DALITO!

29. 10. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Prezidentské voľby sú pre hlavné televízne stanice v Spojených štátoch vždy značnou finančnou injekciou. Počet divákov rastie a s nimi aj počet zadávateľov reklamy. A samozrejme rastie aj cena reklamy.
Táto kampaň je obzvlášť dobrá. Podľa informácií rozhlasovej stanice NPR spravodajská televízia CNN zarobí na reklamách približne 100 miliónov dolárov.
"Televíznej stanici sa začalo dariť, a to vďaka iniciatívam jej šéfa Jeffa Zuckera a vďaka nepredvídateľným slovám iného muža: Donalda Trumpa," uviedla NPR. Kandidát na prezidenta svojimi ráznymi a nezaobalenými rečami pritiahol nesmiernu pozornosť verejnosti aj médií.
"Oveľa skôr než iní sme rozpoznali, že Donald Trump je tak trochu fenomén," povedal tento mesiac šéf CNN Jeff Zucker študentom Harvardskej univerzity. "Nikdy neviete, čo povie. Nikdy neviete, čo sa stane," dodal Zucker. Práve to podľa neho pritiahlo pozornosť divákov.
A médiá to využili. Značne zvýšili ceny reklamy, predovšetkým počas televíznych debát kandidátov.
"Prezidentské debaty sú zlatou baňou pre médiá," uviedla po prvej prezidentskej debate minulý mesiac televízia CNBC. Hoci debaty boli bez prestávok a bez reklám, zlatou baňou boli diskusie pred debatami a po nich.
Hlavné televízne stanice si v tom čase účtovali za 30 sekúnd reklamného času viac než 200.000 dolárov, hoci bežne stojí 30 sekúnd v hlavnom vysielacom čase len niekoľko tisíc dolárov. S touto informáciou prišli viaceré médiá.
Riaditeľ CNN informáciu NPR o stomiliónovom zisku ani potvrdil, ale ani nepoprel. Pre magazín The Hollywood Reporter len povedal, že "NPR je výborná novinárska organizácia."
Riaditeľ reklamy televízie Fox News Paul Rittenberg pre magazín Adweek uviedol, že "debaty boli našou verziou Super Bowl a predpokladáme multimiliónové zisky za jednu noc."
"Zadávatelia reklamy zmenili prezidentskú debatu na nový Super Bowl," napísal po prvej prezidentskej debate, ktorá mala rekordnú sledovanosť, aj denník Washington Post.
Super Bowl je finále súťaže amerického futbalu, je známe vysokou sledovanosťou a dobrými reklamami, ktoré si firmy dávajú vyrobiť reklamy špeciálne práve pre túto príležitosť.
Niektoré tak urobili aj v prípade tohtoročných prezidentských debát. Producent piva napríklad prišiel s reklamou, v ktorej sa muži z Mexika a zo Spojených štátov stretávajú na pive pri múre. Postavenie múra na hranici s Mexikom je jednou z najzvučnejších tém kampane.
Európska automobilka zase ponúkla reklamu so sloganom: Múdro si vyber ďalšieho šoféra.
Denník Wall Street Journal napísal, že aj napriek niekoľkonásobným cenám bol reklamný čas pred debatami a po nich v hlavných televíznych staniciach vypredaný.
"Fakt, že debaty boli vypredané, je unikátny vzhľadom na to, že TV ratingy v posledných štyroch rokoch klesali. Ukazuje to silu týchto volieb," uviedol pre Wall Street Journal jeden zo zadávateľov reklamy.

Copyright © TASR 2016

Kancelária prezidenta ČR sa nemusí ospravedlniť za výroky hlavy štátu Miloša Zemana v kauze Peroutka, aj keď to nariadil právoplatný rozsudok. Najvyšší súd ČR totiž vyhovel návrhu Pražského hradu a odložil výkon rozhodnutia súdu až do obdobia, keď sa už rozhodne o odvolaní v prípade.
Informoval o tom dnes na svojej webovej stránke verejnoprávny Český rozhlas s tým, že Najvyšší súd ČR zdôvodnil toto rozhodnutie konštatovaním, že Pražskému hradu by ospravedlnenie mohlo spôsobiť vážnu ujmu.
Rovnakú informáciu získala od svojho právneho zástupcu Františka Vyskočila aj Terézia Kaslová, vnučka Ferdinanda Peroutku.
Práve novinárova vnučka sa domáha v ČR ospravedlnenia za to, že Zeman prisúdil jej predkovi autorstvo článku Hitler je gentleman a výrok "keď nemôžeme spievať s anjelmi, musíme vyť s vlkmi". Existenciu článku o Hitlerovi sa Hradu nepodarilo doložiť, podľa historikov Peroutka žiadny takýto text nenapísal. Zeman aj naďalej trvá na tom, že ho čítal. Autorom výroku o vytí s vlkmi nie je Peroutka, ale novinár Jan Stránský.
Súd tak nariadil zverejniť ospravedlnenie Terézii Kaslovej. Kým obvodný súd dal Kaslovej na jar za pravdu v plnom rozsahu, odvolací senát sa Zemana čiastočne zastal. Hrad by sa podľa jeho verdiktu mal ospravedlniť za Zemanov výrok ohľadom autorstva článku Hitler je gentleman. Ospravedlňovať sa naopak nemusí za tvrdenia o výroku o vytí s vlkmi ani za úvahu o fascinácii intelektuálov ohavným
Keďže však Pražský hrad právoplatné rozhodnutie súdu ignoroval, súdny exekútor v pondelok rozhodol o uložení pokuty 100.000 Kč (3700 eur) za nerešpektovanie verdiktu súdu. Pražský hrad reagoval podaním návrhu na odloženie výkonu exekúcie kvôli nezverejneniu ospravedlnenia v kauze výrokov prezidenta ČR Miloša Zemana o Ferdinandovi Peroutkovi.
Obe strany sporu podali dovolanie na Najvyšší súd ČR, ktoré však nemá odkladný účinok. Terajší verdikt najvyššieho súdu to však mení až do rozhodnutia o nich.


Americký komediálny seriál Will a Grace (1998 - 2006) sa možno vráti na televízne obrazovky. Podľa informácií magazínu The Hollywood Reporter je televízia NBC údajne v počiatočnom štádiu rokovaní o znovuuvedení obľúbeného projektu, v ktorom by si opäť zahrali Eric McCormack, Debra Messing, Megan Mullally a Sean Hayes. Podľa viacerých nemenovaných zdrojov by malo ísť o limitovanú desaťdielnu sériu.
Ako informoval The Hollywood Reporter, spomínaní predstavitelia hlavných hrdinov ani tvorcovia seriálu David Kohan a Max Mutchnick zatiaľ neuzavreli žiadne zmluvy, o čo by sa mala vraj neskôr postarať spoločnosť Universal Television, ktorá projekt produkovala. Tiež nie je jasné, či by nakoniec NBC projekt vysielala alebo by sa o to postarala napríklad niektorá zo streamovacích služieb. Televízia aj Universal Television sa k znovuuvedeniu seriálu odmietli vyjadrovať. Podľa anonymného zdroja sa rokovania ešte len začali a je možné, že nové diely Willa a Grace vôbec nevzniknú.
Správy o obnovení seriálu prišli po tom, ako sa McCormack, Messing, Mullally a Hayes vrátili ako skupinka svojských priateľov vo videu k aktuálnym americkým prezidentským voľbám. Debra Messing, ktorá stvárňovala interiérovú dizajnérku Grace, sa pre The Hollywood Reporter vyjadrila, že by obnovenie seriálu nezatracovala. “Myslím, že sa s našimi životmi stalo toľko vecí, s ktorými by sa dalo pracovať. Ale v rámci niečoho kratšieho a možno ak by sme neboli limitovaní televíziou, dalo by nám to novú možnosť, pretože by sme mohli byť veľmi, veľmi zlí,“ uviedla.
Will a Grace priniesol príbeh spomínanej interiérovej dizajnérky Grace (Messing), ktorá býva v jednom byte s homosexuálnym právnikom Willom (McCormack), ako aj ich výstredných priateľov Karen (Mullally) a Jacka (Hayes). Seriál, ktorý vysielali osem sezón, si vyslúžil 83 nominácií na ceny Primetime Emmy, z ktorých 16 premenil na víťazstvo, pričom si toto prestížne ocenenie odniesol každý z predstaviteľov hlavných hrdinov. Seriál má okrem toho na konte napríklad aj sedem GLAAD Media Awards alebo sedem Screen Actors Guild Awards.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


TO JE TV!

