24. 1. 2009
Zomrel Tibor Donoval
SLOVAK RADIO NEWS
Ako pre médiá uviedla generálna riaditeľka verejnoprávneho rozhlasu Miloslava Zemková, mimosúdnou dohodou boli "všetky súdne spory medzi SRo a Lawyer Partners ukončené". Dokončia sa teda už len začaté súdy o zaplatenie dlžných koncesií, teda nezaplatené 40-korunové poplatky, "ale nezačnú sa žiadne nové a nebude sa v žiadnom prípade vymáhať poplatok z omeškania", zdôraznila.
Podľa dohody o mimosúdnom urovnaní sporov nemusí rozhlas platiť spoločnosti LP nič, len jednu symbolickú korunu, ktorú už Zemková zaplatila. Záväzky, ktoré zo zmluvy vyplývali rozhlasu a ktoré vyplývali LP (predtým BSP LP) sa započítali a vyplynulo z nich, že SRo má doplatiť LP. Dohodli sme sa, "že to nie je nevyhnutné, ukončili sme to na jednu korunu a ja som tú jednu korunu už zaplatila," povedala Zemková. SRo mal LP zaplatiť zmluvnú pokutu vo výške 3 300 461 € (99 429 700 Sk ) a LP rozhlasu vyplatil 431 521 € (13 mil. Sk), ostané vymožené koncesie, ktoré nevyplatil dosahovali výšku 3 078 958 € (92 756 690 Sk).
Zemková pripomenula, že rozhlas sa o mimosúdnu dohodu v spore pokúšal už v roku 2006, druhá strana to však odmietla. Zo všetkých výstupov, o ktorých samozrejme bola informovaná aj Rozhlasová rada, z odporúčaní jednotlivých orgánov vyplynulo, že sme v vtedy na jeseň roku 2006 zmluvu vypovedali. Druhá strana to neakceptovala - a preto sme podali žalobu, uviedla. V tomto prípade to bolo podľa Zemkovej inak a s návrhom na mimosúdne ukončenie týchto sporov prišla druhá strana. Po zvážení finančnej náročnosti niekoľkoročného pokračovania sporu, finančných nárokov na Slovenský rozhlas v prípade výhry aj prehry vo všetkých prípadoch podľa Zemkovej vyšli čísla, ktoré by zaťažili rozpočet SRo. "Preto sme sa vrátili k tým pôvodným návrhom z roku 2006 a došlo k dohode o započítaní vzájomných pohľadávok, takže zmluva je definitívne ukončená," dodala.
SRo 31. decembra 2008 informoval, že sa s LP dohodli na mimosúdnom ukončení svojich sporov. Obe strany sporu doručili príslušným súdom návrhy vziať späť svoje podania v dotknutých kauzách - kauze platnosti Rámcovej zmluvy o postúpení pohľadávok z nezaplatených koncesionárskych poplatkov z roku 2005 a dvoch nadväzujúcich Realizačných zmlúv, kauze zmluvnej pokuty z 2. Realizačnej zmluvy a súvisiacich kauzách. Dohodou došlo k úplnému započítaniu vzájomných pohľadávok, žiadna zo strán si nebude v súčasnosti ani v budúcnosti nárokovať ďalšie finančné ani iné plnenia.
Vymáhačská kauza sa začala 15. júla 2005, keď bola uzavretá rámcová zmluva medzi SRo a spoločnosťou BSP LP, dnes už len LP. Rozhlas vtedy riadil ešte Zemkovej predchodca Jaroslav Rezník.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Svätý František, oroduj za nás !
23. 1. 2009
STV NEWS
Kubiš sa vracia !
VÝROKY TÝŽDŇA
22. 1. 2009
MEDIA NEWS
Českej Rade pre rozhlasové a televízne vysielanie prekážajú filmy Kráska v nesnázích Jana Hřebejka či Slnečný štát Martina Šulíka, ktoré odvysielala ČT.
