DALITO!

9. 11. 2013

HRDINOVIA

HRDINOVIA

Približne 500 ľudí v dnešný volebný deň protestovalo pred budovou Národnej rady SR. Rečníci vystupovali najmä proti politikom a politickým stranám. Na Námestí Alexandra Dubčeka sa ľudia začali napriek dažďu zhromažďovať pred 15.00 h, odtiaľ sa asi po hodine presunuli pred Prezidentský palác a potom na Námestie slobody v blízkosti Úradu vlády, kam dorazili pred 17.00 h.
"Slobodný občan bez politických strán," bolo napísané na transparente na pódiu, z ktorého sa rečníci na Námestí slobody prihovárali prítomným. Organizátori dnešnú akciu pomenovali "Odpor proti skorumpovaným politikom" a prezidenta vyzvali na odvolanie vlády a rozpustenie parlamentu.
Na bezpečnosť a verejný poriadok dohliadal Policajný zbor a mestská polícia. Rečníci upozorňovali prítomných na provokatérov a nabádali na dodržiavanie zákonov. Protest mal pokojný priebeh, polícia narušenie verejného poriadku nezaznamenala, výnimkou boli len výbuchy delobuchov. "Počas zhromaždenia a pochodu sme zaznamenali použitie pyrotechniky a v tejto súvislosti boli na policajné oddelenie predvedené tri osoby," povedala bratislavská policajná hovorkyňa Karina Považanová.
Približne o 17.50 h sa skupina asi 100 ľudí presunula z Námestia slobody na Mýtnu ulicu pred budovu Slovenského rozhlasu. "Niektorí zo zhromaždených hodili do vstupných dverí budovy predmet, v dôsledku čoho došlo k rozbitiu sklenej výplne dverí," uviedla Považanová s tým, že k pokusu o vniknutie do budovy rozhlasu nedošlo. "Následne sa zhromaždení spred budovy Slovenského rozhlasu rozutekali a k páchaniu ďalšieho protiprávneho konania už v tejto súvislosti nedošlo," doplnila hovorkyňa. Pre podozrenie z protiprávneho konania však polícia zaistila a eskortovala na policajné oddelenie niekoľko osôb.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Americký rapper a producent Kanye West poprel vo štvrtok vinu v prípade napadnutia fotografa Daniela Ramosa, ku ktorému došlo 19. júla na letisku v Los Angeles. Spravil tak prostredníctvom svojho právnika na losangeleskom vyššom súde.
West a Ramos sa dostali do potýčky, keď rapper na letisku prechádzal okolo skupiny fotografov, zrazu sa obrátil na jedného z nich a povedal: "Vy sa ma snažíte dostať do problémov, aby som na vás vybehol a musel vám zaplatiť 250-tisíc dolárov." Následne napadol Ramosa, ktorého museli potom ošetriť v nemocnici. Westa obžalovali z napadnutia a pokusu o krádež, pričom za každý bod žaloby mu hrozí maximálne šesť mesiacov za mrežami. Ramosova advokátka Gloria Allred uviedla, že jej klient stále trpí následkami zranení, ktoré pri potýčke utrpel. Ďalšie pojednávanie je naplánované na 23. januára.
Tridsaťšesťročný Kanye West odštartoval hudobnú kariéru v roku 1996, keď ako producent spolupracoval s rapperom Gravom. Neskôr produkoval skladby pre interpretov ako Jermaine Dupri, Foxy Brown alebo Goodie Mobb. Známym sa však stal až v roku 2001, keď sa podieľal na albume The Blueprint od rappera Jay Z. Svoj debutový štúdiový album The College Dropout vydal v roku 2004. Nasledovali nahrávky Late Registration (2005), Graduation (2007), 808s & Heartbreak (2008), My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010) a Yeezus (2013). So spomínaným Jay Z okrem toho nahral album Watch The Throne (2011). Medzi najväčšie hity 21-násobného držiteľa Grammy patria skladby Jesus Walks, Gold Digger, Diamonds From Sierra Leone, Stronger, Love Lockdown, Heartless alebo All Of The Lights. West, ktorý vedie vlastné vydavateľstvo G.O.O.D. Music, má na konte aj tri Brit Awards a sedem BET Awards.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Americká televízna a rozhlasová stanica NBC vyhrala súťaž na odvysielanie prvého komerčného letu do vesmíru. Stanica dnes oznámila, že podpísala zmluvu so spoločnosťou Virgin Galactic britského podnikateľa sira Richarda Bransona, informovala agentúra AP.
Branson a jeho dve dospelé deti Holly a Sam sa na budúci rok stanú prvými súkromnými pasažiermi, ktorí uskutočnia výlet do vesmíru. Štart bude súčasťou trojhodinového špeciálneho programu Today. NBC program ponúkne aj svojim filiálkam vrátane staníc CNBC, MSNBC, SyFy a The Weather Channel.
Cestovný raketoplán s názvom Scaled Composites Model 339 SpaceShipTwo (SS2) odštartuje z leteckej základne spoločnosti v americkom štáte Nové Mexiko. Virgin Galactic plánuje prevádzkovať flotilu piatich raketoplánov. Cena suborbitálneho letu je v prepočte 149.000 eur, dopĺňa agentúra.

Trojdňové oslavy 50. narodenín populárnych poľských hrdinov detských príbehov Bolka a Lolka vyvrcholia v meste Bialsko-Biala v sobotu. Práve v tunajších štúdiách vyrobili v jeseni 1963 prvú časť neskôr tak úspešnej televíznej produkcie dôverne známej i divákom na Slovensku.
Vizuálnu podobu dali hrdinom svojho času Alfred Ledwig, Leszek Lorek a Wladyslaw Nehrebecki, ktorý bol vlastne ich duchovným otcom, pričom sa inšpiroval vlastnými synmi a ich povahovými črtami.
Popularita projektu priniesla nakrútenie celkove 183 krátkometrážnych príbehov, ale aj troch celovečerných filmov a dvoch strihových snímok.
Posledné príbehy Bolka a Lolka nakrútili v roku 1986, medzičasom majú obaja bratia v Bialsko-Bialej už dva roky vlastný pamätník.
Projekcie viacerých častí vydareného seriálu s kreslenými postavičkami, ktoré premietali v 80 krajinách planéty, kde ich videla podľa odhadov takmer miliarda divákov, ponúkajú v Bialsko-Bialej každodenne už od štvrtka.
Oslavy však ponúkajú aj celý rad rámcových akcií za účasti aktívnych účastníkov neuveriteľne úspešného príbehu spomínanej dvojice.
Patronát nad oslavami, organizátori ktorých nezabudli ani na vzdelávací aspekt takéhoto podujatia, prevzala prvá dáma krajiny Anna Komorowská, manželka poľského prezidenta Bronislawa Komorowského.

Copyright © TASR 2013

TO JE TV !

TO JE TV !


8. 11. 2013

Reakcia Slovenskej národnej knižnice na článok Jána Kováča „Návrat Širokého itečkárov„ v týždenníku Trend

Reakcia Slovenskej národnej knižnice 

na článok Jána Kováča „Návrat Širokého itečkárov„ v týždenníku Trend


 Slovenská národná knižnica (SNK) sa dôrazne ohradzuje voči viacerým tendenčným tvrdeniam redaktora Jána Kováča, ktoré uviedol v týždenníku Trend v jeho najnovšom vydaní číslo 44 zo 7. novembra 2013 v článku pod názvom Návrat Širokého itečkárov.
  Verejná súťaž na predmet zákazky Softvér pre spracovanie a správu dokumentov, pre riadenie procesov digitalizácie a pre digitalizáciu knižničných dokumentov prebehla plne v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. SNK v predmetnej verejnej súťaži neobstarávala konkrétny produkt konkrétneho výrobcu, ale riešenie, ktoré spĺňa definované požiadavky na predmet zákazky. Z princípov verejného obstarávania vyplýva, že zmluvu na nadlimitnú zákazku môže verejný obstarávateľ uzavrieť len s uchádzačom, ktorý sa zúčastnil verejnej súťaže a predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku. Zmluva nemôže byť uzavretá so subjektom, ktorý v rámci procesu verejného obstarávania ponuku nepredložil. Redaktor týždenníka Trend svoj „bombastický„ článok postavil na tvrdení, že predmetnú verejnú súťaž vyhrala spoločnosť bit-Studio zo skupiny podnikateľa Juraja Širokého napriek tomu, že „nemecká spoločnosť CCS ponúkala takýto systém pred dvoma rokmi, keď navyše stáli podobné systémy viac, zhruba o 400-tisíc eur lacnejšie„. SNK však nedisponuje žiadnou ponukou od spoločnosti CCS z roku 2011, žiadna takáto ponuka sa v oficiálnej dokumentácii SNK nenachádza. Pýtame sa preto pána redaktora, o akej ponuke to hovorí, keď vedenie SNK žiadnu vedomosť o nej nemá. Nepochybujeme o tom, že pán redaktor si je isto vedomý faktu, že vo verejnej súťaži a v elektronickej aukcii sa posudzujú len ponuky od spoločností, ktoré sa do verejného obstarávania oficiálne prihlásili. Spoločnosť CCS sa predmetnej verejnej súťaže nezúčastnila. Ešte raz zdôrazňujeme, že v predmetnej súťaži, v ktorej si súťažné podklady prebralo 29 záujemcov a ponuku predložilo 5 uchádzačov (žiadna ponuka nebola zo súťaže vylúčená), bola úspešná ponuka s najnižšou cenou, ktorá vzišla z elektronickej aukcie. Redaktor týždenníka Trend sa vo svojom článku opieral o tvrdenia bývalého generálneho riaditeľa SNK Dušana Katuščáka, a to napriek tomu, že mal k dispozícii informáciu, že generálna riaditeľka SNK Katarína Krištofová ešte v januári 2013 podala na Okresný súd v Martine žalobu na Dušana Katuščáka za zverejňovanie a šírenie vymyslených, lživých, nedôstojných a urážlivých tvrdení na jej adresu, čím zasiahol do jej práv na ochranu osobnosti. Súdny spor na ochranu osobnosti stále prebieha. Redaktor týždenníka Trend Ján Kováč dostal zo SNK obsiahlu odpoveď na svoje otázky ohľadom predmetnej verejnej súťaže, ktoré pre ilustráciu pripájame nižšie. Z odpovedí však nepoužil skoro nič a svoj článok založil len na tvrdení Dušana Katuščáka, o ktorom v SNK neexistujú žiadne oficiálne záznamy.

