DALITO!

23. 5. 2015

Prieskum Median SK

Prieskum Median SK

Slovenské denníky číta tretina Slovenska. Vyplýva to z výsledkov národného prieskumu spotreby, médií a životného štýlu Market & Media & Lifestyle (MML) – TGI, ktorý zverejnila spoločnosť Median Sk.
Prieskum mapujúci posledný kvartál uplynulého a prvý kvartál tohto roka ukázal čítanosť denníkov v kategórii „čítal(a) posledné vydanie“ na úrovni 33 percent populácie vo veku 14 až 79 rokov.
Oproti predošlému obdobiu (3. a 4. kvartál) sa čítanosť nezmenila. Rovnako nezmenené ostáva i poradie jednotlivých titulov. Dlhodobo najčítanejší Nový Čas spadol o jedno percento na aktuálnych 16 percent. Druhý je denník Pravda a tretí denník Sme, oba zhodne s čítanosťou na úrovni 7 percent.
Za nimi nasledujú denníky Plus jeden deň (6 percent), Šport (4 percentá), Hospodárke noviny a Korzár (oba čítanosť 3 percentá) a napokon Új Szó (2 percentá).
Čítanosť týždenníkov opäť klesla – tentoraz o jedno percento na 41 percent. Takéto množstvo ľudí vo veku od 14 do 79 rokov si prelistovalo alebo prečítalo niektorý z monitorovaných týždenníkov. Samotné tituly svoje výsledky v porovnaní z 3. a 4. kvartálom 2014 obhájili.
Na prvom mieste je týždenník Plus 7 dní s čítanosťou 9 percent, druhú priečku obsadil Život so 7 percentami. Báječná žena dosiahla, rovnako ako týždenník Nový Čas pre ženy, čítanosť 6 percent. Na piatom mieste je Eurotelevízia s 5 percentami, ďalej nasleduje Slovenka so 4 percentami. Čítanosť Katolíckych novín dosiahla 3 percentá.
Na rovnakej úrovni - 17 percent opäť ostala čítanosť dvojtýždenníkov. Poradie sa však premiešalo. Najčítanejším titulom je opäť TV Max so 6 percentami. Nasledujú TELE plus, Bratislavské noviny a Relax s 3 percentami, Bratislavský kuriér a dvojtýždenník Žena dosahujú čítanosť jedno percento. Sieť titulov Echo dosiahla čítanosť 3 percentá.
O jedno percento narástla čítanosť mesačníkov, ktorá sa vrátila na úroveň 46 percent. Poradie otvára časopis Zdravie s 8 percentami, nasleduje mesačník Záhradkár so 7 percentami, mesačníky Eva so 6-percentnou čítanosťou, ďalej EMMA (5 percent), Nový Čas Krížovky a Kam do mesta (4 percentá) a Nový Čas Bývanie s čítanosťou 3 percentá.
Prieskum MML-TGI bol realizovaný na vzorke 4434 občanov SR vo veku od 14 do 79 rokov. Uskutočnil sa v termíne od 15. 9. 2014 do 14. 12. 2014 a od 5. 1. 2015 do 29. 3. 2015. Celkovo bolo monitorovaných 259 tlačených médií.

Copyright © TASR 2015

TO JE TV !

TO JE TV !


A nebudú kluby platiť televíziám ?

A nebudú kluby platiť televíziám ?


Všetkých dvanásť účastníkov najvyššej slovenskej futbalovej súťaže verejným vyhlásením deklarovalo, že aktuálnu finančnú ponuku na získanie televíznych vysielacích práv pre budúcu sezónu 2015/2016 považuje za neprijateľnú. V tomto ročníku bola ich hodnota 1,1 milióna eur, no pre nový prišlo k 50-percentnému poklesu. Pre kluby by bolo akceptovateľné minimálne zachovanie tohtosezónnej sumy. Svoj zámer na štvrtkovej popoludňajšej tlačovej besede prezentoval generálny manažér AS Trenčín Róbert Rybníček, Viktor Blažek zastávajúci rovnaký post v FC Spartak Trnava, prezident Únie ligových klubov (ÚLK) Ivan Kozák a výkonný riaditeľ ÚLK Michal Mertinyák.
“Nie som tu len za AS. Som zástupcom tímu, ktorý je súčasťou ÚLK. Predaj televíznych a marketingových práv som zažil už v minulosti a súčasná situácia je neprijateľná až zarážajúca. Takto to vnímajú všetci podpísaní štatutárni zástupcovia klubov. Všade v civilizovanom svete, kde má futbal nemalé zázemie, tvoria spomenuté príjmy 30 - 50 percent ročného rozpočtu jednotlivých mužstiev. U nás je to 3 - 6 percent, čo je v rámci HDP dehonestujúce. Nežiadame niečo, čo by nemalo súvis s aktuálnou pozíciou slovenského futbalu. Máme možnosť novej infraštruktúry a hľadáme partnera, ktorý nám umožní futbal ako produkt posunúť tam, kam patrí,” zneli slová Róberta Rybníčka.
“V našich súťažiach sú veľké talenty, z nich profitujú slovenské reprezentácie všetkých vekových kategórií. Aj hráči terajšieho ‘áčka' vyšli z našej ligy. Únia ligových klubov v spolupráci s partnermi vrátane Slovenského futbalového zväzu priniesla nové projekty. Prvou lastovičkou je štadión v Trnave,” povedal Ivan Kozák. Na jeho slová nadviazal Viktor Blažek:
“Dospeli sme k jednotnému záveru - situácia je kritická. Rozpočet sa tvorí aj na základe vysielacích a marketingových práv. Pokiaľ by sme pristúpili na tento trend, kvalita by musela ísť jednoznačne dolu. V Trnave pritom budú pre televízne štáby pripravené perfektné podmienky. Problematiku poznám z oboch strán. Chápem aj spoločnosti, ktoré vstúpili do tendra. Musia mať sledovanosť a neísť do straty. Na druhej strane, treba si uvedomiť, že futbal ako produkt má svoju hodnotu. Ak sa na to nebudeme pozerať z tohto pohľadu, pochybili sme.”
Na štvrtkovej tlačovej besede tiež odznelo, že fortunaligisti a ÚLK by sa radi vyhli krajnému riešeniu, no súčasné sumy nebudú akceptovať. To by znamenalo, že najvyššia slovenská súťaž bude v nasledujúcom ročníku chýbať na televíznych obrazovkách. "Na prvom mieste je fanúšik, má právo sledovať ligový futbal aj v televízii," doplnil Ivan Kozák. Ten sa vyjadril aj k plánovanému zúženiu Fortuna ligy: “Väčšina členov sa zhodla, že ide o najlepšie riešenie. Štvorkolový systém s desiatimi účastníkmi je spravodlivejší."
©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

22. 5. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ruský regulačný orgán Roskomnadzor varoval spoločnosti Google, Twitter a Facebook, že porušujú ruské zákony týkajúce sa internetu. Hovorca regulačného úradu Vadim Ampelonsky zároveň vo štvrtok uviedol, že spoločnosti riskujú zablokovanie, ak ich činnosť nebude v súlade s pravidlami. "V našich listoch pripomíname spoločnostiam dôsledky porušovania legislatívy,“ povedal. Zároveň uviedol, že vzhľadom na šifrovaciu technológiu, ktorú tieto tri firmy používajú, Rusko nemá možnosť blokovať konkrétne internetové stránky, takže blokovanie určitého obsahu je možné jedine zablokovaním celej služby.
Roskomnadzor žiada spoločnosti, aby rešpektovali internetové zákony, ktoré kritici prezidenta Vladimira Putina považujú za cenzúru. Podľa ruských zákonov musia spoločnosti Google, Twitter a Facebook odovzdávať informácie o blogeroch, ktorí majú viac ako 3 tisíc čitateľov denne. Taktiež musia blokovať prístup na stránky, ktorých obsah podľa úradu Roskomnadzor vyvoláva "neschválené protesty a nepokoje“.
Spoločnosť Facebook uviedla, že na vládne žiadosti o údaje odpovedá v súlade s politikou spoločnosti a v súlade s regionálnymi zákonmi a medzinárodnými štandardmi. Z údajov na stránke spoločnosti vyplýva, že firma Facebook odmietla obidve z dvoch žiadostí ruskej vlády o údaje o užívateľoch. Na druhej strane spoločnosť poskytla americkým súdom údaje v takmer 80 prípadoch zo 14 tisíc žiadostí.
V podobnej miere komunikuje s americkými súdmi aj spoločnosť Twitter. V druhej polovici minulého roka však spoločnosť odmietla 108 žiadostí ruskej vlády. Firma Google reagovala na žiadosti ruskej vlády v piatich percentách zo 134 žiadostí. To je taktiež výrazne menej ako v prípade komunikácie s americkými úradmi.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Posledný televízny duel prezidentských kandidátov v Poľsku, ktorý sa uskutočnil vo štvrtok večer, priniesol u voličov jasné víťazstvo Bronislawa Komorowského. Úradujúci prezident krajiny urobil lepší dojem na 45 percent oslovených, kým jeho vyzývateľa Andrzeja Dudu videlo v tomto postavení 30 percent respondentov. Ostávajúcich 25 percent odpovedalo "ťažko povedať" alebo jednoducho nevedelo odpovedať.
Vyplynulo to z telefonického prieskumu verejnej mienky inštitútu Millward Brown pre spravodajskú televíziu TVN24
V inom prieskume, ktorý sa týkal troch blokov 70-minútového súboja kandidátov pred televíznymi kamerami, sa takmer polovica opýtaných vyjadrila, že najviac podnetov pre rozhodnutie koho voliť získala v druhej časti týkajúcej sa ekonomických otázok. Ostávajúce dva bloky, vnútropolitický a zahraničnopolitický, získali približne štvrtinu hlasov voličov.
Analytici však upozorňujú, že štvrtkový duel nebude mať veľký vplyv na nedeľňajšie výsledky hlasovania, pretože väčšina voličov už má svojho favorita a navyše majú kandidáti, vzhľadom na sobotňajšie moratórium, krátky čas na prípadné využitie slabých stránok rivala alebo jeho problematických názorov z diskusie.
Taktiež sa zhodujú, že kým prvý televízny duel výrazne ovplyvnil kampaň pred rozhodujúcim druhým kolom, ten druhý vnímali ako miestami chaotický, nezriedka neprehľadný, aj keď mimoriadne ostrý.

