DALITO!

12. 10. 2013

Busan International Film Festival

Busan International Film Festival


Z jedného z najvýznamnejších ázijských filmových festivalov v juhokórejskom Pusane si hlavné ceny odnášajú debutujúci domáci režisér Ahn Seonkyoung za film s anglickým distribučným názvom Pascha a mongolský filmár Sakhya Byamba za film Remote Control. Oznámili to organizátori 10-dňového podujatia, ktoré sa dnes skončilo.
Víťazi hlavnej súťažnej sekcie s názvom New Currents Award, ktorú udeľujú debutujúcim režisérom alebo tvorcom s nanajvýš dvoma celovečernými filmami, si odnášajú po 30.000 dolárov. Prvýkrát v 18-ročnej histórii festivalu sa stalo, že zvíťazil film z Mongolska, napísala agentúra AP.
Pascha je podľa porotcov "neobvyklým príbehom lásky medzi 40-ročnou ženou a 19-ročným mužom spracovaný veľmi originálnym postupom. Mongolský film zaujal porotu vedenú iránskym režisérom Rakhshanom Bani-Etemadom silným zobrazením napätia medzi realitou a fikciou.
Podujatie, na ktorom premietli okolo 300 filmov, prilákalo viac ako 200.000 návštevníkov.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Neodkladné objasnenie viacerých útokov na novinárov požadovali dnes pred sídlom čiernohorského rezortu vnútra v Podgorici predstavitelia tamojších žurnalistických odborov a mimovládnych organizácií. Informáciu priniesla tlačová agentúra APA.
      Iba v priebehu leta zaznamenali v bývalej juhoslovanskej republike päť útokov na novinárov.
      Jedným z nich bol bombový útok na rodinný dom Tufika Softiča, spolupracovníka opozičného denníka Vijesti v Berane na severe krajiny spred dvoch mesiacov. Ten istý novinár sa už pred šiestimi rokmi pred svojím domom stal obeťou brutálneho prepadu, ktorého páchateľov doteraz nevypátrali.
      Ako povedal Radomir Krackovič z čiernohorských novinárskych odborov, útoky smerujú voči všetkým, ktorí sa venujú kriminalite a korupcii. V takej situácii je na mieste otázka, kto sa stane terčom útočníkov najbližšie, odznelo v Podgorici.
      Už viac ako deväť rokov sa v Čiernej Hore čaká na objasnenie vraždy šéfa periodika Dan. Duška Jovanoviča zastrelili v máji 2004 pred sídlom redakcie novín z okoloidúceho motorového vozidla. V druhej polovici septembra 2013 čiernohorská justícia obnovila vyšetrovanie tejto kauzy, v ktorej sa objavili nové skutočnosti.
      Pred troma rokmi odsúdili právoplatne na 18 rokov väzenia spolupáchateľa, 33-ročného Damira Mandiča, ktorý sedel v aute atentátnikov, avšak nestrieľal. Identita vraha je však stále neznáma.

      Čiernohorský minister vnútra Raško Konjevič avizoval v uplynulých týždňoch zriadenie osobitnej komisie, ktorá by sa mala zaoberať práve neobjasnenými útokmi na novinárov.


Vedenie Prahy bude požadovať ospravedlnenie od televíznej stanice National Geographic. Tá podľa polície nakrútila a odvysielala hraný dokumentárny film o českej metropole nazvaný Mesto podvodov. Podľa predstaviteľov radnice dokument mesto poškodil, preto sa chytajú vyzvať českého zástupcu National Geographic na rokovanie. Ak by ho odmietol, budú uvažovať o ďalších právnych krokoch.
      Informoval o tom dnes spravodajský portál iDNES.cz.
      Na podvodne nakrútený dokument televízie, ktorý opísal české hlavné mesto ako raj zločincov, prostitútok, drogových dílerov a zlodejských obchodníkov, upozornil tento týždeň denník Právo.
      "Televízny kanál odvysielal tento dokument vlani v novembri. My sme sa ním začali zaoberať hneď na druhý deň po jeho odvysielaní, a to z vlastnej iniciatívy, nikto nás na to nevyzval," povedala pražská policajná hovorkyňa Jana Rösslerová pre iDNES.cz.
      Vzhľadom na to, že v dokumente ide o rôzne miesta metropoly, kde sa reportér údajne stretol s vreckármi, predajcami drog či vydieračmi, začali kriminalisti v spolupráci s jednotlivými policajnými oddeleniami uvedené "prípady" vyšetrovať.
      Vďaka tomu však policajti postupne zisťovali, že sa tieto udalosti neodohrali tak, ako ich dokument opisuje. Na základe vypočúvania zúčastnených aktérov sa policajti dozvedeli, že jednotlivé situácie boli zinscenované. Nešlo však o najatých hercov, ako sa pôvodne písalo, ale o osoby, ktoré sa v Prahe pohybujú a ktorým štáb povedal, čo majú za určitú finančnú odmenu robiť, a ich konanie potom nakrútil, vysvetlila hovorkyňa.
      Kriminalisti sa následne obrátili na pražských zástupcov spoločnosti National Geographic a požadovali vysvetlenie od reportéra Connora Woodmana, ktorý dokument nakrútil.
      "Zatiaľ však zostala naša žiadosť bez odozvy. Ani reportér, ani nikto iný sa nám neozval, aby zodpovedal naše otázky. Ak bude situácia naďalej rovnaká, nevylučujeme, že požiadame o pomoc Interpol. Budeme v takom prípade chcieť, aby nám sprostredkovali vypočúvanie uvedeného reportéra," povedala Rösslerová.
      Vedenie Prahy, ktoré sa s obsahom dokumentu zoznámilo po medializácii prípadu až tento týždeň, sa rozhodlo, že bude od mediálnej spoločnosti National Geographic žiadať adekvátne ospravedlnenie.
      "My chceme v prvej fáze vyzvať zástupcov National Geographic na území Českej republiky, aby nám celú tú manipulatívnu reportáž, ktorá očierňuje Prahu, vysvetlili, a budeme žiadať ospravedlnenie vo forme náhradnej reportáže, ktorá by tú záležitosť uviedla na pravú mieru," povedal pre iDNES.cz pražský zastupiteľ pre legislatívu Lukáš Manhart.
      Ak by sa však zástupcovia firmy rokovaniu a následnému vyriešeniu situácie bránili, Praha je podľa jeho slov pripravená pristúpiť k ďalším právnym krokom.
      Spoločnosť Channels, ktorá National Geographic v Česku zastupuje, sa celou záležitosťou údajne zaoberá.


Copyright © TASR 2013

Audiovizuálny fond strikes back

Audiovizuálny fond strikes back

Jeden Kandidát plus sedem vraj Nie sme „ľudia zo štátneho Audiovizuálneho fondu“. Ani žiadneho takého človeka nepoznáme. Audiovizuálny fond totiž nie je štátny fond. Je to transparentná a nezávislá verejnoprávna inštitúcia, ktorá podporila vývoj, produkciu aj distribúciu filmu Kandidát sumou 142 tisíc eur vrátane osobitného navýšenia dotácie na jeho distribúciu práve na základe nedávneho rozhodnutia rady fondu. Ľudia, ktorí vo fonde pracujú alebo s ním spolupracujú, majú jasne a štandardne rozdelené povinnosti, práva aj kompetencie. Žiadna cenzúra, škrtanie obsahov, strihové zásahy ani nič tomu podobné medzi ne nepatrí a v činnosti fondu sa nevyskytli od jeho vzniku. Ba ani schvaľovanie podporených filmov, „testovacie premietania“ s účasťou členov orgánov fondu či nebodaj tajomné témy „na pretrase“ pred premiérou. O obsahu akéhokoľvek filmu totiž rozhodujú len a len jeho producenti a tvorcovia. A tí nesú za každý film aj plnú zodpovednosť – ekonomickú, právnu aj morálnu. Zaoberať sa vážne článkom zabaleným do samých „vraj“ by preto nemalo žiaden zmysel, keby niekto nasilu nevtiahol Audiovizuálny fond do bulvárnej historky o dvoch vynútených verziách jedného Kandidáta. V tejto súvislosti si však nemožno nevšimnúť to, čo mohlo navonok presiaknuť z dobre informovaných kruhov: celá „kauza“ dvoch verzií filmu je vraj len účelovou marketingovou podporou pred jeho uvedením do kín. Ako autorský článok sa vraj tvári iba preto, aby to nemusela byť platená inzercia. Lebo potichu vsunúť niečo pisateľovi do vrecka je vraj vždy výhodnejšie, než zaplatiť si označený inzerát alebo korektne priznaný „promo“ materiál. Aj preto sa vraj niekoľkými cielenými zásahmi napokon zmenilo znenie toho slovného výtvoru tak, aby bohapustá reklama či otvorené „píár“ z toho textu netrčalo už na prvý pohľad. Nuž a na to celé bolo vraj treba nájsť nejaký škandálik. Lebo akokoľvek vykonštruovaný škandálik je vždy fotogenickejší, než nudná skutočnosť alebo overené fakty, s ktorými sa šikovný marketingový guru ani nešikovný novinár nikdy zbytočne netrápia. Ak to naozaj bol iba marketingový ťah, tak nás úprimne mrzí, že si inak dobre podkutí Kandidátovi marketéri za svoj terč vybrali práve inštitúciu a ľudí, ktorí vznik aj distribúciu filmu štedro a s dôverou podporili. Ohovárať svojho donora počas cesty k sláve je prinajmenšom neslušné. Nuž a ak to ani len náhodou nebol vymyslený marketingový fór, tak celý ten text nestojí za reč. A už vôbec nie za serióznu diskusiu. 

