DALITO!

8. 11. 2014

Prieskum Median Sk

Prieskum Median Sk

Denník Nový Čas, týždenník Plus 7 dní, dvojtýždenník TV max, mesačník Zdravie, Rádio Expres a Televízia Markíza sú na Slovensku v druhom a treťom kvartáli roku 2014 najčítanejšie a najsledovanejšie. Vyplýva to z výsledkov národného prieskumu spotreby, médií a životného štýlu Market & Media & Lifestyle – TGI, ktoré zverejnila spoločnosť Median Sk.
Prieskum MML-TGI bol realizovaný na vzorke 4204 občanov SR vo veku od 14 do 79 rokov. Prieskum sa uskutočnil v termíne 31.3.-14.9.2014. Celkovo bolo monitorovaných 267 tlačených médií, 47 rozhlasových staníc a 73 televíznych staníc.
Prvé miesto medzi denníkmi si udržal Nový Čas so 16 %. Druhý v poradí je denník Sme so 7 %. Čítanosť denníka Pravda je tiež na úrovni 7 %. Nasleduje denník Plus jeden deň so 6 %, Šport a Hospodárske noviny s čítanosťou 4 % a Korzár 3 %. Ďalej Új Szó s 2 % a Avízo s 1 %.
Medzi týždenníkmi je na prvom mieste Plus 7 dní s 9 %. Druhú priečku obsadil Život so 7 %. Báječná žena dosiahla 6 % a rovnako aj týždenník Nový čas pre ženy. Na piatom mieste je Eurotelevízia s 5 %, ďalej Slovenska so 4 %. Čítanosť Katolíckych novín je 3 %.
Najčítanejším titulom medzi dvojtýždenníkmi je TV max s 5 %. Sieť titulov ECHO má 4 %. Nasledujú Bratislavské noviny (3 %), Tele plus a Bratislavský kuriér (2 %). Žena a život a Relax dosahujú čítanosť 1 %.
Poradie mesačníkov, ktoré sa na Slovensku predávajú, otvára časopis Zdravie s 8 %. Ďalšiu priečku obsadil mesačník Záhradkár tiež s 8 %. Nasleduje Eva a EMMA so 6 %. Ďalšie v poradí sú mesačníky Kam do mesta so 4 % a Nový čas Krížovky a Nový čas Bývanie s 3-% čítanosťou.
Medzi rozhlasovými stanicami v parametri "počúval včera" je na prvom mieste Rádio Expres s 20 %, Rádio Slovensko (18 %). Nasleduje Fun rádio s 12 %. S 8 % na štvrtom mieste skončilo Rádio Jemné. Europa 2 získala 7 %, Rádio Regina 7 % a Rádio_FM 3 %. Rovnaké poradie je aj v kategórii "počúval minulý týždeň".
V parametri podiel na trhu (share) je na prvom mieste Rádio Expres s 24 %, nasleduje Rádio Slovensko s 21-% podielom na trhu, so 14 % Fun rádio, Rádio Jemné (9 %), Rádio Europa 2 (9 %), Rádio Regina (8 %), Rádio_FM (2 %). Ostatné rozhlasové stanice majú spolu 14 %.
Najvyššie percento sledovanosti televíznych staníc dosiahla Televízia Markíza s 53 %. Sledovanosť na úrovni 35 % zaznamenala TV JOJ. Nasledujú Jednotka (21 %), TA3 (7 %), TV Doma (7 %), Dvojka (5 %), TV Dajto a ČT1 (po 4 %). Prvú desiatku najsledovanejších televíznych staníc uzatvárajú Plus a NOVA (po 3 %).
Poradie jednotlivých slovenských televíznych staníc v ukazovateli podiel na trhu (share) za 2. + 3. kvartál 2014: TV Markíza (38 %), TV JOJ (22 %), Jednotka (12 %), TV Doma (4 %), TA3, TV Dajto, Dvojka (po 2 %). Podiel ostatných televízií predstavuje celkom 18 %.
Údaje z prieskumu sledovanosti MML–TGI poskytla pre TASR Linda Kleinertová zo spoločnosti Median Sk.

Copyright © TASR 2014

Finále 30. ročníka Košického zlatého pokladu

Finále 30. ročníka
Košického zlatého pokladu

Finálový koncert jubilejného 30. ročníka pesničkovej súťaže Košický zlatý poklad 2014 sa uskutoční v sobotu 8. novembra o 19.00 h v košickom Kulturparku. Súťažiť v ňom bude 12 nových skladieb spievaných v slovenčine a v podaní spevákov a skupín z celého Slovenska. Prvú šesticu vybrala zo 188 prihlásených výberová komisia, ďalších šesť skladieb vybrali prostredníctvom sms hlasovania poslucháči Slovenského rozhlasu. Na koncerte sa predstaví víťaz predchádzajúceho ročníka skupina ALIAS, interpret víťazných piesní súťaže z rokov 1984, 1986 a 1989 Juraj Vančík a skupina NO NAME, ktorá na súťaži zvíťazila v roku 1996. Moderátorom večera bude Roman Bomboš.
Organizátorom súťaže je Štúdio RTVS Košice, finálový koncert v priamom prenose odvysiela Rádio Slovensko a Rádio Regina. O víťazoch bude rozhodovať odborná porota v zložení Igor Timko, Marián Čekovský, Ľuboš Zeman, Peter Bič, Juraj Vančík, riaditeľ rozhlasových programových služieb RTVS Vincent Štofaník a riaditeľ Štúdia RTVS Košice Juraj Hidvéghy. Na víťazov čakajú finančné ceny a pre absolútneho víťaza je pripravená mimoriadna cena – produkcia videoklipu k víťaznej piesni.
„Jubilejný 30. ročník Košického zlatého pokladu bude z pohľadu kvality súťažných piesní výnimočný. Som veľmi zvedavý na ich interpretov, podľa nahrávok sa javia byť naozaj dobrí. Finálový koncert určite poteší fanúšikov pôvodnej slovenskej populárnej hudby a verím, že mnohým z finalistov odštartuje úspešnú hudobnú kariéru. Každopádne sa poslucháči Rádia Slovensko a Rádia Regina majú na čo tešiť. Televízni diváci si budú môcť atmosféru z podujatia vychutnať v dokumente, ktorý odvysiela Dvojka v nedeľu 30. novembra popoludní," prezradil riaditeľ súťaže Juraj Hidvéghy.

Doplňujúce informácie:

Prvý ročník pesničkovej súťaže Košický zlatý poklad sa uskutočnil v roku 1980. Podpora pôvodnej slovenskej populárnej hudby a vytváranie priestoru na jej prezentáciu a propagáciu boli aj sú zámerom organizátorov súťaže. V priebehu predchádzajúcich 29 ročníkov na Košickom zlatom poklade zaznelo 313 piesní. Medzi ich najznámejších interpretov, ktorí tu odštartovali svoju kariéru, patria aj Beáta Dubasová, Peter Nagy, skupina No Name, Marián Čekovský či Peter Cmorík.

Všetko o finále Košického zlatého pokladu 2014 http://ke.regina.rtvs.sk/clanok/kosicky-zlaty-poklad/vsetko-o-kosicko m-zlatom-poklade-2014-finale

7. 11. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 


Írska herečka Victoria Smurfit, známa ako lady Jayne Wetherby zo seriálu Dracula (2013 - 2014), stvárni zákernú Cruellu de Vil v televíznom projekte Kde bolo, tam bolo (2011). Informoval o tom magazín Entertainment Weekly, podľa ktorého by sa mala rodáčka z Dublinu po prvý raz objaviť v 11. časti štvrtej sezóny s názvom Heroes and Villains. Prostredníctvom sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter to potvrdila aj samotná herečka. „Som naozaj nadšená, že si zahrám Cruellu v takej ikonickej šou, akou je Kde bolo, tam bolo televízie ABC,“ napísala.
Štvrtá sezóna, ktorú začala ABC vysielať 28. septembra, privítala viaceré nové postavy, medzi ktorými sú aj hrdinovia a hrdinky z rozprávky Ľadové kráľovstvo (2013). Princeznú Elsu hrá Georgina Haig a jej sestru Annu stvárňuje Elizabeth Lail. Nechýbajú ani Kristoff (Scott Michael Foster) a princ Hans (Tyler Jacob Moore). Okrem nich a ďalších hercov, ktorí v seriáli účinkujú už od jeho začiatku, sú súčasťou projektu napríklad aj Frances O'Connor, Sally Pressman, Elizabeth Mitchell, Rebecca Wisocky či Kristin Bauer van Straten.
Victoria Smurfit si zahrala napríklad v seriáloch Ivanhoe (1997), Cold Feet (1997 - 2003), Trial & Retribution (1997 - 2009), Berkeley Square (1998), Ballykissangel (1996 - 2001), North Square (2000 - 2001) alebo The Clinic (2003 - 2009). Okrem toho sa objavila aj vo filmoch Nepriestrelný mních (2003) či Ako na vec (2002).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

