DALITO!

22. 9. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Americký herec John Travolta vyhlásil, že zákony na ochranu súkromia by mali zabrániť, aby boli slávne osobnosti vystavené situáciám, v akej sa kvôli kompromitujúcim fotografiám ocitla Kate Middletonová, manželka britského princa Williama.
Zábery, na ktorých sa vojvodkyňa z Cambridge počas dovolenky v južnom Francúzsku opaľovala bez vrchnej časti odevu, minulý týždeň zverejnili bulvárne časopisy a internetové portály.
Travolta vo svojom súkromnom živote tiež opakovane čelil neželanej pozornosti médií, naposledy v kauze dvoch masérov, ktorí ho obvinili z obťažovania, ale svoju žalobu neskôr stiahli. V rozhovore pre BBC Travolta povedal, že v súčasnosti "je najhorší čas na to, aby bol človek slávnym".
"Právo na súkromie majú všetci, či ste (verejne) známy alebo nie," konštatoval Travolta. Poškodenie kohokoľvek v tomto zmysle je podľa neho poľutovaniahodné a legislatíva by mala pred nerešpektovaním práva na súkromie chrániť.
Za zverejnenie paparazzovských fotografií poškodený britský pár zažaloval francúzsky magazín Closer, ktorý ich na základe rozhodnutia súdu tento týždeň odovzdal vojvodkyni z Cambridge a jej manželovi. Medzičasom však zábery videli milióny ľudí na celom svete.
Williama a Kate sa zastal aj britský princ Charles a kráľovná Alžbeta II. "Jednoznačne (ich) podporujú vo všetkom, čo robia," vrátane ich žaloby na časopis Closer, uviedli webové stránky venujúce sa životu a štýlu celebrít s odvolaním sa na zdroj z prostredia kráľovského dvora.


Austrálskeho televízneho reportéra zadržali na letisku v bieloruskej metropole Minsk, keď sa pripravoval odcestovať z krajiny.

O zatknutí informoval predstaviteľ Bieloruského združenia novinárov Iľja Kuznecov, podľa ktorého mu žurnalista Amos Roberts z austrálskej televízie SBS telefonoval z letiska.
Pohraničná stráž podľa Kuznecova skonfiškovala novinárovi televíznu kameru, počítač a všetok materiál, ktorý zhromaždil počas týždňa podávania správ z Bieloruska pred tamojšími nedeľňajšími parlamentnými voľbami. Pohraničná stráž sa k správe odmietla vyjadriť.
Kuznecov dodal, že vzhľadom na zatknutie nemohol Austrálčan odletieť v piatok večer do Varšavy a krajinu nebude môcť opustiť skôr ako dnes. Nebolo jasné, či mu vrátia zhabané veci.

Copyright © TASR 2012



Agentúra OSN pre ľudské práva v piatok odsúdila rozhodnutie francúzskeho týždenníka Charlie Hebdo zverejniť karikatúry proroka Mohameda v období, keď v moslimskom svete vyvolal nepokoje protiislamský film. Podľa vyjadrenia hovorcu Úradu vysokého komisára OSN pre ľudské práva (OHCHR) Ruperta Colvilla sú francúzske karikatúry, rovnako ako aj film americkej produkcie, "zlomyseľné a úmyselne provokatívne". Konanie Charlie Hebdo "sa zdá byť dvojnásobne nezodpovedné vzhľadom na to, že dobre vedeli, čo sa stalo minulý týždeň s týmto filmom", povedal hovorca novinárom v Ženeve. Podľa Colvilla vysoká komisárka OSN Navi Pillayová chápe, prečo chcú moslimovia protestovať, trvá však na tom, že protesty musia byť nenásilné.
Hovorca OHCHR taktiež dôrazne odsúdil nepokoje, ktoré po zverejnení ukážok z filmu vypukli v najmenej 20 krajinách a vyžiadali si dokopy viac ako 30 mŕtvych. Ako vyhlásil, násilné reakcie "nie je možné ospravedlniť" a najlepším spôsobom, ako sa s provokáciami vyrovnať, je ich "ignorovanie a zbavenie publicity".

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Reklamná pauza, teraz sa môžete...


Stredoeurópske fórum regulátorov

Stredoeurópske fórum
regulátorov





Činnosť regulátorov rozhlasového a televízneho vysielania je potrebná a dôležitá, regulačné orgány plnia v spoločnosti významnú úlohu. Zhodli sa na tom autori úvodných referátov 4. zasadnutia Stredoeurópskeho fóra regulátorov (CERF), český mediálny expert Jan Jirák a predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloš Mistrík. Na dvojdňovom medzinárodnom stretnutí v Bratislave, ktoré zorganizovala Rada pre vysielanie a retransmisiu, sa zúčastnili zástupcovia deviatich krajín. Viac ako 30 predstaviteľov európskych mediálnych rád diskutovalo o štyroch hlavných tematických okruhoch.

Prvým z nich bola oblasť reklamy a sponzoringu vo vysielaní, vrátane využívania product placementu. "Zasadnutia CERF-u sú prínosné najmä pre možnosť výmeny najnovších poznatkov a porovnania rozdielov medzi jednotlivými krajinami. V diskusii o reklame sme sa napríklad dozvedeli, že Cyprus presne stanovuje maximálny povolený počet výrobkov umiestnených v jednom programe, konkrétne na desať produktov. Na Slovensku takéto zákonné obmedzenie nemáme," povedal Mistrík.

Nielen na Slovensku je diskutovanou témou ochrana maloletých, o ktorej sa hovorilo v druhom bloku. Diskusia potvrdila, že k jej uplatňovaniu jednotlivé štáty pristupujú s rozdielnou prísnosťou. K prísnejším krajinám patria napríklad susedné Poľsko a Maďarsko. Obe krajiny majú zavedené dve takzvané časové opony, teda časové pásma dňa, počas ktorých nie je dovolené vysielať programy pre vymedzené vekové skupiny. Maďarskí kolegovia vyzdvihli, že zavedenie časovej opony so začiatkom o 21.00 h, pred ktorou televízie nemôžu vysielať programy nevhodné pre mladých do 16 rokov, u nich vyriešilo problémy s reality show – boli odsunuté na neskôr.

Tretí blok bol venovaný objektivite spravodajstva. "Aj na základe referátu predsedníčky českej rady Kateřiny Kalistovej sa ukazuje, že sa všetci často stretávame s problémom infotainmentu. Vnášanie zábavy do spravodajstva a zľahčovanie obsahu má často za následok, že výsledok kolíše na hranici porušenia objektivity," povedal k diskusii Mistrík.

Záverečnou témou zasadnutia CERF boli podiely európskych a nezávislých diel vo vysielaní a kvóty pre programy s multimodálnym prístupom. Zaujala slovinská a maďarská legislatíva, ktorá na rozdiel od iných, stanovuje kvóty aj pre vysielanie vlastnej národnej produkcie. Rádiá u našich južných susedov musia napríklad vysielať minimálne 35 percent maďarskej hudobnej produkcie, ktorá navyše nesmie byť staršia ako päť rokov. Z diskusie o programoch určených pre sluchovo a zrakovo postihnutých vyplynula potreba podrobnejšie rozpracovať konkrétnu formu vysielania skrytých titulkov, tlmočenia do posunkovej reči a hlasových komentárov pre nepočujúcich. Nejasnosti v ich správnej podobe majú vysielatelia vo viacerých európskych krajinách.

Na štvrtom zasadnutí CERF sa zúčastnili jeho členské krajiny (Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko, Slovinsko a Slovensko), ďalej Chorvátsko, ktoré sa prihlásilo ako pozorovateľ, a tiež členovia regulačných rád z Francúzska a Cypru, ktorí rozšírili dosah rokovania aj mimo stredoeurópsky priestor.


TASR informovala Lucia Jelčová z Odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou Rady pre vysielanie a retransmisiu.