Ľubomír Čechovič, člen Rady Audiovizuálneho fondu Miloslav Luther, člen Rady Audiovizuálneho fondu Jelena Paštéková, členka Rady Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák, riaditeľ Audiovizuálneho fondu Róber Ťavoda, podpredseda Rady Audiovizuálneho fondu

TO JE TV !

TO JE TV !


11. 10. 2013

Hovorca roka 2013

Hovorca roka 2013 



Hovorcami roka 2013 sa stali Ľubomír Andrassy, Boris Chmel, Zuzana Eliášová a Iveta Tyšlerová. Víťazov vybrala 12-členná odborná porota, o štvrtej trofeji rozhodol hlas ľudu.
Siedmy ročník ankety Hovorca roka mal, ako po iné roky, za úlohu "vybrať najkvalitnejších hovorcov, ktorí môžu byť pre kolegov vzorom po profesionálnej i osobnostnej stránke," povedal predseda Asociácie hovorcov Slovenska Ján Orlovský.
Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora hlavného mesta SR a víťaz kategórie "Samospráva a neziskový sektor", sa stal majiteľom už tretej trofeje, čím dosiahol hovorcovský hattrick. Svoju prvú trofej si vyslúžil nováčik Boris Chmel, hovorca Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR, v kategórií "štátna správa a štátny sektor". Porota ocenila jeho rýchly profesionálny nástup do funkcie a efektívnu komunikáciu s médiami. Zuzana Eliášová, hovorkyňa ČSOB Finančnej skupiny, vyhrala v kategórii súkromný a komerčný sektor.
Svojho hovorcu si opäť mohla vybrať aj široká verejnosť. Víťazkou sa stala Iveta Tyšlerová, hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja a zároveň držiteľka titulu z roku 2011. Tretí ročník internetového hlasovania verejnosti na stránke www.mojhovorca.sk bol obohatený o RSS kanál, ktorý generoval mediálne výstupy konkrétnych hovorcov. Zmenili sa aj pravidlá hlasovania.
"Svoj hlas mohli hlasujúci odovzdať viacerým nominovaným, pričom za každého hovorcu mohli hlasovať iba raz," povedala Zuzana Tichá z agentúry Made in Media.
Anketu Hovorca roka vyhlasuje každoročne Asociácia hovorcov Slovenska, čo je dobrovoľné profesijné združenie hovorcov. Výsledky siedmeho ročníka Hovorcu roka dnes slávnostne vyhlásili na Made in Media Party, spoločenskom podujatí, ktoré pre novinárov a pracovníkov médií každoročne organizuje agentúra Made in Media.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Reklamný spot propagujúci Slovensko videlo za prvý týždeň vysielania na YouTube viac ako 1,2 milióna ľudí. Spot tam nasadila Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) a zacielený je na Poľsko a Veľkú Britániu.
Video sa zobrazuje tým, ktorí vyhľadávajú informácie spojené s cestovaním, ubytovaním, turistickými sprievodcami a lyžovačkou. Podľa údajov SACR sa v Poľsku zobrazilo 700.000 užívateľom a vo Veľkej Británii 490.000 ľuďom.
Do konca a bez prerušenia si reklamné video pozrelo v Poľsku 19 % divákov a vo Veľkej Británii to bolo 12 % zo všetkých ľudí, ktorým sa video zobrazilo. "Podľa skúseností spoločnosti Google, ktorá YouTube prevádzkuje, ide o veľmi dobrý výsledok," uviedla SACR.
Podľa agentúry sa tak ukazuje, že v oboch krajinách majú užívatelia YouTube záujem o Slovensko. Dokumentovať to má aj fakt, že po vzhliadnutí videa navštívilo národný portál cestovného ruchu slovakia.travel takmer 17.000 záujemcov o informácie. "Pritom takmer dve tretiny návštevníkov portálu boli z Poľska," informovala agentúra.

Copyright © TASR 2013

TO JE MASO !

TO JE MASO !

Oznam o ukončení ankety Slávik. Čaká sa na Miss ?

Oznam o ukončení ankety Slávik
Čaká sa na Miss ?

Po vyhodnotení predchádzajúcich ročníkov sa organizátori hudobnej ankety Slávik vzájomne dohodli na jej ukončení. Dôvodom bol kontinuálne klesajúci záujem verejnosti o hlasovanie, ktoré bolo zmyslom a základom celej ankety o najobľúbenejších interpretov slovenskej populárnej hudby.
Organizátormi posledného, 15. ročníka ankety boli Produkčný dom Forza, agentúra Oklamčák Production a TV JOJ.

Počet hlasov- porovnanie :

1999 -Elán 50.631
2010 Zuzana Smatanová 14.514
2011 Desmod 16.299
2012 Peter Cmorik 5.616

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


„ Stále monitorujeme situáciu. Máme mená fyzických a právnických osôb, ktoré si objednali túto kampaň a ktorí vyskladali prostriedky. Všetky tieto informácie majú inštitúcie, ktoré to vedieť majú."
Ľubomír Jahnátek


"Nemyslíme si, že pan Svěrák je majitelem duševních práv na výraz meteleskum blesku.To je výraz z estonštiny, to si může každý najít. Nevidím jediný důvod, proč bychom my měli platit. To je obecné slovo z estonštiny. To by mu lidé mohli platit třeba za jméno Humpolec." 
Jana Bobošíková

,Ani poslancom, ani mne sa nepáči, že nariadenia spochybňuje niekto z Dolného Kubína. Podľa môjho názoru by takéto právo mali mať len ľudia, ktorí majú v meste trvalý alebo prechodný pobyt.“  
Stanislav Chovanec, primátor Skalice

MK SR a MEDIA News

MK SR a MEDIA News

Ministerstvo kultúry (MK) bude na budúci rok hospodáriť s rozpočtom nižším o 4,77 milióna eur v porovnaní s týmto rokom. K dispozícii bude mať viac ako 182,47 milióna eur. Vyplýva to z návrhu štátneho rozpočtu, ktorý dnes schválila vláda.
Šéf rezortu kultúry Marek Maďarič je napriek tomu s týmto číslom relatívne spokojný. "Ak to dám do kontextu s tými východiskami, ktoré boli pôvodne ešte oveľa horšie a taktiež s kontextom krízy a nevyhnutnosti konsolidovať, tak vyslovujeme relatívnu spokojnosť," uviedol.
Rozpočet mu podľa neho umožňuje navýšiť prostriedky na podporu literatúry, čo je jedna z priorít budúceho roku, ako aj pre kultúrne aktivity v zahraničí. Prostriedky pre príspevkové organizácie MK zostávajú v takej výške ako tento rok.
Grantový systém ministerstva je nižší o viac ako jeden milión eur. Použiť môže sumu vo výške 20,016 milióna eur. Avšak tieto zdroje určené na financovanie neštátnej kultúry sa po odpočítaní výdavkov na Európske hlavné mesto kultúry zvýšia oproti schválenému tohtoročnému rozpočtu o 2,27 milióna eur. Peniaze pôjdu na podporu projektov z oblasti divadelného, výtvarného, tanečného, hudobného, literárneho umenia a na obnovu národných kultúrnych pamiatok.
Pre verejnoprávne inštitúcie je budúci rok určených o 2,5 milióna eur menej. RTVS dostane 24,5 milióna eur. Tento verejnoprávny vysielateľ bude mať v roku 2014 k dispozícii nevyčerpané prostriedky z predchádzajúceho roku a zároveň je alokovaných 1,5 milióna eur na financovanie nových účelových investičných projektov. "Čo sa týka zmluvy so štátom, tam je zachovaná taká istá výška určená na programy RTVS a taktiež si môže preniesť neminuté kapitálové výdavky z tohto roka," ozrejmil Maďarič.
Audiovizuálny fond získa 4 milióny eur a Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) 1,90 milióna eur.
V rámci strategických zámerov sa rozpočtujú zdroje na financovanie projektov a stratégií schválených vládou SR. Ich disponibilný objem predstavuje 3,59 milióna eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2013 dochádza k zníženiu výdavkov v tejto oblasti o 740.000 eur z dôvodu ukončenia stratégie rozvoja slovenského knihovníctva, ktorá bola časovo ohraničená týmto rokom. Zároveň sa od roku 2014 bude realizovať stratégia nákupu slovacík múzejnej a galerijnej hodnoty a stratégia rozvoja múzeí a galérií v SR.
Na financovanie obnovy audiovizuálneho dedičstva sú alokované zdroje pre Slovenský filmový ústav vo výške 1,49 milióna eur, čo zodpovedá úrovni tohtoročného rozpočtu. Financie sú určené na obnovu kinematografických a audiovizuálnych diel a ich postupné sprístupňovanie verejnosti.