BONANNO NEWS 20

BONANNO NEWS 20

V prípade miliónovej žaloby združenia Justičný Oskar proti vydavateľovi denníka Nový Čas sa rokovania o mimosúdnej dohode zatiaľ neskončili. Okresný súd Bratislava II preto zrušil pôvodne na dnes naplánované pojednávanie. "Súdu bola doručená žiadosť o zrušenie pojednávania z dôvodu pokusu účastníkov o mimosúdnu dohodu," potvrdil hovorca bratislavských súdov Pavol Adamčiak. Sudkyňa na prvom pojednávaní v prípade tejto žaloby, ktoré bolo 1. októbra, navrhla obom stranám, aby sa pokúsili vyriešiť spor dohodou. Právni zástupcovia s rokovaniami súhlasili.
Združenie Justičný Oskar žiada ako náhradu škody od vydavateľstva milión eur. Ide v poradí o ôsmu žalobu, ktorá sa týka článkov o stretnutí sudcov a právnikov v Rajeckých Tepliciach v bare Bonanno z roku 2010. Nový Čas v júni 2011 informoval o akcii, na ktorej právnik na dôchodku Tibor Péchy na ulici pred barom Bonanno v Rajeckých Tepliciach vítal prichádzajúcich hostí zo združenia Justičný Oskar s modrými slúchadlami na ušiach a nefunkčným samopalom v ruke. Denník vtedy pripomenul, že pár mesiacov predtým Ľubomír Harman s modrými chráničmi na ušiach a samopalom v ruke zastrelil v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sedem ľudí.
S vydavateľom denníka Nový Čas sa nesúdi len združenie Justičný Oskar. Pokračujú aj súdne konania v prípade individuálnych žalôb účastníkov stretnutia. V prípade žaloby sudcu najvyššieho súdu Daniela Hudáka prvostupňový súd už čiastočne rozhodol. Denník Nový Čas sa musí podľa súdu Hudákovi ospravedlniť v novinách, o stotisícovom odškodnom zatiaľ nerozhodol. Okrem Hudáka sa súdi aj niekdajší námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý a tiež sudcovia najvyššieho súdu Štefan Michálik, Juraj Seman a Milan Lipovský. Súdi sa tiež Péchy, peniaze pýta aj podnikateľ Štefan Comorek, ktorého manželka vlastní bar Bonanno. Všetci navrhovatelia vrátane Justičného Oskara spolu pýtajú približne 1,8 milióna eur. Žaloba sudcu z Čadce Jozefa Korduliaka bola zastavená pre nezaplatený súdny poplatok.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


„Pussy Riot je pornografická skupinka. Víte, co je to pussy? Kunda. Kunda sem, kunda tam. Já se nebudu zastávat kurev.Vláda zkurvila služební zákon."
 Miloš Zeman, prezident ČR, Hovory z Lán

 „Že tady Jan Němec dělá taková gerontofilní gesta, že vrací vyznamenání, která dostal od pana Havla, mně to přijde směšné a smutné zároveň. Jestli se dožiju jeho věku, tak bych nechtěl být takhle zapšklý a hloupý stařík."
Filip Renč


„Čo, čo? Prosím vás pekne, s týmto na mňa nechoďte. Kto vám povedal, že som Elber? To mohol napísať hocikto. Priznávam, áno ja som Elber. A vy sa teraz so mnou bavíte ako s komentátorom alebo súkromnou osobou? Neriešim ju, takéto veci mi už písal aj jej otecko. V televízii si vypočujte, či som proti nej. Ja čo si robím v súkromí, je moja vec, a čo robím v práci, je druhá vec. Ja Dominiku Cibulkovú nepoznám, neviem, čo je zač, ale viem, ako sa zachovala na Roland Garros, aká primadona sa robila a jedno s druhým. Napriek tomu je mi ukradnutá. Ja si robím svoju robotu najlepšie, ako viem. Spomínané vulgarizmy som nikdy nevyslovil pri komentovaní tenisu. Svoju prácu si odvádzam zodpovedne a profesionálne.Veľmi dobre viem, že za týmto všetkým je pán Cibulka, ktorý sa snaží dehonestovať moju prácu, a keď bude takto ďalej pokračovať, tak celému Slovensku zverejním jeho vulgárne SMS, ktorými ma častoval a tým prikladal do ohňa. Celá táto kauza má z Dominiky Cibulkovej urobiť „obeť“, ale skutočnosť má ďaleko širšie pozadie, a keď bude treba, tak ho zverejním. “
Tomáš Daniš, komentátor Slovak Sport

" Chamberlain prišiel a zamával kusom papiera a povedal: Priniesol som vám mier, keď sa vrátil do Londýna . Na to Churchil, myslím, malej skupine ľudí niekde povedal: A je to, vojna je teraz nevyhnutná. Pretože kompromis s agresorom v podobe hitlerovského Nemecka bol jasne vedúci k veľkému ozbrojenému konfliktu a niektorí ľudia to pochopili. Sovietsky zväz podpísal zmluvu o neútočení s Nemeckom. Ľudia vravia: Ach, to je zlé. Ale čo je zlé na tom, že Sovietsky zväz nechcel bojovať, čo je na tom zle?"
Vladimir Putin


Poslucháči Rádia Slovensko vybrali najlepšiu online službu modernej verejnej správy

Poslucháči Rádia Slovensko vybrali najlepšiu
 
online službu modernej verejnej správy





Ktorý z projektov zaujal poslucháčov najviac a získal Cenu Rádia Slovensko na súťaži ITAPA 2014. Rozhodli o tom sami prostredníctvom online hlasovania.
Zo všetkých služieb, ktoré sa do tohtoročnej ceny ITAPA zapojili, bola v prúdovom vysielaní Rádia Slovensko pravidelne predstavovaná vybraná pätica nominovaných projektov, ktoré sa uchádzali o Cenu Rádia Slovensko.
Poslucháči mali následne možnosť v online hlasovaní sami rozhodnúť, ktorá zo služieb podľa nich najviac napomáha k zefektívneniu návštev úradov a zabraňuje zbytočnej byrokracii. Hlasovať bolo možné do 4. novembra a zapojilo sa do neho až 3629 poslucháčov, ktorí hodnotili najmä prospešnosť služieb modernej verejnej správy.
Celkovým víťazom hlasovania poslucháčov Rádia Slovensko sa so ziskom 2267 hlasov stal projekt Integrovaných obslužných miest/Integrovaných obslužných služieb (IOM/IOS) Slovenskej pošty.
Víťaz si spolu s ďalšími ocenenými prevezme Cenu Rádia Slovensko na galavečeri kongresu ITAPA, ktorý sa uskutoční v dňoch 11. - 12. novembra 2014 v Bratislave. Cenu Rádia Slovensko víťazovi odovzdá generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.


Výsledky hlasovania o Cenu Rádia Slovensko na ITAPA 2014

Portál o hospodárení miest, obcí a VÚC 61 hlasov
Portál finančnej správy 334 hlasov
Mobilná aplikácia NOVORODENEC 889 hlasov
Integrované obslužné miesta/Integrované obslužné služby (IOM/IOS) 2267 hlasov
Portál základných a stredných škôl 78 hlasov

Doplňujúce informácie k víťaznému projektu
 
Integrované obslužné miesta/Integrované obslužné služby (IOM/IOS) je projekt na 300 poštách po celom Slovensku, ktorý spustil poskytovanie vybraných asistovaných elektronických služieb pre občanov. Ide o výpis z obchodného registra, výpis (odpis) z registra trestov a výpis z listu vlastníctva. Najmä občania zo vzdialených obcí ocenia, že už nemusia zdĺhavo cestovať, ale poskytované služby vybavia priamo na najbližšej pošte. Záujem o poskytované služby je veľmi vysoký. Napríklad mesačne pošta vydá viac ako 10-tisíc výpisov z obchodného registra, viac ako 2 200 výpisov a odpisov z registra trestov a 250 výpisov z listu vlastníctva. Projekt v krátkom čase musel vyriešiť náročnú integráciu na viaceré nehomogénne informačné systémy verejnej správy. Informácie o ITAPA 2014 nájdete na http://itapa.sk/.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Koniec výpravného televízneho seriálu Panstvo Downton (Downton Abbey) je v nedohľadne. Jeho producent, britská televízna spoločnosť ITV oznámila, že si objednala už šiestu sériu dramatických príbehov zo života šľachtickej rodiny Crawleyovcov z opátstva Downton a ich služobníctva. Nakrúcať sa začne začiatkom budúceho roka, informovala tlačová agentúra AP.
Riaditeľ ITV pre dramatické programy Steve November dnes povedal, že Panstvo Downton je naďalej "fenomén". Produkcia podľa neho zatiaľ nevie, čo autor scenára Julian Fellowes naplánoval pre svoje milované postavy.
Seriál, ktorý získal americkú televíznu ceny Emmy, sleduje osudy ľudí z panstva Downton na pozadí spoločenských zmien v prvých dvoch desaťročiach 20. storočia.
V Británii sa v súčasnosti vysiela jeho piata séria, v USA ju televízna stanica PBS začne vysielať 4. januára.