Odpoveď SNK na otázky Jána Kováča:

Vážený pán redaktor, posielame Vám odpoveď na Vaše otázky, ktorá je pre Vašu lepšiu predstavu zasadená do širšieho kontextu problematiky masovej digitalizácie objektov písomného kultúrneho dedičstva, fungovania SNK ako štátnej rozpočtovej organizácie a spôsobu implementácie národných projektov Prioritnej osi 2 Operačného programu Informatizácia spoločnosti.
Softvér pre spracovanie a správu dokumentov, pre riadenie procesov digitalizácie a pre digitalizáciu knižničných dokumentov, teda tzv. digitalizačný workflow, je kľúčovým nástrojom každého projektu masovej digitalizácie, ktorý vysoko automatizovaným spôsobom komplexne zabezpečuje nielen všetky operácie spracovania digitálneho dokumentu ako sú napr. image treatment, tvorba štrukturálnych metadát či vytvorenie výstupného PSP (producer submission package) balíčku, ale aj sledovanie pohybu dokumentov v produkčnej linke, a najmä riadenie všetkých procesov, potrebných zdrojov a úloh, ktoré sa v rámci produkcie digitálnych objektov uplatňujú.
V rámci žiadosti o nenávratný finančný príspevok na národný projekt Digitálna knižnica a digitálny archív SNK z roku 2011, ktorú predložila SNK pod vedením pána Katuščáka, sa na zabezpečenie komplexného riadenia procesov a logistiky digitalizácie a spracovania digitalizovaných objektov (vrátane OCR – optického rozpoznávania znakov) počítalo s nasadením samostatného softvéru pre automatizované rozpoznávanie textu (OCR) ABBYY Recognition Server (48 jadier) v hodnote 420 480 EUR, 3 druhov softvéru na image treatment (spracovanie digitalizovaného obrazu) v celkovej hodnote 490 851 EUR, databázových softvérov v hodnote 293 704 EUR, operačných systémov v hodnote 55 760 EUR a softvéru pre riadenie procesov a logistiky digitalizácie v hodnote 990 000 EUR (väčšina nezrealizovaných objednávok pána Katuščáka na tieto softvéry je v prílohe), pričom v tomto prípade malo ísť o generický softvérový produkt na business process management, logistiku a skladové hospodárstvo, ktorý bude dovyvíjaný pre potreby nasadenia v SNK.
Táto koncepcia bola vyhodnotená ako neefektívna a nehospodárna jednak vzhľadom na jej celkové náklady, ktoré by predstavovali 2 250 795 EUR, ale najmä vzhľadom na riziko, ktoré predstavoval zámer samostatne vyvíjať hlavný manažment nástroj (v hodnote 990 000 EUR), nakoľko ide o časovo a finančne mimoriadne náročnú a komplikovanú záležitosť, ktorá vyžaduje rozsiahle skúsenosti s digitalizáciou knižničných fondov a znalosť štandardov, ktorými dodávatelia generických softvérov nedisponujú (ak teda vylúčime špekuláciu, že by vývoj zabezpečovali zamestnanci knižnice, ktorých by za túto činnosť dodávateľ platil z peňazí, ktoré by mu knižnica za dodávku zaplatila). Ako riziková z hľadiska implementácie sa vyhodnotila tiež koncepcia, podľa ktorej malo ísť o spojenie nezávislých softvérových komponentov (image treatment, OCR, tvorba všetkých druhov štandardných metadát pod.), nakoľko by hrozili problémy v komunikácii jednotlivých softvérových nástrojov medzi sebou navzájom, čo môže spôsobovať zníženie priechodnosti dát a tým spomalenie produkčnej linky, ale aj vznik kompetenčných sporov medzi dodávateľmi jednotlivých nástrojov v prípade problémov (tzv. „prehadzovanie„ zodpovednosti). Úskalia vývoja informačných systémov pre špecializované účely dobre ilustruje príklad kolapsu Finančnej správy z prelomu rokov 2011 a 2012.
Vzhľadom na vyššie uvedené dospelo nové vedenie SNK k záveru, že pre úspešné splnenie ambicióznych cieľov projektu je nevyhnutné obstarať sofistikované existujúce komerčné riešenie, ktoré je okamžite nasaditeľné a overené v praxi pri knižničných digitalizačných projektoch obdobných rozmerov. Musí ísť o stabilné riešenie, za ktorým stojí profesionálny tím špecializovaných programátorov, ktorí sú okamžite schopní reagovať na individuálne potreby akéhokoľvek digitalizačného centra (čo vylučuje aj tzv. open source riešenia), pričom jednotlivé moduly, ktoré slúžia na realizáciu všetkých definovaných operácií (image treatment, OCR, tvorba metadát, sledovanie pohybu fyzických i digitálnych objektov v produkčnej linke pod.), musia byť plne integrované do jedného nástroja. Analýzou trhu dostupných riešení, ktoré tieto charakteristiky spĺňajú, bolo identifikovaných niekoľko vhodných existujúcich riešení (napr. docWorks, Zissor, Sirius; obstaranie produktu docWorks SNK pritom zvažovala už od roku 2008, ako je zrejmé z prezentácie Martina Katuščáka na https://www.dropbox.com/s/joxu2dpvxs8oe4u/digitalizácia%20textových%2 0materiálovJasná.ppt) a boli spracované funkčné technologické požiadavky, ktorých splnenie je pre účely efektívneho nasadenia pre potreby národného projektu potrebné.
SNK tieto požiadavky vo verejnom obstarávaní definovala tak, že predmetom zákazky Softvér pre spracovanie a správu dokumentov, pre riadenie procesov digitalizácie a pre digitalizáciu knižničných dokumentov (ďalej len Systém) má byť dodávka licencií informačného systému a súvisiacich služieb pre nasadenie a údržbu Systému (softvérového riešenia), ktorého úlohou je zabezpečiť vysoko automatizovaným spôsobom celý proces digitalizácie knižničných dokumentov, počínajúc zaevidovaním fyzických objektov do Systému a sledovaním ich pohybu v rámci celého procesu digitalizácie, cez následné načítanie metadát z existujúceho katalógu knižnice k danému objektu prostredníctvom rozhrania Z39.50, spracovanie prvotných výstupov zo skenovania – pre-procesing, automatizované spracovania skenov a dát zo skenov vrátane OCR, post-procesing až po export získaných dát vo forme PSP balíčkov (pozn. bez nasadenia digitalizačného workflow možno PSP balíčky, z ktorých sa vytvárajú tzv. SIP balíčky na uloženie a dlhodobú archiváciu v Centrálnom dátovom archíve v zmysle generickej dohody medzi UKB a SNK http://crz.gov.sk/index.php?ID=789564&l=sk, vytvárať len s použitím neprimeraného množstva ľudských a finančných zdrojov, a to v nepomerne dlhšom čase). Systém musí byť schopný importovať obrazové súbory (surové digitálne kópie dokumentov) z rôznych typov skenerov, vykonať ich automatické spracovanie a úpravy, hlavne vyrovnanie natočenia a orezávanie, zabezpečiť automatizované optické rozpoznávania textu s výstupom do formátov TXT a ALTO XML, vytváranie popisných metaúdajov (MODS, Dublin Core), štrukturálnych metaúdajov (XML, METS) a administratívnych metaúdajov (MIX, PREMIS), automatizované vytváranie hierarchie dokumentov a jednotlivých strán, automatizovanú detekciu elementov strán (textov, tabuliek, ilustrácií, vertikálnych textov, vzorcov, čísiel strán, logická postupnosť strán), automatizovanú detekciu a rozdeľovanie rámcov dvojstránok a na výstupe poskytovať digitálne objekty v podobe PSP balíčku vo formáte METS. Systém musí byť schopný vytvárať PSP balíčky do dedikovaného priestoru úložiska, pre potreby štandardných LTP systémov. Systém musí pritom z hľadiska výkonu zabezpečiť spracovanie minimálne 630 000 objektov za obdobie dĺžky jedného kalendárneho roka. Z hľadiska rozsahu a trvania licencie na použitie softvéru musí ísť o licenciu na neobmedzený čas, ktorá nie je obmedzená počtom objektov, súborov a strán, t.j. po zaplatení kúpnej ceny bude môcť SNK Systém používať nielen počas doby trvania a na účely realizácie národného projektu, ale neobmedzene na akýkoľvek účel v súlade s jeho funkčným určením. Rovnaké podmienky sa pritom musia vzťahovať aj na integrované softvérové aplikácie tretích strán a operačných systémov. Súčasťou dodávky musí byť nielen samotný Systém a všetky jeho komponenty, ale aj kompletné prostredie, na v ktorom bude inštalovaný, resp. ktoré pre svoju funkcionalitu potrebuje, t.j. súborový server systému a servery pre systémové služby (min. 13 licencií), databázový systém a licencie pre serverový operačný systém, na ktorom bude bežať Systém, v takom počte, ktorý je nutný pre jeho 100% funkčnosť v stanovenej konfigurácii (tieto požiadavky sú výňatkom zo súťažných podkladov). Dodávka teda musí zahŕňať komplexné riešenie, ktoré bude inštalované na definovaný hardvér bez potreby prípravy systémového prostredia a akýchkoľvek aplikácií tretích strán zo strany SNK ako obstarávateľa (zjednodušene povedané, ide o analogickú situáciu, ako keď máte k dispozícii počítač bez operačného systému – ak na ňom chcete používať kancelársky balík MS Office, musíte rátať nielen s cenou licencie na jeho používanie, ale aj s cenou licencie operačného systému MS Windows, na ktorom beží). Od úspešného uchádzača SNK očakáva, že realizáciu takto definovanej komplexnej zákazky, vrátane požadovaného servisu a údržby s vysokou dostupnosťou, kompletne technicky a manažérsky zabezpečí. Na základe uvedených požiadaviek a analýzy cenovej hladiny všetkých súčastí takéhoto riešenia (t.j. nielen samotného softvéru, ale aj všetkých potrebných systémových, databázových a iných softvérov, ktoré pre svoju prevádzku potrebuje) bola stanovená predpokladaná hodnota zákazky (predpokladáme, že pod pojmom „vyvolávacia cena softvéru„ máte na mysli práve toto) na dodávku kompletného Systému, t.j. vrátane všetkých licencií softvéru tretích strán a licencií pre operačný systém, nutných na plnohodnotné 100% fungovanie systému s kompletnou funkcionalitou, jeho inštalácie a servisnej údržby a podpory v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, ktorá je určujúca pre druh použitého postupu verejného obstarávania. Vzhľadom na to, že bola stanovená vo výške presahujúcej najvyšší finančný limit podľa zákona o verejnom obstarávaní, išlo o nadlimitnú zákazku a SNK ako verejný obstarávateľ realizovala najvyššiu formu verejnej súťaže, ktorá sa zverejňuje nielen vo Vestníku verejného obstarávania v SR, ale aj v Úradnom vestníku Európskej únie (v prípade tejto súťaže išlo teda o tzv. európsky tender).
SNK ako štátna rozpočtová organizácia musí pri obstarávaní tovarov, služieb a prác postupovať v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. V zmysle vyššie uvedeného vo verejnej súťaži neobstarávala konkrétny produkt konkrétneho výrobcu, ale riešenie, ktoré spĺňa definované požiadavky na predmet zákazky. Z princípov verejného obstarávania vyplýva, že zmluvu na nadlimitnú zákazku môže verejný obstarávateľ uzavrieť len s uchádzačom, ktorý sa zúčastnil verejnej súťaže a predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku. Zmluva nemôže byť uzavretá so subjektom, ktorý v rámci procesu verejného obstarávania ponuku nepredložil. V tejto súvislosti môže SNK len konštatovať, že spoločnosť CCS sa predmetnej verejnej súťaže nezúčastnila. Na odpoveď na otázku, prečo sa akýkoľvek subjekt rozhodne do verejnej súťaže zapojiť alebo nie, nie je príslušný verejný obstarávateľ, ale tento konkrétny subjekt. Pokiaľ máte záujem zistiť bližšie informácie o obchodnej, resp. distribučnej politike subjektov, ktoré uvádzate vo svojich otázkach, musíme Vás odporučiť na nich, nakoľko SNK takýmito informáciami nedisponuje, ani disponovať nemôže.
Vo verejnej súťaži o súťažné podklady požiadalo 29 záujemcov, 5 z nich predložilo ponuku, spĺňajúcu podmienky v nich uvedené, pričom žiadny uchádzač nebol z verejnej súťaže vylúčený. Uchádzači, ktorí predložili ponuky, súťažili v elektronickej aukcii. Informáciu o úspešnom uchádzačovi SNK v súlade so zákonom zverejní vo Vestníku verejného obstarávania a v Centrálnom registri zmlúv po podpise zmluvy.
Na záver dovoľte ešte jedno konštatovanie a podnet na zamyslenie: o verejnom obstarávaní na digitalizačný workflow na svojom blogu píše aj pán Katuščák (http://katuscak.blog.sme.sk/c/333730/Kauza-digitalizacia-Klinec-do-r akvy-najvacsieho-projektu-OPIS2.html). Z niektorých informácií, ktoré na ňom uvádza, je pravdepodobné, že mal k dispozícii súťažné podklady. Tento fakt je zaujímavý z toho dôvodu, že súťažné podklady boli sprístupnené elektronicky len záujemcom, ktorí sa zaregistrovali v systéme elektronického verejného obstarávania EVO. Medzi subjektmi, ktoré si súťažné podklady prevzali, pán Katuščák nefiguroval. Mal ich k dispozícii od niektorého zo záujemcov (napr. od spoločnosti microform, s.r.o.)? A prečo má s akoukoľvek IT spoločnosťou, ktorá sa chce uchádzať o zákazku v SNK, také blízke vzťahy, že mu poskytuje súťažné podklady? Prečo nepravdivo uvádza informáciu o „priamej požiadavke na prepojenie na český systém Kramerius„, ktorá sa nikde neuvádza? To všetko odhliadnuc od toho, že celý jeho text je zmesou nepravdivých alebo zavádzajúcich tvrdení a poloprávd, ktoré sú jednoducho vyvrátiteľné a ktorých účelom je poškodiť SNK a národný projekt, ktorý aj tu vyhlasuje za „svoj„, hoci pre jeho realizáciu, okrem vystavenia objednávok na hardvér a softvér za cca. 17 mil. EUR, neurobil nič ani vtedy, keď zaň bol zodpovedný (http://www.sme.sk/c/6532919/digitalizacia-v-narodnej-kniznici-je-ohr ozena.html). V prípade ďalších otázok sme Vám k dispozícii, naše pozvanie do SNK stále platí.

