DALITO!

23. 4. 2016

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Ústavný súd (ÚS) SR odmietol sťažnosť vydavateľa Denníka N proti rozhodnutiu vlády Roberta Fica z mája 2015 nekomunikovať s týmto periodikom. Prvý senát tak rozhodol tento týždeň "pre nedostatok právomocí Ústavného súdu SR". ÚS SR o tom informoval na svojej webovej stránke.
Vydavateľ denníka – spoločnosť N Press namietala porušenie jej základných práv podľa Ústavy SR, Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Medzinárodného paktu o občianskych, politických, hospodárskych a kultúrnych právach, a tiež porušenie práva na podnikanie v zmysle ústavy.
Vláda v stanovisku z 11. mája 2015 oznámila, že nebude komunikovať s daným médiom, čo zdôvodnila dlhodobým tendenčným informovaním zo strany denníka o práci kabinetu.
Denník N a denník SME spoločne podali ešte v apríli 2015 sťažnosť na Tlačovú radu SR (TR SR), kde uviedli, že premiér, resp. Úrad vlády SR odmietol poskytovať informácie redaktorom týchto denníkov. Tlačová rada SR koncom roka rozhodla, že Úrad vlády SR porušil slobodu tlače obmedzením prístupu novinárov k informáciám a vyslovila nad jeho postupom vážne znepokojenie. Úrad vlády reagoval, že pri komunikácii so všetkými médiami postupuje v zmysle platnej legislatívy.

Copyright © TASR 2016

Štúrovo pero 2016

Štúrovo pero 2016


Stredoškolský časopis Gymoš zo Spojenej školy Juraja Henischa v Barejove a Attelier - akademický mesačník Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave si odnášajú z novinárskej súťaže stredoškolákov a vysokoškolákov Štúrovo pero 2016 najvyššie ocenenia - Zlaté Štúrovo pero a Hlavnú cenu Nadácie Čisté slovo.
Redakcia časopisu Gymoš získala ocenenie za dlhodobo výborný časopis, ktorý sa viac rokov po sebe umiestňoval na popredných miestach tejto prestížnej súťaže najmladších novinárov. Attelier zase za dlhodobo vysokú profesionálnu úroveň, obsahovú a žánrovú pestrosťou a výbornú grafickú úpravu.
Víťazom súťaže v kategórii stredoškolských časopisov sa tento rok stal a cenu za najkvalitnejšie texty a naj časopis minulého roka opätovne získal Rozhľad z Gymnázia Považská Bystrica. Medzi vysokoškolskými časopismi zabodoval Zumag - časopis študentov žurnalistiky Filozofickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku.
V kategórii novinárske príspevky stredoškolákov si Hlavnú cenu Literárneho fondu odnáša Kristína Kucejová z Gymnázia v Považskej Bystrici za kvalitatívne vyrovnanú sériu textov vrátane mini sociologickej sondy do študentského života a komunikácie.
Novinárske príspevky vysokoškolákov ovládla Ria Gehrereová z Univerzity Komenského v Bratislave za sériu článkov s veľmi ťažkou až kontroverznou tematikou o obeti sexuálneho násilia zo strany katolíckeho kňaza, ktorú odsúdila celá dedina.
V kategórii online magazínov získal prvú priečku za spracovanie originálnych a zaujímavých tém a ich profesionálne webové prevedenie, skvelú prácu so sociálnymi sieťami, funkčnosť a použiteľnosť stránky a oslovenie širokého publika magazín Gaudeo.sk z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Magazín získal zároveň stáž v TASR.
Cenu generálneho riaditeľa TASR za najtvorivejší žurnalistický počin získala Kristína Biela, šéfredaktorka časopisu Občas Nečas z Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre za to, že sa jej podarilo vybudovať funkčné a mienkotvorné médium, ktoré oslovuje širokú verejnosť, spracováva lokálne námety, nebojí sa citlivých tém, výrazne zvýšilo svoju úroveň v online prezentácii a má motiváciu neustále sa zlepšovať. Víťazka získava zároveň stáž v TASR.
Cenu Talent TASR a tiež stáž získava junior redaktorka Školského servisu TASR Kristína Garaiová. Svojimi príspevkami dotýkajúcimi sa politiky, spoločenského diania, či rozhovormi pravidelne pomáha vytvárať obsah webového portálu takmer od jeho vzniku.
Ceny stredoškolským časopisom za finančné vzdelávanie udelila aj Nadácia Slovenskej sporiteľne a špičkové stredoškolské časopisy ocenila aj Televízia Markíza. Ocenené však boli aj ďalšie desiatky jednotlivcov. O najvyššie pocty sa tento rok uchádzalo celkom 81 stredoškolských a osem vysokoškolských časopisov.
Ako pre TASR uviedla riaditeľka Krajskej knižnice Ľ. Štúra vo Zvolene Milota Torňošová, v kategórii novinárske príspevky zaslalo do súťaže ešte 49 stredoškolákov celkom 124 prác a 20 vysokoškolákov 79 prác.
Súťaž podporuje a rozvíja novinárske nadanie študentov stredných a vysokých škôl. Umožňuje im prezentovať školské časopisy a novinárske príspevky, napomáha k rozširovaniu poznatkov súťažiacich o žurnalistike a žurnalistických žánroch. "Súťaž má medzi študentmi veľkú popularitu, aj v tomto roku sa na jej vyhodnotení zúčastnilo okolo 230 študentov a hostí," pripomenula riaditeľka.
V rámci programu sa uskutočnili aj tradičné rozhovory o písanej žurnalistike, tlačové besedy s osobnosťami novinárskeho sveta a spoločenského života.
Vyhlasovateľmi súťaže sú Banskobystrický samosprávny kraj - KKĽŠ Zvolen, Televízia Markíza - Nadácia televízie Markíza a Nadácia Slovenskej sporiteľne.

Copyright © TASR 2016

Zomrela Michelle McNamara

Zomrela Michelle McNamara

Vo veku 46 rokov zomrela americká autorka detektívok Michelle McNamara. Manželka známeho stand-up komika a herca Pattona Oswalta skonala vo svojom dome v Los Angeles. Smutnú správu potvrdil aj Oswaltov hovorca. Podľa slov Kevina McLaughlina z Main Stage Public Relations spisovateľka naposledy vydýchla v spánku vo štvrtok večer. Dôvod jej smrti neuviedol, no dodal, že nečakaný odchod McNamary bol úplným šokom pre jej rodinu a priateľov, ktorí ju vrúcne milovali.
Michelle Eileen McNamara sa narodila v roku 1969 v americkom štáte Illinois. Študovala na Univerzite Notre Dame, no magisterský titul v odbore tvorivého písania získala na Minnesotskej univerzite. Preslávila sa založením webovej stránky True Crime Diary. "Chcela som sa viac zapojiť do prípadov, ktoré podnietili moju zvedavosť," vyjadrila sa o webstránke v roku 2007. Pozornosť na nej venovala najmä menej známym kriminálnym prípadom, ktoré chcela priblížiť verejnosti. Za Oswalta, známeho vďaka účinkovaniu v televíznom seriáli Agenti S.H.I.E.L.D (2013) či komédii Starsky a Hutch (2014), sa vydala v roku 2005. Zanechala po sebe 7-ročnú dcéru Alice.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Najim Laachraoui, jeden z dvoch samovražedných atentátnikov z bruselského letiska Zaventem, bol identifikovaný francúzskymi novinármi, ktorí boli rukojemníkmi Islamského štátu v Sýrii, ako jeden zo strážcov, ktorí och väznili v období rokov 2013 a 2014.
Džihádistu Laachraouiho, ktorý sa presne pred mesiacom, 22. marca, vyhodil do vzduchu na letisku Zaventem, štyria francúzski novinári rozpoznali ako svojho bývalého strážcu, uviedla dnes belgická televízna stanica RTBF na svojom internetovom spravodajskom serveri.
Francúzski novinári Didier Francois, Pierre Torres, Edouard Elias a Nicolas Hénin sa počas pôsobenia v Sýrii dostali v rokoch 2013 a 2014 do zajatia džihádistických bojovníkov. Po prepustení na slobodu tvrdili, že jeden z dvoch strážcov mal prezývku abú Idrís.
Héninova právnička Marie-Laure Ingoufová medzitým potvrdila, že jej klient už identifikoval abú Idrísa ako Laachraouiho, jedného z útočníkov na letisku Zaventem. Túto správu uviedli aj francúzske noviny Journal du dimanche a Le Parisien.
RTBF v tejto súvislosti upozornila, že ďalším zo strážcov francúzskych novinárov počas ich núteného pobytu v Sýrii bol Mehdi Nemmouche. Ide o atentátnika, ktorý 24. mája 2014 zaútočil samopalom typu kalašnikov na Židovské múzeum v Bruseli, pričom prišli o život štyri osoby.