Generálny riaditeľ Českého rozhlasu Peter Duhan požiada prezidenta ČR Miloša Zemana o schôdzku. Na stretnutí by sa malo hovoriť okrem iného aj o nedávno odvysielanom priamom prenose rozhovoru s hlavou štátu, v ktorom český prezident použil aj vulgarizmy.
Informovali o tom dnes verejnoprávny Český rozhlas i verejnoprávna Česká televízia.
Česká Rada pre rozhlasové a televízie vysielanie dostala iba do stredy 200 sťažností v súvislosti s reláciou, ktorá vyvolala v krajine vlnu kritiky.
Kauzou sa dnes zaoberalo v Prahe vedenie Českého rozhlasu. Podľa jeho hovorcu Jiřího Hošnu sa však nechystá zmena vysielania spomínanej relácie, ktorú by okruh Radiožurnál mal aj naďalej prinášať do príbytkov v priamom prenose.
Hovorca Pražského hradu Jiří Ovčáček v reakcii uviedol, že Duhan žiadal prezidenta o stretnutie už niekoľkokrát a vždy sa mu vyhovelo. V reakcii na otázku, či Miloš Zeman prijme šéfa verejnoprávneho rozhlasu aj tentoraz, poznamenal, že k spomínanému podľa jeho názoru netreba viac dodať.
S hlavou štátu chce o spomínaných vulgarizmoch hovoriť aj predseda vlády ČR Bohuslav Sobotka, ktorý sa v uplynulých dňoch priznal, že nevie, ako by prezidentom použitý slovník mal vysvetliť svojim potomkom. Podľa jeho názoru prezident nejde príkladom a mal by sa za svoje vystúpenie ospravedlniť, čo však Pražský hrad už skôr odmietol.

Copyright © TASR 2014



6. 11. 2014

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska a GOOD ANGELS uzavreli zmluvu o úprave práv a povinností zmluvných strán pri vysielaní športového podujatia s
názvom „EUROLIGA ŽIEN 2014/2015 - Good Angels Košice a to vysielaním v priamom prenose, pri zaznamenaní podujatia (jeho častí) na zvukovo-obrazový záznam a pri vysielaní a ďalšom ekonomickom využití záznamu.

Zápasy úvodnej časti:

5.november 2014 -Good Angels – Wisla Krakow
12.novembra2014 -Galatasaray Istanbul – Good Angels (preberaný zápas)
19.november 2014 -Good Angels – Lattes Montpellier
26.november 2014 -Good Angels – Dynamo Kursk
10.december 2014 -Good Angels – UMMC Jekaterinburg

Zápasy odvetnej časti:

14.januára 2015 -Good Angels – Galatasary Istanbul
21.januára 2015 - Lattes Montpellier - Good Angels (preberaný zápas)
4.februára 2015 -Good Angels - ZVVZ USK Praha
11.februára 2015 -Jekaterinburgu – Good Angels (preberaný zápas)

Partner touto zmluvou udeľuje RTVS k podujatiu licenciu v nasledovnom rozsahu:
šírenie TV signálu verejným prenosom – vysielanie podujatia priamym prenosom formou terestriálneho vysielania, satelitného vysielania alebo prostredníctvom internetu na stránke www.rtvs.sk, Partner udeľuje RTVS licenciu na televízne vysielanie všetkých zápasov za sumu 22.500,-eur , ku ktorej bude účtovaná platná sadzba DPH podľa
platných právnych predpisov.



 

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Nezávislý kandidát na starostu Petržalky Pavol Nechala podal žalobu na Petržalské noviny. Ako povedal, najskôr septembrové vydanie uverejnilo dva osočujúce listy čitateľov a vyjadrenie šéfredaktorky novín proti nemu, potom požiadal o právo na vyjadrenie proti vymysleným obvineniam. Využil aj ustanovenie zákona s právom na odpoveď, ale bez úspechu. Pre agentúru SITA Pavol Nechala potvrdil, že žalobu podal 29. októbra na Okresný súd v Bratislave.
Petržalské noviny číslo 19 podľa Nechalu uverejnili v rubrike Občiansky ring dva osočujúce listy "čitateľov“ a vyjadrenie šéfredaktorky voči nemu ako kandidátovi na starostu Petržalky. „Aj keď mi boli doručené e-maily iných čitateľov s opačným názorom adresované redakcii, tie uverejnené neboli. Svedčí to o silnej politizácii tohto periodika,“ dodáva Pavel Nechala.
Noviny bratislavskej mestskej časti označil Nechala za „diskrétny generátor peňazí a publicity pre vyvolených“ už v máji tohto roku. „Starosta Vladimír Bajan sa však nezastavil ani pri dodržiavaní povinností podľa tlačového zákona a preto som nútený sa brániť súdnou cestou,“ vysvetľuje Nechala svoj krok, ktorý považuje za posledné riešenie na zastavenie starostovej mašinérie klamstiev. Michaela Platznerová z kancelárie petržalského starostu pre agentúru SITA povedala, že "ide o ďalšiu z predvolebných aktivít kandidáta Nechalu a Miestny úrad Petržalka neeviduje žiadnu takúto žalobu."
Úrad pre verejné obstarávanie eviduje Podnet na vykonanie kontroly postupu verejného obstarávateľa pri zadávaní zákaziek, obsahom ktorého je žiadosť o preskúmanie súladu postupu verejného obstarávateľa Mestská časť Bratislava - Petržalka s ustanoveniami o verejnom obstarávaní. "Po vyhodnotení predmetného podania úrad v súčasnosti vykonáva úkony smerujúce k začatiu kontroly," uviedol pre agentúru SITA Ján Mažgút z Úradu pre verejné obstarávanie.
Mestská časť Bratislava – Petržalka uzatvorila v roku 2003 zmluvu so spoločnosťou VYDAVATEĽSTVO M. R. K., na základe ktorej mestská časť vydáva Petržalské noviny. V súčasnosti je uzatvorený už dvanásty dodatok k zmluve, pričom obsahom služieb poskytovaných spoločnosťou VYDAVATEĽSTVO M. R. K. je aj tlač a distribúcia Petržalských novín.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Stanovisko Medical Group SK, a. s., k medializovaným informáciám