Copyright © TASR 2012

21. 9. 2012

HOVORCA ROKA 2012

HOVORCA ROKA 2012



Hovorcom roka 2012 v štátnej správe a štátnom sektore sa stal hovorca Ozbrojených síl SR Milan Vanga, ktorý zároveň získal aj titul TOP HOVORCA 2012.

V kategórii Samospráva a neziskový sektor si víťazstvo odniesol hovorca bratislavskej mestskej časti Nové Mesto Marek Tettinger. V kategórii Privátny a komerčný sektor obhájila svoje minuloročné prvenstvo Lucia Muthová, riaditeľka odboru firemnej komunikácie, Allianz - Slovenská poisťovňa. „Hlavným cieľom a poslaním súťaže je vybrať najkvalitnejšieho hovorcu, ktorý môže byť pre kolegov vzorom po profesionálnej i osobnej stránke,“ povedal Ján Orlovský, predseda Asociácie hovorcov Slovenska, ktorá anketu Hovorca roka 2012 vyhlásila.
Porota taktiež využila možnosť udeliť „hovorcovskú malinu“. Tú napokon získala hovorkyňa generálneho prokurátora SR Jana Tökölyová, u ktorej porota kritizovala absenciu základných princípov práce hovorcu.
O víťazoch rozhodovala 12-členná odborná porota zložená z rešpektovaných osobností z oblasti médií, komunikácie a vzťahov s verejnosťou. Tento rok do poroty zasadli napríklad PR manager Rádia Expres Igor Güttler, šéfreportér týždenníka TREND Gabriel Beer, šéfredaktor spravodajstva TV Markíza Lukáš Diko, redaktori Miroslav Kern (Sme) či Jana Krescanko Dibáková (TV JOJ), komentátor Hospodárskych novín Arpád Šoltész, podpredseda výkonnej rady International Press Institute (IPI) a predseda správnej rady IPI Slovensko Pavol Múdry a ďalší. Slávnostné vyhlásenie aktuálneho 6. ročníka ankety sa aj tento rok uskutočnilo na tradičnej Made in Media Party.
Okrem odbornej poroty svojho víťaza volila aj široká verejnosť v internetovej ankete mojhovorca.sk 2012. Víťazstvo si v tejto ankete odniesla hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS



Miliardár Luboš Měkota spustí 15. októbra novú celoplošnú televíziu Päťka, zameranú na pôvodnú českú tvorbu a estrády. Podnikateľ bude ďalej financovať aj prevádzku vysielajúce stredočeskej TV Metropol. Uhlobarónom Měkotom vlastnená televízia pôvodne uvažovala o rozšírení svojho vysielania a premenovanie na Päťku, podnikateľ ale nakoniec zvolil variantu dvoch rôznych staníc. Informáciu priniesol denník E15.
Vznik Päťky príde v prvej fáze na zhruba 300 miliónov korún. Časť výroby bude preberať od Metropoly, väčšinu objedná u externých producentov. "Staviame úplne novú televíziu, ktorá personálne nadväzuje na TV Metropol," povedal E15 riaditeľ oboch projektov Marek Vítek.
TV Metropol vysiela v tretej digitálnej sieti Českých Rádiokomunikácií, v ktorej by sa mala objaviť aj Päťka. Jej programovým riaditeľom bude bývalý dramaturg Primy Václav Kutil, šéfdramaturgom Přemysl Svor a marketing bude mať na starosť bývalý marketingový riaditeľ Media Pro Pictures Jiří Haramul.

 Copyright © ČTK 2012

 


Tréner španielskeho futbalového majstra Realu Madrid José Mourinho zažaloval novinára Roberta Palomara za jeho vyjadrenie v denníku Marca. Ako informovali viaceré španielske médiá, Palomar v článku publikovanom 17. septembra označil Mourinha za typ človeka, ktorý ujde z miesta autonehody. Portugalský kouč sa domnieva, že novinár týmto komentárom prekročil hranice objektivity a rozhodol sa podať na španielsky denník trestné oznámenie. "Ten výraz bol skutočne trápny a nebol nutný na správne vyjadrenie idey článku," píše sa vo vyjadrení Mourinhových právnych zástupcov. "Mourinho chápe dôležitosť práva na slobodu prejavu a nikdy sa nesúdil, ani sa nebude súdiť za oprávnenú kritiku," uvádza sa ďalej vo vyhlásení. Štyridsaťdeväťročný Portugalčan v minulosti zažaloval žurnalistu Charlesa Bouviera z denníka El País za to, že ho nazval "portugalským nacistom".


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

  
Západ sa nemôže nechať umlčať strachom z urazenia cítenia moslimov, povedal dánsky karikaturista Kurt Westengaard vo včerajšom vydaní rakúskeho časopisu News.
Westengaardove kresby proroka Mohameda v dánskych novinách Jyllands-Posten vyvolali pred siedmimi rokmi v moslimskom svete vlnu protestov a takmer ho stáli život, keď sa ho v roku 2010 pokúsil zavraždiť sekerou moslimský fanatik.
Podľa vlastných slov svoju prácu neľutuje, sloboda prejavu je podľa neho príliš vzácna na to, aby sme sa jej len tak vzdali. Karikatúry prvkov islamu považuje za dôkaz, že západná spoločnosť už považuje moslimov za svoju súčasť, vyznávači islamu ale demokraciu a slobodu prejavu odmietajú rešpektovať.
Pre väčšinu moslimov je zobrazovanie proroka Mohameda zakázané. Jeho karikatúry či iné - naposledy americký amatérsky film - preto vyvolávajú v moslimskom svete vlnu násilných protestov,
Westengaard, dnes 77-ročný, žije pod policajnou ochranou vo svojom dome v neustálom strachu o život. Agentúra Reuters píše, že na zadnom dvore má policajnú stanicu a policajti ho aj vozia v obrnenom vozidle.


Susedné Česko zatiaľ neuvažuje o zavedení časovej opony, ktorá by obmedzila vysielanie programov nevhodných pre deti do 15 rokov pred 20.00 h. Pre TASR to dnes uviedla predsedníčka českej Rady pre rozhlas a televízne vysielanie (RRTV) Kateřina Kalistová počas fóra stredoeurópskych regulátorov (CERF) na margo zámeru rezortu kultúry zaviesť takéto obmedzenie na Slovensku.
"Legislatívu tejto oblasti navrhuje a pripravuje ministerstvo kultúry, ale tam nič podobného nevzniká ani som si nevšimla žiadne iniciatívy na pôde Poslanecké sněmovny alebo Senátu. Takže v Českej republike to jednoducho v súčasnosti nie je témou," priblížila šéfka českého orgánu pre reguláciu vysielania.
Kalistová pritom pripustila, že vo všeobecnosti by zavedenie vekových kategórii pre televízne programy podporila. RRTV totiž dostáva prakticky každý deň podnety od občanov a veľká väčšina z nich sa zameriava práve na nevhodnosť odvysielaného programu. "My by sme to uvítali, aby rodičia a deti sa ľahšie orientovali v programovej ponuke. Ale to, že je niečo nevhodné alebo nevkusné, ešte neznamená, že to v skutočnosti môže ohroziť vývoj mladistvých," poznamenala.
Proti zavedeniu časovej opony pre deti do 15 rokov sa vyjadrili slovenské komerčné stanice. Tvrdia, že by ich takéto obmedzenie znevýhodnilo v konkurencii českých staníc, ktoré majú presah aj na Slovensko. Podobný argument pripustil aj predseda parlamentného mediálneho výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD), ktorý chce na túto tému hovoriť aj s českými zákonodarcami. Opatreniu by podľa neho prospelo, keby sa zaviedlo súčasne v oboch krajinách.
Šéf slovenskej Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloš Mistrík si však myslí, že sa toto obmedzenie môže zaviesť aj jednostranne. Argumentuje pritom tým, že na Slovensku majú presah aj maďarské televízne stanice, ktoré sú regulované prísnejšie. "Tam je platný systém, že programy od 16 rokov je možné vysielať jedine po 21.00 h a veľa štátov to má tak, ako by sa to malo zaviesť u nás," poukázal.



