DALITO!

23. 11. 2013

Zomrel Georges Lautner

Zomrel Georges Lautner


Vo veku 87 rokov zomrel v piatok významný francúzsky režisér Georges Lautner, ktorého filmy zo 60.-80. rokov sú stále zbožňované, uviedla dnes agentúra AP. Príčinu smrti podľa nej neoznámili.
Lautner režíroval filmy s mnohými slávnymi hercami, napríklad s Jeanom-Paulom Belmondom, Linom Venturom, Jeanom Gabinom či Alainom Delonom.
Francúzska televízia jeho filmy doteraz pravidelne vysiela. Z desiatok Lautnerových diel je podľa AP azda najpopulárnejší film Les tontons flingueurs.
Francúzsky prezident Francois Hollande dnes poznamenal, že Lautnerove filmy boli "veľké populárne komédie, ktoré sa stali kultovými filmami nášho kinematografického dedičstva".´

Copyright © TASR 2013

BONANO NEWS 12

BONANO NEWS 12

Konanie v prípade žaloby sudcu z Čadce Jozefa Korduliaka, ktorý žaloval denník Nový Čas za články o stretnutí v bare Bonanno, Okresný súd Bratislava II zastavil. "Konanie bolo zastavené z dôvodu nezaplatenia súdneho poplatku," potvrdil agentúre SITA hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Konanie síce zastavili, ale nie je to ešte definitívne. "Zatiaľ nevyznačili právoplatnosť," upozornil právny zástupca Ringier Axel Springer Slovensko Róbert Bános. Sudca Korduliak žiada od vydavateľa novín 120-tisíc eur. K zastaveniu konania stanovisko neposkytol. Na druhej strane, vydavateľovi Nového Času k pôvodným ôsmim žalobám v tejto kauze pribudla ďalšia, súdiť sa chce aj občianske združenie Justičný Oskar, ktorého členovia sa stretli na jeseň 2010 v reštaurácii v Rajeckých Tepliciach. Združenie žiada od vydavateľstva milión eur ako náhradu škody.
Aktuálne je v súdnej kauze deväť žalôb vrátane zastavenej v prípade sudcu Korduliaka a novej žaloby združenia Justičný Oskar. Súdi sa aj niekdajší námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý, ďalej sudcovia Najvyššieho súdu SR Štefan Michálik, Daniel Hudák, Juraj Seman a Milan Lipovský, právnik na dôchodku Tibor Péchy a peniaze pýta aj podnikateľ Štefan Comorek, ktorého manželka vlastní bar Bonanno. Dokopy žiadajú vyše 1 800 000 eur.
Nový Čas v júni 2011 informoval o akcii, na ktorej Péchy na ulici pred barom vítal prichádzajúcich hostí s modrými slúchadlami na ušiach a nefunkčným samopalom v ruke. Denník vtedy pripomenul, že pár mesiacov predtým Ľubomír Harman s modrými chráničmi na ušiach a samopalom v ruke zastrelil v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sedem ľudí.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

V uzbeckých väzniciach a na policajných staniciach často dochádza k mučeniu osôb, pričom sa pri vypočúvaní používa i sexuálne násilie, uviedla dnes komisia OSN pre boj proti krutému zaobchádzaniu, odvolávajúc sa na "početné a neutíchajúce obvinenia" zo strany zadržaných osôb. Niektoré prípady sa končia aj smrťou, píše agentúra Reuters.
Komisia vyzvala vládne úrady, aby bezodkladne prijali nápravné opatrenia a začali vyšetrovanie, ktoré povedie k potrestaniu zodpovedných ľudí. Uzbecký prezident Islam Karimov bude musieť v priebehu jedného roka predložiť správu o pokroku v procese odstraňovania krutých metód vypočúvania a väznenia osôb, medzi ktorými sú najmä ľudskoprávni aktivisti a novinári.
Na povrch prenikli i podložené správy o nútených sterilizáciách uzbeckých žien, ktoré porodili dve alebo viac detí, a to najmä vo vidieckych oblastiach, dopĺňa kontrolný orgán. Karimov, ktorý v 30-miliónovej stredoázijskej krajine vládne vyše dve desaťročia, netoleruje žiaden disent. Prezident komisiu obvinil, že bola podplatená "určitými mimovládnymi organizáciami".



Abdelhakima Dekhara, podozrivého z tohtotýždňového streleckého vyčíňania v Paríži, dnes formálne obvinili z niekoľkých pokusov o vraždu, ako aj z únosu a nezákonného väznenia. Informovali o tom francúzske úrady, na ktoré sa odvoláva tlačová agentúra DPA.
Dekhar je obvinený zo streľby v redakcii francúzskeho ľavicovo-liberálneho denníka Libération a pred bankou Société Générale, pričom neskôr nakrátko uniesol auto s vodičom. Pripisujú mu aj podobný incident z minulého piatka v spravodajskej televízii BFM-TV, kde so zbraňou ohrozoval novinárov.
Muža zatkli v stredu 20. novembra v podzemnej garáži na parížskom predmestí Bois-Colombes. Polícia ho tam našla napoly pri vedomí po upozornení od človeka, u ktorého nedávno býval. Odviezla podozrivého do nemocnice, pretože sa pokúsil o samovraždu predávkovaním liekmi.
Zanechal list, ktorý sa našiel pri zatýkaní. Obvinil v ňom médiá, že napomáhajú "fašistickému sprisahaniu".

Copyright © TASR 2013

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...
 

22. 11. 2013

TO JE TV !

TO JE TV !


Reakcia na dnešný článok, uverejnený v HN

Reakcia na dnešný článok, 

uverejnený v HN

Reakcia na článok uverejnený dňa 22.11.2013 pod názvom „Štát dáva firme z nástenky ďalší biznis“ v denníku Hospodárske noviny, ktorý podáva povrchné a neucelené informácie, ktoré neodzrkadľujú skutkový stav problematiky.
Dohoda exministra Zsolta Simona o podmienkach ukončenia Zmluvy o poskytnutí služieb a iných plnení č. 4/2008/S/060 v znení dodatkov a o zmene súvisiacich práv a povinností, zo dňa 30.08.2011 (ďalej len „Dohoda o ukončení“) so spoločnosťou Columbex International, neumožňuje ministerstvu vyhlásiť nové verejné obstarávanie na prevádzku a servis predmetného informačného systému, nakoľko sa ministerstvo Dohodou o ukončení nestalo jednoznačným vlastníkom softvéru a autorských práv.
Zároveň exminister Zsolt Simon skryto cez prílohu 2C umožnil a podporil pokračovanie zmluvy na dobu neurčitú.
Projekt SEPA je legislatívna požiadavka Európskej únie, ktorá ukladá členským štátom povinnosť uhrádzať od februára 2014 všetky platby v európskom formáte. Všetky platby v rámci rezortu sú realizované v predmetnom informačnom systéme SAP, ktorý v zmysle zmluvy, následných dodatkov a Dohody o ukončení implementovala a spravuje spoločnosť Columbex International.
Napriek tejto situácií však súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v spolupráci s príslušnými odborníkmi vyvíja maximálne úsilie na nájdenie východiska a jeho realizáciou. Tým je možnosť prechodu na nový platobný informačný systém, ktorý by definitívne vyriešil aktuálne nepriaznivý a opodstatnene kritizovaný právny a zmluvný stav.
Súčasné vedenie rezortu na základe uvedených skutočností musí preto kategoricky odmietnuť akúkoľvek zodpovednosť za uvedený stav a teda aj akékoľvek zvýhodňovanie firmy Columbex International.
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti, ako aj dokumenty, ktoré to jednoznačne potvrdzujú je zrejmé, že plnú zodpovednosť za dnešný stav vrátane podozrenia z účelového konania je potrebné pripísať na vrub exministrovi Zsoltovi Simonovi.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký herec Christopher Lloyd si znovu zahrá s bývalým hereckým kolegom Michaelom J. Foxom, uviedol portál The Hollywood Reporter. Obaja spolu účinkovali už v sci-fi trilógii Návrat do budúcnosti (1985, 1989, 1990). Lloyd by sa mal objaviť iba v jednej epizóde seriálu The Michael J. Fox Show (2013). V nej stvárni excentrického riaditeľa strednej školy, v ktorej vyučuje Annie v podaní Betsy Brandt a kde sa dostane do konfliktu s Mikeom v podaní Foxa. Diel, v ktorom si spolu zahrajú plánuje americká televízia NBC odvysielať na jar 2014.
Fox o spoločnom nakrúcaní informoval na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter, keď napísal, že spolu s Lloydom tento týždeň točia v New Yorku. V sitkome hosťovala už aj Anne Heche a predstaviť by sa v ňom mali aj Brooke Shields alebo Sting.
Sedemdesiatpäťročný Christopher Lloyd je známy najmä ako Emmett "Doc" Brown zo spomínanej trilógie Návrat do budúcnosti. Diváci ho môžu poznať aj ako strýka Festera z filmov Rodina Addamsovcov (1991) a Addamsova rodina II (1993). Často ho obsadzujú do výstredných alebo komických úloh. Venuje sa aj dabingu, kde najčastejšie pracuje na animovaných filmoch. Jeho hlas počuť napríklad v snímkach Strážca kníh (1994), Anastázia (1997) alebo Cesta na Mesiac 3D (2008). Často dabuje najmä rôzne postavy darebákov. Medzi jeho významné filmové úlohy patria Prelet nad kukučím hniezdom (1975), kde stvárnil psychiatrického pacienta, seriál Taxi (1978-1982, 1982-1983) alebo filmy Star Trek III: Hľadanie Spocka (1984), Kto obvinil králika Rogera? (1988), Alica v krajine zázrakov (1999), Muž na Mesiaci (1999) či Volanie divočiny (2009).
 


