DALITO!

25. 10. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Mediálna výchova sa po školskej obsahovej reforme v roku 2008-2009 stala ako prierezová téma povinnou súčasťou obsahu vzdelávania v základných a stredných školách na Slovensku. V akom rozsahu a v akých predmetoch sa do výučby začlení, je na jednotlivých školách. Podľa Norberta Vrabca, vedúceho Katedry mediálnej výchovy na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda (UCM) v Trnave, mnohé zo škôl k tomu stále pristupujú iba formálne.
Za hlavnú príčinu považuje nedostatok pedagógov, ktorí by sa problematike mediálnej výchovy dokázali na primeranej odbornej úrovni venovať. "Je to prirodzené, pretože, na rozdiel od iných vyučovacích predmetov, sa na žiadnej vysokej škole pedagogického zamerania zatiaľ nedá získať kvalifikácia na vyučovanie tohto predmetu," uviedol pre TASR Vrabec. Jedinou výnimkou je podľa neho len fakulta, kde pôsobí. Za ideálny stav považuje ten, ak by na každej základnej a strednej škole mali k dispozícií aspoň jedného učiteľa spôsobilého vyučovať mediálnu výchovu. Ako jedno z riešení navrhuje vytvorenie siete lektorov mediálnej výchovy, ktorí by ju vyučovali súčasne na viacerých školách. "Okrem toho by mohli v tejto oblasti poskytovať poradenstvo ostatným pedagógom, pomáhali by pri vydávaní školského časopisu alebo pripravovali kvalitné didaktické materiály a pomôcky," spresnil Vrabec, podľa ktorého je na vytvorenie takejto lektorsko-poradenskej siete potrebné úsilie viacerých zainteresovaných strán.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR pokladá mediálnu výchovu v slovenských školách vo vzdelávacom procese za dostatočne zastúpenú. Zároveň dôveruje učiteľom v tom, že dokážu v tomto smere poskytnúť žiakom najaktuálnejšie informácie. "Ak z potrieb praxe v oblasti vyučovania tohto predmetu vyplynú ďalšie požiadavky, budeme sa nimi zaoberať," povedala pre TASR hovorkyňa MŠVVŠ SR Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Mediálnu výchovu považuje už za nutnú súčasť vzdelávania. Odvodňuje to tým, že masmédiá sa čoraz viac stávajú silným socializačným i edukačným prostriedkom. Ako však dodal Vrabec, o problematiku médií by sa mali zaujímať všetky vekové kategórie.
Mediálnu výchovu je možné realizovať na školách ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu a vhodných učebných predmetov, ako samostatný učebný predmet v rámci voliteľných hodín alebo formou projektov a kurzov. Hlavným cieľom má byť pomoc žiakom lepšie sa zorientovať vo svete médií a naučiť ich kriticky a selektívne k nim pristupovať. Výskumy začlenenia mediálnej výchovy na slovenských základných a stredných školách realizovalo v posledných dvoch rokoch IMEC – Centrum mediálnej gramotnosti, ktoré je súčasťou Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Rwanda pozastavila vysielanie miestnej služby BBC po tom, ako sa v programe rozhlasovej stanice objavil dokument, ktorý spochybnil oficiálnu verziu genocídy z roku 1994. Informovala o tom v piatok rwandská rada pre rozhlas a televíziu.
Program pod názvom "Rwanda: nevypovedaný príbeh" bol odvysielaný 1. októbra. Zazneli v ňom rozhovory s bývalými poradcami rwandského prezidenta Paula Kagameho, v ktorých ho obvinili zo sprisahania s cieľom zostreliť lietadlo prepravujúce bývalého prezidenta Juvénala Habyarimanu. Práve jeho násilnou smrťou sa začalo sto dní genocídy. Dokument tiež naznačuje, že príslušníci kmeňa Tutsi, na čele ktorých bol Kagame, spáchali vojnové zločiny.
Kagame označil program BBC za "cynizmus najvyššieho stupňa". V reakcii na program rwandský parlament tento týždeň odhlasoval zákaz vysielania BBC v krajine.
Šéf regulačného úradu Shyaka Anastase na tlačovej konferencii uviedol, že vysielanie BBC v jazyku kinyarwanda nemá nič spoločné s tým, že ide o zahraničný rozhlas. "Máme do činenia s médiom, ktoré koná proti jednote Rwandčanov," upozornil.
Britská spravodajská spoločnosť BBC vo svojej reakcii uviedla, že je jej "povinnosťou vyšetrovať zložité a náročné kauzy". Dodala, že odvysielaný dokument "vzácnym spôsobom prispel k pochopeniu tragickej histórie krajiny a regiónu".
Genocída v Rwanda sa začala po tom, ako 6. apríla 1994 dve rakety zem-vzduch zostrelili pristávajúce lietadlo s prezidentom Juvénalom Habyarimanom. Na palube spolu s ním zomrel aj burundský prezident Cyprien Ntaryamira a ďalší politici oboch krajín. Po útoku sa v Rwande začalo zabíjanie. Naplánovali ho vtedy vládnuci príslušníci väčšinového kmeňa Hutuov proti menšinovému etniku Tutsiov. Za tri mesiace prišli o život státisíce osôb, najmä Tutsiov, ale aj umiernených Hutuov. Medzinárodné spoločenstvo nebolo schopné zabíjanie zastaviť: všeobecne sa uvádza 800.000 mŕtvych, niektoré zdroje hovoria dokonca o milióne obetí.
BBC vysiela v štátnom jazyku Rwandy - jazyku kinyarwanda - po 30 minút každý pracovný deň a v sobotu.