Nemecká spolková kancelárka Angela Merkelová pripustila včera v Berlíne pochybenie v kauze satirika Jana Böhmermanna.
Stalo sa tak presne týždeň po tom, ako jej vládny kabinet v Berlíne vyhovel Turecku a umožnil trestné stíhanie spomínaného satirika v súvislosti s posmešnou básňou, ktorú Ankara vníma ako urážku hlavy štátu, tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana, a celého tureckého národa.
Merkelová by na tomto rozhodnutí vlády nič nemenila a považuje ho i naďalej za správne, hnevá sa však na seba, že už skôr označila inkriminovanú báseň za "úmyselne urážlivú". To vyvolalo dojem, že "jej osobné hodnotenie" má v tejto súvislosti váhu, poznamenala a dodala, že spätne to vníma ako chybu. Jej výrok vyvolal dojem, že "sloboda prejavu už nie je dôležitá, sloboda tlače už nie je dôležitá".
Nemecká kancelárka však dnes podčiarkla, že tieto základné práva sú pre ňu dôležité a riadi sa nimi pri všetkých rozhovoroch.
Odznelo to v predvečer jej pracovnej návštevy Turecka, ktorú absolvuje v sobotu.
Merkelová sa už pred týždňom vyjadrila, že by sa paragraf č. 103 nemeckého trestného zákonníka o urážaní hláv iných štátov mal zrušiť ešte v tomto volebnom období.
Uvedený paragraf je právnou bázou pre podnet samotného tureckého prezidenta Erdogana, ktorý požaduje od nemeckej justície umelcovo stíhanie. Paragraf 103 ukladá za urážku hlavy inej krajiny trest do troch rokov väzenia alebo finančný trest, za ohováranie takejto osobnosti dokonca päťročný trest väzenia.
Podľa Merkelovej skoršieho vyjadrenia nie je v právnom štáte vecou vlády, ale orgánov prokuratúry a súdov zvážiť ochranu osobnosti a iné aspekty na jednej strane a slobodu tlače a umenia na strane druhej. Posledné slovo by preto v Nemecku nemala mať vláda, ale justícia, vyplynulo z jej slov.
Böhmermannovu báseň, ktorá zaznela 31. marca vo vysielaní televízie ZDF, turecká vláda označila za neprijateľnú a vyzvala na potrestanie umelca za urážku hlavy štátu. Satirik totiž hovoril o Erdoganovi ako o "profesionálnom idiotovi" či osobe uchyľujúcej sa k pohlavnému styku so zvieratami. Uvedená báseň vyvolala diplomatickú roztržku medzi Nemeckom a Tureckom a podľa vyjadrenia tureckého vicepremiéra Numana Kurtulmuša neuráža len samotného Erdogana, ale všetkých 78 miliónov Turkov.
"Toto je dôvod, prečo my ako Turecká republika chceme, aby bol tento nehanebník bezodkladne potrestaný podľa nemeckého práva za urážanie prezidenta," povedal v reakcii Kurtulmaš. Böhmermannovo konanie označil za "vážny zločin proti ľudskosti", trval však na tom, že Turecko "vôbec nechce vyvíjať politický nátlak" na Nemecko.
Predstavitelia opozičných nemeckých strán kritizovali už pred samotným rozhodnutím z 15. apríla spolkovú vládu za priveľkú ústupčivosť Turecku a závislosť od Ankary v súvislosti s migračnou krízou. Dokonca i ministri za koaličnú Sociálnodemokratickú stranu Nemecka (SPD) hlasovali proti predmetnému postupu.
Predseda tureckej komunity v Nemecku Gökay Sofuoglu rozhodnutie vlády v Berlíne kritizoval. "Považujem toto rozhodnutie za nesprávne," uviedol a dodal, že by bolo postačovalo ponechať posúdenie kauzy na základe podnetu na trestné stíhanie, ktoré turecký prezident podal separátne v Mainzi ako súkromná osoba.
Aj prieskum verejnej mienky inštitútu YouGov naznačil, že 54 percent oslovených nemeckých občanov bolo proti vyšetrovaniu prokuratúry v tomto prípade a považovalo ho za úplne neprimerané. Iba šesť percent respondentov reprezentatívneho prieskumu sa vyjadrilo opačne.

Copyright © TASR 2016

TO JE TV!

TO JE TV!


22. 4. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Nového spoločníka alebo spoločníčku, ktorá bude sprevádzať Doktora v pripravovanej sezóne britského seriálu Doctor Who (2005), u nás známeho aj pod názvom Pán času, predstavia už v sobotu 23. apríla. Informovala o tom Britská vysielacia spoločnosť (BBC). Stane sa tak po tom, ako vlani v septembri ohlásila odchod zo seriálu Jenna Coleman, ktorá od roku 2012 ako Clara Oswald robila spoločnosť jedenástemu a dvanástemu Doktorovi. Predstaviteľ alebo predstaviteľka novej postavy sa ukáže počas prestávky semifinálového futbalového zápasu FA Cupu na televíznej stanici BBC One.
Nový spoločník alebo spoločníčka sa pridá k dvanástemu Doktorovi, ktorého stvárňuje škótsky herec Peter Capaldi, v pripravovanej desiatej sezóne seriálu. Tá by sa mala dostať na televízne obrazovky v priebehu budúceho roka, pričom pre doterajšieho hlavného tvorcu Stevena Moffata bude posledná. Kultový projekt po ňom prevezme Chris Chibnall, ktorý vytvoril seriál Broadchurch (2013).
Hlavnou postavou sci-fi série Doctor Who je excentrický humanoidný mimozemšťan, ktorý si hovorí Doktor a cestuje priestorom i časom v lodi zvanej TARDIS. Tá zvonku vyzerá ako stará modrá policajná búdka, ale vnútri je obrovská. Na cestách sa k nemu často pridávajú rôzni ľudia alebo ďalší mimozemšťania a spoločne zachraňujú Zem i vesmír. Seriál vysielali najprv v rokoch 1963 až 1989, no celosvetový fenomén sa z neho stal až po štarte modernej verzie v roku 2005. Doktora hral vtedy už deviaty herec Christopher Eccleston. Zmeny hercov tvorcovia vysvetlili tým, že Doktor sa s každým úmrtím regeneruje do nového tela.

Populárny fantasy seriál Hra o tróny (2011) bude pokračovať siedmou sezónou. Vo štvrtok o tom informovali zástupcovia televízie HBO, ktorá 24. apríla premiérovo odvysiela už šiestu sériu inšpirovanú knižnou ságou Georgea R. R. Martina. Koľko epizód bude mať pripravované pokračovanie, však neprezradili.
Ako informoval magazín The Hollywood Reporter, siedma séria by mohla byť predposlednou z populárneho projektu, pričom by spolu s finálnou ôsmou sezónou mali mať menej častí. Túto informáciu však zatiaľ žiaden oficiálny zdroj nepotvrdil.
Príbeh Hry o tróny sa odohráva vo fiktívnom svete Siedmich kráľovstiev na kontinentoch Západozem a Essos, kde v období podobnom stredoveku bojuje o Železný trón niekoľko urodzených rodín. Blíži sa však zima, ktorá môže trvať dlhé roky. Dej sa začína v čase, keď sa za slabo stráženou severnou Stenou aktivizuje armáda nekorunovaného kráľa Mancea Raydera a tiež desiví Bieli chodci. Za morom zas krásna Daenerys Targaryen túži po tróne, ktorý jej rodine patril dlhé roky, a na dosiahnutie svojho cieľa má nebezpečnú zbraň - tri draky. Hoci predlohou seriálu je knižná séria Pieseň ľadu a ohňa Georgea R. R. Martina, od piatej sezóny sa seriál uberá vlastnou cestou. Tvorcovia už totiž použili všetok materiál z doteraz vydaných kníh. Martin v súčasnosti pracuje na šiestej knihe z plánovaných siedmich.

