.

Copyright © TASR 2017

Zomrel Ari Rath

Zomrel Ari Rath

Vo veku 92 rokov zomrel včera vo Viedni prestížny rakúsky novinár a spisovateľ Ari Rath, bývalý šéfredaktor denníka Jerusalem Post, ktorý sa dlhodobo zasadzoval za mierové spolunažívanie Izraelčanov s Palestínčanmi.
Ari Rath, celým menom Arnold Rath, sa narodil v roku 1925 v židovskej rodine vo Viedni. Pred holokaustom sa mu vo veku 13 rokov, tesne po anexii Rakúska nacistickým Nemeckom, podarilo pomocou špeciálneho transportu pre židovské deti ujsť do Palestíny.
Pre denník Jerusalem Post začal Rath písať v roku 1957 a jeho šéfredaktorom sa stal koncom 70. rokov. Na tomto poste následne pôsobil viac ako desaťročie. Aj neskôr v žurnalistickej kariére pokračoval, pričom písal do rôznych medzinárodne uznávaných periodík.
Bol zástancom vzájomného dialógu pri riešení minulých aj budúcich konfliktov, vďaka čomu získal aj viaceré prestížne ocenenia vrátane najvyššieho nemeckého vyznamenania - Spolkového kríža za zásluhy. Medzi Rathových priateľov patrili aj také známe osobnosti ako bývalý izraelský prezident Šimon Peres či niekdajší zavraždený izraelský premiér Jicchak Rabin.
Väčšinu svojho života - od 13 až do 82 rokov - strávil Rath v Izraeli, z čoho až 16 rokov žil v tzv. kibuci. Často však navštevoval Európu aj Spojené štáty a vo svojej kariére nabral doslova druhý dych po tom, ako sa v roku 2007 vrátil žiť do Rakúska. Následne začal namiesto angličtiny a hebrejčiny písať výhradne po nemecky, približuje Jerusalem Post. O svojom živote neskôr v nemčine napísal autobiografiu s názvom Ari znamená lev, ktorá vyšla v roku 2012.

Copyright © TASR 2017

TO JE TV!

TO JE TV!


13. 1. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Sedem ľavicových uchádzačov o francúzsky prezidentský úrad bojovalo vo štvrtok večer o priazeň voličov v prvej televíznej debate pred blížiacimi sa straníckymi primárkami. Debata sa niesla v pokojnom duchu, bez výraznejších nezhôd alebo osobných útokov.
Benoit Hamon, Arnaud Montebourg, Vincent Peillon, Manuel Valls, Sylvia Pinelová, Francois de Rugy a Jean-Luc Bennahmias - to sú mená siedmich uchádzačov ľavicových strán, ktoré sa dohodli, že si v primárkach vyberú spoločného prezidentského kandidáta.
Na začiatku mali účastníci debaty jedným slovom ohodnotiť prácu súčasného francúzskeho prezidenta Francoisa Hollanda. Valls a jediná žena v septete Pinelová ho hodnotili pozitívne, respektíve neutrálne. Ostatných päť prítomných sa vyjadrilo kritickejšie a Hollandovo pôsobenie označili za "ťažko obhájiteľné" a "nedokončené".
"Prieskumy ukazujú druhé kolo prezidentských volieb bez nás, hrozí, že bude na výber extrémna alebo tvrdá pravica," uviedol expremiér Valls. Vyjadril obavu, že realizácia programu pravicových kandidátov - Francoisa Fillona a Marine Le Penovej - by Francúzsku uškodila. Ako jediný sa tiež vyjadril za predlžovanie výnimočného stavu dovtedy, kým to bude nevyhnutné.
Ďalší zo štvorice pomyselných favoritov Montebourg s ním nesúhlasil a výnimočný stav navrhol nahradiť novým trvalým systémom bezpečnostných opatrení. Okrem toho sa sústredil na ekonomické otázky. "Kto sa postaví masovému prepúšťaniu a prísnym úsporným opatreniam, ak nie ľavica? Ponúkam perspektívu," vyhlásil Montebourg.
Na zahodenie starých riešení a transformáciu Francúzska vyzval Hamon. "Proti nám stojí totálna pravica a nebezpečná pravica. Ak to chceme odvrátiť, musí vás čo najviac prísť na primárky," apeloval na voličov Hamon.
Fillona kritizoval aj socialista Peillon s tvrdením, že pravicový kandidát ohrozuje francúzsky sekularizmus a má príliš blízko k ruskému a sýrskemu prezidentovi. Na druhej strane apeloval na vyhnanie radikálnych moslimských imámov z krajiny.
Kým spoloční súperi na pravej strane politického spektra ich spájali, pri otázke na ľavicových konkurentov, ktorí sa vyhli straníckym primárkam, boli diskutéri nesvoji. Ani jeden z nich jasne nepovedal, či by v druhom kole prezidentských volieb podporil exministra hospodárstva Emmanuela Macrona. Tomu zatiaľ na rozdiel od danej sedmičky uchádzačov prajú prieskumy a šliape na päty Francoisovi Fillonovi.
Diskusiu rozprúdil takzvaný univerzálny príjem, teda nápad každému občanovi nezávisle na jeho sociálnej situácii poskytovať jednu finančnú dávku od štátu. Túto dávku vo výške 800 eur obhajovali Bennahmias a Hamon. Všetci uchádzači kládli dôraz na zníženie nezamestnanosti - citlivú tému, na ktorej pohorel i Hollande -, naštartovanie ekonomického rastu a zníženie daňového zaťaženia strednej triedy.
Pred prvým kolom primárok socialistickej strany naplánovaným na 22. januára čakajú siedmich uchádzačov o stranícku nomináciu ešte dve televízne debaty. Pravdepodobné druhé kolo primárok bude o týždeň neskôr. Hlasovať v nich môže každý Francúz, ktorý sa podpisom prihlási k deklarácii ľavicových hodnôt a zaplatí jednoeurový organizačný poplatok.
Prezidentské voľby vo Francúzsku sa uskutočnia v dvoch kolách; prvé kolo 23. apríla a druhé 7. mája. Prieskumy verejnej mienky do druhého kola posielajú Francoisa Fillona, líderku Národného frontu (FN) Marine Le Penovú a niektoré aj bývalého člena socialistickej strany Emmanuel Macrona.