Copyright © TASR 2014


Americká herečka Elizabeth Banks nakrúti pre televíziu ABC komédiu s názvom The Greater Good. Okrem réžie sa rodáčka z mesta Pittsfield v štáte Massachusetts zhostí aj funkcie výkonného producenta pripravovanej snímky. Film tvorcovia opísali ako komediálnu verziu mysteriózneho seriálu Akty X (1993 - 2002). O jeho scenár sa postará Caroline Williams.
Štyridsaťročná Elizabeth Banks je známa z filmov Seabiscuit - Dupot koní (2003), 40 rokov panic (2005), Nepremožiteľný (2006), Určite, možno (2008), Zack a Miri točia porno (2008), Hry o život (2012), Ladíme! (2012), Ako porodiť a nezblázniť sa (2012), Mládeži neprístupné (2013) či Hry o život: Skúška ohňom (2013). Zahrala si aj v seriáli Štúdio 30 Rock (2006 - 2013), za účinkovanie v ktorom ju dva razy nominovali na cenu Emmy. Ako režisérka debutovala spomínanou snímkou Mládeži neprístupné a nakrútila aj pokračovanie komédie Ladíme!, ktoré by sa malo do kín dostať budúci rok.

Karolína Milerová, vnučka zosnulého animátora a režiséra Zdeňka Milera, by mala v pondelok podpísať koprodukčnú zmluvu s čínskou televíziou CCTV (China Central Television). Informoval o tom portál iDNES.cz, podľa ktorého chcú Číňania na základe dohody nakrútiť nové dobrodružstvá animovanej postavičky Krtka. S prácami na seriáli by radi začali čo najskôr, pričom obľúbeného hrdinu chcú predstaviť aj vo formáte 3D. "Som veľmi rada, že sa vďaka tejto zmluve budú dedkove dielo a odkaz ďalej rozvíjať. Celú koprodukčnú zmluvu sme dohadovali viac ako tri roky. Celkom desaťkrát som musela letieť do Číny, a tak som rada, že všetko nakoniec dobre dopadlo," vyjadrila sa Milerová, podľa ktorej môže mať kontrakt hodnotu stoviek miliónov českých korún.
"Zo strany CCTV bude za projekt zodpovedať pani, ktorú môj dedko osobne dobre poznal a veľmi jej prácu uznával. A úplne najväčšou poctou je skutočnosť, že v nových častiach bude vedľa Krtka vystupovať aj panda, ktorá je pre Číňanov posvätná," dodala režisérova vnučka.
Zdeněk Miler sa narodil 21. februára 1921 v Kladne a svoju umeleckú kariéru začínal vo filmových ateliéroch v Zlíne. Od roku 1945 pracoval v barrandovskom štúdiu Bratři v triku, pričom okrem iného vytvoril aj logo tohto štúdia. Jeho prvým samostatným dielom bol krátky animovaný film O milionáři, který ukradl slunce (1948). Slávu mu priniesol seriál o Krtkovi, ktorý má viac než 50 častí. V roku 1957 získal za prvú epizódu s názvom Jak krtek ke kalhotkám přišel Zlatého leva na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. Venoval sa tiež ilustrovaniu detských kníh. Spomínanej vnučke zanechal licenčné práva na celé jeho rozsiahle dielo. Zomrel v roku 2011.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !



Zomrel Le Minh Thai

Zomrel Le Minh Thai

Vo veku 93 rokov zomrel vietnamský vojnový fotograf Le Minh Thai, ktorý pre agentúru AP a časopis Time Life snímal vojnu vo Vietname.
Agentúru AP o tom informovala jeho dcéra. Spresnila, že Le Minh Thai zomrel 10. októbra v dome s opatrovateľskou službou v Kalifornii.
Le Minh Thai bol členom saigonskej novinárskej obce. V 50. rokoch minulého storočia pracoval pre agentúru AP, neskôr občiansku vojnu vo svojej vlasti fotografoval pre časopis Time Life, ktorého pobočku v Saigone v roku 1963 pomáhal zriaďovať.
Podľa svojich príbuzných mal veľmi tesné kontakty na obe vietnamské vlády a bol dobre známy ochotou sprevádzať zahraničných novinárov počas ich misie vo Vietname. Rodina ďalej informovala, že v roku 1967 prezident Južného Vietnamu Nguyen Van Thieu od Thaia žiadal, aby mu urobil oficiálny portrét. Začiatkom 50. rokov Thai ako fotograf pracoval aj pre laoskú kráľovskú rodinu.
Začínal vo francúzskom týždenníku Paris Match a ako jeho korešpondent bol pri bitke v Dien Bien Phu v roku 1954 a zúčastnil sa aj na mierových rokovaniach v Ženeve, ktorými sa skončilo koloniálne panstvo Francúzska vo Vietname.
V roku 1975 sa Thai aj s rodinou usadil v USA, kde pokračoval v práci pre Time, ale mal aj vedľajšie zamestnanie: robil portrétové fotografie vietnamským politickým utečencom, ktorí ich potrebovali na tzv. zelené karty.