 
Britské komediálne zoskupenie Monty Python vystúpi 1. júla v londýnskej O2 aréne. Michael Palin, Eric Idle, John Cleese, Terry Gilliam a Terry Jones to povedali na včerajšje tlačovej konferencii v Londýne.
Fanúšikovia a fanúšičky sa môžu tešiť na mix starých skečov, ale aj na nový materiál. O réžiu sa postará 70-ročný Idle. Publikum podľa neho môže očakávať mix komédie, pátosu či hudby. "Premýšľali sme nad tým, či to môžeme robiť, či sme stále takí komickí a či dokážeme naplniť O2 arénu," dodal. "Ľudia chcú vidieť staré hity, ale my ich nechceme robiť tak isto. Najviac nás ohrozuje to, že publikum pozná scenáre lepšie ako my," vyjadril sa 74-ročný Cleese. 
O choreografiu sa postará Arlene Phillips. "Máme Arlene Phillips, budeme mať tanečníkov a bude to veľká šou. Bude to veľký muzikál. Bude tam tiež veľa kresleného materiálu, o ktorý sa postará Gilliam. Pokúsime sa to urobiť také vzrušujúce a zábavné, ako bude možné," povedal 71-ročný Terry Jones. Šiesty člen zoskupenia Graham Chapman zomrel v roku 1989. "Graham nám bude veľmi chýbať, ale bude tam s nami vo filme," dodal Jones. Z vystúpenia vznikne aj DVD. "Budeme to nakrúcať a neskôr aj predávať," vyhlásil Idle. 
Predstavitelia šou Lietajúci cirkus Montyho Pythona (1969 - 1974) sa za ostatných 20 rokov spoločne predstavili len výnimočne, napríklad v roku 1998 na americkom Aspen Comedy Festivale. Prvú epizódu šou Lietajúci cirkus Montyho Pythona odvysielala televízia BBC 5. októbra 1969. Na konte majú tiež snímky ako Monty Python a Svätý Grál (1975) či Monty Python: Zmysel života (1983). 


©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Najlepší je Kucka. Z pozície šesť doplňuje trojku a štvorku.“
Ladislav Borbély

„Najlepší je Stoch. Vytvára myšlienku“
Ladislav Borbély

„Šľapáčik latentný"
Ladislav Borbély

„Riešenie Bakoša má diagnostickú hodnotu.“
Ladislav Borbély


„Vážne? V zlej situácii? Čo ja by som za to dal, aby sme mali taký štadión a toľko divákov. Takže, zbytočne to taká otázka pán... Viete čo? Nehnevajte sa ako. Ale znehodnotiť výkon, ste Slovák? Znehodnotiť takýto výkon takouto otázkou? Že Poliaci boli v zlej situácii? V čom boli v zlej situácii? Prosím ťa, nechaj tak, nechaj tak to, prosím ťa."
Ján Kozák st. reagoval na otázku redaktora televízie TA3 Miroslava Michalecha.


„Od dvanástich rokov čítam každý deň noviny. Vyrastal som v prostredí starších ľudí, bol som najmladší v rodine, na každej oslave sme politizovali. S rovesníkmi som sa viac­-menej nemal o čom rozprávať. Dvanásť rokov čítam správy, pričom v Rádiu Expres som si ich musel sám vyberať, editovať, urobiť ich zaujímavými pre poslucháča. Veľmi veľa som sa tam naučil. Myslím, že prehľad mám a viem, čo sa v politike deje.“
Martin Strižinec

Prepadák roka

Prepadák roka

 
Kriminálka Staré Mesto II. predviedla  včera opäť podpriemerný výkon, opäť stratila divákov. Seriál je tak najdrahším prepadákom roka. 
 
Kriminálka Staré Mesto, Jednotka, 21.11.2013
 
102 tisíc divákov ,
2,2 sledovanosť ,
4,6 % podiel na trhu

 

21. 11. 2013

TO JE TV !

TO JE TV !



Bývala modelka a súčasná moderátorka Doria Tillierová dodržala svoj sľub a po postupe Francúzska na MS 2014 do Brazílie sa pred televíznymi kamerami ukázala nahá. Počas predpovede počasia mohli diváci okrem iného sledovať, ako "rosnička" Tillierová vyklusáva po lúke bez odevu. Informáciu zverejnil portál blick.ch.
Utorkové víťazstvo futbalistov Francúzska 3:0 v barážovom stretnutí s Ukrajinou neznamenalo len postup "galského kohúta" na budúcoročné majstrovstvá sveta do Brazílie, ale aj prísľub pornografie zadarmo. Možná účasť na šampionáte nadchla Marca Dorcela natoľko, že tento jeden z najväčších poskytovateľov pornografických filmov sľúbil sprístupnenie spoplatneného obsahu masám na svojich internetových stránkach.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Vyhlásenie Tamary Valkovej