Miriam Michaela Štefková
manažér pre styk s verejnosťou
Slovenská národná knižnica
Nám. J.C.Hronského 1

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Už 19. ročník celoslovenskej novinárskej súťaže stredoškolákov a vysokoškolákov Štúrovo pero 2013 vyhlásili v týchto dňoch jeho organizátori - Banskobystrický samosprávny kraj - Krajská knižnica Ľudovíta Štúra vo Zvolene, Televízia Markíza a Nadácia Slovenskej sporiteľne.
Ako TASR informovala riaditeľka zvolenskej knižnice Milota Torňošová, súťaž je vypísaná pre štyri kategórie: stredoškolské časopisy, vysokoškolské časopisy, novinárske príspevky stredoškolákov a novinárske príspevky vysokoškolákov. Stredoškolský časopis, ktorý obsahovo aj graficky najoriginálnejšie spracuje tému finančného vzdelávania, získa Cenu Nadácie Slovenskej sporiteľne.
Súťažiaci v 1. a 2. kategórii musia zaslať na adresu Krajská knižnica Ľ. Štúra, Štúrova ulica, č. 5, 960 82 Zvolen tri čísla školských časopisov (každé v 3 exemplároch), z ktorých aspoň dve čísla vyšli v kalendárnom roku 2013 a vychádzajú v slovenskom jazyku, alebo aspoň polovica textov je v slovenčine.
V sprievodnom liste by malo byť uvedené meno šéfredaktora, či zodpovedného vedúceho, kontaktná adresa školy s telefónnym číslom a e-mailom, organizačné a technické podmienky vydávania časopisu, systém financovania a distribúcie, periodicita a náklad.
Súťažiaci v 3. a 4. kategórii zašlú do súťaže minimálne dve, maximálne tri práce novinárskeho charakteru v slovenskom jazyku v troch exemplároch. Ak bola práca publikovaná v tlači, uvedú sa aj jej bibliografické údaje. Nepublikované práce budú napísané písacím strojom, alebo na počítači.
Na každej práci (aj jej kópii) musí byť uvedené meno autora, jeho adresa, názov, adresa a kontakt na školu, ktorú autor navštevuje.
Súťaž je otvorená aj pre slovenských stredoškolákov a vysokoškolákov študujúcich na školách v zahraničí, ako aj pre študentov zahraničných škôl s vyučovacím jazykom slovenským. Uzávierka súťaže je 31. januára 2014. Viac informácii je na stránke wwww.kskls.sk.
Vyhodnotenie v apríli 2014 bude spojené so seminármi o „písanej“ žurnalistike, ktoré povedú vysokoškolskí pedagógovia žurnalistiky a renomovaní publicisti. Tradíciou sú aj tlačové besedy s významnými novinármi a politikmi.

Copyright © TASR 2013

WTF ČT ?

WTF ČT ?

Kolego Komersi,

snížil jste se už poněkolikáté k podlému a lidsky nízkému útoku. Rozumím tomu, že jste zoufalý, protože nejste schopen obhájit svoji roli ani motivaci v celé kauze „Daniela Drtinová“, ale ani to vás neopravňuje k ničemu podobnému. Dokonce vás k tomu neopravňuje ani to, že jsem vás už na začátku kauzy, na které se tak mediálně zviditelňujete, mezi čtyřma očima vyzval, abyste se buď omluvil nám všem a hlavně L. Dolanskému a P. Mrzenovi nebo dokázal všechna vaše tvrzení. Takhle se totiž nechová ani chlap, ani manažer a už vůbec ne novinář.

Ano, moje žena pracuje v PR agentuře a je v kontaktu s mnoha kolegy v ČT. Ano, moje žena je kamarádkou Petra Honzejka z HN. Ano, moje žena mu poslala Michalův text. Zdůrazňuji, že ve svém volném čase a bez objednávky z ČT. Mimochodem, Michalův text měl vyjít už včera a ne dnes, ale HN nechtěly sloužit jako nástroj před zasedáním Rady.

Pokud jde o můj text, ten jsem si dohodl sám (právě kvůli tomu, abych nebyl obviněn ze střetu zájmů). Podotýkám, že k oběma textům vyšly i protinázory Pavlíny Kvapilové a Daniely Drtinové (předpokládám, že to už moje žena nezvládla).

Dál vysvětlovat nemá cenu. Podotýkám, že i můj bratr Petr pracuje v PR agentuře. Škoda, že jste takhle neargumentoval včera. Zrovna včera vám totiž exkluzivně nabídl anketu Místo pro život a vy jste ji jako první odvysílal bez jakékoliv zmínky, že jde o spolupráci s PR expertem a s PR agenturou. Je mi líto, ale celou vaši argumentaci proto považuju za ubohou a už jen tím včerejším případem jste se dle mého hrubě provinil proti Kodexu České televize.

A aby nebylo pochyb o mé integritě… Jen pro příklad přidávám případ z poslední doby, kdy jsem odmítl zasahovat do rozhodování editorů, když se jednalo o klienta mé ženy. Zveřejňuji se souhlasem J.Zouly:

"From: Lutonský František
Sent: Tuesday, November 05, 2013 12:55 PM
To: Zoula Jaroslav ext.
Subject: Re: ?

Dobrý den, Jardo, se vší zodpovědností říkám, že moje žena pracuje pro Telefoniku, takže jsem v potenciálním střetu zájmů. Vezměte tohle téma a email a nabidnete ho H.Lajcakovi nebo H. Ciznerovi, ať se rozhodnou podle svého uvážení. Jinak díky moc za tip a za pochopení.

f

Odeslané z telefonu HTC
----- Reply message -----
Od: "Zoula Jaroslav ext."
Komu: "Lutonský František"
Předmět: ?Datum: út, 11. 5, 2013 12:49
Dobrý den,
Františku, pokud to už bylo (v UK např.), tak jako bych nic neřekl, ale nechcete se v kontinuálu při případném dalším řešení prodeje Telefónicy věnovat bezpečnostní stránce celé věci? Tenhle operátor spravuje linky českých bezpečnostních složek (zatím asi vše ok), ovšem pro pana Kellnera je to nejspíš byznys jako každý jiný a kdo mu bude moc zabránit v tom, aby tohoto operátora v budoucnu neprodal třeba do ruských nebo čínských rukou?
Dlouhodobé problémy s Huawei jsou nejlepším dokladem toho, kam to může vést (jinými slovy – to bychom tu rovnou mohli vyvěsit čínskou vlajku).
J"



Dopis Michala Kubala:

Vážené kolegyně, vážení kolegové, Adame,

nikdy jsem nepotřeboval, aby mé texty redigovaly PR agentury. Ve světě, kde dochází k mediálním denunciačním kampaním řízenými zvenčí, nežiju, ani žít nechci. Že Tě napadají takové konstrukce, mě mrzí – svědčí to ale především o Tobě.

Je mi velmi líto, že po České televizi napadáš integritu dalších dvou médií. Tištění příspěvků dodaných vlivovými agenturami je proti zásadám HN i MfD. Kolegové z uvedených médií rádi dosvědčí, že můj text i text Františka Lutonského se k nim nedostal cestou, kterou Ty tak sugestivně popisuješ.

Pravda je mnohem jednodušší – prostě požádal jsem svou známou, jestli by její kamarád neotiskl můj komentář. Omluva všem nezúčastněným, tak vážná obvinění jsem ale nemohl nechat bez reakce.

Hezký den, Michal Kubal

Zdroj: http://www.lidovky.cz/prestrelka-v-ct-takhle-se-chlap-nechova-pise-komersovi-lutonsky-p8g-/media.aspx?c=A131107_161511_ln-media_mc

Zomrel John Cole

Zomrel John Cole

John Cole, bývalý politický redaktor BBC, zomrel pokojne v spánku vo svojom dome v grófstve Surrey vo veku 85 rokov.
Cole bol známy generácii divákov a prinášale veľké príbehy éry Margaret Thatcherovej, vrátane baníckych štrajkov a výbuchu v Brightone.
Cole, bývalý zástupca šéfredaktora denníka Guardian a Observe,r odišiel z BBC v roku 1992 po viac ako desiatich rokoch práce.

Zdroj : BBC

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
"Satanistickí šialenci zorganizovali bosorácky šábes neďaleko pravoslávneho kríža a pamätníka venovaného padlým vojakom."
Vitalij Milonov Poslanec mestského zastupiteľstva v ruskom Petrohrade

„ Ak sa EÚ rozšíri o Ukrajinu, Slovensko by sa malo usilovať o prehodnotenie pozície hlavného mesta EÚ. Budem žiadať, aby Brusel bol nahradený Bratislavou. Vládne budovy by sa vybudovali južne od diaľnice pod Jarovcami, Rusovcami a Čunovom, kde by sídlila Európska komisia a vo Viedni by bolo sídlo Európskeho parlamentu. Rovnako si myslím, že ak opustí menovú eurozónu čo len jedna krajina, Slovensko by malo vzdať eura a vytvoriť menovú úniu s Českou republikou a vrátiť sa k česko-slovenskej korune, nie natrvalo. Dôvod na opustenie eurozóny je ten, že Slovensko už stratilo vplyv nad vlastnými financiami.“
Rastislav Blaško, nezávislý kandidát na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja

„ V tom, že chcem maximálne zaviesť socializmus v Bratislavskom kraji. V prípade zvolenia za predsedu BSK chcem vymyslieť program, aby sme vyhnali „kolonizátorov“ z Bratislavského kraja. To sú tí, ktorí vlastnia naše hotely, chodníky a námestia. Samozrejme nie tak, že ich fyzicky vyženieme, ale chcem, aby to nepatrilo súkromníkom, ale kraju. Mojou dlhodobejšou ambíciou je, aby som spolu s vládou a obcami prešetril všetky privatizácie, ktoré tu boli. Myslím, že aspoň 70 percent z nich by sa opätovne malo znárodniť. Tak by sa našli zdroje, ktoré potrebuje BSK. Áno, reklamu v kraji i na celom Slovensku chcem zakázať. Pretože reklama je odrazom nášho úpadku, ktorý nastal po roku 1989. Reklama z nás robí stádo oviec, tí "reklamníci" nás presne takto ako stádo oviec chápu. Reklama sa dá veľmi ľahko nahradiť. Stačila by odborná a posudková komisia, ktorá by testovala výrobky a robila by zoznam s výsledkami testov. Život bez reklamy by bol šťastnejší.“
Karol Ondriaš ,kandidát KSS na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja



"Moje deti hovoria, že vedia, ako sa museli cítiť židovské rodiny počas Hitlerovho režimu. Naozaj sú všetci proti nám."
Silvio Berlusconi 

Ešte slabšie

Ešte slabšie


V silnej konkurecii Búrlivého vína a Paneláku dosiahla Kriminálka Staré Mesto II. opäť podpriemerný výkon , dokonca horší ako minulý týždeň :
 
Kriminálka Staré Mesto, Jednotka, 24.10.2013
 
116 tisíc divákov ,
2,5 sledovanosť ,
5,4 % podiel na trhu

 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Najčítanejší český seriózny denník mení po takmer ôsmich rokoch šéfredaktora. Robert Čásenský sa dohodol s vedením vydavateľstva MAFRA opustiť redakcii MF DNES k 15. novembra. Meno jeho nástupcu zatiaľ nie je známe.

