DALITO!

24. 1. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Džihádistické webové stránky dnes zverejnili videozáznam, na ktorom údajne vidno zabitého Japonca, jedného z dvojice japonských rukojemníkov, zadržiavaných militantmi z Islamského štátu (IS). Informovala o tom agentúra DPA.
Záznam sa objavil na internete po tom, ako v piatok vypršalo ultimátum na vyplatenie 200 miliónov dolárov, ktoré IS žiadal od Japonska ako výkupné za prepustenie rukojemníkov.
Ide v podstate o audionáhrávku, ktorú dopĺňajú fotografické zábery. Na jednom údajne vidieť bezhlavé telo japonského rukojemníka Harunu Yakawu (42) po tom, ako ho sťali bojovníci IS.
Druhá fotka zachytáva druhého zadržiavaného Japonca Kendžiho Gota (47). V sprievodnom zvukovom zázname údajne samotný Goto prosí o záchranu svojho života. Únoscovia už podľa neho výmenou za jeho prepustenie nežiadajú výkupné, ale oslobodenie džihádistu väzneného v Jordánsku.
"Toto môžu byť moje posledné slová. Nedopusťte, aby to boli posledné slová, ktoré odo mňa budete počuť," uviedol Goto po anglicky.
Pravosť nahrávky a záberov nebolo možné bezprostredne overiť z nezávislých zdrojov, podľa japonskej vlády sú však pravdepodobne autentické, hoci vyšetrovanie vo veci stále prebieha.
Japonský premiér Šinzó Abe reagoval vyhlásením, v ktorom odsúdil "ohavný a neprijateľný akt násilia" a zdôraznil, že jeho vláda vynaloží maximálne možné úsilie v záujme prepustenia druhého rukojemníka. Abeho kabinet sa po zverejnení nahrávky stretol na krízovom nočnom zasadnutí.

Copyright © TASR 2015

AJ RTVS NEWS

AJ RTVS NEWS

Mesto pod Urpínom v spolupráci s rozhlasovým štúdiom RTVS v Banskej Bystrici pozývajú aj v tomto roku na najstarší hudobný cyklus zameraný na oblasť folklórnej hudby Hrajteže mi, hrajte. Jeho priaznivci sa môžu tešiť na štyri podujatia, ktoré RTVS zaznamená a odvysiela.
Fašiangové obdobie, ktoré je symbolom zábavy, veselosti a dobrôt, je už v plnom prúde a k nemu patria i zvyky. Práve tie 6. februára o 19.00 h v aule Beliana Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici predvedie folklórna skupina Kýčera z Čierneho Balogu, Bažalička z Plachtiniec a Príbeliec, Trnkári zo Žaškova a univerzitný folklórny súbor Mladosť.
"Začiatkom januára som sa stretol s riaditeľom banskobystrického štúdia RTVS Miroslavom Debnárom. Potvrdili sme ďalšiu spoluprácu na tomto podujatí," uviedol primátor Ján Nosko.
"Naším cieľom je prezentovať osobnosti – spevákov, muzikantov, etnografov, vedúcich súborov, ktorí dosiahli významné celoživotné úspechy v oblasti folklóru. Touto cestou im chceme poďakovať, predstaviť ich milovníkom folklóru a ľudových tradícií," doplnila Lýdia Baranová z oddelenia kultúry odboru propagácie mesta.
Ako informoval magistrát, prvá verejná rozhlasová nahrávka sa uskutočnila 21. decembra 1981 v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Z finančných a organizačných dôvodov sa po roku 1992 organizovali koncerty nepravidelne, ale značka Hrajteže mi, hrajte nezanikla. Na tradíciu pravidelných koncertov nadviazali organizátori v novembri 2000, keď si priaznivci folklóru vypočuli v kine Urpín gemerské piesne. Odvtedy sa organizujú pravidelne a majú vysokú úroveň. Ako verejná nahrávka sú obohatené i hovoreným slovom, ktoré predstavuje a opisuje zvyky, tradície a osobnosti z predstavovaného regiónu.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Už 88 ruských novinárov vyhostila Ukrajina kvôli šíreniu ruskej propagandy od vyostrenia vzťahov medzi Kyjevom a Moskvou. Pre televíznu stanicu 5 Kanal to uviedol poradca šéfa Ukrajinskej bezpečnostnej služby (SBU) Markijan Lubkivskyj.
Podľa jeho názoru by postoj Ukrajiny k ruskej propagande mal byť po čase už radikálnejší. SBU okrem toho zabránila ďalším 83 ruským novinárom vo vstupe na ukrajinské územie.
Tamojšia justícia, konkrétne súd v Kyjeve umožnil ešte vlani v septembri inštitúcií pre dohľad nad elektronickými médiami zákaz vysielania 15 ruských televíznych kanálov, údajne šíriacich ruskú propagandu v spravodajských reláciách a neinformujúcich adekvátne o ukrajinskej realite. Tento počet sa podľa novembrových informácií z Kyjeva zvýšil na 20.
Na východe krajiny, v oblastiach pod kontrolou proruských separatistov zasa nemožno sledovať vysielanie ukrajinských televízií, čo platí aj o Ruskom anektovanom polostrove Krym.
Lubkivskyj sa vyjadril aj o monitorovaní obsahu denníka Segodňa pre dôvodné podozrenie zo šírenia ruskej propagandy. Kauze sa podľa jeho slov venujú experti SBU.

Copyright © TASR 2015

Na 27. svetovej zimnej univerziáde (SZU) bude na Slovensku súťažiť približne 390 športovcov z celého sveta. Slávnostný otvárací ceremoniál sa začne v sobotu o 18.00 h. Ako počas tlačovej konferencie na Štrbskom Plese informoval Eric Saintrond, generálny sekretár Medzinárodnej federácie univerzitného športu (FISU), mediálne pokrytie športového podujatia je veľmi veľké. Sledovať ho je možné aj prostredníctvom internetovej televízie na stránke FISU.
„Máme garantovaných 30 hodín priamych prenosov na Eurosporte a viac než 30 hodín v ruskej a kazašskej televízii,“ povedal Saintrond. Mediálny záujem zo strany týchto krajín má podľa neho svoje opodstatnenie, pretože práve v roku 2017 a 2019 sa tam takéto podujatia uskutočnia.
Na zimnej univerziáde sa zúčastní viac než 2-tisíc športovcov zo 43 krajín, ktorí pochádzajú zo 600 až 700 univerzít. Väčšina sa predstaví v španielskej Granade, ktorá je hlavným centrom podujatia. Na Štrbskom Plese bude súťažiacich študentov približne 390. Súťažiť sa bude v skokoch na lyžiach, v severskej kombinácii, v behu na lyžiach a v biatlone. Prezident FISU Claude-Louis Gallien označil Slovensko za ideálne pre organizáciu takéhoto podujatia. Vyzdvihol krásnu prírodu, veľmi dobré klimatické podmienky, vynikajúce ľudské zdroje a technické zázemie.
„Organizátori mali extrémne krátky čas na to, aby pripravili toto podujatie, rozhodovalo sa pred menej ako rokom. Myslím si, že napriek tomu pripravili v Osrblí, aj tu na Štrbskom Plese, veľmi dobré podmienky,“ uviedol počas konferencie Juraj Draxler, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR. Tretina účastníkov univerziády bude súťažiť na Slovensku. Podľa ministra to napomôže propagácii Tatier, Nízkych Tatier, celého regiónu. „Je to dôležité aj preto, že sa nám tu podarilo obnoviť infraštruktúru, ktorá tu je a ktorá bola vždy veľmi dobrá,“ dodal. Verí, že touto cestou sa aj v budúcnosti podarí do Tatier pritiahnuť viac mladých športovcov. Chcel by, aby sa podobné podujatia v Tatrách ešte opakovali. „Dôležitá je kontinuita, aby sme sa už dostali do povedomia, a aby nás intenzívne vnímali aj v iných športových asociáciách a federáciách. Potom sa nám podarí rozvíjať dobre cestovný ruch v tomto regióne a bude to veľmi dobré pre propagáciu krajiny ako takej,“ vysvetlil Draxler.
Riaditeľ FISU pre zimné univerziády Milan Augustín uviedol, že pri organizovaní univerziády v Tatrách sa vychádzalo aj z predošlých skúseností a vedomostí. Toto podujatie sa na Slovensku uskutočnilo v minulosti už dvakrát, v rokoch 1987 a 1999. „Preto sme si boli istí, že ho budeme schopní zorganizovať aj po tretikrát,“ povedal.
Celá zimná univerziáda sa pôvodne mala konať v španielskej Granade. Niektoré disciplíny však nakoniec presunuli na Slovensko, pretože španielsky región, v ktorom sa podujatie malo uskutočniť, sa nachádza v južnej časti, kde je teplejšie. Podľa prezidenta FISU Galliena boli ďalšími dôvodmi aj skutočnosti, že ide o národnú rezerváciu a na vybudovanie potrebnej infraštruktúry by organizátori museli spraviť zásahy, ktoré by neboli v súlade s pravidlami v národnom parku. Španielsko sa nachádza aj v ekonomickej kríze a to podľa jeho slov ovplyvnilo rozdelenie organizovania univerziády do dvoch krajín.
27. svetová zimná univerziáda sa uskutoční v dňoch od 24. januára do 1. februára 2015 na Štrbskom Plese a v Osrblí. Ide o vysokoškolské medzinárodné športové podujatie, ktorého organizátorom je Medzinárodná federácia vysokoškolského športu (International Sports Federation – FISU). Hostiteľskou krajinou tohto ročníka je okrem Slovenska aj španielska Granada.