Kanadsko-americká herečka Pamela Anderson sa predstaví vo filme Baywatch inšpirovanom rovnomenným seriálom, u nás známym aj ako Pobrežná hliadka, z rokov 1989 až 2001. Prostredníctvom služby Instagram o tom informoval Dwayne Johnson, ktorý v pripravovanej snímke stvárni plavčíka Mitcha Buchannona. "Predstavila svetu CJ Parkerovú a pre najúspešnejšiu televíznu šou všetkých čias sa stala jednou z najikonickejších postáv generácie," napísal 43-ročný herec dodávajúc, že bez 48-ročnej rodáčky z Ladysmithu by film nevznikol.
Novinku začali nakrúcať 22. februára pod vedením režiséra Setha Gordona. Okrem Johnsona sa v nej ukážu aj Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra, Kelly Rohrbach alebo Hannibal Buress. Anderson je druhá z pôvodného obsadenia seriálu, ktorá sa v dlho očakávanej snímke predstaví. Okrem nej si vo filme zahrá aj prvý predstaviteľ Mitcha Buchannona - David Hasselhoff. Baywatch plánujú uviesť do kín na budúci rok.
Pamela Anderson si okrem spomínanej Pobrežnej hliadky zahrala aj v seriáli V.I.P. - Agentúra Vallery Ironsovej (1998 - 2002) či v snímkach ako Scary Movie 3 (2003) alebo Superhrdina (2008).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

           VÝROKY TÝŽDŇA


 


„ Správy o údajných offshorových účtoch svetových osobností sú provokáciou, a nemecký denník Süddeutsche Zeitung je prepojený s americkou bankou Goldman Sachs. Za celou kauzou stoja americkí predstavitelia.“
Vladimir Putin

,,Zlo nie je Kotleba, jeho pätnásť hnedých mužíkov v parlamente. Čím nám ublížia?"
Igor Matovič

„Prezident tu byl v kraji. Vybrali mu Chyši, protože tu máme krásný zámek. Vyzdvihl mě. Jinak Chyši vůbec neznal. Ještě pomluvil cestu z karlovarské, protože mu říkali, že superb, který má, nikdy nedrcá, a že se přesvědčil, že tady drcal Přivítali jsme ho na radnici, sedělo tam zastupitelstvo, hejtman a asi jeho mluvčí. Chtěli jsme si připít, ale nestihli jsme to. Prezident skleničku vypil dřív, než si stačili ťuknout. No, tak měl žízeň. Ale já to chápu. Pro mě to není nic nepochopitelného.“
Josef Váňa, žokej


RTVS RETRO

RTVS RETRO

RTVS zakúpila od britskej ITV GLOBAL ENTERTAINMENT licenčné práva ku starým seriálovým hitom ako Slečna Marplová, Dempsey a Makepeaceová, Sága rodu Forsythovcov, Rosemary & Thyme a tri série Sherlocka Holmesa za 70.110,- EUR.

21. 4. 2016

ZOMREL PRINCE

ZOMREL PRINCE

Americký popový spevák Prince zomrel dnes vo svojom dome na predmestí Minneapolisu vo veku 57 rokov. Príčina jeho smrti sa stále vyšetruje, informovala agentúra AP s odvolaním sa na jeho hovorkyňu.
      Podľa Yvette Noelovej-Schurerovej našli umelca mŕtveho v jeho dome v meste Chanhassen, juhozápadne od Minneapolisu. Sídlo zahŕňa aj rozsiahle nahrávacie štúdio Paisley Park, kde sú vystavené jeho mnohé ocenenia.
      Podľa webového portálu TMZ.com boli príčinou umelcovho úmrtia niekoľko týždňov trvajúce "príznaky podobné chrípke".
      Pred Paisley Parkom sa bezprostredne po prvých správach o spevákovom úmrtí zhromaždila menšia skupina fanúšikov.
      Prince, vlastným menom Prince Rogers Nelson, bol spevákom, skladateľom, multiinštrumentalistom a hudobným producentom. Uznanie si získal ako jeden z najinovatívnejších hudobníkov svojej generácie. Vo svojej tvorbe sa inšpiroval rozličnými vplyvmi - od Jamesa Browna cez The Beatles až po Jimiho Hendrixa.
      Medzi jeho najväčšie hity patria Purple Rain, Little Red Corvette, When Doves Cry, Diamonds and Pearls, 1999, Kiss, Raspberry Beret, I Wanna Be Your Lover, Cream, Black Sweat, The Most Beautiful Girl in the World či Musicology. V jeho piesňach sa snúbia prvky funku, R&B, rocku, popu a new wave.
      Účinkoval aj v niekoľkých filmoch, napríklad Purple Rain (1984), Under the Cherry Moon (1986) či Graffiti Bridge (1990).
      Rodák z Minneapolisu prerazil koncom 70. rokov a svoju popularitu sa mu podarilo zachovať aj v nasledujúcich desaťročiach. Na konte má takmer 40 štúdiových albumov, mnohé skladby skomponoval aj pre iných interpretov - známy je napríklad hit Manic Monday v podaní skupiny The Bangles, pieseň When You Were Mine, ktorú spieva Cyndi Lauperová, či skladba Nothing Compares 2 U, ktorú prevzala do svojho repertoáru Sinead O'Connorová.
      Princea v roku 2004 uviedli do Rockandrollovej siene slávy ako hudobného a spoločenského priekopníka. "Prepísal pravidlá; vytvoril syntézu čierneho funku a bieleho rocku, ktorá slúžila ako šablóna pre hudbu 80. rokov. Napísal tanečnú hudbu, ktorá rockuje, a rockovú hudbu s energickým funkovým základom. Od samého začiatku bol Prince so svojou hudbou androgýnny, vynaliezavý, provokatívny a príťažlivý," odznelo pri jeho uvádzaní do siene.
      Prince úzkostlivo bránil svoju umeleckú nezávislosť a často sa sporil s hudobnými vydavateľstvami o kontrolu nad svojou tvorbou a dokonca nad svojím menom. V 90. rokoch vystupoval aj pod pseudonymom Symbol či TAFKAP (The Artist Formerly Known as Prince; Umelec predtým známy ako Prince).
      Prince koncertoval a nahrával až takmer do svojej smrti, pričom za uplynulých 18 mesiacov vydal štyri albumy. V marci počas vystúpenia v New Yorku oznámil publiku, že pripravuje svoje pamäte. Kniha má mať názov The Beautiful Ones a očakáva sa, že bude vydaná na jeseň budúceho roka.


Copyright © TASR 2016

TASR NEWS

TASR NEWS

Hospodárenie Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) sa vlani skončilo so ziskom 303.076,33 eura. Jeho časť, 140.154,45 eura, sa zúčtuje s nevysporiadaným výsledkom hospodárenia minulých rokov. Zvyšných 162.921,88 eura prejde do rezervného fondu. Vyplýva to z Výročnej správy o činnosti a hospodárení TASR, ktorú dnes prerokovala a schválila Správna rada TASR.
      "Plusový hospodársky výsledok prispel k navýšeniu vlastných zdrojov krytia majetku, tým k zlepšeniu finančnej situácie TASR a jej schopnosti zabezpečiť v ďalšom období úlohy, ktoré jej vyplývajú zo zákona," konštatoval predseda Správnej rady TASR Vladimír Masár.
      Správna rada vzala tiež na vedomie konštatovanie nezávislého auditu. Účtovná uzávierka podľa neho poskytuje vo všetkých významných súvislostiach pravdivý a verný obraz finančnej situácie TASR k 31. decembru 2015 a výsledku jej hospodárenia za rok končiaci k uvedenému dátumu v súlade so zákonom o účtovníctve.
      Výročná správa uvádza, že TASR vlani vydala celkovo 276.351 správ, zvukov, fotografií a videí a zamestnávala 140 ľudí. "Napriek zložitosti výziev sme si splnili všetky úlohy zo zákona. Sme agentúrny líder, nič sa nám neodpúšťa. Musíme mať celistvé, rýchle a spoľahlivé správy," povedal generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník.    Rezník zdôraznil, že sa vlani darilo aj koncovým médiám TASR. Portál Teraz.sk navštívilo za minulý rok 11 miliónov návštevníkov. TASR tiež ukončila digitalizáciu a zverejnila viac ako 1,3 milióna objektov. "Pridali sme ďalšie weby. Portál Vtedy.sk sa venuje histórii, Tablet.TV je dnes rešpektovanou online televíznou značkou," dodal Rezník.
      Správna rada pozitívne ohodnotila činnosť tlačovej agentúry. Vníma ju ako pevný pilier verejnoprávnosti na Slovensku a odporúča manažmentu TASR, aby v nastúpenom trende pokračoval aj v ďalších obdobiach.


Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ukrajinský prezident Petro Porošenko svojím podpisom novelizovaného zákona o kinematografii zakázal uvádzať na Ukrajine všetky ruské filmy nakrútené po 1. januári 2014. Informovala o tom dnes agentúra AP.
V stredu podpísaný zákon súčasne zakazuje uvádzať na Ukrajine filmy produkované ruskými spoločnosťami alebo občanmi nakrútené po roku 1991, "ak oslavujú prácu vládnych úradov v Rusku".
Podľa AP však toto nariadenie u mnohých Ukrajincov vyvoláva obavy, že medzi zakázané budú zaradené aj obľúbené filmy z postsovietskych čias o agentoch tajných služieb či kriminálky.
AP pripomína, že ruská filmová produkcia a televízne seriály dlhé roky dominovali v ponuke televízií a kín na Ukrajine, kde je väčšina obyvateľstva bilingválna. Mnohé filmy a seriály ešte v nedávnej minulosti vznikali v ukrajinsko-ruskej koprodukcii.
Zákon, ktorý podpísal prezident, schválil ukrajinský parlament koncom marca. Na Ukrajine bolo dovtedy zakázaných už viac než 430 filmových snímok a televíznych seriálov z Ruska.
Ukrajinské ministerstvo kultúry pred časom zverejnilo aj čierny zoznam 83 ruských i zahraničných hercov, režisérov, spevákov a iných kultúrnych osobností, ktorých prítomnosť v krajine je nežiaduca, pretože "ohrozujú národnú bezpečnosť".
Na danom zozname sa nachádza francúzsky herec Gérard Depardieu, jeho americký kolega Steven Seagal, profesionálny boxer z USA Roy Jones Jr., ktorý má ruské občianstvo, frontman americkej rockovej skupiny Limp Bizkit Fred Durst, ruský oscarový režisér Nikita Michalkov či niekoľko spevákov z Ruskej federácie.
Ukrajinský rezort kultúry vytvoril tiež zoznam vyhovujúcich ruských umelcov, ktorým je Kyjev pripravený poskytnúť na území Ukrajiny maximálnu podporu.
Vzťahy medzi Ukrajinou a Ruskom sú v kríze od jari 2014, keď Moskva pripojila dovtedy Ukrajine patriaci Krymský polostrov k subjektom Ruskej federácie. Tomuto kroku predchádzalo kontroverzné referendum o pripojení Krymu k Rusku, ktorého výsledky Kyjev ani Západ neakceptovali.
Pripojenie Krymu k Rusku sa však stalo stimulom pre proruských separatistov na východe Ukrajiny, aby na území prevažne rusky hovoriacich oblastí Doneckej a Luhanskej vyhlásili nezávislé ľudové republiky.
V snahe potlačiť toto separatistické hnutie Kyjev v aprílu 2014 spustil tzv. protiteroristickú operáciu (ATO). Boje medzi vládnymi silami a separatistami si vyžiadali odvtedy už vyše 9000 obetí na životoch. Doterajšie snahy o urovnanie konfliktu v oblasti Donbasu zatiaľ neboli korunované úspechom, aj keď tam momentálne platí prímerie, ktoré obe strany v prevažnej miere dodržiavajú.

Európska komisia (EK) v stredu (20.4.) informovala spoločnosť Google o svojom predbežnom stanovisku, podľa ktorého táto firma v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ zneužíva svoje dominantné postavenie tým, že obmedzuje výrobcov zariadení a operátorov mobilných sietí využívajúcich systém Android.
Na oznámenie exekutívy EÚ spoločnosť Google reagovala oficiálnym stanoviskom, ktoré poskytla aj TASR.
„Android pomohol vytvoriť pozoruhodný a najmä udržateľný ekosystém, založený na open-source softvéri a otvorených inováciách. Budeme naďalej spolupracovať s Európskou komisiou, aby sme dokázali, že Android je dobrý pre hospodársku súťaž a dobrý pre spotrebiteľov,“ uviedol podpredseda spoločnosti Google Kent Walker v správe pre médiá.
Komisia vo svojom predbežnom stanovisku upozornila, že Google v oblasti mobilných zariadení vyvíjala stratégiu na udržanie a posilnenie svojho dominantného postavenia v oblasti všeobecného internetového vyhľadávania. Podľa komisie z uvedených praktík vyplýva, že sa vyhľadávač Google Search vopred inštaluje a nastavuje ako prednastavená alebo výhradná vyhľadávacia služba do väčšiny zariadení využívajúcich systém Android predávaných v Európe. Uvedené praktiky znemožňovali konkurenčným vyhľadávačom prístup na trh prostredníctvom konkurenčných mobilných vyhľadávačov a konkurenčných operačných systémov.
Okrem toho praktiky spoločnosti podľa názoru exekutívy EÚ poškodili aj spotrebiteľov tým, že potláčali hospodársku súťaž a obmedzovali inováciu v širšom segmente mobilných zariadení.
Obavy EK vo forme námietok boli adresované spoločnosti Google a jej materskej spoločnosti Alphabet.
Spoločnosť Google v reakcii na postoj EK dodala, že berie vážne obavy vyjadrené Bruselom, "ale sme tiež presvedčení, že náš obchodný model udržuje náklady výrobcov nízka a zaisťuje im vysokú pružnosť a spotrebiteľom dáva bezprecedentnú kontrolu nad svojimi mobilnými zariadeniami".

Copyright © TASR 2016

Od tretej vzájomnej konfrontácie filipínskeho profesionálneho boxera Mannyho Pacquiaa s Američanom Timothym Bradley sa pre chýbajúci fanúšikovský dopyt ani nedali očakávať vysoké čísla sledovanosti, no výsledný komerčný neúspech riadne zaskočil aj promotéra Boba Aruma zo spoločnosti Top Rank, ktorý zastrešoval súboj. Pre pripomenutie, 9. apríla v komplexe MGM Grand Garden Arena v nevadskom Las Vegas jednomyseľným výrokom rozhodcov vo svojom avizovanom poslednom vystúpení triumfoval Pacquiao.
"Bude to medzi 400 000 a 500 000, ale bližšie k nižšej hodnote," povedal Arum na margo počtu zakúpených priamych prenosov prostredníctvom domácich vysielacích práv pay-per-view na HBO. Iba na odmeny pre aktérov pritom išlo 24 miliónov amerických dolárov. "Áno, sme v strate. Nepoputuje to do našej výkladnej skrine. Vyrovnáme sa s tým, necítime sa však dobre. Určite uškodili Mannyho poznámky na adresu homosexuálov, ako aj odozva na zápas Mayweather - Pacquiao," priznal Arum na serveri ESPN.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO SÚ NOVINY!

TO SÚ NOVINY!
 