Členovia a členky rady považujú za problematické, že vo filme Slnečný štát (2006) zaznievajú výroky "si blbá" adresované žene, ktorú takmer zrazilo auto či krik vyhodených robotníkov "svine tunelárske, hajzli".
Problém je aj so snímkou Kráska v nesnázích (2006). Vedúci úradu Petr Bartoš potvrdil, že dostali "dva podnety verejnosti". Hřebejkovmu filmu podľa rady chýba "zreteľnejší morálny apel. Divák sleduje amorálnosť konania, vzťahov a motivácií bez explicitného odsúdenia - napríklad nijak neodsúdenú krádež auta, sex rozvedených manželov, močenie do bazéna a ponúkanie vína na ochutnanie deťom ... Detský divák môže byť v konfrontácii s tak deziluzívnym obrazom reality bezbranný," cituje iDNES.cz z vyhlásenia Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie.
"To je úplne absurdné," reagoval Hřebejk. "Kráska v nesnázích predovšetkým nie je určená pre deti, navyše, za krádeže sa postavy ocitnú vo väzení. Preto považujem námietky za nezmyselné nepochopenie, ktoré na mňa pôsobí ako hlas z iných dôb či miest sveta. Filmy už desiatky rokov ukazujú nepotrestané násilie, samovraždy, nemanželský sex," dodal. ČT síce film odvysielala po ôsmej hodine večer, rada si však myslí, že sa mal na obrazovkách objaviť až po desiatej hodine večer.
Na ďalšie Hřebejkovo dielo - Horem pádem (2004) - upozornili traja ľudia. V tragikomédii sa údajne príliš často ozýva slovo "vole". Pozornosti rady neunikli ani ďalšie filmy - 100 000 dolárov na slnku z roku 1964 s Jeanom-Paulom Belmondom či Salsa (2000), ktorá zobrazuje "kopulačné pohyby tiel zakrytých perinou so zvukovým sprievodom vzdychania" a tie isté pohyby "protagonistov v spodnej bielizni".
Izrael oznámil, že ruší zákaz vstupu zástupcov zahraničných médií do Pásma Gazy. Vo vyhlásení sa uvádza, že na hraničnom priechode Erez budú platiť bežné pracovné hodiny od piatku. Tieto správy prišli po dlhom boji zahraničných novinárov pracujúcich v regióne proti nariadeniu izraelskej vlády.
Izrael zakázal vstup novinárom do Gazy 5. novembra, keď sa prímerie medzi Izraelom a islamským hnutím Hamás začalo rozpadávať. Tento zákaz sa ešte sprísnil 27. decembra, keď Izrael začal proti Hamásu, ktorý ovláda Pásmo Gazy, vojenskú operáciu. Podľa Izraela by povolenie vstupu do oblasti pre novinárov ohrozilo tak ich, ako aj pracovníkov na priechodoch, nakoľko tí sa často stávajú terčmi útokov militantov.
Americká filmová hviezda George Clooney sa opäť vráti do Pohotovosti (1994). Seriál, ktorý ho vyniesol na vrchol hereckej kariéry, tento rok končí svoje účinkovanie 15. sériou. Herec sa v ňom ako doktor Doug Ross naposledy objavil v roku 2000. Podľa informácií magazínu People chcel tvorca Pohotovosti John Welsh udržať Clooneyho vystúpenie v tajnosti. Zatiaľ nie je jasné, v koľkých epizódach si 47-ročný herec zahrá.
George Clooney bol za rolu v Pohotovosti dva razy nominovaný na cenu Emmy a tri razy na Zlatý Glóbus. Nomináciu na Glóbus sa mu podarilo premeniť až úlohou vo filme Braček, kde si? (2000) a neskôr za výkon v dráme Syriana (2005), za ktorý získal aj najprestížnejšie filmové ocenenie Oscar. Herec je známy aj snímkami Dannyho jedenástka (2001), Dannyho dvanástka (2004), Dannyho trinástka (2007) či kritikmi oceňovanou drámou Michael Clayton (2007).