Americký producent, spevák a rapper Pharrell Williams sa predstaví v aktuálnej 26. sezóne animovaného seriálu Simpsonovci (1989). Epizóda so 41-ročným hudobníkom sa bude volať Walking Big & Tall a televízia Fox ju odvysiela 8. februára. Ako prezradil jeden z výkonných producentov seriálu Al Jean, Pharrell sa ponúkne zložiť novú hymnu pre Springfield, kde sa seriál odohráva. V Simpsonovcoch sa doteraz predstavilo už viac než 50 hudobných interpretov ako napríklad Aeromsith, Smashing Pumpkins, U2, The Who, David Byrne, Coldplay, Katy Perry či Lady Gaga.
Pharrell Williams je členom produkčného dua The Neptunes a tiež skupiny N.E.R.D, s ktorou vydal zatiaľ štyri albumy. Ako sólový interpret má na konte štúdiovky In My Mind (2006) a G I R L (2014). Jeho piesne sa objavili v snímkach Rozhodne sa v nedeľu (1999), Bozk draka (2001), Zoolander (2001), Neserte nám pestúnku (2003), Charlieho anjeli: Na plný plyn (2003), 50x a stále po prvý raz (2004), Hitch: Liek pre moderného muža (2005), 40 rokov panic (2005), Nabúchaná (2007), Ja, zloduch (2010) alebo Ja, zloduch 2 (2013). Z poslednej menovanej pochádza aj hit Happy, za ktorý získal nomináciu na Oscara v kategórii Najlepšia pôvodná filmová pieseň. V októbri 2013 sa zosobášil s modelkou Helen Lasichanh, s ktorou má syna Rocketa.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !


CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL

Okolo 20.000 ľudí sa včera na výzvu prezidenta juhoruskej autonómnej republiky Dagestan Ramazana Abdulatipova zúčastnilo v Machačkale na protestnej akcii voči zverejňovaniu karikatúr proroka Mohameda. Účastníci súčasne využili príležitosť na oslavu proroka, informovali ruské médiá i agentúra MTI.
Dejiskom protestu bolo priestranstvo pred hlavnou mešitou v dagestanskej metropole.
Prezident Dagestanu Ramazan Abdulatipov, ktorý už vopred avizoval, že cieľom akcie je slušne reagovať na provokácie voči islamu, zdôraznil, že karikatúry proroka Mohameda vyvolávajú protiislamské nálady a chcú moslimov ukázať ako teroristov a vrahov, avšak tejto provokácii neslobodno naletieť.
Podobné masové protesty sa konali v uplynulých dňoch aj v Ingušsku a v Čečensku. Čečenský prezident Ramzan Kadyrov na demonštrácii v Groznom zdôraznil, že považuje za osobného nepriateľa každého, kto podporuje právo francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo a ďalších médií urážať náboženské cítenie 1,5 miliardy moslimov.



Americká firma Latin American Trading Group podala žiadosť o registráciu obchodnej značky pre slogan "Je suis Charlie", ktorý sa stal smutne známym ako gesto spolupatričnosti po nedávnom teroristickom útoku na francúzsky satirický týždenník Charlie Hebdo v Paríži.
Ako v noci nadnes informovala agentúra AP, žiadosť o registráciu značky bola podaná 16. januára na americkom Úrade pre patenty a obchodné značky (PTO). Floridská firma v žiadosti o registráciu tvrdí, že slogan, ktorého preklad znie "Ja som Charlie", hodlá používať na predaj širokej škály svojich produktov.
Riaditeľ firmy sa k záležitosti nevyjadril. David Friedland, právnik špecializujúci sa na otázky obchodných značiek, tvrdí, že žiadosť nebude schválená, pretože držiteľom ochrannej známky, ktorú predstavuje slovná fráza, musí byť jej pôvodný zdroj, v tomto prípade redaktor časopisu Stylist Joachim Roncin.
Ten umiestnil daný slogan na sociálnu sieť Twitter bezprostredne po tragickom incidente 7. januára, odkiaľ sa rýchlo rozšíril na internete, ako aj v iných médiách po celom svete.
Dvojica islamských extrémistov, ktorá sa chcela pomstiť za uverejnenie karikatúr proroka Mohameda, zastrelila v ten deň v redakcii týždenníka Charlie Hebdo 12 ľudí, desať ďalších osôb utrpelo zranenia.

Copyright © TASR 2015

Stovky ľudí v najmenej dvoch mestách v Afganistane vyšli v piatok do ulíc, aby vyjadrili nespokojnosť s minulotýždňovým zverejnením karikatúry islamského proroka Mohameda na titulnej strane francúzskeho týždenníka Charlie Hebdo. Podľa informácií úradov zhromaždení v hlavnom meste Kábul a v treťom najväčšom meste krajiny Herát skandovali heslá ako Smrť USA, Izraelu a Francúzsku či Smrť nepriateľom islamu.
Ešte pred dvoma týždňami dav pozostávajúci zo stoviek ľudí v afganskom meste Chóra volal na chválu obom útočníkom na parížsku redakciu týždenníka a označovali ich za hrdinov, ktorí vykonali trest za zverejňovanie zosmiešňujúcich karikatúr islamskej viery. Zhromaždení zároveň odmietli vyjadrenia prezidenta Ašrafa Ghaního odsudzujúce útoky v Paríži. Ide o dôkaz hlboko konzervatívnej spoločnosti v Afganistane aj trinásť rokov po odstavení radikálneho hnutia Taliban od moci.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

23. 1. 2015

Vyhlásenie Matice slovenskej

Vyhlásenie Matice slovenskej


„Celé dejiny sú v službách ducha, alebo inými slovami, pôsobia a vplývajú na ne duchovné záujmy, ako napríklad náboženstvo a štát, umenie a veda. Prostredníctvom tohto všetkého sa má ľudský rod stále viac a viac zušľachťovať, oslobodzovať a dospievať k vedomiu samého seba, má sa čoraz viac približovať k ideálu ľudského života.“
Ľudovít Štúr: Slovanstvo a svet budúcnosti
Matica slovenská s rozhorčením sleduje, ako sa v slovenskej spoločnosti neférovými marketingovými kampaňami brojí proti účasti slovenskej verejnosti na blížiacom sa referende za ochranu tradičnej rodiny, ktoré sa uskutoční 7. februára 2015. Všeľudové hlasovanie považuje Matica slovenská za vrchol priamej demokracie, v ktorej občania môžu rozhodnúť o potrebných zmenách v spoločenskom systéme. Odmietame teda akékoľvek protiofenzívy a nabádanie voličov, aby sa na referende nezúčastnili. Je to v priamom rozpore s demokraciou nového sveta.
Najskôr vplyvné televízie ‒ vrátane verejnoprávnej (!!!) ‒ odmietli propagačné spoty organizátorov plebiscitu Aliancie za rodinu, potom televízna časť verejnoprávnej RTVS nátlakovo začala konať voči svojej moderátorke Natálii Žembovej za jej účinkovanie v propagačnom spote, popritom médiá ustavične útočia na cirkev, že podporuje konanie referenda, a politici pred svojím blížiacim sa politickým prepadom vyzývajú občanov, aby sa na ňom nezúčastnili. Je zrejmé, že tieto útoky proti referendu sa budú stupňovať.
Matica slovenská, ktorá bola založená na tisíce výročie príchodu svätých bratov Cyrila a Metoda na naše územie k našim slovenským predkom je povinná zachovávať ich odkaz. Medzi základné atribúty ľudskej existencie, ale aj nášho štátu patrí rodina, ktorú Matica slovenská ako významná a historicky osvedčená ustanovizeň slovenského národa vždy podporovala, podporuje a bude podporovať.
Z týchto dôvodov Matica slovenská preto podporuje referendum o ochrane rodiny a vyzýva svojich členov, Slovákov a všetkých obyvateľov Slovenskej republiky i zahraničných Slovákov, aby si pomocou elektronického systému vybavili voličské preukazy, a aby sme spoločne 7. februára 2015 podporili svojimi súhlasnými odpoveďami tradičnú rodinu.

Predsedníctvo Matice slovenskej,
Dunajská Streda 21. januára 2015

REFERENDUM NEWS

REFERENDUM
NEWS

Referendum síce zástupcovia LGBTI organizácií od začiatku odmietali, no diskusiu k nemu pôvodne považovali ako príležitosť na vecnú výmenu argumentov a hľadanie všeobecne prijateľného konsenzu. Agentúru SITA o tom informoval výkonný riaditeľ Iniciatívy Inakosť Martin Macko.

"Žiaľ, skutočnosť je taká, že referendum a kampaň okolo neho našu spoločnosť rozdeľujú: spôsobujú konflikty v rodinách, na pracoviskách, nezmyselné hádky medzi priateľmi. Kampaň k referendu podľa nášho názoru znemožňuje slušnú diskusiu a obmedzuje sa len na opakovanie mnohokrát vyvrátených lží a poloprávd," uvádza sa vo vyhlásení. Zároveň zástupcovia LGBTI organizácií nechcú byť súčasťou kampane a preto nepôjdu do priamych konfrontácií v médiách s iniciátormi a podporovateľmi referenda. "Veríme, že sa demokratická spoločnosť dokáže vyrovnať s hrubou manipuláciou a zavádzajúcou politickou agitáciou a čas na konštruktívnu diskusiu ešte príde," uvádzajú na záver.

Vyhlásenie podpísali Martin Macko a Jana Jablonická Zezulová z Iniciatívy Inakosť, Romana Schlesinger z Queer Leaders Fora a bývalá hovorkyňa Dúhového PRIDE Bratislava, Andrej Kuruc z Nomantinels, Christián Havlíček a Romi Kollárik z organizácie TransFúzia a Robert Furiel z PRIDE Dúhové Košice.

K referendu sa vyjadrila aj verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová. Tá sa na februárovom referende o ochrane rodiny nezúčastní, na všetky tri otázky by po ich analýze odpovedala nie. Na neúčasť v referende vyzýva aj Juraj Miškov (SKOK!), ktorý dá na bilbordovú a tlačovú kampaň 50-tisíc eur.