Okresný súd v Segedíne odsúdil dnes bývalú kameramanku súkromnej maďarskej televízie N1TV, ktorá mala podľa obžaloby v juhomaďarskej obci Röszke v septembri 2015 kopať do migrantov a podraziť nohy Sýrčanovi s dieťaťom na rukách. Súd ju uznal vinnou z prečinu výtržníctva a odsúdil ju na tri roky odňatia slobody podmienečne.
Podľa spravodajského servera magyaridok.hu verdikt nie je právoplatný. Pojednávanie trvalo iba jeden deň.
Obvinená P. L. nebola prítomná v súdnej sieni, zdržiavala sa v inej budove súdu a proces sledovala prostredníctvom video prenosu. Polícia totiž nedávno nariadila jej osobnú ochranu. Časť pojednávania, ktorá sa týkala jej osobných záležitostí, bola neverejná.
Súd napokon neuznal kameramanku vinnou z podrazenia nôh migranta. Ten totiž podľa verdiktu súdu stratil rovnováhu tom, čo sa ho snažil zastaviť policajt, ktorý mu chytil ruksak. Obvinená zdôrazňovala, že mala v rukách kameru, preto sa pred masou utekajúcich migrantov mohla brániť jedine nohami.
Z videozáznamov skúmaných súdom vyplýva, že obvinenú najskôr sotil jeden z utekajúcich migrantov; až následne kopla mladého muža a jedno dievča.
Podľa spisu obžaloby násilné konanie kameramanky síce nespôsobilo poranenia, ale vyvolalo pohoršenie. Podľa verdiktu súdu sa tým dopustila prečinu výtržníctva.
Sýrčan Usáma Abdal Muhsín spolu s dieťaťom pri incidente z 8. septembra 2015 spadol na zem na poli pri srbských hraniciach, na ktorom utekali migranti pred maďarskými policajtmi. Videozáznamy z udalosti vyvolali pobúrenie po celom svete.
Z Maďarska sa Muhsín dostal do Nemecka, kde médiá zistili, že v Sýrii bol futbalovým trénerom. Táto informácia inšpirovala španielsku futbalovú školu, ktorá Sýrčanovi ponúkla zamestnanie, aby mu pomohla vybudovať si nový život.
Kameramanka sa pôvodne opakovane ospravedlnila za to, že kopala do utekajúcich migrantov a podrážala im nohy. Po zverejnení záberov prišla v televíznej stanici N1TV okamžite o miesto. Uviedla, že jej odvtedy viackrát pohrozili smrťou.

Copyright © TASR 2017

Epizóda o zosnulom americkom spevákovi Michaelovi Jacksonovi seriálu Urban Myths britskej televíznej stanice Sky Arts sa nedostane na televízne obrazovky. Dnes to oznámili zástupcovia televízie, ktorí sa ju rozhodli neodvysielať po tom, ako interpretova dcéra vyjadrila znepokojenie nad jeho zobrazením v projekte. Kráľa popu v ňom stvárnil anglický herec Joseph Fiennes.
Daná epizóda sa zameriavala na Michaela Jacksona, Elizabeth Taylor (Stockard Channing) a Marlona Branda (Brian Cox), ktorí spolu odcestovali z New Yorku po teroristických útokoch z 11. septembra 2001. Po odvysielaní traileru seriálu, ktorý obsahuje satirické prvky, sa 18-ročná Paris Jackson na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter vyjadrila, že ju zobrazenie otca neuveriteľne urazilo. "Rozhodli sme sa ponúknuť odľahčený pohľad na údajne naozajstné udalosti a nikdy sme nemali v úmysle niekoho uraziť," uviedli predstavitelia televízie v dnešnom vyjadrení.
Stvárnenie Michaela Jacksona Josephom Fiennesom vyvolalo vlnu kritiky vlani už pri oznámení hereckého obsadenia seriálu. "Som beloch zo strednej vrstvy z Londýna. Som šokovaný rovnako ako možno aj vy," vyjadril vtedy pochopenie 46-ročný rodák zo Salisbury v americkej relácii Entertainment Tonight.
Seriál britskej televíznej stanice Sky Arts po danom rozhodnutí ponúkne sedem 30-minútových epizód, ktoré sa budú zameriavať na rôzne údajne pravdivé príbehy známych osobností. Okrem spomínaných hercov sa v jednotlivých epizódach predstavia Eddie Marsan ako Bob Dylan, Ben Chaplin ako Cary Grant, Aidan Gillen ako Timothy Leary, David Threlfall ako Samuel Beckett, Iwan Rheon ako Adolf Hitler, Rupert Grint ako Hitlerov kamarát či Noel Clark ako Muhammad Ali. Sky Arts uvedie Urban Myths 19. januára.


Americká speváčka a herečka Lady Gaga nestvárni v pripravovanej tretej sérii kriminálnej antológie American Crime Story (2016) taliansku módnu návrhárku Donatellu Versace. Informáciu o jej účasti na projekte vyvrátil vo štvrtok na stretnutí Asociácie televíznej kritiky (TCA) jeho výkonný producent Ryan Murphy, podľa ktorého 30-ročná rodáčka z New Yorku o úlohe ani nikdy nerokovala.
Ako uviedol, tvorcovia ju neoslovili z dôvodu jej pracovnej vyťaženosti. "Keď nakrúcate niečo také, ide o päťmesačný záväzok. Je to veľmi veľký projekt. Nakrúcame po celom svete. Takže si nemyslím, že by sa to dalo zladiť s jej nabitým programom," uviedol, pričom dodal, že by so speváčkou rád spolupracoval v budúcnosti.
Tretia sezóna s pracovným podtitulom Versace/Cunanan sa bude venovať vražde talianskeho návrhára Gianniho Versaceho, ktorý bol bratom spomínanej Donatelly. Projekt z dielne televíznych štúdií Fox 21 vznikne podľa knihy Vulgar Favors: Andrew Cunanan, Gianni Versace, and the Largest Failed Manhunt in U.S. History (2000) investigatívnej novinárky Maureen Orth.
Pripravovaná séria sa zameria na legendárneho dizajnéra, ktorého život predčasne ukončil sériový vrah a sociopat Andrew Cunanan. Ten 15. júla 1997 zastrelil Versaceho priamo na schodoch pred jeho luxusnou rezidenciou v Miami Beach na Floride, pričom krátko po čine spáchal samovraždu. Versace bol Cunananovou piatou obeťou, jeho dôvody na zavraždenie známeho návrhára dodnes neobjasnili.
Prvá sezóna American Crime Story sa venovala súdnemu procesu s O. J. Simpsonom, pričom vlani získala deväť televíznych cien Primetime Emmy a tento rok dva Zlaté glóbusy. V súčasnosti pripravujú tiež druhú sériu, ktorá prinesie príbeh o ničivom hurikáne Katrina a jeho dôsledkoch v New Orleans. Obe nadchádzajúce sezóny by mali nakrúcať súbežne. Novinku opäť prinesie na televízne obrazovky stanica FX.