Dva muži zajatí počas uplynulého víkendu v Luhanskej oblasti na východe Ukrajiny sa o svojom prepustení z ozbrojených síl Ruskej federácie, ktoré údajne podpísali ešte vlani v decembri, dozvedeli až teraz od novinárov. Informovala o tom dnes ukrajinská agentúra UNIAN s odvolaním sa na ruský denník Novaja gazeta, ktorého spravodajca sa s ruskými zajatcami stretol.
Zajatec Alexandr Alexandrov novinárovi denníka na otázku, či je príslušníkom ruskej armády, odpovedal: "Som občanom Ruskej federácie. Vojakom v aktívnej službe. Nijakú žiadosť o prepustenie z armády som nepísal".
Informáciu, že vojakom ruskej armády nie je od decembra roku 2014, počul prvýkrát od novinára. "Nevedel som to. Pravdu povediac, teraz ste ma trochu šokovali," uviedol Alexandrov.
Vyhlásil, že nie je žiadnym teroristom a na Ukrajine bol na rozkaz nadriadených. Alexandrov súčasne vyhlásil, že nechápe, prečo sa ho zrieka nielen ruská armáda, ale aj jeho žena, ktoré pre ruské médiá potvrdila, že jej manžel už nie je vojakom Ruskej federácie a že o jeho ceste na východ Ukrajiny nevedela.
Informáciu o podaní žiadosti o uvoľnenie z ruských ozbrojených síl poprel aj druhý zajatec, Jevgenij Jerofejev, ktorý uviedol, že sa s Alexandrovom ocitli "v informačnom vákuu" a nevedia, čo sa deje. Kritizoval, že doteraz ich nekontaktoval žiadny predstaviteľ Ruska. "Som občanom Ruska. Neviem, čo sa deje a ako sa to celé skončí," konštatoval.
Ukrajinská tajná služba SBU začiatkom tohto týždňa oznámila, že oboch zajatcov na Ukrajine obvinia z členstva v teroristickej organizácii. Hovorca ruského prezidenta Vladimira Putina Dmitrij Peskov v tejto situácii znova zopakoval, že v Donbase nie sú žiadni ruskí vojaci, i keď ruské ministerstvo obrany žiada prepustenie oboch zajatcov.
Na žiadosť novinára denníka Novej gazety o komentár tvrdenia Kremľa, že na Ukrajine ruská armáda nie je, Alexandrov uviedol: "Ako vidíte, je. Len je nevýhodné priznať to".
Novaja gazeta píše, že obaja muži sú momentálne hospitalizovaní a zotavujú sa zo zranení. Nemocničné krídlo, v ktorom sa nachádzajú ich izby, stráži viacero mužov v civile. Navštívili ich už predstavitelia Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe, Červeného kríža, advokát i psychológ. V súlade s medzinárodným právom majú možnosť navštíviť ich aj pracovníci ruského konzulátu, doteraz však tak neurobili, uviedla Novaja gazeta.

Copyright © TASR 2015

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Politická reklama pri referende sa aj naďalej regulovať nebude. Poslanci KDH dnes neuspeli s novelou zákona o volebnej kampani, ktorá mala takúto reguláciu priniesť, pretože podľa kresťanských demokratov zákonodarca pri prijímaní tzv. volebných kódexov túto problematiku opomenul.
Predstavitelia KDH upozorňovali na nastávajúci trend používať referendum ako politický nástroj na presadenie politických záujmov. "Takáto snaha nemusí byť z povahy veci zlým prostriedkom, avšak je potrebné ju regulovať. Je iste nemilým trendom v zákonodarnom zbore upravovať veci ex post, teda po tom, ako nastanú, avšak úlohou zákonodarcu je predovšetkým regulácia vzťahov budúcich, teda úprava a regulácia problémov ešte predtým, ako vzniknú," uviedli v dôvodovej správe. Riešenie krízových situácií spätne by malo byť výnimkou, nie pravidlom.
Neschválená novela mala cez legislatívny odkaz na už upravenú politickú reklamu pri volebnej kampani vo voľbách do NR SR či Európskeho parlamentu regulovať i politickú reklamu pri konaní referenda.
Právna norma mala tiež zvýšiť povedomie občanov vo vzťahu k referendu, výkonu volebného práva ako takého a demokracii samotnej. "RTVS je verejnoprávne médium, na ktorého financovaní sa podieľa občan nielen nepriamo prostredníctvom štátneho rozpočtu, ale i priamo prostredníctvom koncesionárskych poplatkov. Teda je možno legitímne očakávať, že RTVS bude poskytovať priestor pre možnosť reklamy, ergo informácie o referende," píše sa v návrhu.

Copyright © TASR 2015

2015 | Eurovision Song Contest

2015 | Eurovision Song Contest


Postup do najužšieho výberu jubilejného 60. ročníka piesňovej súťaže Eurovízia si v druhom semifinále, ktoré sa konalo vo štvrtok večer v rakúskej metropole Viedeň, vybojovala desiatka ďalších krajín. Do finále postúpili Azerbajdžan, Cyprus, Izrael, Čierna Hora, Lotyšsko, Litva, Nórsko, Poľsko, Slovinsko a Švédsko, informovala agentúra DPA.
Do finále, ktoré sa uskutoční v sobotu 23. mája vo viedenskej Stadthalle, sa v utorkovom prvom semifinále dostali Albánsko, Arménsko, Belgicko, Estónsko, Grécko, Gruzínsko, Maďarsko, Rumunsko, Rusko a Srbsko. Na galavečeri sa k dvadsiatke finalistov pripojí hostiteľská krajina Rakúsko, päť hlavných sponzorských krajín (Francúzsko, Nemecko, Španielsko, Taliansko a Spojené kráľovstvo), ako aj čestný hosť, ktorým je tohto roku Austrália.
Súťaž sa koná nepretržite od roku 1956 a je jedným z najdlhšie vysielaných televíznych programov na svete. Pôvodným zámerom jej vzniku bolo prispieť k upevneniu vzťahov medzi jednotlivými národmi Európy po druhej svetovej vojne. Vysiela sa však aj v Austrálii, Japonsku, USA či Brazílii. Eurovíziu (Eurovision Song Contest) organizuje Európska vysielacia únia (EBU).