Vyhlásenie Tamary Valkovej

SSN je dlhé roky stratový a naša ekonómka 5 rokov upozorňovala vtedajších predsedov a členov Predstavenstva, že keď neurobia opatrenia, syndikátu hrozí krach. Dôkazy sú v ekonomickej správe.
Preto v máji 2011 bol mimoriadny snem, ktorý rozhodol o predaji budovy alebo o pôžičke. Vtedajšie vedenie neurobilo ani jedno ani druhé a nepripravovalo ani žiadne opatrenia a ani rozvojový program.
Ja som nastúpila v decembri 2012 s tým, že na účte bola nula. Dôkazy sú v článku vtedajšieho predsedu, ktorý sa vzdal práve preto, že si nevedel dať rady. V januári sme boli platobne neschopní, dlhovali sme za elektrinu, plyn, nemali sme peniaze ani na odvody pre zamestnancov. Čo znamená, že ak ich nezaplatením, nemôžeme sa uchádzať ani o granty, projekty a o dve percenta dane.
Už dávnejšie syndikát založil dve chaty v Repišti, ktoré nám nevynášali a neinvestovalo sa do nich. Peniaze išli na eurofondový projekt Mediaregion, ktorý nám má byť preplatený do konca roka. Máme ešte chatu v Modre Harmónii, v ktorá je prenajatá ako prevádzka reštaurácia, ale zmluva je podpísaná do roku 2017, ak sa nemýlim.
Keďže SSN bol od roku 2000! stratový a nemal žiadny rozvojový program, banky nám nechceli, a už vôbec nie behom mesiaca, poskytnúť úver.
Súvaha bola nasledovná: Zoberieme pôžičku, vyplatíme založené chaty, keďže sme boli na ich prevádzke stratoví, a nemali sme peniaze na rekonštrukciu, tak ich predáme, prídu peniaze z europrojektu a vrátime pôžičku.
SSN má 5 zamestnancov, plánovala som znížiť ich počet, ale členovia Predstavenstva mi to zakázali. Dôležité je povedať, že syndikát riadi Predstavenstvo ako orgán. Nie predseda. ten len podpisuje faktúry za plyn,... a to, čo mu členovia Predstavenstva dovolia.
Predchádzajúce vedenie syndikátu a ani to moje vedenie nebolo schopné, či skôr ochotné prijať akékoľvek úsporné opatrenia a ani žiaden rozvojový program. Syndikát dlhé roky žil vždy z toho, že predal časť svojho majetku.
Nič nebolo tajné, písala som o tom aj v našom mesačníku Fórum, upozorňovala som aj na regionálnych snemoch. Asi zbytočne.
Počas môjho necelého roka vo funkcii, chodili na mňa anonymné odkazy, že nelegálne zamestnávam ľudí, že budova je - čo je žiaľ pravda, lebo sa do nej neinvestovalo - v havarijnom stave. Že nemáme urobené revízie, že máme v Modre Harmónii nelegálne postavenú čištičku (čo je pravda, čo som s hrôzou zistila, že ju tam nájomník postavil, ale pred 7 rokmi!) atď.
A teraz mimo faktov.
Evidentne niekomu ide o to, aby ovládol syndikát. A budem osobná. Môj protikandidát bol Jozef Bielik, poslanec zastupiteľstva a myslím si, že predseda zatiaľ len občianskeho združenia Priama demokracia, ktoré sa netají svojou ambíciou stať sa politickou stranou, na sneme neuspel. Pracoval v denníku Nový Čas a teraz sa snaží nedemokraticky ovládnuť syndikát. Bol na rokovaní Kontrolnej rady a teraz ho jeho stúpenci navrhujú aj na rokovanie Predstavenstva. To sú volené orgány, ktoré snem zvolil, ale on v nich nie je lebo ho snem nezvolil.
Viete, pracovať s členmi predstavenstva, kde je zvolená pani Miroslava Necpalová, večná kandidátka za Komunistickú stranu.... tak ja už neviem.
Chcela som a mala som cieľ, vedela som ako to dosiahnuť. Ale netušila som, že niekomu ide o iné. Veľmi smutné.

Zomrel Jan Kratochvíl

Zomrel Jan Kratochvíl

Iba deň po utorkovom ohlásení oživenia britskej komediálnej skupiny Monty Python zomrel v Benešove vo veku 73 rokov dramaturg a producent Jan Kratochvíl, ktorý toto zoskupenie okolo Johna Cleesa, Michaela Palina a Terryho Gilliama objavil svojho času pre československých a následne českých divákov. Informovala o tom Česká televízia.
Rodák z Černošíc pôsobil po absolvovaní štúdia na Filmovej a televíznej fakulte v Prahe ako pomocný režisér a asistent réžie na Barrandove. Neskôr bol externým režisérom Československej televízie, od roku 1991 jej zamestnancom a následne zamestnancom Českej televízie, a to ako producent a dramaturg.
Patril medzi najbližších spolupracovníkov moderátora Pavla Anděla pri formovaní obľúbenej pravidelnej relácie Noc s Andělem, ktorú druhý program verejnoprávnej českej televízie vysielal pravidelne v sobotu v nočných hodinách, takmer vždy v priamom prenose.
Dlhoročný partner herečky Věry Křesadlovej pôsobil v minulosti aj ako umelecký vedúci Revue Alhambra a režisér Divadelných pútí, happeningovej akcie, ktorá sa tešila veľkej popularite nielen medzi Pražanmi.

Copyright © TASR 2013

Zabava graduje

Zabava graduje
 
 
 

RVR NEWS

RVR NEWS

Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS) považuje požiadavku na Radu pre vysielanie a retransmisiu (RVR), aby zdvojnásobila príjmy na pokutách od vysielateľov a prevádzkovateľov "za snahu o ovplyvňovanie rozhodovania rady", uvádza sa to v tlačovej správe asociácie, ktorú SITA poskytla Zuzana Šangalová, sekretár ANRTS. Z návrhu štátneho rozpočtu na rok 2014 vyplýva, že licenčná rada bude podľa ANRTS "nútená hľadať zámienky na ukladanie pokút, aby splnila naplánovaný ukazovateľ a vyhla sa tak rozpočtovým opatreniam". Ako sa ďalej uvádza v tlačovej správe podpísanej prezidentkou asociácie Evou Babitzovou, "ekonomické ovplyvňovanie rozhodovania rady je bezprecedentným a nedemokratickým zásahom do jej nezávislosti a jeho obeťou majú byť vysielatelia a prevádzkovatelia - bez ohľadu na ich zodpovedný prístup k zákonným povinnostiam".

RVR upozornila na dieru v návrhu svojho rozpočtu v utorok 19. novembra na rokovaní Výboru NR SR pre kultúru a média. Rada by totiž podľa návrhu štátneho rozpočtu mala medziročne zvýšiť vlastné príjmy viac ako dvojnásobne. Kým v tomto roku sa vlastné príjmy rady predpokladali 160-tisíc eur, na budúci rok stúpli na 340-tisíc eur z pôvodne plánovaných 170-tisíc eur. Väčšina príjmov rady pritom podľa predsedu licenčnej rady Miloša Mistríka pochádza z finančných sankcií a pokút udelených vysielateľom, relatívne malú sumu vyberie rada na správnych poplatkoch. Rozpočet inštitúcie na bežné a prevádzkové výdavky na budúci rok bude nižší oproti tomuto roku o 18 percent. "Je to schizofrénia. My by sme najradšej boli, keby sme neudelili ani jednu sankciu, keby to bola nula. Na druhej strane máme predpísaných 340-tisíc eur," konštatoval na rokovaní mediálneho výboru Mistrík. Návrh podľa jeho slov rada asi nebude schopná naplniť. Podľa Mistríka rada medziročné dvojnásobné navýšenie vlastných príjmov môže vykryť iba drastickým zvýšením sankcií a pokút. Pripomenul, že v minulosti udelili niekoľko vysokých sankcií, napríklad stotisíc eur pre hnutie 99 percent za porušenie volebnej kampane, vždy však ide o jednorazovú záležitosť, s ktorou sa nedá počítať.
Vládni poslanci mediálneho výboru nakoniec odsúhlasili rozpočet pre RVR tak, ako ho navrhlo ministerstvo financií, teda vo výške 1,135 milióna eur na bežné a kapitálové výdavky plus 340-tisíc eur ako vlastné príjmy. Koalícia i opozícia sa však dohodli, že sa v priebehu roka k rozpočtu RVR vrátia. Šéf RVR Miloš Mistrík dúfa, že keď sa zlepší ekonomická situácia, ministerstvo financií bude môcť korigovať rozpočet.
Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc pripomína, že RVR je zo zákona nezávislým regulačným orgánom pre oblasť rozhlasového a televízneho vysielania, retransmisie a poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie. Jej poslaním je presadzovať záujmy verejnosti pri uplatňovaní práva na informácie, slobody prejavu a práva na prístup ku kultúrnym hodnotám a vzdelaniu.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SSN NEWS

SSN NEWS

 

Finančné problémy Slovenského syndikátu novinárov (SSN) medializované v týchto dňoch nie sú nové, ale trvajú už pár rokov. Ako v reakcii pre agentúru SITA uviedla po sobotňajšom sneme SSN predsedníčka syndikátu Tamara Valková, SSN "bol v januári - februári tohto roka pred bankrotom, nemali sme nič, boli sme v mínuse, nemali sme na odvody, elektrinu, plyn a dokonca sme dlhovali". Vyriešiť situáciu by podľa rozhodnutia 11. snemu SSN, ktorý sa konal v sobotu 16. novembra v Bratislave, malo vedenie syndikátu - Predstavenstvo SSN do konca januára budúceho roka. Snem totiž medzi iným uložil Predstavenstvu SSN do 31. januára 2014 zabezpečiť vznik a realizáciu krízového scenára a zabrániť finančnému kolapsu organizácie. Má tiež vypracovať rozpočet organizácie na rok 2014. Vedenie SSN má do 25. februára 2014 opätovne preskúmať nevýhodné zmluvy a projekty a vyvodiť právne dôsledky.