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel lord Snowdon

Zomrel lord Snowdon
Portraits by Lord Snowdon: David Bowie

Vo veku 86 rokov zomrel lord Snowdon, bývalý manžel princeznej Margaréty, sestry kráľovnej Alžbety II. Jeden z najslávnejších britských fotografov sa vlastným menom volal Antony Armstrong-Jones.
Po vysokej škole, Armstrong-Jones začal kariéru ako fotograf v móde, dizajne a divadla.V skorých šesťdesiatych rokoch sa, Armstrong-Jones stal umeleckým poradcom časopisu Sunday Times, a v sedemdesiatych sa etabloval ako jeden z najuznávanejších fotografov Británii. Vytvoril aj dokumentárny film Nespoliehajte sa na sviečky v roku 1968 pre americký televízny program 60 minút a získal cenu Emmy.

Prioritami MK SR bola oblasť audiovízie, kultúry a autorského práva

Prioritami MK SR bola oblasť audiovízie,
kultúry a autorského práva


Ministerstvo kultúry (MK) SR počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ participovalo na niekoľkých podujatiach a vecne zodpovedalo za naplnenie cieľov v oblastiach audiovízie, kultúry a autorského práva. Pre TASR to uviedla Katarína Gáliková z MK SR na margo bilancovania predsedníctva.
"V oblasti audiovízie bolo prioritou predsedníctva návrh revízie smernice o audiovizuálnych mediálnych službách. Počas neho prebiehalo detailné preskúmavanie celého textu na úrovni pracovných skupín a rezort k tejto téme zorganizoval v septembri v Bratislave aj Medzinárodnú odbornú konferenciu s názvom Ochrana maloletých – Regulačné konvergencie," uviedla Gáliková.
Ako ďalej uviedla, na novembrovom zasadnutí Rady ministrov pre kultúru a audiovíziu, bola prezentovaná tzv. správa o pokroku o kľúčových problematických oblastiach návrhu revidovanej smernice. Slovenské predsedníctvo spoločne s maltským v decembri predložilo členským štátom kompromisný text, ktorý bude základom pre ďalšie rokovania počas nasledujúcich šiestich mesiacov.
Prioritou bola taktiež reforma autorského práva, ktorej súčasťou je návrh nariadenia o zabezpečení cezhraničnej prenosnosti on-line služieb poskytujúcich obsah na jednotnom trhu a tzv. druhý balík legislatívnych návrhov, medzi ktorými je aj návrh smernice Európskeho parlamentu (EP) a Rady o autorskom práve v jednotnom digitálnom trhu. "K problematike reformy autorského práva usporiadalo ministerstvo kultúry spoločne s Úradom priemyselného vlastníctva SR medzinárodnú odbornú konferenciu Formujeme budúcnosť duševného vlastníctva, ktorá sa uskutočnila v novembri v Bratislave," uviedla.
Slovenskému predsedníctvu sa podarilo podľa Gálikovej v tejto oblasti začať diskusie na úrovni pracovných skupín a vytvoriť dva kompromisné návrhy k implementácii tzv. Marakéšskej zmluvy Svetovej organizácie duševného vlastníctva o uľahčení prístupu k uverejneným dielam pre osoby nevidiace, zrakovo postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania do právneho rámca EÚ. "Maltské predsedníctvo má tak pripravenú pôdu na blízke dosiahnutie konsenzu medzi členskými štátmi EÚ a čo najrýchlejší postup, ak nie aj uzavretie, týchto dokumentov na úrovni EÚ," dodala.
Rada v oblasti kultúry podporila návrh rozhodnutia Európskeho parlamentu o rozšírení projektu Európskych hlavných miest kultúry na roky 2020 až 2033 o Nórsko, Island a Lichtenštajnsko. "Prioritou v oblasti kultúry bol návrh rozhodnutia Európskeho parlamentu z 30. 8. 2016 o Európskom roku kultúrneho dedičstva (2018), ktorý sa zameriava na zlepšenie informovanosti o kultúrnom dedičstve, podporuje možnosti spoločných osláv významných udalostí, pričom zdôrazňuje úlohu EÚ pri podpore spoločných riešení," uzavrela.
Zároveň zdôraznila, že v zahraničí sa uskutočnilo množstvo kultúrnych podujatí, napríklad výstava Poklady gotiky zo Slovenska v Ríme, Dni slovenského súčasného tanca a divadla SLOV:motion v Bruseli a aj slávnostný koncert Slovenskej filharmónie so Slovenským filharmonickým zborom v Bruseli.
MK SR pred začiatkom slovenského predsedníctva pre TASR uviedlo, že prioritnými oblasťami počas slovenského predsedníctva budú oblasti audiovízie, kultúry a oblasť autorského práva. V oblasti audiovízie uviedlo vtedy ako prioritu revíziu smernice o audiovizuálnych mediálnych službách, v oblasti kultúry považovalo za dominantné strednodobé preskúmanie pracovného plánu pre kultúru na roky 2015 až 2018 a z pohľadu legislatívnych aktov návrh EP a Rady o vyhlásení roku 2018 za Európsky rok kultúrneho dedičstva.