Copyright © TASR 2015

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Digitalizácia v Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS) napreduje. "Dokončené bolo digitalizačné pracovisko pre zvukové kultúrne objekty v rozhlase, vybudované bolo digitalizačné pracovisko pre zvukovo-obrazové kultúrne objekty v televízii, agentúru SITA o tom informoval PR manažér RTVS Juraj Kadáš. "Zdigitalizovaných bolo 49 953 audio kultúrnych objektov, z toho 2 000 videoobjektov. Do konca projektu má byť zdigitalizovaných minimálne 49 700 audio- a 8 000 videoobjektov," dodal Kadáš s tým, že projekt predĺžili do novembra tohto roka.
RTVS je do národného projektu Digitálna audiovízia zapojený spolu so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ). Hlavným cieľom projektu je digitalizácia časti zbierok audiovizuálnych objektov. Pôvodne mal SFÚ do 30. júna zdigitalizovať 1 000 filmových objektov a RTVS 57 700 zvukovo-obrazových objektov.
Národný projekt č. 5 - Digitálna audiovízia je súčasťou Stratégie rozvoja pamäťových a fondových inštitúcií a obnovy ich národnej infraštruktúry rezortu kultúry a aj súčasťou zoznamu národných projektov v Operačnom programe Informatizácia spoločnosti (OPIS). Svojím rozsahom je jedinečný v európskom regióne a vytvorí predpoklady pre systematickú digitalizáciu audiovizuálneho dedičstva nielen do roku 2015, keď sa ukončia jeho hlavné aktivity, ale aj na minimálne ďalších päť rokov. Jeho hlavným cieľom je digitalizácia časti zbierok audiovizuálnych objektov. Na projekt je schválených 24 089 940,37 eura, z toho pre SFÚ je určených 15 439 576,48 eura a pre RTVS 8 650 363,89 eura.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
 
 
“Vymyslela sa tu Rostasova konšpiračná teória o kazítkach,” povedala. Pán Martvoň, to vy ste kazítko. Len kde vás reklamovať, koho potrestať?”
Lucia Nicholsonová

„Naprosto souhlasím s imigrační politikou naší vlády, která je založena na zásadě, že uprchlíkům je třeba pomáhat na jejich území a nikoliv je vozit do zcela odlišného kulturního prostředí. Nehledě na to, že se mezi nimi mohou vyskytovat i džihádisté, kteří nám vyhodí do povětří Pražský hrad.“
Miloš Zeman

„Na chlapa si hraj někde jinde, ne přede mnou. Všude se za mě stydíš, vole. Lítám jako kráva. Ty jsi normální primitiv, vole. Nebudu ti dělat poskoka. Nebereš mě jako partnera, šikanuješ mě. Doma držíš hubu a krok, vole. To je vidět, kdo tam nosí kalhoty. „
Jana Nagyová Nečasová

„Jaňulko, prosím tě, já nemám sílu se hádat, já jsem úplně grogy.“
Petr Nečas

„Já tady kvůli tobě nasazuju krk, nasazuju všechno!“ „Já chci partnera, já nechci šéfa! „
Jana Nagyová Nečasová

„Vždyť já nechci být šéf, já už toho taky mám plné zuby“.
Petr Nečas

“Som slovenčinár a mám rád slovné druhy. Je spojka “a”. A nás učí hovoriť áno, A nás chráni pred buď alebo, A nám umožňuje kritizovať obe strany, A nám umožňuje tešiť sa z oboch strán, A je tajomstvo všadeprítomného paradoxu, A je cestou milosrdenstva, A umožňuje každodennú praktickú lásku… Som rád, že sme so Štefanom Kuffom ponúkli človeka, ktorý demonštruje silu spojky A.”
Marián Kvasnička, poslanec KDH

“Spolupráca s pánom poslancom Frešom bude štandardná, tak ako je štandardná s každým poslancom Smeru.”
Ľubomír Galko

"Ja naozaj necítim nejaký zlý pocit okolo tohoto teraz. Neviem prečo teraz v parlamente nie je Mitrík, ani kde momentálne je. "
Pavol Frešo

CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL

Učitelia, rodičia a aktivisti za slobodu médií vyzvali francúzsku políciu, aby konala po tom, ako parížsky tínedžer dostal vyhrážky smrťou za vydanie školských novín, venované útoku islamských extrémistov na satirický týždenník Charlie Hebdo.
      Sedemnásťročný študent a zároveň šéfredaktor novín na strednej škole Marcelina Berthelota na parížskom predmestí Saint-Maur des Fossés dostal sedem vyhrážok, ako informovala organizácia Reportéri bez hraníc. Medzi vyhrážkami boli aj listy zaslané spolu s nábojmi a hákovými krížmi - niektoré mu poslali domov, ostatné mu nechali v jeho uzamykateľnej školskej skrinke.
      Špeciálne vydanie školských novín obsahovalo eseje a básne o útoku na týždenník Charlie Hebdo zo 7. januára. Medzi 12 zabitými obeťami bol aj otec jedného študenta tejto školy, informovala tlačová agentúra AP.
      Učitelia školy sa vyhrážali, že prestanú pracovať, a vyjadrili znepokojenie, že polícia nepodniká dostatočné kroky na ochranu školy ani pre zastavenie vyhrážok.



Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

V Číne stiahli z vysielania kontroverzný vojnový seriál, v ktorom počas ľúbostnej scény vytiahnu žene z rozkroku granát určený na zabitie japonských vojakov. Informovali o tom dnes spravodajské agentúry Reuters a AP.
Čínska štátna tlačová agentúra Sinchua dnes uviedla, že tamojší úrad na reguláciu médií začal prešetrovať televízny seriál "Porazme diablov", venovaný odboju čínskeho ľudu voči japonským okupantom z čias druhej svetovej vojny.
Kritizovanú snímku s 58 epizódami, ktorú rozporuplne vníma aj samotná čínska verejnosť a médiá, začali vysielať 7. mája tohto roka, avšak jej pokračovanie medzičasom televízne stanice zastavili.
"V tej scéne (s granátom) sú problémy," citovala Sinchua nemenovaného predstaviteľa kancelárie regulačného orgánu vo východočínskej provincii Šan-tung.
Scéna prichádza v momente, keď žena navštívi vo väzení svojho priateľa - komunistu zadržaného japonskými vojakmi. Ten siahne priateľke pod šaty a vytiahne odtiaľ ukrytý granát, ktorý žena následne odpáli a zavraždí tak všetkých ľudí vo väzenskej cele.
Boj proti Japoncom počas druhej svetovej vojny je populárnym motívom pre televízne programy vysielané v Číne, ktoré sa považujú za vlastenecké a navyše sa ľahko vyhnú striktnej cenzúre vládnucej komunistickej strany. V prípade seriálu "Porazme diablov" však tvorcov obvinili z provokácie pod zámienkou patriotizmu, píše AP.

Za prepustenie saudskoarabského blogera Ráifa Badawího demonštrovali dnes v Berlíne dezignovaný intendant tamojšej divadelnej scény Volksbühne Chris Dercon a americká rockerka, poetka, pesničkárka Patti Smithová.
Na Postupimskom námestí nemeckej metropoly žiadali spoločne s Badawího manželkou aj slobodu cestovania pre čínskeho umelca, disidenta Aj Wej-weja.
Medzinárodná organizácia na ochranu ľudských práv Amnesty International ocenila dnes neprítomného Číňana a legendu nielen americkej folkovej scény, speváčku Joan Baezovú ako "vyslancov svedomia", informovala tlačová agentúra DPA.
Na spoločnej tlačovej konferencii sa obe zámorské legendy hudobnej scény netajili svojou spoločenskou angažovanosťou.
"Je ilúziou domnievať sa, že možno všetko vyriešiť," nechala sa počuť Patti Smithová (68), avšak dodala: "Ak si kapitán lode, potom sa nevzdáš ani za búrky". Osobne by si ako matka želala, aby to vo svete bolo čo najlepšie. "Som humanistka, robím si celý čas starosti o ľudí," vyznala sa.
Joan Baezová v reakcii na otázku, ktorý boj považuje za najdôležitejší, konštatovala, že priority niet. "Najdôležitejšie je, kam Ťa srdce ťahá," uviedla
Pri príležitosti udelenia ocenenia Veľvyslanec svedomia bol Dom Berlínskych slávností dnes večer dejiskom slávnostného koncertu.

Čínska vláda zvýšila kontrolu internetu - opatrenia všeobecne známe pod názvom "Veľký čínsky firewall" - v čase, keď sa odhaduje, že približne polovica z 1,3 miliardy obyvateľov krajiny používa internet. Napísala to dnes agentúra DPA.
Peking posilnil blokovanie prístupov k službám spoločnosti Google, ako napríklad Gmail a Google maps, a zasahuje do služieb Virtuálnych privátnych sietí (VPN). Tie môžu obísť firewall tým, že sa javí, akoby sa používateľ pripájal na internet z iného miesta či krajiny.
Medzi zakázané internetové stránky patria v Číne aj weby sociálnych sietí Facebook či Twitter, viacerých medzinárodných humanitárnych organizácií, ale aj niekoľkých médií ako napríklad denníka New York Times či ekonomickej tlačovej agentúry Bloomberg.
Podľa Čínskeho internetového informačného centra sa počet používateľov internetu ku koncu roku 2014 vyšplhal na 648 miliónov.