Valková, ktorú delegáti snemu zvolili za predsedníčku syndikátu, tvrdí, že ekonómka syndikátu upozorňovala na stratovosť stavovskej organizácie novinárov jej vtedajších predsedov a členov predstavenstva päť rokov. Bez opatrení hrozil syndikátu krach. "Práve preto bol zvolaný mimoriadny snem, ktorý rozhodol 27. mája 2011 o tom, že budovu syndikátu v Bratislave treba predať alebo založiť," pripomenula šéfka SSN, s tým, že vtedajšie vedenie napokon neurobilo ani jedno, ani druhé.

Už dávnejšie podľa Tamary Valkovej syndikát založil dve chaty v Repišti, ktoré nevynášali a neinvestovalo sa do nich. "Peniaze išli na eurofondový projekt Mediaregion, ktorý nám má byť preplatený do konca roka. SSN má ešte chatu v Modre - Harmónii, ktorá je prenajatá ešte na pár rokov ako prevádzka reštaurácie. Z dôvodu, že SSN bol dlhodobo stratový a nemal rozvojový program, nechceli mu banky v krátkom čase poskytnúť úver. SSN pritom musí vyplácať svojich zamestnancov, platiť im odvody. Bez toho by sa nemohol uchádzať o granty, či o dve percenta z dane," hovorí Valková. Preto bolo podľa Valkovej riešením zobrať pôžičku, vyplatiť založené chaty a pre straty z ich prevádzky a nedostatok peňazí na rekonštrukciu ich predať. Zároveň z peňazí, čo prídu z projektu Mediaregion, vrátiť pôžičku. Doplnila, že chaty v Repišti predali cez realitnú agentúru, aby sa vyhli pochybnostiam o tom, že ich chce niekto z vedenia. Realitná agentúra "vyhodnotila ponuky a kolégium rozhodlo o predaji, s ktorým samozrejme vždy musí súhlasiť aj predstavenstvo", doplnila.

Tamara Valková pripomína, že syndikát riadi Predstavenstvo SSN a nie predseda. Členmi Predsedníctva SSN sa na 11. sneme SSN 16. novembra hlasovaním jeho delegátov stali: Klára Grosmannová, Monika Nemčeková, Miloslava Necpalová, Svetlana Hlavčáková, Katarína Čižmáriková a Daniel Modrovský. Snem zvolil aj kontrolnú radu, v ktorej sú: Marta Růžičková, Vladimír Ješko a Jana Miklovičová ako jej predsedníčka.

"Predchádzajúce vedenie syndikátu a ani to moje vedenie nebolo schopné, či skôr ochotné prijať akékoľvek úsporné opatrenia a ani žiaden rozvojový program. Syndikát dlhé roky žil vždy z toho, že predal časť svojho majetku," dodala Valková s tým, že tajné to nebolo, písalo sa o tom v mesačníku SSN Fórum a upozorňovala na to i na regionálnych snemoch.

 ©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Francúzska polícia zatkla v stredu večer muža podozrivého z prepadnutia dvoch redakcií médií v Paríži a ďalších útokov, ktoré vyvolali dvojdňové celoštátne pátranie. Testy DNA potvrdili jeho spojenie s útokmi, oznámili francúzske úrady.
Minister vnútra Manuel Valls v noci nadnes novinárom povedal, že zadržaným je Abdelhakim Dekhar, ktorého v roku 1998 odsúdili ako spolupáchateľa lúpeže z roku 1994, pri ktorej zahynuli traja policajti a taxikár. Dekhar si odsedel vo väzení štvorročný trest, v posledných rokoch ho však úrady nesledovali.
Motív pondelkových útokov je stále neznámy. Vyšetrovatelia sa na základe analýzy DNA domnievajú, že Dekhar bol jediným páchateľom, ktorý strieľal v redakcii ľavicovo-liberálneho denníka Libération a pred bankou Société Générale, pričom neskôr nakrátko uniesol auto s vodičom. Pripisujú mu aj podobný incident z minulého piatka v spravodajskej televízii BFM-TV, kde so zbraňou ohrozoval novinárov.
Dekhara zadržali v podzemnom parkovisku na parížskom predmestí Bois-Colombes, kde sa zjavne pokúsil o samovraždu predávkovaním liekmi. Našli ho napoly pri vedomí po upozornení od človeka, u ktorého nedávno býval. Polícia predtým zverejnila videozábery a fotografie páchateľa, držiaceho brokovnicu.
Francúzski predstavitelia po streľbe vyjadrili obavy z ďalších útokov na médiá. V ich sídlach i na rušnom bulvári Champs-Élysées posilnili bezpečnostné opatrenia.
Na znepokojenie poukázal aj incident z juhofrancúzskeho mesta Périgueux, kde polícia dnes zvýšila ochranu škôl, kostolov a verejných budov po tom, ako na ulici zbadali ozbrojeného muža. Polícia neskôr oznámila, že nemal nič do činenia s útokmi v Paríži.
Ozbrojený muž v pondelok dopoludnia vstúpil do vestibulu sídla Libération a spustil streľbu. Zranil 23-ročného fotografa, ktorého so zraneniami hrudníka a ruky umiestnili na jednotku intenzívnej starostlivosti.
Necelé dve hodiny na to zazneli tri výstrely pred sídlom banky Société Générale v parížskej štvrti La Défense. Podľa banky nikto neutrpel zranenia. O hodinu neskôr telefonoval polícii muž, ktorý povedal, že ho uniesol ozbrojenec na predmestí Puteaux, susediacom s La Défense. Rukojemníka prinútil šoférovať šesť kilometrov späť k centru Paríža a prepustil ho na Champs-Élysées.
Tri dni predtým vo vestibule televízie BFM-TV ozbrojený muž ohrozoval novinárov brokovnicou. Na mieste zanechal nepoužité nábojnice a pred útekom podľa svedkov povedal: "Nabudúce neminiem." Nie je jasné, či mu zlyhala zbraň alebo či sa rozhodol nestrieľať, dodáva AP.

Copyright © TASR 2013

Svetový deň televízie

Svetový deň televízie

Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov (VZ OSN) vyzvalo 17. decembra 1996 členské štáty OSN, aby počas Svetového dňa televízie, pripadajúceho na 21. novembra, podporovali na celom svete výmeny televíznych programov. Svetový deň televízie pripadá na dátum, keď sa v OSN v roku 1996 konalo Prvé fórum o televízii.
OSN informovala, že do výmeny by sa mali dostať programy zamerané najmä na otázky mieru, bezpečnosti a ekonomického a sociálneho rozvoja. Je veľmi vhodné, aby sa do výmennej siete televízií 21. novembra dostali aj programy s obsahom kultúry.
Komunikačné prostriedky sa v súčasnosti dostávajú do centra diania na medzinárodnej scéne nielen preto, lebo zohrávajú významnú úlohu pre svetovú ekonomiku, ale aj preto, že sa neraz zasadzujú za sociálny a kultúrny rozvoj. OSN čoraz častejšie čelí rastúcim požiadavkám o riešenie globálnych požiadaviek ľudstva. V tom sa televízia stáva najmohutnejším komunikačným nástrojom. Televízne stanice zohrávajú významnú úlohu pri informovaní o dianí vo svete.
Aj Organizácia Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru (UNESCO) sa 21. novembra zvyčajne pripája k oslave Svetového dňa televízie. Inštitúcia so sídlom v Paríži uznáva význam televízie ako jedného z najvýznamnejších masovo-komunikačných prostriedkov.
Televízia zohráva veľkú úlohu pri šírení informácií a poznania. Zároveň je aj nástrojom, ktorý odráža i determinuje životné podmienky a túžby ľudí. UNESCO sa prioritne stavia na stranu slobody vyjadrovania a je za posilnenie kultúrnej rozmanitosti v médiách. Veľký dôraz UNESCO kladie na verejnoprávne rozhlasové a televízne stanice, ktoré ako jedinečné služby poskytujú univerzálny prístup k informáciám i vedomostiam prostredníctvom kvalitných programov.
Vo svojich aktivitách, zameraných na verejnoprávne rozhlasové a televízne stanice, sa UNESCO sústreďuje najmä na využívanie TV ako výchovného a kultúrneho nástroja.
V odporúčaniach pre svoje členské štáty organizácia so sídlom vo francúzskej metropole, okrem rád právneho či finančného charakteru, nabáda pracovníkov médií, aby znižovali počty programov násilného charakteru. Týka sa to najmä vysielaní určených pre deti a mladistvých.
UNESCO povzbudzuje pracovníkov rozhlasových a televíznych staníc, inštitúcie a ďalších tvorivých zamestnancov mediálneho prostredia, aby sa 21. novembra spojili a spoločne oslávili Svetový deň televízie.