TO JE TV!


28. 10. 2016

Súťaž - talentovaný bloger

Súťaž - talentovaný bloger


Platforma EPALE, ktorá je súčasťou Národného ústavu celoživotného vzdelávania vyhlasuje súťaž o najtalentovanejšieho blogera na Slovensku!
Do súťaže sa môžu zapojiť študenti v odbore andragogiky i žurnalistiky. Platforma EPALE chce dať šancu mladým andragógom a teda budúcim vzdelávateľom, expertom a aktivistom v oblasti vzdelávania dospelých na vyjadrenie názorov a postojov na Slovensku k stále rozvíjajúcej sa oblasti vzdelávania dospelých! Súťaže sa môžu zúčastniť aj seniori nad 60 rokov, ktorí disponujú hodnotnými životnými skúsenosťami v oblasti vzdelávania dospelých a chcú zostať aktívni! Úspešní výhercovia dostanú možnosť odprezentovať svoje práce a postrehy v danej oblasti na národných podujatiach a on-line diskusiách organizovaných platformou EPALE. Dvaja najúspešnejší blogeri získajú zaujímavú cenu ako aj certifikát platformy EPALE spolu s čestným členstvom v profesionálnom EPALE tíme.
Podmienky účasti:
1. Zaregistruj sa na platforme EPALE. Zaregistruj sa aj do všetkých tém, ktoré ponúka platforma EPALE. 2. Vyber si dobrú tému a píš! Vybrať si môžeš z ponúkaných tém platformy EPALE alebo vlastnú tému. 3. Umiestni svoj blog na platforme EPALE a pošli nám ho aj na našu adresu info.epale@nuczv.sk spolu s menom (študenti aj s názvom školy). Registruj sa na EPALE, napíš blog a vyhraj! https://ec.europa.eu/epale/sk/node/27385

L.ŽITŇANSKÁ: Strašenie údajnou stratou slobody slova slúži len na ďalšiu radikalizáciu spoločnosti

L.ŽITŇANSKÁ: 

Strašenie údajnou stratou slobody slova slúži len na ďalšiu radikalizáciu spoločnosti


Musím reagovať na kampaň, ktorú som zaregistrovala najmä na sociálnych sieťach a spriaznených weboch po tom, ako sme presadili novelu trestných kódexov zameranú na vyšetrovanie trestných činov extrémizmu. Je paradoxné, že najhlasnejšími bojovníkmi za slobodu slova sú tí, ktorí chcú zároveň obnovovať pracovné tábory, zaviesť ľudové tribunály, vešať na kandelábre koho uznajú za vhodné, alebo zavádzať trest smrti za údajnú vlastizradu.
Ich argumenty k schválenej novele sú však falošné a nebezpečné. Strašenie údajnou stratou slobody slova slúži len na ďalšiu radikalizáciu spoločnosti a vyvolávanie pocitu ohrozenia, ktoré reálne neexistuje. Sloboda prejavu nie je absolútna a aj v zmysle Ústavy SR je ju možné obmedziť, ak zasahuje do práv iných osôb. Tak to bolo aj v doteraz platnom Trestnom zákone.
Nie je pravdou, že novelou rozširujeme možnosti na "zákaz" prejavov, ktoré sú trestné. Hanobenie a podnecovanie k nenávisti sú trestné už dnes, rovnako ako prejav sympatií k totalitným hnutiam a ideológiám. Nerozširujeme ani možnosti na svojvoľný výklad toho, čo je a nie je trestné zo strany štátu.
To, čo v skutočnosti táto zmena robí je plátanie dier v zákonoch, ktoré spôsobovali faktickú nemožnosť dokázať porušenie existujúcich trestných činov. Trestný nebol a ani nebude politický názor. Hranicou je až zneužívanie slobody slova podnecujúce k páchaniu násilia voči ľuďom iného vierovyznania, pôvodu, sexuálnej orientácie, či politického presvedčenia a k deštrukcii demokratického zriadenia. Ochrana pred takýmto konaním je totiž úlohou každého demokratického štátu.
Nesmieme si zamieňať verejné odsúdenie výroku s trestným postihom. Nie všetky poburujúce výroky sú trestné, čo však neznamená, že sú v poriadku. Treba ich verejne odsúdiť. Napríklad výroky o neslovanskom vzhľade niektorých verejne činných osôb sú o to nebezpečnejšie, že zazneli na pôde národnej rady z úst poslancov. Vytvárať hystériu o zapchávaní úst pravde a podprahovo ju spájať so židovstvom je nebezpečným návratom do 30. rokov minulého storočia. Musíme to už jasne pomenovať.


Lucia Žitňanská, ministerka spravodlivosti SR

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Mohamed na dosiahnutie svojho cieľa zabíjal, lúpil, zotročoval a všeličo iné, čo je dnes v rozpore s naším trestným zákonníkom. "
Richard Sulík

"Mne nemusíte hovoriť, kto on je, ja som učiteľka. Mám z toho infarktový stav. Už som vedela, že je zle, len som nechcela robiť pred deťmi infarktové stavy. Deti boli nainštruované, že ideme pozrieť vlajky a symboly. Fotili sme sa všade, pred vojakmi, vo foajé. A on sa tam ten blbec pristavil.. Nemohla som pred deťmi robiť škandál. Keby to boli žiaci základnej školy, tak áno, ale malé deti by videli, že pani učiteľka kričí a by mali takú traumu na psychike, že by ma rodičia zabili,"
Mária Králiková, riaditeľka materskej škôlky v Petržalke na Iľjušinovej ulici







MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Moskovský súd zamietol včera odvolanie voči uvaleniu väzby na ukrajinského novinára Romana Suščenka obvineného v Rusku zo špionáže. Informovali o tom agentúry TASS, UNIAN a Ukrinform.
Sudca Lefortovského súdu oznámil rozhodnutie na pojednávaní, ktoré sa konalo za zatvorenými dverami, tak ako všetky predchádzajúce.
Suščenkov ruský advokát Mark Fejgin potvrdil, že jeho klient zostáva vo väzbe.
Na pojednávaní konanom 1. októbra súd rozhodol o uvalení väzby na Suščenka do 30. novembra.
Vyšetrovatelia oficiálne obvinili tohto Ukrajinca zo špionáže 7. októbra. Suščenko akékoľvek obvinenia odmieta.
Ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB) informovala, že plukovníka Suščenka z Hlavnej správy rozviedky (GUR) ukrajinského ministerstva obrany zatkla 30. septembra v Moskve, kde bol na "špionážnej misii". Podľa FSB zbieral tajné informácie o ruských ozbrojených silách a Národnej garde, pričom ich zverejnenie by podkopalo obranyschopnosť Ruska.
Mark Fejgin tvrdí, že Suščenko je reportérom agentúry Ukrinform v Paríži a v Moskve nebol na špionážnej misii, ale na návšteve u svojich príbuzných.
Ukrinform potvrdil, že Suščenko je jeho zamestnancom od roku 2002, pričom ho označil za "novinára s dlhodobo bezúhonnou profesionálnou reputáciou".
V prípade uznania viny hrozí Suščenkovi až 20 rokov väzenia.


Somálsko sa už druhý rok po sebe ocitlo na samotnom vrchole rebríčka 13 krajín, ktoré zlyhávajú pri vyšetrovaní vrážd novinárov a v ktorých ostávajú takéto činy s najväčšou pravdepodobnosťou nepotrestané. Vo svojej výročnej správe to podľa agentúry AP uviedla americká nezisková organizácia Výbor na ochranu novinárov (CPJ).
Podľa správy CPJ sú za väčšinu vrážd novinárov v Somálsku zodpovední militanti z organizácie aš-Šabáb. V Iraku a v Sýrií, ktoré v rebríčku obsadili druhú a tretiu priečku, môžu za väčšinu takýchto vrážd zase extrémisti z tzv. Islamského štátu (IS).
Elisabeth Witchelová z CPJ, ktorá je zároveň autorkou správy, uviedla, že beztrestné zabíjanie novinárov len povzbudzuje násilníkov k ďalším takýmto činom. Somálske médiá sú podľa jej slov nútené pracovať v atmosfére strachu, čo značne obmedzuje aj ich schopnosť informovať verejnosť.