Copyright © TASR 2015

Anglický televízny moderátor Jeremy Clarkson považuje stratu miesta v populárnej motoristickej relácii Top Gear za vlastnú hlúpu chybu. Päťdesiatpäťročný rodák z Doncasteru to povedal pre BBC Radio 2. Dôvodom prepustenia známeho moderátora bol incident, pri ktorom Clarkson napadol Oisina Tymona, jedného z producentov programu.
Ako Clarkson uviedol v rozhovore, šou v ňom po odchode zanechala veľkú dieru, ktorú potrebuje zaplniť. "Bol som v BBC 27 rokov. Keď sa po 27 rokoch vynoríte, zistíte, že svet sa zmenil," uviedol. Okrem toho priznal, že reláciu vnímal ako svoje dieťa. "Zbožňoval som ju. Pracoval som aj v noci a zaujímal sa o každý detail," vyjadril sa. "A náhle vás požiadajú, aby ste to viac nerobili. Bol som veľmi smutný," doplnil. Zároveň prezradil, že po tom, čo s ním BBC neobnovila kontrakt, odmietal komunikáciu s ďalšími vysielateľmi, ktorí mali oňho a jeho tím záujem. "Bol by som blázon, keby som do niečoho skočil," povedal.
Clarkson napadol Tymona 4. marca, pretože mu producent po nakrúcaní nezabezpečil teplé jedlo. Tymon, ktorý mal zranené ústa, sa následne sám odviezol do nemocnice, pričom si myslel, že príde o prácu. Na moderátora preto ani nepodal oficiálnu sťažnosť vedeniu BBC. To sa o incidente dozvedelo až od samotného Clarksona, ktorého 10. marca suspendovali na neurčito, pričom pozastavili aj vysielanie Top Gearu. Fanúšikovia relácie na toto rozhodnutie zareagovali spustením online petície, prostredníctvom ktorej žiadali Clarksonov návrat. Podpísalo ju viac než milión ľudí. Vedenie BBC taktiež spustilo vyšetrovanie, ktoré viedol riaditeľ BBC Scotland Ken McQuarrie. Ten výsledky odovzdal generálnemu riaditeľovi Tonymu Hallovi, ktorý 25. marca oznámil, že s Clarksonom pre porušenie interných predpisov neobnovia kontrakt. O niekoľko hodín neskôr dostal Hall e-mail, v ktorom sa mu vyhrážali smrťou. Clarkson neskôr prezradil, že dva dni pred napadnutím Tymona mu lekár oznámil, že má pravdepodobne rakovinu jazyka.
Päťdesiatpäťročný Jeremy Clarkson je televízny moderátor a spisovateľ, ktorý sa preslávil práve vďaka programu Top Gear. V ňom pôsobil najprv v rokoch 1988 až 2000 a potom od roku 2002 v novom formáte. Uvádzal tiež prvú sezónu programu Robot Wars, viacero iných motoristických relácií a v rokoch 1998 až 2000 mal vlastnú talkšou s názvom Clarkson. Je autorom štrnástich kníh.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

21. 5. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS UPDATE

SLOVAK MEDIA NEWS UPDATE

Výbor NRSR pre kultúru a médiá by mal hovoriť o rozhodnutí vlády neodpovedať na otázky Denníka N dnes večer. Opoziční poslanci Daniel Krajcer (nezaradený) a Jozef Viskupič (OĽaNO) zvolanie výboru na večernú hodinu kritizujú.
"Výbor bol zvolaný veľmi nekorektne. Včera v noci sme dostali mail, že sa výbor uskutoční dnes vo večerných hodinách po ukončení pléna. Doteraz nevieme, či za účasti premiéra, alebo bez nej," opísal Viskupič.
Večerné rokovanie o takej vážnej téme, ako je diskriminácia v prípade prístupu k informáciám, podľa Viskupiča nie je v poriadku. Krajcer pripomenul, že predseda parlamentu Peter Pellegrini (Smer-SD) pri nástupe do funkcie sľúbil, že nočné rokovania v parlamente nebudú.
Opoziční poslanci považujú rozhodnutie vlády neodpovedať na otázky Denníka N za nehorázne, nezákonné a drzé. Vysvetlenia chcú počuť od premiéra Roberta Fica aj od ministra kultúry Mareka Maďariča (obaja Smer-SD). Krajcer považuje prípad zákazu komunikovať s denníkom za návrat k mečiarizmu.
"Množia sa nám prípady návratu mečiarizmu. Máme tu škandalóznu privatizáciu Slovak Telekomu bez výberového konania a návrat mečiarizmu platí aj v prípade rozhodnutia vlády ignorovať konkrétny denník," vyhlásil.
Poslanci sa chcú premiéra Fica aj ministra Maďariča spýtať, či je podľa nich rozhodnutie vlády skutočne v súlade s Ústavou SR a tlačovým zákonom. Podľa Krajcera je rozhodnutie vlády v rozpore nielen s tlačovým zákonom, ale aj s Ústavou SR.

Copyright © TASR 2015
Parlamentný výbor pre kultúru a médiá dnes odmietol rokovať o neinformovaní niektorých médií členmi vlády. O rokovanie požiadali opoziční poslanci, ktorí sú členmi výboru. Daniel Krajcer požadoval, aby sa o programe dnešného rokovania nehlasovalo, ale hneď o ňom začali rokovať, pretože ide o mimoriadnu schôdzu výboru. Podľa opozície sa totiž o programe mimoriadne zvolaných výborov hlasovať nemá. To odmietol predseda výboru Dušan Jarjabek s tým, že rokovací poriadok stanovuje, že program schôdze výborov sa schvaľuje. Podľa Jarjabka iniciatíva opozičných poslancov je zbytočná a ide len o búrku v pohári vody. "Overoval som si na viacerých ministerstvách a normálne poskytujú informácie všetkým médiám," povedal Jarjabek pre agentúru SITA. Podľa neho je to len predvolebná kampaň opozičných poslancov.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

SLOVAK WEB NEWS

SLOVAK WEB NEWS

Spravodajské weby navštívilo v apríli viac ako 2,5 milióna slovenských internetových užívateľov, čo je najviac zo všetkých webových kategórií. Medzi ďalšie webové stránky s vysokou návštevnosťou patrili v minulom mesiaci takisto Služby, mapy, cestovné poriadky s 2,1 milióna návštevníkov.
V uplynulom mesiaci zaznamenali webové stránky zapojené do výskumu AIMmonitor takmer 3,4 milióna návštevníkov z počítačov zo Slovenska, ktorí na nich vykonali takmer 1,3 miliardy zobrazení stránok. Počet zahraničných užívateľov dosiahol necelých 800.000. Najviac času strávili užívatelia na zoznamovacích serveroch.
Webové stránky zapojené do výskumu navštívilo z mobilných zariadení 1,6 milióna užívateľov zo Slovenska a 300.000 zo zahraničia. Na týchto weboch bolo vykonaných celkovo viac ako 430 miliónov zobrazení stránok. Najvyšší podiel mobilnej návštevnosti sa zaznamenal u kategórie Služby, mapy, cestovné poriadky, kde viac ako 40 % zobrazení stránok pochádza z mobilných telefónov a tabletov.
Veľkosť internetovej populácie Slovenska presiahla v apríli hodnotu 3,5 milióna. V jej sociodemografickom zložení je viac žien (51 %) ako mužov, avšak muži vykonávajú viac zobrazení stránok (52 %). Najviac internetových užívateľov pochádzalo z Prešovského kraja (15 %) a z obcí s počtom 1000 až 4999 obyvateľov (30 %).
TASR informovala Izabela Urbanová, PR manažérka spoločnosti Gemius, ktorá AIMmonitor realizuje.

Copyright © TASR 2015

RADA RTVS

RADA RTVS
Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) dnes na svojom zasadnutí v Košiciach prerokovala a vzala na vedomie Komplexnú správu o organizácii, činnosti a rozvoji štúdia RTVS v Košiciach. Problémom košického štúdia ostáva zlý stav objektov televíznej zložky na Rastislavovej ulici. Stavebná rekonštrukcia by si podľa odhadov vyžadovala zhruba 1,5 milióna eur bez DPH, na ktoré RTVS nemá zdroje.
"Existujúce finančné prostriedky na investície sú iba na technológie," uviedol generálny riaditeľ verejnoprávneho média Václav Mika. V košickom štúdiu sa tak podľa jeho slov aspoň darí dobiehať technologický dlh.
Televízny areál si podľa správy, ktorú rade predniesol výkonný riaditeľ Štúdia RTVS Košice Juraj Hidvéghy, vyžaduje zásadnú rekonštrukciu niekoľkých objektov vrátane technologickej obmeny výrobno-vysielacích zariadení. "Zámerom je realizácia optimálnej priestorovej dislokácie rozľahlého komplexu vrátane strižní, záznamových a dabingových pracovísk. Areál po rekonštrukcii by mal pozostávať z troch objektov, z ktorých dva budú stavebne prepojené, a vrátnice," uviedol Hidvéghy. Následne by bolo podľa neho možné odpredať objekty, ktoré sa po dislokácii stanú nepotrebnými.
Rozhlasový areál RTVS leží na Moyzesovej ulici, jeho administratívne priestory postačujú pre programové a prevádzkové potreby. V správe sa ďalej uvádza, že synergia medzi rozhlasovou a televíznou zložkou sa najvýraznejšie prejavuje v administratívnej rovine, komplexne je však v štúdiu nízka.
"Aktuálny stav v Košiciach je odpoveďou na to, či zlúčenie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu bolo premysleným krokom. Ja odpovedám, že nie. To, že sa to z núdze cnosť podarilo urobiť v Banskej Bystrici, je super, ale v Košiciach, ako aj sám pán výkonný riaditeľ priznal, tá synergia je v podstate minimálna," uviedol pre TASR predseda Rady RTVS Igor Gallo.
Časti členov Rady RTVS chýbala v správe hlbšia vízia budúceho smerovania regionálneho štúdia do budúcna. Poukazovali aj na nevyužitú možnosť získať investičné prostriedky v rámci projektu Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) Košice 2013.