Copyright © TASR 2013

Epizóda zo života zberača železa

Epizóda zo života zberača železa


20. 11. 2013

Kamera 2013

Kamera 2013

Bratislavské Kino Lumiére sa dnes večer stalo centrom filmárov a zvlášť slovenských kameramanov. Tí si prišli vypočuť výsledky tvorivej súťaže o najlepší kameramanský výkon v rôznych druhoch a žánroch audiovizuálnych diel, ktorú po šiesty raz usporiadala Asociácia slovenských kameramanov (ASK). Na slávnostnom udeľovaní ocenení Kamera 2013 si cenu za celoživotné dielo prevzal kameraman Ján Ďuriš, ktorý "svojou tvorbou a umeleckým výkonom výrazne prispel k rozvoju slovenskej kinematografie a audiovizuálnej tvorby".
"Je to veľké vyznamenanie, dostal som sa do klubu takých dobrých slovenských kameramanov, ako je Stanislav Szomolányi alebo Dodo Šimončič," povedal pre TASR Ján Ďuriš s tým, že ocenenie výboru ASK chápe aj ako "jemné upozornenie": "Aby som uvoľnil miesto mladšej generácii, čo, samozrejme, s radosťou urobím, lebo všetko sú to moji študenti, a možno ešte si niečo natočím."
Hlavnú cenu Kamera 2013 za hranú filmovú tvorbu získal Tomáš Juríček za snímku Kandidát. Spomínaný Dodo Šimončič zvíťazil v kategórii televízny film za snímku Čas grimás. V dokumentárnom a krátkom filme uspel Ján Meliš, porota ho odmenila za kameramanský výkon v dokumente Kauza Cervanová. "Som rád, že sa tento film aj vďaka mojej zásluhe dostal pred širokú verejnosť, ľudia si ho môžu pozrieť a môžu si spraviť svoj vlastný názor, to je najväčšie ocenenie pre mňa," uviedol pre TASR Ján Meliš, ktorý snímku Kauza Cervanová natáčal s režisérom Robertom Kirchhoffom sedem rokov. "Z kameramanského hľadiska to bolo zložité v tom, že sme aj menili technológie. Začalo sa to robiť na film, ale postupne, ako odumieral, museli sme prejsť na digitál. Bolo to náročné dať dohromady, aby to pôsobilo ako jednotný celok," vysvetlil.
Najlepšieho kameramana vyberala päťčlenná porota zostavená z odborníkov v oblasti audiovizuálnej tvorby tiež v kategórii reklama a videoklip, prvenstvo v nej získal Tomáš Stanek za videoklip World Citizen. Ivo Miko zvíťazil v kategórii študentský film, porotu zaujal jeho kameramanský výkon v snímke Ja som baník, kto je viac...
Do Kamery 2013 bolo celkovo prihlásených 47 kameramanských prác, z toho 11 hraných filmov, ktoré boli vytvorené za posledné tri roky. "Nastupuje nová silná generácia mladých kameramanov, slovenská kamera sa konečne začína ukazovať ako veľmi silná a výrazná. Nová generácia prináša nové výrazové prostriedky, ktoré v slovenskej kinematografii doteraz neboli - iný štýl svietenia, komponovania, dĺžky záberov, rakurzy, všetko je modernejšie, súčasnejšie," zhodnotil pre TASR šiesty ročník súťaže Richard Žolko, predseda ASK, ktorá podujatie zorganizovala v spolupráci s Literárnym fondom a s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Známeho amerického neonacistického vraha Josepha Franklina, ktorý sa okrem iného preslávil aj útokom na mediálneho magnáta Larryho Flynta, v stredu popravili v štáte Missouri. Franklina odsúdili za zastrelenie istého Žida stojaceho pred synagógou v meste St Louis v roku 1977. Uznali ho vinným aj z ďalších siedmich rasovo motivovaných vrážd, pričom celkovo ich mal podľa vlastných slov na svedomí až
Franklin v roku 1978 postrelil aj Flynta, ktorý zostal paralyzovaný a odvtedy je na vozíčku. Motívom pokusu o vraždu bolo zverejnenie rasovo zmiešaného páru na stránkach erotického časopisu Hustler, ktorého bol Flynt vydavateľom. Samotný mediálny magnát sa však aj po desiatkach rokov od incidentu pokúšal zvrátiť Franklinovu popravu, keďže trest smrti z princípu odmieta.
Franklin sa od roku 1976 stal už 68. popraveným odsúdencom v Missouri. Trest smrti je povolený v 32 štátoch USA, za posledných päť rokov však v 12 z nich nevykonali ani jednu popravu. Najviac popráv od znovuzavedenia trestu smrti vykonali v Texase - od roku 1976 až 507.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Mediálny magnát Rupert Murdoch a jeho manželka Wendi Dengová-Murdochová dnes na súde v New Yorku oznámili, že dosiahli dohodu o rozvode.
Rozvod tak ukončí 14-ročné manželstvo Murdocha a Dengovej. Obaja v spoločnom vyhlásení uviedli, že dosiahli priateľskú dohodu, budú sa "vzájomne rešpektovať" a podieľať na tom, aby sa ich dcéram darilo, uviedla tlačová agentúra AP.
Pre 82-ročného Murdocha - ktorý vedie firmu 20th Century Fox a spoločnosť News Corporation - to bolo už tretie manželstvo. Rozvod neovplyvní kontrolu spoločností alebo plán pre nástupníctvo v ich rámci.
Murdoch spoločnosti kontroluje prostredníctvom rodinného trustu, z ktorého profitujú jeho štyri deti z predchádzajúcich manželstiev. Spolu so 44-ročnou Dengovou má dve dcéry v školskom veku.

Copyright © TASR 2013

Zomrel Bronislav Tesařík

Zomrel Bronislav Tesařík

Približne pred týždnom, zomrel bývalý moderátor československej a Slovenskej televízie Bronislav Tesaří. V pondelok našla polícia v Bratislave dve bezvládne telá, ktoré , patrili manželom Bronislavovi († 53) a Alene († 54) Tesaříkovcom. 
Bronislav Tesařík v minulosti pracoval ako moderátor v Československej televízii. Moderoval v 90. tych rokoch spravodajskú reláciu Aktuality. Verejnoprávnu televíziu opustil v roku 1998. Participoval aj na dokumente s takzvanými utajenými svedkami v kauze únosu Michala Kováča ml. Takisto moderoval aj mítingy HZDS.

11. snem Slovenského syndikátu novinárov This is the end now

11. snem Slovenského syndikátu novinárov

This is the end now


Dňa 16. novembra 2013 sa v Dome novinárov v Bratislave zišli zvolení delegáti aby zhodnotili činnosť od 9. snemu (10. snem v máji 2011 bol tzv. mimoriadny a mal na programe iba časť agendy), zvolili nové orgány a vytýčili programovú stratégiu SSN do roku 2016. Jej súčasťou je aj bezprostredné vypracovanie krízového scenára na riešenie súčasnej finančnej situácie.
Počas celodenného rokovania schválili delegáti okrem toho úpravu Stanov SSN, ktorej hlavným účelom bolo zaktivizovať činnosť riadiacich orgánov znížením počtu ich členov, umožnením právoplatného rokovania aj s využitím elektronických technológií (videomost) a zavedením inštitútu členského referenda, ktoré môže rozhodnúť aj o niektorých otázkach, patriacich dosiaľ do výlučnej kompetencie snemu.