LOL

LOL

Vec: Žiadosť pre RTVS o nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné, vyvážené a pluralitné informovanie slovenskej verejnosti
Dobrý deň. Podľa § 3, zákona o Rozhlase a televízii Slovenska - č. 532/2010, poslaním RTVS je najmä, poskytovať nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie o dianí v Slovenskej republike i v zahraničí na slobodné utváranie názorov. Vašim poslaním je tiež utváranie podmienok na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti. V tejto súvislosti vám oznamujeme, že dňa 9.11.2013 o 15:00 hod. sa v Bratislave môže uskutočniť spontánne protestné zhromaždenie masového charakteru. Prvoradým cieľom uvedenej akcie, nazvanej „Občiansky odpor” je odkomercionalizovanie procesu volieb a zmena politického systému SR podľa švajčiarskeho modelu (vďaka referendu, nech je občan silnejší ako politik).
Pretože väčšina z účastníkov si plne uvedomuje obrovský vplyv masmédií na verejnú mienku, prípadná masa zhromaždených demonštrantov sa môže pokúsiť okupovať verejnoprávnu televíziu. Predpokladaným zámerom nespokojných občanov bude snaha, aby ich argumenty a požiadavky boli v súlade so zákonom o Rozhlase a televízii Slovenska - č. 532/2010 prezentované doposiaľ klamaným a okrádaným Slovákom, s cieľom vytvoriť verejnú diskusiu. V uvedenej veci vás žiadame, aby ste počas dňa 9.11.2013 objektívnou formou informovali slovenských občanov o hlavných požiadavkách protestu, pričom nasledujúceho dňa 10.11.2013 bola vo vhodnom čase odvysielaná relácia v ktorej by na danú tému spoločne s odborníkmi vystúpili demonštrantmi určení zástupcovia. Rovnako žiadame, aby s prihliadnutím na nízku životnú úroveň slovenských občanov boli v uvedenej relácii spoločne s odborníkmi rozobrané témy o možnostiach alternatívneho ekonomického smerovania SR.
S pozdravom
aktivisti
Občiansky odpor

7. 11. 2013

Ceny SOZA


Ceny SOZA
 
 

Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA) ocenil vo štvrtok večer (7.11.) v bratislavskom Divadle Aréna cenami SOZA najúspešnejších autorov slovenskej hudobnej scény za roky 2011 a 2012. Trikrát na pódium vystúpil Ivan Tásler, dvakrát Kamil Peteraj.
Najúspešnejším autorom večera bol líder skupiny IMT Smile Ivan Tásler, odniesol si tri bronzové plastiky s názvom Eurydika od sochárky Jany Brisudovej. Ivan získal cenu SOZA pre skladateľa najhranejších hudobných diel v roku 2012, pieseň Veľa lásky získala ocenenie ako najhranejšia skladba za rok 2011 a rovnaké ocenenie za rok 2012 získala jeho pieseň Viac, ku ktorej mu text napísala manželka Anna Tásler-Onderková. Skladateľ a producent Marián Kachút si odniesol ocenenie za najhranejšie hudobné diela v roku 2011.
„Je to spojenie dobrej kapely, skvelých fanúšikov, aj toho, že už sme sa za tie roky niečo naučili. Je menej nervov a tým pádom viac pohody, tak to v kapele má byť. V kapele musí byť priateľstvo, nemusí byť najväčšie na svete, ale nesmie to byť len profesionalita, musia to byť silné vzťahy medzi ľuďmi. Verím tomu, že medzi nami v IMT Smile tie silné vzťahy sú. Je super, že tie ceny mi odovzdal práve Peter Lipa, je to človek, ktorého si vysoko vážim. Je to človek, ktorý mi povedal veľa múdrych rád,“ povedal pre TASR Tásler.
Dvakrát vystúpil na pódium textár a básnik Kamil Peteraj, odniesol si ocenenie pre textára najhranejších hudobných diel za rok 2011 aj 2012. V trojici nominovaných textárov boli aj Boris Filan a Vladimír Krausz. Kritériom pre udelenie týchto ocenení je výsledok štatistického spracovania údajov za rok 2011 a za rok 2012 o použití hudby vo vysielaní rádií, televízií a na koncertoch.
„Cena ma veľmi teší, pretože je to pre mňa taký indikátor toho, že veci, ktoré vznikali v priebehu rokov, stále žijú. Vždy sa v rôznych médiách objaví nejaká pesnička a to je vždy dobrá satisfakcia pre autora,“ dodal ocenený Kamil Peteraj.
Cenu SOZA za najpredávanejší nosič zvukového alebo zvukovo-obrazového záznamu tvorby slovenských autorov v roku 2011 si odniesol Rytmus za album Fenomén, za rok 2012 DVD Márie Podhradskej a Richarda Čanakyho Spievankovo 2. Cenu za najvyšší podiel domáceho repertoáru vo vysielaní za rok 2011 aj 2012 získalo Anténa Hitrádio, ktoré do septembra minulého roku vysielalo pod značkou Rádio Hey!.
V rámci večera odovzdali zástupcovia SOZA aj šesť honorárnych cien, ktoré sú vyjadrením prínosu osobnosti pre hudobnú kultúru Slovenska. Cenu SOZA za významný podiel uvádzania domácej tvorby v zahraničí za rok 2011 si prevzal skladateľ Vladimír Godár, za rok 2012 skladateľka Ľubica Malachovská-Čekovská.
Zápisom do Zlatej knihy SOZA 2011 boli in memoriam poctení hudobný skladateľ Ivan Hrušovský (1927-2001) a jazzový hudobník, dirigent aj organizátor hudobného života Ján Siváček (1928-1987). Do Zlatej knihy SOZA za rok 2012 boli zapísaní skladateľ Ivan Parík (1936-2005) a textár aj dramaturg Vít Ilek (1925-2009).
Za celoživotné dielo získal Veľkú cenu SOZA 2011 džezový klavirista Gabriel Jonáš, za rok 2012 spevák a skladateľ Miroslav Žbirka. „Poteší takáto cena, stretol som sa tu s niektorými hudobníkmi, ktorí mi pripomenuli, že v decembri sme aj so symfonickým orchestrom v Košiciach. Keď spolu s tými hudobníkmi preberáme tú cenu, tak nás to nakopáva. Je to pre mňa príjemné preto, že chcem uviesť nové pesničky, je to vzpruha. Ubehli tie roky, je to až neuveriteľné, uvedomil som si to teraz, keď vyšlo 2DVD, kde je záznam koncertu 02, na druhom som musel loviť v pamäti, je tam napríklad záznam z Prahy, kde skupina Modus v Lucerne spievame Dievčatá. Prežili sme rôzne obdobia, rôzne štýly sme menili, trocha sa ten život premieta, čo všetko som zažil,“ doplnil Žbirka.
„Som spokojný s priebehom večera, myslím, že sa nám podarilo urobiť akciu, kde sme ukázali, akú šírku dokáže hudba obsiahnuť. Myslím že sa podarilo odkomunikovať tie najpálčivejšie témy, ktoré nás zaujímajú, to je ochrana duševného vlastníctva, aj podiel uvádzania domácej tvorby,“ zhodnotil predseda Výboru SOZA Matúš Jakabčic.'
„Mám pocit, že spoločnosť dáva šancu nato, aby sme komunikovali témy ohľadne rozvoja kultúry, rozvoja kultúrneho priemyslu u nás, pretože sa vo veľkom európskom spoločenstve pozrieť nato, ako na tom sú naši susedia a nemôžeme ostať na chvoste toho zvláštneho vzťahu k domácej tvorbe, že jej nedávame šancu, aby sa rozvíjala, aby verejnosti boli sprostredkované možnosti, ktoré má. Sme na tom dobre z hľadiska autorského zázemia a interpretačných schopností,“ dodal k hodnoteniu riaditeľ SOZA Anton Popovič.
Súčasťou galavečera Ceny SOZA, ktorý si vo štvrtok večer zapísal už 16. ročník, boli živé koncertné vystúpenia renomovaných súborov a interpretov, zahrali Bratislava Hot Serenaders, Ivan Tásler & IMT Smile, Pressburger Klezmer Band, Ansámbl muzikálu Rent, Lotz Trio, Quasars Ensemble, Miroslav Žbirka a Matúš Jakabčic CZ-SK Big Band. Udeľovanie Cien SOZA je verejným uznaním a ocenením s cieľom podporiť domácich autorov a tvorcov hudobných diel k úspešnému uplatneniu sa v hudobnom živote a formovanie profilu domácej hudobnej kultúry.

Copyright © TASR 2013

Reakcia na medializované informácie v týždenníku Plus 7 dní

Reakcia na medializované

informácie v týždenníku Plus 7 dní


Karol Mello nikdy nebol v Policajnom zbore a nefiguroval ani ako tzv. legalizant. Ide o ďalší nezmysel, ktorý priniesol bulvárny týždenník Plus 7 dní bez toho, aby si svoje tvrdenie niekde overil. Tento týždenník nikdy neadresoval otázky tohto typu smerom k MV SR.
Pri infiltrovaní do prostredia organizovaného zločinu sa na spoluprácu s políciou využívajú nižší členovia, aby pomohli odhaliť, chytiť a usvedčiť vyššie postavených členov. Preto toto tvrdenie nemá žiadny reálny základ. Od roku 2000 sa na Slovensku podarilo dostať za mreže takmer všetkých čelných predstaviteľov skupín podsvetia. Neustále spochybňovanie smerovania boja s organizovaným zločinom nepomáha nikomu, len jednotlivým skupinám podsvetia.
Otváranie a medializovanie informácií, akým spôsobom polícia bojuje s organizovaným zločinom v súvislosti s obžalovaným Dragom, je veľmi nešťastné a hlavne nebezpečné najmä pre spolupracujúce osoby, ktoré sa v prostredí pohybujú, spolupracujú s políciou a pomáhajú pri odhaľovaní trestnej činnosti.

Tlačový odbor kancelárie ministra vnútra

Výpis uznesení z rokovania Rady Rozhlasu a televízie Slovenska

Výpis uznesení z rokovania
 
Rady Rozhlasu a televízie Slovenska

 

ČESKÁ TELEVÍZIA NEWS

ČESKÁ TELEVÍZIA NEWS

Zástupca šéfredaktora spravodajstva verejnoprávnej Českej televízie (ČT) Adam Komers rezignoval dnes z funkcie. Informáciu priniesli internetové servery Novinky.cz a Lidovky.cz.
Ide o dôsledok kauzy, ktorá sa začala sťažnosťou 23 zamestnancov ČT, poukazujúcich na údajné zasahovanie šéfredaktora spravodajstva Petra Mrzenu do podoby televízneho spravodajstva v prospech prezidenta ČR Miloša Zemana a jemu blízkej Strany práv občanov-Zemanovci (SPOZ).
Mená všetkých signatárov sťažnosti pozná vzhľadom na ich obavy z pomsty iba predseda Rady Českej televízie Milan Uhde, výnimkou boli iba moderátorka Daniela Drtinová a práve Adam Komers, ktorí svoju identitu netajili.
Odstupujúci Adam Komers sa v rezignačnom liste adresovanom okrem iného Petrovi Mrzenovi pozastavuje nad faktom, že v dnešných vydaniach dvoch českých denníkov vyšli materiály odmietajúce ovplyvňovanie spravodajstva v ČT, ktoré podľa jeho názoru doručila do periodík PR agentúra Bison a Rose. Údajné prepojenie spravodajstva verejnoprávnej televízie s PR agentúrami považuje Komers za nebezpečné a neprípustné rovnako ako manipuláciu s informáciami a skrášľovanie skutočnosti v prospech kohokoľvek.
Už niekoľko dní je známe, že kritiku kolegov odmietlo a za riaditeľa spravodajstva ČT Zdeňka Šámala sa postavilo viac ako 60 redaktorov ČT. Aj keď hovorkyňa ČT Alžběta Plívová poskytla fotokópiu listu serveru lidovky.cz, o krátky čas neskôr požiadala, aby neuvádzal mená 61 signatárov dokumentu s tým, že ich televízia dostala pre internú potrebu ako vyjadrenie podpory vedenia spravodajstva.