Stanovisko Generálnej prokuratúry SR ku kauze CT

Stanovisko Generálnej prokuratúry
SR ku kauze CT


Keďže bola verejnosť za uplynulé tri dni sústavne bezprecedentným a zavádzajúcim spôsobom v súvislosti s trestnou vecou nákupu CT prístroja pre nemocnicu v Piešťanoch informovaná, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky ako nezávislý štátny orgán sa rezolútne odmieta ďalej zúčastňovať na tendenčnej politickej a časti médií manipulatívnej kampani. Generálna prokuratúra SR, aby rozptýlila podozrenia o „zametaní kauzy CT v Piešťanoch pod koberec“, po anonymizácii rozhodnutia, ho dňa 18. 4. 2016 zverejnila na svojej webovej stránke. Napriek tomu, sa vybranými médiami a politikmi z neštandardných politických subjektov účelovo zamlčiavali a prekrúcali fakty. V snahe zachovať korektnosť a elementárnu úctu k faktom, si pre prehľadnosť tendenčne živenej témy, dovolí Generálna prokuratúra SR opätovne zosumarizovať fakty, ktoré považuje v tejto súvislosti za podstatné:
- V trestnej veci tzv. „piešťanského CT prístroja“ obvinení prostredníctvom právnych zástupcov využili právo na podanie podnetu na preskúmanie zákonnosti uznesenia vyšetrovateľky o vznesení obvinenia, ako i uznesenia prokurátora o zamietnutí sťažností.
- Po preskúmaní príslušného spisového materiálu dospel prvý námestník generálneho prokurátora k záveru, že napadnutými uzneseniami bol porušený zákon v neprospech obvinených, a preto rozhodol o zrušení napadnutých obvinení.
- Jedným z hlavných pochybení je nedostatočné ustálenie výšky hroziacej škody, a to vzhľadom na nepoužiteľnosť znaleckého posudku, ktorý je ako celok nepoužiteľný, a preto nie je možné ho dopĺňať. Navyše, medzi znalcami nebol ani jeden radiológ.
- Plánovaný nákup CT prístroja pre nemocnicu v Piešťanoch (2014) bol prístroj PHILIPS INGENUITY CORE 128 s ďalšími súvisiacimi službami a prácami.
- Znalci ho v posudku porovnávali s iným CT prístrojom (v Českej republike), ktorý nebol ponúkaný vo verejnom obstarávaní v roku 2012. V roku 2012 nebol spoločnosťou SIEMENS ponúkaný prístroj SOMATOM Definition AS+, ako je uvedené v znaleckom posudku, ale prístroj SOMATOM Definition AS. Prístroj SOMATOM Definition AS je 64 špirálový a SOMATOM Definition AS+ je 128 špirálový.
- Z uvedeného dôvodu nemožno prijať záver znaleckého posudku, že technické parametre prístroja vysúťaženého v roku 2012 a prístroja vysúťaženého v roku 2014 spĺňajú rovnaké funkčné vlastnosti a sú zhodné.
- Pokiaľ ide o porovnanie českého a slovenského trhu ohľadom CT prístrojov v znaleckom posudku, je potrebné prihliadať na skutočnosť, že v Českej republike je dvojnásobne väčší trh ako na Slovensku, že cena CT prístrojov sa odvíja od počtu ich predaja na danom trhu – v ČR sa ich predá viac, že cena CT prístrojov závisí aj od platieb z poisťovní, pretože každý štát má nastavené bodové hodnotenie za jednotlivé typy vyšetrení a cenu bodu, a že nie je možné porovnávať cenu prístroja s okamžitou platbou s cenou prístroja so štvorročným úverom.
- V znaleckom posudku sa uvádza, že „pre účely znaleckého posudku nie je iná možnosť, ako zrovnávať predaje v zahraničí, konkrétne v Českej republike, pretože v Slovenskej republike nie je čo porovnávať.“ Toto konštatovanie je nepravdivé. Minimálne od roku 2010 sú na Slovensku inštalované zariadenia s počtom špirál 128, či už značky SIEMENS alebo PHILIPS.
- V posudku je konštatovaný záver o nehospodárnosti a neefektívnosti nákupu. Ide o hodnotiaci úsudok, ktorý je neprípustný a presahuje rámec znaleckého dokazovania, pretože takéto hodnotenie prináleží výlučne súdu. Znalecký ústav sa tým zaoberá otázkou právneho charakteru, čo je zakázané § 145 ods.1, druhá veta Trestného poriadku.
Generálna prokuratúra Slovenskej republiky zároveň opätovne zdôrazňuje, že v tejto trestnej veci sa naďalej koná a je vedené trestné stíhanie. Uvedené rozhodnutie však nevylučuje, že po doplnení dokazovania a po odstránení pochybení, ktoré prvý námestník generálneho prokurátora svojím rozhodnutím vytkol, príde opätovne k vzneseniu obvinenia.
Záverom Generálna prokuratúra Slovenskej republiky vyjadruje poľutovanie nad snahou niektorých médií účelovo, tendenčne a bezprecedentným spôsobom zamlčovať fakty, ktoré Generálna prokuratúra SR ochotne poskytla a vyjadruje znepokojenie nad takýmto prístupom dotknutých médií, ktoré na dennej báze porušujú elementárne znaky svojho poslania – a to je objektívne informovať verejnosť. Je tiež prinajmenšom neštandardné, aby sa stále tí istí opoziční politici vyjadrovali k živým trestným veciam. Robiť vyšetrovanie prostredníctvom mediálnych výstupov, vnímame ako lacné a populistické vytĺkanie politického kapitálu. Chápeme, že je marketingovo príťažlivé robiť jednoduché heslovité vyhlásenia, ktorými sa politici stavajú do pozície vyšetrovateľa, prokurátora a sudcu, ale robia tak bez znalosti vyšetrovacieho spisu, stavu konania a sledujú len jeden cieľ: vytĺkať pre seba politický kapitál a naplniť svoje vízie smerujúce k ovládnutiu prokuratúry.
Generálna prokuratúra SR ako nezávislý štátny orgán bude naďalej postupovať v súlade so zákonmi a Ústavou SR. Keďže trestná vec „nákupu CT prístroja v piešťanskej nemocnici“ sa stala predmetom bezprecedentnej politickej a aj mediálnej kampane, Generálna prokuratúra bude v rámci poskytovania informácií postupovať v zmysle Trestného poriadku.“

Zomrel Guy Hamilton

Zomrel Guy Hamilton

Vo veku 93 rokov skonal anglický režisér Guy Hamilton, ktorý v 60. a 70. rokoch nakrútil štyri snímky o tajnom agentovi Jamesovi Bondovi. Filmár zomrel v stredu v nemocnici na španielskom ostrove Mallorca, kde žil.
Na správu o jeho úmrtí zareagoval herec Roger Moore, niekdajší predstaviteľ Jamesa Bonda, ktorý s Hamiltonom spolupracoval na snímkach Žiť a nechať zomrieť (1973) a Muž so zlatou zbraňou (1974). "Som neuveriteľne, neuveriteľne zarmútený zo správy, že úžasný režisér Guy Hamilton odišiel do nebeskej strižne. Rok 2016 je otrasný," napísal prostredníctvom sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter Moore. Hamilton nakrútil aj bondovky Goldfinger (1964) a Diamanty sú večné (1971) v hlavnej úlohe so Seanom Connerym.
Guy Hamilton sa narodil 16. septembra 1922 v Paríži. Vo filme začínal koncom 30. rokov v rôznych pomocných funkciách v ateliéroch Victorine v Nice, no krátko pred vypuknutím druhej svetovej vojny sa vrátil do Londýna. Počas vojny slúžil v britskom námorníctve, po jej skončení sa stal asistentom réžie, pričom spolupracoval najmä s filmárom Carolom Reedom. V roku 1952 nakrútil svoj prvý film s názvom Zvonár. Okrem spomínaných bondoviek ďalej režíroval snímky ako Príbeh zo zámku Colditz (1955), Pekelník (1959), Dvaja nepriatelia (1961), Pohreb v Berlíne (1966), Bitka o Britániu (1969), Oddiel 10 z Navarone (1978), Rozbité zrkadlo (1980), Zlo pod slnkom (1982) a S prepáčením (1989), ktorá bola jeho posledným filmom.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Najvyšší súd (NS) SR prichádza s vlastným internetovým justičným časopisom. Hovorca súdu Boris Urbančík pre agentúru SITA uviedol, že časopis DE IURE je určený pre sudcov a zamestnancov Najvyššieho súdu SR, zamestnancov nižších súdov, Ministerstvo spravodlivosti SR, prezidentskú kanceláriu, odbornú a laickú verejnosť ako aj novinárov. „S týmto formátom prichádzame, lebo chceme otvorenú komunikáciu s verejnosťou,“ dodal hovorca. Časopis bude obsahovať informácie o činnosti súdu, novelizovaných zákonoch či zaujímavých osobnostiach, ktoré na súde pôsobia. Dostupný je na internetovej stránke súdu.
Predsedníčka súdu Daniela Švecová v prvom úvodníku v časopise hovorí o tom, že by malo ísť o štvrťročník, ktorý by mal informovať o dôležitých skutočnostiach týkajúcich sa NS SR možno trochu iným spôsobom, ako bolo doteraz zvykom. Z vecného hľadiska bude časopis podľa Švecovej zameraný na poskytnutie rôznych analýz týkajúcich sa judikatúry NS, na odborné články a tiež na návrhy zákonov. Časopis by mal tiež náležite oboznamovať s európskou legislatívou a judikatúrou.
Ďalšími krokmi, ktoré by mali pomôcť pri komunikácii s verejnosťou, je využívanie sociálnej siete LinkedIn a postupná inovácia internetovej stránky, zdôraznil Urbančík.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ospravedlnenie Úradu špeciálnej prokuratúry

Ospravedlnenie
Úradu špeciálnej prokuratúry

"Dňa 11.4.2016 bola z Úradu špeciálnej prokuratúry poslaná redaktorovi týždenníka Plus 7 dní odpoveď, ktorú uverejnili dnes (21.4.2016) v 16. čísle v článku pod názvom Exministri za mreže?
Omylom bola odoslaná odpoveď na aktuálny stav inej trestnej veci týkajúcej sa tzv. nástenkového tendra.
V trestnej veci, ktorá sa týkala kalamitného stavu v Tichej a Kôprovej doline, je činný prokurátor Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky. Za túto neúmyselnú chybu sa týždenníku Plus 7 dní a jeho čitateľom ospravedlňujeme."