Prezident Andrej Kiska vyhlásil referendum o ochrane rodiny na 7. februára. Hlava štátu tak urobila po tom, ako o ústavnosti referenda rozhodol Ústavný súd SR. Ústavný súd rozhodol, že v súlade s ústavou sú otázky: „Súhlasíte s tým, aby sa manželstvom nemohlo nazývať žiadne iné spolužitie osôb okrem zväzku medzi jedným mužom a jednou ženou?“, „Súhlasíte s tým, aby párom alebo skupinám osôb rovnakého pohlavia nebolo umožnené osvojenie (adopcia) detí a ich následná výchova?“ a "Súhlasíte s tým, aby školy nemohli vyžadovať účasť detí na vyučovaní v oblasti sexuálneho správania či eutanázie, ak ich rodičia alebo deti samy nesúhlasia s obsahom vyučovania?“ Referendum so štyrmi otázkami žiadala vypísať Aliancia za rodinu, jej petíciu podpísalo približne 400-tisíc ľudí. Ústavnosť referendových otázok posudzoval ústavný súd na základe podania prezidenta Andreja Kisku.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ...

Reklamná pauza, teraz sa môžete ...



RTVS REFERENDUM NEWS

RTVS REFERENDUM NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) v týchto dňoch rokovala s predstaviteľmi evanjelickej a rímskokatolíckej cirkvi na Slovensku v spojitosti s februárovým referendom. TASR o tom informovala hovorkyňa RTVS Dominika Šulková.
"Na rokovaniach zástupcovia RTVS oboznámili predstaviteľov cirkví s platnou Smernicou RTVS o pravidlách vysielania pred referendom," povedala hovorkyňa.
Rokovania sa zúčastnili generálny riaditeľ RTVS Václav Mika, programoví riaditelia RTVS, generálny biskup Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku Miloš Klátik a predseda Konferencie biskupov Slovenska a arcibiskup - metropolita Bratislavskej arcidiecézy Stanislav Zvolenský.

Copyright © TASR 2015

CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL

Vládne sily v Indiou kontrolovanej časti Kašmíru varovnými výstrelmi a slzotvorným plynom rozohnali dnes islamských demonštrantov, ktorých rozhnevalo zverejnenie karikatúry proroka Mohameda v nedávnom vydaní francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo. Napísala o tom agentúra AP.
Protest vypukol v metropole Šrínagar po piatkových modlitbách. Veriaci niesli transparenty s nápismi "Preč s Charliem" a kričali slogany proti indickej vláde a na obranu islamu.
Príslušníci bezpečnostných zložiek minimálne na troch miestach v meste strieľali do vzduchu varovné výstrely a použili tiež slzotvorný plyn; demonštranti odpovedali hádzaním kameňov, uviedla agentúra AP s odvolaním sa na informácie od tamojšej polície.
Podobné protesty sa konali aj v ďalších mestách a dedinách v tomto nepokojnom himalájskom regióne, ktorý je rozdelený medzi Indiu a Pakistan.
Úrady zatiaľ nehlásili žiadne obete, ani nemajú správy o zranených.
Indická polícia zatkla v noci nadnes popredného separatistického lídra, ktorý zvolal tieto protesty proti zverejneniu karikatúry proroka Mohameda v Charlie Hebdo.
Oklieštená redakcia Charlie Hebdo pripravila po útoku na jej vedenie zo 7. januára, pri ktorom zomrelo 12 ľudí, špeciálne vydanie. Na titulnej strane drží plačúci prorok Mohamed papier s nápisom "Je suis Charlie" (Ja som Charlie) a nad ním je oznam "Všetko je odpustené".
Väčšina islamských učencov zobrazovanie Mohameda a iných prorokov striktne zakazuje a považuje to za neúctivé.


Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Militanti napojení na organizáciu Islamský štát (IS) dnes zverejnili na internete varovanie, že sa už "začalo odpočítavanie času" do momentu, keď IS zabije dvojicu japonských rukojemníkov.
Odkaz obsahuje aj hodiny odpočítajúce čas k nule a takisto brutálne zábery ostatných rukojemníkov, ktorým Islamský štát odrezal hlavu. Informovala o tom tlačová agentúra AP.
Militantná organizácia dala japonskému premiérovi Šinzó Abemu 72-hodinové ultimátum - ktoré vypršalo dnes pred 07.00 h SEČ - aby zaplatil výkupné vo výške 200 miliónov dolárov za oboch rukojemníkov. Odkaz na fóre obľúbenom medzi militantmi Islamského štátu a jeho sympatizantmi však neobsahoval žiadne zábery japonských rukojemníkov.
Premiér Abe zvolal už skôr Národnú bezpečnostnú radu. Japonská vláda uviedla, že situácia je "mimoriadne ťažká" a že záchrana životov mužov je prvoradá, ale Japonsko neustúpi terorizmu.
Japonská vláda zároveň zvažovala, či má právny podklad pre vojenský úder proti militantom IS, a dospela k záveru, že takýto podklad nemá. Právne podmienky teda neumožňujú vyslať japonské sily proti IS.
Japonská pacifistická ústava zakazuje japonským vojakom bojovať v zahraničí, ale pre armádu platia aj iné obmedzenia. Premiér Abe sa teraz pokúša zmierniť obmedzenia v práve na kolektívnu obranu alebo vo vojenskej pomoci spojencovi, na ktorého útočí nepriateľ - a to v novom výklade ústavy. Tieto zmiernenia budú pretavené do zákona.
Matka jedného zo zajatcov, 47-ročného novinára Kendžiho Gota, dnes naliehavo žiadala vládu o záchranu svojho syna.
Nie je jasné, v akom štádiu sú snahy o oslobodenie dvoch mužov. Hovorca vlády Jošihide Suga na otázku o najnovšom odkaze militantov odpovedal, že Japonsko ho analyzuje.
Štátna televízia NHK dnes už skôr informovala, že dostala odkaz od "vzťahov s verejnosťou" Islamského štátu, a dodala, že čoskoro vydá vyhlásenie.
Hovorca vlády Suga dnes zopakoval, že Japonsko sa snaží všetkými možnými kanálmi skontaktovať s osobami zadržiavajúcimi rukojemníkov a že politika vlády poskytovať humanitárnu pomoc pre ľudí, vyhnaných konfliktom na Blízkom východe z domovov, sa nezmenila.
Japonskí predstavitelia nepovedali priamo, či uvažujú nad vyplateným výkupného, ale uviedli, že životy rukojemníkov sú najvyššou prioritou.

Copyright © TASR 2015


Fanúšikom kriminálneho seriálu Sherlock (2010) sa nepáči, že mnohí z ich radov navštevujú nakrúcanie. Vyplýva to z ankety časopisu Radio Times, do ktorej sa zapojilo päťtisíc ľudí. Sedemdesiatsedem percent hlasujúcich sa vyjadrilo proti takzvaným setlockerom (v doslovnom preklade strážcovia filmovacej lokácie, pozn. SITA), teda osobám, ktoré prichádzajú na miesta nakrúcania, sledujú výrobu a fotografujú tvorcov a hercov pri práci. Tieto fotografie následne zverejňujú na sociálnych sieťach s hashtagom #setlock.
Samotní tvorcovia sa už v minulosti vyjadrili že setlockeri im spôsobujú ťažkosti. "Keď sme naposledy nakrúcali na Baker Street, fakt, že za zábranami bolo približne tristo ľudí, bol... zaujímavý. To spôsobilo, že sme sa začali snažiť o zníženie počtu veľkých scén vonku," priznal tvorca seriálu Mark Gattis. "V prvom rade sa veľa prezradí, čo je škoda, ale tiež vo veci koncentrácie, je ťažké, keď vás okrem tímu sledujú aj ďalší," doplnil. Predstaviteľ Watsona, Martin Freeman, zasa povedal, že je to ako hrať na premiére. "Nebol som členom Beatles. Ale nikdy som nič také nevidel. Na nakrúcaní je veľa vzrušenia, takže vždy keď vyjdeme von, začujeme potlesk. Alebo keď niečo dokončíme - potlesk," vyjadril sa 43-ročný herec.
"Nerozumiem, prečo ľudia nemôžu nechať hercov a produkčný tím pokračovať v nakrúcaní. Rušia hercov pri práci len tým, že tam sú. Pokazia budúce epizódy Sherlocka nielen pre seba, ale tiež pre všetkých," vyjadrila sa v spomínanej ankete jedna z hlasujúcich. "Narúšajú spôsob, akým nakrúcajú scény, čo môže ublížiť celistvosti diela. Preboha, keď Martin Freeman povie, že ho to otravuje, znamená to 'Choďte domov!'," uviedla ďalšia fanúšička seriálu. "Nešpehujete ľudí, ktorí pracujú na ulici, však? Ani nepíšete na Twitteri, ako si robia prácu, všakže? Ak by ste to robili, tiež by vás požiadali, aby ste odišli a nechali ich na pokoji," napísal jeden z fanúšikov z Mexika.
Seriál Sherlock, ktorého tvorcami sú Mark Gatiss a Steven Moffat, preniesol hrdinu kníh Sira Arthura Conana Doyla, detektíva Sherlocka Holmesa, z prelomu 19. a 20. storočia do súčasnosti. Tretiu sériu vysielala televízia BBC po dvoch rokoch čakania v januári minulého roka. Dátum premiéry štvrtej série zatiaľ nie je známy, na televízne obrazovky by sa však mohla dostať v roku 2016. Nakrúcanie dlho spomaľovala predovšetkým pracovná zaneprázdnenosť oboch predstaviteľov hlavných úloh, Benedicta Cumberbatcha (Sherlock) a spomínaného Martina Freemana (Watson). V súčasnosti vzniká špeciál, ktorý by tvorcovia Sherlocka mali uviesť na Vianoce. Vlani seriál získal sedem cien Emmy vrátane trofejí pre Cumberbatcha a Freemana a taktiež Stevena Moffata v kategórii Najlepší scenár miniseriálu, televízneho filmu alebo dramatického špeciálu.