Polícia zadržala včera v južnom Francúzsku mladého muža podozrivého z plánovania odvetného útoku na zamestnancov francúzskeho satirického časopisu Charlie Hebdo, ktorý zverejnil karikatúry proroka Mohameda. Informovala o tom agentúra Reuters.
Protiteroristické úrady v blízkosti stredomorského prístavného mesta Toulon vypočúvali 18-ročného mladíka po tom, ako sa prostredníctvom sociálnej siete Facebook vyhrážal, že podreže každého, koho nájde v priestoroch redakcie Charlie Hebdo.
Podozrivý nemá predošlý policajný záznam, bezpečnostným zložkám je však známy, povedal súdny zdroj bez uvedenia ďalších podrobností.
Francúzska polícia je kvôli možným útokom islamských militantov v stave pohotovosti. V piatok 21. septembra z preventívnych bezpečnostných dôvodov uzavrú francúzske ambasády, konzuláty, kultúrne centrá a medzinárodné francúzske školy v približne 20 moslimských krajinách.

 
Copyright © TASR 2012

RVR NEWS

RVR NEWS

 

 

Slovensko nie je v snahe zaviesť prísnejšiu ochranu maloletých vo vysielaní médií vôbec konzervatívne. Vyplynulo to zo zasadnutia Stredoeurópskeho fóra regulátorov, ktoré sa dnes skočilo v Bratislave. Ako pre agentúru SITA povedal na záver zasadnutia predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloš Mistrík, zaujímavé na stretnutí bolo práve porovnanie s inými radami, inou legislatívou. "Napríklad v Maďarsku je časová opona - pre vek do 16 rokov nepovolené - deviata hodina večer, teda programy prístupné mládeži a dospelým od 16 rokov sa môžu vysielať od 21:00 do rána, ale cez deň sa nesmú," konštatoval šéf licenčnej rady. Podobne prísne pravidlá platia napríklad aj v Poľsku a Rumunsku. "Každá tá krajina má svoje systémy zavedené a zaujímavé je, že naozaj my, aj keby bola tá časová opona zavedená, by sme neboli nijako konzervatívni," dodal pre SITA Mistrík.
Naopak o zavedení tzv. "časových opôn", teda časov, od ktorých možno vysielať programy prístupné určitým vekovým skupinám detí a mládeže sa v susednej Českej republike ešte len uvažuje. Ako pre agentúru SITA povedala predsedníčka českej Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie Kateřina Kalistová, všeobecne by sa dalo povedať, že v stredoeurópskom priestore je Česká republika veľmi liberálna. Nemá označenia programov o ich vekovej prístupnosti vo vysielaní, čo spôsobuje problémy okolitým krajinám, ktoré prijímajú vysielanie z Českej republiky. Diskusia o zavedení označovania programov je v Česku už niekoľko rokov, "ale neboli zatiaľ podniknuté žiadne konkrétne kroky", dodala Kalistová.
Minister kultúry Marek Maďarič 11. septembra vyzval odbornú verejnosť k otvorenej diskusii na tému vulgárnosti a dehonestácie ľudskej dôstojnosti v elektronických médiách. Viedli ho k tomu reality šou súkromných televízií. Takéto formáty podľa Maďariča prispievajú k "barbarizácii národa". Rezort preto pripraví novú vyhlášku, tzv. časovú oponu. Tá zabezpečí posun vysielania programov nevhodných pre vekovú skupinu do 15 rokov až po 20:00. Nové nariadenie by mohlo platiť už od 1. januára budúceho roku. Maďarič vyzval vysielateľov, aby neprekračovali hranice ešte prijateľného bulváru. S výzvou sa obrátil aj na cirkvi. Rada pre vysielanie a retransmisiu by podľa Maďariča mala začať striktne konať. Podľa šéfa RVR Miloša Mistríka zatiaľ rada striktnejšie konať nemôže, riadi sa platnými zákonmi a vyhláškami. "Rada plánuje pokračovať vo svojej činnosti tak ako doteraz robila, jedine by sa mohlo niečo zmeniť vtedy, ak by minister zmenil vyhlášku o jednotnom systéme označovania," doplnil pre agentúru SITA na záver zasadnutia regulátorov vysielania Miloš Mistrík.
Aktuálna situácia elektronických médií v stredoeurópskych krajinách z pohľadu regulátorov vysielania bola témou dvojdňového zasadnutia Stredoeurópskeho fóra regulátorov (Central European Regulatory Forum - CERF), ktoré sa dnes skončilo v Bratislave. Zástupcovia regulačných orgánov televízneho a rozhlasového vysielania z deviatich európskych krajín diskutovali vo štvrtok o spoločných problémoch z oblasti vysielania reklamy, ochrany maloletých a objektivity médií. Dnes sa fórum venovalo kvótam pre vysielanie európskych diel, európskej nezávislej produkcie a programov pre sluchovo a zrakovo postihnutých.
 

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Urobme rovno radu pre schvaľovanie programu a vôbec, zrušme aj internet, lebo to, čo je na internete, to rozum zostáva stáť. Naposledy som dobrovoľne na You Tube videl dopravnú nehodu, a ako to tam môže byť bez toho, aby sa stanovili nejaké hranice?! Hrozné.“
František Borovský


"Dortmund je v podstate regionálna záležitosť, zatiaľ čo Bayern je globálny hráč. Dortmund nikdy, nikdy nedobehne naše úspechy z uplynulých 30 rokov. To by musel asi vyhrať desať titulov v rade, aby nás prekonal v popularite. Keď sa v Pekingu spýtate, či poznajú nejaký nemecký futbalový klub, každý si spomenie na Bayern, nie na Dortmund. "
Uli Hoenes

20. 9. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Liga arabských štátov (LAŠ) včera vyzvala pobúrených veriacich, ktorých sa dotkli karikatúry proroka Mohameda zverejnené vo francúzskom časopise Charlie Hebdo, aby "sa kontrolovali" a svoj odmietavý postoj k "urážlivým kresbám" prejavovali pokojne a nenásilne.
LAŠ združujúca 21 arabských krajín so sídlom v Káhire vyzvala na zmierenie a vzájomný rešpekt medzi rôznymi kultúrami. Zverejnenie karikatúr je podľa nej "hanebným činom". Magazín Charlie Hebdo sa však odvoláva na slobodu tlače.
Budova redakcie je do utorňajšieho večera pod sprísnenou policajnou ochranou. Podľa BBC jej zástupcovia potvrdili, že webová stránka časopisu sa stala terčom hackerského útoku a dnes ráno bola nedostupná.
V piatok 21. septembra z preventívnych bezpečnostných dôvodov uzavrú francúzske ambasády, konzuláty, kultúrne centrá a medzinárodné francúzske školy v približne 20 moslimských krajinách.



Francúzsky magazín Closer odovzdal fotografie "hore bez" vojvodkyni z Cambridge a jej manželovi, britskému princovi Williamovi. Informovala o tom v noci nadnes nemecká tlačová agentúra DPA, ktorá citovala francúzsku agentúru AFP a jej nemenované zdroje.
Francúzsky súd v utorok nariadil časopisu Closer, ktorý v septembrovom čísle zverejnil fotografie Kate počas opaľovania, aby zastavil ďalšie zverejňovanie aj šírenie snímok a vrátil ich manželom z britskej kráľovskej rodiny do 24 hodín.
Manželia podali na Closer žalobu po tom, čo minulý týždeň uverejnil paparazzovské fotografie vojvodkyne, ako sa slní "hore bez" pri súkromnej vile v južnom Francúzsku.
Súd na západnom parížskom predmestí Nanterre nenariadil časopisu Closer, aby stiahol výtlačky svojho septembrového vydania z novinových stánkov, a nezakázal magazínu ani urobiť dotlač tohto vydania.