BONANO NEWS 11

BONANO NEWS 11

Vydavateľstvo Ringier Axel Springer bude v kauze právnického stretnutia v kaviarni Bonanno v Rajeckých Tepliciach čeliť ďalšej, v poradí deviatej žalobe. Aj túto žalobu považuje vydavateľstvo za útok na slobodu tlače.
Žalobu na ochranu dobrého mena a náhradu nemajetkovej ujmy vo výške milión eur podalo tentoraz občianske združenie (OZ) Justičný Oskar, ktoré v Bonnane usporiadalo pre svojich členov na jeseň 2010 ustanovujúcu schôdzu.
"Potvrdzujem, že v kauze právnického stretnutia v kaviarni Bonanno v Rajeckých Tepliciach bola v júni 2013 na Vydavateľstvo Ringier Axel Springer podaná v poradí už deviata žaloba. Žalobcom je občianske združenie Justičný Oskar, ktoré okrem ospravedlnenia v novinách žiada aj náhradu škody vo výške milión eur. Podľa žaloby takáto škoda vznikla občianskemu združeniu tým, že osoby, ktoré prisľúbili žalobcovi finančné plnenia na podporu činnosti združenia, v dôsledku zverejnenia článkov o afére stratili dôveru v združenie a už nemali záujem prispievať na jeho činnosť. Táto žaloba je však špecifická v tom, že kým v ostatných prípadoch žiadajú účastníci stretnutia nemajetkovú ujmu len od vydavateľstva, teraz o náhradu škody žalujú aj redaktorku Nového Času. Žalobca tiež požiadal súd o oslobodenie od platenia súdnych poplatkov, ktoré však Okresný súd zamietol. Vydavateľstvo aj túto žalobu považuje za útok na slobodu tlače a tiež za určitý nátlak na svoju redaktorku a mieni sa proti tomu brániť všetkými zákonnými prostriedkami," uviedol dnes pre TASR právny zástupca Ringier Axel Springer Róbert Bános. Ako zdôraznil, považujú za "nemysliteľné, aby v demokratickej spoločnosti boli médiá postihované za odhaľovanie závažných káuz, hlavne ak je článkami naplnený verejný záujem".
O ďalšej žalobe TASR v utorok 19. novembra informoval aj podnikateľ a organizačný manažér združenia Justičný Oskar Štefan Comorek. Žalobu združenie podalo na Okresný súd Bratislava II. Podľa jeho slov veľa osôb a organizácií, ktorým malo združenie poskytovať právne poradenstvo v občiansko-právnych sporoch napokon poradenstvo odmietlo, a to na základe negatívnych informácií, ktoré odzneli na margo OZ Justičný Oskar v súvislosti s uvedeným stretnutím v kaviarni. Malo ísť o poskytovanie poradenstva v sporoch vedených s médiami za uverejnenie nepravdivých informácií. "Združenie týmto prišlo o nemalé finančné prostriedky, a to rádovo v státisícoch eur," zdôraznil ďalej Comorek.
Ringier Axel Springer čelil doteraz dovedna ôsmim žalobám na ochranu osobnosti od právnikov, ktorí sa mali zúčastniť na stretnutí členov OZ Justičný Oskar v októbri 2010. Medzi nimi sú štyria sudcovia Najvyššieho súdu SR a bývalý zastupujúci šéf prokuratúry Ladislav Tichý. Žaluje aj podnikateľ Comorek a v jeho prípade Okresný súd Bratislava II za dva roky nevytýčil ani jedno hlavné pojednávanie. Spolu žiadajú náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 940.000 eur. Žalobu podal aj právnik Tibor Péchy, ktorý má na zverejnených fotografiách modré slúchadlá a atrapu samopalu. Tým údajne nápadne pripomína a zosmiešňuje Ľubomíra Harmana, ktorý v lete 2010 zavraždil v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sedem ľudí. Všetky žaloby pojednávajú rozliční sudcovia Okresného súdu Bratislava II.
Na tomto nižšom bratislavskom súde v pondelok 18. novembra pokračoval proces, v ktorom žaluje vydavateľstvo Ringier Axel Springer sudca Najvyššieho súdu SR Štefan Michalík, ktorý požaduje náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 100.000 eur. Najbližšie by sa malo v kauze Bonanno pojednávať vo štvrtok 21. novembra. Na tento deň je naplánovaný proces pred Okresným súdom Bratislava II, v rámci ktorého žaluje vydavateľstvo exnámestník generálneho prokurátora Tichý.

Copyright © TASR 2013

RADA RTVS

RADA  RTVS

Novým programovým riaditeľom organizačnej zložky RTVS Slovenský rozhlas sa stane Vincent Štofaník. Na dnešnom zasadnutí Rady RTVS to potvrdil generálny riaditeľ RTVS Václav Mika s tým, že do tejto funkcie ho vymenuje v najbližšom období. Ešte v auguste skončil na tomto poste Ľuboš Machaj. Vedením rozhlasu bol vtedy dočasne poverený práve Štofaník.
Na rokovaní Rady sa hovorilo aj o rozpočte na budúci rok. Podľa Miku je práve téma rozpočtu pre vedenie RTVS kľúčovou v tomto období. Verejnoprávna inštitúcia by mala na základe zmluvy so štátom dostať budúci rok sumu približne 24,5 milióna eur, čo predstavuje pokles oproti tomuto roku asi o 3,5 milióna eur. "Je to finálna suma zmluvy so štátom na rok 2014, ktorá je súčasťou štátneho rozpočtu a ten pokles je spôsobený reálnym šetrením na všetkých úrovniach ministerstva kultúry. My budeme samozrejme bojovať v budúcom roku za vyššie zdroje," uviedol Mika. Ako dodal, pokles príjmov bude v budúcom roku vyšší aj z dôvodu plánovaného nižšieho príjmu z tzv. koncesionárskych poplatkov. Témou budúcoročného rozpočtu sa bude zaoberať aj Rada RTVS na stretnutí koncom novembra a taktiež v decembri na riadnom rokovaní.
Mika prezentoval na zasadnutí odpočet plnenia projektu generálneho riaditeľa RTVS. Ako uviedol, verejnoprávna inštitúcia má ambíciu viac dávať dôraz na vlastnú tvorbu a využívať pri tom svoje vlastné kapacity. Taktiež informoval, že sa podarilo zastaviť takmer 10-ročný kontinuálny pokles sledovanosti jednotky a dvojky a najmä dominantných formátov ako spravodajstvo a prime-time. "Verím tomu, že trend vzostupu sledovanosti bude pokračovať naďalej," doplnil Mika. Generálny riaditeľ poznamenal, že diváci a poslucháči sa už začínajú kultúrne identifikovať s formátmi oboch médií.
Rada na rokovaní odsúhlasila odmenu generálnemu riaditeľovi RTVS za tretí štvrťrok, ktorá predstavuje 100 percent platu za toto obdobie. Členovia rady ocenili najmä progres v rámci programovej štruktúry či kvalitu programu. "V rozhlase aj v televízií je vidno progres, je vidno, že je tam koncepcia," uviedla členka Rady Ildikó Nagy. Mika zároveň informoval, že pri výrobe silvestrovského programu bude televízia spolupracovať s Českou televíziou. Pôjde o spoločný projekt. Silvestrovský program by sa mal začať vyrábať v priebehu decembra.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Miliardár slovenského pôvodu Andrej Babiš chce posilniť svoj vplyv v českých médiách. Rokuje o kúpe najpočúvanejšieho rádia v ČR a v budúcnosti plánuje získať aj jednu z veľkých televíznych staníc. Podnikateľ to uviedol v rozhovore pre české Hospodářské noviny.
      Babiš už vlastní vydavateľstvo Mafra, ktoré vydáva denníky MF Dnes a Lidové noviny. V súčasnosti má ako líder hnutia ANO a novopečený poslanec rozhodujúce slovo pri vytváraní novej českej vlády.
      Pre HN Babiš potvrdil, že rokuje o kúpe podielu v Rádiu Impuls, ktoré počúva denne viac než milión ľudí. Zdôraznil však, že k žiadnej dohode zatiaľ nedošlo, pričom neuviedol, o aký podiel má záujem. Celé rádio by ho podľa odhadov stálo pol až trištvrte miliardy korún.
      Babiš okrem toho hľadá spôsob ako nadviazať spoluprácu s lídrom medzi regionálnymi rádiami v ČR, spoločnosťou Media Bohemia. Tá úplne alebo čiastočne vlastní 31 rozhlasových staníc, ktoré celkovo denne počúva zhruba 1,5 milióna ľudí. Pôvodne chcel Babiš získať celú skupinu Media Bohemia, ale jej majitelia jeho ponuku odmietli.
      Predstaviteľ Babišovho rozsiahleho poľnohospodárskeho, potravinárskeho a chemického holdingu Agrofert už pred niekoľkými mesiacmi uviedol, že jeho šéf by rád kúpil jednu z veľkých televízii, ako sú Nova alebo Prima, ani jedna ale momentálne nie je na predaj.
      Líder ANO vstúpil na mediálny trh len vlani, keď založil bezplatný týždenník 5plus2. Tento rok k nemu pripojil vydavateľstvo Mafra a tiež Ecopress, ktorý vydáva slovenské Hospodárske noviny, uviedol server IHNED.cz.  