Copyright © TASR 2013

List diváčky RTVS

List diváčky RTVS

To vystúpenie bolo neuveriteľné CENA JE SPRAVNA 3.11.2013 o 17.55 hod na TV JOJ Dobrý deň chcela by som vám poďakovať aj v mene celej rodine koho sme stretli len sme počuli samé chvály Reakcie Bola úžasná taký obrovský dar, neuveriteľne krásny tancuje ako malý boh „Bolo to vzrušujúce, využila celé pódium, čo je Krásna choreografia, vynikajúca práca . To vystúpenie bolo neuveriteľné CENA JE SPRAVNA 3.11.2013 o 17.55 hod na TV JOJ hlavne sme veľkou úžasom pozerali ako jedna pani menom RENATKA ružovej košele a Černom klobúk tancovala Michael Jakson - Billie Jean to bolo neuveriteľné tak sme boli cela rodina susedia všetci nemom úžase doteraz na to spomínajú ľudia z okolia v robote sa Otom hovorí mestom doprave Veľmi sme tej pani džeksonke držali palce chcem poďakovať tým a moderátori hlavne Hudákovi Je veľmi dobrý a dokáže skvele komunikovať s publikom. dokáže dav poriadne rozpáliť ta pani by si zaslúžilá ešte raz dostať šancu Prípadne ju zviditeľniť sa, Ponuka do médií Pracovné ponuky dostať ponuku v JOJ ľudia by primali nadšenie keby ju opäť videli tancovať CELE SLOVENSKO DAKUJEM Z POZDRAVOM ...Košice

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Anglická herečka Olivia Colman potvrdila, že si zahrá aj v druhej sezóne úspešného detektívneho seriálu Broadchurch (2013). V projekte britskej televízie ITV si tak zopakuje úlohu seržantky Ellie Miller. Ako však dodala, v americkej verzii seriálu, ktorú by mali začať nakrúcať v januári, na rozdiel od hereckého kolegu Davida Tennanta, hrať nebude. Americký variant plánuje televízna stanica Fox vysielať v sezóne 2014 - 2015.
Broadchurch je mysteriózna dráma o smrti 11-ročného Dannyho, ktorého nájdu zavraždeného na pláži. Správa o jeho smrti zasiahne nielen jeho rodinu, ale aj ostatných obyvateľov mestečka Broadchurch. Vyšetrovania sa ujmú detektív Alec Hardy (David Tennant) a policajtka Ellie Miller (Olivia Colman). V októbri seriál získal Specsavers Crime Thriller Award pre najlepší televízny program. Colman a jej kolegu Davida Tennanta zároveň vyhlásili za najlepšiu herečku a najlepšieho herca.
Dramatický seriál sa vďaka diváckej obľube dočká aj knižného spracovania. Informoval o tom britský denník The Daily Telegraph. Práva na jeho spracovanie vraj kúpila spoločnosť Little, Brown Book Group. Na knižnej verzii, ktorá by mala vyjsť v auguste 2014, podľa nich ako spoluautori pracujú scenárista seriálu Chris Chibnall a autorka psychologických trilerov Erin Kelly.
Tridsaťdeväťročná Sarah Caroline Olivia Colman je známa najmä ako seriálová herečka. Diváci ju mohli vidieť ako Sally Owen v komediálnom seriáli Twenty Twelve (2011), Sophie Chapman v sitkome Peep Show (2003 - 2012) alebo Alex Smallbone v seriáli Rev. (2010). Chvály kritiky si vyslúžila za herecký výkon v dráme Tyranosaurus (2011), ktorá jej vyniesla napríklad British Independent Film Award, Evening Standard British Film Award alebo tiež špeciálnu cenu poroty z filmového festivalu Sundance. Tento rok získala dve televízne ceny BAFTA za úlohy v seriáloch Obvinení (2010) a Twenty Twelve (2011).
Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

Šéfovia britských spravodajských služieb budú dnes prvý raz verejne a pred televíznymi kamerami odpovedať na otázky členov britského parlamentu v súvislosti s diskusiou o taktike poskytovania spravodajských informácií, ktorá vznikla po obvineniach zo sledovania predstaviteľov iných štátov britskými úradmi. Informovala o tom agentúra AP.
Andrew Parker a John Sawers, šéfovia domácej tajnej služby MI5 a zahraničnej tajnej služby MI6 spolu s Iainom Lobbanom, riaditeľom britskej spravodajskej centrály (GQCH), budú pred televíznymi kamerami odpovedať na otázky členov parlamentného výboru pre tajné služby a bezpečnosť.
Trio šéfov špionážnych centrál bude odpovedať na otázky výboru súvisiace s prácou ich úradov, súčasnými prioritami a hrozbami pre Britániu. Na práve prebiehajúce operácie sa poslanci pýtať nebudú.
Vystúpenie šéfov britských spravodajských služieb sa bude vysielať v priamom prenose s miernym oneskorením. Riaditeľov spravodajských služieb výbor už v minulosti vypočúval, ale vždy za zatvorenými dverami.
Copyright © TASR 2013

Vyjadrenie riaditeľa spravodajstva ČT Zdeňka Šámala

Vyjadrenie riaditeľa
 
spravodajstva ČT Zdeňka Šámala


Odmítám zpochybňování nestrannosti zpravodajství České televize a kvalitní práce stovek lidí, kteří se na něm podílejí. Kanál ČT24 zpracuje denně sedmdesát unikátních témat. Za dobu, po kterou zastávám svoji funkci, se tak redakce zpravodajství věnovala více než padesáti tisícům jedinečných událostí a odvysílala zhruba 17 500 hodin reportáží. Materiál předložený Radě České televize uvádí dvanáct příkladů údajných pochybení za období posledního roku a půl a zpochybňuje tedy dvě promile reportáží, které Česká televize pod mým vedením odvysílala. Věnuje se navíc pouze těm případům, které odkazují k jedinému politickému uskupení, a je tak především souborem nahodile a nepřesně interpretovaných situací.

I jediný relevantní důkaz porušení zásad objektivity bych chápal jako závažný a budu rád, že i přes to, že podnět zaslaný Radě ČT podle mě takové relevantní informace neobsahuje, vyhodnotí jej nezávislá a důvěryhodná autorita.

Odmítám nicméně, že by těchto dvanáct příkladů dokládalo takové zásahy do zpravodajství, které by byly v rozporu se zásadami ČT jako televize veřejné služby a které by jakkoli překračovaly rámec standardní redakční práce. Na té se konečně podílejí i dva ze známých autorů podnětu, kteří tak měli kdykoli možnost otevřeně deklarovat, že za výsledky kanálu ČT24 nestojí. Zároveň musím odmítnout také tvrzení petentů, že je redaktorům bráněno v plnění Zákona o České televizi při poskytování objektivních a všestranných informací. Toto tvrzení je nepravdivé a je pro mne obtížné bránit se pocitu, že podobně jako výroky o cenzorských zásazích do vysílání, je účelové a má za cíl pouze na osobní rovině dehonestovat stávající vedení redakce zpravodajství.

Za Českou televizi promlouvá primárně její vysílání. V následujícím textu se proto pokusím na základě dalších informací doplnit kontext jednotlivých sepsaných výhrad a doložit, že zpravodajství České televize se vždy řídilo a řídí Kodexem ČT a platnými zákony, v době předvolebních vysílání pak i příslušnými Pravidly předvolebního vysílání.

1. Prezidentova viróza 9. – 11. 5. 2013

Záběry indisponovaného prezidenta se v období od 9. 5. 2013 do 11. 5. 2013 objevily ve všech třech hlavních zpravodajských relacích (tj. v Událostech) a dále se objevily také ve všech třech vydáních dalšího stěžejního zpravodajského pořadu ČT24 – v Událostech, komentářích.

Do dnešního dne nedisponuje Zpravodajství ČT ani nikdo jiný v této zemi jiným vysvětlením prezidentova stavu než oficiálním vyjádřením kanceláře prezidenta. Neustálé opakování záběrů nemocného člověka v rámci ČT24 by bylo porušením Kodexu ČT (Pro Kodex je nejvyšším a nepominutelným kritériem, k němuž zavazuje humanistická tradice v tomto nejširším slova smyslu, respekt k lidské důstojnosti založený na úctě k veškerým projevům existence.)

Internetové servery, ani jejich spekulace, nemohou být měřítkem pro reálné vyhodnocení situace. Editoři zpravodajství k webovým spekulacím přistoupili na základě vlastního rozhodnutí s nejvyšší opatrností a stejně tak i k obrazové ilustraci zprávy. Toto rozhodnutí bylo s vedením zpravodajství konzultováno na pravidelné redakční poradě ve 14.00 a přístup byl schválen bez dalších připomínek účastníků porady. Ve vysílání ČT24 i hlavní zpravodajské relace informace o prezidentovi doprovázená autentickými záběry z kaple nechyběla, stejně jako tam nechyběla v následujících dnech. Interpretace důvodů prezidentova stavu je pak věcí osobního vkusu, ŘZ je však přesvědčen, že do zpravodajství televize veřejné služby nepatří.

Shrnutí pokrytí ve vysílání ČT1 a ČT 24:

Česká televize 10. a 11. 5. 2013 celkem 13krát informovala o tom, že prezident má virózu, z toho dvakrát použila archivní záběry prezidenta (Zprávy Studia ČT24 ve 13:05 a 15:05), ve zbylých 11 případech použila záběry prezidenta z přímého přenosu. V zaslaném podnětu se přitom mluví o pěti případech, kdy mělo dojít k údajnému pokrytí zprávy ilustračními nebo archivními záběry, popř. kdy mělo dojít k vystřižení záběrů prezidenta. Stěžovatelé ovšem v podnětu směšují dva různé typy zpráv: 1. Zprávu o prezidentově viróze a 2. Zprávu o otevření výstavy korunovačních klenotů pro veřejnost.

Z detailního zkoumání použitých záběrů ve vysílání ČT 24 v období od 9. 5. 2013 do 11. 5. 2013 (včetně) lze konstatovat, že minimálně v osmnácti zpravodajských relacích včetně všech tří relací Událostí a včetně také všech tří relací Událostí komentářů byly ve vysílání použity záběry prezidenta, jehož indispozice byla naprosto zřetelná. Neutrální záběry prezidenta, z nichž nebylo možné na prezidentovu indispozici zcela jednoznačně usuzovat, se pak objevily v sedmi jiných zpravodajských relacích.

Podrobná interpretace pokrytí ve vysílání ČT1 a ČT 24:

Ve čtvrtek 9. 5. 2013 po odvysílání zmíněného přímého přenosu, který začal v 18:00 a trval 30 minut, vysílala ČT24 a ČT1 celkem 7 příspěvků obsahujících záběry z přenosu. Nejčastěji ve formě čtené zprávy ve večerním zpravodajství na ČT24 a ČT1, korunovační klenoty se také staly hlavním tématem Událostí a jedním z hlavních témat Událostí komentářů. Všechny zmíněné relace použily záběry z přímého přenosu (zahrnující jemně kymácejícího se prezidenta, který přivírá oči).

Následující den, tedy v pátek 10. 5. 2013, se tématu výstavy korunovačních klenotů věnovalo celkem 38 zpravodajských relací na ČT24 a ČT1, z toho 6 jich výslovně zmiňovalo, že prezident má virózu.