Copyright © TASR 2013

10. 10. 2013

Committee to Protect Journalists News

Committee to Protect Journalists 
News

Agresívne stíhanie únikov informácií a snaha o kontrolu informácií majú utlmujúci vplyv na novinárov a informátorov z prostredia vlády. Tieto zistenia priniesol dnes Výbor na ochranu novinárov (CPJ) vo svojej prvej správe o slobode médií v USA.
Správa sa zameriavala na zmeny počas vlády prezidenta Baracka Obamu, uviedla agentúra AP.
Leonard Downie Jr., bývalý šéfredaktor denníka The Washigton Post, napísal 30-stranovú analýzu s názvom "Obamova vláda a tlač". Downie vyspovedal novinárov a redaktorov, ktorí popisovali utlmujúci efekt, v dôsledku ktorého sa "vládni predstavitelia čoraz viac boja hovoriť so zástupcami médií".
Tí, ktorí sú upodozrievaní z poskytovania utajených informácií novinárom, sú podrobovaní vyšetrovaniu, testom na detektore lži a kontrole telefónov a elektronickej pošty, uvádza správa.
Predstavitelia Bieleho domu namietali proti jej záveru, že transparentnosť vlády USA je obmedzená.

Copyright © TASR 2013

Ekotopfilm 2013

Ekotopfilm 2013


Slávnostným odovzdávaním cien v bratislavskom Primaciálnom paláci dnes vyvrcholil 40. ročník Medzinárodného festivalu filmov o trvalo udržateľnom rozvoji Ekotopfilm.
Grand Prix, ktorá je zároveň Cenou vlády SR, udelili nemeckému filmu Plasty: Skutočná morská príšera (r. Max Mönch a Friedemann Hottenbacher). Cenu prezidenta SR získal český film Konec světa byl a bude (r. Pavel Bezouška). V kategórii populárno-vedecké - veda a technika dostal Hlavnú cenu, ktorá je zároveň Cenou Ministerstva životného prostredia SR, rakúsky film Hliníkový vek (r. Bert Ehgartner).
Spomedzi prírodopisných a prírodovedných snímok si hlavnú cenu a Cenu Ministerstva hospodárstva SR odniesol juhokórejský film Útok 1,5, Čedzucké more (r. Jang Wonjoon). V kategórii Človek a zem vyhral Hlavnú cenu, ktorá je zároveň Cenou KIA Motors Slovakia, indický film Kam sa stratila ryža (r. Suma Josson). Ocenenie v rámci investigatívnej publicistiky, ktoré je zároveň Cenou spoločnosti DB Schenker, si odniesol kanadský film Karbónová horúčka (r. Amy Miller). Hlavnú cenu v kategórii Nové médiá, ktorá je zároveň Cenou ENVI-PAK, získal ruský film Quagga (r. Olga a Tatiana). V kategórii Deti a mládež dominoval nemecký film Bavlnené sny (r. Peter Altmann), za čo získal Hlavnú cenu a Cenu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Cenu bratislavského primátora udelila porota nemeckej snímke Pretože žijem dlhšie ako ty! (r. Henriette Bornkamm). Cenu primátora mesta Žilina si odniesol belgický film Dechtové piesky: Na koniec Zeme (r. Christopher Walker). Cena primátora mesta Košice patrí gréckej snímke Malá zem (r. Nikos Dayandas). Ocenenie Medzinárodnej poroty získal nemecký film Záchranári potravín (r. Valentín Thrun). Cenou prezidentky Festivalového výboru ocenili španielsky film Ženy a voda (r. Nocem Collado). Cenu Bratislavského samosprávneho kraja udelili americkému filmu Menhaden: Najdôležitejšia ryba zálivu (r. Sarah Gulick). Slovenský film Muž, ktorý sadí stromy (r. Michal Gálik) dostal Cenu spoločnosti Lidl. Cena Bratislavskej regionálnej komory SOPK patrí americkej snímke Okysľovanie oceánov (r. Dena Seidel). Cenu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR udelili slovenskému filmu Klimatická zmena, príčiny a opatrenia (r. Štefan Vaľo).
Ďalšia z kolekcie cien Ekotopfilmu, Cena Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR potešila tvorcov amerického filmu Moja dedina, moja langusta (r. Joshua Wolff). Nemecký film Zahodené a zabudnuté (r. Manfred Ladwig) si zase odniesol Cenu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR. Rakúskej snímke Návrat dudka (r. Florian Berger a Stefan Polasek) patrí Cena Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Cenu Úradu verejného zdravotníctva SR získal americký film Zvieratá za zenitom (r. Becca Friedman). Cenu Ministerstva obrany SR porota navrhla udeliť nemeckému filmu Keď vás delfíny prijmú medzi seba (r. Ulf Marquardt).
Filmy posudzovala medzinárodná porota, ktorej predsedal Bruce Bucklin (USA). Zhliadla a vyhodnotila 88 súťažných programov z 22 krajín, ktoré vybrala Výberová komisia Ekotopfilmu v súlade s podmienkami štatútu 40. ročníka festivalu z kolekcie filmov prihlásených do súťaže.
V závere ceremoniálu zakladateľ a generálny riaditeľ Ekotopfilmu Pavol Lím symbolicky odovzdal riadenie festivalu mladšej generácii - svoju synovi Petrovi, ktorý "sa pred 40 rokmi narodil a 40 rokov žije s festivalom". Peter Lím pre TASR potvrdil, že festival chce posunúť za hranice Slovenska. Od budúceho roka by mal mať prívlastok česko-slovenský, resp. slovensko-český. "Ideme ho posunúť do Čiech, chceme ho robiť úplne rovnakým spôsobom a naozaj, už to bude ojedinelé podujatie vo svete, lebo bude trojnásobne väčšie a bude zároveň v dvoch štátoch."

Copyright © TASR 2013

Nobelovu cenu za literatúru získala Aice Munro

Nobelovu cenu za literatúru získala
 
Alice Munro

Alice Ann Munroová, rodným menom Laidlawová (* 10. júl 1931, Wingham, Ontario) je Kanadská spisovateľka, známa predovšetkým svojimi poviedkami. Trikrát získala najprestížnejšie literárne Kanadské Ocenenie generálneho guvernéra Award (1968 za Dance of Happy Shades, 1978 za Kto si myslíte, že ste? 1986 za Progress of Love)a roku 2009americkú Man Bookerovu cenu pre zahraničných autorov. Väčšina jej prózy sa odohráva v jej rodnom Ontáriu. Jej poviedka The Bear Came Over the Mountainbola v roku 2006  sfilmovaná Sarah Polleyovou pod názvom Away from Her. Film nominovaný na Oscara  v kategórii Najlepší adaptovaný scenár.