Copyright © TASR 2013

Zomrel Pavel Bobek

Zomrel Pavel Bobek


Vo veku 76 rokov zomrel dnes na následky dlhej a ťažkej choroby populárny český spevák Pavel Bobek. Informoval o tom Český rozhlas.
Pavel Bobek, narodený v roku 1937 v Prahe, pôvodne vyštudoval architektúru, ale preslávil sa hlavne ako priekopník rokenrolu a country v bývalom Česko-Slovensku. Jeho zásluhou "zľudoveli" piesne hviezd americkej country Johnnyho Casha a Krisa Kristoffersona.
Bobek sa však vo svojej tvorbe nevyhýbal ani bluesu a swingu. V 60. rokoch spieval v skupine Olympic a dlhé roky spolupracoval s divadlom Semafor.
Prvý singel mu vyšiel v roku 1964 a o 15 rokov neskôr premiérový album s názvom "Veď mě dál, cesto má". Jedným z jeho najväčších hitov bola pieseň "Oh Ruby, nechtěj mi lásku brát", ktorej český text zložil Jiří Grossmann.
Za české verzie piesní Johnnyho Casha získal Bobek v roku 2010 Zlatú platňu. V roku 2013 ho v rámci udeľovania hudobných cien Anděl uvedený do siene slávy.
Ku koncu života Bobeka trápili veľké zdravotné problémy, ktoré mu komplikovali aj koncertovanie.

Copyright © TASR 2013

19. 11. 2013

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ


Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) na svojom dnešnom zasadnutí uložila vysielateľovi MAC TV pokuty vo výške 8000 eur. TASR o tom informoval riaditeľ kancelárie RVR Ľuboš Kukliš.
Pokutu 4000 eur dostal vysielateľ MAC TV (programová služba JOJ) za porušenie počtu povolených prerušení programu reklamou počas vysielania filmu Rýchlo a zbesilo: Tokijská jazda. Ďalších 4000 eur dostal vysielateľ za nedodanie súvislého záznamu vysielania programu Mama, ožeň ma! zo dňa 3. 6. 2013 a súvislý záznam vysielania programovej služby JOJ zo dňa 15. 6. 2013 v čase od 19.55 h do 23.05 h.
RVR ďalej upozornila na porušenie zákona vysielateľa MARKÍZA –SLOVAKIA (programová služba TV MARKÍZA) v súvislosti s príspevkom, ktorý televízia odvysielala 3. 6. 2013 v Televíznych novinách s názvom Dunaj si zopakuje 2002 a Dunaj si zopakuje 2002 – pokračovanie. Rada konštatovala, že v príspevkoch boli divákom sprostredkované zavádzajúce informácie o stúpajúcej hladine Dunaja založené na klamlivom základe. Išlo o test s kameňom, ktorý bol v prvom príspevku umiestnený na inom mieste ako v druhom príspevku, pričom redaktor tvrdil, že nezmenil pozíciu. Rada upozornila na porušenie zákona aj v prípade príspevkov s názvom Obrovské peniaze na zlých účtoch a Obrovské peniaze (No na zlých účtoch), ktoré televízia odvysielala 4. 4. 2013 v programe Televízne noviny a Nočné Televízne noviny. V týchto prípadoch televízia podľa Rady neposkytla priestor na vyjadrenie a ani nesprostredkovala argumenty dotknutej strany príspevku – zástupcovi exekútorského stavu a Slovenskej komore exekútorov.
Rada upozornila na porušenie zákona aj v prípade vysielateľa Rádio VIVA za to, že nedodal RVR na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania zo dňa 20. 5. 2013 v čase od 11.35 h do 11.50 h a zo dňa 20. 5. 2013 v čase od 18.35 h do 18.50 h.
RVR taktiež upozornila na porušenie zákona v prípade vysielateľa Rádio Prešov v súvislosti s tým, že dňa 7. 5. 2013 päťkrát odvysielal program Megafór, pričom sponzorský odkaz sponzora programu uviedol len na začiatku programu. V ten istý deň rádio päťkrát odvysielalo program Dopravný servis, pričom sponzorský odkaz sponzora programu uviedol len na konci programu. Tým došlo k porušeniu povinnosti označiť sponzora programu na začiatku a na konci programu. Rada taktiež upozornila na porušenie zákona, ku ktorému došlo v ten istý deň pred programom Megafór a po programe Dopravný servis odvysielaním komunikátov, ktoré naplnili definíciu reklamy, bez ich rozoznateľného a zreteľného oddelenia od iných častí programovej služby.

Copyright © TASR 2013

FREKVENCIE NAŠE KAŽDODENNÉ

FREKVENCIE NAŠE KAŽDODENNÉ


Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) dnes rozhodla o výsledkoch výberového konania na obsadenie frekvencií pre rozhlasové terestriálne vysielanie. Rada pridelila všetkých 20 frekvencií zaradených do jesenného výberového konania, a to šiestim z 11 uchádzačov. TASR o tom informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.
Najviac frekvencií (7) získal vysielateľ RÁDIO KISS, s.r.o. Ide o časť frekvencií, na ktorých RÁDIO KISS vysiela aktuálne – s licenciou platnou do augusta 2014. "Zvyšné tri frekvencie uvoľnené po tomto vysielateľovi, vrátane frekvencie 97,0 MHz Michalovce, o ktorú sa uchádzalo najviac záujemcov, získal Marek Petráš (Rádio Košice)," uviedla Jelčová.
O päť nových frekvencií rozšíri svoje pokrytie vysielateľ Best FM Media, spol. s r.o. (Rádio BEST FM), tri frekvencie získala spoločnosť GES Slovakia, s.r.o. (Rádio Anténa). Ďalší dvaja úspešní žiadatelia o rozšírenie licencie – INTERSONIC, spol. s r.o. (SUPERÁDIO), a C.S.M. group, s.r.o. (Rocková republika) získali po jednej frekvencii.