 

Európska únia ustúpila Číne. Dnešné ukončenie summitu EÚ-Čína v Bruseli sa uskutoční bez tradičnej tlačovej besedy s novinármi, ako to máva Európska komisia (EK) vo zvyku. Diplomati EÚ, podobne ako aj počas vlaňajšieho summitu, akceptovali požiadavky čínskej strany o zrušenie spoločnej mediálnej prezentácie výsledkov summitu.
"Chceli sme zorganizovať tlačovú besedu, avšak táto sa neuskutoční, nakoľko sme sa nemohli dohodnúť s čínskou stranou o podmienkach jej priebehu," uviedla šéfka hovorcovského úradu EK Pia Hansenová.
Hovorkyňa EK vyjadrila pred novinármi ľútosť v mene inštitúcie, ktorú reprezentuje, a spresnila, že čínska strana mala nároky na výber novinárov, ktorí by sa mali zúčastniť tlačovej konferencie, a tiež chcela obmedziť okruh otázok. Syndikát novinárov pôsobiacich v Bruseli (API) takéto obmedzenie novinárskych práv vopred odmietol.
Podľa agentúry DPA sa na summite počas rokovania predsedu EK Josého Manuela Barrosa a predsedu Európskej rady Hermana Van Rompuya s čínskym premiérom Wen Ťia-paom neočakáva prijatie zásadných vyhlásení.
Rokovania by sa mali týkať strategického partnerstva medzi prvou a treťou najväčšou ekonomikou sveta a okrem iného aj otázky ľudských práv a čínsko-japonského sporu o ostrovy Senkaku (Tiao-jü).
Nie je to po prvý raz, čo sa tradičný každoročný summit medzi lídrami EÚ a Číny ukončí bez priamej konfrontácie s novinármi. Stalo sa tak už dvakrát a čínska strana do tretice svoju taktiku nezmenila.
Podľa kuloárnych informácií sa čínska delegácia v Bruseli obávala nepríjemných otázok ohľadom dodržiavania ľudských práv v najľudnatejšej krajine sveta.
Summity tohto druhu sa zvyčajne organizujú v budove Európskej rady, kde majú prístup všetci akreditovaní novinári. Tohto roku sa summit EÚ-Čína koná v bruselskom paláci Egmont, kde majú novinári sťažený prístup.
"Akákoľvek dohoda, ktorá narušuje slobodu médií a ktorá povoľuje návšteve z iných krajín, aby mala právo veta nad novinármi z tejto alebo z iných krajín, je neakceptovateľná," uviedol API na svojej internetovej stránke.
EÚ ustúpila v tomto smere čínskej strane aj počas májovej návštevy vicepremiéra Li Kche-čchianga.

 


Copyright © TASR 2012


Povolenie k minuloročnej prehliadke v Českej televízii bolo protiústavné. Ústavný súd zrušil rok starý súdny príkaz pre vojenskú políciu. Ozbrojené komando hľadalo v Českej televízii spis vojenskej rozviedky. Policajti zabavili dokumenty a poznámky niekoľkých redaktorov, nič ale nenašli. Česká televízia sa proti postupu vojenskej polície i súdu obrátila na Ústavný súd.
Jeho rozhodnutie televízia víta, hovorí hovorca ČT Michaela Fričová:
"Rozhodnutie Ústavného súdu vítame. Podľa nášho názoru spresnil hranice slobody prejavu. A to s ohľadom na právo chrániť svoj zdroj informácií. To bol aj dôvod, prečo Česká televízia ústavnú sťažnosť podávala. Aby sa do budúcna predišlo zásahom do práv nielen Českej televízie, ale aj ostatných médií. "
"Ide o to stanoviť všeobecné zábrany pre to, aby sa podobný postup proti médiám nemohol opakovať," potvrdil právnik ČT Martin Elger.
Príkaz na prehliadku vydal obvodný súd pre Prahu 6, ústavné sudcovia ho ale teraz zrušili. Vojenská polícia totiž mala postupovať úplne inak, vysvetľuje sudca spravodajca Jiří Nykodým:
"Orgány činné v trestnom konaní predtým, ako v tomto prípade nariadili príkazom prehliadku priestorov Českej televízie, nevyčerpali všetky možnosti, ktoré mali k dispozícii, aby si obstarali dostatok informácií na to, aby zistili, kto bol vlastne pôvodcom toho, že utajovaná informácia bola zverejniť . "
Česká televízia okrem toho navrhla zrušiť častí zákonov, ktoré zásah umožnili. To ale Ústavný súd zamietol.
"Nie je jednoducho dosť dobre možné, nájsť také ustanovenia zákona, ktoré by dávalo jednoznačný pokyn, ako sa má v takom prípade postupovať. Myslím si, že aj z laického pohľadu je možné tú vec tak posúdiť, že niečo také predstaviť pri existencii x rôznych životných variantov, ktoré sa môžu vyskytnúť, že by toto bolo možné vtesnať do nejakého ustanovenia, "potvrdil sudca spravodajca Jiří Nykodým.
Ústavný súd sa nezaoberal prevedením akcie v Českej televízii. Neprimeranosť zásahu kritizovali pred časom aj Štátne zastupiteľstvo a inšpekcie. Vo vojenskej polícii nastali po kritizovanom zásahu personálne zmeny. Jednotka, ktorá ho vykonala, zanikla.
Hľadaný dokument policajti nenašli, zhabané veci neskôr vrátili.


Copyright © ČTK 2012

Ak by arogancia nadnášala,Chren by sa vznášal.

Ak by arogancia nadnášala,Chren
 
 
by sa vznášal.


Minister kultúry Marek Maďarič kritizoval poslanca NR SR Martina Chrena za to, že sa nevyzná v problematike, na ktorú sa pýta. Chren sa pýtal ministra na parlamentnej Hodine otázok, či bude vláda aj po opätovnom zavedení koncesionárskych poplatkov naďalej tvrdiť, že sa jej opatrenia dotknú len najbohatších občanov. „Koncesionárske poplatky sa už niekoľko rokov neplatia a ani nezavádzajú,“ poučil Maďarič Chrena, ktorého upozornil, že ide o úhradu za služby verejnosti. „Keby arogancia nadnášala, vy sa tu vznášate ako holubička,“ povedal ďalej minister poslancovi.
Na „koncesionárske poplatky“ sa pýtal aj poslanec SaS Daniel Krajcer, ale premiéra Roberta Fica. Ten je v zahraničí, preto za neho odpovedal podpredseda vlády Peter Kažimír. Krajcera zaujímalo koľkých percent obyvateľov sa dotkne zámer vlády opätovne zaviesť tzv. koncesionárske poplatky. Pripomenul, že kabinet avizoval, že opatrenia sa budú negatívne dotýkať len 12 percent populácie. „Nejde o opätovné zavedenie, ale ponechanie súčasného stavu. Poplatky patria k najnižším v EÚ a viac ako desať rokov neboli valorizované,“ povedal Kažimír s tým, že tých najslabších sa to dotýkať nebude.