Copyright © TASR 2016


/

Televízia Prima v stredu neodvysielala avizovaný reláciu Show Jana Krausa, v  ktorom účinkovali oi. pamätník holokauustu Jiří Brady a jeho príbuzný, minister kultúry Daniel Herman (KDU-ČSL).
Prima tvrdila, že tak urobila z obáv  pred postihom od Rady pre rozhlasové a  televízne vysielanie za nevyváženosť. Rada pokladala vyjadrenia za alibistické a  účelové s tým, že na zábavné relácie sa
 tieto kritériá nevzťahujú. Prima sa potom rozhodla odvysielať reláciu bez úprav.
  V relácii desiatka pozvaných osobností kritizovala prezidenta Miloša Zemana.
Herec Jan Kraus nakrútil krátke video, v ktorom sa vyjadril k cenzúrnym postupom TV Prima. Okrem iného uviedol, že na internet mohli dať produkčné jeho relácii Show Jana Krausa plnú verziu inkriminovaného dielu až po odvysielaní v televízii.
 V relácii desiatka pozvaných osobností kritizovala prezidenta Miloša Zemana.

Herec Jan Kraus nakrútil krátke video, v ktorom sa vyjadril k cenzúrnym postupom TV Prima. Okrem iného uviedol, že na internet mohli dať produkčné jeho relácii Show Jana Krausa plnú verziu inkriminovaného dielu až po odvysielaní v televízii.

Zdroj : ČT TXT a youtube

RVR NEWS

RVR NEWS

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem desať uchádzačov. Do jesenného výberového konania Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR), v ktorom je zaradených dvanásť voľných rozhlasových frekvencií, sa prihlásili deviati súčasní vysielatelia a jeden žiadateľ o licenciu na novú rozhlasovú stanicu, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Rada účastníkov konkurzu vypočuje v pondelok, 21. novembra od 10:00 v svojom bratislavskom sídle a následne rozhodne o pridelení frekvencií.
Podľa informácií z RVR, je všetkých 12 frekvencií individuálne skoordinovaných a týkajú sa lokalít Bratislava - Dúbravka, Košice, Lendak, Nitra, Poprad, Spišská Nová Ves, Trnava a Žilina. O najväčší počet frekvencií, štyri, má záujem vysielateľ T.W.Rádio, s.r.o., ktorý by mohol rozšíriť pokrytie Rádia 7 v bratislavskej Dúbravke, v Košiciach, Trnave a v Žiline. O dve z frekvencií, ktoré žiada T.W.Rádio, sa uchádza aj spoločnosť Rádio ON s.r.o., vysielateľ Aligator - Classic rock radio. Zvyšní siedmi vysielatelia požiadali licenčnú radu o pridelenie jednej frekvencie. Novú licenciu na vysielanie by RVR mohla udeliť spoločnosti Trnavská produkčná s.r.o., ktorá žiada o frekvenciu 103,9 MHz Trnava, na ktorej plánuje spustiť vysielanie programovej služby Trnava rocks, dodala Jelčová.
Pri rozhodovaní o udelení či zmene licencie licenčná rada posudzuje predpoklady zachovania plurality informácií a mediálnych obsahov, prehľadnosť vlastníckych vzťahov žiadateľa a prehľadnosť a dôveryhodnosť finančných zdrojov na financovanie vysielania. Rada si tiež všíma vyváženosť programovej skladby vzhľadom na už existujúcu ponuku v lokalite, ktorú bude nové vysielanie pokrývať, a aj prínos žiadateľa vo vzťahu k vysielaniu a výrobe programov vo verejnom záujme. Prihliada na to, aby žiadateľ nezískal dominantné postavenie na relevantnom trhu. Ak je žiadateľom o licenciu právnická osoba so zahraničnou majetkovou účasťou, je pre RVR dôležitá pri rozhodovaní o licenciách i primeraná majetková účasť slovenských osôb. RVR organizuje konkurzy na frekvencie dva razy ročne, na jar a na jeseň.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

27. 10. 2016

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) koná v medializovaných podozreniach z ovplyvňovania spravodajstva politikmi. Výbor Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá na to počas jeho dnešného rokovania upozornil predseda Rady RTVS Igor Gallo. Výbor prijal uznesenie, podľa ktorého "so znepokojením konštatuje, že šéfredaktori a majitelia slovenských médií nereagujú na zverejnenie vážnych indícií, podľa ktorých dochádza v našom mediálnom priestore k prenikaniu záujmu politikov do nezávislých médií". Ako pre agentúru SITA povedal po rokovaní výboru Gallo, komentovať dnešné uznesenie mediálneho výboru nechce. Vedeniu výboru však podrobne predstavil úlohu Rady RTVS v preverovaní situácie. Výbor upozornil na to, že rada ako aj vedenie RTVS koná a poslancom výboru predstavil závery stredajšieho mimoriadneho rokovania Rady RTVS. Rada RTVS sa v stredu uzniesla, že zriadi dočasnú Kontrolnú komisiu, ktorej úlohou je dozor nad komisiou zriadenou generálnym riaditeľom RTVS Václavom Mikom na vyšetrenie podozrení. Gallo ďalej členov parlamentného výboru informoval, že "radu bude zaujímať nielen preskúmanie konkrétnych redakčných výstupov v súvislosti s konkrétnymi obvineniami, ale budeme chcieť poznať aj analýzu fungovania vnútorných procesov vo vzťahu k spravodajstvu RTVS a prípadných možností zásahov do nich", teda analýzu toho, či je systém spravodajstva RTVS nastavený tak, aby chránil spravodajstvo pred ovplyvňovaním.


Kontrolná komisia, ktorú kreovala Rada RTVS v stredu 26. októbra na svojom mimoriadnom zasadnutí v zmysle svojho štatútu a rokovacieho poriadku, nebude vyšetrovať možné zásahy do spravodajstva RTVS. Túto ambíciu má komisia, ktorú zriadil generálny riaditeľ RTVS Václav Mika. Ako ďalej povedal pre SITA Igor Gallo, komisia, ktorú zriadila Rada RTVS, bude monitorovať komisiu generálneho riaditeľa Václava Miku a bude predkladať Rade RTVS priebežné informácie. "Hneď ako dostane rada od komisie zriadenej generálnym riaditeľom RTVS na stôl relevantné výsledky šetrenia, bude postupovať v súlade s mandátom, ktorý jej ako orgánu dohľadu určuje zákon o RTVS. Byť v tomto čase a priestore konkrétnejší, znamená podľa mňa len špekulácie, ktoré RTVS neprospejú. Navyše, rada je kolektívny orgán a moje osobné úvahy sú v tomto prípade irelevantné," dodal k téme pre SITA predseda Rady RTVS.


Parlamentný výbor pre kultúru a médiá okrem spomínanej časti uznesenia apeluje na Asociáciu na ochranu novinárskej etiky, Slovenský syndikát novinárov, Asociáciu európskych novinárov na Slovensku, Asociáciu vydavateľov tlače, Medzinárodný tlačový inštitút na Slovensku a Tlačovú radu SR, aby vyvinuli úsilie o rešpektovanie Etického kódexu novinára a zamedzili zneužívaniu médií politikmi a koordinácie mediálnej praxe so záujmami niektorých politických strán. Radu RTVS výbor vyzýva, aby preskúmala publikované podozrenia a v lehote 30 dní informovala výbor o zisteniach.


Situáciou v RTVS a slovenskom mediálnom priestore sa výbor zaoberal po zverejnení údajnej SMS komunikácie novinárov so súčasným poslancom NR SR Gáborom Grendelom v čase, keď pôsobil ako hovorca vtedajšieho ministra vnútra Daniela Lipšica. Komunikáciu zverejnil minulý týždeň podnikateľ Marián Kočner. O zvolanie výboru požiadali predsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) koaliční poslanci. Na výbore bol prítomný aj generálny riaditeľ RTVS Václav Mika. Opozičný podpredseda výboru Jozef Viskupič (OĽaNO) považuje dnešnú schôdzu výboru sa zbytočnú. "Výbor bol zvolaný na základe nejakej osobnej pomsty poslanca Antona Hrnka (SNS)," povedal s tým, že práve Hrnko inicioval zvolanie výboru, a to nie preto, aby sa, ako povedal Hrnko, preverila objektívnosť RTVS, ale preto, lebo mu prekáža, že sa v spravodajstve RTVS neobjavuje jeho osoba. Navyše Viskupič si myslí, že cieľom SNS je ovládnutie verejnoprávnej inštitúcie.


Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska preverí medializované informácie o údajnom ovplyvňovaní spravodajstva. Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika ako aj Rada RTVS zriadia vlastné nezávislé komisie, ktoré sa budú zaoberať tým, či mohla byť porušená nezávislosť spravodajstva. Až do preskúmania celej situácie čerpá riaditeľ sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS Lukáš Diko pracovné voľno. Vyplynulo to z mimoriadneho rokovania Rady RTVS, ktoré sa konalo v stredu.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 

Do americkej spoločnosti Thomson Reuters nastúpil na pozíciu šéfa oddelenia pre informačnú bezpečnosť Tim McKnight. Európska aliancia tlačových agentúr (EANA) o tom informovala v stanovisku zaslanom agentúre TASR.
McKnight prešiel do agentúry Reuters od amerického priemyselného gigantu General Electric (GE), kde viedol oddelenie kybernetickej bezpečnosti, napísal americký denník Wall Street Journal.
Sídlom nového šéfa informačnej bezpečnosti v Thomson Reuters bude spočiatku Filadelfia, očakáva sa však, že "bude dosť cestovať v súlade s naším globálnym dosahom", povedal hovorca Reutersu.
McKnight odštartoval svoju kariéru v službách amerického Federálneho úradu pre vyšetrovanie (FBI). Ako osobitný agent viedol vyšetrovanie pre Národné centrum na ochranu infraštruktúry.

Copyright © TASR 2016

Spoločnosť Twitter Inc, ktorá prevádzkuje rovnomennú mikroblogovaciu sociálnu sieť, sa chystá globálne zrušiť asi 9 percent pracovných pozícií. Zdá sa totiž, že sa jej nedarí nájsť záujemcu, ktorý by ju kúpil, pričom prichádza o peniaze. Firma Twitter však očakáva, že reštrukturalizácia pracovnej sily pre ňu bude znamenať náklady v sume 10 až 20 mil. USD. V súčasnosti má Twitter približne 3 860 zamestnancov.
Firme sa nedarí vzhľadom na konkurenciu takých spoločností, ako sú Facebook, Snapchat a Instagram. Od konca roku 2014 do júna tohto roka Twitter získal iba 15 mil. užívateľov a ich celkový počet zvýšil na 313 miliónov. Počas rovnakého obdobia Facebook získal 319 mil. užívateľov a ich celkový počet stúpol na 1,7 miliardy.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Manfred Krug

Zomrel Manfred Krug

O úmrtí populárneho nemeckého herca Manfreda Kruga dnes s oneskorením informovalo internetové vydanie denníka Bild a následne i tlačová agentúra DPA. Umelec skonal ešte v piatok 21. októbra v Berlíne v kruhu najbližších vo veku 79 rokov.
Rodák zo západonemeckého Duisburgu vyrastal od roku 1949 v bývalej Nemeckej demokratickej republike (NDR), kde sa vypracoval medzi popredné herecké osobnosti. V roku 1977 sa však v reakcii na zbavenie pesničkára Wolfa Biermanna občianstva NDR rozhodol pre pokračovanie umeleckej dráhy vo vtedajšej Nemeckej spolkovej republike (NSR). Neubralo to ani na jeho popularite vo východnej časti vtedy rozdeleného Nemecka, ani na jeho renomé po znovuzjednotení krajiny.
Medzi najznámejšie kreácie herca a príležitostného speváka Manfreda Kruga patrí postava komisára Stoevera, ktorú stvárnil v kriminálnom seriáli Miesto činu celkove 41-krát, ale aj jeho filmová práca z roku 1965 pre východonemecké štúdio DEFA Spur der Steine v réžii Franka Beyera, ktorú tamojší cenzori "poctili" umiestnením v trezore na viac ako dve desaťročia, či ďalšie seriály, ako napríklad Liebling Kreuzberg alebo Auf Achse.
Manfreda Kruga ocenili v roku 2013 Spolkovým krížom za zásluhy 1. stupňa, už skôr sa stal laureátom Národných cien NDR, Zlatej Európy, Zlatého Bambi, Zlatej kamery alebo prestížnej Ceny Adolfa Grimmeho alebo rakúskej ceny Romy. Za celoživotné dielo mu udelili aj Európsku kultúrnu cenu (2015).

Copyright © TASR 2016

Výbor NR SR pre kultúru a médiá.Situácia v RTVS a slovenskom mediálnom priestore po medializovaných informáciách ohľadom podozrenia z porušenia zákonov týkajúcich sa verejnoprávnych a súkromných médií.

Výbor NR SR pre kultúru a médiá

Situácia v RTVS a slovenskom mediálnom priestore po medializovaných informáciách ohľadom podozrenia z porušenia zákonov týkajúcich sa verejnoprávnych a súkromných médií.

Šéfredaktori a majitelia slovenských médií nereagujú na zverejnenie vážnych indícií, podľa ktorých dochádza v mediálnom priestore k prenikaniu záujmov politikov do nezávislých médií. Znepokojenie v tomto zmysle dnes vyjadrili členovia parlamentného výboru pre médiá a kultúru. Ich mimoriadne zasadnutie bolo reakciou na zverejnenú komunikáciou medzi bývalým hovorcom vnútra Gáborom Grendelom (OĽaNO-NOVA) a viacerými novinármi.
Poslanci vládnej koalície presadili uznesenie, ktoré navrhol predseda výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD). Výbor apeluje na stavovské a ďalšie novinárske organizácie, ako aj na Tlačovú radu SR, aby vyvinuli maximálne úsilie o rešpektovanie etického kódexu novinára a zamedzili zneužívaniu médií politikmi a koordinácii mediálnej praxe so záujmami niektorých politických strán.
Uniknutá komunikácia, na ktorú upozornil kontroverzný podnikateľ Marián Kočner zahŕňa aj štyroch zamestnancov verejnoprávnej RTVS vrátane šéfredaktora spravodajstva Lukáša Diku. Poslanci vyzvali Radu RTVS, aby preskúmala publikované podozrenia a do 30 dní ich informovala o prijatých opatreniach, ktoré zabezpečia objektivitu, nestrannosť a vyváženosť spravodajských relácií RTVS.
„Celá atmosféra v mediálnom prostredí nie je dobrá a týka sa aj verejnoprávnej inštitúcie. Preto to uznesenie je tak formulované, ako je,“ vysvetlil novinárom po zasadnutí výboru jeho šéf Jarjabek. Neozrejmil, v čom konkrétne podľa uniknutej komunikácie novinári RTVS pochybili. Počas zasadnutia výboru však skonštatoval, že dokázali bez ohľadu na výsledok šetrenia spochybniť spravodajskú činnosť celej RTVS.
„Pokazili, čo pokaziť mohli. Považujte to za podraz na zamestnancoch televízie, za podraz na Radu RTVS, mediálny parlamentný výbor a celý parlament. Proste je to jeden celospoločenský podraz, ako keby sme sa vrátili o niekoľko rokov dozadu,“ uviedol.
Proti takémuto hodnoteniu sa postavil podpredseda výboru Jozef Viskupič (OĽaNO-NOVA). Zasadnutie výboru označil za jeden z jeho "čiernych dní". Podľa Viskupiča sa poslanci zišli predčasne, keď nepočkali na výsledky práce komisií, ktoré zriadil generálny riaditeľ RTVS Václav Mika a Rada RTVS. „Výbor nevyriešil de facto nič. Ale odkázal zodpovedným ľuďom v RTVS a možno aj v celom mediálnom priestore, že ak majú politici vládnej koalície snahu, tak vedia zvolávať výbory, vedia prijímať uznesenia, vedia to robiť rýchlo a vedia aj účinne zasiahnuť, možno aj do vysielania RTVS,“ zhodnotil opozičný poslanec.
Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika poslancom vysvetlil, aké opatrenia prijal v súvislosti so vzniknutou situáciou. Predseda Rady RTVS Igor Gallo uviedol, že členovia rady budú reagovať na informácie, ktorými bola spochybnená nezávislosť vysielania verejnoprávnej inštitúcie. „Gin z fľaše bol vypustený, to je fakt. Riešeniu tejto situácie neprospieva ani bagatelizovanie, ale ani vynášanie odsudzujúcich rozsudkov,“ vyzval šéf rady, aby poslanci pristúpili k situácii zodpovedne a pomohli ju vyriešiť.