Stanovisko Medical Group SK, a. s.,
 k medializovaným informáciám


V súvislosti s medializovanými informáciami, neustále sa šíriacimi špekuláciami a klamstvami sa spoločnosť MEDICAL GROUP SK, a. s., rozhodla reagovať na obvinenia v súvislosti s účasťou a následným víťazstvom vo verejnej súťaži na dodávku CT prístroja, vyhlásenom vo Vestníku č.62/2012 dňa 28.3.2014 pod číslom 4330-MST/2014. Predpokladaná hodnota uvedenej zákazky bola stanovená obstarávateľom, t.j. Nemocnicou A. Wintera na 1.333.325 EUR bez DPH.
Spoločnosť MEDICAL GROUP SK, a. s., sa stala víťazom elektronickej aukcie na dodanie multidetektorového počítačového tomografu s cenovou ponukou 1.329.908,33 eura bez DPH. Cena zahŕňa financovanie rozložené na 48 mesiacov, výrobu a dodávku prístroja na miesto, stavebné, technologické a bezpečnostné úpravy priestorov, kde bude prístroj umiestnený, inštaláciu a stavebno-technické práce súvisiace s jeho uvedením do prevádzky, pripojením na PACS systém, zaškolenie zamestnancov, plnú záruku na celý predmet zmluvy, vrátane nástupu servisného technika do 24 h od nahlásenia poruchy a samozrejme, demontáž starého zariadenia v súlade so zákonnými požiadavkami v rámci oblasti nakladania s odpadmi, vrátane jeho odvozu.
Medializovaním informácií o údajnom miliónovom zisku spoločnosti z tejto zákazky, "premrštenej", či "predraženej ceny" vyššie uvedeného prístroja došlo k neprimeranému a neopodstatnenému zásahu do práv a právom chránených záujmov spoločnosti MEDICAL GROUP SK, a. s. Vítame pripravenosť všetkých, kontrolných, dozorných a reštrikčných orgánov preveriť verejné obstarávanie, ako aj výslednú cenu ponúkaného prístroja, ktorej opodstatnenosť je vedenie spoločnosť pripravené kompetentným orgánom preukázať. Napriek tomu, že cenotvorba patrí medzi právom chránené know-how jednotlivých spoločností, spoločnosť je pripravená aj v rámci súdnych konaní dokázať, že výsledná cena v uvedenom prípade nie je výsledkom nekalých obchodných praktík a prípadný zisk spoločnosti z tejto zákazky by nedosiahol nie 50 percent či 30 percent, ale ostal by hlboko aj pod 20 percent uvedenej sumy.
Zároveň sa ostro ohradzujeme voči priamym obvinenia z úst jednotlivých politických predstaviteľov o údajnom politickom prepojení spoločnosti MEDICAL GROUP SK, a. s., na konkrétnych členov vlády a NR SR. Spoločnosť MEDICAL GROUP SK, a. s., je súkromnou obchodnou spoločnosťou podnikajúcou v zmysle právnych predpisov SR. Snažíme sa pochopiť predvolebný boj, odmietame sa ho ale zúčastňovať ako tretí hráč v tzv. "cudzej vojne". Rovnako považujeme za neakceptovateľné medializované vyjadrenia týchto verejne volených zástupcov týkajúce sa údajného predraženia multidetektorového počítačového tomografu, ako aj vyjadrenia poukazujúce na prepojenie hospodárenia spoločnosti v závislosti na politickom prerozdelení síl na Slovensku.
Tvrdenia týkajúce sa výkyvov v tržbách nereflektujú fakty a manipulatívnym spôsobom spájajú špekulácie s neodbornými a laickými tvrdeniami, pričom nerozlišujú ani základné ekonomické pojmy ako tržba, EBITDA, rentabilita tržieb a zisk po zdanení. Spoločnosť MEDICAL GROUP SK, a. s., dosiahla v rokoch 2009 až 2013 tržby/obrat (nie čistý zisk!) v priemere 47,4 mil. EUR (r.2009/38,08 mil. EUR, r.2010/46,14 mil. EUR, r.2011/44,4 mil.EUR, r.2012/43,33 mil.EUR, r.2013/65,22 mil. EUR). Z uvedeného jasne vyplýva, že tržby nedosahovali extrémne výkyvy, ako bolo verejne prezentované. Spoločnosť MEDICAL GROUP SK, a. s., je každoročne auditovaná nezávislou spoločnosťou Deloitte. Spoločnosť zaznamenala napriek vysokým tržbám v r. 2011 záporný výsledok hospodárenia (- 43.578 EUR), pod čo sa podpísali legislatívne zmeny, ako aj tlak na spoločnosť v súvislosti s oddlžením nemocníc v závere uvedeného roka. V prípade legislatívy išlo o všeobecne známe zmeny v liekovej legislatíve, kedy bola fixná obchodná prirážka pri predaji liekov nahradená degresívnou obchodnou prirážkou, čo sa negatívne dotklo všetkých spoločností na trhu. Rovnako negatívny vplyv malo tiež oddlženie nemocníc v závere roku 2011. Na základe podpísaného MEMORANDA medzi spol. MEDICAL GROUP SK, a. s., a MZ SR uhradili štátne nemocnice svoje pohľadávky voči MEDICAL GROUP SK, a. s., pod podmienkou poskytnutia dodatočnej zľavy zo všetkých neuhradených pohľadávok. Faktúry tak neboli uhradené spoločnosti v plnej výške a v mnohých prípadoch výška úhrady nepokryla ani náklady súvisiace s dodávkou a obstaraním.
Zverejňovaním nepravdivých informácií v uplynulých dňoch došlo k neakceptovateľnému zásahu do povesti a kredibility spoločnosti MEDICAL GROUP SK, a. s. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti sa vedenie spoločnosti rozhodlo pristúpiť ku konkrétnym právnym krokom a vyvodiť osobnú právnu zodpovednosť voči tým, ktorí hrubým a neodborným spôsobom poškodili a poškodzujú dobré meno spoločnosti.

Zomrel Aleksej Devotčenko

Zomrel Aleksej Devotčenko

Známeho ruského herca a kritika prezidenta Vladimira Putina našli v Moskve mŕtveho. Informovala o tom polícia a ruské agentúry. Štyridsaťdeväťročný Aleksej Devotčenko ležal údajne v kaluži krvi vo svojom byte na severe mesta. "Je dôvod sa domnievať, že smrť umelca má kriminálny charakter," uviedol policajný zdroj. Devotčenko hral vo viacerých populárnych seriáloch ako aj divadle. Niektoré zdroje uvádzajú, že ho našli pred jeho bytom. Polícia uviedla, že prípad vyšetruje a zatiaľ nie je možné povedať, či išlo o vraždu, alebo aké boli potenciálne motívy. Avšak fakt, že bol ráznym kritikom Putina, bude pravdepodobne viesť k intenzívnym špekuláciám o tom, ako a prečo zomrel.
V roku 2011 sa napríklad vzdal dvoch ocenení za herectvo "prevzatých z Putinových rúk", lebo sa za to "hanbil". "Mal som dosť tohto cárskeho štátu s jeho klamstvami, zatajovaním pravdy, legalizovanými krádežami, prijímaním úplatkov a ďalšími triumfami". Rok predtým vyzval kolegov z umeleckej branže, aby bojkotovali "ultravlastenecké, propagandistické, šovinistické, antisemitské alebo prostalinistické filmy a televízne projekty a dokumenty". Taktiež na nich apeloval, aby nehovorili s "klamúcimi a tendenčnými štátnymi médiami" a nezúčastňovali sa na banketoch spojených s Kremľom. V marci sa pridal k umelcom, ktorí odsúdili ruskú vojenskú intervenciu na Ukrajine, uvádza portál denníka Daily Telegraph.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Tržby a zisk spoločnosti Time Warner v treťom kvartáli prekonali očakávania analytikov. Celkové tržby stúpli o 3,3 % na 6,24 mld. USD. Analytici oslovení v prieskume agentúry Reuters rátali s príjmami vo výške 6,16 mld. USD. Čistý zisk spoločnosti sa v treťom štvrťroku dostal na 967 mil. USD, čo predstavuje 1,11 USD na akciu. Bez zahrnutia mimoriadnych položiek spoločnosť zarobila 1,22 USD na akciu. Analytici pritom očakávali sumu 94 centov na akciu. V rovnakom období predchádzajúceho roka čistý zisk dosiahol 1,18 mld. USD, teda 1,26 USD na akciu.
Pod priaznivý štvrťročný vývoj sa podpísali vyššie poplatky pre predplatiteľov kanálov operátora Turner Broadcasting a pre predplatiteľov HBO.
Time Warner Inc má podiel v Central European Media Enterprises (CME), ktorá prevádzkuje televízne stanice v šiestich krajinách strednej a východnej Európy. Spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r. o. CME informovala sa touto transakciou stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r. o., ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Príslušník elitnej jednotky amerického námorníctva Navy SEALs, ktorý tvrdil, že v máji 2011 zastrelil počas tajnej akcie v pakistanskom Abbottabade vodcu teroristickej siete al-Káida Usámu bin Ládina, bol identifikovaný ako Rob O'Neill. Informoval o tom dnes denník Sydney Morning Herald.
Televízny kanál Fox News ešte koncom októbra avizoval, že meno vojaka odhalí v dvojdielnom dokumentárnom filme, ktorý plánoval odvysielať 11. a 12. novembra.
Podľa Sydney Morning Herald však exkluzívne odhalenie mena vojaka zamaril bulvárny denník The Daily Mail. Ten v "exkluzívnej" reportáži označil 38-ročného Roba O'Neilla za muža, ktorý bin Ládina zastrelil. Do hlavy ho údajne zasiahol trikrát.
Sydney Morning Herald ale pripomína, že portál SOFREP, ktorý sa venuje americkým špeciálnym jednotkám, už pred troma dňami označil O'Neilla za muža, ktorý sa má objaviť v dokumente Fox News.
Podľa The Daily Mail je O'Neill veteránom, ktorý sa rozhodol prehovoriť po strate armádnych výhod, keď opustil SEALs po 16 rokoch služby namiesto odslúženia plných 20 rokov. Má za sebou viac ako desať aktívnych nasadení, napríklad v Iraku a Afganistane. Vyznamenaný bol 52-krát. Avšak rozhodnutie O'Neilla verejne prehovoriť o zabití bin Ládina je kontroverznou témou. Vedenie námorných síl poslalo list súčasným aj bývalým príslušníkom SEALs s upozornením, aby o misii mlčali. Ide totiž o tajné informácie chránené zákonom. Vedenie v liste varovalo, že podnikne právne kroky proti tým, ktorí "vedome porušia zákon".
Kanál Fox News avizoval odvysielanie dokumentu s názvom The Man Who Killed Osama Bin Laden (Muž, ktorý zabil Usámu bin Ládina). Bude podrobnou rekonštrukciou likvidácie jedného z najhľadanejších teroristov sveta. Vojak, ktorý vypálil smrteľné rany, bude rozprávať o tom, ako sa stal elitným vojakom a bol vyslaný na tajnú misiu s krycím menom Neptune's Spear (Neptúnov oštep) do Pakistanu. Popis poslednej noci v živote Usámu bin Ládina obsahuje doteraz neznáme podrobnosti, tvrdí stanica Fox News, kritizovaná často za jednostranné spravodajstvo.
Diplomati a právnici zaoberajúci sa medzinárodným právom už vášnivo diskutovali o očividne neohlásenom vniknutí cudzích vojakov do pakistanského vzdušného priestoru. Ak vyjde najavo, že Usáma bin Ládin sa americkým vojakom vzdal neozbrojený, bolo by jeho zastrelenie právne ťažko zdôvodniteľné.