©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

Upevňovanie väzieb

Upevňovanie väzieb


Verejnoprávny RTVS v zmysle zákona poskytuje služby verejnosti v oblasti vysielania, a preto je logické, že verejnosť by sa mala podieľať na financovaní tohto média. Upevňuje sa tým vzájomná väzba medzi divákom a poslucháčom a RTVS. Počas dnešnej parlamentnej Hodiny otázok to uviedol minister financií Peter Kažimír (Smer-SD), ktorý odpovedal za neprítomného predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD).
Premiér mal odpovedať na otázku Daniela Krajcera (SaS), ktorý bol zvedavý, koľko percent obyvateľov sa dotkne zámer vlády ponechať takzvané koncesionárske poplatky za RTVS aj po 1. januári 2013. "Tvrdili ste totiž, že vaše opatrenia sa budú negatívne dotýkať len 12 percent populácie," odkázal Ficovi Krajcer.
"Vy ste sľúbili okamžité zrušenie týchto poplatkov, no urobili ste to až od roku 2013," odkázal Krajcerovi Kažimír s dôvetkom, že SaS to hodila na hlavu ďalšej vláde. Súčasný systém verejnoprávneho vysielania nie je podľa Kažimíra dokonalý, no označil ho za sociálne spravodlivejší ako ten, ktorý mal nastať po novom roku. "Lebo na ten váš by sa skladali všetci občania, aj zdravotne ťažko postihnutí či dôchodcovia, ktorých náš zákon oslobodil," zdôraznil minister.
Kažimír podotkol, že úhradu za služby verejnosti je aj dnes povinná platiť každá fyzická osoba a zamestnávateľ, ktorý má aspoň troch zamestnancov. "O žiadne dodatočné zaťaženie teda nejde," vyhlásil.
Krajcer ministra, ktorý zastupoval premiéra, upozornil, že opatrenia sa vždy robia dopredu. "Neodpovedali ste mi, koľko percent ľudí sa dotkne toto vaše opatrenie. Toto je okamih, kedy padá jeden veľký mýtus, že vaše opatrenia sa nedotknú väčšiny. Toto sa dotkne 88 percent ľudí. Toto sú vaše cisárove nové šaty," odkázal.
Podľa Kažimíra je populárne pýtať sa ľudí, či chcú alebo nechcú platiť daň alebo poplatok. "Odpoviem ako minister financií. Ja si pamätám viditeľné aj neviditeľné súhlasy môjho predchodcu Ivana Mikloša s týmto vaším nápadom, ale myslím si, že bol zásadne proti. Keďže je to politika, asi mu neprekážalo, že sa to týka až roku 2013, lebo vedomý si preferencií, Goríl či daňových úradov si možno uvedomil, že sa ho príprava tohto rozpočtu týkať nebude. Vy ste projekt zrušenia tzv. koncesionárskych poplatkov dotiahli až potom, ako ste vedeli, že budú predčasné voľby," dodal Kažimír.
Návrh zákona, ktorý predlžuje platnosť tzv. koncesionárskych poplatkov aj v budúcom roku, prešiel v stredu (19.9.) do druhého čítania. Výška úhrad za službu verejnosti by sa pritom nemala meniť. Fyzická osoba, ktorá odoberá elektrinu, by teda naďalej mala platiť 4,64 eura mesačne.


Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS


Rozhlas a televízia Slovenska uvádza tretiu sériu hudobno-zábavného programu Legendy popu. Piatkové večery tak budú od 21. septembra na Jednotke opäť v znamení najväčších slovenských a českých hitov. Program sa zameria na hviezdy, ktorým čas neubral na lesku a sláve a ich piesne, ktoré si spieva niekoľko generácií.

Nesmrteľné hity najväčších legiend bude spievať mladšia generácia spevákov a hudobníkov. V prvých dvoch sériách napríklad spieval Miro Šmajda Tublatanku, Mária Čírová modusácky Veľký sen mora, ale predstavili sa aj Zuzana Smatanová, Kuly, Ivan Tásler, Peter Cmorik, Dominika Mirgová, Robo Papp a mnohí ďalší. Súčasťou Legiend popu sú aj rôzni hostia, glosátori, ktorí s danou legendou nejako súvisia, či už ako priatelia, fanúšikovia alebo kolegovia. Aj v tretej sérii budú prispievať svojimi spomienkami a príhodami. Ako glosátori sa predstavili okrem iných Milan Lasica, Milan Kňažko, Marcel Forgáč, Eva Máziková či Martin Sarvaš.

V Legendách popu v minulosti venovali pozornosť hviezdam ako Marika Gombitová, Lucie Bílá, Karel Gott, Robo Grigorov, Vašo Patejdl, Miro Žbirka, Peter Nagy, Richard Müller, Karol Duchoň, Beáta Dubasová, Ján Lehotský, Pavol Hammel, skupiny Olympic, Elán a Tublatanka. V pripravovanej novej sérii vzdá televízia hold skupine Lojzo, Jane Kocianovej, Vidieku, Jiřímu Kornovi, Hane Zagorovej, Helene Vondráčkovej, Jarovi Filipovi, Waldemarovi Matuškovi a priestor dostanú nesmrteľné skladby Michala Davida či najväčšie vianočné hity. Druhého novembra odvysiela Jednotka špeciálny večer pre umelcov, ktorí už žiadnu ďalšiu pieseň nenaspievajú. Spomínať sa bude na Zoru Kolínsku, Evu Kostolányiovú či Michala Dočolomanského. Programom bude sprevádzať dvojica Milan Zimnýkoval a Kristína Farkašová.
Prvú časť tretej série Legiend popu odvysielajú v piatok 21. septembra o 20:10. Venovaná bude skupine Lojzo, ktorá v týchto dňoch oslavuje 30. výročie svojho vzniku. Diváci a diváčky sa môžu tešiť na hity Učiteľka chémie v podaní Lukáša Adamca, Marián Čekovský zaspieva Anča, si drahá ako Volvo, Kuly z Desmodu Že mi je ľúto, Katka Koščová odspieva Každý deň budú vraj Vianoce, skladbu Toreádor Karol Samo Tomeček, Otto Kolmann a Kochansky band vystúpia s piesňou My nie sme Taliani a Funny Fellows zahrajú Vincentka van Goghová.

SLOVAK MEDIA NEWS


SLOVAK MEDIA NEWS

 

Minister kultúry Marek Maďarič požiadal listom Konferenciu biskupov Slovenska o zaujatie stanoviska k stupňujúcej sa miere vulgárností a nekultúrností vo vysielaní celoplošných súkromných televízií. Maďarič v liste vyjadril presvedčenie, že sa cirkev k nemu pripojí a že sa im spolu podarí zvrátiť trend stupňujúcej sa vulgárnosti a nekultúrnosti. Podľa ministra súkromní vysielatelia sa rozhodli pritvrdiť boj o diváka najhrubším spôsobom a atakom na najnižšie pudy. Zároveň zdôraznil, že nastolený trend bude mať negatívny vplyv na celú spoločnosť a najmä na mládež.
Ako uviedol dnes pre agentúru SITA hovorca Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Jozef Kováčik, už v roku 2005 sa biskupi tejto téme venovali a vydali k nej vyhlásenie. KBS chce podľa neho v spolupráci s ostatnými cirkvami do mediálnej rady presadiť človeka, ktorý by sa tejto téme venoval.
Katolícki biskupi vo vyhlásení už pred dvomi rokmi upozornili, že v posledných mesiacoch sa v mediálnom prostredí na Slovensku objavili programy, ktoré pošliapavajú ľudskú dôstojnosť. Podľa nich niektoré programy sú v rozpore so zachovaním základnej ľudskej slušnosti. Biskupi vtedy jednoznačne odsúdili viaceré reality šou, pretože šíria morálny a kultúrny úpadok.