RADA RTVS

RADA RTVS

Rada RTVS na dnešnom zasadnutí zaujala stanovisko k výsledku hospodárenia RTVS v roku 2015 s osobitnou pozornosťou venovanou hospodáreniu RTVS s finančnými prostriedkami poskytnutými na základe zmluvy so štátom, ako aj k vyhodnoteniu plnenia programovej služby za rok 2015. V zmysle zákona o RTVS má manažment RTVS povinnosť predložiť výročnú správu na rokovanie Rady RTVS do 30. apríla. Výročnou správou za rok 2015 sa bude Rada RTVS zaoberať na svojom májovom zasadnutí. Následne ju do 31. mája predloží mediálnemu výboru NR SR.
      Z uvedeného materiálu vyplýva, že RTVS plní svoju činnosť v rámci dvoch televíznych (Jednotka a Dvojka) a deviatich rozhlasových programových služieb (Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio Devín, Rádio_FM, Rádio Patria, Radio Slovakia International, Rádio Klasika, Rádio Litera a Rádio Junior).
      Bežné výdavky v roku 2015 predstavovali sumu 106.212.231 eur, kapitálové výdavky čiastku 7.983.934 eur. Na základe zmluvy s Ministerstvom kultúry SR o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti, tzv. zmluvy so štátom bol príspevok na realizáciu pôvodných programov vo verejnom záujme v oblasti rozhlasového vysielania 3.300.000 eur, v oblasti televízneho vysielania 20.933.842 eur, na zabezpečenie vysielania do zahraničia 1.000.000 eur. 
      Na svojich zasadnutiach sa Rada RTVS venovala programovým otázkam systematicky, preto hodnotenie plnenia programových cieľov je vlastne sumarizáciou celoročného pohľadu rady na rozhlasové a televízne vysielanie RTVS. Premietli sa doň i viaceré výhrady a podnety, ktoré odzneli počas rokovaní v roku 2015. 
      "Manažment RTVS urobil v uplynulom roku všetko pre to, aby RTVS ako verejnoprávny vysielateľ mal dôstojné miesto na mediálnom trhu. Dovolím si tvrdiť, že sa mu to podarilo aj napriek tomu, koľko mal finančných prostriedkov. Keď sa vrátime pár rokov dozadu, RTVS bola niekde možno na chvoste, teraz je – dovolím si tvrdiť – lídrom a tým, kto v niektorých oblastiach určuje trendy na slovenskom mediálnom trhu," uviedol na zasadnutí k predloženému materiálu predseda rady Igor Gallo.


Copyright © TASR 2016



MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Európska komisia (EK) včera informovala Google o svojom predbežnom stanovisku, podľa ktorého spoločnosť v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ zneužíva svoje dominantné postavenie tým, že obmedzuje výrobcov zariadení a operátorov mobilných sietí využívajúcich systém Android.
Podľa predbežného stanoviska EK spoločnosť Google v oblasti mobilných zariadení vyvíjala stratégiu na udržanie a posilnenie svojho dominantného postavenia v oblasti všeobecného internetového vyhľadávania.
Komisia tvrdí, že z uvedených praktík vyplýva, že sa vyhľadávač Google Search vopred inštaluje a nastavuje ako prednastavená alebo výhradná vyhľadávacia služba do väčšiny zariadení využívajúcich systém Android predávaných v Európe. Po druhé, podľa EK uvedené praktiky znemožňovali konkurenčným vyhľadávačom prístup na trh prostredníctvom konkurenčných mobilných vyhľadávačov a konkurenčných operačných systémov.
Okrem toho praktiky spoločnosti podľa názoru exekutívy EÚ poškodili aj spotrebiteľov tým, že potláčali hospodársku súťaž a obmedzovali inováciu v širšom segmente mobilných zariadení.
Obavy EK vo forme námietok boli adresované spoločnosti Google a jej materskej spoločnosti Alphabet.
"Na základe doterajšieho vyšetrovania sa domnievame, že postup spoločnosti Google je v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ. Neumožňuje spotrebiteľom širší výber mobilných aplikácií a služieb a ďalším subjektom bráni v inovácii. Tieto pravidlá sa vzťahujú na všetky spoločnosti pôsobiace v Európe. Google má teraz príležitosť reagovať na obavy komisie," oznámila eurokomisárka zodpovedná za hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Podľa jej slov je konkurencieschopné odvetvie mobilného internetu pre spotrebiteľov a podniky v Európe čoraz dôležitejšie.
Komisia vo svojej správe upozornila, že smartfóny a tablety sa v súčasnosti podieľajú na viac než polovici celosvetovej internetovej prevádzky a očakáva sa, že tento podiel sa v budúcnosti ešte zvýši. Približne 80 % inteligentných mobilných zariadení v Európe a vo svete využíva Android, mobilný operačný systém vyvinutý spoločnosťou Google. Na využívanie mobilného operačného systému Android udeľuje spoločnosť Google výrobcom mobilných zariadení tretích strán povolenie.
Komisia začala ešte pred rokom, v apríli 2015, konanie vo veci postupu spoločnosti Google týkajúceho sa operačného systému Android a jeho aplikácií. Po roku vyšetrovania EK zastáva názor, že spoločnosť má dominantné postavenie na trhoch všeobecných služieb vyhľadávania na internete, operačných systémov pre inteligentné mobilné zariadenia, na ktoré sa vydávajú povolenia, a obchodov s aplikáciami pre mobilný operačný systém Android. Na všetkých týchto troch trhoch v Európskom hospodárskom priestore (EHP) má spoločnosť Google podiel vyšší než 90 percent.

O vážnom bezpečnostnom probléme na letisku Kolín nad Rýnom-Bonn informoval včera druhý program nemeckej verejnoprávnej televízie ZDF. Podľa tohto zdroja bol na internetovej stránke letiska od novembra 2015 verejne dostupný núdzový plán považovaný za dôverný dokument.
      Viac ako 230-stránkový materiál obsahuje podľa ZDF nielen postupy uplatňované počas prírodných katastrof alebo leteckých nešťastí, ale aj podrobné pokyny, ako postupovať v iných nebezpečných situáciách, ako sú teroristické útoky, bombové hrozby alebo rukojemnícke drámy. Nachádza sa v ňom i presný opis miest, na ktorých sa majú zhromažďovať cestujúci v núdzových situáciách.
      Prevádzkovateľ letiska, ktoré má civilnú i vojenskú časť, odstránil núdzový plán z webu v priebehu dneška po tom, čo sa na jeho obsah pýtali novinári z ZDF.
      Podľa jeho oficiálneho stanoviska bol verejnosti dostupný iba výňatok z detailného núdzového plánu známeho iba veľmi malému okruhu ľudí a ten obsahoval iba všeobecné informácie.
      Práve letisko Kolín nad Rýnom-Bonn sa spomínalo iba pred niekoľkými mesiacmi ako možný terč teroristického útoku džihádistov z Islamského štátu v Nemecku.
      

Copyright © TASR 2016

Anglický herec, producent, DJ a rapper Idris Elba sa predstaví v pripravovanom miniseriáli Guerrilla, ktorý sa bude odohrávať v 70. rokoch minulého storočia v Londýne. Dej sa bude zameriavať na dvojicu, ktorá oslobodí politického väzňa a vytvorí radikálnu podzemnú bunku s cieľom posilnenia vplyvu etnických menšín. Zatiaľ nie je známe, akú postavu 43-ročný Elba stvárni ako ani mená ostatných členov hereckého obsadenia. Seriál bude mať šesť epizód, pričom scenár väčšiny z nich napísal John Ridley. Ten bude aj režírovať prvé dva diely. Elba bude taktiež výkonným producentom novinky, ktorú začnú nakrúcať koncom leta v Londýne.
Idris Elba, celým menom Idrissa Akuna Elba, účinkoval v rokoch 2002 až 2004 v seriáli The Wire - Špina Baltimoru (2002 - 2008) a neskôr napríklad v televíznom projekte Luther (2010 - 2015), ktorý mu v roku 2012 vyniesol Zlatý glóbus. Okrem toho si zahral v snímkach Americký gangster (2007), RocknRolla (2008), Thor (2011), Prometheus (2012), Thor: Temný svet (2013), Ohnivý kruh (2013), Mandela: Long Walk to Freedom (2013), Avengers 2: Vek Ultrona (2015) či Beasts of No Nation (2015).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