Copyright © TASR 2017


MV: Nadácia Zastavme korupciu opäť politikárči

MV:
 
Nadácia Zastavme korupciu opäť politikárči

Nadácia Zastavme korupciu opäť ukázala, že viac ako o pravdu jej ide o politiku. Jej posledná iniciatíva s podpisovaním elektronickej hromadnej žiadosti to jasne dokazuje. Nadácia sa totiž odvoláva na vetu, ktorú minister nikdy nepovedal, čo už niekoľko dní vysvetľujeme v médiách.
Minister vnútra slová, že korupcia na najvyšších miestach politiky neexistuje, nikdy nevyslovil. Novinári sa ministra pýtali na korupciu na najvyšších miestach – úrade vlády či u ministrov, a čo hovorí na výrok prezidenta, že situácia v roku 2016 s korupciou je neudržateľná. Odpovedal otázkou, povedzte mi aspoň jednu kauzu z minulého roka, pre ktorú by bola situácia s korupciou neudržateľná, ktorá sa týka najvyšších poschodí politiky. Ani jeden z novinárov odpovedať nedokázal.
Ich najnovšiu iniciatívu považujeme za politikárčenie, ktorému sa venujú už od bezprecedentného útoku na Nemocnicu sv. Michala v súvislosti s nákupom zdravotníckeho vybavenia. Zakrývajú tým vlastné zlyhanie pri vytvorení lživej analýzy o nákupe prístrojov, ktorú podsunuli médiám a v ktorej porovnávali neporovnateľné prístroje, úplne iné prístroje alebo pri prepočtoch zabudli započítať DPH. Svedčí o tom aj ich zbabelý útek zo spoločnej komisie, tvorenej zástupcami Inštitútu zdravotnej politiky, Nemocnice sv. Michala a Nadácie Zastavme korupciu, ktorá mala dať odpoveď na to, či bol nákup zdravotníckej techniky v poriadku. Už pri porovnaní prvých položiek zo zoznamu Zastavme korupciu pri použití analýzy Inštitútu zdravotnej politiky (na ktorú sa sami odvolávali) sa ukázalo, že rozdiel v ich cenách a v reálnych cenách je 770 000 eur v prospech nemocnice.

MO SR: Relácia Plná poľná sa po šiestich rokoch vracia do vysielania rozhlasu

MO SR:
Relácia Plná poľná sa po šiestich rokoch vracia do vysielania rozhlasu


V minulosti obľúbená rozhlasová relácia Plná poľná sa po šiestich rokoch vracia do programovej štruktúry rozhlasového vysielania. Už tento piatok 13. januára 2017 v čase od 21.05 h do 21.35 h si na Rádiu Regina budú mať možnosť poslucháči vypočuť zaujímavé informácie o činnosti rezortu obrany a ozbrojených síl.
Minister obrany Peter Gajdoš je presvedčený, že relácia získa medzi poslucháčmi minimálne rovnakú obľúbenosť ako mala v minulosti. „V relácii Plná poľná sa široká verejnosť dozvie množstvo informácií zo života vojakov, ako aj o činnosti jednotlivých zložiek rezortu obrany. Otázky obrany a bezpečnosti sa týkajú každého občana. Pevne verím, že relácia zaujme aj mladú generáciu, ktorá sa bude môcť dozvedieť viac napríklad o projekte dobrovoľnej vojenskej prípravy, ktorá je pre nás jedným z kľúčových projektov,“ povedal.
Plná poľná má ambíciu sa po šiestich rokoch opäť uchádzať o priazeň poslucháčov rôznych vekových kategórií. Verejnoprávny rozhlas, tak ako mu to ukladá aj príslušný zákon, bude vytvárať priestor na sprostredkovanie informácií o širokospektrálnej činnosti rezortu ministerstva obrany a ozbrojených síl v oblasti zabezpečenia obrany Slovenskej republiky, jej suverenity a územnej celistvosti, či o prijatých opatreniach v oblasti domáceho krízového manažmentu. Relácia Plná poľná bude mať aj reprízu, a to každú sobotu od 23.30 h.
Do vysielania jednotlivých relácií budú zaradené pravidelné rubriky o výcviku našich vojakov, o ich nasadení doma a v zahraničí. Priestor dostanú aj diskusné relácie k aktuálnym témam, niektoré rubriky sa budú venovať bohatej vojenskej histórii. Plná poľná bude informovať aj o výnimočných činoch príslušníkov rezortu obrany, bude sa snažiť o rozvoj vlastenectva a branného povedomia občanov. Zároveň bude poskytovať aktuálne informácie pre všetkých, ktorí budú mať záujem o službu profesionálneho vojaka, alebo sa budú chcieť zapojiť do projektu dobrovoľnej vojenskej prípravy a aktívnych záloh.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) odmietol sťažnosť Denníka N na informačné embargo vlády Roberta Fica z roku 2015. Dôvody samosudcu nepoznáme, informuje na svojom portáli denník. Advokát Peter Kubina hovorí, že najskôr súd zaslal oznámenie, aké obvykle zasiela vo veciach, ktorými sa mieni meritórne zaoberať, ale následne bez bližšieho vysvetlenia zaslal list, v ktorom informoval o odmietnutí sťažnosti.
"Tento výsledok nie je potešujúci, no v žiadnom prípade neznamená, že informačné embargo vlády voči Denníku N bolo v poriadku a v súlade s právom. Znamená iba toľko, že záväznú odpoveď na túto otázku nepoznáme, pretože okrem nášho ústavného súdu odmietol odpovedať aj ESĽP," reagoval na rozhodnutie

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

          VÝROKY TÝŽDŇA








"Maskotom rôznych akože nezávislých iniciatív a častým hosťom Hríbovej Lampy je aj herec Juraj Kemka. Narazili sme na jeho nedávne "politologické okienko" a musíme povedať, že s Hríbovou Lampou to ide dolu vodou. Najprv vysvitne, že za peniaze NATO Hríb robí po Slovensku Lampy o tom, aké je Rusko agresívne a aký je Západ dobrý, a potom ponúka hlboké "analýzy" pána Kemku, ktorý sa neštíti v rozpätí niekoľkých sekúnd nazvať Roberta Fica "sviňou", Andreja Danka "zmrdom", Miloša Zemana "chrapúňom", Vladimíra Putina "vrahom". Na druhej strane pri mene Andrej Kiska pán Kemka blažene dvihne zrak k nebesiam a pateticky zo vypustí zo seba slovo "anjel". Páni Kemka a Hríb, nehnevajte sa, ale toto sa nedá nazvať inak, len intelektuálny suterén."
Komunistická strana Slovenska