Copyright © TASR 2016

Výpis uznesení z mimoriadneho rokovania RADY RTVS

Výpis uznesení z mimoriadneho
rokovania RADY RTVS


 

Zomrel Michael Massee

Zomrel Michael Massee

Vo veku 61 rokov skonal americký herec Michael Massee, ktorý v roku 1993 počas nakrúcania filmu Vrana (1994) nešťastnou zhodou okolností zastrelil svojho kolegu Brandona Leeho. O Masseeho úmrtí ako prvý informoval francúzsko-americký herec Anthony Delon, s ktorým účinkoval v seriáli Interventions (2014). Správu neskôr potvrdil jeho agent. Massee skonal ešte vo štvrtok 20. októbra, príčina úmrtia zatiaľ nie je známa.
Michael Massee sa narodil 16. augusta 1955 v Kansas City a ako herec debutoval v roku 1991 v nemeckej komédii My Father Is Coming. Známym sa stal vďaka spomínanej snímke Vrana v hlavnej úlohe s Brandonom Lee, synom majstra bojových umení Brucea Leeho. Massee v jednej zo scén strieľal na Leeho, no v revolveri boli namiesto slepých nábojov ostré. Leeho po nehode previezli do nemocnice, kde ho okamžite operovali, no pár hodín na to vo veku 28 rokov skonal. V tom čase zostávalo do konca nakrúcania len osem dní a mali sa dorábať scény v podkrovnom byte. Väčšinu z nich potom dokončili pomocou digitálnych efektov a s dablérmi. Snímka sa stala kinohitom a zožala pochvalné reakcie zo strany kritiky i verejnosti. Massee po tejto nehode viac než rok nenakrúcal, pričom neskôr vyhlásil, že sa z tohto incidentu nikdy úplne nespamätal. Po návrate k herectvu sa objavil napríklad vo filmoch ako Sedem (1995), Hra (1997), Amistad (1997), Lost Highway (19997), Catwoman (2004), Amazing Spider-Man (2012) či Amazing Spider-Man 2 (2014) a v seriáloch 24 (2001 - 2014) alebo FlashForward (2009 - 2010).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Pražský hrad, ktorý by mal do dneška zaplatiť pokutu 100.000 korún (3700 eur) uloženú súdnym exekútorom za nerešpektovanie verdiktu súdu, podal návrh na odloženie výkonu exekúcie kvôli nezverejneniu ospravedlnenia v kauze výrokov prezidenta ČR Miloša Zemana o Ferdinandovi Peroutkovi. Návrh však zatiaľ nemá vplyv na termín splatnosti pokuty, informovali dnes verejnoprávna Česká televízia (ČT) a server Novinky.cz.
"Česká republika – Kancelária prezidenta republiky musí vyčerpať všetky právne prostriedky ochrany proti absurdnému prenosu neexistujúcej zodpovednosti a počkať na rozhodnutie najvyšších súdnych autorít o konečnom riešení," citovala ČT slová právneho zástupcu Hradu Marka Nespalu.
Vnučka novinára Ferdinanda Peroutku Terézie Kaslová sa domáha v ČR ospravedlnenia za to, že Zeman prisúdil jej predkovi autorstvo článku Hitler je gentleman a výrok "keď nemôžeme spievať s anjelmi, musíme vyť s vlkmi". Existenciu článku o Hitlerovi sa Hradu nepodarilo doložiť, podľa historikov Peroutka žiadny takýto text nenapísal. Zeman aj naďalej trvá na tom, že ho čítal. Autorom výroku o vytí s vlkmi nie je Peroutka, ale novinár Jan Stránský.
Súd tak nariadil zverejniť ospravedlnenie Terézii Kaslovej. Kým obvodný súd dal Kaslovej na jar za pravdu v plnom rozsahu, odvolací senát sa Zemana čiastočne zastal. Hrad sa musí ospravedlniť za Zemanov výrok ohľadom autorstva článku Hitler je gentleman. Ospravedlňovať sa naopak nemusí za tvrdenia o výroku o vytí s vlkmi ani za úvahu o fascinácii intelektuálov ohavným učením.
Keďže však Pražský hrad právoplatné rozhodnutie súdu ignoroval, exekútor v pondelok rozhodol o uložení spomínanej pokuty.
Obe strany sporu podali dovolanie na Najvyšší súd, ktoré však nemá odkladný účinok. Kaslová sa preto rozhodla domôcť sa ospravedlnenia návrhom na exekúciu.

Na sociálnych sieťach je priveľa politiky a interakcia s ľuďmi s iným politickým názorom je stresujúca a frustrujúca. Vyplýva to z prieskumu inštitútu Pew Research Center.
Tridsaťsedem percent používateľov sociálnych sietí je unavených z veľkého množstva politiky na stránkach Facebooku a Twitteru.
Ešte väčší počet Američanov sa sťažuje na on-line komunikáciu s ľuďmi s rozdielnymi politickými názormi: 59 percent opýtaných ju považuje za stresujúcu a frustrujúcu.
Keď si Američania čítajú opačné politické názory svojich priateľov na sociálnych sieťach, škodí to ich skutočným vzťahom. Zrazu totiž majú pocit, že s týmito kamarátmi majú menej spoločného, než si mysleli. Takýto pocit vyjadrilo 64 percent opýtaných.
Výskumná spoločnosť tiež zistila, že 40 percent používateľov sociálnych sietí si myslí, že ľudia tam hovoria veci, ktoré by zoči-voči nepovedali. Podľa 49 percent opýtaných sa ľudia na Facebooku alebo Twitteri vyjadrujú nahnevanejšie a menej civilizovanejšie než v reálnej komunikácii.
Až 83 percent Američanov sa snaží vyhýbať príspevkom od kamarátov, s ktorými politicky nesúhlasia. A 39 percent už dokonca takýchto ľudí zablokovalo alebo zrušilo s nimi priateľstvo.
Tieto problémy spojené s politikou, predvolebnou kampaňou a sociálnymi sieťami, zdieľajú rovnako republikáni aj demokrati.