Americký herec John Leguizamo si zahrá v pilotnom filme seriálu Taxi-22. Komediálny projekt americkej televízie CBS vznikne na motívy kanadského seriálu vo francúzštine Taxi 0-22 (2007 - 2009). Päťdesiatročný Leguizamo v ňom stvárni politicky nekorektného taxikára z New Yorku. Okrem toho sa rodák z kolumbijskej Bogoty bude na titule podieľať aj ako výkonný producent.
Na projekte bude pracovať aj tvorca pôvodného seriálu, kanadský herec a filmár Patrick Huard, ktorý si v ňom zahral hlavnú úlohu. Televízia CBS plánovala Taxi-22 uviesť už v januári minulého roka, pre problémy nájsť vhodného protagonistu sa ale nakrúcanie omeškalo.
John Leguizamo sa vo veku štyroch rokov presťahoval s rodinou do USA. Kariéru začal ako stand-up komik, neskôr stvárnil menšie úlohy v televízii, videoklipoch či vo filme. V roku 1992 sa objavil v snímke Šepoty v tme, o rok neskôr sa predstavil ako Luigi vo filme Super Mario Bros., ktorý nakrútili na motívy obľúbenej videohry. Nasledovali filmy Carlitova cesta (1993), Rómeo a Júlia (1996), Krvavé leto v New Yorku (1999), Moulin Rouge (2001), Krajina mŕtvych (2005), Udalosť (2008), Obhajca (2011), Slečna nebezpečná (2012) alebo Chef (2014). V animovanej sérii Doba ľadová (2002, 2006, 2009, 2012) nahovoril leňochoda Sida. Okrem toho účinkoval na Broadwayi a pokračoval v kariére komika.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

REFERENDUM NEWS

REFERENDUM NEWS


Poslanec Národnej rady SR Juraj Miškov (nezaradený) podáva dnes na Generálnu prokuratúru SR trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Má totiž podozrenie, že odvysielaním reklamných spotov propagujúcich referendum bol spáchaný trestný čin spočívajúci vo verejnom podnecovaní nenávisti voči skupine osôb alebo jednotlivcom pre ich sexuálnu orientáciu, a to z osobitného motívu. TASR má trestné oznámenie k dispozícii.
Podľa Miškova je obsah videa "nenávistne zameraný voči osobám pre ich sexuálnu orientáciu a vyzýva na porušovanie a obmedzovanie ich práv". Poslanec súčasne navrhuje, aby bolo začaté trestné stíhanie voči neznámemu páchateľovi vo veci spáchania trestného činu podnecovania, hanobenia a vyhrážania sa osobám pre ich príslušnosť k niektorej rase, národu, národnosti, farbe pleti, etnickej skupine alebo pôvodu rodu, z osobitného motívu.
Juraj Miškov poukazuje na to, že video má v rámci kampane mobilizovať k účasti na referende vyhlásenom na 7. februára 2015. "Obsahom videa je vyobrazenie maloletého chlapca, ktorého hladkajú dvaja muži, pričom v pozadí je načítaný text namierený proti ľuďom s homosexuálnou orientáciou. Maloletý chlapec v závere zvolá vetu: Ty by si chcel vyrastať v tomto?!, pričom ukáže rukou na imaginárne dve postavy mužov, ktoré pred chvíľkou nad ním stáli," uviedol Miškov.
Celý koncept videa je podľa poslanca spracovaný tak, že vedie k priamej nenávisti voči osobám, ktorých orientácia je homosexuálna, pričom toto zdôraznenie je podčiarknuté použitím malého chlapca s tvrdením, že to nie je normálne. "Vyzýva tiež tých, ktorým sa toto normálne nezdá, aby sa 7. februára zúčastnili referenda a hlasovali na položené referendové otázky áno," podotkol Miškov.
Zároveň zdôraznil, že kampaň na podporu účasti, resp. na podporu určitej odpovede v rámci referenda je v poriadku a v tom nič nezákonné nevidí. Dodáva však, že počas celej svojej profesionálnej marketingovej praxe už videl stovky zlých reklám a kampaní, ale doteraz sa nestretol s takouto nechutnosťou a zneužitím dieťaťa v reklame. "Namiesto toho, aby podporovatelia referenda prezentovali vlastné hodnoty, venujú sa iba vytváraniu obrazu o démonických homosexuáloch a šíria v spoločnosti nenávisť proti skupine ľudí s inou sexuálnou orientáciou. V tomto konkrétnom prípade to však podľa môjho názoru prepálili, a preto som sa rozhodol podať trestné oznámenie," uzavrel Miškov.
Podobné trestné oznámenie na neznámeho páchateľa podala aj bývalá poslankyňa NR SR Natália Blahová (SaS). "Toto video je zamerané na podnecovanie nenávisti voči sexuálnej menšine. Útočí na emócie diváka cez sugestívne vyjadrenie dieťaťa," hovorí Blahová.
Zároveň upozorňuje, že adopcie homosexuálnymi pármi nie sú v našej legislatíve povolené a ani akýkoľvek výsledok februárového referenda tento stav nezmení, len zbytočne vyhrotí vzťahy medzi občanmi Slovenska. "Roky pracujem s deťmi, ktoré sa ocitli v neštandardných životných situáciách. Takto útočiť na emócie, navyše evidentne za účelom vyvolať nenávisť voči sexuálnej menšine, je neprípustné," myslí si.
Aliancia za rodinu, ktorá referendum iniciovala, cez svojho hovorcu Antona Chromíka odkázala, že nie je autorom tohto spotu, ani nepozná jeho tvorcov. "V súčasnosti vzniká množstvo iniciatív a nie je úlohou aliancie komentovať žiadnu z nich," povedal pre TASR Chromík.

Copyright © TASR 2015

RTVS REFERENDUM NEWS

RTVS REFERENDUM NEWS

Arcibiskupa prešovského Gréckokatolíckeho arcibiskupstva Jána Babjaka pobúrilo rozhodnutie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) neodvysielať v Rádiu Regina v dohodnutom termíne 18. januára záznam z liturgie, ktorú ich redaktor nahral štyri dni dopredu v Chráme Povýšenia sv. Kríža Prešov – Sekčov. Liturgia odznela v rusínskom jazyku, po homílii farár krátko vyzval veriacich k účasti na referende a podpore rodiny. Redaktor následne kontaktoval farára Rastislava Baku, že z nahrávky musí vystrihnúť časť o referende, neskôr ho telefonicky kontaktoval s tým, že musí odstrániť dve minúty nahratého textu, čo duchovný odmietol. Arcibiskup Babjak prehlásil, že to považuje za novodobú cenzúru, zásah do slobody slova a náboženských slobôd.
Na vzniknutú situáciu Babjak reagoval tým, že sa telefonicky spojil s generálnym riaditeľom RTVS Václavom Mikom a spor sa snažil urovnať dohodou. Navrhol mu, aby celú liturgiu bez zásahu odvysielali v náhradnom termíne do dvoch dní, aby jej obsah bol ešte aktuálny. Pôvodne problém nechcel medializovať. Svoju požiadavku Mikovi adresoval aj e-mailom, no doteraz nedostal žiadnu reakciu. Nahrávka z liturgie nebola odvysielaná, preto arcibiskup zvažuje aj právne kroky.
Namiesto gréckokatolíckej liturgie odznela 18. januára v národnostnom vysielaní určenom pre Rusínov sv. liturgia z rímskokatolíckeho kostola v Banskej Bystrici v priamom prenose, ktorá išla aj na celoslovenskom okruhu. Babjak prehlásil, že v budúcnosti bude trvať na tom, aby sa aj ich bohoslužby vysielali v priamom prenose, čím by sa takémuto problému vyhli.
Farár Rastislav Baka k problému uviedol, že po natočení liturgie mu redaktor zavolal, že musí vystrihnúť časti, ktoré sa týkajú referenda. „Najprv to mali byť dve vety, potom už dve minúty, čo v mojom prevedení je trošku viac viet. Preto som nevedel, ako to celé dopadne. Preto som ich žiadal, aby odvysielali celú liturgiu, bez skracovania a vynechávania akýchkoľvek častí,“ povedal Baka. Podľa jeho vyjadrenia k referendu pozval ľudí jednou vetou, v ktorej uviedol, že všetci máme šancu 7. februára v referende za rodinu podporiť rodinu muža a ženy. Do rozhlasu poslal aj žiadosť, aby odvysielali celú nahratú liturgiu. Doteraz nedostal žiadnu písomnú odpoveď.
Arcibiskup Babjak pripomenul, že Gréckokatolícka cirkev bola v roku 1950 komunistickou diktatúrou zrušená na dlhých 18 rokov. Od nežnej revolúcie sa mu nestalo, aby sa niekto vo verejnoprávnom médiu snažil zasahovať do príhovoru kňaza a homílií. „Neželám si, aby sa takéto praktiky zavádzali, aby sa tu vrátila totalita,“ povedal. K neodvysielaniu liturgie sa mu ozývajú aj Rusíni, ktorí majú vo verejnoprávnom rozhlase štátom garantované pravidelné vysielanie.
Babjak vyzval ľudí k referendu a uviedol, že ho vyhlásil prezident republiky, otázky odobril ústavný súd, preto sa netreba nechať zastrašiť. Podľa jeho slov prezident sa súčasne vyjadril, že cirkvi môžu povzbudzovať a apelovať na ľudí, aby sa na referende zúčastnili. RTVS podľa arcibiskupa konala nad rámec toho, čo zaručuje Ústava SR, čo bolo dohodnuté v medzinárodnom dohovore medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou. Preto sa musí ako predstaviteľ cirkvi na Slovensku voči takýmto praktikám verejne ohradiť.
Hovorkyňa RTVS Dominika Šulková v stanovisku pre agentúru SITA uviedla, že RTVS si váži slobodu prejavu a odmieta obvinenia z cenzúry ako aj akúkoľvek formu nátlaku. Spornou bola časť kázne duchovného Rastislava Baka. „RTVS v predmetnej veci postupovala striktne podľa zákona a ponúkla duchovnému možnosť vystrihnutia časti kázne. Nešlo o obsah, ktorý by hovoril o hodnotách, ale podľa RTVS bola táto časť homílie v rozpore s platnou legislatívou. Bola v rozpore s pravidlami vysielania RTVS pred referendom, hraničí podľa nášho názoru s tzv. „hate speech“, ale aj s porušovaním slovenskej a medzinárodnej legislatívy,“ uvádza sa vo vyjadrení RTVS. Hate speech sa vníma ako nenávistné vyjadrenie. Inkriminovaná časť homílie je navyše v príkrom rozpore so zákonom o RTVS. Hovorkyňa uviedla, že k objasneniu celej situácie je nevyhnutné zaoberať sa konkrétnymi formuláciami v predmetnej kázni, preto RTVS požiadala duchovného ako aj gréckokatolícku cirkev o súhlas s jej zverejnením.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS


;

RTVS si Medzinárodný deň pamiatky obetí holokaustu pripomenie filmom Colette. Colette je strhujúca dráma o sile lásky a túžbe po slobode na motívy novely Arnošta Lustiga. V hlavných úlohách účinkujú francúzska herečka Clémence Thioly a Jiří Mádl.
Milostný príbeh zajatcov Viliho (Jiří Mádl) a krásnej belgickej Židovky Colette (Clémence Tioly) rozpráva o osude lásky v prostredí hrôzy a smrti. V osvienčimskom koncentračnom tábore sa pred nami odhaľuje neľútostný svet každodenného boja o prežitie. Obchoduje sa so všetkým, čo môže zachrániť život, alebo aspoň na chvíľu oddialiť smrť. Židovka Colette prichádza do Osvienčimu transportom z Belgicka. Väzeň Vili jej poradí, ako sa má správať a čo má povedať pri zaraďovaní do pracovných skupín, a tým ju zachráni pred smrťou v plynovej komore. Fanatický dôstojník SS Weisacker (Eric Bouwer) si čoskoro všimne Colettin pôvab a zamestná ju vo svojej dielni. Napriek každodennému utrpeniu sa Vili a Colette zbližujú a ich láska im dáva silu znášať peklo koncentračného tábora. V zúfalom boji o život spoločne naplánujú riskantný útek.
      Film nakrútený na motívy novely českého spisovateľa Arnošta Lustiga, ktorý sám prežil hrôzy koncentračného tábora, je venovaný Alfrédovi Wetzlerovi a Rudolfovi Vrbovi. Obom sa podarilo utiecť z  Osvienčimu, aby svetu mohli odhaliť pravdu o zločinoch páchaných v  koncentračných táboroch.
      RTVS sa na filme podieľala ako koproducent, po svojom uvedení do českých a slovenských kín film zaznamenal obrovský divácky ohlas. Colette odvysiela Jednotka už dnes o 20.20 h ako súčasť projektu RTVS Dejiny pri príležitosti 70. výročia oslobodenia koncentračného tábora v Osvienčime a zároveň ako pripomienku Medzinárodného dňa pamiatky obetí holokaustu, ktorý bol OSN vyhlásený na 27. januára. RTVS si tento pamätný dátum pripomenie aj v rozhlase. Rádio Slovensko do vysielania pripravilo cyklus reportáží Príbeh na týždeň na tému 70. rokov od oslobodenia Osvienčimu. Jeden z príbehov rozpráva o osude odbojárky Gerty Vrbovej, manželky Rudolfa Vrbu, ktorému sa podarilo uniknúť z Osvienčimu. Päť reportáží odvysiela Rádio Slovensko budúci týždeň od pondelka do piatka po 11.30 h.
      Rádio Devín v sobotu 31. januára o 18.00 h odvysiela autentický dokument Pamätajte si to meno: Chladní o príbehu židovskej rodiny Bodnerovcov, ktorú počas 2. svetovej vojny zachránila rodina Jozefa Chladného zo Starých Hôr. V januári 2013 boli manželia Chladní in memoriam zapísaní medzi Spravodlivých medzi národmi, ich potomkovia s rodinou Bodnerovcov naďalej udržiavajú priateľstvo.
      Viac o filme Colette http://www.colette-film.cz/

OĽaNO chce poslanecký prieskum v RTVS

OĽaNO chce poslanecký prieskum v RTVS

OĽaNO iniciuje v RTVS poslanecký prieskum. Dôvodom je neodvysielanie grécko-katolíckej liturgie vo vysielaní Rádia Regina. Podľa OĽaNO tým RTVS porušila slobodu náboženského vyznania a viery, ktorú garantuje ústava. Liturgia bola nahratá v jazyku národnostnej menšiny, po rusínsky. “Neodvysielaním liturgie v rusínskom jazyku bolo hrubým spôsobom porušené aj právo národnostnej menšiny na vysielanie vo svojom jazyku vo verejno-právnom rozhlase. Je nemysliteľné, aby v demokratickej spoločnosti boli takto pošliapané práva ústavnej menšiny,” povedal dnes pre agentúru SITA poslanec Európskeho parlamentu Branislav Škripek, ktorý to považuje za nebezpečný precedens ohrozenia demokracie na Slovensku. “Takýmito praktikami sa vraciame do totality pred rokom 1989. Vtedy televízia a rozhlas nekonali v záujme verejnosti, ale v záujme vlády jednej strany. Aj v tom čase bol kresťanský obsah cenzurovaný,” uviedol Škripek.
Podľa podpredsedníčky NR SR Eriky Jurinovej sa treba jednoznačne postaviť za grécko-katolícku farnosť. „Žiadame riaditeľa RTVS o vysvetlenie celej záležitosti a okamžitú nápravu. Budeme tiež žiadať vykonať poslanecký prieskum v tejto verejnoprávnej inštitúcii,” povedala pre agentúru SITA.
Na dnešnej tlačovej konferencii v Prešove informoval prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak o neodvysielaní svätej liturgie vo vysielaní Rádia Regina. Oficiálnou cestou žiadal súčasného riaditeľa RTVS o vysvetlenie tejto záležitosti. Do dnešného dňa zostala jeho žiadosť nevypočutá.
Nedeľné obrady boli nahrávané v predstihu. V kázni odznela podpora rodinných hodnôt a referenda o rodine. RTVS sa ju rozhodla zostrihať a o zámere informovala správcu grécko-katolíckej farnosti Povýšenia Sv. Kríža v Prešove - Sekčove Radoslava Baku. Ten s tým však nesúhlasil a tak Rádio Regina grécko-katolícku liturgiu neodvysielalo.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL

Francúzskeho občana, ktorý bol v spojení s Chérifom Kouachim - spolupáchateľom útoku v redakcii satirického týždenníka Charlie Hebdo - vyhostili v noci na štvrtok z Turecka do Francúzska, kde bolo po ňom pred časom vyhlásené pátranie.
Rozhlasová stanica Europe 1 spresnila, že ide o 29-ročného Cheikhou Diakhaby, ktorý bol členom islamistickej bunky z Buttes-Chaumont v parížskom 19. obvode. Muža zadržali v Turecku 2. januára, teda pred útokmi v Paríži. V Turecku sa pohyboval v spoločnosti manželky a ich 20-mesačného dieťaťa.
Denník Le Figaro napísal, že na Diakhabyho bol vo Francúzsku vydaný zatykač. Po prevoze z Turecka preto predstúpil rovno pred vyšetrujúceho sudcu, jeho manželka je v policajnej väzbe.
Diakhaby sa podľa denníka narodil v Paríži v rodine prisťahovalcov z tzv. čiernej Afriky. Ako člen islamistickej bunky v Butte-Chaumont prijal meno Ali Mohammad Adama a v roku 2004 odišiel bojovať po boku islamistov do Iraku, kde ho v novembri toho istého roka počas bojov o mesto Fallúdža zajali americkí vojaci.
V americkom vojenskom väzení Camp Bucca na juhu Iraku strávil sedem rokov. Do Paríža sa vrátil v roku 2011. Vyšetrovatelia sa teraz snažia zistiť, či bol zapletený do prípravy útokov, ktorých terčom sa začiatkom januára stala redakcia Charlie Hebdo, policajná hliadka v Montrouge a supermarket s kóšer potravinami neďaleko Porte de Vincennes.
Čoskoro by do Francúzska mal byť vydaný aj ďalší francúzsky občan podozrivý zo spoluúčasti na príprave teroristických útokov. Ide o 28-ročného Fritza-Jolyho Joachina, ktorého zadržali 1. januára v Bulharsku pri pokuse o vycestovanie do Sýrie.
V súvislosti s útokmi parížska prokuratúra obvinila zatiaľ prvých štyroch ľudí. Traja z týchto mužov sú podozriví z nákupu zbraní pre Amédyho Coulibalyho - páchateľa útoku v Montrouge a pri Porte de Vincennes.
Okrem Coulibalyho a Chérifa Kouachiho bol spolupáchateľom atentátov v Paríži aj Chérifov brat Said Kouachi. Všetkých troch ich 9. januára zastrelili elitné zásahové jednotky. Útoky islamistov, ktoré sa v Paríži odohrali 7., 8. a 9. januára, si vyžiadali spolu 17 obetí na životoch.