Copyright © TASR 2009
RADA STV NEWS
Market & Media & Lifestyle- TGI
Najčítanejším denníkom na Slovensku je stále Nový Čas s 26-percentnou čítanosťou, čo predstavuje viac ako 1,1 milióna čitateľov. Vyplýva to z prieskumu Market & Media & Lifestyle (MML) - TGI, ktorý uskutočnila spoločnosť Median SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou BMRB International od 23. júna do 7. decembra 2008 na vzorke 4 260 respondentov, občanov SR vo veku 14 až 79 rokov. O prieskume agentúru SITA informovala Linda Kleinertová z Median SK. Druhú priečku obsadil s 9 % denník Plus jeden deň, tretí je denník Sme s 8 % a za ním denník Pravda tiež s 8-percentnou čítanosťou. Nasledujú Šport a Korzár s čítanosťou 4 % a Hospodárske noviny s 3 %. Celoštátne denníky, ich posledné vydanie, čítalo podľa prieskumu celkovo 45 percent populácie. Z odpovedí respondentov tiež vyplýva, že celoštátny denník čítalo za posledných 14 dní aspoň raz 82 % populácie.
Medzi týždenníkmi je najčítanejší Plus 7 dní s 15 % a druhý je Život s čítanosťou 13 % a prvú trojicu uzatvára Nový Čas pre ženy s 10 %. Časopis Markíza sa umiestnil na štvrtom mieste rovnako s 10 %. Na piatom je Báječná žena s 8 % a na šiestom Eurotelevízia so 6 %. Prehľad uzatvára týždenník Katolícke noviny so 4 %. Týždenníky si prelistuje alebo číta 54 percent populácie. Celková čítanosť týždenníkov všeobecne klesla o jedno percento oproti 2. a 3. štvrťroku 2008.
Dvojtýždenníky číta 16 % populácie vo veku 14 až 79 rokov, čo je o jedno percento viac ako v 2. a 3. štvrťroku 2008. Najväčšiu - 4 % čítanosť má TV Max, za ním sú s 3 % Tele plus a Teleprogram. Jednopercentnú čítanosť dosiahli dvojtýždenníky Relax, Žena a život, Autoburza a TV Svet.
Mesačníky číta 52 % populácie, čo je tiež o jedno percento viac ako v 2. a 3. štvrťroku 2008. Najvyššiu, 10-percentnú čítanosť majú časopisy Eva a Zdravie, za nimi je tiež s 10 % Emma. Osem percent získal Záhradkár. Prvú päticu uzatvára mesačník Rebecca so 6 %. Na šiestom mieste sa umiestnil časopis Pekné bývanie s 5 % a na siedmom Maxikrížovky so 4 %.
Prieskum v tlači monitoroval spolu 276 titulov, podľa jednotlivých periodicít. 21. 1. 2009
MEDIA NEWS
Americký denník Wall Street Journal evakuoval v stredu svoje priestory po tom, ako sem bolo doručených 13 obálok obsahujúcich neznámy prášok, informovala hovorkyňa spoločnosti. Do centrály newyorského denníka prišli zástupcovia polície a špeciálny tím z hasičského zboru určený na prácu s nebezpečným materiálom, uviedla pre tlačovú agentúru AFP hovorkyňa Ashley Hustonová.
"Do hlavnej kancelárie dnes prišlo približne 13 obálok s podozrivým práškom. Adresované boli niekoľkým hlavným predstaviteľom. Niektoré obálky sa dostali až do kancelárií príjemcov, iné nie," povedala Hustonová. Kancelárie redakcií a vedenia boli evakuované, povedala Hustonová. "Novinári práve zisťujú, ako budú pokračovať v práci z domu," dodala. Hustonová uviedla, že poplach vyhlásili po tom, ako otvorili dve obálky s práškom. Všetky boli odoslané zo štátu Tennessee.