Copyright © TASR 2014

Interstellar

Interstellar


5. 11. 2014

MEDIA NEWS


 


V Saudskej Arábii zastavili vysielanie náboženského televízneho kanálu, ktorý je podozrivý z podnecovania sektárskeho napätia po tom, ako pri útoku na zhromaždenie šiitov na východe krajiny prišlo v utorok o život najmenej osem ľudí.
      Televízia Wesal je už dlhší čas obviňovaná z vysielania programov namiereným proti šiitským moslimom - menšine, ktorá žije v oblastiach na východe a juhozápade prevažne sunnitskej Saudskej Arábie. Šiitov vo vysielaní veľmi často popisujú ako "ľudí odmietajúcich pravú vieru", čo má korene v 7. storočí, keď došlo k rozkolu islamu na sunnitskú a šiitskú vetvu.
      Saudskoarabský minister informácií Abdalazíz Chawádža na svojom konte v sieti Twitter potvrdil, že nariadil zákaz vysielania televíznej stanice na celom území kráľovstva, ako aj zapečatenie jej kancelárií. Podľa neho to "v podstate ani nie je saudskoarabský kanál".
      Kráľovský palác neskôr prostredníctvom štátnej  agentúry SPA informoval, že Chawádža na vlastnú žiadosť odstúpil z funkcie ministra pre informácie, v ktorej ho vystriedal minister pre organizovanie púte do Mekky.
      Pozorovatelia však Chawádžovo odstúpenie nespájajú so zastavením vysielania náboženskej stanice. Uvádzajú, že opatrenia proti Wesal TV boli výsledkom širších konzultácií v rámci vlády.
      Tento krok nasledoval po streľbe do skupiny účastníkov každoročných náboženských obradov, ktorými si šiiti v rámci sviatku ašúra pripomínajú smrť imáma Husajna, vnuka proroka Mohameda.
      Pri incidente, ktorý sa odohral v okrese al-Ahsá na východe krajiny, prišlo o život najmenej osem ľudí. Agentúra Reuters dnes informovala, že saudskoarabské bezpečnostné zložky v utorok zastrelili dvoch členov ozbrojenej skupiny podozrivých zo spáchania pondelkového útoku.
      Útok na šiitských veriacich odsúdila aj najvyššia rada sunnitských duchovných, ktorá vyhlásila, že "páchatelia tejto vraždy si zaslúžia tie najtvrdšie náboženské sankcie". K incidentu sa vyjadril aj prevažne šiitský Irán, ktorého ministerstvo zahraničných vecí apelovalo na Saudskú Arábiu, aby páchateľov čo najrýchlejšie našla a potrestala.

Copyright © TASR 2014

 

Dohoda o usporiadaní akcionárskych pomerov v Petit Press

Dohoda o usporiadaní
akcionárskych pomerov v Petit Press
Zástupcovia spoločností PSIS, a. s., vedenia vydavateľstva Petit Press, a. s., NAMAV, s. r. o. a Penta Investments Limited ukončili rokovania o usporiadaní akcionárskych pomerov vo vydavateľstve Petit Press, a. s.
Výsledkom viac ako mesačných rokovaní je akcionárska dohoda, ktorá smeruje k dlhodobému usporiadaniu vzťahov medzi akcionármi. Zúčastnené strany dohodu považujú za dôležitý predpoklad k postupnej stabilizácii pomerov v redakciách Petit Press, najmä v redakcii denníka SME, kde je situácia najkritickejšia.
Všetky zúčastnené strany - PSIS, a. s. ako akcionár, ktorý je prítomný vo vydavateľstve od jeho začiatku, NAMAV, s. r. o. ako nadobúdateľ akcií od RBVG a Penta Investmens Limited (ďalej Penta) ako financujúci partner NAMAV-u konštatujú, že sa dohodli na nasledovnom usporiadaní akcionárskych vzťahov:
PSIS bude v budúcnosti v postavení 55 %-tného majoritného akcionára.
Spoločnosti PSIS a NAMAV/Penta uzavrú zmluvu o prevode 5 % akcií v prospech PSIS a najneskôr v decembri 2014 akcionársku dohodu postavenú na princípoch už podpísaného memoranda
Memorandum stanovuje, že PSIS má v kompetencii riadiacu a NAMAV/Penta kontrolnú funkciu voči vydavateľstvu.
V oblasti tlače, distribúcie, agentúrneho spravodajstva a ďalších činností netvoriacich obsahovú náplň médií budú akcionári spoločne hľadať synergické efekty a možnosti efektívneho rozvoja a spolupráce.
Stratégiu v oblasti tvorby obsahu médií bude zastrešovať predseda predstavenstva a spoluzakladateľ denníka SME Alexej Fulmek, ktorý má všetky predpoklady danú oblasť riadiť tak, aby bol Petit Press naďalej vydavateľom nezávislých médií jednoznačne podporujúcich princíp slobody slova.
Zmluvné strany považujú za zásadné, že sa dokázali vzájomne ubezpečiť v tom, že princíp kritickej a slobodnej výmeny názorov považujú za jeden z najdôležitejších predpokladov prosperity Slovenska, a že bez slobodných a nezávislých médií nie je možné v modernej spoločnosti tento princíp uskutočňovať. Spoločne sú presvedčení, že vydavateľstvo Petit Press má potenciál zohrávať pri dosiahnutí tohto cieľa významnú úlohu.
Zmluvné strany predpokladajú, že ústupom do minoritnej pozície nebude NAMAV, financovaný investičnou skupinou Penta, potrebovať schválenie transakcie zo strany Protimonopolného úradu SR (PMÚ), keďže manažérsky neovláda spoločnosť. Naopak, PSIS preskúma potrebu notifikovať zo strany PMÚ prevzatie majority v spoločnosti Petit Press. Zároveň akcionári prehlasujú, že bude dohodnutý, schválený a vytvorený dokument, ktorý bude garantovať nezávislé fungovanie redakcií a novinárov v spoločnosti Petit Press, pričom tento dokument zakotví princípy komunikácie medzi akcionármi a redakciami. Prípadná komunikácia akcionára so šéfredaktorom bude možná len vo výnimočných prípadoch, na vyžiadanie, so zadaním dôvodu a súhlasom šéfredaktora a súhlasu predsedu predstavenstva spoločnosti, prípadne v prítomnosti predsedu predstavenstva spoločnosti a člena/členov vedenia redakcie. Komunikácia a riadenie redaktorov bude v priamej kompetencii šéfredaktora novín, jeho zástupcov, editorov a vedúcich oddelení. Nominácie na posty šéfredaktorov budú v kompetencii predsedu predstavenstva spoločnosti.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Nový šéf britskej tajnej služby zodpovednej za boj proti kyberzločinu Robert Hannigan v utorok obvinil sociálne siete Facebook a Twitter z toho, že nepriamo pomáhajú teroristom šíriť ich myšlienky. Riaditeľ Vládneho komunikačného velenia (GCHQ) preto technologické firmy vyzval, aby úradom v Británii vo väčšej miere pomáhali odhaľovať plány extrémistických skupín. Twitter a Facebbok totiž podľa neho teroristi v súčasnosti používajú ako "riadiace siete".
"Výzvy vlád a ich tajných služieb sú obrovské. A môžu nim čeliť jedine užšou spoluprácou s technologickými firmami," napísal Hannigan v článku, ktorý v utorok vyšiel v denníku The Financial Times. Šéf GCHQ zároveň dodal, že technologický vývoj v tejto oblasti zneužíva aj extrémistická skupina Islamský štát ovládajúca rozsiahle územia Iraku a Sýrie. "Je zjavné, že niektoré technologické firmy si nepriznávajú, že prichádza ich zneužitiu," uviedol Hannigan.
Samotné firmy Facebook a Twitter sa k obvineniam zatiaľ oficiálne odmietli vyjadriť.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Extrémistická organizácia Islamský štát (IS) popravila v severoirackom meste Mósul štyroch žurnalistov. Miestni obyvatelia o tom informovali tlačovú agentúru DPA, ktorá správu zverejnila .
Militantná organizácia odovzdala telá štyroch ľudí, ktorí patrili k 12 novinárom uneseným minulý mesiac, zdravotníckym predstaviteľom v meste, dodali obyvatelia.


Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán  opakovane vyhlásil, že rozšírenie telekomunikačnej dane o prenos dát už nie je aktuálne. Podľa agentúry MTI premiér o internetovej dani hovoril novinárom po budapeštianskej schôdzke parlamentnej frakcie strán vládneho bloku Fidesz-KDNP.
Orbán v reakcii na otázku, či bude na budúci rok zdanený prenos dát, povedal, že podľa jeho názoru nebude. "Rozšírenie telekomunikačnej dane sme stiahli z programu," dodal.
Pripomenul, že proti tejto dani protestovali u ministra národného hospodárstva Mihálya Vargu všetci dodávatelia internetových služieb.
Premiér v pondelok hovoril so šéfom Deutsche Telekom, s ktorým diskutovali o nadchádzajúcich investíciách v zmysle dohody, ktorú vláda s nemeckým podnikom predtým podpísala. "Cieľom Nemcov, ale aj našim cieľom je, aby do roku 2018 bol v Nemecku i v Maďarsku širokopásmový internet v každej domácnosti. V tom je Deutsche Telekom našim exkluzívnym partnerom," zdôraznil Orbán.
Organizátori demonštrácií z predchádzajúcich dní dnes avizovali, že sú stále v pohotovosti aj napriek tomu, že minulý piatok predseda vlády vyhlásil, že zdanenie internetu vo forme návrhu predloženého parlamentu minulý štvrtok nemožno zaviesť.
"Neupokojili sme sa, lebo poznáme Viktora Orbána. Priebežne sledujeme situáciu," povedal hlavný organizátor budapeštianskych protestných zhromaždení Balázs Gulyás, podľa ktorého v súčasnosti plánujú ďalšie kroky, ktoré môžu závisieť od toho, ako sa vyvinie situácia.
Proti zavedeniu dane z internetu protestovali desaťtisíce Maďarov 26. októbra, potom aj v nasledujúcich dňoch v Budapešti i v iných maďarských mestách.

Copyright © TASR 2014

4. 11. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
Pokutu vo výške 4000 eur uložila vysielateľovi TV Markíza Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) na svojom dnešnom zasadnutí. Dôvodom bola skrytá reklama v seriáli Búrlivé víno.
O výsledkoch rokovania informoval riaditeľ kancelárie rady Ľuboš Kukliš. Markízu – Slovakia členovia rady potrestali za diel rodinného seriálu odvysielaný 18. marca tohto roku.
Skonštatovali, že došlo k priamej podpore predaja a nákupu automobilu Honda Civic Tourer, čo bol produkt sponzora programu. Televízia tiež komunikát označujúci sponzora odvysielala pred a po programe bez zreteľného oddelenia, vysvetlil Kukliš.
Bez pokuty sa obišla verejnoprávna RTVS, ktorú však rada upozornila na porušenie zákona. K tomu podľa jej členov došlo odvysielaním príspevkov týkajúcich sa situácie na Ukrajine v Správach RTVS. Porušené bolo pritom ustanovenie zákona hovoriace o objektívnosti a nestrannosti spravodajských programov a oddeľovaní komentárov od informácií spravodajského charakteru.
RVR dnes tiež udelila licenciu Skupine JOJ na celoplošné digitálne vysielanie detského kanálu v slovenskom jazyku RiK. V tomto prípade ide o nemeckú licenciu stanice RiC TV venovanej detskému divákovi.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Česká verejnosť búrlivo reagovala na vulgárne výroky prezidenta Miloša Zemana, ktoré odzneli v nedeľu v priamom prenose na vlnách Českého rozhlasu v relácii Hovory z Lánov. Ľudia sa začali vyjadrovať prostredníctvom internetu a sociálnych sietí, vzniklo i mnoho hudobných spracovaní vulgarizmov, píše web Novinky.cz.
Vyjadriť svoj nesúhlas s tým, ako Miloš Zeman reprezentuje občanov, bude možné v Deň boja za slobodu a demokraciu. Na 17. novembra predpoludním zvolali niektorí aktivisti na pražskú Národnu triedu demonštráciu pod názvom Chcem sa s vami porozprávať, pán prezident.
Objavila sa aj internetová petícia požadujúca odstúpenie prezidenta. Za 15 hodín mala viac než 2000 členov.
Podľa ústavy môže Senát so súhlasom Poslaneckej snemovne podať ústavnú žalobu proti prezidentovi na ústavný súd, a to pre velezradu alebo hrubé porušenie ústavy či inej súčasti ústavného poriadku. Ústavný súd môže rozhodnúť, že prezident stráca úrad a spôsobilosť opätovne ho nadobudnúť.
Moderátor a šéfredaktor Rádiožurnálu ČRo Jan Pokorný, ktorý v nedeľu viedol naživo vysielaný rozhovor so Zemanom, pripustil, že bol zaskočený vyjadrovaním hlavy štátu.
"Bol som zaskočený tým, že predo mnou sediaci najvyšší ústavný činiteľ používa vulgarizmy. Myslím, že sa dokážem pripraviť na rozhovor. Vedel som, že od Miloša Zemana pri jeho inteligencii a rečníckych vlohách môžem čakať čokoľvek, netušil som však, že všetko," citovali Pokorného Novinky.cz.
Rozhovor bude riešiť vedenie stanice i Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktorá už dostala niekoľko desiatok sťažností.

Za vulgárnosti, ktoré použil v rozhlasových Hovoroch z Lánov, sa český prezident Miloš Zeman nebude ospravedlňovať. Na dnešnej tlačovej konferencii to povedal Zemanov hovorca Jiří Ovčáček, ktorý podľa spravodajského servera iDNES.cz tiež hovoril o "umelých kritických slovách" na Zemanovu adresu.
"V minulosti to bolo blahosklonne prehliadané," podotkol hovorca s tým, že vulgárne sa vyjadroval aj líder TOP 09 Karel Schwarzenberg.
"Dôležité je, že pán prezident tým otvoril kľúčovú tému, či je vôbec prípustné používať takéto výrazy v politike," dodal Ovčáček.
Niektoré "umelé kritické výroky" na adresu prezidenta vychádzajú podľa neho z toho, že rástla jeho popularita u verejnosti.
Moderátor Rádiožurnálu Českého rozhlasu sa počas nedeľnej relácie Hovory z Lánov logicky prezidenta spýtal, prečo volí vulgárne slová. "Ja som inšpirovaný pánom Schwarzenbergom, ktorý v každej druhej vete hovorí h...o," poukázal Zeman na vyjadrovanie svojho súpera v prezidentských voľbách.
Ovčáček pri obhajobe vulgarizmov tiež zopakoval, že prezident sa chcel "priblížiť svetu svojich odporcov", ktorí podobné výrazy z úst iných politikov blahosklonne prehliadali.