Tony Hall a jeho vízia BBC

Tony Hall a jeho vízia BBC


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) v utorok rozhodol, že turecké orgány porušili slobodu vyjadrovania, keď denníku Cumhuriyet zakázali používať úryvok z rozhovoru terajšieho prezidenta Abdullaha Güla spred 18 rokov. V článku s názvom Tureckí islamisti smerujú k moci sa denník opieral o Gülovo interview pre britský denník Guardian, v ktorom sa vyjadril o vývoji v Turecku, že ide o "koniec tureckej republiky a s určitosťou chceme zmeniť turecký sekulárny systém". Denník tento výrok použil v kampani pred prezidentskými voľbami v roku 2007. Gül podal sťažnosť na súd, ktorý predbežne zakázal médiám citát z inkriminovaného rozhovoru používať. Neskôr síce sťažnosť stiahol, no medzitým sa stal prezidentom a už nepokladal za dôležité na nej trvať. ESĽP so sídlom v Štrasburgu však nariadil tureckej vláde finančne odškodniť vydavateľa denníka, jeho vlastníka ako aj dotknutých novinárov.
V Turecku dlhodobo prebieha zápas medzi zástancami sekulárneho systému reprezentovaného najmä armádou a islamistami, ktorých vplyv vzrástol vďaka súčasnému premiérovi Recepovi Tayyipovi Erdoganovi a jeho strane AKP. Rozpor sa výrazne prejavil v júni, keď sa demonštrácie za zachovanie parku v Istanbule rozrástli na mohutné protivládne nepokoje. Erdoganovou silnou pozíciou však v konečnom dôsledku neotriasli.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Iránsky minister zahraničných vecí Mohammad Džavád Zaríf musel vyhľadať lekársku pomoc, keď si prečítal, ako podľa vplyvného konzervatívneho denníka hodnotil nedávny telefonický rozhovor iránskeho prezidenta Hasana Rúháního s prezidentom USA Barackom Obamom.
Zaríf na svojom konte na Facebooku napísal, že v utorok musel zrušiť všetky schôdzky a ísť do nemocnice s bolesťami chrbtice a svalovými kŕčmi, ktoré sa ho zmocnili, keď sa v článku denníka Kejhán dočítal, že rozhovor Rúháního s Obamom týkajúci sa iránskeho jadrového programu údajne považuje za "nevhodný". Denník ho chybne citoval aj pri hodnotení jeho vlastného rozhovoru s americkým ministrom zahraničných vecí Johnom Kerrym, ktorý údajne označil za "pridlhý".
Agentúra AP pripomína, že iránsky najvyšší duchovný vodca ajatolláh Alí Chameneí podporuje Rúháního ústretovosť voči Spojeným štátom, niektoré aspekty tohto úsilia však označil za "nie vhodné", čím mal zrejme na mysli práve spomínaný telefonát. Ten sa uskutočnil 27. septembra počas Rúháního návštevy na Valnom zhromaždení OSN v New Yorku. Išlo o prvý kontakt na najvyššej úrovni od roku 1979.
Denník Kejhán vychádza pod priamym dohľadom Úradu najvyššieho duchovného vodcu a je považovaný za jeden z najkonzervatívnejších denníkov v Iráne.

Copyright © TASR 2013

Kandidát

Kandidát

9. 10. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Súd v ruskom meste Murmansk včera odmietol sťažnosti proti vyšetrovacej väzbe ruskej lekárky Jekateriny Zaspaovej z medzinárodnej ochranárskej organizácie Greenpeace a jej krajana, fotoreportéra Denisa Sinjakova.
Obaja musia zostať do konca novembra za mrežami, uviedol Greenpeace na sociálnej sieti Twitter. Zadržaným hrozí 15 rokov za pirátstvo, uskutočňované v skupine, informovala tlačová agentúra DPA.
Aktivisti Greenpeace sa pokúšali preniknúť na ropnú vrtnú plošinu v Pečorskom mori a umiestniť tam transparent, aby tak protestovali proti ťažbe v Arktíde.
Sinjakovov advokát predložil na súde podpisy 300 ruských novinárov, ktorí žiadali prepustenie fotoreportéra z vyšetrovacej väzby. Organizácia Greenpeace ho najala, aby dokumentoval protestnú plavbu lode Arctic Sunrise.
Súd v Murmansku sa zaoberal aj ďalšími z celkovo 30 sťažností proti vyšetrovacej väzbe. Po proteste v Arktíde, ku ktorému došlo 18. septembra, ruská justícia obžalovala všetkých 28 aktivistov a dvoch reportérov. Zadržaní obvinenia odmietli.
Francúzske ministerstvo zahraničných vecí oznámilo, že "osobnú a právnu situáciu" zadržaného francúzskeho aktivistu Francesca Pisanu pozorne sleduje. Obavy v súvislosti s postupom ruských úradov vyjadrila aj nemecká vláda. Medzi zadržanými boli aktivisti a členovia posádky z 18 krajín.

Pondelkové siedme výročie vraždy ruskej investigatívnej novinárky Anny Politkovskej si v Berlíne pripomenuli početní umelci, hudobníci i literáti, na galakoncerte pod mottom To Russia with Love, ktorý mal byť signálom solidarity s ruským národom v jeho boji za ľudské práva.
Na podujatí, ktorého účastníci požadovali ukončenie politických represálií v Ruskej federácii, nechýbali napríklad pianistka Martha Argerichová, dirigent-pianista Daniel Barenboim - obaja rodáci z Buenos Aires, ruský husľový virtuóz a iniciátor akcie Gideon Kremer či laureátka Nobelovej ceny za literatúru, nemecky píšuca rodáčka z Rumunska Herta Müllerová.
Podľa jej slov je produkcia strachu najúspešnejšou činnosťou ruského prezidenta Vladimira Putina, o čom svedčí uväznenie členiek skupiny Pussy Riot alebo niekdajšieho ropného magnáta Michaila Chodorkovského.
V Komornej sieni Berlínskej filharmónie zazneli pri tejto príležitosti v pondelok večer diela velikánov ruskej hudby, vrátane Čajkovského a Šostakoviča. Špičkoví nemeckí herci Martina Gedecková a Sebastian Koch tu čítali texty Anny Politkovskej a Michaila Chodorkovského.

Copyright © TASR 2013

TO JE TV !

TO JE TV !


8. 10. 2013

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné


Vysielatelia televízií Markíza aj JOJ majú zaplatiť za reklamy vo vysielaní tisíceurové pokuty. Na svojom dnešnom zasadnutí o tom rozhodla Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR).
      Pokutu vo výške 4000 eur má zaplatiť vysielateľ MARKÍZA - SLOVAKIA za príliš hlasnú reklamu počas vysielania filmu Harry Potter a Dary smrti v marci tohto roka. Vysielateľ TV JOJ - MAC TV dostal sankciu vo výške 3500 eur za nadmerné prerušovanie programu reklamou počas programu Miss Slovensko 2013 v apríli.
      Na porušenie zákona licenčná rada upozornila vysielateľa TV JOJ preto, že v marci pri odvysielaní príspevku Postav dom, zasaď strom a ... (... najprv si vybavuj papiere) v relácii Noviny neposkytol priestor na vyjadrenie a ani nesprostredkoval argumenty dotknutej strany príspevku – susedovi stavebníčky. Podobnú sankciu - upozornenie na porušenie zákona, dostal aj Rozhlas a televízia Slovenska preto, že v Rádiožurnále, konkrétne v príspevku Tepelné hospodárstvo v Liptovskom Mikuláši odvysielanom v máji, boli podľa RVR prezentované jednostranné a neúplné informácie o zámere vedenia mesta Liptovský Mikuláš, týkajúcom sa fungovania tepelného hospodárstva v meste.
      Voči vysielateľovi Markízy začala licenčná rada správne konanie vo veci možného porušenia paragrafu o ochrane maloletých v súvislosti s vysielaním programu Dědictví aneb Kurvahošigutntag v auguste tohto roka o cca 13.48 h, ktorý označil ako nevhodný pre maloletých divákov do 12 rokov. Správne konanie začala rada aj voči vysielateľovi TV JOJ vo veci možného porušenia rovnakého paragrafu v súvislosti s vysielaním programu Slnko, seno, slanina v júli o cca 20.31 h a v auguste o cca 22.40 h.
      TASR informácie poskytla Lucia Jelčová z RVR.


Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Vládny Smer-SD podľa vzoru Viktora Orbána vylúčil verejnú kontrolu pri rozhodovaní Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) o prideľovaní "digitálnych" licencií televíziám. Vládni poslanci na dnešnom rokovaní parlamentného Výboru pre kultúru a médiá schválili pozmeňujúci návrh Petra Fitza (Smer-SD), ktorý utajuje rokovania a zápisnice RVR. Pre TASR to dnes vyhlásili poslanci OĽaNO Jozef Viskupič a Igor Hraško.
"Výzva verejnosti na transparentné konanie pri udeľovaní licencií pre televízie a rádia pred licenčnou radou bola nielen hrubo odignorovaná, ale režim utajenia sa rozšíril aj na licencie pre digitálne vysielanie. Občania teda nebudú môcť sledovať, ako rada platená z ich daní rozhoduje, kto a prečo ovládne rádiové a televízne vysielanie na Slovensku," uviedli obaja poslanci OĽaNO vo vyhlásení.
Podľa predsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) sa obaja vo svojom hodnotení mýlia. "Je to nezmysel a úplná hlúposť. Pán poslanec Viskupič veľmi dobre vie, že Smer nikdy nemal žiadny vplyv na médiá," konštatuje Jarjabek. "Jediný, kto s médiami pracuje, je pán Viskupič a pán Matovič cez svoje mediálne kanály. Toto je odpútavanie pozornosti od seba samého," vyhlásil Jarjabek.
Podľa Viskupiča Fitzov návrh smeruje k ovládnutiu súkromných elektronických médií. "Vládni poslanci dnes potichu prijali absolútne nehorázny návrh. Rozhodovanie o udeľovaní digitálnych licencií bude v úplnom utajení, bez akejkoľvek verejnej kontroly a pod vedením straníckych nominantov zastúpených v RVR," tvrdí. "Čo ich oprávňuje k tomu, aby občan, ale aj poslanec mediálneho výboru nedostal informáciu, kto a na základe čoho rozhodol o pridelení licencie finančnej skupine, lobistovi alebo spriaznenému podnikateľovi?" pýta sa Viskupič. "Je to zmena zbabelo schovaná do pozmeňujúceho návrhu o veci, s ktorou vôbec nesúvisí," tvrdí Viskupič. "Na utajenie zápisníc neexistuje žiadne rozumné odôvodnenie. Nahráva to jedine strane Smer a jej straníckym kšeftom. Obávam sa, že by opäť vyhrali lobisti, ktorých už nikto neodhalí," doplnil Viskupiča jeho kolega z poslaneckého klubu OĽaNO Igor Hraško.
Podľa Jarjabka boli rokovania RVR neverejné aj doteraz, práve z dôvodu ochrany členov rady pred nátlakom rôznych lobistov. "Sú neverejné rokovania a hlasovania, aby na členov rady nevyvíjali nátlak rôzne osoby, ktoré majú záujem o licencie," povedal. "V zákone je aj dnes neverejné rokovanie, len zápisnica bola verejná, čo je nelogické. Ako môže byť z neverejného zasadania verejná zápisnica?" pýta sa Jarjabek. Pozmeňujúci návrh Petra Fitza podľa neho len spresňuje znenie zákona v tom zmysle, že nielen rokovanie je neverejné, ale aj zápisnica z neho. "RVR ostáva podriadená tým istým kontrolným mechanizmom ako doteraz," zdôraznil Jarjabek.


Spoločnosť Slovenská produkčná, a.s., ktorá prevádzkuje televízne stanice TV JOJ, PLUS, WAU a SENZI, má nových akcionárov. Jedným z nich je generálny riaditeľ JOJ GROUP František Borovský, ďalším výkonný a finančný riaditeľ JOJ GROUP Marcel Grega a tretím Roland Kubina, riaditeľ spravodajstva JOJ GROUP. K zmene akcionárskej štruktúry došlo v pondelok 7. októbra.
Borovský je predseda predstavenstva spoločnosti Slovenská produkčná, a.s., s desaťpercentným podielom na základnom imaní, Grega je člen predstavenstva s 2,5-percentným podielom, rovnaký podiel má Kubina. "Zvyšných 85 percent ostalo naďalej v rukách Richarda Flimela, ktorý kontroluje Slovenskú produkčnú, a.s., prostredníctvom spoločnosti JOJ MEDIA HOUSE, a.s.," informovala PR manažérka JOJ GROUP Lucia Kulihová s tým, že detaily transakcie sa akcionári rozhodli nezverejňovať.
Slovenská produkčná, a. s., je jediným majiteľom spoločnosti MAC TV, s.r.o., ktorá je držiteľom licencií na televízne vysielanie TV JOJ, PLUS, WAU a SENZI. Slovenská produkčná tieto televízne stanice prevádzkuje a zabezpečuje ich vysielanie a výrobu programov.
Okrem televíznych staníc Slovenská produkčná, a.s., ďalej prevádzkuje internetové portály JOJ.sk, huste.tv, noviny.sk, tipsportextraliga.sk, topstar.sk a videoportal.sk.


Cieľom informačného portálu slovensko.sk, ktorý je prezentačnou časťou Ústredného portálu verejnej správy, je zabezpečiť centrálny a jednotný prístup k akejkoľvek elektronickej službe štátu. Integruje informácie a služby zo serverov jednotlivých rezortov a poskytuje ich používateľovi prehľadnou a prístupnou formou.
Vývoj centrálneho riešenia, ktoré by občanom Slovenskej republiky sprostredkovalo elektronické služby a zjednodušilo komunikáciu s úradmi, siaha už do roku 2002. Lídrom tímu, ktorý rozvinul riešenie s podobnou ambíciou, ako mal portál Obcan.sk, je Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES). Vzhľadom na predchádzajúce pozitívne skúsenosti bola pre tento projekt zvolená práve technológia spoločnosti Microsoft.
Hlavnými prínosmi riešenia sú:
- vytvorenie vstupnej brány pre všetkých občanov pre kontakt so štátom; - prehľadné a dostupné informácie z verejnej správy; - jednoduchá navigácia občanov k relevantným službám a pomoc pri riešení ich životných situácií súvisiacich s verejnou správou. "Sme radi, že naše technológie sa stali súčasťou inovatívneho riešenia, ktoré bude prospešné pre slovenských občanov. Svedčí o tom aj fakt, že riešeniu bolo udelené ocenenie Finalist v kategórii Najlepšia aplikácia pre štátnu správu, samosprávu a akademický sektor v rámci súťaže zákazníckych riešení Microsoft Industry Awards 2013," uviedol Gabriel Fedorko, obchodný riaditeľ pre verejnú správu, Microsoft Slovakia.
"Vytvorením informačného portálu slovensko.sk sa nám podarilo vybudovať centrálne miesto, ktoré umožňuje prístup všetkých občanov k potrebným informáciám a všetkým elektronickým službám štátu. Som presvedčený, že sa nám spoločne s naším partnerom, spoločnosťou Millennium, podarilo naplniť naše predstavy a portál slovensko.sk sa vďaka svojej kvalite čoskoro stane počiatočným zdrojom informácií pri riešení jednotlivých životných situácií našich občanov," uviedol Ivan Ištvánffy, generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 