Copyright © TASR 2016


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Parlamentný výbor pre kultúru a médiá sa bude dnes zaoberať situáciou v RTVS a slovenskom mediálnom priestore po medializovaných informáciách, ktoré sa týkajú podozrenia z porušenia zákonov týkajúcich sa verejnoprávnych a súkromných médií. Ide o zverejnenú SMS komunikáciu novinárov so súčasným poslancom NR SR Gáborom Grendelom v čase, keď pôsobil ako hovorca ministra vnútra. Komunikáciu zverejnil minulý týždeň Marián Kočner. O zvolanie výboru požiadali jeho predsedu Dušana Jarjabka (Smer-SD) koaliční poslanci. Ten je povinný rokovanie zvolať do siedmich dní, ak o to požiada najmenej tretina členov výboru. Ako povedal Jarjabek dnes pre agentúru SITA, nejde o problém, ktorý sa týka len RTVS, ale všetkých médií. „Ako by zo strany médií existovala snaha niektorých novinárov o tieňové vládnutie. Výbor by mal k tomu prijať patričné uznesenie,“ konštatoval Jarjabek, ktorého zaujíma, ako sa na kauzu pozerá Slovenský syndikát novinárov. „Nezachytil som odsúdenie takýchto praktík od médií, v ktorých títo redaktori pracujú s výnimkou RTVS,“ dodal.
Jarjabek vníma SMS komunikáciu redaktorov RTVS ako ich podraz voči vedeniu televízie, Rade RTVS, parlamentnému výboru pre médiá i celej spoločnosti, pretože v súčasnosti sa mala viesť diskusia o zvýšení koncesionárskych poplatkov. „O tom sa, žiaľ, baviť nebudeme. Budeme hovoriť o tom, či redaktori RTVS spĺňajú nejaké kritériá verejnoprávnych redaktorov. Toto je verejnoprávna inštitúcia, ktorú si platíme všetci z koncesionárskych poplatkov,“ zdôraznil s tým, že jeho nezaujíma červená knižnica novinárok s bývalými novinármi a dnes poslancami. Podľa Jarjabka je síce spôsob nájdenia SMS komunikácie mimoriadne čudný, ale obsah je nutné zobrať na vedomie, keď pravosť SMS správ potvrdil napríklad bývalý novinár Milan Žitný. „V tejto chvíli nie je iná možnosť, pretože tie esemesky hovoria o tom, že dramaturgiu spravodajstva RTVS robil niekto iný a nie nezávislý redaktor,“ dodal Jarjabek.
Rokovanie výboru podrobil kritike opozičný poslanec Jozef Viskupič (OĽaNO), podľa ktorého SNS chce získať vplyv na RTVS za každú cenu. „SNS pri tom neváha ani sekundu využiť esemesky a maily, ktoré rád poskytol človek z mafiánskych zoznamov. Anton Hrnko zavelil do boja a odštartoval kampaň na nového generálneho riaditeľa RTVS, ktorej cieľom je, aby si svojho riaditeľa dosadila SNS,“ povedal dnes Viskupič pre agentúru SITA. Podľa neho poslanci z výboru dnes budú "nezasahovať a nepolitikárčiť a neovplyvňovať RTVS“.
Marian Kočner minulý týždeň zverejnil, že sa nedávno dostal k e-mailu nemenovanej novinárky, podľa ktorého Daniel Lipšic ešte ako minister vnútra organizoval neoficiálne stretnutia s novinármi a poskytoval im informácie, k akým sa bežne nemohli dostať, napríklad informácie z vyšetrovacích spisov. Dôkazom o takýchto stretnutiach a užších vzťahoch medzi Lipšicom a niektorými novinármi je podľa Kočnera aj internetová stránka, ktorú prezentoval na tlačovej konferencii. O existencii spomínaného emailu aj internetovej stránky Kočner podľa vlastných slov informoval vyšetrovateľov. Z doterajšieho vyšetrovania podľa Kočnera jasne vyplýva, že osoby, ktoré poskytovali novinárom informácie zo živého vyšetrovania, boli Lipšic a Grendel. Na webstránke, ktorá je už nedostupná, boli ich údajné pracovné sms správy a e-maily zverejnené bez vedomia a súhlasu novinárov, čo je nelegálne a pravosť zverejnených informácií nie je potvrdená. Obsahujú aj údajné sms správy medzi šéfom spravodajstva RTVS Lukášom Dikom a Gáborom Grendelom.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Svetový deň audiovizuálneho dedičstva

Svetový deň audiovizuálneho dedičstva

Na tému: "Sú to vaše dejiny - nestraťte ich!", sa v roku 2016 uskutočnia v mnohých krajinách podujatia pri príležitosti Svetového dňa audiovizuálneho dedičstva pripadajúceho na 27. októbra.
Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) na svojej webovej stránke povzbudila pracovníkov audiovizuálnych archívov, aby sa 27. októbra pripojili k oslavám Svetového dňa audiovizuálneho dedičstva aj formou vystavenia časti fondov s cieľom upozorniť na hodnoty tohto dedičstva.
Pracovníci archívov sa na tomto svetovom dni zúčastňujú aj aktivitami zameranými na osvetu verejnosti. Cieľom dňa je, aby si ľudia uvedomili, nakoľko je audiovizuálne dedičstvo krehké a citlivé na možné poškodenie. Ďalším cieľom je zdôrazniť skutočnosť, že audiovizuálne archívy obsahujú dejiny životov a kultúr národov celého sveta, upozornila UNESCO.
Filmové štúdiá, televízne a rozhlasové stanice predstavujú piliere moderného sveta tým, že zaznamenávajú najdôležitejšie momenty súčasnosti.
Audiovizuálne dokumenty predstavujú dedičstvo ľudstva v podobe zachytených aktualít, reklám, snímok a záznamov o udalostiach aj s ich symbolickým významom. To všetko predstavuje svedectvo o totožnosti kultúry národa.
Koičiro Macuura v roku 2007 ako generálny riaditeľ UNESCO vyzval vlády, medzinárodné organizácie, občianske spoločnosti a mimovládne organizácie, aby audiovizuálnemu dedičstvu prikladali vážnosť, ktorú si zaslúži. Koičiro Macuura predniesol túto výzvu pri prvých oslavách Svetového dňa audiovizuálneho dedičstva 27. októbra 2007.
Prírodné katastrofy, vojny, krádeže, vandalizmus, dokonca obyčajná nedbanlivosť pri práci spôsobili, že sa poškodili, alebo úplne zmizli početné vzácne zbierky. Aj zastaraná technika poškodzuje zábery a dobové zvukové záznamy.
Mnohé audiovizuálne dokumenty z 20. storočia sú už nenahraditeľne zničené, iné sa stratili, časť ďalších je ohrozená možnými prírodnými katastrofami alebo zlým stavom techniky.
Členské štáty UNESCO na 33. zasadnutí Generálnej konferencie v roku 2005 vyhlásili 27. október za Svetový deň audiovizuálneho dedičstva preto, aby sa predchádzalo poškodeniu či zničeniu tohto dedičstva. Stalo sa tak na návrh Českej republiky z roku 2005.
Dňa 27. októbra 1980 účastníci 21. Generálnej konferencie schválili Odporúčanie za zachovanie a konzervovanie filmového obrazového záznamu. Išlo o prvý medzinárodný nástroj, ktorým sa vyhlásili kinematografické a televízne archívy za prostriedky kultúrneho a historického významu.

Copyright © TASR 2016

26. 10. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Novým majiteľom maďarského opozičného denníka Népszabadság sa stala spoločnosť Opimus Press Zrt., ktorá vydavateľskú spoločnosť Mediaworks kúpila od rakúskej spoločnosti Vienna Capital Partners (VCP).
Nový majiteľ deklaroval, že chce vážne preveriť možnosť obnovenia vydávania Népszabadságu, informoval dnes spravodajský server hrportal.hu.
Spoločnosť VCP sa podľa servera pre okamžitý predaj Mediaworksu rozhodla z dôvodu veľkého záujmu, ako aj preto, že "v súvislosti s pozastavením vydávania Népszabadságu sa objavili zavádzajúce a zlomyseľné informácie".
Americká občianska organizácia Freedom House (FH) podľa dnešnej správy agentúry MTI predaj denníka ostro kritizovala. "Pozastavenie vydávania a predaj majiteľa svedčia o tom, že v krajine rastie vplyv vlády v médiách," cituje MTI vyjadrenie podpredsedu FH zodpovedného za medzinárodné programy Roberta Hermana.
Podľa jeho slov by Európska únia i Spojené štáty mali ostro odsúdiť tento útok voči médiám. Maďarská vláda totiž získavanie majetku používa ako prostriedok na umlčanie kritických hlasov v tlači.
Vydavateľská spoločnosť Mediaworks pozastavila vydávanie Népszabadságu i jeho internetovej verzie 8. októbra. Vydavateľ v oficiálnom komuniké zdôvodnil vtedy tento krok pripravovanou zmenou koncepcie.