 
2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

Ilumihnát v RTVS

Ilumihnát v RTVS



Pridáva sa aj :
Matica slovenská
Stála konferencia slovenskej inteligencie Korene
Slovakia Plus
Slovenská ekonomická spoločnosť
Spoločný Blok

V tieni

V tieni


19. 9. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Americká herečka Lea Michele sa stala novou tvárou kozmetickej značky L’Oréal Paris. "Som šťastná a viac ako poctená tým, že sa stanem súčasťou rodiny L’Oréal Paris," povedala hviezda seriálu Glee (2009) pre magazín People. "Som fanúšičkou L’Oréal Paris nielen pre ich úžasné produkty, ale aj pre to, za čím stoja. Som vďačná, že som súčasťou televíznej šou, ktorá propaguje vnútornú krásu a sebaúctu. A teraz zas za to, že som sa stala súčasťou tak úžasnej rodiny, ktorá šíri rovnako skvelú myšlienku," uviedla 26-ročná herečka.
Michele sa tak dostala na zoznam prestížnych mien, ktoré L’Oréal Paris reprezentujú, ako Jennifer Lopez, Beyoncé, Gwen Stefani či Eva Longoria. "Môj sen sa stal skutočnosťou," prezradila. "Lea je prekrásna zvonka aj zvnútra, čím perfektne ilustruje filozofiu našej značky, ‘Pretože ty za to stojíš‘," povedala prezidentka L’Oréal Paris USA Karen T. Fondu. "Sme poctení, že ju môžeme privítať do našej rodiny," dodala. Prvé televízne a printové reklamy s Leou Michele sa do médií dostanú začiatkom roka 2013.
Lea Michele sa herectvu a spevu venuje odmalička a už ako dieťa účinkovala na Broadwayi. Po celom svete ju preslávila rola Rachel v seriáli Glee, no má za sebou už aj filmový debut. Zahrala si v snímke Silvestrovská noc (2011) po boku hviezd ako Katherine Heigl, Robert De Niro, Jessica Biel, Hilary Swank, Michelle Pfeiffer, Sofía Vergara či Ashton Kutcher.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Francúzsky satirický magazín Charlie Hebdo zverejnil dnes nové karikatúry proroka Mohameda. Kritici sa obávajú, že reakciou budú ďalšie násilnosti radikálnych islamistov po búrlivých protestoch vyvolaných protiislamským filmom.
Webová stránka týždenníka bola dnes dopoludnia nedostupná. Bezprostredne nebolo jasné, či sa nestala terčom hackerov, konštatovala agentúra DPA. Pre mnohých moslimov je akékoľvek zobrazovanie proroka Mohameda rúhačské, keďže to zakazuje ich viera.
Karikatúry Mohameda vyvolali už viackrát násilné protesty v islamskom svete. Začiatkom roku 2006 pri nich prišlo o život viac než 150 ľudí. Vyvolali ich vtedy karikatúry v dánskych novinách Jyllands-Posten.
Časopis Charlie Hebdo obhajoval zverejnenie karikatúr už vopred s odvolaním sa na slobodu tlače. Šéfredaktor Stéphane Charbonnier povedal, že nie sú provokujúcejšie než zvyčajne. Kresby v aktuálnom dnešnom vydaní podľa neho vzbudia pohoršenie len tých, ktorí chcú byť pohoršení.
Francúzska vláda vyzvala v utorok večer médiá v krajine na zodpovednosť v súvislosti so situáciou okolo kontroverzného americkému filmu. Nesúhlasí s akýmkoľvek prekračovaním miery, uviedol vo vyhlásení premiér Jean-Marc Ayrault. Vo Francúzsku podľa neho platí sloboda prejavu, zároveň však musí byť zachovaná tolerancia a rešpekt voči rôznym náboženským presvedčeniam.
Premiér Ayrault dnes oznámil, že vláda nepovolí demonštráciu proti videu zosmiešňujúcemu proroka Mohameda, ktorú plánujú v Paríži na sobotu. "Nie je nijaký dôvod pripúšťať konflikty, ktoré nemajú nič do činenia s Francúzskom," uviedol v rozhovore pre rádio RTL. Podaná žiadosť o povolenie protestu bude podľa neho zamietnutá.
Minulý víkend na vopred neohlásenej demonštrácii neďaleko veľvyslanectva USA v Paríži zatkli približne 150 osôb.
Časopis Charlie Hebdo mal už v minulosti pre podobné provokácie problémy. Po zverejnení mimoriadneho vydania "Šaría hebdo" so "šéfredaktorom Mohamedom" podpálili v novembri 2011 jeho sídlo. Hackeri vtedy tiež dočasne zneprístupnili jeho webovú stránku. Budovu redakcie v utorok večer umiestnili pod sprísnenú policajnú ochranu.




Francúzske ministerstvo zahraničných vecí dnes oznámilo, že v piatok 21. septembra francúzske ambasády, konzuláty a tiež francúzske školy v približne 20 moslimských krajinách na svete zostanú zatvorené. Dôvodom je dnešné zverejnenie nových karikatúr proroka Mohameda vo francúzskom satirickom magazíne Charlie Hebdo.
Francúzska diplomacia tento krok podľa internetového vydania belgického denníka La Derniere Heure zdôvodňuje skutočnosťou, že piatok je pre moslimov deň modlitieb a sú dôvody na obavy, že po modlitbách veľké koncentrácie moslimských veriacich môžu prejaviť svoju nespokojnosť kvôli karikatúram v časopise rovnako násilným spôsobom, ako sa to stalo v moslimskom svete po zverejnení videa Innocence of Muslims (Nevinnosť moslimov) na internete.
Šéfredaktor časopisu Stéphane Charbonnier v reakcii na oznámenie ministerstva zahraničných vecí o zatvorení ambasád, konzulátov a škôl naznačil, že Európania by nemali tak ľahko podliehať vonkajšiemu tlaku.
"Ak začneme hovoriť, že len preto, že je tu 250 rozvášnených ľudí, ktorí protestujú pred americkou ambasádou, ktorí rozhodnú o tom, či publikovať alebo nepublikovať karikatúry, tak potom môžeme povedať, že sú to oni, ktorí tvoria zákon vo Francúzsku," uviedol Charbonnier na obranu svojho vydavateľského počinu. A dodal, že kresby na vnútorných stránkach časopisu, ktoré znázorňujú proroka Mohameda, nie sú až také provokujúce.
Výbor pre moslimskú vieru vo Francúzsku, ktorý je reprezentatívnou organizáciou pre rôzne odnože islamskej viery, dnes vydal vyhlásenie, v ktorom ostro odsúdil "nový čin, ktorý ešte viac prehĺbi islamofóbiu" a ktorý má zámerne útočiť na city moslimov. Zároveň však vyzval moslimských veriacich v celej krajine, aby zachovali rozvahu a nepodľahli tejto zámernej provokácii.

Ruský premiér Dmitrij Medvedev vymenoval v pondelok nového generálneho riaditeľa tlačovej agentúry ITAR-TASS. Stal sa ním 41-ročný Sergej Michajlov, absolvent žurnalistiky na Moskovskom štátnom inštitúte medzinárodných vzťahov (MGIMO). Jeho prvým námestníkom a šéfredaktorom je Michail Gusman.

Nový generálny riaditeľ ITAR-TASS zastával od roku 2006 funkciu vedúceho komunikačného odboru ruskej štátnej železničnej spoločnosti RŽD.
Doterajšieho riaditeľa tlačovej agentúry, 71-ročného Vitalija Ignatenka, ktorý stál na čele ITAR-TASS od roku 1991, vymenoval premiér za predsedu rady (kolégia) ITAR-TASS.
Informovali o tom Európska aliancia tlačových agentúr (EANA) a ITAR-TASS.