V roku 2001 listy obsahujúce antrax zabili v Spojených štátoch amerických piatich ľudí a rozšírili paniku. Od vtedy polícia a hasiči zasahovali tisíce ráz, aby preverili podozrivé zásielky. Väčšina z nich však bola neškodná.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Oddelenie TMT (technológie, médiá a telekomunikácie) spoločnosti Deloitte dnes zverejnilo prognózy pre sektor médií na rok 2009, v ktorých napríklad uvádza, že v tomto roku sa zvýši sledovanosť TV o 30 minút týždenne na jedného človeka a súčasný dvojciferný pokles reklamy v dôsledku globálnej krízy môže zachrániť nárast mobilnej reklamy. Krátenie sponzorských príspevkov môže ohroziť aj financovanie zábavných programov a priamych športových prenosov s extravagantnou výpravou alebo nákup nových významných hráčov. Prognózy na rok 2009 predpovedajú aj znovuobjavenie mobilnej televízie, pretože mobilné zariadenia a služby môžu na širšom televíznom trhu zohrať významnú úlohu. „Tohoročné prognózy sa venujú mnohým veľmi zaujímavým témam, ako je napríklad vyššia sledovanosť televízie v roku 2009, dlho očakávaný nárast reklamy prostredníctvom mobilných telefónov a nové spoločnosti v oblasti mobilnej televízie,“ uviedol Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT v Deloitte Central Europe. Má recesia aj pozitívne stránky? Ak pracujete v televízii, odpoveď môže byť áno. „V ťažkých časoch sa sledovanosť zvyčajne zvyšuje, pretože ľudia zostávajú doma. A naozaj, v druhej polovici roku 2008 sa priemerná sledovanosť televízie zvýšila,“ uviedol Juan Carlos, partner spoločnosti Deloitte Slovensko pre mediálny sektor. Celková sledovanosť sa v roku 2009 pravdepodobne zvýši o 30 minút týždenne na jedného diváka, čo znamená, že môže nastať ten správny čas, aby sa televízia vzdialila ostatným médiám, keď najsilnejší hráči investujú do obsahu, zmlúv a modernizácie infraštruktúry. „Prechod z analógového na digitálne vysielanie môže sledovanosť ešte zvýšiť. Okrem toho, profesionálne vyrobený program sa v súčasnosti presadzuje lepšie ako relácie, ktorých obsah tvoria samotní používatelia, a to tak online, ako aj v plošnom vysielaní,“ dodal Juan Carlos. Obdobie, kedy globálna reklama zaznamenáva dvojciferný pokles a nasledujúci rok sľubuje ešte viac problémov vo vývoji ekonomiky, môže značiť aj to, že nastal čas pre mobilnú reklamu. Mobilné telefóny sú teraz vďaka svojej všadeprítomnosti (viac ako kedykoľvek predtým) vhodným nositeľom reklamy. Napriek tomu už dnes existujú vyspelejšie názory na to, čo sú a čo nie sú mobilné telefóny v reklame schopné realizovať. V roku 2009 čoraz viac reklamných kampaní využije minimalizmus mobilných telefónov na dosiahnutie silného účinku. Príkladom môže byť jedna z doteraz najúspešnejších reklamných kampaní realizovaných prostredníctvom mobilných telefónov − použitie textových správ v prezidentských voľbách v USA. So skutočným nástupom mobilnej reklamy príde moment, kedy sa bude dať reklama odoslať všetkým používateľom mobilných telefónov jediným kliknutím. Neustále sa objavujú prognózy o „blížiacom sa nástupe“ mobilnej televízie. Je však nepravdepodobné, že by sa v krátkom čase televízne obrázky v telefónoch mohli stať bežnou záležitosťou. Skôr sa očakáva, že vďaka výsledkom z roku 2008, ktoré