Copyright © TASR 2014


RTVS Prix Ex Aequo

RTVS Prix Ex Aequo

To najlepšie z oblasti rozhlasovej dramatickej tvorby nielen z Európy prinesie po dvoch rokoch do Slovenského rozhlasu prehliadka Prix Ex Aequo 2014. Rozhlasová tvorba zo 16 krajín sa v Bratislave predstaví od 10. do 14. novembra. Na 10. ročníku bienále medzinárodného festivalu rozhlasových hier pre deti a mládež je nováčikom národný rozhlas z Vietnamu. Každý záujemca si súťažné diela rozdelené do dvoch kategórií – rozprávkové hry a hry pre mládež, môže v rozhlasovej obrátenej pyramíde vypočuť od 11. do 13. novembra, vždy doobeda aj poobede. Každý večer od 19:00 bude v súčasťou programu v rozhlase i koncert. Festival bude Slovenský rozhlas (SRo) podrobne mapovať vo svojich reláciách. Záverečný slávnostný večer a udeľovanie cien z Komorného štúdia SRo odvysiela naživo Rádio Devín 14. novembra od 19:00.
Medzinárodná porota zložená zo zástupcov z Nemecka, Talianska, Veľkej Británie, Ukrajiny a Slovenska v súťaži posúdi 37 programov zo 16 krajín. Do Bratislavy svoju tvorbu privezú rozhlasy z Bulharska, Českej republiky, Grécka, Chorvátska, ale aj z Indonézie, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rumunska, Ruska, Slovinska, Srbska, Švédska, Veľkej Británie či vzdialeného Vietnamu. Slovensko a RTVS budú na festivale reprezentovať rozprávková hra Radka Bachratého Kam odlieta kolotoč na zimu a hra pre mládež Ikarov pád od autorky Vandy Kyselicovej. Obe hry sú pôvodné, napísané pre Slovenský rozhlas, upozornila na dnešnej tlačovej besede Zuzana Grečnárová z odboru vlastnej tvorby SRo. “Tým sa hrdíme, pretože mnohé inštitúcie posielajú dramatizácie, to znamená spracujú nejakú literárnu predlohu, alebo divadelnú hru a my sme hrdí na to, že máme naozaj pôvodnú vec,“ povedala médiám po tlačovej besede Grečnárová.
RTVS pokračuje s festivalom Prix Ex Aequo, pretože to je “tradícia, ktorá má obsah“. Rozhlasové hry pre deti a mládež majú v slovenskom verejnoprávnom rozhlase svoje pevné miesto, povedal na dnešnej tlačovej besede generálny riaditeľ RTVS Václav Mika, ktorý verí, že na festivale bude stále viac a viac hier. Prix Ex Aequo je súťažnou prehliadkou s medzinárodným zastúpením, ktorá ponúka možnosť prezentovať to najlepšie z oblasti rozhlasovej dramatickej tvorby, špeciálne programy rozhlasových staníc združených v Európskej vysielacej únii (EBU). Podľa Grečnárovej je ambíciou festivalu, aby sa pozornosť tvorcov, ich talent i prostriedky, ktoré venujú rozhlasovej dramatickej tvorbe, rozdelili rovným dielom, teda ex aequo, medzi dospelých a deti. Festival sa tradične koná pod záštitou EBU, ktorá sa podieľa na jeho prípravách. Program festivalu možno nájsť na internetovej adrese: http://devin.rtvs.sk/clanok/rozhlasova-hra/prix-ex-aequo-2014.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Výstava Fotografia v službách propagandy

Výstava Fotografia v službách propagandy



V bratislavskom Dome umenia/Kunsthalle je výstava o nedávnej minulosti v rôznych európskych krajinách. Pod názvom Fotografia v službách propagandy dokumentuje zneužívanie politickej moci v bývalom režime.
      „Výstava je aj pri príležitosti 25. výročia Nežnej revolúcie, ktorá znamenala koniec totalitných režimov. Druhým dôvodom je vydanie obsiahlej knihy Dejiny európskej fotografie 1939-1969. Obsahuje kritické obdobie, keď nacistickú ideológiu vystriedala komunistická, ktorá v masovokomunikačných prostriedkoch výrazne ovplyvňovala verejnú mienku,“ povedala na pondelkovej (3.11.) vernisáži Bohunka Koklesová, ktorá s Michaelou Bosákovou výstavu kurátorsky pripravila.
      Aby návštevník spoznal charakteristické ikonografické súvislosti diktátorských režimov, okrem agentúrnych fotografii zo Slovenska je vo výbere oficiálne vydávané obrazové spravodajstvo v Albánsku, Portugalsku, Bulharsku, Nemeckej demokratickej republike či Sovietskom zväze. Jednotlivé časti expozície sú členené do vzájomných súvislostí. Napríklad kapitola Kult vodcu presviedča, že rôzne podujatia sa konali pri Stalinovej soche a tematickej výzdobe počas osláv 1. mája a iných masových podujatiach. V Bratislave sa konali oslavy narodenín nielen predsedu KSS Viliama Širokého (1952), ale aj Adolfa Hitlera (1941). Časť Štátna a cirkevná moc konštatuje, že na Slovensku sa katolícka moc snažila dohodnúť s politickými reprezentáciami v čase slovenského štátu i tzv. Stalinskej éry. Potvrdzujú to fotografie vodcu a prezidenta republiky Jozefa Tisu na podujatiach. Séria fotografií Sovietska žena – náš vzor dokumentuje, že aj u nás ženy prekračovali plán v hutníckej výrobe a jazdili na traktoroch. 
      V jednej miestnosti je veľkoplošná videoprojekcia slovenského fotografa Nora Knapa. V nej sa inšpiroval dobovou agentúrnou fotografiou a prelína ju so svojou súčasnou. Oslavu narodenín Adolfa Hitlera (20.4.1941) v budove Slovenského národného múzea konfrontuje s pohybom ľudí na Hviezdoslavovom námestí (20.4.2011). Podobne to robí s ničivým vojnovým náletom na Bratislavu (16.6.1944) a normálnym ľudským ruchom na Tallerovej ulici (16.6.2011).     
      Výstava je v rámci festivalu Mesiac fotografie a potrvá do 30. novembra.

Copyright © TASR 2014

3. 11. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká vláda v auguste súhlasila so žiadosťou polície obmedziť vyše 96 štvorcových kilometrov vzdušného priestoru v okolí mesta Ferguson. Ako dôvod 12 dní trvajúceho opatrenia uviedla bezpečnosť. Získané audionahrávky však dokazujú, že účelom bolo nevpustiť do zóny vrtuľníky médií počas vtedajších pouličných protestov po zastrelení černošského tínedžera Michaela Browna belošským policajtom. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) nariadil prvé obmedzenia 12. augusta. Snažil sa redefinovať nariadenie tak, aby umožnil komerčné lety na neďalekom medzinárodnom letisku Lambert-St. Louis a lety policajných vrtuľníkov a zároveň zakázal všetky ostatné.
"Napokon priznali, že v skutočnosti išlo o to, nevpustiť dovnútra médiá... Očividne sa málo obávali, že by sa dialo niečo iné," uvádza jeden z predstaviteľov FAA na adresu polície v sérii zaznamenaných telefonických hovorov, ktoré získala agentúra AP.
"Skutočne neexistuje možnosť ohľadne dočasného obmedzenia letov, ktorá hovorí, že fajn, všetci okrem médií sú v poriadku," uviedol ďalší predstaviteľ FAA. Manažéri FAA potom vypracovali formuláciu, ktorá udržala novinárske vrtuľníky mimo kontrolovanej zóny.
Konverzácie sú podľa AP v rozpore s tvrdeniami polície v St. Louis, podľa ktorej boli obmedzenia prijaté výhradne z dôvodu bezpečnosti a nemali nič spoločné s tým, aby zabránili médiám pokrývať násilnosti a policajné zákroky.
Polícia ešte v piatok minulý týždeň pre AP uviedla, že požiadala o opatrenia po tom, čo niekto vystrelil na policajný vrtuľník. Polícia potom potvrdila, že na vrtuľníku neboli žiadne škody. Správu o incidente ale neposkytla. Zástupca FAA na audionahrávke opísal streľbu na vrtuľník ako nepotvrdené "fámy".
Agentúra AP informovala, že nahrávky získala na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Podľa nej tak vyvstávajú vážne otázky, či polícia obmedzením leteckých záberov z demonštrácií a policajného zásahu neporušila ústavné práva novinárov s tichou asistenciou federálnych úradov. Takéto zábery by poskytli neprikrášlený pohľad na jednu z najvážnejších epizód občianskeho násilia v krajine za posledné obdobie.
"Akýkoľvek dôkaz, že bezletová zóna bola zavedená ako zámienka pre vylúčenie médií z pokrývania udalostí vo Fergusone, je mimoriadne znepokojujúci a je nehanebným porušením novinárskych práv z prvého dodatku (ústavy)," povedal Lee Rowland, právnik z Amerického zväzu pre občianske slobody. Prvý dodatok ústavy USA zaručuje základné právo ako je sloboda tlače.