Copyright © TASR 2016



Americká spoločnosť Netflix zverejnila prvý oficiálny trailer očakávaného pokračovania seriálu Ženy z rodu Gilmorovcov (2000 - 2007) s podtitulom A Year in the Life, ktorý premiérovo uvedie 25. novembra. Vo videu možno vidieť hlavné hrdinky Lorelai Gilmore, jej dcéru Rory ako aj jej matku Emily, ako sa snažia vyrovnať s krízami, ktoré sa objavili v ich životoch. Takmer dvaapolminútový klip naznačuje, že je Lorelai nespokojná so vzťahom s Lukeom, Rory nemá prácu a Emily sa svojským spôsobom vyrovnáva so smrťou svojho manžela Richarda. Okrem toho v traileri možno vidieť takmer všetky obľúbené postavy z fiktívneho mestečka Stars Hollow ako napríklad Sookie St. James, Kirka Gleasona či spomínaného Lukea Danesa, ktorý v ňom svoju partnerku a jej dcéru karhá za nezdravé jedlo.
V pokračovaní príbehu, ktorého každá časť sa bude odohrávať v inom ročnom období, si svoje úlohy zopakujú Lauren Graham (Lorelai Gilmore), Alexis Bledel (Rory Gilmore), Kelly Bishop (Emily Gilmore) či Scott Patterson (Luke Danes). Okrem nich sa znova predstavia aj Melissa McCarthy (Sookie St. James), Keiko Agena (Lane Kim), Sean Gunn (Kirk Gleason), Milo Ventimiglia (Jess Mariano), Matt Czuchry (Logan Huntzberger), Liza Weil (Paris Geller), Yanic Truesdale (Michel Gerard), David Sutcliffe (Christopher Hayden), Vanessa Marano (April Nardini) a Jared Padalecki (Dean Foster). Nové 90-minútové časti vznikli pre Netflix pod režisérskou taktovkou americkej filmárky Amy Sherman-Palladino. Na tvorbe spolupracovala so svojím manželom, producentom Danielom Palladinom.
Seriál Ženy z rodu Gilmorovcov priniesol príbeh slobodnej matky Lorelai a jej dospievajúcej dcéry Rory, pričom spomínaná Lauren Graham si v roku 2002 za svoj výkon vyslúžila nomináciu na Zlatý glóbus.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Kevin Curran

Zomrel Kevin Curran

Vo veku 59 rokov skonal v utorok americký televízny scenárista a producent Kevin Curran, ktorý sa sedemnásť rokov podieľal na tvorbe animovaného komediálneho seriálu Simpsonovci (1989). Curran zomrel vo svojom dome v Los Angeles po dlhej chorobe. Správu o jeho úmrtí potvrdili predstavitelia televízie Fox, ktorá spomínaný seriál vysiela, ako aj jeden z jeho výkonných producentov Al Jean. "Smrť Kevina Currana ma veľmi zarmútila. Bol to neuveriteľne vtipný človek a skutočný priateľ," napísal Jean na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter.
Kevin Patrick Curran sa narodil 27. februára 1957 v Hartforde v štáte Connecticut a študoval na Harvardovej univerzite. V 80. rokoch sa ako scenárista podieľal na komediálnej talkshow Late Night with David Letterman (1982 - 1993), pričom za svoju prácu získal spoločne s ďalšími tvorcami v roku 1982 tri Primetime Emmy. Ďalšie tri tieto ceny dostal ako člen štábu Simpsonovcov. Na tomto seriáli sa podieľal v rokoch 1998 až 2015, pričom väčšinou ako jeden z výkonných producentov. Ako scenárista sa podpísal pod jedenásť epizód. Okrem toho sa ako scenárista a producent podieľal aj na sitkome Ženatý so záväzkami (1987 - 1997), v ktorom taktiež nahovoril psa Bucka. Curran bol v minulosti partnerom anglickej spisovateľky a scenáristky Helen Fielding, ktorá je autorkou kníh o Bridget Jonesovej. Dvojica mala spolu dve deti.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Mimoriadna Rada RTVS

Mimoriadna Rada RTVS

To, či v prípade medializovanej komunikácie opozičného politika Gábora Grendela (OĽaNO-NOVA) a novinárov RTVS mohlo dôjsť k ovplyvneniu spravodajstva verejnoprávneho vysielateľa, prešetrí komisia zriadená na návrh generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku. Rada RTVS o tom rozhodla na dnešnom mimoriadnom zasadnutí.
      Medializovaná kauza sa týka štyroch pracovníkov RTVS vrátane šéfa jej spravodajstva Lukáša Dika. Komisia má podľa Miku rozhodnúť o tom, či mohlo prísť k porušeniu nezávislosti, nestrannosti, nezaujatosti RTVS a redakčných výstupov spravodajstva a porušeniu Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS. "Komisia má v zásade jednoduchú, no obsahovo dôležitú úlohu - preveriť, či v danom období mohlo dôjsť k zásahom do integrity RTVS. Komisia nebude analyzovať mediálny obsah, ale to, ako funguje systém redakčnej práce RTVS, ktorý má tri úrovne riadenia, a či v danom čase došlo k príklonu ku konkrétnemu politickému subjektu," uviedol Mika.
      Komisia vzniká ako dočasný orgán, o výsledkoch svojho vyšetrovania bude informovať generálneho riaditeľa a Radu RTVS, po oznámení výsledkov svojej činnosti zanikne.
      V schválenom návrhu o personálnom obsadení komisie má byť jej predsedom šéfredaktor televízneho spravodajstva RTVS Juraj Fellegi a členmi riaditeľ sekcie ľudských zdrojov RTVS Roman Tóth, odborníčka v oblasti mediálneho práva Mária Horváthová zo sekcie generálneho riaditeľa RTVS, nezávislý pracovník verejnoprávneho média z krajiny jazykovo zrozumiteľnej – vedúci redaktor zahraničného spravodajstva Českej televízie Michal Kubal. "Toto je návrh, ktorý zabezpečuje, že žiadna z týchto osôb nemá žiadnu väzbu na akékoľvek spravodajské výstupy, na ktoré boli poukázané možné pochybenia," dodal Mika. Riaditeľ RTVS navrhoval obsadiť jedno miesto v komisii aj členom Rady RTVS, členovia dozorného orgánu sa však uzniesli, že by to bol neprípustný precedens. Člen Rady Martin Kákoš navrhol, aby členovia Rady RTVS zostavili vlastnú komisiu, ktorá by mala dohliadať na priebeh vyšetrovania. Na základe schválenia ju vytvorí trojica členov Rady RTVS Ildikó Nagy, Martin Kákoš a Martin Kabát.
      Predseda Rady RTVS Igor Gallo prezentoval stanovisko šéfa spravodajstva Lukáša Dika k celej záležitosti. Diko vo svojom liste odmieta pravdivosť medializovaných informácií. "Všetky považujem za účelovú diskreditáciu a podlú manipulatívnu konštrukciu, namierenú proti mojej osobe a spravodajstvu RTVS," napísal. Zvýraznil kvalitatívny posun spravodajstva za svojho pôsobenia v RTVS. "Tak ako každý aj ja som urobil chyby, no vždy som postupoval podľa najlepšieho vedomia a svedomia v prospech RTVS a jej divákov a poslucháčov a som presvedčený, že všetky výstupy spravodajstva RTVS počas môjho pôsobenia sú v súlade so Štatútom programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS," zdôraznil. Na záver skonštatoval, že v celom prípade "nejde iba o Lukáša Dika, ale o RTVS a nezávislé spravodajstvo a o to, či sa dodržiava Ústava SR a základné práva, ktoré garantuje".
      Diko sa takisto rozhodol, že v priebehu vyšetrovania kauzy bude čerpať dovolenku, prípadne iný typ voľna. Mika k tomu dodal, že nejde o žiadne personálne opatrenie RTVS. "Diko ostáva riaditeľom sekcie spravodajstva, športu a publicistiky RTVS, dočasne ju na základe vlastného rozhodnutia vykonávať nebude. Po výsledkoch vyšetrovania zhodnotíme jeho ďalšie pôsobenie," zdôraznil Mika.
      Šéf RTVS takisto informoval o tom, že v pondelok 24. októbra listom požiadal generálneho prokurátora o osobné stretnutie a dôsledné prešetrenie kauzy.
      Hovorkyňa GP SR Andrea Predajňová v tejto súvislosti uviedla, že kontaktovanie generálneho prokurátora Václavom Mikom malo formu elektronického podania na všeobecnú adresu Generálnej prokuratúry SR. "Toto podanie, ktoré, mimochodom, nespĺňa základné náležitosti trestného oznámenia a v ktorom pán Mika žiada, aby bol vypočutý osobne generálnym prokurátorom SR, bolo odovzdané námestníkovi generálneho prokurátora pre trestný úsek na ďalšie konanie," uviedla Predajňová.
      Poukázala zároveň na to, že GP SR už vo veci koná a posúdi trestnú vec komplexne. "Teda oprávnenosť, resp. neoprávnenosť monitorovania komunikácie medzi novinármi a politikmi, ale aj dôvodnosť a závažnosť informácií vymieňaných medzi týmito subjektmi," dodala hovorkyňa GP.
      Na web neznámeho tvorcu s prepismi komunikácie Grendela s novinármi upozornil na minulotýždňovej tlačovej konferencii podnikateľ Marián Kočner. V prípade komunikácie s Dikom sa mal opozičný politik dohadovať so šéfom spravodajstva RTVS na tom, čo má byť v danom spravodajskom príspevku uverejnené.