"Meryl Streepová, jedna z najviac precenených herečiek v Hollywoode, ma nepozná, ale útočila na mňa včera večer na Zlatých glóbusoch. Je to poskok Hillary, ktorá poriadne prehrala."
Donald Trump

Deň ruskej tlače

Deň ruskej tlače


Pracovníci ruských médií si 13. januára pripomínajú svoj sviatok - Deň ruskej tlače. Historický dátum tohto sviatku opätovne zaviedlo Prezídium Najvyššieho sovietu Ruskej federácie 28. decembra 1991. Tento sviatok sa tradične využíva na odovzdávanie cien, čestných uznaní, ale aj na poskytovanie grantov či štipendií najlepším pracovníkom printových a elektronických médií.
Termín Dňa ruskej tlače súvisí s vydaním prvých ruských tlačených novín Vedomosti. Začali vychádzať na základe nariadenia cára Petra Veľkého 13. januára 1703. Ešte pred Vedomosťami sa na území Ruska vydávali prvé rukou písané noviny Kuranty. Od roku 1621 sa z nich členovia vlády dozvedali o hlavných politických udalostiach v zahraničí - v Európe a Ázii. Kuranty sa stali predchodcom tlačených novín Vedomosti.
Noviny menili názov - okrem "Vedomosti" niesli aj meno "Moskovské Vedomosti" alebo "Vedomosti o vojenských a iných veciach, dôstojnom poznaní a pamiatke, čo sa udiali v Moskovskom štáte a v iných okolitých krajinách". Tiráž a periodicita Vedomostí neboli v tom čase ustálené a každé číslo vychádzalo v náklade od niekoľkých desiatok až po 4000 exemplárov.
V čase Sovietskeho zväzu (ZSSR) pracovníci masmédií slávili svoj sviatok 5. mája. Dátum súvisel s vydaním prvého čísla denníka Pravda, ktorý založil vodca boľševickej revolúcie Vladimir Iľjič Lenin v roku 1912. Prvé číslo vyšlo 5. mája 1912 v Petrohrade s tým, že Pravda sa mala stať masovým revolučným robotníckym denníkom.
Deň sovietskej tlače sa v bývalom ZSSR slávil 5. mája od roku 1922. Pracovníci vtedajších médií sa riadili rôznymi legislatívnymi úpravami. Po Veľkej októbrovej socialistickej revolúcii (VOSR) v roku 1917 sa boľševici aj prostredníctvom tlače usilovali zlomiť názory ideových odporcov.
Rozhodujúcu úlohu v tom zohralo prijatie Dekrétu o tlači 28. októbra (podľa gregoriánskeho kalendára 10. novembra) 1917. V ňom sa odobrala možnosť vydávania "kontrarevolučných" periodík (v terminológii komunistov). Do rúk "robotníckej a roľníckej vlády" prešli všetky veľké tlačiarne.
Rozpad ZSSR priniesol aj zmenu termínu sviatku. Ruská federácia vypracovala nový Zákon o prostriedkoch masovej informácie, ktorý bol schválený 27. decembra 1991. Zákonom bola zrušená aj cenzúra v masovokomunikačných prostriedkoch. Zákon bol opakovane novelizovaný.
Deň ruskej tlače sa okrem novinárov vzťahuje aj na spisovateľov, redaktorov, korektorov, vydavateľov a ďalších pracovníkov mediálnej oblasti. Okrem nich ho slávia aj pedagógovia a študenti fakúlt žurnalistiky či masmediálnej komunikácie.
Od roku 1997 na Deň ruskej tlače najvyšší predstaviteľ krajiny udeľuje Prémiu prezidenta Ruska v oblasti masovokomunikačných prostriedkov a granty na podporu projektov talentovaných mladých žurnalistov. Prémia vlády Ruskej federácie bola zriadená v roku 2005 s cieľom rozvoja tlačených prostriedkov masovej informácií a stimulovania profesionálnej činnosti novinárov. Následne sa k tlačeným pridali aj elektronické médiá a televízne projekty.
V Ruskej federácii je zaregistrovaných 83.352 prostriedkov masovej informácie (údaj k 17. februáru 2016), najväčšiu časť z nich predstavujú časopisy a noviny. Masovokomunikačné prostriedky vychádzajú v 102 jazykoch.
V krajine si 15. decembra tradične pripomínajú aj Deň spomienky na novinárov, ktorí zahynuli pri výkone služby.