Copyright © TASR 2015



V Indiou ovládanom Kašmíre zostali v piatok zatvorené všetky obchody a podniky pre protest proti najnovším karikatúram proroka Mohameda zverejneným vo francúzskom satirickom týždenníku Charlie Hebdo. Indické úrady obmedzili pohyb obyvateľov v častiach mesta Šrínagar, pretože sa obávajú protestov a bojov po piatkových modlitbách moslimov. Polícia v noci zo štvrtok na piatok zatkla lídra hnutia za nezávislosť Kašmíru Muhammada Jásina Malíka, ktorý vyzval ľudí na protest proti najnovšiemu vydaniu Charlie Hebdo. Podľa moslimov islam nepovoľuje znázorňovanie ich proroka. Na mnohých miestach moslimského sveta sa už konali protestné zhromaždenia proti karikatúram francúzskeho časopisu, piatkový štrajk je prvou verejnou reakciou v Kašmíre po útokoch troch moslimov v Paríži, ktorí zabili minulý týždeň 17 ľudí.
Kašmír je rozdelený medzi Indiu a Pakistan, obe krajiny sa usilujú o získanie celého Kašmíru pod svoju vládu. Od roku 1989 sa viaceré povstalecké skupiny pokúsili vybojovať nezávislosť Kašmíru alebo dosiahnuť pripojenie indickej časti k Pakistanu. V bojoch o Kašmír zomrelo viac ako 68 000 ľudí, väčšinou civilistov.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Posledný termín na vyplatenie výkupného za dvoch japonských rukojemníkov zajatých organizáciou Islamský štát (IS), ktorým sa militanti v prípade nevyplatenia peňazí vyhrážali smrťou, dnes vypršal. Zatiaľ nie sú žiadne správy o osude rukojemníkov. Informovali o tom tlačové agentúry Reuters a AP.
Premiér Šinzó Abe zvolal už skôr Národnú bezpečnostnú radu. Japonská vláda uviedla, že situácia je "mimoriadne ťažká" a že záchrana životov mužov je prvoradá, ale Japonsko neustúpi terorizmu.
Matka jedného zo zajatcov zároveň naliehavo žiadala vládu o záchranu svojho syna.
Japonská vláda pokladá za konečný termín vyplatenia výkupného dnešok 02.50 h miestneho času (06.50 h SEČ).
Nie je jasné, v akom štádiu sú snahy o oslobodenie dvoch mužov. Vláda mala 72 hodín na vyplatenie požadovaného výkupného 200 miliónov dolárov. Táto suma zaznela na videu, ktoré dostala japonská vláda v utorok 20. januára.
Džunko Išidová, matka 47-ročného žurnalistu Kendžiho Gota, poslala vláde už skôr srdcervúcu výzvu na jeho záchranu.
"Čas beží. Japonská vláda, prosím, zachráň život môjho syna," uviedla Džunko Išidová, ktorá sa označila za pedagogičku.
"Môj syn nie je nepriateľom Islamského štátu," povedala matka, keď vystúpila s výzvou na tlačovej konferencii v Tokiu, kde bola sála nabitá novinármi. "Keby som mohla ponúknuť svoj život, prosila by som ich, aby môjho syna prepustili. Bola by to odo mňa iba malá obeť," dodala.
"Išiel len zachrániť priateľa. Vždy sa staral o slabších ľudí, vždy pomáhal slabším deťom, než bol on sám," povedala matka.
Išidová dodala, že bola šokovaná a nahnevaná, keď sa od svojej nevesty dozvedela, že Goto odišiel v októbri, necelé dva týždne po narodení ich dieťaťa, do Sýrie, aby sa pokúsil zachrániť iného rukojemníka, 42-ročného Harunu Jukawu.
"Môj syn cítil, že musí urobiť všetko, čo je v jeho moci, aby sa pokúsil zachrániť priateľa a známeho," povedala matka.
Išidová sa typicky japonsky viackrát ospravedlnila za "všetky problémy, ktoré môj syn spôsobil".
Japonsko nemá dostatočný vplyv ani diplomatický dosah na Blízkom východe, ale zo všetkých síl sa snaží zariadiť prepustenie oboch Japoncov - jedného novinára a druhého muža, dobrodruha fascinovaného vojnou. Istí dvaja Japonci, ktorí podľa svojich slov majú kontakty s lídrom Islamského štátu, vo štvrtok navrhli, že sa pokúsia vyrokovať prepustenie, ale nie je jasné, či bola japonská vláda prístupná tejto myšlienke.
Išidová vyhlásila, že nie je s japonskou vládou v žiadnom kontakte.
Hovorca vlády Jošihide Suga dnes zopakoval, že Japonsko sa snaží všetkými možnými kanálmi skontaktovať s osobami zadržiavajúcimi rukojemníkov a že politika vlády poskytovať humanitárnu pomoc pre ľudí, vyhnaných konfliktom na Blízkom domove z domovov, sa nezmenila.
"Robíme všetko, čo môžeme, aby sme sa skoordinovali s príslušnými stranami, aj za pomoci kmeňových vodcov," dodal hovorca vlády.
Japonskí predstavitelia nepovedali priamo, či uvažujú nad vyplateným výkupného, ale uviedli, že životy rukojemníkov sú najvyššou prioritou.
Japonsko sa pripojilo k ďalším priemyselným krajinám skupiny G7, ktorá je proti vyplácaniu výkupného. Americkí a britskí predstavitelia takisto vyhlásili, že kolegom poradili nezaplatiť peniaze.
Dvoma Japoncami ochotnými ísť vyjednávať s IS sú: odborník na islamské právo a bývalý profesor na Univerzite Došiša v Kjóto, Ko Nakata, ako aj novinár na voľnej nohe Kósuke Cuneoka. Obaja prestúpili na islam a vo štvrtok vyhlásili, že majú kontakt s IS.
Títo muži boli v roku 2010 zadržiavaní ako rukojemníci v Afganistane. Vlani v septembri navštívili Sýriu a snažili sa zariadiť prepustenie Jukawu, ale bez úspechu. Gotu zajali niekedy koncom októbra, keď vstúpil do oblasti.

Copyright © TASR 2015

VÝROKY TÝŽDŇA

                 VÝROKY TÝŽDŇA  

"Dnešným zákerným rokovaním Václav Mika definitívne pochoval a zabil Lampu v RTVS. Je mi to veľmi ľúto. Urobíme v nasledujúcich dňoch a týždňoch všetko pre to, aby slobodné diskusie Pod lampou neboli na Slovensku umlčané."
Štefan Hríb


„ V štatúte RTVS stojí, že ako moderátorka nesmiem robiť reklamu, a toto reklama nebola. Nesmiem ju robiť na nejaký produkt alebo službu, a toto nebol produkt ani služba. Nie je to reklama a ani politická reklama. Neporušila som zmluvné podmienky s RTVS ani nič podobné. Z televízie sa mi zatiaľ nikto neozval, takže predpokladám, že oni s tým problém mať nebudú. Bohužiaľ, väčší problém ako môj zamestnávateľ s tým majú médiá. Pozrite sa – nikde som sa nevyzliekla, nerobila som reklamu ani na drogy, ani na prostriedky na podporu erekcie a podobné veci. Nepovedala som nič zlé a ani nič hanlivé – dokonca v klipe neodsudzujem ani homosexuálov samotných. Sama mám priateľov homosexuálov, nesmierne si ich vážim, sú to skvelí ľudia. Sú to kvalitní a hodnotní ľudia ako my. Nie je pravda, že by som ich tým klipom nejako odsudzovala. Chcela som ním iba povedať, že si vážim rodinu ako uholný kameň spoločnosti. A jednoducho bez rodiny – otca a mamy – by tu nebol ani jeden z nás.“
  Natália Žembová

"Koncentračný tábor Osvienčim oslobodil prvý ukrajinský front. V ten januárový deň tam boli Ukrajinci a práve oni otvorili bránu na tábore,"
Grzegorz Schetyna , šéf poľskej diplomacie


„Týmto krokom sa ešte viac priblížime k cieľu dosiahnuť generáciu bez fajčenia.“ 
Jane Ellisonová, námestníčka britského ministerstva zdravotníctva na zavedenie cigaretových balíčkov bez udania značky 

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Účinkovanie v spote Aliancie za rodinu môže mať pre moderátorku hlavného spravodajstva RTVS Natáliu Žembovú pracovnoprávne dôsledky. Uviedol to generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.
"Budeme to riešiť po dohode s ňou, pracovnoprávne," oznámil Mika novinárom vo štvrtok (22.1.) na zasadnutí Rady RTVS. Moderátorka je v súčasnosti na rodičovskej dovolenke.
V spote, ktorý je venovaný nadchádzajúcemu referendu, hrá Žembová sociálnu pracovníčku, ktorá dieťaťu oznamuje, že za ním prišli adoptívni rodičia – homosexuálny pár. Reklamný spot od stredy (21.1.) vysiela katolícka TV Lux. Na obrazovkách RTVS, TV Markíza ani TV JOJ sa neobjaví.
Mika objasnil, že v tomto prípade nemusí RTVS bezprostredne konať. Žembová je na riadnej rodičovskej dovolenke ako ich zamestnanec, takže mediálne nie je činná. "Nemusíme teda zasiahnuť z hľadiska mediálneho výstupu," vysvetlil.
Vystupovanie v reklame zakazuje zamestnancom a spolupracovníkom RTVS zákon o vysielaní a retransmisii aj vnútorný predpis verejnoprávnej inštitúcie – Štatút programových pracovníkov RTVS. V rozhovore pre denník N Žembová povedala, že z jej pohľadu účinkovanie v referendovom spote nemožno považovať za reklamu.
"Nesmiem ju robiť na nejaký produkt alebo službu, a toto nebol produkt ani služba. Nie je to reklama ani politická reklama. Neporušila som zmluvné podmienky s RTVS ani nič podobné," uviedla s tým, že v spote účinkovala bez nároku na honorár.