REKTOR DE IURE

REKTOR DE IURE

20. 4. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Turecké úrady zakázali dnes ruskému novinárovi Turalovi Kerimovovi, šéfredaktorovi tureckej pobočky štátnej agentúry Sputnik, vstup na územie krajiny. Informovala o tom agentúra RIA Novosti.
Podľa nej turecká strana zákaz vstupu Kerimovovi nijako nezdôvodnila. Novinár, ktorý na letisko v Istanbule pricestoval dnes krátko po polnoci, je stále v kontrolnej zóne na letisku a čaká na deportáciu.
V rozhovore pre RIA Novosti ruský novinár vysvetlil, že po prílete do Istanbulu sa na letisku po pasovej kontrole podrobil aj kontrole osobnej, po ktorej mu turecké úrady zhabali pas a vydali doklad o zákaze vstupu na územie Turecka.
Dodal, že zákaz vstupu nie je v tomto dokumente nijako zdôvodnený. Turecké úrady Kerimovovi okrem toho zadržali aj novinársku akreditáciu a povolenie na pobyt. Vyzvali ho, aby sa najbližším lietadlom vrátil do Ruska.
Turecké bezpečnostné orgány podľa RIA Novosti odmietli situáciu komentovať s tým, že je to v kompetencii bezpečnostných služieb na Atatürkovom letisku a odporučili obrátiť sa na ne. Na samotnom letisku sa však kategoricky odmietli k prípadu vyjadriť.
RIA Novosti uviedla, že s novinárom sa medzičasom stretol predstaviteľ ruského generálneho konzulátu v Istanbule. Podľa konzula Kerimovovo meno bolo na zozname osôb, ktorým je do Turecka zakázaný vstup. Tento zoznam však nevydáva ochranka letiska, ako zdôraznil.
Zväz novinárov Ruska označil Kerimovovu deportáciu z Turecku a od minulého týždňa trvajúce úradné zablokovanie webovej stránky Sputnika za hrubé porušenie medzinárodných noriem zo strany tureckých orgánov.
Poslankyňa ruskej Rady federácie, hornej komory parlamentu, Ľudmila Bokovová v reakcii na ďalší incident Ruska s Tureckom vyhlásila, že medzinárodné spoločenstvo by malo na deportáciu ruského novinára okamžite reagovať, pretože ide o "cenzúru a porušenie práva na slobodu prejavu".
Prístup internetových používateľov v Turecku k stránkam ruskej štátnej tlačovej agentúry Sputnik je naďalej zablokovaný. Redakcia napriek tomu pokračuje v práci a svoje spravodajstvo v turečtine zverejňuje na svojich kontách na sociálnych sieťach Facebook a Twitter.

Copyright © TASR 2016

TO JE TV!

TO JE TV!

2016 World Press Freedom Index

2016 World Press Freedom Index

Organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) dnes zverejnila svoju výročnú správu, v ktorej konštatuje, že sloboda médií vlani zaznamenala hlboký a znepokojujúci úpadok, ktorý spôsobuje tlak vlád a podnikateľského prostredia, a to v celosvetovom i regionálnom meradle.
Generálny tajomník RSF Christophe Deloire dnes vo vysielaní rozhlasovej stanice France Info spresnil, že sloboda tlače zaznamenáva "sústavný a mimoriadne hlboký úpadok, čo je z istého pohľadu mimoriadne znepokojujúce".
Ako informovala agentúra AP, v Paríži sídliaca organizácia vo svojej správe konštatuje, že mnohí svetoví lídri si vypestovali voči žurnalistike "paranoidný" postoj a vyvíjajú tlak na médiá. Médiá, ktoré sú v súkromnom vlastníctve, zasa čoraz viac zastupujú korporátne záujmy.
RSF tiež upozorňuje, že predstavitelia vedenia mnohých štátov sa obávajú verejnej diskusie. Deloire vysvetlil, že "v súčasnosti, keď je vďaka moderným technológiám čoraz ľahšie osloviť verejnosť priamo, sa stupňuje násilie voči všetkým, ktorí predstavujú alebo sprostredkúvajú nezávislé informácie".
"Vstupujeme do novej éry propagandy, kde nové technológie umožňujú za nízku cenu zverejniť svoje vlastné posolstvo alebo informáciu podľa svojho želania. (V tejto situácii) sú novinári tými, kto bráni točiť sa v tomto kruhu," vyhlásil Deloire.
Atmosféra strachu vedie k rastúcej averzii k diskusii a pluralite, upozornil Deloire. "Žurnalistika hodná svojho mena sa musí chrániť pred nárastom propagandy a obsahom na objednávku alebo sponzorovaným záujmovými skupinami," uviedol.
Zo správy RSF vyplýva, že Európa ako celok má najslobodnejšie médiá. Niektorým krajinám, ako napríklad Poľsku, sa však výrazne znížil ich index v rebríčku slobody tlače kvôli sprísnenej vládnej kontrole médií.
"Je tu akýsi olovený plášť, ktorý sa spúšťa na celý svet. Nenávisť k diskusii a pluralite silnie, (silnie) aj umlčiavanie médií v mnohých krajinách. (Ak sa to deje) v despotických štátoch vedených diktátorom, nikoho to neprekvapí, ale niekedy ide aj o demokratické štáty," dodal Deloire a podotkol, že Poľsko v rebríčku tento rok kleslo o 26 miest. "Zásluhu" na tom majú zákony prijaté s cieľom "ovládnuť, kontrolovať verejnoprávne médiá" s možnosťou odvolávať a vymenúvať vedenie audiovizuálnych rád.
RSF vo svojej správe poukazujú aj na Maďarsko, kde sa vláda tiež snažila presadiť reštrikcie v oblasti slobody tlače.
RSF upozorňuje, že mnohé štáty Európy v rámci snáh bojovať proti špionáži a terorizmu prijali zákony, ktoré umožňujú sledovať aktivity v kyberpriestore. Došlo aj k nárastu prípadov konfliktu záujmov i nátlaku úradov na verejné, a niekedy i súkromné, médiá.
Novinári na Blízkom východe a v Afrike sa stávajú obeťami terorizmu, ozbrojených konfliktov a zastrašovania úradmi, uvádza sa v správe.
V Latinskej Amerike novinárov zasa ohrozuje organizovaný zločin, sú vystavení násiliu i korupcii.
Správa RSF konštatuje, že sloboda tlače zaznamenala vlani úpadok v celosvetovom meradle, ale obzvlášť na americkom kontinente, ktorý dokonca v rebríčku prvýkrát predbehol Afriku. Pokiaľ ide o Spojené štáty, novinári tam čelia najmä kontrole v internetovom priestore.
Pokles v oblasti slobody tlače RSF pozoruje aj vo východoázijských demokraciách, ako sú Japonsko či Južná Kórea. V Číne represie komunistickej strany zaznamenali nový vrchol, konštatuje sa v správe RSF.
V postsovietskom priestore sloboda tlače upadá kontinuálne, pričom mnohé krajiny nasledujú príklad Ruska, kde vládni kritici čelia prenasledovaniu. Výnimkou je Ukrajina, kde bol zaznamenaný pozitívny vývoj aj vďaka zmierneniu ozbrojeného konfliktu na východe štátu a viacerým reformám, aj keď mnohé problémy zostávajú, uviedla správa RSF.
Spomínaný index posudzuje mieru plurality médií, ich nezávislosti, právny rámec a bezpečnosť práce novinárov v 180 krajinách sveta. Vytvára sa na základe spracovania odpovedí z dotazníkov expertov z celého sveta, ako aj kvantitatívnych údajov o zneužívaní novinárov alebo násilnostiach, ktorých bývajú terčom.

Copyright © TASR 2016

Zomrela Ronit Elkabecová

Zomrela Ronit Elkabecová


Izraelská filmová režisérka a herečka Ronit Elkabecová zomrela v utorok vo veku 51 rokov. Oznámil to denník The Guardian, podľa ktorého bolo príčinou jej úmrtia rakovinové ochorenie.
Elkabecovej vyniesla jej práca uznanie doma v Izraeli aj vo Francúzsku, kde takisto pôsobila. Vo filmovom priemysle sa začala uplatňovať v roku 1990 po niekoľkých rokoch modelingu, režisérsky debutovala v roku 2004.
Počas svojej kariéry získala táto Izraelčanka marockého pôvodu tri Ofirove ceny, najvýznamnejšie izraelské filmárske ocenenie. Jej filmy boli prezentované na prestížnych festivaloch, ako napríklad vo francúzskom Cannes.
Jej posledný režisérsky počin s názvom "Viviane sa chce rozviesť" z roku 2014 bol nominovaný na Zlatý glóbus. Bývalý izraelský prezident Šimon Peres označil Elkabecovú za "kultúrnu vyslankyňu" židovského štátu.
Umelkyňa po sebe zanechala manžela, s ktorým sa zosobášila v roku 2010, a štvorročné dvojčatá-chlapcov. Podľa denníka Haarec bude telo zosnulej dnes vystavené v telavivskom filmovom inštitúte. Jej pohreb sa bude konať v skorých popoludňajších hodinách.

Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Herečka Stana Katic odchádza zo seriálu Vtierka Castle (2009), v ktorom stvárňuje Kate Beckett. Okrem 37-ročnej rodáčky z Kanady v televíznom projekte končí aj Tamala Jones, predstaviteľka Lanie Parish. Informácie potvrdili zástupcovia televíznej spoločnosti ABC, ktorí však zatiaľ nepotvrdili, či vznikne deviata sezóna projektu.
"Kate Beckett je obľúbenou postavou v seriáli Vtierka Castle už osem rokov. Sme veľmi vďační za talent a odhodlanie, ktorými Stana Katic prispela a dúfame, že náš vzťah bude pokračovať," uviedli zástupcovia ABC a poďakovali sa tiež za účinkovanie spomínanej 41-ročnej Jones. "Som veľmi vďačná ABC za príležitosť byť súčasťou tejto obľúbenej šou. Ďakujem aj fanúšikom," vyjadrila sa Katic pre portál Deadline.com.
Stana Katic sa narodila v Hamiltone v kanadskom Ontariu, no jej rodičia pochádzajú z bývalej Juhoslávie. Známa je najmä vďaka spomínanému televíznemu hitu Vtierka Castle. V roku 2006 sa objavila v seriáli 24 (2001 - 2010) a o rok neskôr aj v projekte Hrdinovia (2006 - 2010). Okrem toho si zahrala vo filmoch ako Bojovník (2005), Quantum of Solace (2008), Chladnokrvný zabijak (2008), Flynn Carsen: Kliatba Judášovho kalicha (2008), Big Sur (2013) alebo CBGB (2013).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Britský spisovateľ a novinár Douglas Murray oznámil v pondelok otvorenie súťaže v urážlivej poézii tematicky zameranej na osobu tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Informoval o tom dnes turecký denník Hürriyet.
Súťažné práce možno posielať do 23. júna, keď bude oznámené meno víťaza. Murray však už vopred avizoval, že laureát nemôže rátať so žiadnou cenou, keďže pre takúto súťaž sa mu sotva podarí nájsť sponzora.
Murray, ktorý píše pre Spectator Magazine, zaslal báseň do súťaže ako prvý. Nazval ju rovnomenne ako vypísanú súťaž, ktorá je reakciou na prebiehajúci spor v Nemecku.
Správa o básnickej súťaži sa totiž objavila v čase, keď Nemecko zažíva ostrú polemiku o slobode slova, ktorá súvisí s prípadom satirika Jana Böhmermanna. Ten 31. marca vo vysielaní ZDF predniesol posmešnú báseň, ktorú Ankara vníma ako urážku hlavy štátu, tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana, a celého tureckého národa.
Erdogan podal 12. apríla na Böhmermanna žalobu. O tri dni neskôr kancelárka Angela Merkelová informovala, že nemecká vláda vyhovela Turecku a umožní trestné stíhanie satirika. Umelec bude súdený podľa paragrafu č. 103 nemeckého trestného zákonníka o urážaní hláv iných štátov.
Uvedený paragraf je právnou bázou pre podnet samotného tureckého prezidenta, ktorý požaduje od nemeckej justície umelcovo stíhanie. Paragraf 103 ukladá za urážku hlavy inej krajiny trest do troch rokov väzenia alebo finančný trest, za ohováranie takejto osobnosti dokonca päťročný trest väzenia.
Medzičasom Böhmermann prostredníctvom svojej stránky na Facebooku oznámil, že pozastavuje svoju televíznu šou.4

Turecko neumožnilo včera spravodajcovi prvého programu nemeckej verejnoprávnej televízie ARD Volkerovi Schwenckovi vstup na územie krajiny.
      Podľa informácií SWR, na ktoré sa odvoláva tlačová agentúra DPA, zastavili šéfa televízneho štúdia ARD v egyptskej Káhire, ktorý chcel nakrútiť reportáž o utečencoch v turecko-sýrskom pohraničí, orgány na letisku v Istanbule po tom, ako pricestoval z egyptskej metropoly.
      Turecká tlačová agentúra popoludní informovala o novinárovom vyhostení z krajiny. Podľa samotného Schwencka mu žiadne dôvody tohto postupu neoznámili.
      Nemecké ministerstvo zahraničných vecí v Berlíne potvrdilo, že vie o vyhostení nemeckého občana, ktorého meno ani profesiu neuviedlo, a súčasne informovalo, že s ním boli v kontakte tak centrála diplomacie z nemeckej metropoly, ako aj pracovníci miestneho nemeckého generálneho konzulátu.
      Nemecká tlačová agentúra pripomína, že Schwenck v minulosti informoval často zo severu Sýrie ovládaného povstalcami, kam novinári obvykle cestovali cez turecké územie. Turecko takéto cesty dlho trpelo alebo dokonca povoľovalo. Medzičasom ich však hodnotí ako ilegálne prekročenie štátnej hranice a v uplynulých mesiacoch už viacerým žurnalistom odmietlo v tejto súvislosti umožniť vstup na svoje územie alebo ich dokonca vyhostilo pre ich ilegálne prekročenie.


 Generálna prokuratúra Ruskom okupovaného Krymu  oznámila, že bezpečnostné služby žiadajú, aby boli vznesené obvinenia proti krymskému novinárovi za rozvracanie územnej celistvosti Ruska.
      Krátko po anektovaní Krymského polostrova Ruskom od Ukrajiny v marci 2014 schválil parlament v Moskve zákon, podľa ktorého je spochybňovanie územnej celistvosti Ruska - čo zároveň znamená aj nesúhlas s obsadením polostrova - trestným činom.
      Generálna prokuratúra v oznámení uviedla, že ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB) nalieha, aby boli vznesené obvinenia proti neidentifikovanému novinárovi za správy, v ktorých "vyzýval, alebo vyzývala, na izolovanie polostrova". Môže sa z toho stať prvý prípad trestného stíhania za kritiku okupácie Krymu, napísala dnes tlačová agentúra AP.
      Nezávislé médiá sú na Kryme od anexie v podstate zakázané a malý počet novinárov, ktorí pracujú pre pobočky nezávislých médií, používa pseudonym, aby utajil svoju totožnosť.


Americká online video služba Netflix zvýšila v 1. kvartáli zisk aj tržby. Informovali o tom agentúry DPA a RTTNews.
      Zisk spoločnosti v prvých troch mesiacoch tohto roka vzrástol na 27,7 milióna USD (24,42 milióna eur) alebo 6 centov na akciu z 23,7 milióna alebo 5 centov na akciu v rovnakom období vlani. Analytici v priemere počítali so ziskom vo výške 3 centy na akciu.
      Tržby stúpli na 1,96 miliardy USD z 1,57 miliardy USD, pričom analytici očakávali 1,97 miliardy USD.
      Netflix v uplynulom štvrťroku získal po celom svete 6,74 milióna nových predplatiteľov a ich celkový počet sa zvýšil na 81,5 milióna. Počet predplatiteľov v USA vzrástol o 2,23 milióna a v zahraniční o 4,51 milióna.
     


Copyright © TASR 2016


19. 4. 2016

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Občania Slovenskej republiky majú v závislosti od lokality na výber z viacero možností, ako si zabezpečiť príjem televíznych programov. Ku koncu roku 2015 malo televízny príjem na základe zmluvy s poskytovateľom služby cca 1,85 milióna užívateľov. Najviac - cca milión televíznych divákov prijímalo TV programy prostredníctvom podmieneného prístupu k satelitnému televíznemu a rozhlasovému vysielaniu (DVB-S) na základe zmluvy uzavretej s poskytovateľom služby. Diváci mali na výber päť satelitných platforiem. Druhý najpopulárnejší spôsob plateného príjmu bol káblový distribučný systém (tzv. „káblová televízia“). Káblové distribučné systémy vykázali v rovnakom čase 440 tis. aktívnych prípojok, z toho 213 tis. bolo využívaných pre služby digitálneho TV vysielania (DVB-C). Tretí najpopulárnejší spôsob bol prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete v IP protokole (IPTV), kde bolo v danom čase aktívnych 283 tis. prípojok. Vyplýva to z údajov, ktoré operátori poskytli Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ). Občania majú možnosť prijímať televízne programy, okrem už spomenutých možností, aj prostredníctvom mikrovlnného distribučného systému (MMDS alebo MVDS), mobilnej komunikačnej siete a bezplatného alebo plateného digitálneho terestriálneho vysielania (DVB-T).