Copyright © TASR 2016

12. 1. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Americký dramatický seriál Empire (2015) bude pokračovať štvrtou sezónou. V stredu to na mediálnom turné Television Critics Association oznámili predstavitelia televízie Fox, ktorá projekt vysiela. Podobne ako druhá a tretia sezóna, ktorej druhá polovica odštartuje na televíznych obrazovkách v marci, aj tá nadchádzajúca bude mať 18 epizód.
Seriál sa zameriava na fiktívnu hip-hopovú a hudobnú spoločnosť Empire Entertainment, jej zakladateľa Luciousa Lyona a jeho rodinu. Po tom ako Luciousovi diagnostikujú smrteľnú chorobu, chce, aby riadenie rodinného podniku prevzal jeden z jeho troch synov, ktorí sa však stavajú proti sebe. Okrem toho sa po 17-ročnom treste vracia z väzenia magnátova bývalá manželka Cookie Lyon, ktorá chce nad spoločnosťou tiež prevziať kontrolu. V projekte, ktorý si vyslúžil nominácie na ceny Primetime Emmy, People's Choice Award, Grammy či Zlatý glóbus, si majiteľa spoločnosti zahral Terrence Howard a jeho bývalú ženu Taraji P. Henson. Tá si za stvárnenie bývalej väzenkyne vlani odniesla napríklad spomínaný Zlatý glóbus. Okrem nich sa v seriáli predstavili Jussie Smollett, Bryshere Y. Gray, Trai Byers, Serayah, Kaitlin Doubleday. Xzibit. Hosťovali v ňom tiež napríklad Ludacris, Alicia Keys, Mariah Carey, French Montana či Mary J. Blige.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Poľskí poslanci z opozičnej strany Občianska platforma (PO) ukončili dnes s blokádou Sejmu (dolnej komory parlamentu), pre ktorú im vláda pohrozila dokonca väzením. Oznámil to predseda PO Grzegorz Schetyna.
"Pozastavili sme náš protest a podali sme návrh na odvolanie predsedu Sejmu Mareka Kuchciňského," povedal Schetyna. Ďalšia opozičná strana Moderna (Nowoczesna) svoj protest pozastavila už v stredu.
Poslanci zo strán PO a Moderna blokovali tribúnu parlamentu a tým i jeho prácu už od 16. decembra, pričom budovu Sejmu okupovali aj počas nedávnych vianočných sviatkov. Ich protest a blokádu vyvolal kontroverzný návrh vlády, ktorá chcela obmedziť prístup novinárov do Sejmu, práve vďaka demonštráciám poslancov aj verejnosti však od neho nakoniec upustila. Blokáda tak bola podľa Schetynu úspešná.
Napätie medzi vládou a opozíciou však napriek tomu pretrváva, pričom v decembri sa ešte viac vyhrotilo po tom, ako predseda Sejmu Kuchciňski, presunul práve kvôli blokáde rokovanie o viacerých zákonoch vrátane návrhu o štátnom rozpočte na rok 2017 do inej sály, kde ho poslanci bez prítomnosti svojich opozičných kolegov schválili.
Opozícia tvrdí, že rozpočet bol prijatý v rozpore so zákonom a žiada opakované hlasovanie. S tým však nesúhlasí vládna strana Právo a spravodlivosť (PiS), podľa ktorej bolo hlasovanie právne v poriadku.
Sejm sa zišiel dnes napoludnie, krátko po zastavení opozičnej blokády. Jeho predseda Kuchciňski však následne ohlásil dočasné pozastavenie schôdzí a oznámil, že ďalšie zasadanie Sejmu sa bude konať až 25. januára o 9.00 h SEČ.

Copyright © TASR 2016

Na Ukrajine zakázali poslednú ruskú televíziu – Dožď, ktorá má doma povesť nezávislého média, kritického k súčasnému režimu. Zámienkou sa stala skutočnosť, že Dožď využíva mapy, kde je Krym zobrazený ako súčasť Ruska. V opačnom prípade by však stanici hrozili problémy v Rusku.

Copyright © ČTK 2017

Záverečná správa Komisie na objasnenie neutrality spravodajstva RTVS

Záverečná správa Komisie na objasnenie
 
neutrality spravodajstva RTVS

  from From Miroslava Kernová

Úrad vicepremiéra Petra Pellegriniho má nový komunikačný tím

Úrad vicepremiéra Petra Pellegriniho
 má nový komunikačný tím

Tím Komunikačného odboru Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu má novú šéfku. Od januára 2017 je ňou Janka Burdová, ktorá na poste riaditeľky nahradila Beátu Dupaľovú Ksenzsighovú.

Ing. Janka Burdová, PhD. pôsobila na pozíciách šéfky komunikácie v spoločnostiach finančnej skupiny ING na Slovensku a v Čechách. Následne riadila externú komunikáciu spoločnosti Slovak Telekom. Do konca minulého roka zodpovedala za mediálnu komunikáciu a PR aktivity spoločnosti Slovenské elektrárne. Na novinárske otázky stále platí mailová adresa tlacove@vicepremier.gov.sk.
Súčasťou komunikačného tímu úradu je Martin Dorčák, ktorý od januára pôsobí ako poradca pre komunikáciu. V minulosti pôsobil v tlačových agentúrach SITA a TASR a viedol komunikačné odbory na Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu, v Kancelárií Národnej rady SR a v Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby.

MV SR: Demagogický denník SME

MV SR: Demagogický denník SME


Ministerstvo vnútra SR sa ohradzuje voči dnešnému tvrdeniu denníka SME, ktoré polemizuje o pravdivosti výrokov politikov. Používa totiž vyjadrenia, ktoré minister vnútra Robert Kaliňák nikdy nepovedal. Denník SME v dnešnom vydaní tvrdí, že výrok „Korupciu v najvyšších miestach nemožno stíhať, pretože neexistuje.“ povedal minister vnútra. Graficky ho totiž na titulnej strane zobrazil v úvodzovkách, čo sú interpunkčné znamienka, označujúce priamu reč alebo citáty respondentov.
Ministerstvo sa pritom pred niekoľkými dňami voči interpretácii tohto výroku niektorých médií už ohradilo prostredníctvom platenej textovej správy v tlačových agentúrach, ktorú rozposlalo všetkým médiám vrátane denníka SME. V nej sme jasne vysvetlili, že pri interpretácii výrokov ministra vnútra R. Kaliňáka sa novinári priamou otázkou opýtali na korupciu na najvyšších miestach – úrade vlády či u ministrov a ich prípadne stíhanie, a čo hovorí na výrok prezidenta, že situácia v roku 2016 s korupciou je neudržateľná. Na čo minister odpovedal otázkou: „Pán redaktor, na to, aby sa stíhala korupcia na najvyšších poschodiach, by ju museli najvyšší predstavitelia páchať. Povedzte mi jeden príklad za minulý rok, kde na najvyšších poschodiach politiky bola spáchaná korupcia, prosím aspoň jeden. Povedzte mi aspoň jeden. Neviete. Nestala sa. Ani vy tú informáciu nemáte a ani ja ju nemám.“ (ZDROJ: TASR). Ani jeden z novinárov na to odpovedať nedokázal. Minister teda výrok, ktorý mu niektorí novinári úmyselne vkladajú do úst, nikdy nepovedal.
Takáto interpretácia zo strany Denníka SME je preto účelová a demagogická, a ak teda chce písať a hovoriť o tom, kto koľko pravdivých výrokov a titulkov povie alebo napíše, mal by v prvom rade začať vo svojich radoch. Samotný demagóg.sk je pri interpretácii výrokov netransparentný, keď v minulosti za nepravdivý výrok ministra označil aj vetu o preferenčných hlasoch, ktoré získal vo voľbách. Minister v diskusii O 5 minút 12 uviedol, že v roku 2012 získal vo voľbách 459-tisíc hlasov. Faktom je, že v parlamentných voľbách 2012 dostal od ľudí až 485 594 hlasov, teda o 25-tisíc viac ako si v diskusnej relácii priznal.