Copyright © TASR 2012 


RVR NEWS

RVR NEWS


Rada pre vysielanie a retransmisiu je hostiteľom v poradí už štvrtého stretnutia Stredoeurópskeho fóra regulátorov (Central European Regulatory Forum - CERF). Na dvojdňovom zasadnutí predstaviteľov regulačných orgánov privíta vo štvrtok zástupcov Česka, Maďarska, Poľska, Slovinska, Chorvátska, Srbska, Rumunska, Cypru a Francúzska.
Regulátori združení v CERF-e sa stretávajú pravidelne raz ročne, vždy v inej krajine. Na stretnutiach spoločne diskutujú o frekventovaných problémoch súvisiacich s televíznym a rozhlasovým vysielaním, ktoré sa vyskytujú v každom z členských štátov CERF-u a nadobúdajú nadnárodný charakter. „Ide o výmenu informácií z oblasti legislatívy, hľadáme možnosti zlepšenia spolupráce v prípadnom udeľovaní licencií zo zahraničným presahom či riešenia sťažností spojených s vysielaním licencovaným v inom z členských štátov CERF-u,“, priblížil niektoré z cieľov zasadnutí predseda Rady pre vysielanie Miloš Mistrík.
Obsahom tohtoročného zasadnutia Stredoeurópskeho fóra regulátorov, ktoré sa bude konať 20. a 21. septembra 2012 v bratislavskom hoteli Radisson SAS Carlton bude napríklad ochrana maloletých v ére reality show, reklama a sponzoring vo vysielaní či dodržiavanie kvót pre využívanie európskych nezávislých diel a programov vysielaných s multimodálnym prístupom. „Ide o problémy, ktoré pravidelne riešime aj na Slovensku, patria k najčastejším podnetom divákov a poslucháčov. Často sa nás pýtajú, ako sa k týmto otázkam pristupuje v zahraničí, chcú porovnať, či slovenská Rada rozhoduje prísne alebo benevolentne, či sú naše sankcie mierne alebo naopak príliš vysoké, zaujíma ich, aká je disciplinovanosť vysielateľov v iných krajinách“, doplnil M. Mistrík. CERF 2012 teda prinesie odpovede na najaktuálnejšie otázky mediálnej praxe, umožní spoznať rozhodovaciu činnosť regulačných orgánov v európskych krajinách a porovnať ju s pomermi na Slovensku.
SLOVAK

MEDIA LAW NEWS






Koncesionárske poplatky by nemali byť od 1. januára 2013 zrušené. Vyplýva to zo zákona o úhrade za služby poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska (RTVS), ktorý dnes parlament posunul do druhého čítania. Schválením predloženého návrhu by sa mal ponechať v platnosti existujúci systém financovania verejnoprávneho vysielateľa, založený na úhrade za služby verejnosti poskytované RTVS.
Autori zákona zdôvodňujú návrh snahou o zachovanie nezávislosti verejnoprávneho vysielateľa. Tá by bola podľa nich do veľkej miery ohrozená, ak by hlavným príjmom RTVS bol príspevok zo štátneho rozpočtu, od ktorého by bola existenčne závislá. "Navyše Rozhlas a televízia Slovenska v zmysle zákona poskytuje službu verejnosti v oblasti vysielania, ktorá je charakteristická tým, že je univerzálne určená verejnosti, a preto by ju mala verejnosť taktiež financovať," píše sa v predkladacej správe zákona. Ako správa ďalej uvádza, vzájomná väzba medzi divákmi a poslucháčmi na jednej strane a RTVS na druhej strane sa vytvára tým, že sa ľudia podieľajú na financovaní služieb, ktoré rádiotelevízia poskytuje. Prijatie navrhovaného zákona by malo mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Koncesionárske poplatky by mali byť 4,64 eura mesačne. Platiteľom koncesií sú fyzické osoby, ktoré sú v evidencii odberateľov elektriny v byte alebo v rodinnom dome. Koncesie platí aj zamestnávateľ, ktorý v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu zamestnáva aspoň troch zamestnancov, pričom na účely tohto zákona sa služobný úrad posudzuje ako zamestnávateľ.
Oslobodené od platenia by mali byť osoby, ktoré žijú v domácnosti s ťažko zdravotne postihnutým človekom, ktorá má na adrese odberného miesta trvalé bydlisko. Koncesie by tiež nemali platiť osoby, ktoré sú sami ťažko zdravotne postihnuté, čo však musia oznámiť RTVS. Od povinnosti platiť poplatky by mali byť tiež oslobodení rádiotelevízia, Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky ako aj Rada pre vysielanie a retransmisiu, tiež zariadenia Zboru väzenskej a justičnej stráže, školy a školské zariadenia, nemocnice, liečebne, hospice a domy ošetrovateľskej starostlivosti ako aj zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately. Koncesie by nemali platiť osoby, ktoré nie sú občanmi Slovenska a požívajú diplomatické výsady a imunity podľa medzinárodného práva, ak je zaručená vzájomnosť.
Koncesionárske poplatky sa mali stať od roku 2013 minulosťou. Parlament to schválil vlani koncom októbra v novele zákona o RTVS, ktorú vypracovalo MK SR za vedenia Daniela Krajcera (SaS). Podľa novely sa tiež mali poplatky aj príspevky poskytované na základe zmluvy so štátom nahradiť priamou dotáciou zo štátneho rozpočtu.



Treba hovoriť o spôsobe valorizácie financovania verejnoprávnych médií. Ako ďalej povedal v parlamente v rozprave k zákonu o úhrade za služby verejnosti poskytované RTVS minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD), na prípadné zvýšenie tzv. koncesionárskych poplatkov musí byť vhodná situácia. Verejnoprávne médiá musia preukázať obyvateľstvu, že si túto podporu zaslúžia, povedal ďalej Maďarič. Pripomenul, že ponúkajú množstvo programov, ktoré verejnosť inde nenájde.
Podpredseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá Jozef Viskupič (OĽaNO) vo svojom vystúpení upozornil, že zachovanie financovania verejnoprávneho rozhlasu a televízie cez koncesionárske poplatky ohrozuje na jednej strane rozpočet verejnoprávneho média a na strane druhej zaťažuje rozpočet odberateľov elektrickej energie. Mali by sme sa zamyslieť nad valorizáciou koncesií, zdôraznil Jozef Viskupič. Zároveň pripomenul vyjadrenie generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku, že na to, aby koncesie zaistili financovanie programu RTVS – Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu - by sa mal základný poplatok zvýšiť. Súčasné financovanie aj s možnosťou valorizácie koncesií by sa podľa Viskupiča malo ponechať na istý čas, počas ktorého sa treba zamyslieť aj nad kvalitou programu, ktorý verejnoprávne médiá ponúkajú.
Prijatie nového zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované verejnoprávnymi médiami znamená ponechanie súčasného stavu financovania verejnoprávneho vysielateľa, ktorý je založený na kombinácii úhrad a príspevku zo štátneho rozpočtu na základe zmluvy so štátom. Návrh novely zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované RTVS predložilo ministerstvo kultúry. Minister kultúry Marek Maďarič pri predkladaní zákona zdôvodnil návrh snahou o zachovanie nezávislosti verejnoprávneho vysielateľa. Tá by bola podľa neho do veľkej miery ohrozená, ak by hlavným príjmom RTVS bol príspevok zo štátneho rozpočtu, od ktorého by bola existenčne závislá. Navyše RTVS v zmysle zákona poskytuje službu verejnosti v oblasti vysielania, ktorá je charakteristická tým, že je univerzálne určená verejnosti, a preto by ju mala verejnosť taktiež financovať.
Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika 11. septembra Výbor NR SR pre kultúru a médiá informoval, že RTVS potrebuje pri zachovaní koncesionárskych poplatkov aj ich zvýšenie, inak nebude mať dosť zdrojov na program. Výška koncesionárskych poplatkov "je najnižšia v Európskej únii, desať rokov nebola valorizovaná", zdôraznil. Zvýšenie úhrad za vysielanie (tzv. koncesií) je nevyhnutné aj pre zákonom stanovený klesajúci podiel reklamy vo vysielaní. Akú sumu by napokon mali platiť koncesionári, zatiaľ podľa Miku jasné nie je. Existuje viacero návrhov, pričom strop základnej sumy, ktorú v súčasnosti platia domácnosti, predpokladá Mika vo výške šesť eur.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



PIŠTA MUSEL A NEPODAL. MIKA PODAL A NEMUSEL

PIŠTA MUSEL A NEPODAL




MIKA PODAL A NEMUSEL


Na generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie (RTVS) Václava Miku je zákon krátky. Právna norma, na základe ktorej verejní funkcionári podávajú majetkové priznania, totiž s funkciou šéfa RTVS nepočíta a tak Mika nemusí podať priznanie. Pre TASR to potvrdil predseda výboru pre nezlučiteľnosť funkcií Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS).
Hoci Mika priznanie podal, parlamentný výbor sa majetkom šéfa RTVS dnes nezaoberal. "Zákon je zle napísaný, nepamätá na to, že vznikajú aj nové inštitúcie. RTVS nie je pod zákonom, takže mu priznanie musíme vrátiť a nemôžeme s ním pracovať. To len ukazuje na to, že ten zákon treba zmeniť," povedal Beblavý (SDKÚ-DS). Poslanec by chcel právnu normu upraviť tak, že do už existujúceho zoznamu funkcionárov, ktorí musia podávať priznanie, by zaradil "všetkých verejných funkcionárov volených Národnou radou SR".