Copyright © TASR 2016

lipsicovestado.info

lipsicovestado.info


List Lukáša Dika

List Lukáša Dika

Vážený predseda Rady RTVS, vážení členovia Rady RTVS,


generálny riaditeľ ma v súvislosti s prijatými opatreniami požiadal o písomné stanovisko k medializovaným informáciám. Všetky považujem za účelovú diskreditáciu a podlú manipulatívnu konštrukciu, namierenú proti mojej osobe, ako aj spravodajstvu RTVS.

Za uplynulé roky sa nám spolu s celým tímom podarilo výrazne skvalitniť verejnoprávne spravodajstvo. Kvalitou a nezávislosťou si získať dôveru divákov a poslucháčov, postaviť na nohy jeho televíznu časť. Zdvojnásobiť jeho sledovanosť a zdvojnásobiť aj vnímanie objektivity. Nikdy sme sa nenechali zatiahnuť do politických súbojov. Tak, ako každý, tak aj ja som urobil určite aj chyby, no nič som neukradol, nezobral som úplatok, vždy som postupoval podľa najlepšieho svedomia a vedomia v prospech našich divákov a poslucháčov.

Som presvedčený, že všetky výstupy spravodajstva RTVS počas môjho pôsobenia sú v súlade so Štatútom programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS a v súlade so zákonom o RTVS ako aj ďalšou legislatívou. Svedčí o tom aj minimum podnetov a nálezov na Rade pre vysielanie a retransmisiu či opakované závery Rady RTVS počas uplynulých 4 rokov.


Vážený pán predseda, vážení členovia rady,


som presvedčený, že v tomto prípade, nejde len o Lukáša Dika, ale aj o nezávislosť RTVS a jej spravodajstvo. A tiež o to, či sa dodržiava Ústava SR a základné práva, ktoré garantuje. Prajem Vám, aby ste nikdy nestratili pocit bezpečia vo svojej krajine. V súvislosti s opatreniami, ktoré prijal pán generálny riaditeľ, aby komisia mohla pracovať bez akýchkoľvek útokov a aby nedošlo k spochybňovaniu jej záverov, som sa rozhodol, že si budem čerpať dovolenku, prípadne iný typ voľna. Samozrejme, o ich záveroch, čo i len čiastkových, som pripravený diskutovať na zasadnutiach Rady RTVS.


Dovoľte mi sa poďakovať ešte mnohým kolegom, ktorí mi v uplynulých dňoch vyjadrili svoju podporu a dôveru. Nedovolím, aby ich práca bola terčom diskreditačných útokov a bola spochybňovaná nezávislosť verejnoprávneho médiá.

S úctou,

Lukáš Diko, Riaditeľ spravodajstva, športu a publicistiky RTVS

Kancelária Národnej rady SR odmieta zavádzajúce informácie o predraženej večeri lídrov Európskej únie

Kancelária Národnej rady SR odmieta zavádzajúce informácie o
 
predraženej večeri lídrov Európskej únie

Kancelária Národnej rady SR výrazne odmieta zavádzajúce informácie, ktoré odzneli v denníku Nový čas. Večera, ktorá bola podávaná najvýznamnejším štátnikom, nestála 60 tisíc eur. 5 chodové menu stálo na osobu 55 eur. Redaktor zámerne a zavádzajúco prepočítal sumu pre 24 osôb. Pritom večera bola podávaná pre 270 ľudí! Rovnako v celom článku píše redaktor iba o cene za večeru a nie o jednotlivých položkách a programe, o ktorom bol tiež informovaný.
Napriek tomu, že novinár mal informácie, v ktorých bola vysvetlená celá suma, nepokladal ich za dôležité a hrubo tak pošpinil meno Národnej rady SR.
Pre vysvetlenie, 5 chodové slávnostné menu stálo 55 eur na osobu. Zároveň však Národná rada SR nie je reštauračné zariadenie, čiže v sume musela rátať aj so zaplatením personálu. Išlo o viac ako 100 ľudí. Hostí obsluhovalo viac ako 70 čašníkov, varilo im 10 kuchárov a pomáhal ďalší pomocný personál.
Rovnako Národná rada SR nemá potrebné vybavenie (taniere, príbory, poháre...), aby protokolárne odstolovala pre 270 hostí. Aj tento podstatný fakt tvoril sumu za slávnostnú večeru. V spomínanej sume je zároveň zahrnutý aj kultúrny program, v ktorom vystúpili desiatky rôznych slovenských umelcov. Samozrejme aj túto informáciu mal redaktor k dispozícií, opäť ju však nepovažoval za dôležitú. Naopak, zámerne písal len o večeri pre 24 ľudí, za 60 tis. eur.
Suma, ktorú Kancelária Národnej rady SR zaplatila za celý večer je vo všetkých položkách obhájiteľná a porovnateľná s cenami, ktoré boli aj pri predchádzajúcich oficiálnych stretnutiach lídrov Európskej únie ako aj mnohých ďalších podujatiach, ktoré sa uskutočnili v rámci slovenského predsedníctva v Rade EÚ.

Petícia na podporu šéfredaktorky časopisu Romboid

Petícia na podporu
šéfredaktorky časopisu Romboid


My, autori združení vo viacerých organizáciách AOSS, ale aj viacerí neorganizovaní, vyjadrujeme znepokojenie nad situáciou, ktorá vznikla okolo literárneho mesačníka Romboid.

I/ Sme proti znevažovaniu práce doterajších redakcií a protestujeme proti rozhodnutiu Rady AOSS zo 4. októbra 2016 a proti vypísaniu nového konkurzu na miesto šéfredaktora časopisu – bez toho, aby otvorila demokratickú diskusiu v rámci AOSS o jeho doterajšej obsahovej náplni či podobe a súčasnej redakcii aj šéfredaktorke časopisu poskytla možnosť vyjadriť sa k prípadným námietkam, pravdaže – riadne zdôvodneným.

II/ Svojimi podpismi vyslovujeme podporu terajšej redakcii časopisu a jeho šéfredaktorke PhDr. Stanislave Repar, PhD., ktorú netransparentné a zákulisné rozhodnutie Rady AOSS sankcionuje a poškodzuje nielen profesionálne, ale aj ľudsky. Dodávame, že sa tak deje

v príkrom rozpore s jej výkonom, úspešným reštartovaním Romboidu po kríze spojenej s odstúpením predchádzajúcej redakcie. Aj túto krízu vyvolal nekompetentný postup čelných predstaviteľov AOSS, teda vydavateľa časopisu. Neželáme si ani likvidáciu, ani kvalitatívny regres časopisu Romboid; neuvážené a bezprecedentne arogantné konanie vydavateľa zákonite povedie k jednému alebo druhému. Považujeme za neprípustné, aby ktorýkoľvek člen Rady AOSS v takýchto, ale aj iných prípadoch rozhodoval svojvoľne a pritom sa paušálne odvolával na „členstvo AOSS“!

III/ Akékoľvek problémové situácie navrhujeme riešiť vo verejnom priestore a za účasti všetkých zainteresovaných strán (vrátane prispievateľov a spolupracovníkov časopisu).

IV/ Radu AOSS vyzývame, aby potvrdila doterajšie personálne obsadenie redakcie časopisu a ospravedlnila sa jeho šéfredaktorke.

V/ Požadujeme tiež zodpovedné posúdenie nášho návrhu na osamostatnenie Romboidu ako periodika nezávislého od spisovateľských zoskupení a ich predstaviteľov so zdanlivo „samozrejmými“ publikačnými nárokmi. Jedinou úlohou redakcie a časopisu je dosahovať čo najvyššiu kvalitu svojho výstupu. V poslednom období sa ukazuje, že táto prvá a posledná podmienka slobodného publikačného priestoru je pod strechou AOSS nielenže ohrozená, ale aj nedosiahnuteľná.

Skalica, Prešov, Levoča 24.10.2016