Z těchto šesti byly 2 zprávy pokryté archivními záběry prezidenta, konkrétně Zprávy Studia ČT24 ve 13:05 a 15:05, což je uvedeno i v podnětu Radě. Ve zbylých 4 zprávách bylo použito záběrů vrávorajícího prezidenta z přímého přenosu – včetně záběrů, kdy vrávoral na schodech, téměř upadl a musel se přidržovat zdi, konkrétně šlo o Události, Události komentáře, Zprávy ve 23:00 a Zprávy v 00:00.

Podnět zaslaný Radě ČT také poukazuje na to, že 10. 5. 2013 byla ve zprávách ve 13:11, 14:18 a 17:25 z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena scéna se zavrávoráním. Je ovšem potřeba poukázat na to, že většina zpráv z toho dne týkající se korunovačních klenotů byla zpracována ve formě čtené zprávy, ve které byly použity 1 až 2 krátké záběry na prezidenta – buď odemykajícího dveře, nebo jemně se kymácejícího.

Pro doplnění - v sobotu 11. 5. 2013 se tématu výstavy korunovačních klenotů a zdravotnímu stavu prezidenta věnovalo celkem 8 zpravodajských relací na ČT24 a ČT1, z toho 7 se věnovalo pouze viróze prezidenta (jednalo se o čtené zprávy nebo čtené zprávy se synchronem). Všech 7 zpráv používalo originální záběry z přímého přenosu, na kterých prezident očividně vrávorá, opírá se o zeď, přivírá oči, apod.

Podnět Radě ČT také kritizuje konkrétní zpracování tématu v Událostech, které měly 10. i 11. 5. 2013 informovat o prezidentově nemoci nedostatečně.

Hlavní večerní zpravodajská relace Události informovala o prezidentově zdravotním stavu 10. a 11. 5. 2013 ve formě čtené zprávy a následně čtené zprávy se synchronem.

2. Prezidentova viróza v pořadu 168

Záběry indisponovaného prezidenta včetně průvodního textu byly zařazeny do aktuálního vydání pořadu 168 po písemném odsouhlasení šéfredaktora a autorky pořadu.

Diskuse kolem využití záběrů se neodehrávala tak, jak ji stěžovatelé popisují. Šéfredaktor se postavil proti záměru zařadit záběry z kaple do tzv. tečky („Perla na konec – Vtípek na konec“), kam jsou zařazovány komicky působící situace, např. přeřeky a promluvy. Důvody jsou popsány výše: zařadit do komické a mnohdy jízlivé rubriky záběry vrávorajícího prezidenta, jehož jediným vysvětlením je nemoc, považuje ŘZ za neetické – bez ohledu na to, jaký je názor tvůrců pořadu.

Diskuse moderátorky pořadu a šéfredaktora pokračovala i písemně (lze plně doložit) s nikým nerozporovaným závěrem, že se záběry z kaple objeví v Malostranských korekcích. Pro tyto účely podstatný výtah z korespondence:

Návrh textu moderátorky:

Ani prezident Zeman ale tento týden zjevně nebyl úplně v kondici, jak dokládá třeba jeho nejistá chůze při vyzdvihování korunovačních klenotů z Korunní komory. Podle hradní kanceláře byla důvodem indispozice pouze prezidentova lehká viróza, což je po nemocném palci další okolnost, která české hlavě státu soustavně znepříjemňuje život a chůzi.

Odpověď šéfredaktora:

Máš to tam mít. Škoda jen, že to musejí provázet takový emoce. Možná bych vypustil slovo soustavně. Nebo ho nahradil slovem "viditelně", což by se ti mohlo líbit a navíc je to i pravda.

Odpověď moderátorky:

Jasně, upravím to.

Odvolávání se na doporučení editora má jednu slabinu – autorka veřejně sdělila, že konzultovala s šéfeditorem Karlem Novákem, který to potvrdil. Ten však měl v konkrétní den a týden volno, s přípravou pořadu neměl nic společného, a v této věci byl příslušný editorem F. Lutonský.

3. Benešovy dekrety

Před volbami Česká televize nikdy nevysílá živě tiskové konference jednotlivých kandidátů. Základní sdělení z konference včetně argumentů Karla Schwarzenberga ale ČT odvysílala desetkrát ze záznamu a zařadila je do vyváženého zpravodajského příspěvku.

Pro tento bod podnětu nutno připomenout příslušnou pasáž Pravidel předvolebního vysílání:

I, bod 7 _-Volby prezidenta

Zpravodajské a politicko publicistické pořady plní úlohu před volbami, během volební kampaně i při volbách samotných. Události spojené s politiky, kandidáty na prezidenta a jejich stranami nelze zamlčovat. Je však třeba zabránit tomu, aby se Česká televize stala nástrojem jednostranné či zkreslující propagace konkrétního kandidáta na prezidenta nebo politického subjektu, jakož aby uveřejnila neověřené či kompromitující materiály na kandidáta prezidenta. Proto je třeba v každém jednotlivém případě pečlivě posoudit relevanci informace nebo prohlášení, o němž má být veřejnost informována, podle kritérií uvedených v odst. 11 těchto Pravidel.

Údajný výrok šéfredaktora, pokud vůbec zazněl, ve smyslu „…že neví, co Schwarzeberg řekne." by pak byl přesně v souladu se zmíněným ustanovením Pravidel. Živé vysílání tiskových konferencí hlavních politických aktérů jakýchkoli voleb je v souladu s předvolebními pravidly a týká se kohokoli, nikoli označených jedinců. Komentovat údajný výrok nelze, ani z materiálu stěžovatelů není zřejmé, o čí výklad se vlastně opírají a jejich podání znovu vzbuzuje dojem vytržení z kontextu nebo čiré smyšlenky doplňující jejich vlastní závěr. Stěžovatelé navíc zcela vynechávají skutečnost, jak o výrokové přestřelce informovala ČT v dalších relacích a dalším vysílání.

V den tiskové konference Karla Schwarzenberga odvysílala Česká televize na programu ČT24 ve zpravodajských relacích aktuální a během odpoledne postupně rozšiřovanou reportáž o tématu Benešových dekretů minimálně desetkrát. Reportáž vycházela právě ze synchronů z TK K. Schwarzenberga k tomuto tématu. Součástí reportáže byla také písemná reakce V. Klause. Během dne přibyla reakce M. Zemana, kterou redaktoři do reportáže přiřadili.

Záměr nevysílat tiskové konference živě vyplýval z Pravidel předvolebního vysílání a týkal se bez výjimky všech kandidátů. K tomu, že do vysílání nebyl zařazen živý přenos tiskové konference petenty vybraného kandidáta, lze poznamenat následující: jak vyplývá z podrobné rešerše předvolebního vysílání, Česká televize v drtivé většině podobných případů (tj. při předvolebních tiskových konferencích kandidátů, popř. při jejich veřejných akcích, setkávání se s voliči apod.) postupovala zcela totožně, jako v případě tiskové konference Karla Schwarzenberga. Tzn.: tiskovou konferenci redaktoři natočili na záznam a hlavní výstup z ní následně zařadili editoři kontinuálního vysílání, nejčastěji ve formě kratší zprávy se synchronem kandidáta, popř. ve formě reportáže s reakcí dalších stran sporu, popř. dalších kandidátů.

Pokud budeme respektovat seznam oficiálně ohlášených předvolebních akcí kandidátů a sympatizantů v měsících prosinci a lednu podle agentury ČTK, musíme konstatovat, že ani jednu z nich ČT živě nevysílala (živě se vysílaly pouze briefingy T. Okamury a V. Dlouhého 17. 12. 2012 po vyřazení kandidátů Nejvyšším soudem).

4. Lživý inzerát a chybějící zahraniční ohlasy

Ve volební místnosti, ve které volil kandidát Karel Schwarzenberg, došlo ke dvěma zpravodajsky relevantním událostem: za 1. k chybnému způsobu hlasování prezidentského kandidáta a za 2. k jeho výroku o trestním oznámení kvůli inzerátu. ČT24 stejně jako jiná média zaznamenala opakovaně obě zprávy.

Nepravdivý je podnět Radě ČT v tom, že ČT nezařadila v pondělí 14. 1. 2013 zahraniční ohlasy na volbu. Česká televize tyto ohlasy vysílala už v relaci Událostí dne 13. 1. 2013.

4 a. Inzerát

Česká televize informovala 23. 1. 2013 o K. Schwarzenbergovi celkem ve 13 zpravodajských pořadech. Informace o lživém inzerátu v Blesku se vysílala celkem 5x v průběhu dne (včetně Událostí a Událostí, komentářů). Informace o špatně vhozeném hlasovacím lístku se objevila 11x (včetně Událostí a Událostí, kometářů). Jak prokazuje rešerše výstupů dalších médií, nejen o inzerátu, ale taky právě o špatném hlasování Karla Schwarzenberga informují i jiné zdroje (Český rozhlas, ČTK) – to podle našeho názoru poukazuje na to, že v daný den vznikly kolem osoby Karla Schwarzenberga dvě relevantní zpravodajské situace. Relevanci motivu špatného hlasování kandidáta ve zpravodajství navíc podle našeho soudu dokazuje i to, že fotografii z tohoto úkonu následně v další volební kampani (v říjnu 2013 do Poslanecké sněmovny) i s komentářem použila samotná strana TOP 09.

ŘZ dále není schopen polemizovat s detaily údajného postupu šéfredaktora. Asi by bylo na místě, aby zdroj informací vystoupil z anonymity a zejména údajnou diskusi více konkretizoval. Věc se nepochybně řešila na poradě, je možné, že na věc byly odlišné názory (což se v RZ v diskusích projevuje často). ŘZ ale zcela vylučuje otevřený konflikt v intencích toho, že by šéfredaktor něco přikázal a editor by postupoval zcela podle svého. Takto vyhrocená situace nenastala – z hlediska diváka je očividné, že komentář K. Schwarzenberga se prostě vysílal. Upozornění na to, že v souladu s platností Pravidel předvolebního vysílání vždy v živém vysílání existuje riziko toho, že ČT bude přinášet pouze jednostranná prohlášení, je na místě a je odpovědností vedoucího pracovníka na ně upozorňovat. Definice údajného problému po více než sedmi měsících je ze strany stěžovatelů pokrytectví a účelovost.

4 b. zahraniční tisk

Pokud autoři zaslaného podnětu zmiňují, že Česká televize nezařadila do vysílání zahraniční ohlasy na první kolo prezidentské volby, tak tento argument není pravdivý. Reportáž na toto téma byla zařazena už v neděli 13. 1. 2013 (Viz přepis reportáže z nedělních Událostí).

Reakce světa na české volby

13. 1. 2013 ČT 1 19:00 Události

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka

První kolo českých prezidentských voleb sledovala taky média v zahraničí. Kromě výsledku v číslech zmiňují i to, co je překvapilo.

David MIŘEJOVSKÝ, redaktor

Komentátoři na Slovensku i v sousedním Rakousku si všímají především toho, jak moc se mýlily předvolební průzkumy. Překvapilo je, jak těsného výsledku dosáhli oba postupující kandidáti a jak velký byl odstup Přemysla Sobotky, kterého do boje o Hrad vyslala nejsilnější vládní strana. Podle místních médií bude druhé kolo české prezidentské volby za 14 dní velmi vyrovnané. A proto si tedy zatím nikdo netroufl předpovědět vítěze.

Milada MCGRATHOVÁ, redaktorka

Na to si netroufají ani německé servery. Věnují se spíš úspěchu Karla Schwarzenberga v kole prvním. Pražský zpravodaj Süddeutsche Zeitung v titulku používá slovo outsider a vysvětluje:

redaktor /citace z médií/

"V prvním kole se Češi postarali o překvapení. Levicový populista Miloš Zeman má sice náskok, musí ale porazit šlechtice mimo hlavní proud Karla Schwarzenberga. Jejich souboj už začal."