Irán neodblokuje prístup svojich občanov k internetovým sociálnym sieťam, ako sú Twitter či Facebook, uviedol v pondelok iránsky minister pre komunikácie a informačné technológie Mahmúd Vaezí. Agentúry pritom pripomínajú, že toto vyhlásenie je v rozpore s umiernenou politikou, ktorú hlása novozvolený iránsky prezident Hasan Rúhání.
      Minister spresnil, že otváranie sa Iránu svetu sa neuskutoční prostredníctvom sociálnych sietí. "Nepredpokladá sa, že by boli tieto siete povolené," uviedol v pondelok minister Vaezí, čím v podstate ukončil výmenu názorov medzi Rúháním a zakladateľom Twitteru Jackom Dorseym o slobode slova a výmene informácií v Iráne.
      Niekoľko hodín na to Vaezí správy o svojom vyhlásení, ktoré zazneli v iránskej štátnej televízii, poprel a dodal, že záležitosť je v štádiu posudzovania.
      Vo vyhlásení, ktoré sa v pondelok neskoro večer objavilo na stránke ministerstva pre komunikácie a informačné technológie, www.ic.gov.ir, sa uvádza, že rozhodnutie o odblokovaní internetu alebo zachovaní súčasného stavu prijme pracovná skupina vytvorená mimo ministerstva komunikácie a informačných technológií. "Verejnosť bude informovaná hneď, ako bude rozhodnutie prijaté," uviedol Vaezí.
      Bežní Iránci nemajú priamy prístup k Twitteru, Facebooku, Youtube, ani k mnohým ďalším internetovým stránkam vrátane pornografických a politických. Na svoje účty na sociálnych sieťach sa prihlasujú cez súkromnú virtuálnu sieť (virtual private network, VPN), teda cez počítače za hranicami krajiny, alebo cez proxy server.
      Vládnym špecialistom sa však podarilo vyvinúť metódy, ako zablokovať aj tento spôsob prístupu, keďže zástancovia tvrdej línie považujú internet za morálne skazený.
      Napriek všeobecnému zákazu majú svoje kontá na Facebooku a Twitteri viacerí vysokopostavení iránski politici vrátane prezidenta Rúháního, ministra zahraničných vecí Mohammada Džaváda Zarífa, ako aj najvyššieho duchovného vodcu ajatolláha Alího Chameneího - jeho konto sa podľa AP zdá byť pravé, aj keď samotný Chameneí doň zjavne neprispieva. Na otázku novinárov ohľadom ich aktívnych kont Vaezí odporučil "spýtať sa na to ich".
      Kvôli údajným technickým problémom boli 17. septembra v Iráne niekoľko hodín voľne dostupné siete Facebook i Twitter. Táto situácia u 30 miliónov iránskych používateľov internetu na chvíľu vyvolala nádeje v začiatok liberalizácie ich krajiny, podotýka AP.
      Iránske vedenie začalo blokovať prístup k internetovým sociálnym sieťam v roku 2009, keď sa v krajine po kontroverzných prezidentských voľbách začali masové protesty. Podľa tvrdenia vtedajšej vlády opozícia využívala na zvolávanie svojich prívržencov práve internet.
      Prezident Rúhání sa počas predvolebnej kampane i po nástupe do funkcie vyslovil za uvoľnenie reštrikcií v politickom živote, ako aj za skoncovanie s cenzúrou internetu. Akékoľvek návrhy zmien však musí odobriť najvyšší duchovný vodca ajatolláh Alí Chameneí.

Copyright © TASR 2013

 

Zomrel Patrice Chéreau

Zomrel Patrice Chéreau

Vo veku 68 rokov zomrel v pondelok francúzsky filmový a divadelný režisér Patrice Chéreau. Príčinou jeho úmrtia bola rakovina pľúc, informovala dnes agentúra AP s odvolaním sa na umeleckú agentúru Artmedia, ktorá ho zastupovala.
      Režisérovo inovačné dielo sa stretávalo s priaznivým ohlasom kritiky a získalo množstvo ocenení. Chéreau sa preslávil najmä svojím revolučným poňatím opery Prsteň Nibelungov od Richarda Wagnera na Hudobných slávnostiach v Bayreuthe v roku 1976 či historickou filmovou drámou Kráľovná Margot z roku 1994.
Hral však aj vo filmoch :The Last of the Mohicans , Danton, či Le temps du loup.            
      Niekoľnonásobnému držiteľovi cien z medzinárodných filmových festivalov v Cannes, Berlíne a Benátkach vzdal hold aj francúzsky prezident Francois Hollande, ktorý vo svojom oficiálnom vyhlásení uviedol, že každý z Chéreauových filmov je majstrovským dielom. "Odišiel jeden z najväčších umelcov Francúzska," dodal.
 
 Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Predseda poslaneckého klubu Mostu - Híd László Solymos nepochopil zmysel aktuálnej novely zákona o vysielaní a retransmisii a usiluje sa prostredníctvom nej riešiť menšinové témy, ktoré nie sú jej obsahom. Na margo dnešného návrhu László Solymosa vypustiť z novely niektoré ustanovenia, to pre TASR povedal minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD).
      "Pán poslanec Solymos otvára problém, ktorý my v tomto návrhu zákona neriešime. V tomto návrhu zákona neriešime národnostné vysielanie, riešime vysielanie pre občanov iných štátov Európskej únie, ktorí sú usadení na území Slovenskej republiky," vyhlásil Maďarič. "Došlo buď k vedomému, alebo nevedomému nedorozumeniu. On otvára otázku národnostného vysielania. Zdá sa mu zbytočné, alebo diskriminačné, ak je národnostné vysielanie prostredníctvom titulkov, alebo dabingu zrozumiteľné aj tým občanom SR, ktorí neovládajú jazyk národnostnej menšiny," dodal Maďarič.
      Vysvetlil, že rezort kultúry novelou vychádza v ústrety požiadavke Európskej komisie (EK), aby občania iných štátov Európskej únie (EÚ), ktorí sa usadia na území SR, mali právo mať tu televízne alebo rozhlasové vysielanie vo svojom jazyku. Návrh novely je podľa Maďariča už neoficiálne predrokovaný s EK a nemala k nemu žiadne námietky.
      Solymos namieta, že novela by podľa neho mala riešiť aj národnostné otázky. "V Európe neexistuje ďalšia krajina, kde by boli takéto obmedzenia povedzme pre regionálne televízne národnostné vysielanie, ale aj pre vysielanie v úradnom jazyku iného štátu EÚ," tvrdí Solymos. Vysvetľuje, že novela dáva Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR) právo zamietnuť návrh na začatie vysielania v jazyku iného štátu EÚ. Podľa Solymosa to RVR umožňuje z vágnych dôvodov zamietnuť napríklad žiadosť o vysielanie v maďarskom jazyku, ktorý je tiež jedným z úradných jazykov štátov Európskej únie. "Ešte k tomu odhlasovali, že rozhodnú za zatvorenými dverami, aby sa náhodou nikto nedozvedel, aké boli dôvody. A dôvody nie sú v zákone špecifikované," povedal Solymos.
      "Zrazu vznikol problém, lebo maďarčina je úradným jazykom v EÚ a mohol by nejaký súkromník požiadať o regionálne vysielanie v maďarskom jazyku. Museli nájsť niečo, ako tomu zabrániť a tento návrh zákona je výsledok tejto snahy," dodal. Keď sa EK oboznámi s výhradami Mostu-Híd, podľa Solymosa návrh ministerstva kultúry neakceptuje.
      "V prvom rade to boli dva veľmi dôležité zákony z dielne rezortu kultúry," komentoval dnešné rokovanie mediálneho výboru jeho predseda Dušan Jarjabek. Ministerstvo kultúry dnes na výbore prezentovalo novelu zákona o vysielaní a retransmisii a novelu zákona o audiovizuálnom fonde. "Predmetom dlhšieho rokovania výboru bola správa Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí (ÚSŽZ). Vzhľadom na isté výhrady ľudí, ktorí sa touto témou zaoberali v minulosti, ale aj komplikovanosť témy," konštatoval Jarjabek s tým, že výbor sa na základe pozvania predsedu ÚSŽZ rozhodol do konca roka vykonať na úrade poslanecký prieskum.

Copyright © TASR 2013

Konferencia o normalizácii hlasitosti TV vysielania

Konferencia o normalizácii
hlasitosti TV vysielania

 
Prekračovanie limitov hlasitosti pri vysielaní reklamy, resp. pri zmene vysielaného obsahu, je pre divákov neraz obťažujúce. A práve téme normalizácie zvukovej hlasitosti naprieč televíznym i rozhlasovým vysielaním, bola venovaná odborná konferencia na pôde RTVS za účasti zástupcov verejnoprávneho média, všetkých celoplošných slovenských vysielateľov, ako aj odbornej verejnosti.

RTVS ako člen Európskej vysielacej únie (EBU) bola iniciátorom zásadnej a vzácnej zhody na trhu medzi všetkými celoplošnými televíznymi vysielateľmi a Radou pre vysielanie a retransmisiu (Rada). Ako povedal Andrej Doležal, riaditeľ Sekcie technickej realizácie RTVS, má Rada aj v súčasnosti k dispozícii „technické zariadenie na vyhodnocovanie hlasitej reklamy, no podľa môjho názoru je spôsob merania neobjektívny, neposudzuje zvuk ako taký a technická implementácia je v praxi pre vysielateľov neaplikovateľná.“

Rada platnú legislatívu interpretuje tak, že definovala časový úsek pred reklamným blokom a rovnaký úsek po reklamnom bloku. Tieto úseky Rada meria a následne porovnáva s hlasitosťou reklamy. Čo sa však často stáva? „Môžeme to ilustrovať na konkrétnom príklade: televízia vysiela film s objektívne tichšou sekvenciou – môže to byť napríklad zámer režiséra – po ktorej nasleduje reklama a výsledkom je pokuta pre vysielateľa. A to napriek tomu, že samotná reklama má stále rovnakú úroveň hlasitosti počas celého vysielacieho dňa, týždňa, či roka. Keďže sa hlasitosť reklamy počas vysielania nemení, vysielatelia dostávali pokutu v podstate nie kvôli príliš hlasnej reklame, ale kvôli objektívne tichšiemu filmu, ktorý reklame predchádzal,“ objasnil Doležal.