Povinnosť podať majetkové priznania sa v súčasnosti týka prezidenta SR, poslancov NR SR, členov vlády, štátnych tajomníkov, vedúcich ústredných orgánov štátnej správy, sudcov Ústavného súdu SR, predsedu a podpredsedov Najvyššieho súdu SR, členov Súdnej rady SR, generálneho prokurátora či verejného ochrancu práv. Majetkové priznanie musia podľa zákona podať aj náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR, riaditeľ SIS, rektori verejných vysokých škôl či šéfovia Železníc SR, Telekomunikačného aj Poštového úradu.

Verejní funkcionári v majetkovom priznaní uvádzajú celkové príjmy za výkon verejnej funkcie za predošlý rok, prípadne aj iné príjmy. Zverejňujú tiež zoznam svojho nehnuteľného a hnuteľného majetku, avšak bez konkrétností. Za verejného funkcionára sa navyše považuje osoba ešte rok odo dňa skončenia výkonu verejnej funkcie. Priznanie teda musia podať aj exposlanci, ktorí sa v posledných voľbách do parlamentu nedostali.



Copyright © TASR 2012









SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK

MEDIA LAW NEWS




Obmedzenie vysielania telenákupu na lieky a zdravotné výkony by sa malo rozšíriť. Predpokladá to novela zákona o vysielaní a retransmisii, ktorú včera poslanci Národnej rady SR posunuli do druhého čítania. Tá reaguje na európsku smernicu, ktorá už bola transponovaná do slovenskej legislatívy, avšak s niektorými nedostatkami, medzi nimi aj nesprávnym prekladom.
"Výraz 'marketing authorization' je v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Európskej rady zo 6. novembra 2001, ktorým sa ustanovuje zákonník spoločenstva o humánnych liekoch, 'povolenie na uvedenie na trh', nie 'marketingové oprávnenie'. Povolenie na uvedenie humánneho lieku na trh upravuje zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach," vysvetľuje rezort kultúry, ktorý právnu zmenu pripravil po pripomienkach Európskej komisie.
Novela sa zaoberá aj otázkou podpory európskych diel v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie. Od januára 2013 by poskytovatelia týchto služieb mali povinne mesačne vyhradiť európskym dielam najmenej 20 percent z celkového času programov ponúkaných v ich katalógu. Rezort pritom nepredpokladá, že by táto zmena finančne zaťažila poskytovateľov mediálnych služieb na požiadanie. Podľa údajov za rok 2010 totiž všetci túto podmienku aj tak spĺňali.


Copyright © TASR 2012



TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS



1.Modré z neba - Markíza ; 2. Televízne noviny - Markíza ; 3. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 4. ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT 3- TV JOJ ; 5. NOVINY TV JOJ – TV JOJ ; 6. Športové noviny - Markíza ; 7. Šport – TV JOJ ; 8. Počasie- Markíza ; 9. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 - Markíza ; 10. KRIMI- TV JOJ ; 11. Farma - Markíza ; 12. Panelák- TV JOJ ; 13. Súdna sieň - TV JOJ; 14. Sultán – DOMA ; 15. Horúca krv - Markíza ; 16. Keno 10 - Markíza

18. 9. 2012

Zomrel John Coates

Zomrel John Coates




Zomrel producent klasického animovaného filmu The Snowman (1982) John Coates. Osudnou sa mu stala rakovina. Pri príležitosti 30. výročia populárnej vianočnej rozprávky o snehuliakovi produkčná spoločnosť Lupus Films chystala pokračovanie, na ktorom sa Coates výrazne podieľal. "Je to veľmi smutná správa. Bol ponorený do práce na novom filme," uviedla hovorkyňa spoločnosti. Klasický príbeh vysielajú vo Veľkej Británii každý rok na Vianoce od roku 1983, keď ho nominovali na Oscara. Coates sa okrem iného podieľal aj na snímke Žltá ponorka (1968) s legendárnymi The Beatles či na rozprávke Žabiakove dobrodružstvá (1996).
Informácie zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Burkina Faso TV

Burkina Faso TV




Kritiku programu, najmä reality šou, dnes adresoval dvom najsledovanejším súkromným televíziám poslanec OĽaNO Alojz Hlina. Podľa jeho slov niektoré relácie, ktoré tieto dve televízie ponúkajú, sú absolútny škandál.
Hlina vystúpil v rozprave k novele zákona o vysielaní a retransmisii, ktorá poskytovateľom audiovizuálnych služieb od januára 2013 prikazuje mesačne vyhradiť európskym dielam najmenej 20 percent z celkového času programov ponúkaných v ich katalógu. "Burkina Faso by bola lepšou voľbou ako relácie, ktoré sú tam teraz," tvrdí Hlina.
Poslanec si podľa svojich slov nevie predstaviť, že by v USA povolili nakrúcať reality šou päť metrov od Washingtonovho pamätníka, ako sa to udialo v Bratislave v blízkosti Pamätníka M. R. Štefánika. "Je tu obrovská brutálna servilita voči chúťkam niektorých dramaturgov," povedal.
Hlina je tiež pripravený osloviť druhú najsledovanejšiu súkromnú televíziu a jej predstaviteľov poprosiť, či by sa ich program nedal zjemniť a zvoľniť. "Prečo 13-ročné deti hodnotí pornoherec z homosexuálneho filmu? To na Slovensku naozaj nemáme niekoho iného?" pýtal sa.
Kriticky sa o obsahu vysielania nedávno vyjadril aj minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD), ktorý chce spustiť širokú celospoločenskú diskusiu o obsahu, ktorý vysielajú najväčšie súkromné televízie. Poznať chce stanovisko verejnosti, ale aj ústavných činiteľov, samospráv či cirkví. Podľa ministra súkromní televízni vysielatelia ponižujú ľudskú dôstojnosť a vedú pomyselnú kultúrnu vojnu voči občanom Slovenska.

S dnešným Hlinovým vystúpením sa Maďarič z hľadiska jeho obsahu stotožnil. "Nie všetci si uvedomujú silu televízie, ja ju nepodceňujem, ale ani nepreceňujem. Myslím si, že v tomto prípade spoločenský tlak môže byť účinnejší ako nejaká opona. Tak, ako vnímam tie reakcie, sme v situácii, keď ten trend dokážeme pozastaviť," myslí si Maďarič, no pripúšťa, že v televíznom vysielaní budú bulvárne prvky vždy.
Prvé opatrenie v oblasti televízneho vysielania chce Maďarič presadiť už do konca tohto roku. Do medzirezortného pripomienkového konania plánuje predložiť všeobecne platný predpis, ktorý by zakázal vysielanie programov nevhodných pre deti do 15 rokov pred 20.00 h.

Copyright © TASR 2012