Copyright © TASR 2015

RADA RTVS NEWS

RADA RTVS NEWS

Celkovo sedem uchádzačov o post v Rade RTVS zabojuje na najbližšej schôdzi parlamentu o tri uvoľnené miesta. V termíne sa prihlásilo osem ľudí, Borisa Boda však Výbor NR SR pre kultúru a médiá do pléna neposunul, lebo nesplnil viacero podmienok.
Za oblasť rozhlasového vysielania kandidujú Ján Dianiška (navrhla ho Bardejovská televízna spoločnosť, s.r.o.), Ľubomír Guman (Liga za duševné zdravie), Juraj Kiesel (OZ Fórum Slovakia) a Ildikó Nagy (Nadácia otvorenej spoločnosti). Za oblasť práva sa o post v Rade RTVS uchádzajú Renáta Bačárová (Regionálne poradenské a informačné centrum Prešov), Michal Jesenko (Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím Krtkovčatá v Humennom) a David Soukeník (Paneurópska vysoká škola, n. o.).
Úlohou poslancov bude zvoliť dvoch zástupcov z oblasti rozhlasového vysielania a jedného z oblasti práva. Dôvodom je skutočnosť, že 10. februára 2015 skončí funkčné obdobie Vladimírovi Slovákovi a Ildikó Nagy (oblasť rozhlasového vysielania) a Michalovi Jesenkovi (oblasť práva).
V prípade, že nebudú zvolení členovia rady z navrhovaných kandidátov, do opakovanej voľby postúpia uchádzači, ktorí získajú najvyšší počet hlasov. Počet kandidátov v opakovanej voľbe musí byť minimálne dvojnásobkom počtu členov, ktorých je potrebné zvoliť.

Copyright © TASR 2015

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS



Výbor Národnej rady SR pre kultúru a médiá si pozve predsedu Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloša Mistríka na svoje rokovanie až po februárovom referende. Pre TASR to dnes uviedol predseda výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD) s tým, že dôvodom sú spoty Aliancie za rodinu, ktoré niektoré televízie odmietli odvysielať.
"Až po referende preto, lebo RVR bude mať zmapované, ktorá televízia dostala ponuku, ktorá odmietla a ak existuje legislatívna diera, čo si myslíme, že existuje, pokúsime sa ju napraviť," vysvetlil Jarjabek. Výbor teda podľa jeho slov na svojom poslednom zasadnutí jednohlasne odsúhlasil, že sa problémom chce zaoberať.
Od Mistríka by chceli poslanci počuť, či môžu televízie odmietnuť takúto platenú reklamu, alebo nie, a či je to v súlade so zákonom. "Zdvihli sme ruku za to, že sa tým budeme zaoberať. My pána Mistríka určite zavoláme, aby sme sa poradili, ako sa to dá riešiť, ale až po referende," dodal Jarjabek.
Aj Jozef Viskupič (OĽaNO), ktorý pozvanie Mistríka navrhol, tvrdí, že v legislatíve chýbajú pravidlá upravujúce správanie sa televízií pred referendom. "Ak pán Jarjabek vyhodnotí, že to bude lepšie po referende, tak to bude po ňom. Do referenda aj tak nestihneme zákon upraviť," priznal člen OĽaNO s tým, že upravenú legislatívu vypracuje buď rezort kultúry, alebo mediálny výbor. Viskupič zároveň tvrdí, že poslanci sa s Mistríkom ešte pred referendom osobne stretnú.
Reklamné spoty Aliancie za rodinu propagujúce referendum odvysiela len katolícka televízia LUX, na obrazovkách Markízy, JOJ ani RTVS sa neobjavia. Aliancia oznámila, že sa obráti na súd s antidiskriminačnou žalobou. Krok televízií totiž považuje za nezákonnú cenzúru, pričom sa domnieva, že je na ne vyvíjaný nátlak, aby neotvárali o otázkach referenda celospoločenskú diskusiu.
Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika upozornil, že RTVS neodmietla vysielať spot Aliancie za rodinu, zaujala len principiálny postoj. Mika vysvetlil, že doteraz nedostali požiadavku ani objednávku na vysielanie spotu, takže zatiaľ nemali o čom rozhodovať. V stanovisku podľa neho vyjadrili iba formálny postoj, že takýto typ reklamy je v rozpore s ich vnútorným predpisom. Tiež systémový postoj, ako sa RTVS správa pred voľbami a referendami. Ten je taký, že telerozhlas sa všeobecne vyhýba vysielaniu politickej reklamy.

Copyright © TASR 2015

CHARLIE HEBDO SPECIAL

CHARLIE HEBDO SPECIAL

Múzeum Hergé v belgickom meste Louvain-la-Neuve dnes oznámilo, že z bezpečnostných dôvodov zrušilo výstavu karikatúr na počesť obetí francúzskeho satirického časopisu Charlie Hebdo.
Výstava, ktorej vernisáž bola naplánovaná nadnes, mala trvať po dobu jedného mesiaca. Zrušená bola vzhľadom na zvýšenie stupňa bezpečnostnej pohotovosti, ktorým Belgicko reagovalo na nedávne teroristické útoky v Paríži i na rozbitie skupiny belgických džihádistov plánujúcich útoky na políciu.
Usporiadatelia výstavy zohľadnili odporúčania mestského úradu a miestnej polície, ktoré upozornili na vznik možných bezpečnostných problémov pre zamestnancov a návštevníkov múzea ako aj pre obyvateľov mesta.
Výstava karikatúr v duchu Charlie Hebdo mala vzdať hold redaktorom časopisu, ktorí sa stali obeťou teroristického útoku zo 7. januára. Organizátori nezaradili do výstavy znevažujúce karikatúry, hlavnými ťahákmi mali byť historicky prvé číslo časopisu a posledné z minulého týždňa, ktoré vyšlo v atmosfére celosvetového odsúdenia atentátov z Paríža. Súčasťou výstavy sú aj fotografie zo stretnutí belgického autora komiksov Hergého (vlastným menom Georges Remi) so zavraždenými karikaturistami Wolinskim a Cabuom ako aj rôzne filmové zábery.
V stredu sa vedenie múzea stretlo s predstaviteľmi mesta a so zástupcami Úradu pre koordináciu a analýzu hrozieb (OCAM), kde padlo rozhodnutie, že v kontexte súčasných zvýšených protiteroristických opatrení, by výstava kresieb Charlie Hebdo mohla pritiahnuť neželanú pozornosť.

 
Vyše 15.000 ľudí sa očakáva na dnešnom proteste v juhoruskom Dagestane proti zverejňovaniu karikatúr proroka Mohameda, informovala agentúra TASS s odvolaním sa na miestny Výbor pre slobodu svedomia a interakcie s verejnými organizáciami.
      Protest sa uskutoční po modlitbách pred hlavnou mešitou v dagestanskej metropole Machačkala. Očakáva sa aj účasť prezidenta republiky a moslimských duchovných.
      Prezident Dagestanu Ramzan Abdulatipov vyhlásil, že cieľom podujatia je slušne reagovať na provokácie voči islamu.
      Podobné protesty sa konali aj v Čečensku a Ingušsku. V čečenskej metropole Groznyj pochodovali 19. januára desaťtisíce ľudí. Čečenský prezident Ramzan Kadyrov zdôraznil, že považuje za osobného nepriateľa každého, kto podporuje právo francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo a ďalších médií urážať náboženské cítenie 1,5 miliardy moslimov.
  

Copyright © TASR 2015

22. 1. 2015

The National Television Awards

The National Television Awards

Národné televízne ceny rozdali v stredu 21. januára v Londýne. Najlepšou drámou sa stalo Panstvo Downton a ocenenie v kategórii Dramatický seriál získali tvorcovia projektu EastEnders. Za najlepšieho nováčika vyhlásili anglickú herečku Maddy Hill, ktorá v seriáli EastEnders stvárňuje Nancy Carter. V kategórii Herecký výkon v dráme triumfovala 33-ročná Angličanka Sheridan Smith, ktorá na udeľovanie cien prišla o niečo neskôr. Zostala totiž uväznená v dopravnej zápche. To, že vyhrala, sa dozvedela v taxíku.
V novej kategórii Multichannel zvíťazil program Celebrity Juice. Ant & Dec si prevzali ocenenie v kategórii Moderátori zábavného programu. Špeciálne uznanie získal škótsky herec David Tennant, niekdajší predstaviteľ doktora z kultového britského sci-fi seriálu Doctor Who (2005), u nás známeho aj ako Pán času. "Ďakujem každému, kto mi dal šancu. Ďakujem tiež všetkým, ktorí si ma prostredníctvom televízie vpustili do obývačky. Je to pre mňa veľká česť a privilégium," vyjadril sa 43-ročný umelec.
Ceremoniál moderoval Dermot O'Leary. Počas večera vystúpili napríklad Pixie Lott a The Proclaimers či Ben Haenow, víťaz 11. série britskej verzie speváckej súťaže The X Factor. Na pódiu sa ukázal aj Simon Cowell, ktorý prišiel prevziať cenu za Davida Walliamsa. Ten triumfoval v kategórii Televízny porotca.

Prehľad ocenených v rámci Národných televíznych cien:

Faktografický zábavný program: Gogglebox
Zábavný program: I'm a Celebrity... Get Me Out of Here!
Nováčik: Maddy Hill
Herecký výkon v dráme: Sheridan Smith
Daytime: This Morning
Komédia: Mrs. Brown's Boys
Herecký výkon v dramatickom seriáli: Danny Dyer
Televízny porotca: David Walliams
Moderátori zábavného programu: Ant & Dec
Moderátor talkšou: Alan Carr
Dráma: Panstvo Downton
Dramatický seriál: EastEnders
Talentová šou: The X Factor
Multichannel: Celebrity Juice
Súťažná šou o zručnostiach: The Great British Bake Off
Špeciálna cena: David Tennant