neboli uspokojivé aj napriek tak významným udalostiam, akými boli olympijské hry, sa mnohé projekty rozvoja mobilnej televízie v roku 2009 odložia na neurčito. Mobilné zariadenia a služby však môžu aj tak zohrávať významnú úlohu na širšom televíznom trhu − spoločnosti, ktoré poskytujú obsah programov, musia iba získať na vec určitý nadhľad. Mobilné telefóny možno použiť nielen na programovanie digitálnych videorekordérov (DVR) na diaľku, ale aj na objednávanie programov na vyžiadanie. Prevádzkovatelia televízneho vysielania by mohli posielať odporúčané zábavné programy, ukážky z filmov alebo upútavky na nové diely seriálu, pričom klient si program nahrá stlačením tlačidla. Prepojenie možností mobilnej komunikácie s prijímačmi a dekodérmi digitálneho signálu by televíziám dokonca umožnilo prenášať informácie o sledovanosti subjektom zabezpečujúcim meranie sledovanosti. Súbor prognóz na rok 2009 vychádzal z interných a externých informácií získaných v rozhovoroch s klientmi členských firiem, z príspevkov 6 000 partnerov a manažérov, ktorí sa v členských firmách Deloitte špecializujú na oblasť technológií, médií a telekomunikácií a z rozhovorov s odvetvovými analytikmi a vedúcimi pracovníkmi z krajín celého sveta. Spoločnosť Deloitte poskytuje audítorské, daňové a konzultačné služby a služby finančného poradenstva verejným a súkromným klientom pôsobiacim v rôznych odvetviach. V 140 krajinách, kde Deloitte pôsobí, zamestnáva 165 000 odborných pracovníkov. Zdroj: OmnipublicRADA STV
SLOVAK RADIO NEWS
Výročná cena Literárneho fondu
Predseda to tak necíti

Vážený pán predseda Rady STV,
veľmi oceňujem konštruktívnu a pozitívnu atmosféru, ktorou sa nieslo posledné zasadnutie rady STV. Predpokladal som, že v tomto tóne sa bude niesť aj naša ďalšia komunikácia. Vaše listy zo dňa 22.12.2008 a 05.01.2009 ma však vrátili do tvrdej reality. Nepovažujem za konštruktívne viesť polemiku Vašich listoch, ku ktorým som už raz zaujal principiálne stanovisko. Chcel by som sa Vás však spýtať na dve otázky:
1/ Dva celé listy sú venované argumentácii o Vašom nároku na preplácanie každodenných služobných ciest vrátane diét z miesta Vášho pravdepodobne prechodného bydliska do STV. Ide celoročne o státisícové sumy. Mám vážne pochybnosti o tom, že práve takto vynakladané prostriedky môžeme definovať ako verejný záujem. Tiež Vás chcem ubezpečiť, že ak by ktorýkoľvek zamestnanec STV uvádzal vo vyúčtovaní nepravdivé údaje, považoval by som to za závažné porušenie pracovnej disciplíny. Bol by som tiež rád, keby ste mi objasnili, či sa uznesenia rady o potrebe šetrenia nákladov, nakoniec aj Vaše verejné výzvy v médiách, vzťahujú na všetky náklady STV okrem cestovných náhrad predsedu rady STV?
2/ Pán Predseda vo Vašom vyjadrení pre mediálne.sk, ste veľmi ocenili pracovnú morálku, profesionalitu zamestnancov STV. Určite je Vám známe, že Vaše vyjadrenia v predchádzajúcich mesiacoch pripravili o pocit istoty zamestnancov STV predovšetkým pred Vianocami. Dovolíme si uviesť že, zostatok na účte STV k 31.12.2008 bol 2 035417,91 EUR (61 319 000,-Sk), táto suma je bez dotácie. Nechceli by ste verejným vyhlásením korigovať Vaše predchádzajúce vyhlásenia, ktoré neboli pravdivé?
S pozdravom , Štefan Nižňanský, riaditeľ Mgr.