Lotyšsko neudelí vstupné vízum ruskému hercovi Michailovi Porečenkovovi, ak oň požiada. Dôvodom je jeho verejná podpora samozvanej Doneckej ľudovej republike, informoval dnes lotyšský minister zahraničných vecí Edgars Rinkévičs.
Porečenkov nie je v Lotyšsku vítaný, povedal minister s tým, že vláda bude zásadovo postupovať proti porušovateľom medzinárodného práva.
Podľa agentúry Interfax-Ukrajina sa Rinkévičs takto vyjadril na Twitteri po škandále, ktorý vypukol po zverejnení videa s Porečenkovom, ako v prilbe s nápisom PRESS strieľa z ťažkého guľometu.
Agentúra Ukrinform minulý týždeň v piatok informovala, že Porečenkov počas svojej návštevy separatistov na letisku v Donecku údajne strieľal z ťažkého guľometu na pozície ukrajinskej armády.
Ukrajinské ministerstvo vnútra začalo voči hercovi trestné stíhanie za to, že sa osobne zúčastnil na ostreľovaní vládnych síl. Hrozí mu tak 7-12 rokov väzenia.
Porečenkov ale tvrdil, že mal slepé náboje a na nikoho nestrieľal. "Samozrejme, že to boli pripravené scény a dokonca aj munícia bola slepá. Prečo z ničoho robia príbeh?" uviedol v rozhovore pre TASS.
Ohľadne prilby s nápisom PRESS povedal, že si ju nasadil, aby bol v bezpečí, keďže na letisku je ustavične počuť streľba. Inú prilbu, ako dodal, si nemohol požičať.
Predstaviteľka Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) pre slobodu médií Dunja Mijatovičová incident označila za "nehanebné a nebezpečné zneužitie insígnie PRESS. Novinári nie sú bojovníci".
Porečenkovo konanie podľa Interfaxu-Ukrajina odsúdili aj niektoré ruské novinárskej zväzy.





Český rozhlas bude naďalej vysielať reláciu Hovory z Lánov, v ktorej prezident Miloš Zeman v nedeľu predniesol celý rad vulgarizmov. Doposiaľ však nie je jasné, či budú pokračovať aj živé prenosy. Na reláciu, v ktorej zaznel nevyberaný slovník hlavy štátu, prišlo českej Rade pre rozhlasové a televízne vysielanie už 100 sťažností, napísal dnes spravodajský server iDNES.cz.
Hovorca Českého rozhlasu Jiří Hošna spresnil, že podrobnejšie sa reflexii nedeľňajšej relácie Hovory z Lánov na vlnách verejnoprávnej stanice bude Čro podrobnejšie zaoberať vo štvrtok. Na tento deň si rokovanie zvolal riaditeľ ČRo Peter Duhan, uviedol portál Novinky.cz.
"V komunikácii s prezidentskou kanceláriou sa k poslednému vysielaniu Hovorov z Lánov vrátime," povedal Hošna.
Česká Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie sa vysielaním Zemanových slov bude pravdepodobne zaoberať o 14 dní; do utorkového rokovania tento týždeň už nestihne reláciu zanalyzovať. Sťažnosti podľa riaditeľa rady Ivana Krejčího naďalej prichádzajú.
Kritici postupu Českého rozhlasu upozorňujú, že rozhlasový kódex dáva moderátorovi možnosť prerušiť neslušne sa vyjadrujúceho hosťa alebo mu odobrať slovo. Podľa iDNES.cz je však ťažšou otázkou, či prerušiť prezidenta, teda najvyššieho politického predstaviteľa krajiny.
"Je to pán prezident. Toto rozhodovanie precedens určite nemá," povedal Krejčí. Vlani v októbri rozhlas predčasne ukončil rozhovor s arcibiskupom Dominikom Dukom, ktorý sa rozčúlil kvôli reštitúciám.

Copyright © TASR 2014

Na Dušičky duše zosnulých oplakávajú svoje hriechy, preto pršieva alebo padá hmla

Na Dušičky duše zosnulých oplakávajú svoje

hriechy, preto pršieva alebo padá hmla


Jednotka horšie.
Dvojka horšie. 
Spolu horšie - 10.60 % .

Markíza  lepšie.
TV Doma lepšie.
DAJTO  lepšie.
Spolu  lepšie- 33.30%

JOJ lepšie.
JOJ PLUS lepšie.
WAU rovnako.
SENZI rovnako.
Spolu lepšie- 22.60%
TA 3 horšie 

Jednotka - 8.90 % ;
Dvojka - 1.70 % ;
Markíza - 24.50 % ;
TV DOMA - 5.30% ;
DAJTO- 3.50%
TV JOJ – 16.70 % ;
JOJ PLUS- 3.90 % ;
WAU -1.60 %;
SENZI- 0.40 %
TA 3 - 1.50 %

2. 11. 2014

Zomrela Anna Vejvodová

Zomrela Anna Vejvodová

Vo veku 88 rokov zomrela v sobotu 1. novembra česká herečka Anna Vejvodová. Rodáčka z Prahy utrpela za ostatné roky viacero úrazov. Osudnou sa jej stala choroba, ktorá ju trápila už dlhší čas. Informoval o tom český denník Blesk.
Anna Vejvodová sa narodila 19. decembra 1925. Diváci a diváčky je mohli poznať ako babku Kropáčkovú z komédií Zdeňka Trošku - Kameňák (2003), Kameňák 2 (2004) a Kameňák 3 (2005). Vlani sa predstavila v ďalšej Troškovej snímke s názvom Babovřesky, kde stvárnila 100-ročnú Trůdu. Viac ako 25 rokov bola vdova. Žila v domove dôchodcov, kde ju v poslednom období navštevovali iba jej synovia.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

International Day to End Impunity

International Day to End Impunity


Vyše 700 novinárov bolo zabitých počas minulých desiatich rokov za to, že informovali verejnosť. Znepokojujúcou ostáva skutočnosť, že len v jednom z desiatich prípadov vykonania zločinov proti novinárom došlo k odsúdeniu páchateľa zločinu. Súčasný stav beztrestnosti za zločiny spáchané na novinároch na jednej strane povzbudzuje páchateľov, na druhej strane odrádza spoločnosť aj samotných novinárov, uviedla Organizácia Spojených národov (OSN) na svojej stránke pri príležitosti Medzinárodného dňa skoncovania s beztrestnosťou za zločiny spáchané proti novinárom.
Pripadá na 2. novembra, v roku 2014 si ho verejnosť pripomína prvýkrát.
Slobodná a pluralitná tlač predstavuje jeden zo základov demokracie a rozvoja. Pritom za minulých desať rokov vyše 700 novinárov zomrelo násilnou smrťou len preto, že si konali svoju prácu. Niektoré prípady upútali pozornosť medzinárodného spoločenstva, iné menej, uviedol v posolstve k prvému Medzinárodnému dňu skoncovania s beztrestnosťou za zločiny spáchané proti novinárom generálny tajomník OSN Pan Ki-mun.
V deviatich z desiatich prípadoch zločiny ostávajú nepotrestané, čo podnecuje ich vykonávateľov. Ľudia sa boja nahlásiť korupciu, politické represálie či iné porušenia ľudských práv. To musí prestať, uviedol generálny tajomník OSN.
Preto OSN vyhlásila 2. november za Medzinárodný deň skoncovania s beztrestnosťou za zločiny spáchané proti novinárom. Skoncovať s beztrestnosťou znamená posilniť slobodu vyjadrovania a povzbudiť dialóg. Znamená to podporiť ľudské práva a konsolidovať spoločnosť.
"Nijaký novinár, nech by bol kdekoľvek, nesmie riskovať svoj život za to, že informuje verejnosť," zdôraznil Pan Ki-mun. "Spoločne obhajujme novinárov. Obhajujme spravodlivosť," dodal.
Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov na 68. zasadnutí v roku 2013 schválilo rezolúciu A/RES/68/13, v ktorej vyhlásilo 2. november za Medzinárodný deň skoncovania s beztrestnosťou za zločiny spáchané proti novinárom. Touto rezolúciou OSN povzbudila svoje členské štáty, aby prijali konkrétne opatrenia na skoncovanie s terajšou kultúrou beztrestnosti.
Termín - 2. november - OSN vybrala na pamiatku dvoch francúzskych novinárov zavraždených 2. novembra 2013 v Mali. Išlo o Ghislaine Dupontovú a Clauda Verlona, pracovníkov rozhlasovej stanice Radio France International (RFI), ktorých ozbrojenci zabili v Kidali na severe Mali. K činu sa neskôr prihlásila organizácia al-Káida v islamskom Maghribe (AQIM).
RFI vytvorila na pamiatku oboch novinárov Štipendium Ghislaine Dupontovej a Clauda Verlona pre mladých novinárov a technikov v Afrike. Udeľovať sa bude každý rok mladým novinárom a technikom do 30 rokov, ktorí prídu študovať do Paríža. Mená prvých dvoch držiteľov štipendia budú pri príležitosti prvého výročia zabitia francúzskych žurnalistov zverejnené 2. novembra v Bamaku, metropole Mali.

Copyright © TASR 2014