Televízie nevysielajú reklamu hlasnejšie ako zvyšný obsah, charakter a dynamika samotnej reklamy je však často iná ako vysielaný obsah. „Práve preto je vhodná aplikácia európskej normy EBU R-128, ktorá nemeria len hlasitosť, ale objektívne rešpektuje aj charakter zvuku vysielaného obsahu,“ dodal Doležal.

Nová metodika normalizácie hlasitosti vysielania, stanovená podľa normy EBU R-128, má zmierniť a v ideálnom prípade úplne odstrániť nepríjemný efekt prechodu medzi vysielaným obsahom a reklamou, ako aj vyrovnať rozdiely pri prechode medzi živým a predtočeným obsahom.

Výsledkom spoločného snaženia slovenských televízií nemá byť len diskusia o samotnej norme EBU R-128, ale aj povinnosť každého vysielateľa na Slovensku implementovať technické zariadenia, ktoré budú normalizovať hlasitosť vyprodukovaného obsahu a reklamy ešte pred jej odvysielaním.

„Aj preto sme zorganizovali dnešnú konferenciu za účasti všetkých významných slovenských vysielateľov a audioodborníkov, ktorí názorne demonštrovali, ako môže nová metóda fungovať v praxi,“ ozrejmil Doležal.
Norma EBU R-128 je v súčasnosti platná prakticky v celej Európe, momentálne na Slovensku prebieha legislatívny proces, počas ktorého by mala byť novela zákona prerokovaná v Národnej rade SR. V prípade jej schválenia by nové štandardy normalizácie hlasitosti televízneho vysielania mali byť účinné od 1. januára 2014.

 

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

 


Každá monitorovacia agentúra, ktorá v rámci svojej činnosti používa chránené diela v zmysle autorského zákona, je povinná mať vysporiadané práva s nositeľom práv. Agentúru SITA o tom v súvislosti s novelou autorského zákona informovalo Ministerstvo kultúry (MK) SR. V praxi to podľa MK SR znamená, že monitorovacia agentúra musí "získať súhlas licenčnou zmluvou na takéto použitie". Novela začne platiť od 1. novembra a okrem iného definuje noviny ako súborné dielo chránené autorským právom.
Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol hovorca MK SR Jozef Bednár, novela autorského zákona neprináša pre monitorovacie firmy žiadne nové povinnosti. Naďalej podľa Bednára platí to, čo platilo aj pred novelou, že autor súborného diela má právo udeľovať súhlas na každé použitie diela vrátane vyhotovenia rozmnoženiny súborného diela alebo jeho časti. "Zákonná povinnosť získať súhlas na použitie diela - v tomto prípade novín, od nositeľa práv k tomuto dielu - v tomto prípade zväčša vydavateľ, sa aj doteraz týkala každej monitorovacej agentúry, ktorá v rámci svojej činnosti používala autorskoprávne chránené diela, napríklad noviny, ako súborné dielo," objasnil hovorca MK SR. Dodal, že na tento účel "nebude zavedený žiadny kontrolný systém, vzhľadom na existujúce prostriedky ochrany a vymožiteľnosti práva".
Monitorovacie agentúry sa budú musieť s vydavateľmi novín a časopisov zmluvne dohodnúť, ak budú chcieť časti ich obsahu predávať v podobe monitoru ďalším subjektom, vysvetlil podstatu novely autorského zákona minister kultúry Marek Maďarič počas rokovania o novele zákona v parlamentnom výbore pre médiá a kultúru. Ako ďalej konštatoval Maďarič na pôde Národnej rady SR 11. júna, "úprava nesmeruje proti monitorovacím agentúram alebo akýmkoľvek iným subjektom. Reaguje na prax, že na jednej strane máme tvorcov novín a časopisov, tzv. súborného diela, na druhej strane spoločnosti, ktoré časti novín využívajú a predávajú ich ďalej v zmysle monitoringov". O tomto probléme rezort kultúry s vydavateľmi diskutuje dlhé roky.
Novelu schválili poslanci NR SR 3. septembra. Poslanci pritom neschválili pripomienku prezidenta Ivana Gašparoviča, ktorý vrátil právnu normu národnej rade na opätovné prerokovanie. Prezident zákonodarcom navrhoval, aby vypustili z právnej normy text definujúci noviny ako súborné dielo chránené autorským právom. "Podľa môjho názoru ide o neopodstatnenú ochranu, ak podľa schváleného zákona sú noviny ako súborné dielo predmetom autorského práva. Preto považujem doplnenie novín do schváleného zákona za neopodstatnené," argumentoval Ivan Gašparovič. Hlava štátu nezdieľala názor ministra kultúry Maďariča. Prezident, naopak, tvrdil, že doplnením slova noviny do súborných diel s autorskou ochranou "dochádza vlastne k autorskoprávnej ochrane práv vydavateľov".
Navrhovanou zmenou nedochádza podľa MK SR "k zavedeniu nových práv vo vzťahu k určitým subjektom, teda vydavateľom, ale k precizovaniu právnej úpravy smerujúcemu k odstráneniu aplikačných nejasností". Noviny za predpokladu, že naplnili pojmové znaky súborného diela boli autorskoprávne chránené aj v zmysle doterajšej právnej úpravy, tvrdí ministerstvo. Dodáva, že "noviny sú v zásade súborným dielom, nakoľko ich vytvorenie - usporiadanie ich obsahu, štandardne spočíva v tvorivej duševnej činnosti autora - usporiadateľa daného obsahu - teda napríklad šéfredaktora, editora a podobne, ktorú charakterizuje najmä tvorivý výber a následné usporiadanie obsahu. Cieľom novely je predovšetkým spresnenie definície súborného diela za účelom odstránenia problémov vznikajúcich v praxi v súvislosti s výkladom daného ustanovenia".

Ministerstvo kultúry vypracovalo návrh najmä z dôvodu zapracovania smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ z 27. septembra 2011 o lehote ochrany autorského práva a niektorých súvisiacich práv do nášho práva. Zároveň sa ňou do príkladného výpočtu súborných diel chránených autorským právom dopĺňajú noviny, na ktoré sa vzťahujú autorské práva.

2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

The PEN Pinter Prize

The PEN Pinter Prize



 
Bieloruskej novinárke Irine Chalipovej, známej kritičke politického režimu vo svojej krajine, udelili prestížnu PEN/Pinterovu cenu. Informovala o tom v pondelok agentúra AP.
      Chalipová je dopisovateľkou ruského denníka Novaja Gazeta. O cenu sa delí s britským spisovateľom Tomom Stoppardom. V decembri 2010 ju zadržali a zbili po tom, ako protestovala proti bieloruskému prezidentovi Alexandrovi Lukašenkovi a údajným volebným podvodom. Neskôr ju usvedčili z narušovania verejného poriadku.
      PEN/Pinterovu cenu založili v roku 2009 na pamiatku nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Harolda Pintera. Udeľuje sa spoločne jednému britskému spisovateľovi a jednému "spisovateľovi odvahy," ktorý čelil perzekúcii.
      Tom Stoppard, pôvodom z Československa, je autorom scenára oscarového filmu Zamilovaný Shakespeare. Medzi ďalšie jeho známe diela patria divadelné hry Arcadia a Skutočná vec.
      "Začínal som ako novinár a som hrdý, že cenu môžem zdieľať s odvážnou reportérkou," povedal Stoppard.