Copyright © TASR 2013

Relatívne dobrý v tom zmysle, že mohol byť ďaleko horší

Relatívne dobrý v tom zmysle, 

že mohol byť ďaleko horší

Návrh rozpočtu umožní inštitúciám, ktoré priamo patria pod ministerstvo kultúry (MK), pracovať aj v budúcom roku v rovnakom režime ako v roku 2013. "Žiadny likvidačný rozpočet pre kultúru to nie je. Inštitúcie si budú musieť utiahnuť opasky, ale môžu pracovať ďalej," povedal po dnešnom rokovaní mediálneho výboru parlamentu jeho predseda Dušan Jarjabek (Smer-SD).
Výbor dnes uznesením odporučil plénu parlamentu schváliť tak rozpočet verejnej správy, ako aj návrh kapitoly Ministerstva kultúry (MK) SR a rozpočet Rady pre vysielanie a retransmisiu. V dôsledku konsolidácie verejných financií sa v budúcom roku bude musieť rezort kultúry uskromniť, návrh rozpočtu je nižší o 4,77 milióna eur. "Nepadli žiadne pozmeňujúce návrhy. Opozícia korektne konštatovala, že rozpočet je relatívne dobrý. Relatívne dobrý v tom zmysle, že mohol byť ďaleko horší," povedal Jarjabek.
Poslanec Jozef Viskupič (OĽaNO) však upozornil, že návrh rozpočtu vyžaduje šetrenie na platoch zamestnancov rezortu kultúry, ktoré však už aj tak patria v porovnaní s možnosťami ostatných ministerstiev medzi najnižšie. "Rozpočet ministerstva kultúry klesá len o 4,77 milióna eur," reagoval počas diskusie na rokovaní výboru štátny tajomník ministerstva financií Peter Pellegrini (Smer-SD), podľa ktorého boli spočiatku tlaky na vyššie zníženie.
"Základné funkcie rezortu dokážeme pokryť, aj keď budeme musieť i naďalej veľmi starostlivo hospodáriť a obmedziť niektoré projekty najmä v oblasti kapitálových výdavkov," povedal štátny tajomník MK SR Ivan Sečík s tým, že rozpočet je nižší približne o dve a pol percenta.
Projekt Košice – Európske hlavné mesto kultúry, ktorý v tomto roku viazal v samostatnej kapitole 3,5 milióna eur, si bude v budúcom roku podľa Sečíka vyžadovať na podporu udržateľnosti projektov už len približne 1,5 milióna eur. Vďaka tomu sa zníženie rozpočtu rezortu neprejaví negatívne na podporách prostredníctvom grantov. Peniaze pôjdu na podporu projektov z oblasti divadelného, výtvarného, tanečného, hudobného, literárneho umenia a na obnovu národných kultúrnych pamiatok.
Z návrhu štátneho rozpočtu na rok 2014 vyplýva, že ministerstvo kultúry (MK) by malo hospodáriť s rozpočtom nižším o 4,77 milióna eur v porovnaní tohtoročným. K dispozícii bude mať viac ako 182,47 milióna eur.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
   

 
Britské komediálne zoskupenie Monty Python plánuje vystúpenie. Pre spoločnosť BBC to prezradil 71-ročný Terry Jones. "Je to pravda, dáme sa opäť dokopy a budeme mať šou. Veľmi sa z toho teším. Dúfam, že zarobíme veľa peňazí. Dúfam, že budem môcť zaplatiť hypotéku," vyjadril sa. Viac informácií by skupina mala prezradiť počas tlačovej konferencie, ktorá sa bude konať vo štvrtok v Londýne.
Zo šiestich členov formácie už žijú len piati - John Cleese, Eric Idle, Terry Gilliam, Michael Palin a spomínaný Jones. Graham Chapman zomrel v roku 1989. Predstavitelia šou Lietajúci cirkus Montyho Pythona (1969 - 1974) sa za ostatných 20 rokov spoločne predstavili len výnimočne, napríklad v roku 1998 na americkom Aspen Comedy Festivale. Prvú epizódu šou Lietajúci cirkus Montyho Pythona odvysielala televízia BBC 5. októbra 1969. Na konte majú tiež snímky ako Monty Python a Svätý Grál (1975) či Monty Python: Zmysel života (1983).
 
©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Francúzska polícia dnes zatkla muža, podozrivého z útokov na centrálu denníka Libération a na redakciu francúzskej spravodajskej televízie BFM-TV, informovala tlačová agentúra DPA.
Podozrivého atentátnika zadržali v siedmom parížskom obvode, uviedol denník Le Parisien. K zadržaniu došlo po tom, ako dnes polícia zverejnila presnejšiu podobu hľadaného. Fotografia pochádzala z kontrolnej kamery parížskej dopravnej spoločnosti RATP.
V pondelok ráno neznámy muž prepadol redakciu ľavicovo-liberálneho denníka Libération a v hale postrelil mladého, 23-ročného fotografa do chrbta. Muž utrpel vážne zranenia a je v ohrození života.
O niečo neskôr padli viaceré výstrely pri francúzskej banke Société Générale. Podľa vyšetrovateľov išlo o toho istého muža. Pripisovali mu aj piatkový útok v televízii BFM-TV, kde ohrozoval jedného redaktora.

 
Copyright © TASR 2013
 

RVR NEWS

RVR NEWS

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) upozorňuje na dieru v návrhu svojho rozpočtu. Rada by totiž podľa návrhu štátneho rozpočtu mala medziročne zvýšiť vlastné príjmy viac ako dvojnásobne. Kým v tomto roku sa vlastné príjmy rady predpokladali na úrovni 160-tisíc eur, na budúci rok stúpli na 340-tisíc eur z pôvodne plánovaných 170-tisíc eur. Väčšina príjmov rady pritom podľa predsedu RVR Miloša Mistríka pochádza z finančných sankcií a pokút udelených vysielateľom, relatívne malú sumu vyberie rada na správnych poplatkoch. Rozpočet inštitúcie na bežné a prevádzkové výdavky na budúci rok bude nižší oproti tomuto roku o 18 percent.
"Je to schizofrénia. My by sme najradšej boli, keby sme neudelili ani jednu sankciu, keby to bola nula. Na druhej strane máme predpísaných 340-tisíc eur," konštatoval na rokovaní mediálneho výboru Mistrík. Návrh podľa jeho slov rada asi nebude schopná naplniť. "Mechanizmus je taký, že keď to nenaplníme, sme povinní to odviesť do štátneho rozpočtu. Je ďalšie skryté zníženie nášho rozpočtu," vysvetlil. Podľa neho rada medziročné dvojnásobné navýšenie vlastných príjmov môže vykryť iba drastickým zvýšením sankcií a pokút. Pripomenul, že v minulosti udelili niekoľko vysokých sankcií, napríklad stotisíc eur pre hnutie 99 percent za porušenie volebnej kampane, vždy však ide o jednorazovú záležitosť, s ktorou sa nedá počítať.
Poslanec za OĽaNO Jozef Viskupič navrhol prijať uznesenie, aby výška vlastných príjmov RVR zostala v pôvodne navrhovanej sume 170-tisíc eur. "Mali by ste to urobiť, ak boj proti idiotizácii spoločnosti myslíte úprimne," obrátil sa na poslancov Smeru-SD. Stavať rozpočty na príjmoch z pokút považuje za chybnú cestu. Viskupič rovnako nesúhlasil so znížením rozpočtu pre radu o 18 percent, keďže ju pomaly likviduje a RVR bude mať zložitejšiu pozíciu v kontrole médií.
Vládni poslanci výboru nakoniec odsúhlasili rozpočet pre RVR tak, ako ho navrhlo ministerstvo financií, teda vo výške 1,135 milióna eur na bežné a kapitálové výdavky plus 340-tisíc eur ako vlastné príjmy. Koalícia i opozícia sa však dohodli, že sa v priebehu roka sa k rozpočtu RVR vrátia. "Beriem to ako prísľub, nás to teší. Dúfam, že keď sa zlepší ekonomická situácia, ministerstvo financií bude môcť korigovať rozpočet. Verím že máme podporu poslancov výboru," uzavrel Mistrík.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
 

Priamy prenos z utorkového medzištátneho prípravného stretnutia vo futbale Gibraltár - Slovensko odvysiela v priamom prenose televízia  Slovak Sport 3 so začiatkom o 19.25 h. Tento televízny kanál je dostupný v základnom multiplexe DVB-T na celom území Slovenskej republiky. Po skončení hokejového zápasu I. ligy MšHK Prievidza - HC Topoľčany (približne o 20.00 h) na stanici Slovak Sport 1 začne vysielať priamy prenos aj tento kanál. Informácie priniesla oficiálna internetová stránka Slovenského futbalového zväzu (SFZ). "Oceňujeme flexibilitu a ústretovosť predstaviteľov Gibraltárskeho futbalového zväzu, televízie GBC a v neposlednom rade Slovak Sport TV, s ktorými SFZ v priebehu necelých 24 hodín dokázal spoločne zabezpečiť, aby slovenskí fanúšikovia mohli vidieť posledný zápas našej reprezentácie v tomto kalendárnom roku v priamom prenose," uvádza sa v stanovisku na webe futbalsfz.sk. Úvodný výkop utorkového medzištátneho prípravného súboja v portugalskom Fare je na programe o 19.30 h SEČ.
 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané