18.2.2012

Berlinale 2012

Berlinale 2012
Talianska väzenská dráma Cesare deve morire (Cézar musí zomrieť) získala v sobotu na medzinárodnom filmovom festivale Berlinale Zlatého medveďa za najlepšiu snímku. Režisérmi víťazného filmu sú bratia Paolo a Vittorio Tavianiovci. Dokumentárna dráma ocenená hlavnou trofejou berlínskeho festivalu rozpráva príbeh, v ktorom väzni inscenujú Shakespearovu divadelnú hru Julius Caesar. Veľkú cenu poroty, Strieborného medveďa, dostal maďarský režisér Bence Fliegauf za film Csak a szél (Iba vietor), rozprávajúci o rómskej komunite žijúcej v atmosfére strachu a paranoje. Snímka je inšpirovaná nedávnymi brutálnymi útokmi na Rómov v Maďarsku. Cenu za najlepšiu réžiu získal nemecký režisér Christian Petzold za film Barbara. Strieborného medveďa pre najlepšiu herečku si odniesla len 15-ročná Rachel Mwanza, protagonistka kanadskej snímky Rebelle (War Witch). V mužskej hereckej kategórii triumfoval Dán Mikkel Boe Fölsgaard za rolu v historickom filme A Royal Affair. Snímka okrem toho dostala aj cenu za najlepší scenár. Špeciálne ocenenie udelila porota švajčiarskemu filmu Sister od režisérky Ursuly Meierovej. Laureátov 62. ročníka medzinárodného filmového festivalu Berlinale vybrala medzinárodná odborná porota, ktorej predsedal britský filmár Mike Leigh. O najvyššie ocenenie bojovalo na tejto prvej veľkej európskej prehliadke filmov roka 2012 celkovo 18 snímok. Už v utorok udelili Zlatého medveďa za celoživotný prínos kinematografii známej americkej herečke Meryl Streepovej (62), držiteľke mnohých prestížnych filmových ocenení.

Copyright © TASR 2011

TO JE TV !

TO JE TV !

RVR NEWS

RVR NEWS

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) začne v sobotu 18. februára monitorovať relácie Slovenskej televízie, TV Markíza, JOJ, TA3, Rádia Slovensko a Rádia Patria. Kontrola dodržiavania zákona potrvá až do marcových volieb. TASR o tom informovala Lucia Jelčová z RVR. Špeciálny monitoring v čase predvolebnej kampane si bude všímať 23 spravodajských a publicistických relácií. "V minulosti sme pred voľbami monitorovali aj jedného z komerčných rozhlasových vysielateľov Rádio Expres, medzitým však z programu vypustil politicko-publicistickú reláciu a sústredil sa na svoje poslanie hudobného rádia s aktuálnym spravodajstvom a dopravným servisom, takže sme ho do monitoringu teraz nezaradili," vysvetlil predseda rady Miloš Mistrík. RVR bude mapovať aj na základe sťažností a podnetov divákov, právnických osôb či samotných politických strán. Vysielanie počas 21-dňovej predvolebnej kampane a volieb upravuje priamo volebný zákon. Stanovuje spôsob vysielania politickej reklamy aj špeciálnych diskusných relácií so zástupcami kandidujúcich strán a hnutí. "Tie môžu vysielať popri verejnoprávnom Rozhlase a televízii Slovenska aj komerčné médiá," vysvetlila Jelčová. Prípadné výhrady k neproporčnému narábaniu s časom, ktorý určia v týchto reláciách jednotlivým kandidátom či zloženiu hostí jednotlivých relácií však nerieši Rada pre vysielanie, ale Ústredná volebná komisia. "Napriek tomu sa sťažovatelia zvyknú obracať na radu. V súvislosti s voľbami do NR SR v roku 2010 sme riešili dva takéto podnety, v zmysle zákona sme ich ale postúpili Ústrednej volebnej komisii," doplnil Mistrík. Rada dozerá napríklad na dodržiavanie povinnosti zreteľne označovať a oddeľovať politickú reklamu od ostatného vysielania. Schvaľuje tiež projekty predvolebných diskusných štúdií komerčných televízií a rozhlasových staníc. V súvislosti s kampaňou a voľbami RVR zvýšenú pozornosť venuje aj ustanoveniam o všestrannosti informácií, pluralite názorov, objektivite a nestrannosti vysielaného obsahu, dodáva Jelčová. Komentár Rady pre vysielanie a retransmisiu k zákonnej úprave vysielania počas volieb je vysielateľom dostupný na webovej stránke http://www.rada-rtv.sk/.

Copyright © TASR 2011

17.2.2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS Americkí herci vystupujúci v seriáli Dva a pol chlapa, Ashton Kutcher a Jon Cryer
Americký herec Charlie Sheen tvrdí, že kvalita seriálu Dva a pol chlapa (2003) po jeho odchode klesla. Nie je spokojný ani s hereckým výkonom Ashtona Kutchera, ktorý v ňom stvárňuje hlavnú úlohu. Seriálový Charlie Harper to prezradil portálu TMZ. “Unavuje ma predstierať, že seriál nie je príšerný. Unavuje ma predstierať, že Ashton nie je strašný,” povedal. Štyridsaťšesťročný otec piatich detí tvrdí, že na jeho negatívnom postoji k výkonu Kutchera nie je nič osobné. “Jednoducho mi je ho ľúto,” uviedol s tým, že 34-ročný herec je obeťou zlého scenára. Sheena vyhodili z Dva a pol chlapa v marci minulého roka po niekoľkotýždňovom mediálnom spore, v ktorom verbálne napadol všetkých tvorcov seriálu. Charlieho Harpera, ktorého hral Sheen, preto nechali tvorcovia seriálu zomrieť pod kolesami parížskeho metra. Na začiatku deviatej série sa konal jeho pohreb, ktorý Sheen podľa svojich slov sledoval. Novým hlavným hercom seriálu sa potom stal Kutcher, ktorý stvárňuje miliardára Waldena Schmidta. Informácie pochádzajú z webovej stránky http://www.aceshowbiz.com/ Americká speváčka Janet Jackson rokuje o pozícii porotkyne a mentorky v americkej verzii šou The X Factor. Informácie získal magazín Hollywood Reporter. Túžbu účinkovať v projekte prezentovala aj v rozhovore pre moderátora Andersona Coopera. Podľa jej vyjadrení však k podpísaniu zmluvy ešte nedošlo. „Nie, nie som porotkyňou v X Factore,“ povedala hviezda. „Zatiaľ nie je porotkyňou v X Factore,“ reagoval Cooper. „Nie, nie som. Ale to je všetko, čo by som vám teraz mala povedať,“ uzavrela Jackson. Tvorca talentovej súťaže Simon Cowell v súčasnosti hľadá náhradu za porotkyne prvej série Paulu Abdul a Nicole Scherzinger. Speváčky o lukratívne miesto prišli, pretože Cowell chce podľa vlastných slov dať šou nové smerovanie. Údajne sa zaujíma o Mariah Carey a to aj napriek tomu, že teraz veľa času venuje svojim takmer ročným dvojičkám. Podľa viacerých zdrojov sú v hre aj Pink a Katy Perry. „Spolupracoval som s Katy. Myslím si, že by to bola zábava, pretože je tvrdá, v dobrom slova zmysle, a divoká. Bola by skvelá,“ uviedol. X Factor je súťaž, do ktorej sa môžu zapojiť jednotlivci, ale aj spevácke skupiny v akomkoľvek veku. Súťažiacich, ktorí postúpia z kastingov, rozdelia do štyroch skupín - dievčatá, chlapci, skupiny a účinkujúci nad 30 rokov. Každá skupina dostane svojho mentora (jedného z porotcov), ktorý ich sprevádza celou súťažou. Prvý ročník americkej verzie vyhrala 19-ročná Melanie Amaro, ktorej mentorom bol práve Simon Cowell. Britská verzia s trochu odlišnými pravidlami má za sebou už osem ročníkov, pričom k najznámejším víťazom patria Leona Lewis (2006) a Alexandra Burke (2008). Janet Jackson minulý rok absolvovala svoju šiestu koncertnú šnúru. Na svojom konte má desať sólových štúdiových albumov. Najnovší z nich - Discipline, vydala vo februári 2008. Medzi jej najväčšie hity patria single Nasty, Rhythm Nation, That's the Way Love Goes, Together Again a All for You.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Francúzska spisovateľka a novinárka Anne Nivatová, ktorú minulý týždeň vyhostili z Ruska pre problémy z jej vízami, sa môže vrátiť do Ruskej federácie. Informovali o tom vo štvrtok noviny Moscow Times s odvolaním sa na rozhodnutie federálnej agentúry pre migráciu, ktorá patrí pod ministerstvo vnútra. "Prešetril som tento prípad a usúdil som, že rozhodnutie bolo nedôvodne prísne. Som presvedčený, že rozhodnutie skrátiť jej povolenie na pobyt bude zrušené," uviedol šéf migračného úradu Konstantin Romodanovskij s tým, že sa Nivatová už prakticky okamžite môže vrátiť do Ruska. Ruské imigračné úrady zadržali 42-ročnú Nivatovú 10. februára v meste Vladimir počas zberu materiálu k jej novej knihe, vypočúvali ju zhruba štyri hodiny. Následne jej zrušili obchodné vízum, ktoré jej umožňovalo opakovaný vstup do Ruska. Domov do Paríža sa vrátila počas víkendu. Nivatová robila vo Vladimire i v Karelskej republike rozhovory s politikmi vrátane opozičných predstaviteľov, čo prekážalo úradníkom, ktorí usúdili, že tak nemôže robiť, keď je v krajine na obchodné víza. V súvislosti s prísnym rozhodnutím vyhostiť francúzsku novinárku prišiel o kreslo šéf migračného úradu Vladimirskej oblasti. Ministerstvo vnútra nariadilo interné vyšetrovanie prípadu. Nivatová v minulosti pôsobila ako spravodajkyňa v Moskve a získala široké medzinárodné uznanie za knihu o Čečensku. V Rusku zbierala materiál pre svoju novú knihu. Vyhostili ju len tri týždne pred prezidentskými voľbami, ktorých favoritom je premiér Putin. Ľudskoprávni aktivisti jej vyhostenie odsúdili ako politicky motivované. Výbor na ochranu novinárov (CPJ) so sídlom v New Yorku vyzval ruské úrady, aby umožnili Nivatovej návrat.

Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Ako to u nás vyzeralo s médiami po páde komunizmu a čo sa za posledných dvadsať rokov zmenilo? Čo znamená pojem "novinárska profesia"? Aký priemerný vek má slovenský novinár? A aký je jeho plat? Výsledkom spolupráce Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy a Slovenského syndikátu novinárov je 232-stranová publikácia, ktorá sa uvedenými otázkami zaoberá. "Médiá a novinári na Slovensku 2010" včleňujú slovenské médiá do spoločenskej, politickej či medzinárodnej situácie, v priereze od komunizmu až po súčasnosť. "V roku 1995 napríklad medzinárodný Výbor pre ochranu novinárov zahrnul Vladimíra Mečiara do prvej desiatky nepriateľov slobody tlače na svete. Ocitol sa tak na zozname spolu s vládcami ako Fidel Castro na Kube." Samozrejme, že prioritu trojica autorov kladie na súčasný mediálny stav, ktorý dokladá konkrétnymi príkladmi (napr. "Spomedzi politikov žiadal o opravu premiér Robert Fico."), čo robí odbornú publikáciu "čitateľnejšou". Text však aj napriek tomu miestami pôsobí zdĺhavo. A hoci je prešpikovaný zaujímavosťami, treba ich v ňom hľadať. "SME.sk boli jednými z prvých internetových novín v strednej Európe." Kľúčovú časť práce tvorí prieskum medzi slovenskými novinármi, uskutočnený v roku 2010. Výsledkom v podobe číselných či percentuálnych tabuliek dodávajú väčšiu prehľadnosť slovné komentáre autorov. "Dalo by sa povedať, že ženy sú vo väčšine prípadov šikovnejšie (počítače, internet, digitálne fotografovanie, šoférovanie i užívanie služieb mobilu). Viacej mužov ako žien ovláda len prácu s videokamerou a klasické fotografovanie." Okrem otázok o zručnostiach, veku, rodinnom stave či medziľudských vzťahoch odpovedali novinári napr. aj na otázky o zdravotnom stave či politických tlakoch. Fakty nie sú len vymenované, ale logicky radené za sebou, podložené pomerne rozsiahlou, aj cudzojazyčnou literatúrou či mnohými výskumami. Kniha sa však "nečíta sama" a, samozrejme, vyžaduje čitateľovo sústredenie, nakoľko spadá do odbornej literatúry. "Mišung" z množstva informácií autori objasňujú ako čiastkovými závermi, tak aj konečným zhrňujúcim záverom. Za obsahovou stránkou publikácie však viditeľne zaostáva stránka formálna. Ide o chýbajúce či zdvojené slová, nesprávne skloňovanie, dokonca absentujú informácie. Napriek tomu, že sú to len chybičky krásy, publikácii na "vážnosti" nepridávajú a čitateľ ju môže hodnotiť ako neucelenú či nedotiahnutú do konca. Keďže za jazykovú úpravu textu zodpovedajú autori, nemožno pripisovať tieto nedbalosti inej strane. Aj keď autori Samuel Brečka, Branislav Ondrášik a Richard Keklak pôsobia na spomínanej vysokej škole, "Médiá a novinári na Slovensku 2010" nepredstavujú klasické skriptá, z ktorých by sa mohli učiť študenti na skúšky. Pre celkový rozhľad v mediálnej oblasti (nielen) na Slovensku však predstavuje kniha dosiaľ nepublikovaný, jedinečný a vysoko aktuálny materiál.

Autor recenzie: Karolína Lacová

Krajcer Instant

Krajcer Instant
„ Považujem to za záver reformy zo strany ministerstva kultúry a vlády, to ostatné je naozaj v kompetencii manažmentu RTVS." 3. novembra 2011

„ Reforma RTVS stále pokračuje.“ 17.02.2012

Marek, bude šanca na reparát...

Marek, bude šanca na reparát...

Bývalý minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) nevidí naplnenie dôvodov zlúčenia Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu tak, ako to bolo deklarované pred ich spojením. "Podstatné malo byť, že sa tým ušetrí. Nakoniec RTVS dostala veľkú dotáciu na zníženie dlhu, čiže tento hlavný cieľ sa nenaplnil," poznamenal v rozhovore pre TASR. V novembri minulého roka vláda schválila vyše 24 miliónov eur na kompenzáciu výpadku, ktorý vznikol v dôsledku sociálneho dosahu zákona o úhradách za služby poskytované verejnosti. Verejnoprávna inštitúcia sa ich rozhodla použiť na vykrytie starých dlhov. Podľa neho bolo legitímne tieto dve inštitúcie zlúčiť, čo mohlo relatívne rýchlo priniesť isté úspory, ale až po dôslednej príprave a postupnosti krokov. Dodal, že v prípade RTVS sa tak nestalo a až za chodu sa začali hľadať možné procesy šetrenia. "Čo je dosť komplikované a efekt sa doteraz nedostavil. A ani programový výsledok nie je zatiaľ badateľný," domnieva sa. Za zlúčením vidí ako hlavnú motiváciu kompletné zrušenie kontrolných orgánov, teda Rady STV a Rozhlasovej rady, ako aj odchod vtedajšieho vedenia televízie. "Myslím si, že po istom čase nastala v koalícii nervozita, že vládne niekoľko mesiacov a na čele STV je stále Štefan Nižňanský. Dostali to tak pod jednu strechu, a tým pádom RTVS v zásade ovládli," poznamenal Maďarič. V tejto súvislosti pripomenul zvolenie manželky poslanca za Most-Híd Ildikó Nagy za členku Rady RTVS. Je presvedčený o tom, že po týchto zmenách nie je tento verejnoprávny vysielateľ posilnený, pričom jeho plná závislosť od štátneho rozpočtu od roku 2013 ho ešte viac oslabí. "A to nielen kompetenčne, ale aj z finančného hľadiska," podčiarkol. Zrušenie koncesionárskych poplatkov označil za alibizmus zo strany ministra kultúry Daniela Krajcera (SaS). "Tento experiment si odchádzajúca vláda a pán minister mali vyskúšať na sebe, keďže to schvaľovali v okamihu, keď už vedeli, že sa ich rok 2013 týkať nebude," prízvukoval. Poslanci ich zrušenie odsúhlasili až po páde kabinetu Ivety Radičovej (SDKÚ-DS). Maďarič je toho názoru, že minimálnych 90 miliónov eur garantovaných zákonom nebude na pokrytie vlastnej tvorby ani zďaleka stačiť. "V konečnom dôsledku to bude znamenať zabrzdenie trendu posledných rokov, keď sa Slovenský rozhlas vrátil k rôznym umeleckým programom, rozhlasovým hrám a Slovenská televízia k seriálom. Výroba seriálov a dokumentov pôjde do úpadku, čím ešte viac bude trpieť verejnoprávny vysielateľ," avizoval.

Copyright © TASR 2012

Petícia rusínskej a ukrajinskej obce proti RTVS

Petícia rusínskej a ukrajinskej obce
proti RTVS
Nesúhlasný postoj s novou programovou štruktúrou Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) pre národnostné vysielanie Rádia Patria dnes vyjadrili v Prešove na tlačovej konferencii zástupcovia rusínskej a ukrajinskej obce na Slovensku. O zmenu vysielacieho času vyhradeného pre národnostné menšiny, ako aj o ďalšie svoje požiadavky chcú bojovať prostredníctvom petičnej akcie, ktorú odštartujú v pondelok 20. februára. "Od 6. februára 2012 došlo k zmene programovej štruktúry Slovenského rozhlasu, ktorá zasiahla poslucháčov národnostných menšín. Vysielanie pre národnostné menšiny je sústredené do večerných časov hlavných spravodajských relácií STV a cez víkendy do nočných hodín," informovala hovorkyňa prešovskej pobočky Rusínskej obrody na Slovensku Silvia Lysinová. Podľa jej slov došlo pri tvorbe nových štruktúr vysielania a skladby programov k návrhu riešení, ktoré nekonzultoval RTVS so zástupcami národnostných menšín. Nesúhlasnou reakciou na zmeny, na základe ktorých došlo napríklad k presunu vysielania z 18.00 na 19.30 h., je spomínaná petičná akcia. Jej iniciátorom je Rusínska obroda na Slovensku, ktorej v tejto súvislosti vyjadril podporu aj Zväz Rusínov-Ukrajincov SR a rómske občianske združenie Jekhetane-Spolu. Autori petície požadujú pravidelné vysielanie národnostných relácií v Rádiu Patria v poobedňajších hodinách cez pracovné dni a počas nedele v dopoludňajšom čase. Ich ďalším cieľom je presunutie rusínskeho vysielania z Košíc do Prešova. "Tento región je centrum organizácií, inštitúcií a hlavne Prešovský samosprávny kraj je bohatý na kultúrno-spoločenské udalosti a respondentov hovoriacich po rusínsky," povedala Lysinová s tým, že ich zámerom je aj posilnenie rusínskeho vysielacieho tímu o ďalších redaktorov. O stanovisko k výhradám a požiadavkám petičného výboru požiadala TASR aj RTVS. "Na budúci týždeň plánujeme usporiadať v Košiciach tlačovú konferenciu, kde budeme informovať o novej štruktúre a pripravovaných obsahových zmenách," uviedol v krátkej odpovedi hovorca RTVS Richard Sümeghy.

Copyright © TASR 2012

List Ivetty Macejkovej SME k Pezinskej skládke

List Ivetty Macejkovej
SME k Pezinskej skládke

Vážený pán šéfredaktor, postup, akým ste sa rozhodli v pondelok 6. februára 2012 v článku redaktorky Prušovej pod titulkom „Kolegovia podporili Macejkovú“ vysporiadať s tzv. kauzou Pezinská skládka, svedčí o tom, že sa s prehrou v spore nedokáže vyrovnať občianske združenie VIA IURIS – Centrum pre práva občanov (ďalej len „VIA IURIS“) ako účastník tohto sporu, ale ani denník SME, ktorý si zjavne stanovil ambíciu neobjektívne, zaujato a v prospech VIA IURIS informovať o tomto spore svojich čitateľov. Je pre Vás zrejme veľmi ťažké priznať si, že ste prostredníctvom nepravdivých alebo neúplných informácií zavádzali svojich čitateľov. Listom zo dňa 11. januára 2012 som Vás upozornila na rozhodnutie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 8 Sži/3/2011 a Krajského súdu v Bratislave č. k. 4 S 169/2010-89 v súvislosti so žalobou VIA IURIS proti Ústavnému súdu Slovenskej republiky (ďalej aj „ústavný súd“). Uvedeným listom som chcela dosiahnuť objektívne vysvetlenie tzv. kauzy Pezinská skládka, ktorou ste napádali zákonný postup ústavného súdu a mňa osobne. Uviedla som v ňom, že by som privítala ospravedlnenie, ale zdá sa, že som Vás precenila. Viac ako na ospravedlnení mi však záleží na tom, aby ste čitateľov Vášho denníka pravdivo informovali o predmetných rozsudkoch – bez emotívnych hodnotení neúspešného účastníka sporu VIA IURIS. Vážený pán šéfredaktor, zvolili ste si formu, ktorá čitateľom nepriblížila obsah právoplatného rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 8 Sži/3/2011 z 29. septembra 2011 v spojení s rozsudkom Krajského súdu v Bratislave č. k. 4 S 169/2010-89 zo 14. januára 2011, ale len komentár VIA IURIS, teda len jedného z dvoch účastníkov sporu, navyše účastníka neúspešného. Redaktorka Prušová si nedala veľa námahy s tým, aby sa dôslednejšie oboznámila s celou tzv. kauzou Pezinská skládka, napriek tomu, že denník SME mal k dispozícii všetky podklady, pretože ústavný súd podrobné informácie o tzv. kauze Pezinská skládka poskytol Vášmu bývalému redaktorovi Mariánovi Leškovi, resp. Vám ako šéfredaktorovi. Ide o: - stanovisko Ústavného súdu Slovenskej republiky k protestu občianskej iniciatívy Skládka nepatrí do mesta zo dňa 13. apríla 2010 (pozri www.concourt.sk v časti Tlačové správy, Tlačová informácia č. 11/2010), - list zo dňa 22. apríla 2010 ako reakcia na článok „Všetci sme Pezinčania“, (http://www.concourt.sk/sk/Media/2010/RM_20100420.pdf), - list zo dňa 4. augusta 2010 ako reakcia na článok „Macejková pred súdom“ (http://www.concourt.sk/sk/Media/2010/RM_20100816.pdf). Okrem toho, že redaktorka Prušová nečerpala z informácií, ktoré mal Váš denník od začiatku k dispozícii, nehľadala ich ani na našej internetovej stránke www.concourt.sk. Inak by sa v tomto článku nemohli objaviť ďalšie nepresnosti a zavádzajúce informácie. Napriek tomu, že ústavný súd už stanovisko v súvislosti so sprístupňovaním informácií o tzv. kauze Pezinská skládka niekoľkokrát zverejnil a viackrát informoval aj denník SME, musím znova zopakovať nasledovné: VIA IURIS požiadalo Ústavný súd Slovenskej republiky o sprístupnenie informácie – zaslanie: 1. uznesenia sp. zn. I. ÚS 223/09, ktorým I. senát Ústavného súdu Slovenskej republiky v zložení Milan Ľalík, Marianna Mochnáčová a Peter Brňák prijal na ďalšie konanie sťažnosť sťažovateľa EKOLOGICKÁ SKLÁDKA, a. s., proti rozhodnutiu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky vo veci sp. zn. 5 Sžp 5/2009, ktorým Najvyšší súd Slovenskej republiky rozhodoval o odklade vykonateľnosti rozhodnutia, o zákonnosti ktorého sa konanie na Najvyššom súde Slovenskej republiky viedlo, 2. uznesenia sp. zn. IV. ÚS 367/09, ktorým IV. senát Ústavného súdu Slovenskej republiky v zložení Ladislav Orosz, Ľudmila Gajdošíková a Ján Luby prijal na ďalšie konanie sťažnosť sťažovateľa EKOLOGICKÁ SKLÁDKA, a. s., proti rozhodnutiu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky vo veci sp. zn. 5 Sžp 5/2009 z 28. mája 2009 a ktorým zároveň odložil vykonateľnosť predmetného rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. K uvedenému ďalej uvádzam: A. VIA IURIS požiadalo o sprístupnenie citovaných uznesení listom zo dňa 6. novembra 2009 podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o slobodnom prístupe k informáciám“). Ustanovenie § 11 ods. 1 písm. d) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) platné a účinné v čase doručenia žiadosti VIA IURIS umožňovalo povinnej osobe (ústavnému súdu) obmedziť sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupniť, ak sa týkala rozhodovacej činnosti súdu vrátane medzinárodných súdnych orgánov, alebo orgánu činného v trestnom konaní podľa osobitných predpisov, okrem informácie o rozhodnutí alebo o výsledku konania, ak jej sprístupnenie nezakazujú osobitné predpisy. Je nepochybné, že uznesenie ústavného súdu o prijatí veci na ďalšie konanie a o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky je procesným rozhodnutím, jeho vydaním sa konanie nekončí, ale naopak, pokračuje ďalej. Požadované rozhodnutia neboli rozhodnutiami vo veci samej, ale rozhodnutiami vydanými v rámci procesného postupu súdu v konaní, t. j. týkali sa rozhodovacej činnosti súdu. Vzhľadom na už uvedené ešte raz uvádzam, že: Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov vylučoval sprístupnenie procesných rozhodnutí ako súčasť rozhodovacej činnosti [pozri § 11 ods. 1 písm. d)]. B. Účastníkmi v konaniach vedených na ústavnom súde pod sp. zn. I. ÚS 223/09 a IV. ÚS 367/09 boli obchodná spoločnosť Ekologická skládka, a. s., a Najvyšší súd Slovenskej republiky, ktorým ústavný súd predmetné uznesenia zaslal. VIA IURIS v čase rozhodovania o žiadosti o sprístupnenie informácií dňa 13. novembra 2009 nebolo účastníkom uvedených konaní. Rozhodnutia ústavného súdu sa v súlade so zákonom o ústavnom súde v spojení s Občianskym súdnym poriadkom (ďalej len „OSP“) doručujú len účastníkom konania a ich zástupcom. V predmetnom prípade VIA IURIS ako žiadateľ o sprístupnenie informácií nepatril do okruhu osôb, ktorým sa mali podľa zákona predmetné rozhodnutia doručiť. C. Redaktorka Prušová vo svojom článku uvádza, že „Uznesenia, o aké Via Iuris žiadalo, ústavný súd v minulosti zverejňoval.“. Ďalej píše: „V deň, keď poslalo centrum infožiadosť, zverejnil ústavný súd svoje rozhodnutie, že prijíma podanie poslancov k zákonu, ktorý umožňoval stavať diaľnice na súkromných pozemkoch." Pre Vašu informáciu, ústavný súd zverejňoval na internetovej stránke v čase podania žiadosti VIA IURIS v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám výlučne v konaniach podľa čl. 125 až čl. 126 a čl. 127a až čl. 129 Ústavy Slovenskej republiky. V prípade uznesení v kauze tzv. Pezinskej skládky išlo o procesné rozhodnutia v konaní podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky, nie čl. 127a) Ústavy Slovenskej republiky , preto sa v čase podania žiadosti VIA IURIS v súlade s vtedy platnou právnou úpravou nezverejňovali na našej webstránke. Z už uvedeného vyplýva, že redaktorka Prušová doteraz nepochopila rozdiel medzi návrhom na začatie konania podľa čl. 125 až čl. 126 a čl. 127a až čl. 129 Ústavy Slovenskej republiky a podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky (sťažnosti fyzických alebo právnických osôb), lebo inak by jej bolo zrejmé, že ústavný súd sprístupňoval v rokoch 2007 až 2011 všetky rozhodnutia – i procesné, avšak iba v konaní podľa čl. 125 až čl. 126 a čl. 127a až čl. 129 Ústavy Slovenskej republiky, a nie v konaniach podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky (sťažnosti fyzických a právnických osôb). D. V spomínanom článku redaktorka Prušová ďalej parafrázovala vyjadrenia právnej zástupkyne VIA IURIS. Citujem: „Rozsudky sú podľa nej svojvoľné, nedostatočne odôvodnené a neodpovedajú na to, prečo by v demokratickej spoločnosti malo byť nevyhnutné nesprístupniť uznesenie ústavného súdu. Opiera sa o Aarhuský dohovor, podľa ktorého musia byť všetky verdikty súdov týkajúce sa rozhodnutí orgánov verejnej moci v oblasti životného prostredia verejne prístupné.“ Upozorňujem Vás súvislosti s týmto vyjadrením právnej zástupkyne VIA IURIS, že pravdou je opak. Redaktorka Prušová opätovne zámerne ignorovala nespochybniteľné fakty, o ktorých som Vás informovala v liste zo dňa 22. apríla 2010 (pozri www.concourt.sk v časti Reakcie na médiá – denník SME – 9. 4. 2010 – Všetci sme Pezinčania). Z ustanovení Aarhuského dohovoru (Dohovor o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia), na ktorý sa VIA IURIS odvoláva, vyplýva pre zmluvné strany tohto dohovoru povinnosť zabezpečiť, aby orgány verejnej moci sprístupňovali verejnosti informácie o životnom prostredí s výnimkou orgánov alebo inštitúcií, ktoré vykonávajú funkciu v súdnictve alebo zákonodarstve. Článok 2 ods. 2 posledná veta Aarhuského dohovoru jasne definuje „orgán verejnej moci“ pre účely tohto dohovoru. Táto definícia nezahŕňa orgány alebo inštitúcie vykonávajúce funkcie v súdnictve alebo zákonodarstve, to znamená, že táto výnimka sa vzťahuje aj na ústavný súd. Vo vzťahu k argumentom VIA IURIS týkajúcim sa Aarhuského dohovoru podotýkam, že tento nielen že nevyvracia správnosť postupu ústavného súdu, ale práve naopak, potvrdzuje ho. Vážený pán šéfredaktor, s právoplatnými rozhodnutiami súdov môžete nesúhlasiť, ale je poľutovaniahodné, že sa VIA IURIS ani Vy nedokážete s nimi vyrovnať a kvôli týmto rozhodnutiam neobjektívne kritizujete a znevažujete rozhodovaciu činnosť súdov. Dokážete len manipulovať s informáciami, zavádzať a klamať svojich čitateľov. Navyše, chcem poukázať na Etický kódex denníka SME, kde v čl. II (Základné zásady) ods. 2 uvádzate: „Hlavnými zásadami, ktorými sa riadia pracovníci denníka SME pri svojej práci, sú nestrannosť, vyváženosť, objektivita, pravdivosť a dôsledné overovanie faktov.“ Vychádzajúc z doterajšieho postupu Vášho denníka vo veci informovania čitateľov v tzv. kauze Pezinská skládka podľa môjho názoru redaktorka Prušová tieto Vaše zásady úmyselne porušuje, zrejme v snahe poškodiť dobré meno ústavného súdu a mňa ako predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky, pričom Vám ako šéfredaktorovi to neprekáža. Dôkazy, ktoré som uviedla v tomto a v predchádzajúcich svojich listoch potvrdzujú, že redaktorka Prušová si nielen dôsledne neoverila fakty, ale predmetný článok koncipovala ako nie nestranný, nevyvážený, neobjektívny a z veľkej časti nepravdivý. Vážený pán šéfredaktor, dúfam, že objektívne vyhodnotíte argumenty, ktoré som Vám dosiaľ uviedla v súvislosti s tzv. kauzou Pezinská skládka, a sám dospejete k záveru, že redaktorka Prušová a denník SME porušuje svoj vlastný etický kódex. Verím, že vzhľadom na zjavné porušenia Vášho etického kódexu budete postupovať voči redaktorke Prušovej v súlade s jeho článkom X (Všeobecné ustanovenia) ods. 1 a 2.

S pozdravom
JUDr. Ivetta Macejková, predsedníčka Ústavného súdu Slovenskej republiky.

Zomrel Anthony Shadid

Zomrel Anthony Shadid

Americký novinár Anthony Shadid (43), nositeľ dvoch Pulitzerových cien, zomrel vo štvrtok počas pôsobenia v Sýrii. Informoval o tom denník New York Times, pre ktorý Shadid pracoval. Americké noviny uviedli, že ich zahraničný korešpondent zomrel zjavne po astmatickom záchvate, vyvolanom alergickou reakciou. V Sýrii bol na týždeň, pričom zbieral informácie o Slobodnej sýrskej armáde a ďalších opozičných hnutiach zapojených do odporu voči režimu prezidenta Bašára Asada. Sýrska vláda nevedela o jeho úlohe v krajine, konštatoval New York Times. Podľa fotografa denníka Tylera Hicksa postihli Shadida, ktorý užíval lieky proti astme, zdravotné ťažkosti vo štvrtok ráno a neskôr mal smrteľný záchvat. Hicks následne previezol jeho telo do susedného Turecka. Prestížne novinárske ceny si Shahid vyslúžil v rokoch 2004 a 2010 za spravodajstvo o Iraku, keď pracoval pre denník Washington Post. New York Times uviedol, že ho na túto cenu nominoval za minuloročné spravodajstvo o Arabskej jari. Shadida, Hicksa a dvoch ďalších novinárov vlani v Líbyi zadržiavali vyše týždňa provládne milície počas povstania proti vláde Muammara Kaddáfího. Písal aj o povstaní v egyptskej Káhire, ktoré zvrhlo prezidenta Husního Mubaraka. V roku 2002 Shadída v Ramalláhu na Západnom brehu postrelili do ramena. Shadid mal libanonský pôvod a rozprával plynne po arabsky, dodala agentúra Reuters.

Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Je neuveriteľné s akou žiarlivosťou sleduje pán Fico moje rokovania s predstaviteľmi cirkví a náboženských spoločností. Som rád, že sa mi podarilo otvoriť diskusiu s cirkvami a splniť tak programové vyhlásenie vlády.“ Daniel Krajcer

"Karol Duchoň bol veľký filantrop, jeho žúry boli legendárne." Kristína Farkašová, Legendy popu

" Milá Magda, k sviatku zamilovaných Ti posielam obrovskú virtuálnu čokoládu Milka – lákanie k nežnosti nielen voči Lasicovi. Milý Igor, k Valentínovi Ti posielam tri balenia zažehľovacích záplat na diery v kandidačnej listine a jednosmernú letenku do New Yorku k polygrafu." Tomáš Galbavý, SDKÚ-DS

"Bolo to zaujímavé a živé. Bohužiaľ, podaktorí museli intrigovať, nevedeli si dať pokoj a museli povaliť funkčnú vládu." Richard Sulík

„Dúfal som, že sa dostanú oveľa ďalej v stanovení cieľov. Že si vyberú užšiu skupinu ľudí, ktorá povedie protesty reálne aj v politickom kontexte. Veď bez hlasov v parlamente nemožno veci zmeniť. Po troch týždňoch organizátori nevedia, čo ďalej. Nemajú to pod kontrolou a to ma desí . Žasol som, o čom rozpráva Lucia Gallová. Premiérke zovrela ruky do dlaní a povedala, že je veštkyňa a vie, že Stanko je stále pri nej. Lehotská je vraj je investigatívna novinárka, ale nič také som od nej nečítal. Ale je veštkyňa a má masážny salón, kam chodí aj šéf bratislavských takáčovcov spájaných s podsvetím.“ Tom Nicholson

"Vieme, že gorily, ktoré rozkradli tento štát, sú zúfalé a bažia po moci. Sú nervózne, že vo verejnosti rastie podpora pre 99 percent, ktoré od začiatku dôsledne požaduje vyšetrenie kauzy Gorila a odchod skorumpovaných politikov z verejného života. Markovič dodnes ani prstom nepohol, aby očistil svoju stranu od skorumpovaných goríl .Skôr ako sa zaoberať inými politickými subjektmi mal by sa teda najprv venovať SDKÚ-DS.“ Alena Dušatková a Pavol Pavlík

„ Nielen politikom, ale každému občanovi musíme zmenšovať možnosť nadobudnutia nekonečného a neohraničeného súkromného majetku. Musíme stanoviť hranicu súkromného majetku. Každý, kto momentálne má väčší súkromný majetok, ako sú jeho súkromné potreby, to bude považovať za spoločenský problém. Táto myšlienka je jednou z ponúk pre ľudí, aby si vybrali. Ak je s tým väčšinový súhlas, môže to dospieť k tomu, že príde aj k zmene Ústavy. Ale len zákonnými prostriedkami. Takže najprv treba získať občiansku podporu. Potom to zmeniť na silu v parlamente a následne dopracovať sa k zákonným zmenám. Moja predstava je taká, že človeku na uspokojenie svojich potrieb stačí toľko statkov, koľko jeho osobné potreby uspokojujú. Samozrejme veľkú rolu nehrajú hmatateľné veci ako je jeden alebo dva byty. Alebo chata a autá. Je to skôr o vlastníctve výrobných prostriedkov, služieb a kapitálu. „ Szilárd Somogyi (SaS)

"Výroky politického dobrodruha Lipšica starostlivo analyzujeme a budeme sa brániť právnymi prostriedkami . Ak Nicholson dokáže, že má dôkazy pre to, čo píše, a dokáže, že píše pravdu, Penta mu vydanie knihy pokojne zasponzoruje " Marek Dospiva

„SBS robil zadarmo môj kamarát, bývalý policajt, neviem, ako sa volá jeho firma. Viem, že sú profesionálna ochranka, urobili to pre moje modré oči.“ Ľubica Lehotská

"Židia sú nepriateľmi Boha a potomkovia opíc a svíň." Sheikh Haitham al-Haddad, člen Britskej rady pre moslimskú šaríju

Makroekonomicky skonsolidovaná inštitúcia s badateľným progresom v oblasti vysielania

Makroekonomicky skonsolidovaná inštitúcia s badateľným progresom v oblasti vysielania

Reforma verejnoprávnych médií, ktorá sa začala po nástupe Daniela Krajcera (SaS) na ministerstvo kultúry, mala svoju logiku a prináša reálne výsledky. V rozhovore pre TASR to uviedol šéf rezortu kultúry. "Slovenská televízia bola na pokraji zániku," pripomenul s tým, že je potrebné v reforme pokračovať. Je zástancom toho, aby rozhlas aj televízia sídlili v spoločnom priestore. Myslí si totiž, že ich súčasné budovy sú neefektívne a poloprázdne, keďže boli naprojektované na oveľa väčší počet ľudí. "Najekonomickejšie riešenie je vybudovať nový priestor, ktorý nemusí stavať RTVS, veď veľké firmy sídlia v prenájmoch. Aj takouto cestou možno ísť," priblížil. Krajcer odmietol, že zlúčenie STV a SRo malo za účel zrušiť kontrolné orgány rozhlasu a televízie a odchod vtedajšieho vedenia Slovenskej televízie. Vtedy platný zákon umožňoval 15-člennej Rade STV odvolať generálneho riaditeľa iba v prípade splnenia niektorých objektívnych príčin. Na to bola potrebná 2/3 väčšina, ktorá sa však v prípade vtedajšieho šéfa Štefana Nižňanského nikdy nenazbierala. "V čase môjho nástupu boli dvaja riaditelia verejnoprávnych médií a jeden z nich sa stal šéfom RTVS (Miloslava Zemková, pozn. TASR), takže určite nebolo cieľom zbavovať sa nejakých ľudí. Voči pánovi Nižňanskému existujú konkrétne výhrady za výsledky jeho práce," zdôraznil. Poukázal na to, že inštitúcia vstupovala do minulého roku s kumulovanou stratou vo výške 43 miliónov eur, ktorá súvisela so Slovenskou televíziou. Podľa neho RTVS dokázala ušetriť viac ako 20 miliónov eur, preto sa vláda na základe týchto výsledkov rozhodla o jej oddlžovaní. V novembri schválila vyše 24 miliónov eur na kompenzáciu výpadku, ktorý vznikol v dôsledku sociálneho dosahu zákona o úhradách za služby poskytované verejnosti. Verejnoprávna inštitúcia sa ich rozhodla použiť na vykrytie starých dlhov. Krajcer za podstatné považuje to, že RTVS má po dlhej dobe vyrovnaný, mierne prebytkový rozpočet a zlepšenia nastali aj v programe televízie. "Zachraňovali sme ju pred hroziacimi exekúciami. Z absolútneho marazmu sa dostáva minimálne na makroekonomicky skonsolidovanú inštitúciu s badateľným progresom v oblasti vysielania," konštatoval s tým, že nastavenie novej programovej štruktúry trvá minimálne rok. Takže za prvých šesť mesiacov minulého roka bol zodpovedný ešte predchádzajúci manažment. "Očakávať zlepšenia pomaly o niekoľko týždňov bola kombinácia neznalosti a politickej účelovosti," podčiarkol. Ohľadom zrušenia koncesionárskych poplatkov od roku 2013 uviedol, že išlo o sľub SaS, ktorý sa podarilo presadiť do programového vyhlásenia vlády a sľuby sa majú plniť. "Bola to jedna z referendových otázok, ku ktorej sa ľudia jasne vyjadrili. Ak ju bola šanca splniť, tak je psou povinnosťou politika, aby to presadil," reagoval. Minister argumentuje aj tým, že ročné náklady na výber týchto poplatkov sa pohybujú vo výške okolo 3,3 milióna eur, pričom ich výber z roka na rok klesá. "To je jeden z momentov, keď sa nastoľuje otázka, nakoľko bol nastavený systém efektívny," zamyslel sa. Prispievať na RTVS prostredníctvom rozpočtu sa Krajcerovi zdá korektnejšie a spravodlivejšie, ako keď majú za túto službu platiť aj tí, ktorí ju nevyužívajú.

Copyright © TASR 2012

16.2.2012

RADA RTVS

RADA RTVS

Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) na dnešnom zasadnutí zlegalizovala odmenu generálnej riaditeľky Miloslavy Zemkovej za rok 2011. Tá mala podľa pôvodného návrhu v zákone o Rozhlase a televízii Slovenska dostávať mesačnú odmenu vo výške sedemnásobku priemernej mzdy, parlament však v pozmeňujúcom návrhu schválil mesačný plat iba vo výške štvornásobku. Keďže v tej dobe nebola ešte nová rada zvolená, Richard Sulík ako vtedajší predseda parlamentu jej v pracovnej zmluve priznal odmenu vo výške sto percent platu. Rada odobrila tento krok, nakoľko však Zemková odmenu zálohovite dostávala v plnej výške, nemôže už dostať vyššiu odmenu. Pre tento rok bude rada hodnotiť výkon riaditeľky štvrťročne. "Pri schválení zákona o RTVS dopadlo stanovenie výšky platu generálnej riaditeľky tak ako dopadlo, to znamená, že zatiaľ čo riaditeľ STV a riaditeľka SRo mali dohromady dvanásťnásobok priemernej mzdy, tak riaditeľ spojenej inštitúcie dostal štvornásobok. Predseda parlamentu, ktorý v tom čase podpisoval pani riaditeľke pracovnú zmluvu, keďže rada ešte nebola ustanovená, to prechodne vyriešil tak, že jej priznal odmenu vo výške 100 %, ktorá sa vlastne vyplácala zálohovo do času, kým rada nerozhodne inak. My sme čakali rok, lebo minimálne raz ročne musí rada o odmene generálnej riaditeľky rozhodnúť, parlament túto situáciu neriešil a ostalo to pri štvornásobku, čiže my sme dnes aj s vedomím toho nízkeho nastavenia platu potvrdili tú odmenu, ako ju stanovil predseda NR SR s tým, že pre rok 2012 sme zastavili zálohovité vyplácanie odmeny a budeme rozhodovať o odmene za konkrétne obdobie, zaviazali sme sa o odmene rozhodnúť štyrikrát do roka, každý štvrťrok pri prerokovaní správy o plnení záväzných ukazovateľov rozpočtu, tak ako nám to ukladá štatút rady," povedal pre TASR predseda rady Miroslav Kollár. Rada dnes prerokovala správu o hospodárení a plnení záväzných ukazovateľov rozpočtu Rozhlasu a televízie Slovenska, ktorú uviedol ekonomický riaditeľ RTVS Peter Ondro. Podľa výsledkov o hospodárení tejto verejnoprávnej inštitúcie predstavovali príjmy RTVS za rok 2011 sumu 123.291.317 eur (schválený rozpočet predpokladal čiastku 127.281.978 eur) čo predstavuje plnenie vo výške 96,86 %. Výdavky RTVS za rok 2011 predstavovali sumu 107.710.799 eur (83,95 % plnenia oproti predpokladu 128.309.395 eur). Podľa metodiky ESA 95 hospodárila RTVS s prebytkom vo výške 11.214.399 eur. Podľa Ondra prebytok rozpočtu súvisí s tým, že časť prostriedkov je viazaná na čerpanie investícií podľa zmluvy so štátom, presunutých z roku 2011 do roku 2012 a v televíznej oblasti aj financovanie výroby programov, ktoré budú čerpané v prvom štvrťroku tohto roku. Správu o činnosti a hospodárení RTVS spolu so správou o činnosti Rady RTVS predloží predseda rady do Národnej rady SR.

Copyright © TASR 2011

Miloslava je nezávislá

Miloslava je nezávislá "Chceli sme vystúpiť z EBU, ale už sme zaplatili poplatok."

TÚ SR NEWS

TÚ SR NEWS
K 31.12.2011 v Slovenskej republike pôsobilo 37 prevádzkovateľov, ktorí na základe povolenia od Telekomunikačného úradu SR (TÚ SR) spolu prevádzkovali 306 analógových rozhlasových vysielačov. Informácie vyplývajú z databázy TÚ SR. Dvaja najväčší z nich, EXPRES NET, a.s. a Towercom, a.s., prevádzkujú rovnako 24% zo všetkých rozhlasových vysielačov na Slovensku. Tretí najväčší ANTENA PLUS, a.s. prevádzkuje 8% zo všetkých rozhlasových vysielačov. Tieto spoločnosti poskytujú na veľkoobchodnej úrovni služby rozhlasovým staniciam, ktorým zabezpečujú terestriálne šírenie rozhlasového vysielania. Percentuálny podiel na celkovo prevádzkovaných vysielačoch sa časom mení.

ČO SA VLASTNE REALIZUJE ?

ČO SA VLASTNE REALIZUJE ?

Alois Nebel

Alois Nebel

15.2.2012

RADA RTVS

RADA RTVS
Zoči - voči Klubu 3

Zoči voči- 2,7 % sledovanosť , 5,9 % podiel ,130 tisíc divákov

Klub3 - 1,4 % %sledovanosť, 3,8 % % podiel, 67 tisíc divákov

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. Hlas Česko Slovenska – Markíza ; 4. ŠPORT- TV JOJ ; 5. NAJLEPŠIE POČASIE –TV JOJ ; 6. KRIMI –TV JOJ ; 7. Panelák- TV JOJ ; 8. Počasie – Markíza ; 9. Lampáreň – Markíza ; 10. Na telo – Markíza ; 11. Ochranca – Markíza ; 12. Prvé Televízne noviny – Markíza ; 13. Smrtonosná pasca 4.0- TV JOJ ; 14. Druhý dych – DOMA .

14.2.2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Rusko vyhostilo poprednú francúzsku spisovateľku a novinárku Anne Nivatovú, ktorá sa stretla s predstaviteľmi opozície. Ako dnes informovala internetová stránka britských novín Guardian, ruské imigračné úrady zadržali 42-ročnú Nivatovú v piatok a vypočúvali ju zhruba štyri hodiny. Následne jej zrušili obchodné vízum, ktoré jej umožňovalo opakovaný vstup do Ruska. Domov do Paríža sa vrátila počas víkendu. Francúzsku zadržali po stretnutí s oponentmi premiéra a prezidentského kandidáta Vladimira Putina. Podľa jej svedectva vyšetrovatelia ruskej Federálnej imigračnej služby (FMS) počas výsluchu otvorene vyjadrovali nevôľu z jej kontaktov s opozíciou. Nivatová v minulosti pôsobila ako spravodajkyňa v Moskve a získala široké medzinárodné uznanie za knihu o Čečensku. V Rusku zbierala materiál pre svoju novú knihu. Vyhostili ju len tri týždne pred prezidentskými voľbami, ktorých favoritom je premiér Putin. Oficiálne ju obvinili z porušenia vízových podmienok. Ľudskoprávni aktivisti však jej vypovedanie odsúdili ako politicky motivované. Výbor na ochranu novinárov (CPJ) so sídlom v New Yorku vyzval ruské úrady, aby umožnili Nivatovej návrat, uviedli noviny Guardian.
Šéfredaktor ruskej rozhlasovej stanice Echo Moskvy Alexej Venediktov dnes oznámil, že hlavný akcionár stanice, energetická spoločnosť Gazprom, mení manažment rádia, aby zabezpečil bezproblémové informovanie pred marcovými prezidentskými voľbami. Napriek tomu, že Echo Moskvy patrí od roku 2001 pod mediálnu skupinu Gazprom Media, zostalo jeho spravodajstvo silne kritické voči vláde, píšu svetové agentúry. Venediktov uviedol, že ho Gazprom Media odvoláva z rady riaditeľov rozhlasovej stanice Echo Moskvy. Spolu s ním odchádza i zástupca doterajšieho šéfredaktora. Prezidentský kandidát, miliardár Michail Prochorov, sa ponúkol, že odkúpi stanicu Echo Moskvy, ktorú nedávno kritizoval ruský premiér a kandidát na prezidenta Vladimir Putin za to, že podľa neho "slúži zahraničným záujmom". Prochorov podľa agentúry Interfax dnes vyhlásil, že stanicu odkúpi, alebo vybaví pôžičku za nízky úrok, aby sa "zachovala nezávislosť vysielania rozhlasovej stanice Echo Moskvy". So 70 stehmi skončila moderátorka denverskej televízie KUSA-TV, ktorú v priamom prenose pohrýzol do tváre 39-kilogramový pes. Dnes to oznámila agentúra AP. Kyle Dyerová na svojej facebookovskej stránke cez víkend napísala, že nemôže hovoriť, lebo má zašité ústa a nos. K incidentu došlo ešte v stredu minulý týždeň počas priameho vstupu s majiteľom psa - požiarnikom, ktorý argentínskeho mastifa deň predtým zachránil zo zamrznutého rybníka. Čínsky úrad pre rozhlas, film a televíziu v pondelok oznámil, že tamojším televíziám obmedzí množstvo zahraničných seriálov, ktoré budú môcť vysielať. Podľa nových pravidiel televízie nebudú môcť vysielať zahraničné seriály v hlavnom vysielacom čase od siedmej do desiatej večer. Programy zahraničnej výroby budú môcť tvoriť maximálne 25 percent denného vysielacieho času. Rozhodnutie prichádza v politicky citlivom roku pre Čínu, kde sa plánuje zmena vedenia krajiny. Prezident Chu Ťin-tchao nedávno vyhlásil, že komunistická strana musí získať väčšiu kontrolu nad čínskou kultúrou.

Náhle úmrtie speváčky Whitney Houston síce vrhlo tieň na nedeľňajší 54. ročník udeľovania hudobných cien Grammy, ale spolu s úspechom britskej speváčky Adele pritiahlo k televíznym obrazovkám v USA 39 miliónov divákov, čo je druhý najvyšší počet v dejinách Grammy. Vôbec najviac, vyše 51 miliónov Američanov, sledovalo Grammy v roku 1984 po tom, ako Michael Jackson vydal svoj album Thriller. Odniesol si vtedy rekordných osem Grammy. Ratingová spoločnosť Nielsen informovala, že oproti vlaňajšku došlo tento roku k 46-percentnému nárastu sledovanosti Grammy. Divákov pritiahla k televíziám aj 23-ročná Adele, ktorá na Grammy vystúpila naživo prvýkrát od svojej novembrovej operácie hrdla. Speváčka, ktorej titul 21 bol najpredávanejším albumom minulého roka, si odniesla šesť Grammy - vo všetkých kategóriách, v ktorých bola nominovaná. Slávnostné odovzdávanie prestížnych hudobných cien zaujalo dokonca viac divákov, ako vlaňajšie filmové Oscary, ktoré sledovalo 38 miliónov divákov. Neočakáva sa, že by tohtoročné Oscary, ktoré sa budú rozdávať 26. februára, sledovanosť Grammy prekonali.

Mediálneho poradcu iránskeho prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda odsúdili na šesť mesiacov väzenia. Informovala o tom dnes iránska tlačová agentúra Mehr. Správa polooficiálnej agentúry nepriniesla žiadne ďalšie podrobnosti, ale poradca Alí Akbar Džavánfekr bol už v minulosti odsúdený za urážku najvyššieho iránskeho vodcu ajatolláha Alího Chameneího. Prípad je zrejme súčasťou prebiehajúceho boja o moc medzi Ahmadínežádovými zástancami a priaznivcami Chameneího. Džavánfekr dostal vlani v inom prípade trest rok odňatia slobody za to, že napísal, že zvyk žien zahaľovať sa oblečením od hlavy až po päty nie je pôvodne iránsky, ale bol do krajiny "dovezený". Toto pokladali duchovní, ktorí sú zástancami tvrdej línie islamu, za urážku. Neexistujú žiadne správy, že si Džavánfekr udelené tresty začal odpykávať.
Copyright © TASR 2011
Tvorca a porotca talentovej šou X Factor Simon Cowell potvrdil, že súčasťou druhého ročníka americkej verzie súťaže mala byť aj legenda Whitney Houston, ktorú našli v sobotu mŕtvu v hoteli v hoteli Beverly Hilton v Los Angeles. "Mali sme sa stretnúť v pondelok a jedným z mien, o ktorých sme mali diskutovať ako o možných mentoroch v novej sérii X Factoru, bola aj Whitney Houston," potvrdil Cowell pre šou Piers Morgan Tonight. Ako dodal, dopočul sa, že záujem stať sa jednou zo štyroch porotcov mala i samotná spevácka diva. Jej náhle úmrtie ho veľmi šokovalo. "Táto správa ma úplne zničila. Je mi za ňou smutnou. Bola nepochybne jednou z najväčších superstar všetkých čias. Jeden z najúžasnejších hlasov, aký sme v našej dobe mohli počuť," uviedol. Nových porotcov hľadá Cowell po tom, ako z X Factoru vyhodil Paulu Abdul a Nicole Scherzinger. V šou po prvom ročníku skončil aj waleský moderátor Steve Jones. Okrem Cowella v úlohe porotcu a mentora ostáva producent a skladateľ L.A. Reid, ktorý už pre ďalší ročník podpísal zmluvu. Cowell údajne zvažuje účasť Mariah Carey, aj keď sa obáva, že speváčku momentálne príliš zamestnávajú jej takmer desaťmesačné dvojičky. Médiá nedávno priniesli informácie o tom, že ponúkol 100 miliónov dolárov ročne Beyoncé, no tieto tvrdenia Cowell vyvrátil. X Factor je súťaž, do ktorej sa môžu zapojiť jednotlivci, ale aj spevácke skupiny v akomkoľvek veku. Súťažiacich, ktorí postúpia z kastingov, rozdelia do štyroch skupín - dievčatá, chlapci, skupiny a účinkujúci nad 30 rokov. Každá skupina dostane svojho mentora (jedného z porotcov), ktorý ich sprevádza celou súťažou. Prvý ročník americkej verzie vyhrala 19-ročná Melanie Amaro, ktorej mentorom bol práve Simon Cowell. Britská verzia s trochu odlišnými pravidlami má za sebou už osem ročníkov, pričom k najznámejším víťazom patria Leona Lewis (2006) a Alexandra Burke (2008). Informácie zverejnila webová stránka AceShowbiz.com Členovia Parlamentného zhromaždenia Rady Európy sa vyberú na misiu do Maďarska, kde budú skúmať kontroverzné zákony a ich vplyv na ľudské práva a slobody. Tie podľa medzinárodných inštitúcii ohrozuje nová ústava a mediálny zákon z dielne vlády premiéra Viktora Orbána. Delegácia zložená z českej poslankyne Jany Fischerovej a jej švédskej kolegyne Kerstin Lundgrenovej príde do Maďarska vo štvrtok. V Budapešti sa stretnú s tamojšími najvyššími politickými predstaviteľmi a predsedami ústavného a najvyššieho súdu. Rokovať by mali aj so zástupcami médií a mimovládnych organizácií. V prípade zistenia porušení demokratických princípov a obmedzovania ľudských práv hrozia Maďarom zo strany RE sankcie.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Znepokojenie nad postupom RTVS