RADA RTVS

RADA RTVS

Podozrenia na možné narušenia nestrannosti, nezaujatosti spravodajstva Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) v súvislosti so zverejnenými údajnými sms správami a e-mailami novinárov, sú bezpredmetné. Konštatovala to Komisia zriadená generálnym riaditeľom RTVS Václavom Mikom na interné preskúmanie redakčných výstupov v súvislosti s obvineniami zamestnancov Sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS. Radu RTVS o tom na jej dnešnom zasadnutí oboznámil predseda komisie a zároveň šéfeditor televízneho spravodajstva Juraj Fellegi.
Po zisteniach komisie avizoval na dnešnej rade Mika viacero opatrení, ktoré majú ešte viac posilniť nezávislosť spravodajstva a ochrániť ho pred možnými zásahmi zvonku. Pribudnú zodpovedné osoby, stála etická komisia a zaistí sa aj bezpečnosť techniky. Mika sa zároveň v piatok 13. januára stretne s Lukášom Dikom a prerokuje s ním pokračovanie vo funkcii. Riaditeľ sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS Diko počas skúmania celej situácie čerpal pracovné voľno. Diko bol jedným z novinárov, ktorých údajnú sms a e-mailovú komunikáciu so súčasným poslancom NR SR za OĽaNO-NOVA Gáborom Grendelom v čase, keď pôsobil ako hovorca vtedajšieho ministra vnútra Daniela Lipšica, zverejnili vlani v októbri.
Za kontrolnú komisiu, ktorú kreovala Rada RTVS, informoval podpredseda rady a zároveň člen kontrolnej komisie rady na vyšetrenie údajného ovplyvňovania spravodajstva Martin Kákoš. Komisia podľa Kákoša nehodnotí právnu relevanciu a etický rozmer zverejnenia komunikácie. Z jej záverov vyplýva, že neutralita spravodajstva v preverovanom období – od 15. októbra do 31. decembra 2012 a od 1. januára do 31. decembra 2014 v prospech politického subjektu NOVA, resp. OĽaNO-NOVA ovplyvnená nebola. Komisia odporučila vedeniu spravodajstva vypracovať opatrenia - manuál, ktorý bude slúžiť na odstránenie možností zasahovať do nezávislosti spravodajstva. Rada RTVS by podľa komisie mala tiež každý mesiac vyhodnocovať situáciu v spravodajstve.
Nezávislé kontrolné komisie zriadili koncom októbra generálny riaditeľ RTVS Václav Mika ako aj Rada RTVS. Obe preverovali, či mohla byť porušená nezávislosť spravodajstva. Vyplynulo to z mimoriadneho rokovania Rady RTVS 26. októbra. Kontrolná komisia, ktorú kreovala Rada RTVS, nevyšetrovala možné zásahy do spravodajstva. Komunikovala s komisiou zriadenou manažmentom a Radu RTVS priebežne informovala o svojich zisteniach. Komisia, ktorú zriadil Mika na interné preskúmanie redakčných výstupov v súvislosti s obvineniami zamestnancov Sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS z možného nadržiavania konkrétnej politickej strane, mala päť členov. Predsedal jej šéfeditor televízneho spravodajstva Juraj Fellegi a ďalší členovia sú Roman Tóth zo sekcie ľudských zdrojov RTVS, odborníčka na mediálne právo Mária Horváthová zo sekcie generálneho riaditeľa RTVS, vedúci redaktor zahraničného spravodajstva Českej televízie a moderátor ČT Michal Kubala a zástupca Medzinárodného tlačového inštitútu - IPI (International Press Institute) Pavol Múdry. Žiaden z nich nemal dosah na výstupy spravodajstva RTVS v preverovanom období. Dnešným prerokovaním záverov komisie sa činnosť komisií ukončila.
RTVS začala údajné podozrenia riešiť hneď 19. októbra s dotknutými zamestnancami RTVS z ich vlastnej iniciatívy. Generálny riaditeľ RTVS tiež požiadal generálneho prokurátora Jaromíra Čižnára o podrobné vyšetrenie kauzy. Mikovo podanie posunula generálna prokuratúra na ďalšie konanie námestníkovi generálneho prokurátora pre trestný úsek Petrovi Šufliarskemu. Generálna prokuratúra informovala, že "vo veci koná a posúdi trestnú vec komplexne, teda oprávnenosť resp. neoprávnenosť monitorovania komunikácie medzi novinármi a politikmi, ale aj dôvodnosť a závažnosť informácií vymieňaných medzi týmito subjektmi".
Podnikateľ Marián Kočner predložil novinárom minulý rok 19. októbra svoje údajné dôkazy o tom, že exminister vnútra Daniel Lipšic a súčasný poslanec NR SR za OĽaNO-NOVA Gábor Grendel zverejnili v roku 2012 informácie o Kočnerových podozrivých bankových operáciách v Privatbanke. Kočner tiež informoval, že sa dostal k e-mailu nemenovanej novinárky, podľa ktorého Lipšic ešte ako minister vnútra organizoval neoficiálne stretnutia s novinármi a poskytoval im informácie, k akým sa bežne nemohli dostať, napríklad informácie z vyšetrovacích spisov. Dôkazom o takýchto stretnutiach a užších vzťahoch medzi Lipšicom a niektorými novinármi je podľa Kočnera aj webstránka. Na webstránke, ktorá bola dostupná len pár dní, boli údajné pracovné sms správy a e-maily zverejnené bez vedomia a súhlasu novinárov, čo je nelegálne a pravosť zverejnených informácií nie je potvrdená. Web obsahoval aj údajné sms správy medzi šéfom spravodajstva RTVS Lukášom Dikom a Gáborom Grendelom.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Emil Charous