Milada MCGRATHOVÁ, redaktorka

"Český šlechtic ohromil", je titulek Die Weltu, který ministra zahraničí označuje za překvapivého vítěze díky brilantnímu závěrečnému sprintu v předvolební kampani. Jeho soupeře Zemana na jiném místě hodnotí jako:

redaktor /citace z médií/

"Rétoricky nadaného, chytrého analytika se zálibou v bonmotech a tvrdém alkoholu, kterému desetiletá přestávka v politice prospěla."

Milada MCGRATHOVÁ, redaktorka

Podle Rzecz Pospolita je "největším smolařem Jan Fischer s podporou výrazně nižší, než se čekalo." Účast prý odporuje tvrzení, že voliči země na Vltavě ztratili o politiku zájem. Francouzský Le Monde konstatuje, že do druhého kola postupují dva proevropsky smýšlející kandidáti.

Martin ŘEZNÍČEK, redaktor

I pro americká média je hlavní zprávou z českých voleb bližší vztah obou kandidátů k Unii. Deník New York Times píše, že ať už zvítězí kdokoliv, v Bruselu i tady ve Washingtonu si asi nejspíš někteří oddychnou. A pro Wall Street Journal je největším překvapením to, že neuspěla žádná z nových tváří. Jinak ovšem americká média českým volbám příliš prostoru nevěnovala, možná taky proto, že vše teď žije přípravami na inauguraci amerického prezidenta, možná s jedinou výjimkou Vladimíra Franze, který dokázal zaujmout hned několik regionálních deníků.

Milada MCGRATHOVÁ, redaktorka

A britský The Guardian od Franzovy relativně velké podpory u voličů odráží úvahu, že tetování v obličeji možná přestává být společenským tabu. Zahraniční zpravodajové a Milada McGrathová, Česká televize.

Diskusi na dané téma si nevybavuje ani ŘZ ani šéfredaktor, ani šéf zahraničního zpravodajství, který za přípravu přehledu tisku odpovídá. V neděli večer na podobná okrajová témata diskuse ani obvykle nevedeme, nelze ale vyloučit, že v obecné rovině byla někde i v této souvislosti zmíněna existence Pravidel předvolebního vysílání a nutnost vyváženého přístupu.

5. Čínský orchestr

ČT o koncertu informovala stejně jako další česká média (ČTK, ČRo). Zařazení Jana Kohouta jako zástupce pořadatele koncertu a především odborníka na česko-čínské vztahy bylo relevantní.

Čínský orchestr Šan-si vystoupil 2. 2. 2013 v pražském Obecním domě v rámci oslav nadcházejícího roku Hada. Ten pro jihovýchodní Asii začal 10. února. O zpravodajském významu této události v tuzemském mediálním prostředí svědčí její pokrytí napříč jednotlivými médii – roku Hada se ve druhém únorovém týdnu opakovaně věnovala například agentura ČTK (minimálně dva články), TV Nova (3 příspěvky v jednotlivých relacích Televizních novin během dne), Rádio Impuls, Lidové noviny, Právo, E15 a další.

Česká televize v týdnu od 1. -10. 2. 2013 zpravodajsky pokryla téma oslav čínského nového roku takto: připravila 8 příspěvků, z toho 2x byly zařazeny v Událostech, 1 ve Studiu 6, 3 příspěvky ve studiích ČT 24 a 2 příspěvky na internetovém webu ČT24.cz.

Krok České televize zařadit příspěvek o akci, která významnou zpravodajskou událost na příkladu koncertu předznamenává, se tak naopak jeví jako zpravodajsky adekvátní: diváci ČT měli možnost jako jedni z prvních v českém mediálním prostředí seznámit se s chystanou výraznou událostí.

Koncert čínského orchestru v Praze se tak ve výše zmíněném kontextu ukázal jako vhodný zpravodajsko-kulturní moment, díky kterému je možné v předstihu téma roku Hada do vysílání zařadit. O významu samotného orchestru pak svědčí například označení, jakého se mu dostalo v článku ČTK, který vyšel v den vysílání reportáže České televize – ČTK v něm například píše o „jednom z nejstarších a nejuznávanějších tradičních orchestrů západní Číny (…) ve kterém účinkoval velký počet slavných tradičních čínských umělců.“ Stejný orchestr navíc koncertoval o dva dny dříve v Ostravě – tam o jeho vystoupení v předstihu 31. 1. 2013 informoval například Český rozhlas Ostrava. („Ostravu dnes navštíví jeden z nejuznávanějších čínských orchestrů. Vystoupí od 19. hodin v Janáčkově filharmonii, kde velkým novoročním koncertem oslaví s předstihem začátek čínského roku.“

Reportáž v Událostech 2. 2. byla zaměřená mj. na přípravu oslav nového čínského roku z pohledu vietnamské komunity v Česku. Nelze souhlasit s tvrzením, uvedeným v podnětu Radě ČT, že použití části rozhovoru s Janem Kohoutem se do reportáže nehodilo. Česká televize využila toho, že uznávaný bývalý diplomat a odborník na oblast (nejen) česko-čínských vztahů ve stejný den ve vysílání účinkoval – a tedy bez nutnosti dalšího dotáčení tento relevantní hlas Jana Kohouta využila jeho výrok „Nový rok v Číně je něco, co bych nazval, že jsou naše Vánoce a oslavy Silvestra dohromady.“

Výraz „klientelismus“ ŘZ použil jako zkratku v rozhovoru, kterému přikládal soukromý charakter. Veřejně by sice řekl obsahově totéž, co v onom soukromém rozhovoru, ale dnes si je jist, že by nepoužil takto mediálně lákavé vyjádření. Mělo vyjadřovat jen to, že avízo akce bylo na jeho adresu přeposláno od kolegy z ČT. Šlo však o avízo zcela legitimní, které jen dál zamířilo do redakční agendy, dále veřejně probírané na plánovací poradě.

Záměr natočit koncert nikdo z odborných redaktorů ani editorů nerozporoval. Na výrobní problém související s poněkud neetickou formulací „Vietnamci z tržnice“ bylo vedení zpravodajství upozorněno v srpnu 2013, půl roku poté, co se situace stala pro stěžovatele důkazním materiálem.

6. Boj uvnitř vedení ČSSD

Zpravodajství ČT o eskalujícím sporu uvnitř ČSSD informovalo vyváženě. V daný den se oba hlavní aktéři objevili ve vysílání ČT24 rovnoměrně, každý celkem jedenáctkrát. Navíc velký prostor dostali oba muži ve vysílání už den předtím – B. Sobotka byl aktérem Interview ČT24 a živě hostem Událostí, M. Hašek byl živě hostem Událostí komentářů.

Jestliže autoři podnětu Radě ČT vyslovují podezření, že místopředseda ČSSD Michal Hašek měl údajně mít ve vysílání ČT24 6. 8. 2013 větší prostor, než předseda strany Bohuslav Sobotka, tak zjištěná data tomu neodpovídají. Dne 6. 8. 2013 se Michal Hašek objevil v 11 zpravodajských pořadech, Bohuslav Sobotka také v 11.

Oba nejdřív hovořili ze záznamu pořízeného předchozí den ve všech zprávách ranního bloku Studia 6 (Zprávy v 6:00, Zprávy v 6:30, Zprávy v 7:00, Zprávy v 7:30, Zprávy v 8:00) a také ve Zprávách Studia ČT 24 (v 10:00 a 10:30). Michal Hašek pak mluvil živě ve Zprávách Studia ČT 24 v 14:30 a tento vstup byl ze záznamu opakován v 17:30.

Oba pak byli účastníky přímého přenosu z tiskové konference ČSSD ve Zprávách ČT 24 v 18 hod, kde Sobotka oznámil, že strana ve sněmovně podpoří úřednickou vládu Jiřího Rusnoka.

V pořadu Události byly tři příspěvky věnující se aktuální politice (Premiérovy argumenty, Spor špiček ČSSD, Program Rusnokovy vlády). V prvním vystoupil Sobotka i Hašek, ve druhém také, ve třetím byl použit čtyři dny starý synchron B. Sobotky.

B. Sobotka vystupoval ještě ve Zprávách v 21 (synchron z odpolední TK) a v pořadu Události , komentáře , kde je opět použit záběr z Událostí předchozího dne (5.8.2013)

Největší prostor měli oba politici o den dříve - 5. 8. 2013. Bohuslav Sobotka byl hostem pořadu Interview a tentýž den měl zároveň živý vstup v Událostech. Michal Hašek byl 5. 8. 2013 hostem Událostí, komentářů.

Další prostor pak dostali oba politici ČSSD v Událostech dne 7.8.2013. Oba byli respondenty v reportáži o aktuální politické situaci. Bohuslav Sobotka pak byl jako předseda ČSSD hostem několikaminutového živého rozhovoru s moderátorem.

Na dané téma probíhala diskuse na redakční poradě s cílem formulovat redakční postoj. Obsah redakční diskuse však jen vyjadřoval nutnost, aby byl ve zpravodajském vysílání ČT24 a Událostí v tomto zastoupen i předsedův oponent M. Hašek, nikoli však na úkor předsedy B. Sobotky. Jednoznačným důkazem vyústění redakční diskuse je výše uvedený výčet vyváženého vysílání.

Důležitý pro redakční rozhodování byl především fakt, že M. Hašek prosadil klíčové stanovisko ohledně postoje ČSSD k hlasování o důvěře vládě, které bylo zásadně odlišné od stanoviska, které dlouhodobě deklaroval předseda strany. Tady je nutné poukázat i na podnět Radě v bodě 9 (viz dále), že ČT nereflektovala spor dvou křídel v ČSSD. I výše uvedený fakt dokládá, že v čase mimo platnost Předvolebních pravidel o tomto sporu průběžně informovala a snažila se dát oběma stranám stejný prostor.

Pokud se ovšem diskuse zvrhne do sféry toho, co kdo kdy a kde údajně řekl – i s tím, že si výroky budeme vymýšlet nebo využívat jen v částech, které mají dokládat naši verzi příběhu, nelze se skutečně ničeho dobrat.

7. Černá stavba zastupitele ČSSD

O údajném tématu nelze v žádném z dostupných většinových tuzemských zpravodajských médií najít žádné články ani reportáže. Po 17 měsících je obtížné rozpomenout se na detaily kolem jedné nerealizovatelné reportáže v tisících odehraných témat.

Děje kolem záměru reportáže z června 2012 lze obtížně rekonstruovat. Že je považována za důkaz manipulací ve vysílání se ŘZ dozvěděl 30. 10. 2013 - tedy po 16 měsících. ŘZ byl jako osoba zodpovědná za vysílání R. Demešem upozorněn na možné zneužití Zpravodajství ČT v sousedských sporech kolem stavby domku v Praze. Stranická příslušnost či členství v politické straně předmětem upozornění nebyly. Obvyklým postupem tedy požádal šéfredaktora RZ o prověření záležitosti. Ten reportáž či spíše její záměr posuzoval se zástupcem šéfredaktora a vedoucím regionálního zpravodajství Adamem Komersem, který zároveň zodpovídá za pořad Události v regionech (české vydání), pro nějž bylo zřejmě téma určeno. Na základě jejich rozhodnutí byla reportáž zastavena – nepochybně proto, že jako vyústění sousedského sporu byla skutečně kvalifikována. Znovu je nutné zdůraznit, že tento postup nikdo v daný den, ani během následujících 16 měsíců nezpochybňoval.

Z inventury zpravodajských výstupů České televize od 1. 1. 2012 až do současnosti vyplývá, že se reportáž na toto téma ve vysílání ČT neobjevila. Z analýzy nám dostupných informačních zdrojů vyplývá zároveň informace, že v daném časovém rozmezí téma „černé stavby“ Rudolfa Demeše nezpracovávala ani žádná jiná audiovizuální média v ČR.

8. Prezident Miloš Zeman a byty OKD:

ČT24 věnovala diskuzi o návrhu prezidenta výrazný prostor – mluvčí společnosti RPG byty se ve vysílání vyjádřil 8x, ředitel OKD 12x. Jestliže stěžovatelé poukazují na fakt, že v Událostech se neobjevily teze serveru Aktualne.cz, pak už ale nedodávají, že je hned následující den premiér Jiří Rusnok zcela odmítl.