 
Copyright © TASR 2013

 

7. 10. 2013

RTVS predbehla JOJ-ku. Updated

RTVS predbehla JOJ-ku
Updated


Televízne spravodajstvo RTVS zaznamenalo v očiach divákov výrazný posun v objektívnosti. V období od 24.6. 2013 do 15.9. 2013 až 18,7% respondentov na otázku „Ktorá televízia má podľa Vás najobjektívnejšie spravodajstvo?“ odpovedalo, že je to práve verejnoprávna RTVS. Oproti rovnakému obdobiu v roku 2012 to znamená nárast až o 7%. Respondenti mohli určiť len jednu televíziu, pričom 12,8% respondentov sa k otázke nevedelo vyjadriť.
Lukáš Diko, riaditeľ Sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS: „Sme radi, že sa nám darí spravodajstvo RTVS postupne posúvať a aj diváci vnímajú skutočnosť, že sa snažíme prinášať kvalitný a profesionálne spracovaný obsah.“  
Terénny zber dát prebiehal v termíne od 24.6.2013 do 15.9.2013 náhodným kvótnym výberom v kombinácii s náhodnou prechádzkou. Na prieskume verejnej mienky zameranom na spravodajstvo v slovenských televíziách sa zúčastnilo 2 118 respondentov vo veku 14 až 79 rokov. 
Anketár mohol zaznačiť iba jednu odpoveď - teda jednu televíziu, ktorú respondent označil ako televíziu s najobjektívnejším spravodajstvom. 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




 

Reklamný spot propagujúci Slovensko sa bude mesiac vysielať aj na videoportáli YouTube vo Veľkej Británii a v Poľsku. Kampaň odštartovala Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) a má sa ňou podporiť televízny spot s názvom "Slovakia. Best friends forever", ktorý sa v súčasnosti vysiela na stanici Eurosport.
      Spoty o Slovensku sa podľa hovorcu SACR Martina Šebestu vysielajú pred videami, ktoré si ľudia pozerajú cez službu YouTube. "Kampaň je zacielená špecificky a priamo na ľudí, ktorí sa prostredníctvom vyhľadávača Google sústreďujú na témy týkajúce sa dovolenky, cestovateľských bedekerov, lyžiarskych dovoleniek alebo poznávania kultúrnych pamiatok," opísal Šebesta.
      Zameranie na dve krajiny, Poľsko a Veľkú Britániu, má podľa SACR maximalizovať efekt kampane a získať relevantné informácie, ktoré chce agentúra využiť aj v budúcnosti. "Pre Poľsko sme sa rozhodli najmä preto, že podľa štatistických údajov patria poľskí turisti dlhodobo medzi najčastejších návštevníkov Slovenska a zároveň nemajú problém porozumieť anglickému komentáru v spote," odôvodnila generálna riaditeľka SACR Marta Kučerová.
      V prípade Veľkej Británie zohral dôležitú úlohu pri výbere 12-% nárast návštevnosti zo strany Britov na Slovensku v prvom polroku 2013. "Reklamnou kampaňou chceme tento trend podporiť a pritiahnuť na Slovensko viac britských návštevníkov," dodala Kučerová.
      SACR odhaduje, že v Poľsku si spot pozrie za mesiac približne 13 miliónov užívateľov, čo predstavuje 70 % on-line populácie. Vo Veľkej Británii by to malo byť za rovnaké obdobie približne 2,3 milióna užívateľov. Cieľom kampane je predstaviť Slovensko ako celoročnú destináciu s rôznorodou ponukou možností na prežívanie voľného času.

Copyright © TASR 2013

Pozvánka na konferenciu o normalizácii hlasitosti TV vysielania

Pozvánka na konferenciu o 

normalizácii hlasitosti TV vysielania

Prekračovanie noriem hlasitosti zo strany mnohých televíznych vysielateľov je pre mnohých divákov zásadným problémom. Určite ste sami zaregistrovali, aké môže byť prekračovanie limitov napríklad pri vysielaní reklamy obťažujúce. Preto RTVS sama iniciovala stretnutie všetkých slovenských celoplošných vysielateľov na pôde Rady pre vysielanie a retransmisiu s cieľom vyvolať diskusiu o normalizácii hlasitosti vysielania. Vzácnou zhodou všetkých účastníkov stretnutia bola dohoda o aplikácii uznávanej a odbornou verejnosťou rešpektovanej európskej normy EBU R-128 pre všetkých slovenských vysielateľov.
RTVS ako člen Európskej vysielacej únie (EBU) pripravuje prevratné zmeny, ktoré zabezpečia normalizáciu hlasitosti vysielania maximálnej dovolenej úrovne audiosignálu.
Práve tejto téme bude venovaná odborná konferencia na pôde RTVS za účasti zástupcov RTVS a všetkých slovenských televízií, ako aj a odborníkov, ktorí sa tejto téme dlhodobo venujú.

Miesto konania: RTVS Mlynská dolina, štúdio MD4
Dátum: utorok 8.10. 2013 o 10:00

Na svatého Placida zima teplo vystřídá

Na svatého Placida

zima teplo vystřídá
 Jednotka lepšie.
Dvojka horšie.
Spolu  horšie, a ale cez desať-10.30 %  

Markíza  horšie.
TV Doma horšie.
DAJTO  horšie.
FOOOR  lepšie.
Spolu horšie - 35.90%

JOJ lepšie.
JOJ PLUS horšie.
WAU lepšie.
SENZI má prvé čísla. Slabé.
Spolu lepšie- 23.70%

TA 3 rovnako. 

Jednotka - 8.80 % ;
Dvojka - 1.50 % ;
Markíza - 26.30% ;
TV DOMA - 5.70% ;
DAJTO- 2.60%
FOOOR- 1.30%
TV JOJ – 17.60 % ;
JOJ PLUS- 4.60 % ;
WAU -1.30 % ;
SENZI- 0,20 %
TA 3 - 1.40 %

MEDIA NEWS

 MEDIA NEWS


Britský televízny producent Mark Burnett predstavil projekt novej reality show, ktorej víťaz absolvuje let do vesmíru. Partnerom programu bude súkromná americká spoločnosť Virgin Galactic, špecializovaná na komerčné vesmírne lety, oznámil denník Daily Telegraph.
      "Posledných desať rokov som sa vytrvalo snažil o splnenie svojho sna, aby sa obyčajnému človeku prostredníctvom televíznej šou poskytla možnosť zažiť čiernu oblohu vesmíru a pozrieť sa dolu na matku Zem," uviedol Burnett pri prezentácií projektu.
      Víťaz reality show s názvom "Space Race" (Vesmírny zápas) vyhrá letenku na palubu kozmického raketoplánu SpaceShipTwo, ktorý v súčasnosti vyvíja Virgin Galactic. Podrobnosti o formáte programu ani o termíne jeho vysielania zatiaľ nezverejnili.
      V rámci dohody dostane produkčný tím reality show "bezprecedentný prístup" na základňu Spaceport America v štáte Nové Mexiko.
      Firma Virgin Galactic plánuje spustiť komerčné suborbitálne lety na palube SpaceShipTwo na budúci rok. Raketoplán s dvojčlennou posádkou pilotov má mať kapacitu na prepravu šiestich cestujúcich, ktorých by mal vyniesť do výšky zhruba 63 kilometrov a vrátiť sa s nimi na Zem.
      V súčasnosti sa stroj testuje v Mohavskej púšti v Kalifornii. Lístky na let, ktoré stoja okolo 250.000 dolárov na osobu, si kúpilo alebo zaplatilo za ne zálohu okolo 630 záujemcov.


Copyright © TASR 2013


Americká herečka Halle Berry stvárni hlavnú postavu v pripravovanom 13-dielnom seriáli Extant, ktorý pripravuje televízia CBS. Štyridsaťsedemročná Berry sa v dramatickom seriáli predstaví ako astronautka, ktorá sa vráti na Zem po ročnom pobyte vo vesmíre. Jedným z výkonných producentov projektu je Steven Spielberg. Seriál by sa mal na televízne obrazovky v USA dostať na budúci rok v lete.
Halle Berry si v roku 2002 za účinkovanie v dráme Ples príšer (2001) odniesla Cenu Akadémie za ženský herecký výkon v hlavnej úlohe ako prvá Afroameričanka v histórii udeľovania týchto prestížnych ocenení. Získala však aj nelichotivú Zlatú malinu za stvárnenie Catwoman v rovnomennom filme z roku 2004. Herečka, ktorá má na konte aj jeden Zlatý glóbus, je známa napríklad aj z akčnej sci-fi trilógie X-Men (2000, 2003 a 2006), akčnej krimi Swordfish: Operácia Hacker (2001), bondovky Dnes neumieraj (2002), mysteriózneho trileru Gothika (2003), drámy Frankie & Alice (2010), romantickej komédie Silvestrovská noc (2011) či mysterióznej sci-fi drámy Atlas mrakov (2012), kde si zahrala viacero postáv. V roku 2008 ju čitatelia amerického pánskeho magazínu Esquire zvolili za najsexi ženu na svete. Herečka má dcéru Nahlu s expartnerom Gabrielom Aubrym a momentálne čaká syna s Olivierom Martinezom, ktorého si v júli zobrala za manžela.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.