Znepokojenie nad postupom RTVS

Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Banskej Bystrici vyjadruje vážne znepokojenie nad netransparentným spôsobom, akým sa v meste pod Urpínom uskutočňuje sťahovanie pracovísk verejnoprávnej televízie z Rudlovskej cesty 1 do budovy rozhlasu na Profesora Sáru 1. Uvádza sa to v uznesení, ktoré prijalo MsZ na dnešnom rokovaní na základe vystúpenia občana súvisiaceho s regionálnym štúdiom verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) v Banskej Bystrici. Ako vyplýva z uznesenia, informácie prístupné verejnosti doposiaľ svedčia o hrozbe postupnej likvidácie regionálnej televíznej tvorby a permanentnom znižovaní výroby originálnych regionálnych programov tvorivými pracovníkmi banskobystrického televízneho štúdia. "Vyslovujeme tiež prekvapenie nad neochotou poskytovať relevantné a pravdivé informácie občianskej verejnosti a samotným interným zamestnancom RTVS o zámeroch vedenia RTVS," uvádza sa v uznesení. MsZ tiež žiada primátora Banskej Bystrice Petra Gogolu, aby tlmočil výhrady zastupiteľstva výkonnému riaditeľovi Regionálneho štúdia RTVS Jánovi Zaťkovi, generálnej riaditeľke RTVS Miloslave Zemkovej a Rade RTVS s tým, aby v rámci svojich kompetencií a v súlade s medzinárodnými záväzkami SR o rozvoji regionálnej tvorby a vysielania so štatútom tejto verejnoprávnej inštitúcie zabezpečili ďalší rozvoj a nie deštrukciu regionálneho štúdia verejnoprávnej RTVS v Banskej Bystrici. A to so zachovaním tradičnej originálnej televíznej, rozhlasovej a dokumentárnej tvorby prostredníctvom miestnych profesionálnych tvorivých pracovníkov

Copyright © TASR 2011

STV NEWS

STV NEWS

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako národný koordinátor pre aktivity v oblasti bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) má vážny záujem o prenesenie Autoškoly národa vysielaného Českou televíziou na obrazovky Slovenskej televízie. V tomto smere vedie rokovania s RTVS a agentúrou Aimon, s.r.o., ktorá je vlastníkom autorských práv tohto projektu. Projekt Autoškola národa je výpravným televíznym projektom, ktorý má za sebou v Českej televízii tri živé vysielania. Na apríl je naplánované už štvrté pokračovanie. Program zábavnou formou celonárodného testu nielen zapojí širokú verejnosť do osvety v oblasti bezpečnosti na cestách, ale upozorní na časté chyby, ktoré robia ľudia za volantom. "Ministerstvo dopravy ako orgán verejnej správy zodpovedný za osvetu v oblasti bezpečnosti na cestách dlhodobo podporuje projekty, ktoré majú za cieľ znižovať nehodovosť na cestách. Projekt, ktorý poznáme z obrazoviek Českej televízie, považujeme za hodný našej podpory a veríme, že si nájde miesto na obrazovkách Slovenskej televízie a bude mať taký úspech, ako u našich susedov," uviedol riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy Ľubomír Tuchscher. "Autoškolu národa poznáme z Českej televízie. Agentúra Aimon nám tento projekt niekoľkokrát ponúkala na realizáciu, projekt sa nám zdal zaujímavý, len nás limitoval rozpočet. K realizácii Autoškoly národa môžeme napokon pristúpiť aj vďaka partnerom," povedal riaditeľ sekcie programu RTVS Andrej Miklánek. "Autoškola národa je dnes v Čechách zavedený program, ktorý spája zábavu s osvetou. Preto partnermi projektu sú tak zodpovedné štátne orgány, ako aj súkromné spoločnosti. Partnerov na Slovensku sme hľadali približne rok. Našou ambíciou je realizovať slovenskú autoškolu v polročnej periodicite ako v Českej republike," uviedol account director agentúry Aimon Pavel Buršík. Nad realizáciou projektu prevzal záštitu 1. podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Ministerstvo dopravy začalo s rokovacím konaním, ktorého výsledkom bude zmluva o partnerstve pre Autoškolu národa s agentúrou Aimon. Ministerstvo dopravy, RTVS a Aimon budú projekt prezentovať na samostatnej tlačovej konferencii, ktorá sa uskutoční na konci februára. Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou MDVRR SR Ľubomír Tuchscher.

Copyright © TASR 2011

Golden Collar Awards

Golden Collar Awards
Parson Jack Russell teriér Uggie dostal v pondelok cenu Zlatý obojok pre najlepšieho psieho herca vo filme. Desaťročný Uggie, ktorý 18. januára získal v prvom ročníku ocenení až dve nominácie za filmy The Artist (2011) a Voda pre slony (2011), bol i najväčším favoritom na zisk titulu. Ten napokon podľa očakávania získal za oceňovaný nemý čierno-biely film The Artist. Uggie pritom za účinkovanie v tejto snímke získal aj cenu Palm Dog pre psích hercov na minuloročnom filmovom festivale v Cannes. Zlaté obojky v losangeleskom hoteli Hyatt Regency Century Plaza odovzdali aj v kategóriách Najlepší pes v zahraničnom filme, Najlepší pes v televíznom seriáli, Najlepší pes v reality sérii a Najlepší pes vo filme určenom na DVD. Na podujatí sa objavili napríklad Pauley Perrette, známa ako Abby zo seriálu NCIS - Námorný vyšetrovací úrad (2003), James Cromwell, ktorý si zahral po Uggieho boku vo filme The Artist, alebo Wendie Malick z komediálneho seriálu Hot in Cleveland (2010). Magazín The Hollywood Reporter nedávno informoval, že 10-ročný talentovaný pes Uggie oficiálne odchádza do dôchodku. Na udeľovaní cien Zlatý obojok sa však po prvý raz verejne predstavil jeho brat Dash, ktorý z času na čas za Uggieho vo filmoch zaskakoval. Uggieho diváci uvidia i na tohtoročnom udeľovaní Oscarov.

Prehľad víťazov 1. ročníka cien Zlatý obojok
Najlepší pes vo filme: Uggie (The Artist) ; Najlepší pes v zahraničnom filme: Koko ako Red Dog (Red Dog) ; Najlepší pes v televíznom seriáli: Brigitte ako Stella (Taká moderná rodinka) ; Najlepší pes v reality sérii (dvaja víťazi): Hercules (Pit Boss) a Giggy (The Real Housewives of Beverly Hills) ; Najlepší pes vo filme určenom na DVD: Rody ako Marley (Marley & Me: The Puppy Years) © 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

30 % Ďurindu

30 % Ďurindu
Slovenská národná strana (SNS) chce v budúcom volebnom období presadiť zmenu zákona o vysielaní a retransmisii, ktorá by zakotvila povinnosť všetkých vysielateľov hrať minimálne 30 percent pôvodnej tvorby. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval predseda poslaneckého klubu strany Rafael Rafaj. Dnes majú vysielatelia povinnosť uprednostňovať európsku tvorbu, ktorá by podľa zákona mala zaplniť viac ako 50 percent mediálneho priestoru. Napriek tomu majú podľa Rafaja slovenskí umelci, najmä s novými dielami, problém sa presadiť. "Éter je sprivatizovaný anglo-americkou produkciou," konštatoval Rafaj. V Poľsku je podľa neho uzákonené 33-percentné kvórum pre domácu tvorbu a navyše sú špecifikované hodiny jej vysielania, aby ju médiá neodsúvali na neskoré nočné časy. "Vo Francúzsku je 40-percentné kvórum," poznamenal Rafaj. Zákon by podľa neho mohol zohľadňovať aj to, že množstvo pôvodnej československej tvorby je v českom jazyku. "Mohli by sme na príprave zmeny zákona spolupracovať s Čechmi a prípadne sa vzájomne dohodnúť," navrhol Rafaj s tým, že aj v Česku na túto tému prebieha široká verejná diskusia. "Verím, že získame podporu slovenských tvorcov, ale aj u občanov, lebo pôvodná tvorba upevňuje identitu," zdôraznil Rafaj. Dodal, že zatiaľ čo Most-Híd presadzuje zákon na podporu špecifickej menšinovej kultúry, podľa SNS je potrebné v prvom rade niečo urobiť pre slovenskú kultúru ako takú. Jedným z nástrojov by podľa neho mohol byť zákon o sponzoringu, ktorý by umožnil právnickým, ale aj fyzickým osobám nasmerovať 0,5 percenta svojich daní do kultúry, športu, školstva alebo do sociálnych vecí. "Ľudia sami budú môcť rozhodnúť. Právnické osoby budú môcť ísť ešte ďalej a adresnejšie podporovať či už filmovú tvorbu, konkrétnu školu, alebo zdravotnícke či sociálne zariadenie," uzavrel Rafaj.
Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska odvysiela v stredu o 20:05 na Dvojke STV mimoriadny okrúhly stôl s hosťami a obecenstvom. Téma: Gorila a požiadavky organizátorov protestov Hostia: zástupcovia organizátorov mítingov, politici a nezávislí analytici. Moderátori: Anna Vargová a Richard Dírer