Zomrel Emil Charous


V stredu (11. 1.) sa uskutočnilo posledné rozlúčenie s Emilom Charousom, najvýznamnejším propagátorom, prekladateľom a znalcom slovenskej literatúry v Českej republike. Umrel po dlhej chorobe v sobotu 7. januára v Prahe. TASR o tom informoval predseda Svetového združenia Slovákov v zahraničí a riaditeľ Slovenského domu v Prahe Vladimír Skalský, ktorý tiež priblížil jeho život a dielo.
Charous bol českým slovakistom, ktorý sa zaoberal najmä popularizáciou slovenskej literatúry a prekladateľstvom. Narodil sa 3. augusta 1928 v Hornej Bečve. V rokoch 1939 – 1947 študoval na gymnáziu v Prahe-Smíchove, v rokoch 1947 – 1952 češtinu, dejepis a slovanskú filológiu na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe.
Po skončení štúdia učil v rokoch 1951 – 1952 na strednej škole v Jestřebí a po absolvovaní vojenskej prezenčnej služby sa stal redaktorom v nakladateľstve Naše vojsko (1954 – 1968), neskôr v literárnom mesačníku Plamen v Prahe (1968 – 1970). Od roku 1971 až do roku 1991 bol prekladateľom v slobodnom povolaní. Prednášal slovenskú literatúru na Pedagogickej fakulte v Ústí nad Labem (1970-1971, 1991 - 1992) a na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe(1992-1993).
Charous žil v Prahe-Smíchove. Kapitolami z dejín slovenskej literatúry 20. storočia prispel do syntézy Přehledné dějiny literatury 1 – 3 (1971, 1991 – 97), tematiku Prahy ako kultúrneho centra pre formovanie niektorých slovenských spisovateľov a ich vzťahy k nej spracoval v monografii Druhý domov (1998). Nasledovali dve navzájom previazané antológie: Pražské inšpirácie slovenských spisovateľov (2001) a Rozdíly sbližují (2005), kde zozbieral naopak české inšpirácie Slovenskom. Knihy vydal v Slovensko-českom klube a Slovenskom literárnom klube v ČR, s ktorými úzko spolupracoval a pravidelne publikoval v ich časopisoch Slovenské dotyky a Zrkadlenie-Zrcadleni.
"Bol zrejme najlepším prekladateľom zo slovenčiny, preložil takmer šesťdesiatku slovenských beletristických titulov, ako prvý za to získal aj cenu Obce prekladateľov," priblížil Skalský. Zameral sa predovšetkým na medzivojnovú prozaickú tvorbu, do češtiny preložil romány M. Urbana (Živý bič, Výkřiky bez ozvěny) a J. C. Hronského (Člověk milión, Sedm srdcí, Chléb), prózy I. Horvátha, Ľ. Ondrejova, F. Švantnera, J. Jesenského, M. Th. Mitrovského, M. Kukučína.
Zo súčasných slovenských autorov prekladal najmä V. Šikulu (S Rozárkou, Mistři, Muškát, Vilma, Žluva, Voják a i.), ako aj prózy A. Chudobu, J. Johanidesa, K. Jarunkovej, P. Jaroša, V. Bednára, I. Habaja, J. Puškáša, O. Feldekovej, R. Slobodu, L. Balleka, J. Satinského, P. Vilikovského, A. Baláža, D. Kužela a i. Zostavil viacero poviedkových a novelistických antológií z produkcie súčasných slovenských prozaikov, napr. Stopy (1975), V proudech času (1984), Lampa s růžovým stínidlem (1988), Pět slovenských novel (1989), ktoré – podobne ako preklady – doplnil doslovmi, vysvetlivkami a medailónmi.

Copyright © TASR 2016

SLOVAK MEDIA and FILM LAW NEWS

SLOVAK MEDIA and FILM LAW NEWS

Slovenská republika má záujem podporiť rozvoj medzinárodnej filmovej koprodukcie. V tomto duchu včera vláda SR vyjadrila súhlas s uzatvorením reevidovaného Dohovoru Rady Európy (RE) o filmovej koprodukcii.
Cieľom reevidovaného dokumentu je reagovať na zmeny, ktoré v oblasti filmového priemyslu a audiovízie nastali v období od prijatia dohovoru v roku 1992. Ministerstvo kultúry SR v predkladacom materiáli upozornilo, že po viac ako 20 rokoch od podpísania dohovoru sa podoba európskej filmovej produkcie výrazne zmenila.
Rezort v tejto súvislosti poukázal na to, že nové technológie zmenili spôsoby výroby, distribúcie a uvádzania filmových diel. "K výraznému vývoju došlo v oblasti finančnej podpory audiovízie na národnej a regionálnej úrovni, znásobili sa finančné stimuly a mnohé menšie európske krajiny sa snažia posilniť svoje medzinárodné aktivity v oblasti filmu. Európsky filmový priemysel vo všeobecnosti sa stáva čoraz viac otvorený partnerstvám z celého sveta," upozornilo ministerstvo kultúry.
Ako ďalej konštatuje, cieľom revízie dohovoru je vyrovnať sa so spoločenskými, finančnými a technickými zmenami a zabezpečenie jeho kontinuálnej relevancie, ktoré smeruje k rozvoju medzinárodnej filmovej koprodukcie. Dokument spresňuje oblasť pôsobenia Dohovoru, podmienky priznania koprodukčného štatútu či otázku zrovnoprávnenia filmových diel vyrobených v mnohostrannej koprodukcii s národnou filmovou tvorbou.
Revidovaný dohovor bude otvorený na podpis členskými štátmi Rady Európy a ostatnými štátmi, ktoré sú zmluvnými stranami Európskeho kultúrneho dohovoru, 30. januára pri príležitosti 46. filmového festivalu v Rotterdame.
Dohovor, ako medzinárodnú zmluvu, môže ratifikovať prezident SR až po vyslovení súhlasu Národnou radou SR.

Copyright © TASR 2017

RTVS NEWS


RTVS ešte koncom roka podpísala zmluvy s tlačovými agentúrami. Zmluva s TASR platí na jeden rok, zmluva zo SITA do konca roku 2019
 

29.
December
2016
259 200,00 €
Tlačová agentúra Slovenskej republiky
Rozhlas a televízia Slovenska
29.
December
2016
626 400,00 €
SITA Slovenská tlačová agentúra a.s.
Rozhlas a televízia Slovenska