Copyright © TASR 2015

RTVS NEWS


RTVS NEWS

RTVS zakúpila od Českej televízie licenčné práva na niekoľko zaujímavých titulov za 23.780 EUR.
Diváci sa tak budú môcť tešiť na tituly ako Princezna a písař, Nejmenší slon na světě, Vivaldiano I, Vivaldiano II , Tři životy, Nesmrtelná teta , Kolja , Dvanáct měsíčků či Slovácko sa nesúdí.

2015 | Eurovision Song Contest

2015 | Eurovision Song Contest

Ani nepriaznivé počasie včera neodradilo vo Viedni stovky, neskôr tisícky nadšencov Eurovíznej pesničkovej súťaže, aby aj pod dáždnikmi sledovali program v tzv. Eurovision Village na Radničnom námestí rakúskej metropoly.
Popri vystúpení interpretov, ktorí budú ako nasadení reprezentovať piatich najväčších prispievateľov do Európskej vysielacej únie (EBU) v sobotňajšom finále, a prezentácii austrálskej súťažnej piesne sa tu dnešok niesol v znamení prvého rakúskeho víťaza podujatia z roku 1966. Udo Jürgens vtedy vybojoval suverénne prvenstvo v Luxemburgu so songom Merci Cherie, a to na podujatí, ktoré nieslo ešte pôvodný názov Veľká cena Eurovízie.
V mene skladateľa, aranžéra, klaviristu a speváka, ktorý zomrel na sklonku minulého roka uprostred koncertného turné, si ocenenia v podobe početných platinových a zlatých platní za predaj nosičov s nahrávkami Uda Jürgensa v Rakúsku, Nemecku i Švajčiarsku prevzal jeho syn John.
"Mám rád Viedeň a môj otec tiež miloval Viedeň. Naša rodina je neuveriteľne hrdá, že tu nájde miesto svojho posledného odpočinku," uviedol syn muža, považovaného za jedného z najväčších zabávačov a súčasne najpopulárnejších spevákov z nemecky hovoriacich krajín uplynulých desaťročí.
Jürgens jr. súčasne zdôraznil, že jeho otec bol vďačný za každý deň, keď sa stretol s milovaným publikom, ktoré sa tešilo na jeho songy, kupovalo nosičke s jeho nahrávkami a navštevovalo jeho koncerty, na ktorých robil to, čo mal najradšej - bol na scéne, hral a spieval.
Vo večerných hodinách sa Jürgensovým obdivovateľom naskytla možnosť zaspievať si jeho najväčšie hity spoločne s Andym Rühlom, ktorý ich chcel pripomenúť v čo najvernejšej podobe.


Copyright © TASR 2015

20. 5. 2015

Ceny ministra kultúry 2014

Ceny ministra kultúry 2014

Minister kultúry Marek Maďarič dnes oceňoval osobnosti, ktoré sa zaslúžili o rozvoj kultúry. Za dlhodobý prínos v jednotlivých oblastiach umenia si dnes sedem osobností a jeden umelecký súbor prevzali Ceny ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2014.
Podľa Maďariča je dôležité prejaviť úctu umelcom, ktorí už vytvorili veľké celoživotné dielo. Taktiež aj povzbudiť tých, pred ktorými sú ešte ďalšie desaťročia práce. "Určite treba aj verejnosti pripomínať, akých to máme vzácnych a inšpiratívnych ľudí. Niektorí z nich patria aj k svetovej špičke," dodal minister.
Laureátom ceny za výnimočný prínos v oblasti pôvodnej literatúry a prekladovej tvorby sa stal básnik, prozaik, dramatik a prekladateľ Ľubomír Feldek. Divadelná, filmová a televízna herečka Kristína Turjanová si z rúk ministra prevzala ocenenie za výnimočný prínos v oblasti divadla a tanca.
Za šírenie dobrého mena slovenského umenia v zahraničí získal cenu ministra operný spevák Štefan Kocán, ktorého ocenenie podľa vlastných slov prekvapilo, keďže na Slovensku často nevystupuje. "Znamená to pre mňa veľmi veľa, keď sa pozriem, spolu s kým som bol ocenený. S ľuďmi, ktorí už dlhé roky vynikajúco kultúrne reprezentujú Slovensko a vlastne aj vytvárajú kultúrnu tvár Slovenska," povedal Kocán.
Cenu za výnimočný prínos v oblasti divadla a tanca minister udelil aj Umeleckému súboru Baletu SND. Za výnimočný prínos v oblasti hudby získal ocenenie klavírny virtuóz, pedagóg, generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Lapšanský. Laureátom za výnimočný prínos v oblasti výtvarného umenia a architektúry sa stal aj výtvarník Alex Mlynárčik.
Kameraman a filmový pedagóg Stanislav Szomolányi získal cenu za výnimočný prínos v oblasti audiovízie. Laureátom za dlhodobý alebo celoživotný prínos v oblasti umenia sa stal Viliam Gruska, scénograf, pedagóg, etnograf, dramaturg, scenárista a režisér.
Minister kultúry udeľuje ocenenie jednotlivcom alebo kolektívom ako prejav ohodnotenia výnimočných umeleckých, tvorivých a interpretačných počinov za predchádzajúci kalendárny rok alebo za dlhodobý alebo celoživotný prínos v jednotlivých oblastiach umenia.

Copyright © TASR 2015

Prieskum Median SK

Prieskum Median SK

Najpočúvanejším rádiom na Slovensku aj naďalej ostáva Rádio Expres. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu Radioprojekt spoločnosti Median SK. Najviac respondentov, teda 35,2 percenta, v ňom deklarovalo, že v posledný týždeň počúvali práve toto rádio.
Na druhom mieste skončilo Rádio Slovensko s počúvanosťou 30,2 percenta, tretie je Fun rádio s 24 percentami.
Štvrtú priečku obsadilo Rádio Jemné (17,6 percenta), piatu Rádio Europa 2 (15,9 percenta). Šieste skončilo Rádio Regina (14,5 percenta) a siedme Rádio_FM (5,8 percenta).
V meranom období dosiahlo z rozhlasových staníc na trhu najväčší podiel Rádio Expres (22,2 percenta), druhý malo Rádio Slovensko (20,9 percenta) a tretí Fun Rádio (13,3 percenta). Štvrtý najväčší trhový podiel zaznamenalo Rádio Jemné (10,3 percenta), piaty Rádio Regina (8,6 percenta). Šieste miesto obsadilo Rádio Europa 2 (8,1 percenta), siedme Rádio Lumen (3,1 percenta). Ostatné rozhlasové stanice majú podiel 13,5 percenta z trhu.
Spoločnosť Median SK robila prieskum na vzorke 3716 respondentov v období od 2. 2. do 26. 4. 2015. Celkovo monitorovala 50 rozhlasových staníc.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


MixRadio, personalizovaná hudobná streamingová služba dnes prostredníctvom expanzie na platformy Android a iOS a ohlásením nového partnerstva s HTC spúšťa svoj vychvaľovaný produkt pre nové široké globálne publikum.