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká herečka Nina Arianda sa objaví v tretej sezóne seriálu Hannibal (2013). Informoval o tom portál TV Line. Tridsaťročná rodáčka z New Yorku stvárni Molly, manželku špeciálneho agenta Willa Grahama, ktorého hrá Hugh Dancy. Ten si spoluprácu s držiteľkou ceny Tony vyskúšal už v divadelnej hre Venuša v kožuchu.
Molly sa po prvý raz ukáže v ôsmej epizóde, ktorá by mala odštartovať druhú polovicu tretej sezóny. V nej sa tvorcovia plánujú s príbehom posunúť o niekoľko rokov dopredu, aby mohli ukázať zmeny vo Willovom osobnom živote. Molly, ktorá je matkou 12-ročného syna Waltera, bude manželovi pomáhať vyrovnať sa s temnou a traumatickou minulosťou. Keď ho však FBI znovu požiada o spoluprácu, sama partnera prosí, aby sa im pokúsil pomôcť zachrániť ľudské životy, i keď si uvedomuje riziká, ktoré to so sebou nesie.
Štart tretej sezóny Hannibala posunuli nedávno predstavitelia televízie NBC na leto. Minulý mesiac oznámili, že rolu sadistického boháča Masona Vergera v nej po Michaelovi Pittovi prevezme Joe Anderson. Viac priestoru by mala dostať záhadná psychiatrička Bedelia du Maurier v podaní Gillian Anderson, ktorá sa z predstaviteľky vedľajšej postavy posunula medzi hlavné herecké obsadenie. To doplnia aj Angličan Richard Armitage a Japonka Tao Okamoto. Armitage sa predstaví ako sériový vrah Francis Dolarhyde, známy tiež pod prezývkou Zúbková víla. Postavu z knihy Červený drak (1981) Thomasa Harrisa v rovnomennej adaptácii z roku 2002 stvárnil Ralph Fiennes a predtým si ju v snímke Lovec ľudí (1986) zahral Tom Noonan. Okamoto, známa ako Mariko Yashida z komiksovky Wolverine (2013), zas stvárni tajomnú Lady Murasaki.
Hannibal Lecter v podaní Madsa Mikkelsena bude v tretej sérii po krvavom finále druhej sezóny spolu s Bedeliou na úteku. I keď nebolo jasné, či Will Graham, Alana Bloom (Caroline Dhavernas) a Jack Crawford (Laurence Fishburne) záver série prežili, tvorcovia už potvrdili, že v nových častiach bude okrem spomínaného Dancyho účinkovať aj Laurence Fishburne.

Boxom zarobil najviac spomedzi všetkých, riadi úspešnú promotérsku spoločnosť a Oscar De La Hoya na jar do svojho portfólia pridá vlastnú televíznu stanicu. Kanál s názvom De La Hoya TV bude v španielskom jazyku a so zameraním na šport, cestovanie a životný štýl. Informoval špecializovaný web Bad Left Hook.
Štyridsaťjedenročný Američan s mexickými koreňmi čisto príjmami zo svojich súbojov zarobil vyše 700 miliónov dolárov. Vyhral desať titulov majstra sveta naprieč šiestimi hmotnostnými kategóriami. V kombinácii so zlatou medailou z olympijských hier v Barcelone 1992 si vyslúžil prezývku "Golden Boy".


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Osudy dvoch japonských vojnových dopisovateľov Kendžiho Gota a "nepokojného samotára" Harunu Jukawu, za ktorých militanti Islamského štátu (IS) požadujú už tento týždeň výkupné 200 miliónov dolárov, spojilo neobyčajné priateľstvo. Píše o tom dnes agentúra Reuters.
Jukawu zajali v auguste pri sýrskom meste Aleppo. Goto sa vrátil do Sýrie koncom októbra, aby sa pokúsil priateľovi pomôcť, ale odvtedy bol nezvestný.
Jukawa, ktorého snom bolo pracovať pre armádu ako súkromný bezpečnostný agent, odcestoval do Sýrie v snahe zmeniť svoj život k lepšiemu - mal totiž za sebou bankrot, rakovina mu vzala manželku a pokúsil sa o samovraždu, ako tvrdia jeho kolegovia aj on samotný.
Skupina pracovníkov na japonskom ministerstve zahraničných vecí sa už od augusta snažila získať o ňom informácie. O Gotovom zmiznutí nebola verejnosť oboznámená - až do utorka, keď sa na internete objavilo video s Gotom aj Jukawom. Obaja muži v oranžových tričkách kľačali vedľa maskovaného militanta Islamského štátu, ktorý mal v ruke nôž.
Jukawa sa prvýkrát stretol s Gotom v Sýrii v apríli a požiadal ho, aby ho vzal do Iraku. Jukawa chcel vedieť, ako sa pohybovať a pracovať v zóne konfliktu, a odišli tam spolu v júni.
Jukawa sa do Sýrie vrátil sám aj v júli.
"Bol nešťastný a neuvedomoval si, čo robí. Potreboval niekoho skúseného, aby mu pomohol," povedal v auguste Goto (47) pre Reuters v japonskej metropole Tokio.
Únos Jukawu v ten mesiac Gotu trápil - Goto cítil, že musí niečo urobiť na záchranu tohto muža, ktorý bol od neho o niekoľko rokov mladší.
"Musím tam ísť aspoň raz a stretnúť sa so svojimi informátormi, aby ma oboznámili so situáciou. Musím sa s nimi osobne porozprávať. Myslím, že je to nutné," uviedol Goto a na mysli mal miestnych obyvateľov, ktorí pracovali pre zahraničných dopisovateľov, zariaďovali stretnutia a pomáhali s tlmočením.
Goto začal pracovať ako vojnový korešpondent na plný úväzok v roku 1996 a nadobudol povesť dôkladného a spoľahlivého spolupracovníka japonských staníc vrátane televízie NHK.
"Vedel, čo treba robiť, a bol opatrný," povedal Naomi Tojoda, ktorý s ním pôsobil ako reportér v Jordánsku v 90. rokoch minulého storočia.
Goto, ktorý v roku 1997 prestúpil na kresťanstvo, rozprával v súvislosti s prácou aj o svojej viere.
"Videl som strašné miesta a riskoval som život, ale viem, že Boh ma vždy nejako ochráni," povedal Goto v májovom článku pre japonský časopis Christian Today. Dodal však, že sa nevrhá do nebezpečenstva, a odcitoval pasáž z Biblie: "Nebudeš pokúšať Pána, svojho Boha." (Mt. 4:7)
V októbri porodila Gotova manželka dieťa, ich druhé spoločné. Reportér má ešte staršiu dcéru z predchádzajúceho manželstva.
Približne v tom istom čase si robil plány na odchod do Sýrie a na svojom účte na Twitteri zverejnil krátke videoklipy. V jednom bol zachytený s dokladom o akreditácii, ktorú mu vydali protivládni povstalci v sýrskom Aleppe.
Goto 22. októbra napísal e-mail svojmu známemu, stredoškolskému učiteľovi, že do Japonska sa plánuje vrátiť koncom mesiaca.
Svojmu obchodnému partnerovi povedal, že očakáva, že vďaka svojej štátnej príslušnosti bude môcť cestovať cez územie obsadené Islamským štátom. Očakával, že k nemu budú pristupovať inak než k americkým alebo britským novinárom. Japonsko sa totiž nepodieľa na bombardovaní a poskytuje len humanitárnu pomoc. Z toho dôvodu si Goto myslel, že s ním IS bude spolupracovať.
Priatelia tvrdia, že odcestoval z Tokia do Istanbulu a odtiaľ do Sýrie, pričom 25. októbra poslal odkaz, že prekročil hranicu a je v poriadku.
"Nech sa stane čokoľvek, je to moja zodpovednosť," povedal Goto vo videu nakrútenom krátko pred tým, ako sa vydal do sýrskej Rakky, hlavného mesta Islamského štátu.
To bolo naposledy, čo ho videli - kým sa tento týždeň neobjavilo video Islamského štátu.


Britský bulvárny denník The Sun zverejnil dnes fotografiu polonahej ženy, aby vyvrátil šíriace sa správy, že skoncoval so svojou 44-ročnou tradíciou zverejňovania topless modeliek na strane číslo tri. Informovala o tom nemecká tlačová agentúra DPA.
      Britský najpredávanejší denník uviedol, že išlo iba o dočasný "výpadok". Sesterské noviny The Times totiž v stredu informovali, že The Sun ustúpil tlaku feministických skupín, ktoré vyhlasovali, že tento zvyk ponižuje ženy a stavia ich na úroveň vecí. Aktivistky zhromaždili počas svojej trojročnej kampane proti fotografiám žien "hore bez" vyše 217.000 podpisov.
      Denník The Times, takisto vlastnený spoločnosťou New Corporation mediálneho magnáta Ruperta Murdocha, v stredu ešte dodal, že tento týždeň už The Sun nebude obsahovať "dievča na strane č. 3".
      The Sun však oznámil ostatným médiám, že chce vyjasniť jedno: dievča na strane tri je tu, a dnes je ním 22-ročná Nicole.
      Skupina feministiek teda márne oslavovala víťazstvo.
      V Nemecku najpredávanejší denník, bulvár Bild, zrušil podobnú rubriku na strane jeden v marci 2012, pretože sa "už nehodila k imidžu súčasnej ženy".

Viac ako 100 poslancov Európskeho parlamentu z rôznych frakcií vyzvalo dnes šéfku európskej diplomacie Federicu Mogheriniovú, aby sa angažovala v kauze saudskoarabského blogera a ľudskoprávneho aktivistu Raifa Badawího, odsúdeného za urážku islamu na tisíc rán bičom.
      Informovala o tom dnes agentúra APA s odvolaním sa na rakúskeho sociálnodemokratického europoslanca Josefa Weidenholzera.
      Práve on a jeho dánsky kolega z rovnakej frakcie Jeppe Kofodan boli iniciátormi spoločného listu europoslancov, v ktorom vyzvali Mogheriniovú, aby v mene Európskej únie a jej členských štátov neodkladne konala a využila všetky dostupné možnosti na ukončenie týchto krutostí. Bičovanie ako trest je podľa oboch europoslancov jasným mučením a porušením Konvencie OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému či ponižujúcemu zachádzaniu alebo trestaniu z 10. decembra 1984, ktorú ratifikovala aj Saudská Arábia.
      Za prepustenie Badawího sa v uplynulých dňoch angažovali aj najvyšší rakúski ústavní činitelia, prezident Heinz Fischer i kancelár Werner Faymann, ako aj predseda Európskeho parlamentu Martin Schulz z Nemecka.


Copyright © TASR 2015