Česká televize o prezidentově návrhu na řešení útlumu v Dolech Paskov financemi z prodeje bytů OKD vysílala během 24. a 25. září celkem 26x. První den se zpráva o návrhu objevila ve všech zpravodajských relacích (včetně přímého přenosu TK a její reprízy), před i po prezidentově tiskové konferenci. Druhý den se zpráva objevila v sedmi dopoledních zpravodajských relacích a večer v Událostech v regionech z Ostravy.

Vyjádření společností OKD a RPG byty se objevila první den 20x, druhý den 4x, tedy prakticky ve všech relacích, kde to bylo technicky možné (například vyjádření OKD/RPG nebylo v přímém přenosu Zemanova brífinku, kde návrh oznamoval, ale ve Zprávách o půl hodiny později už byl citován ředitel OKD). Prezidentův návrh zpochybnil v Událostech, komentářích také Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Zástupci společnosti OKD odmítli v Událostech, komentářích vystoupit, na což moderátor upozornil.

V podnětu Radě ČT zmíněný server aktuálně.cz byl jediným, který 24. 9. zpochybňoval Zemanův návrh (v podnětu zmiňovaný článek ČTK byl pouze citací aktuálně.cz). Ve vysílání ČT tuto tezi následně rozporoval přímo předseda vlády Jiří Rusnok. 25. září v Událostech v regionech z Ostravy uvedl: „Odmítám takové argumentace, které jsem zaznamenal někde v médiích, že nelze na ty byty sahat, protože privatizační smlouva k něčemu zavazuje.“

Žádný z postupů ani odvysílaných reportáží nebo rozhovorů nebyl na redakčních poradách zpochybněn.

9. Zemanova spanilá jízda po republice

Reportáž v Událostech sledovala základní zpravodajské pokrytí oficiální cesty prezidenta do kraje. Vnitrostranické spory uvnitř ČSSD se na této cestě neprojevily, a proto nebyly předmětem reportáže. Zmínka o protestech proti návštěvě prezidenta v reportáži byla, celkem se pak ve vysílání ČT24 objevila minimálně šestkrát informace o pískajícím a zadrženém muži.

O prezidentově návštěvě Jihomoravského kraje bylo ve zpravodajských relacích odvysíláno celkem 25 příspěvků, z toho v šesti, tedy téměř v jedné čtvrtině, byl zmíněn incident na brněnském náměstí Svobody s mužem, pískajícím na Zemana. Dva příspěvky se mu věnovaly první den, jeden druhý den a tři v třetí den prezidentovy návštěvy. O tom, že byl muž zadržen a odveden k výslechu na služebnu, byla 25. 9. podána první zpráva v Událostech v regionech (Brno) v 18:00, Události pak v reportáži zmínily, že „Ne všichni ale prezidenta vítali.“ – a po této větě následovala ukázka pískotu z publika.

Ve čtvrtek 26. 9. v 21:51 vydala ČTK reakci prezidenta, ve které připustil neadekvátnost policejního zásahu, ČT tuto reakci odvysílala o den později, v Událostech v regionech (Brno) v 18:00.

Referenční bod stěžovatelů, TV Nova o incidentu referovala 25. 9. v Televizních novinách, kde podala podobnou informaci jako Události v regionech, tedy že „muž nedbal výzev jak policistů, tak i strážníků k zanechání svého jednání, proto byl předveden k podání vysvětlení“. Stanovisko prezidenta k zákroku policie se ve zpravodajství TV Nova neobjevilo vůbec.

O návštěvě ČT rovněž informovala ve vydání pořadu Události v regionech (Brno), mj. v živém vstupu v následujícím znění: „Tady na tom náměstí Svobody se taky odehrál v podstatě jediný exces za ten den, který se vůbec stal v Brně, a to, když prezident měl proslov, byla ta zhruba tisícovka lidí, no, a jeden z jeho zřejmě tedy odpůrců přišel a poměrně hlasitě pískal na píšťalku, nepřestával, ani když ho policisti vyzývali opakovaně, aby přestal, no, takže ho nakonec museli odvést. Teď momentálně je na policejní služebně a policie ho vyslýchá.“

S lítostí lze samozřejmě konstatovat, že MFD jako referenční médium petentů zřejmě měla ohledně faktického doložení nuceného potlesku lepší zdroje než ČT.

Pokud dále autoři podnětu uvádíějí, že Události v reportáži pominuly mocenský souboj v ČSSD, lze konstatovat, že podobně jako v jiných médiích byla v tomto případě předmětem zprávy návštěva a program prezidenta republiky, nikoliv vnitrostranická politika jedné z politických stran. Reportáž proto chronologicky popisovala, jak prezidentův den na jižní Moravě vypadal – a ani v jednom z bodů se vnitrostranické problematice ČSSD nevěnovala. Pokud mají stěžovatelé dojem, že byl reportáží posilován pozice Michala Haška, vychází zřejmě z toho, že Michal Hašek sice v reportáži nemluvil, ale jako hejtman kraje se objevil ve čtyřech krátkých záběrech po boku prezidenta jako jeho doprovod. Vzhledem k tomu, že živý vstup v Událostech a následně reportáž referovaly postupně o prezidentově podpoře dálnice z Brna na Vídeň, o jeho návštěvě krajského úřadu, kde mluvil o své náklonnosti k vinným sklípkům, dále o menu, které ho čekalo na luxusním obědě a dále o jeho besedě se studenty na vysoké škole, tak lze těžko předpokládat, že by v některém z těchto bodů reportáž měla dále pokračovat k tématu vnitrostranického boje v ČSSD.

V týdnu od 23. do 29. září Česká televize ve svých zpravodajských relacích informovala o probíhající volební kampani ČSSD a seznamovala diváky s volebními prioritami strany. Dne 26. září byl hostem v Interview D. Drtinové předseda ČSSD Bohuslav Sobotka, kde se mj. nesouhlasně vyjadřoval k otázce, je-li ČSSD rozdělena na křídlo B. Sobotky a M. Haška. V průběhu tohoto týdne o možném rozkolu ve straně neinformovali ve zpravodajských relacích ani Český rozhlas, ani ČTK.

Vzhledem k platnosti Pravidel předvolebních vysílání Zpravodajství ČT se reportáž soustředila na čistě informační stránku věci, uváděný souboj dvou křídel ČSSD – navíc oběma aktéry důsledně a dlouhodobě popíraný – nebyl ani předmětem návštěvy a tedy ani reportáže. Na hodnotící poradě reportáž v Událostech opět nebyla nikým rozporována.

10. Ministr SPOZ a personální čistky

Vysílání bylo jednoznačně ve veřejném zájmu a v souladu s Pravidly předvolebního vysílání. Názorová konfrontace proběhla v Událostech i dalších zpravodajských pořadech. ČT24 se odvolání tří ředitelů na velkém prostoru věnovala – a kromě ministra se taky všichni ředitelé ve vysílání opakovaně vyjadřovali. Není pravda ani s tvrzením, že ministr neměl v živém vstupu v Událostech oponenta – tento formát rozhovoru je od 1. dubna 2012 v Událostech běžný – oponenty respondentům jsou moderátoři – a tak tomu bylo i v tomto případě.

V průběhu celého dne byl ministr Žák ve vysílání ČT24 přítomen (buď živě nebo výrokem) celkem 14x, dva odvolaní ředitelé dohromady stejně často (třetí nebyl dosažitelný). V Událostech byla kromě živého vstupu Z. Žáka použita i vyjádření odvolaných ředitelů z průběhu dne, ve kterých na své odvolání již reagovali.

K živé konfrontaci tří aktérů odvolání (s výjimkou D. Čermáka), tedy Z. Žáka, J. Skalického a P. Kodyma, došlo ve 22:00 v Událostech, komentářích. V průběhu relace dostal Z. Žák k vyjádření cca 20 minut času (započítán i čas promluv moderátora), J. Skalický 6 minut a P. Kodym 4 minuty.

Na redakční poradě za účasti ŘZ bylo jednoznačně deklarováno, že ministr, jako vrcholný člen exekutivy, provádí zásadní personální změny a právě v souvislosti s těmito personálními kroky a v souladu s Předvolebními pravidly je jeho přítomnost v Událostech adekvátní. Bylo především na ministrovi, aby tento nezvyklý postup vysvětlil. Opět nebylo rozporováno ani v průběhu diskuse na poradě ani při následném hodnocení. Ministr dostal celkem dvě otázky a jeho oponentem byla v relaci Události moderátorka relace, jak je v podobných situacích běžné.

Odvysíláno tedy v souladu s Pravidly pro Volby 2013.

(Citace z Pravidel pro volby 2013: I, bod 8 : Zpravodajské a politicko publicistické pořady plní úlohu před volbami, během volební kampaně i při volbách samotných. Události spojené s politiky, kandidáty na funkci poslance, politickými stranami, hnutími a jejich koalicemi nelze zamlčovat. )

11. Vztyčený prst výtvarníka Davida Černého na Vltavě

Informace o tématu se daný den jen ve vysílání ČT24 objevila čtyřikrát, včetně většího prostoru v diskuzním pořadu Události komentáře. Do hlavní relace zpráva nebyla zařazena po otevřené diskusi na redakční poradě a v souladu s Pravidly předvolebního vysílání.

Česká televize vysílala během dne 21. 10. 2013 celkem 4 příspěvky na zmíněné téma. Ve Zprávách ve 12 (moderátorem čtená zpráva s obrazovým doprovodem), ve zprávách Studiu ČT24 (moderátorem čtená zpráva s obrazovým doprovodem), v 18:00 v Událostech z regionů z Prahy (moderátorem čtená zpráva s obrazovým doprovodem) a v Událostech, komentářích ve 22 hodin, kdy na dílo výtvarníka Davida Černého reagovali v diskusi Daniel Köppl, šéfredaktor MarketingSalesMedia a Jaromír Volek, sociolog médií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Popis redakční diskuse je nepravdivý, za vyloženou lež nutno označit i formulaci, že zpráva byla zařazena až „po naléhání části redakce“. Šéfredaktor věc řešil pouze s šéfeditorem Karlem Novákem a dále svůj názor konzultoval s ŘZ, což je v podobných situacích běžný přístup odpovídající hierarchii řídící struktury. Zpráva proto byla zařazena do vysílání. Na redakční poradě ve 14.00 k pořadu Události vznesl ŘZ dotaz, proč je čtená zpráva vyvedena zcela mimo blok předvolebního vysílání a zda není autor plastiky podporovatelem některého politického subjektu. Na základě toho editor po krátké diskusi Událostí navrhl vyřazení zprávy. Jiného názoru nebyli ani další účastníci porady, soulad s Pravidly předvolebního vysílání nikdo nezpochybnil, intenzita opakování zprávy na ČT24 zůstala čistě v kompetenci šéfeditora. Stěžovatel Komers měl možnost do diskuse zasáhnout, ale neučinil tak

12. Šéf legendárního JZD a kandidát SPOZ ve Zlínském kraji

Protože se v tomto případu jednalo jen o krátký zpravodajský formát – čtenou zprávu – nebyla stranická příslušnost uvedena. Ta se uvádí nejčastěji v titulku u hovořících osob – v tomto případě nikdo nehovořil a zpráva jmenovala i další kandidáty ocenění.

Ve čtené zprávě skutečně nebyla uvedena stranická příslušnost F. Čuby. Jednalo se o krátký zpravodajský formát (tzv. čtenou zprávu) a prostý výčet čtyř jmen možných vyznamenaných. F. Čuba v reportáži aktivně nevystupoval ani nepromlouval, zatímco Pravidla předvolebního vysílání jednoznačně mluví o „vystupujících“. (I, bod 9: Ve všech zpravodajských a politicko-publicistických pořadech, v nichž vystupují představitelé politického života a veřejné správy, bude uvedena stranická příslušnost takových osob bez ohledu na to, zda kandidují ve volbách či nikoliv.)