V minulosti službu MixRadio vlastnila spoločnosť Microsoft a Nokia a bola dostupná iba na telefónoch s operačným systémom Windows, no po nedávnej akvizícii jednou z najrýchlejšie rastúcich služieb okamžitých mobilných správ, LINE, prináša službu už aj na platformy Android a IOS. Partnerstvo s LINE dáva službe MixRadio príležitosti spoločného marketingu, čo pomôže podporiť medzinárodný rast.
Riaditeľ MixRadio Jyrki Rosenberg uviedol: „Sme nadšení, že našu personalizovanú a používateľsky prívetivú službu streamovania hudby môžeme ponúknuť obrovskému novému publiku. Pre mnohých to bude prvá skúsenosť so službou MixRadio a sme presvedčení, že si ich získa jednoduchosťou a kvalitou personalizácie, ktorú poskytujeme. Odbúrali sme všetko nepotrebné medzi poslucháčom a hudbou, ktorú chce počuť, aby sme mu pomohli skvelú hudbu si vychutnať, objaviť či znovuobjaviť.
Už teraz je naša služba zastúpená v 31 krajinách a našu personalizovanú hudobnú ponuku sme rozvíjali a vylaďovali po mnohé roky, takže spájame výhody zo skúsenosti v tomto priestore s nadšením pri spúšťaní nového produktu. Aj naďalej budeme ponúkať túto skvelú službu našim existujúcim používateľom na platforme Windows Phone."
Dnes tiež oznamujeme veľké nové marketingové partnerstvo so spoločnosťou HTC. MixRadio bude exkluzívnym dodávateľom hudobných aktualít pre HTC BlinkFeed, teda hudobných správ prispôsobených vkusu daného používateľa.
Phil Blair, Prezident HTC EMEA z HTC uviedol: „HTC je priekopníkom v poskytovaní špičkovej kvality audio zážitku cez mobil. Boli sme prvým výrobcom smartfónov, ktorý skombinoval duálne stereo reproduktory, jemne vyladený zvukový profil a dekódovaciu technológiu Dolby, aby sme poskytli viackanálové audio riešenie end-to-end, známe ako HTC BoomSound. Partnerstvo so službou MixRadio je najnovším príkladom toho, ako HTC investuje do poskytovania kvalitných audio zážitkov, čo nám umožňuje dodávať našim používateľom dokonale personalizované a relevantné hudobné správy, aby im nikdy neuniklo nič o najnovších vydaných albumoch či skladbách a mixoch hudby, ktorú majú radi."
MixRadio sa teší pretrvávajúcej vysokej spokojnosti zákazníkov a pozitívnym hodnoteniam médií. Firma vyvinula vlastný personalizačný nástroj a analyzovala miliardy dátových bodov od používateľov z celého sveta, čo jej umožňuje ponúknuť jedinečne personalizovaný zážitok. Funkcia 'MyMix' na jeden dotyk prináša dokonale prispôsobený stream hudby a učí sa, aká hudba sa poslucháčovi páči, aby mu z katalógu s miliónmi skladieb prehrala viac hudby, ktorú má rád.
MixRadio tiež ponúka tisícky zostavených mixov, ktoré vytvoril globálny tím hudobných expertov a medzinárodných hviezd. Ako hudobná služba, ktorá je v prvom rade na mobile, MixRadio chápe, že je dôležité, môcť si stiahnuť mixy offline. Na rozdiel od mnohých iných bezplatných streamingových služieb umožňuje MixRadio svojim poslucháčom, aby si svoje mixy vypočuli aj offline, keď sú na cestách.
MixRadio bude pokračovať v existujúcich partnerstvách s firmou adidas, bude ponúkať hudbu pre smart hodinky adidas MiCoach Smart Run, a firmou Harman Kardon, kde bude služba plne integrovaná do reproduktorov Harman Kardon Omni a ponúkne personalizovaný plynulý domáci audio zážitok.
MixRadio si môžete stiahnuť na adrese http://mixrad.li/DownloadMixRadio

O spoločnosti MixRadio

MixRadio je používateľsky najjednoduchšia a najlepšie personalizovaná hudobná streamingová služba. Na jeden dotyk prináša MixRadio milovníkom hudby jedinečný mix hudby, prispôsobenej ich vlastnému vkusu z katalógu s miliónmi skladieb a viac než desaťtisícimi zostavenými mixami. MixRadio je bezplatná služba, ktorá funguje v 31 krajinách sveta.

Poznámky pre redaktorov: MixRadio bude k dispozícii v obchodoch s aplikáciami od 19. mája 2015 - MixRadio bude naďalej globálne predinštalované na zariadeniach Lumia od Microsoftu a ponúkať kompletnú škálu služieb používateľom zariadení Lumia - MixRadio bude používateľom HTC poskytovať personalizovaný obsah. Používateľ bude nasmerovaný na obsah, prispôsobený jeho hudobnému vkusu a prostredníctvom appky MixRadio bude môcť s priateľmi zdieľať mixy, ktoré sa mu budú páčiť. MixRadio bude k dispozícii v týchto krajinách Austrália, Rakúsko, Brazília, Kanada, Čína, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, India, Indonézia, Írsko, Taliansko, Malajzia, Mexiko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rusko, Saudská Arábia, Juhoafrická republika, Singapur, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Thajsko, Turecko, Spojené arabské emiráty, Veľká Británia, USA a Vietnam.

Copyright © TASR 2015

RADA RTVS

RADA RTVS


Výročné ceny a prémie Literárneho fondu za novinársku tvorbu 2014

Výročné ceny a prémie Literárneho
 
fondu za novinársku tvorbu 2014

Päť výročných cien a 23 prémií za novinársku tvorbu v roku 2014 dnes v Bratislave udelil Literárny fond (LF). Do súťaže o jeho Výročnú cenu, ktorú vyhlasuje Výbor Sekcie pre žurnalistiku a novinársku fotografiu, sa prihlásilo 118 súťažiacich s 246 príspevkami z oblasti spravodajstva, publicistiky a novinárskej fotografie. Výročnú cenu v kategórii publicistika získali Henrieta Ďurovová (Život), Ján Bábik (RTVS, Rádio Slovensko) a Kristína Kövešová (TV Markíza). V kategórii spravodajstvo dostal toto ocenenie Jaroslav Vrábeľ (Denník Korzár) a v kategórii novinárska fotografia Tomáš Halász (MONO.sk).
Prémiu za novinársku tvorbu v roku 2014 za spravodajské agentúry si v Zičiho paláci prevzal Richard Kvasňovský, vedúci domácej redakcie Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR). "Každé takéto ocenenie si veľmi vážim. Beriem to však ako ocenenie práce celej redakcie domáceho spravodajstva za dlhodobú kvalitnú žurnalistiku," povedal pre TASR autor, ktorý ocenenie LF získal za rozhovory realizované v rámci multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v ktorých spovedal napríklad aj Simeona Djankova, Jána Lalku a Miroslava Bártu. "Z mojich rozhovorov si najviac cením ten s bývalým bulharským ministrom financií Simeonom Djankovom, ktorý považuje za jeden z míľnikov finančnej krízy aj pád vlády Ivety Radičovej," dodal Kvasňovský.
V kategórii publicistika udelili štyri prémie pre tlač a internetové médiá, o ktoré sa podelili Marcela Fuknová (Život), Ján Dzúr (Šarm), Milan Čupka a Jozef Sedlák (obaja Pravda). V rozhlasovej skupine uspeli zástupcovia RTVS - Mariana Kovačechová (Rádio Regina Banská Bystrica), Táňa Kusá, Mirjana Šisoláková (obe Rádio Devín), Dagmar Mozolová a Eva Vasilová (obe Rádio Slovensko), Janka Bleyová (Rádio Regina) a Ivica Ruttkayová (Rádio Devín).
V skupine televízia získali prémiu Blanka Dóková (TA3), Henrich Krejča (TV Markíza) a opäť bodovali redaktori RTVS - Ivan Brada, Slávka Gáborová a Juraj Mravec.
V kategórii spravodajstvo, v skupine rozhlas dostal prémiu Michal Čabák (RTVS - Rádio Slovensko) a Viktor Wurm (Rádio Košice). Za skupinu televízia uspeli Zuzana Glabazňová, Ján Maloch (obaja TV Markíza) a Richard Bolješik (TV JOJ). V kategórii novinárska fotografia získal prémiu Michal Burza za sériu fotografií Majdan - revolúcia na Ukrajine a Život na okraji.
O udelení cien rozhodla porota v zložení Ferdinand Tisovič (predseda), Fedor Bartko, Štefan Dlugolinský, Vladimír Dobrovič, Klára Grosmannová, Gabriela Horečná, Marcela Košťálová, Ivan Podstupka, Kveta Škvarková a Marta Žilková.
"Mnohé príspevky v tlači, rozhlase i v televízii nie sú kvalitné. Odhliadnuc od toho, že niektorým autorom chýba profesionalita, a to aj napriek tomu, že na Slovensku máme množstvo novinárskych vysokých škôl," zhodnotil úroveň informácií pre TASR Ferdinand Tisovič s tým, že pri hodnotení príspevkov zaslaných do súťaže sa ukázalo, že jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich nedostatkov v tvorbe slovenských žurnalistov je žáner. "Žánrovo nevyhranená tvorba prirodzene ukrajuje z kvality publikovaných článkov. Riešenie tohto problému porota vidí nielen v samotných autoroch, ale aj vo vedúcich pracovníkoch redakcií," uzavrel.

Copyright © TASR 2015

2015 | Eurovision Song Contest

2015 | Eurovision Song Contest

Jubilejný 60. ročník piesňovej súťaže Eurovízia pozná mená prvej desiatky súťažiacich krajín, ktoré sa počas prvého semifinále v utorok večer vo Viedni prebojovali do finále súťaže. To sa uskutoční túto sobotu.
Prvého semifinále sa zúčastnilo celkovo 16 krajín. Do finále postúpilo desať z nich: Albánsko, Arménsko, Belgicko, Estónsko, Grécko, Gruzínsko, Maďarsko, Rumunsko, Rusko a Srbsko.
Prebojovať do finále sa v utorok nepodarilo delegáciám Bieloruska, Dánska, Holandska, Fínska, Macedónska a Moldavska.
Vo štvrtok bude v dejisku podujatia vo viedenskej Stadthalle na programe druhé semifinále, v ktorom si postup do najužšieho výberu vybojuje takisto desiatka krajín z celkovo 17 účastníkov - Azerbajdžan, Cyprus, Česká republika, Čierna Hora, Írsko, Island, Izrael, Litva, Lotyšsko, Malta, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, San Marino, Slovinsko, Švajčiarsko a Švédsko.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Niekoľko dní pred rozhodujúcim druhým kolom poľských prezidentských volieb avizujú výsledky prieskumov verejnej mienky opäť zmenu nálad. Voliči znova viac preferujú úradujúceho prezidenta krajiny Bronislawa Komorowského.
Po tom, ako favorit volieb obsadil v prvom kole prekvapujúco druhú priečku, aj keď iba so stratou necelého percenta hlasov, signalizovali prieskumy dočasne prevahu jeho opozičného vyzývateľa, kandidáta strany Právo a spravodlivosť (PiS) Andrzeja Dudu. Po pondelkovom televíznom dueli oboch súperov sa však preferencie Poliakov opäť zmenili. Aj analytici po dueli konštatovali, že Komorowski bol na súboj pred televíznymi kamerami lepšie pripravený a to sa odrazilo aj v náraste preferencií - od minulého týždňa o sedem percentuálnych bodov.
Najnovší prieskum verejnej mienky z dielne Millward Brown hovorí o 47-percentnej podpore pre Komorowského a 44 percentách preferencií pre Dudu pri stále deviatich percentách nerozhodnutých voličov.
O priebehu televíznej diskusie svedčí aj fakt, že 41 percent oslovených Poliakov videlo ako jej víťaza Bronislawa Komorowského, ktorého voliči vlastne po prvý raz zažili aktívne bojovať o prezidentskú funkciu, a len 35 percent sa domnievalo, že lepší dojem zanechal Andrzej Duda.
So záujmom o to väčším sa v Poľsku teraz očakáva druhý duel prezidentských kandidátov pred televíznymi kamerami, ktorý sa uskutoční vo štvrtok večer.

Súdny proces s americkým spravodajcom, ktorého v Iráne obvinili zo špionáže, sa začne nasledujúci týždeň v Teheráne. Informovali o tom miestne médiá s odvolaním sa na nemenovaný zdroj z prostredia iránskej justície.
Vedúceho kancelárie denníka Washington Post v Teheráne, 39-ročného Jasona Rezaiana, zadržiavajú iránske úrady desať mesiacov pre podozrenia zo špionážnych aktivít namierených voči Iránu a šírenie propagandy proti islamskej republike, napísala iránska tlačová agentúra IRNA.
Súdny proces s Rezaianom, ktorý je americkým aj iránskym občanom, ako aj s jeho manželkou - novinárkou Yeganeh Salehiovou - a iránsko-americkým fotografom sa začne 26. mája.
Americké ministerstvo zahraničných vecí tieto obvinenia označilo za "zjavne absurdné" a prezident Barack Obama vyzval na jeho prepustenie, napísala agentúra DPA.
Denník Washington Post prostredníctvom Rezaianovho právneho zástupcu potvrdil 26. máj ako termín začiatku súdneho pojednávania.

Copyright © TASR 2015

Svetový deň masmédií a komunikačných prostriedkov

Svetový deň masmédií a
komunikačných prostriedkov

19. 5. 2015

Ari Rath v Bratislave

Ari Rath v Bratislave

Jedna z legiend svetovej žurnalistiky, Ari Rath príde do Bratislavy a v Rakúskom kultúrnom fóre predstaví svoju knihu. Podujatie sa v sídle fóra na Hodžovom námestí 1/A uskutoční v stredu 20. mája teda v Svetový deň masmédií, so začiatkom o 18:00. Prezentácia knihy Ari Rath: Ari znamená lev: Spomienky bude v slovenskom a nemeckom jazyku. Agentúru SITA o tom informovala Slávka Dzureková z Rakúskeho kultúrneho fóra.
Legendárny rakúsko-izraelský žurnalista Ari Rath (1925), narodený vo Viedni ako syn haličského Žida, bol často svedkom významných udalostí v politike a v súčasných dejinách, ktoré zhrnul vo svojej veľmi osobnej knihe. Píše v nej o Hitlerovom násilnom pripojení Rakúska k nacistickému Nemecku - 'Anšluse' a o následnom úteku z Rakúska, tiež o ťažkom živote v kibuci, o rokoch strávených v USA v službách sionistického mládežníckeho hnutia a zložitom období budovania štátu Izrael. Ako ďalej informuje Rakúske kultúrne fórum v pozvánke k podujatiu, "rozpráva aj o novinách Jerusalem Post, hlase politicky liberálneho Izraela, v ktorých pôsobil ako šéfredaktor až do ukončenia svojej činnosti a tiež o svojich žurnalistických stretnutiach s Adenauerom a Ben-Gurionom, Brandtom, Schmidtom a Sadatom".

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS . MS v hokeji do roku 2023

RTVS NEWS
MS v hokeji do roku 2023

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) získala vysielacie práva na majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji v rokoch 2018 - 2023 vrátane svetového šampionátu na Slovensku v roku 2019. V utorok o tom na stretnutí so zástupcami médií informovali generálny riaditeľ RTVS Václav Mika a šéf športovej redakcie Marcel Merčiak. "Domáci šampionát v roku 2019 uvidia naši diváci a poslucháči v éteri RTVS. Nielen tento šampionát, podarilo sa nám získať množstvo športových práv. Na hokejové majstrovstvá sveta od roku 2018 do roku 2023. Vlastnili sme práva do roku 2017 a pokračujeme ďalej," skonštatoval Václav Mika.
"Tento manažment má ambíciu, aby našim divákom a poslucháčom ponúkol vysielanie všetkých významných svetových športových podujatí, bol pri každom úspechu slovenského športu a zároveň sa snažil získať podporu domáceho športu na Slovensku," uviedol Mika a dodal: "V krátkom čase oznámi Česká televízia, že podobný typ kontraktu sa usiluje finalizovať v týchto dňoch."
Hodnotenie vysielania MS 2015 v Prahe a Ostrave dopadlo podľa predstaviteľov RTVS kladne. "Ukázalo sa, že hokej je tým prvkom, ktorý dokáže spojiť tento národ. Znásobené to bolo tým, že majstrovstvá sveta sa konali tesne vedľa našich hraníc. Výsledky nás utvrdzujú v tom, že toto je najdôležitejší vysielací projekt v rámci športu každý rok," povedal Marcel Merčiak, ktorého doplnil generálny riaditeľ verejnoprávnej inštitúcie: "Merateľné výsledky jasne hovoria o tom, aký je hokej na Slovensku fenomén. Nárast sledovanosti hokejových MS bol o takmer štvrtinu. Priemerná sledovanosť zápasov slovenskej reprezentácie bola 1 059 000 divákov. Takmer 3,6 milióna divákov si pozrelo aspoň 10 minút hokejových prenosov."
RTVS okrem MS v ľadovom hokeji ponúkne svojim divákom počas nasledujúcich rokov aj ďalšie športové projekty - cyklistické Okolo Švajčiarska, tenisové Roland Garros, taliansku basketbalovú ligu či MS a ME v curlingu. Priestor na obrazovkách dostanú aj plážový volejbal, boby, skeleton, snoubording a magazíny zimných športov.
Napriek zaradeniu nových projektov si generálny riaditeľ RTVS nemyslí, že by mohlo prísť k obnoveniu športového kanála - Trojky. "Trojka pre mňa nie je téma. Zdôrazňujem: Trojka pre mňa neexistovala. Na to, aby bol športový kanál plnohodnotný, musí mať tri kritériá. Prvým je pokrytie. Druhé kritérium je, že na to, aby ten kanál žil, musí mať atraktívny športový obsah. Tretia dôležitá podmienka je, že musíte pripraviť nejaký koncept kanálu, plnohodnotný, ktorý nemusí byť len o športovom obsahu. Ale úplne základnou podmienkou je 'reach'," uzavrel Václav Mika.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Väčšina novinárov na Slovensku by si mala uvedomiť, že novinárčina je aj hľadanie pravdy a súvislostí. "Ale, nie všetko, čo si novinár myslí, je pravda," v súvislosti s nadchádzajúcim Svetovým dňom masmédií, 20. májom to pre agentúru SITA povedal predseda Správnej rady IPI Slovensko (International Press Institute, Medzinárodný tlačový inštitút) Pavol Múdry. To, čo by podľa Múdreho mohli médiá veľmi rýchlo zlepšiť, je "skutočne ísť po veci a nie po osobách. Veľmi často sa stáva, že máme osobu, ktorú si vyberieme a tú médiá zlikvidujú, alebo sa snažia zlikvidovať, miesto toho, aby išli po podstate veci". Celosvetový trend, po ktorom IPI volá, je "viac zodpovednosti, viac vysvetľovania svojmu čitateľovi, čiže väčšia orientácia na čitateľov a menšia orientácia na subjekty politiky alebo biznisu".
Napriek znevažovaniu médií v rôznych politických kruhoch nielen na Slovensku nadobúdajú médiá väčší a väčší význam a preto sa vyžaduje aj ich väčšia kvalita. V prípade pomerov na Slovensku podľa Múdreho platí, že "máme síce najlepšie médiá, aké sme kedy mali, ale je otázka, s čím to porovnávame". Tvrdí, že si vie predstaviť podstatne lepšie médiá na Slovensku, záleží to však od pracovných podmienok novinárov, od vzdelávania novinárov a od ochoty novinárov niesť zodpovednosť za to, čo napíšu. "Nezdá sa mi žurnalistika typu - hľadám si nepriateľa a potom robím žurnalistiku, čo je na Slovensku dosť bežné," myslí si Pavol Múdry.
Keď sú novinári dosť silní, aby sa sporili s vydavateľom alebo majiteľom o tom, čo má majiteľ robiť, tak by mali byť aj takí silní, aby si presadili svoj spôsob práce, konštatoval pre SITA Múdry k potrebe lepších pracovných podmienok pre novinárov. Neverí, že by niektorý vydavateľ nebol ochotný diskutovať so silnou novinárskou skupinou vo vlastnom médiu, keby prišli s tým, že potrebujú zlepšiť podmienky. "A ja nehovorím, že je to len o peniazoch, je to aj o tom, či majú viac času na svoju prácu, či ju môžu dôkladne robiť." Za podstatné považuje, aby novinári prijali zásadné novinárske pravidlo - dôslednú kontrolu štyroch očí, vnútornú oponentúru editora, ktorý bude kontrolovať, či veci, ktoré publikujú, majú aj podložené, nielen jazykovú korektúru.
Šéf slovenskej pobočky Medzinárodného tlačového inštitútu zároveň považuje za problém selekciu politických subjektoch médiami. "Médiá volajú po nových tvárach v politike, ale nedajú im priestor. Riadia sa prieskumami verejnej mienky a kto nemá tri percentá, sa neobjaví v médiách," konštatuje a dodáva, že ak chceme nové tváre v politike, tak ich treba aj mediálne budovať.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL


Štyri a pol mesiaca po krvavom útoku na francúzsky satirický časopis Charlie Hebdo jeho karikaturista známy ako Luz oznámil, že v septembri opustí jeho redakciu. Povedal to v rozhovore, ktorý v pondelok zverejnil na svojej stránke denník Libération.
"Je to veľmi osobné rozhodnutie," povedal Luz, vlastným menom Renaldo Luzier. "Odchádzam, pretože je pre mňa ťažké tvoriť k aktuálnym témam," dodal s tým, že už nedokáže o ne prejaviť dostatočný záujem.
Luz je najznámejším z preživších členov pôvodnej redakcie. Je autorom prvej titulky časopisu po útoku, znázorňujúcej plačúceho proroka Mohameda, ktorý hovorí: "Všetko je odpustené".
Podľa Luza časopisu, pre ktorý pracuje od roku 1992, chýbajú karikaturisti. "Každá uzávierka sú muky, pretože ostatní tu už nie sú," povedal. Mnoho ľudí ho prehováralo, aby pokračoval, "ale zabúdajú, že je ťažké nájsť inšpiráciu".
Redakcia Charlie Hebdo podľa francúzskych médií stále nevyriešila otázku, čo urobí s peniazmi, ktoré získala darom a predajom osem miliónov výtlačkov po útoku. Niektorí redaktori obvinili vedenie časopisu, že netransparentne informuje o svojich plánoch.
To v pondelok oznámilo, že časopis dostal darom 4,3 milióna eur (4.800.000 dolárov), a to od 36.000 ľudí z 84 štátov. Ubezpečilo, že tieto peniaze dostanú pozostalí 12 obetí.
Dvaja islamisti zaútočili 7. januára na redakciu francúzskeho satirického časopisu Charlie Hebdo, ktorý zverejňoval karikatúry proroka Mohameda, pričom zabili 12 ľudí.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Anglický herec Jude Law sa predstaví v seriáli The Young Pope. Štyridsaťdvaročný rodák z Londýna v novinke stvárni fiktívneho konzervatívneho pápeža z Ameriky. Réžiu má na starosti Talian Paolo Sorrentino, ktorý sa spolu s Tonym Grisonim, Umbertom Contarellom a Stefanom Rullim podieľa aj na scenári. Projekt bude mať osem epizód, ktoré nakrútia v anglickom jazyku. Na seriáli spolupracujú spoločnosti HBO, Sky a Canal Plus.
Jude Law získal zatiaľ dve nominácie na Oscara - v roku 2000 v kategórii Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe za snímku Talentovaný pán Ripley a v roku 2004 za hlavnú úlohu v dráme Návrat do Cold Mountain. Zahral si aj vo filmoch A.I. Umelá inteligencia (2001), Nepriateľ pred bránami (2001), Cesta do zatratenia (2002), Alfie (2004), Na dotyk (2004), Prázdniny (2006), Imaginarium Dr. Parnassa (2009), Sherlock Holmes (2009), Sherlock Holmes 2: Hra tieňov (2011), Hugo a jeho veľký objav (2012), Nákaza (2011), Anna Karenina (2012), Vedľajšie účinky (2013) či Grandhotel Budapešť (2014).

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Americký prezident Barack Obama si dnes otvoril účet na sociálnej sieti Twitter, má nick @POTUS, čo v angličtine znamená Prezident Spojených štátov. Informovala o tom agentúra AP.
Viacerí predstavitelia Bieleho domu využívali Twitter na komunikovanie politiky, ale aj občasné osobné pozorovania. Barack Obama však dlho ostával mimo tohto komunikačného kanálu. Teraz bude krátke správy - tweety - písať osobne Barack Obama.
Jeho prvá správa znela "Ahoj Twitter! Tu je Barack. Vážne! Po šiestich rokoch mi konečne dali môj vlastný účet."
Biely dom obzvlášť rád využíva pri komunikácii sociálne médiá a nové technológie. Pre prezidenta je ale Twitter novým fórom.

Copyright © TASR 2015

18. 5. 2015

CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL

Vedenie francúzskeho týždenníka Charlie Hebdo, ktorého parížska redakcia sa stala v januári terčom ozbrojeného útoku, venuje finančné dary na odškodnenie rodín dvanástich obetí útoku ozbrojencov. Celkovo má ísť podľa pondelňajších informácií časopisu o sumu viac ako štyri milióny eur pochádzajúcu od 36-tisíc ľudí z viac ako 80 krajín sveta. Distribúciu peňazí chce vedenie satirického periodika dať do rúk "výboru múdrych mužov", o ktorých má rozhodnúť ministerstvo spravodlivosti. Vyhnúť sa tak chce kontroverziám spojeným s obvineniami z netransparentného rozdeľovania veľkej sumy peňazí získanej v rámci celosvetovej solidarity s Charlie Hebdo. Ten sa pred útokom predával v náklade 30-tisíc výtlačkov, z prvého čísla po útoku sa predalo osem miliónov kópii. Súčasné čísla sa pohybujú na úrovni 170-tisíc a očakáva sa ustálenie na 100-tisícovej úrovni, cituje právnika časopisu agentúra AFP.
Januárová streľba v redakcii Charlie Hebdo si začiatkom januára vyžiadala životy 12 ľudí. Dvaja útočníci sa tak chceli pomstiť časopisu, ktorý tradične zverejňoval kresby urážajúce moslimských veriacich. V reakcii na útok vyšli do ulíc Paríža státisíce ľudí a západoeurópske krajiny zvýšili pohotovosť pre obavy z terorizmu. Charlie Hebdo sa pre mnohých totiž stal symbolom slobody prejavu.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Premiér Robert Fico spáchal podľa predsedu OĽaNO Igora Matoviča trestný čin zneužitia právomoci verejného činiteľa. Predseda vlády sa spolu s ministrami podľa Matoviča vedome dohodol na porušovaní zákona, keď sa rozhodli odmietnuť poskytovať informácie Denníku N. Fico a vláda tak podľa lídra obyčajných ľudí konajú v rozpore s tlačovým zákonom aj s ústavou. „Ako predseda vlády má psiu povinnosť informovať médiá. Ak sa rozhodne inak, pácha trestný čin zneužitia právomocí verejného činiteľa,“ povedal dnes novinárom Matovič.
Fica vyzval, aby s protiprávnym konaním skončil a vláda začala poskytovať informácie Denníku N, ak nie, vyzýva konať orgány činné v trestnom konaní. „Ak sme právny štát, zákony by mali platiť pre každého,“ konštatoval predseda OĽaNO. Fico by si podľa neho mal uvedomiť, že ako súkromná osoba môže robiť čokoľvek, ak však ako premiér vedome porušuje zákon, dopúšťa sa trestného činu zneužitia právomocí verejného činiteľa.
Za tento trestný čin hrozí trest odňatia slobody na štyri až 10 rokov, ak sa spácha závažnejším spôsobom konania, respektíve na 10 až 20 rokov, ak spôsobí škodu väčšieho rozsahu.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.