Copyright © TASR 2014

24. 10. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

Britská kráľovná Alžbeta II. dnes vstúpila do sveta internetových sociálnych sietí, keď odoslala svoj prvý príspevok cez Twitter. Touto modernou formou otvorila výstavu venovanú informačným a komunikačným technológiám v londýnskom vedeckom múzeu (Science Museum).
      "Je pre mňa potešením otvoriť dnes výstavu Informačný vek v @sciencemuseum a dúfam, že ju ľudia budú radi navštevovať. Elizabeth R.," píše sa v prvom tweete 88-ročnej panovníčky.
      Vopred pripravenú správu Alžbeta II. odoslala prostredníctvom dotykového displeja počítača priamo zo slávnostného otvorenia výstavy. V priebehu dvoch hodín zaznamenal jej príspevok vyše 9400 retweetov.
      Oficiálne twitterové konto britskej kráľovnej existuje už od roku 2009, spravujú ho však spolupracovníci Alžbety II., ktorí z neho odoslali už takmer 19.000 príspevkov. Konto má skoro 725.000 "followerov".

Copyright © TASR 2014

Ekotopfilm 2014

Ekotopfilm 2014


Medzinárodná porota Ekotopfilmu s predsedom Bruceom L. Bucklinom nemala ľahkú úlohu. Počas uplynulých dní videla až 134 súťažných filmov zo 40 krajín sveta. Práve z nich napokon vzišli tie víťazné. Slávnostné odovzdávanie cien sa konalo dnes v Primaciálnom paláci.
Grand Prix – Cenu vlády Slovenskej republiky získala americká snímka Ľahké ako voda (Easy Like Water). Film vás zavedie do Bangladéša, kde sa zoznámite s vizionárskym architektom, ktorý stavia plávajúce školy, aby zmenil frontovú líniu klimatických zmien na vzdelávajúcu sa komunitu.
Cenu prezidenta SR získal film Ako svetlušky (Like Fireflies) o troch čílskych ženách, ktorým výstavba obrovských priehrad zničila alebo ešte len negatívne ovplyvní život.
Hlavnú cenu v kategórii A - Veda a technika, Cenu Ministerstva životného prostredia SR si odniesol dokument Vzácne zeminy (Rare Earths). Hlavnú cenu v kategórii B - Prírodovedné a prírodopisné, Cenu Ministerstva hospodárstva SR dostala Vnútrozemská delta Dunaja (The Inland Delta of the River Danube). Hlavnú cenu v kategórii C - Úspešné príbehy – oblasť technológie, Cenu generálneho partnera Prosperita získal film Hľadanie energie (Quest for Energy). Hlavnú cenu v kategórii D – Úspešné príbehy – oblasť ľudské aktivity, Cenu Effectivity POWERED BY PUBLICIS patrí Pestovateľským mestám (Growing Cities). Hlavná cena v kategórii E – Investigatívna publicistika Cenu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR dostala snímka Smrtiace tajomstvo Sardínie (Sardinia's Deadly Secret). Hlavná cena v kategórii F - Deti a mládež, Cenu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR si odniesol animovaný film Včelí príbeh (Vigia).
Po obrovskom úspechu v Bratislave sa Ekotopfilm presúva do ostatného Slovenska a víťazné filmy si budete môcť pozrieť v rôznych krajských a okresných mestách.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Za posledné dva mesiace som si „užil“ nestrannej slovenskej novinárskej obce viac, než dosť. Začalo to ešte v auguste, keď na mňa redakcia .týždeň poslala štyroch nabudených redaktorov, ktorým rozhovor naživo príliš nevyšiel, a tak v prepise skrátili moje odpovede na holé vety a svoje otázky si prifarbili, aby vyzneli lepšie. Aj tak sa dá Potom som v STV diskutoval s pravicovým poslancom Šebejom o Ukrajine. Šebej dostal od „nestranného“ moderátora Frindta presne dvakrát toľko času, čo ja: moderátor STV ma neustále prerušoval a slovo dával svojmu obľúbenému vojnovému štváčovi. Prečo nie, však na Slovensku to tak má byť, nie? Vzápätí som si v rozhlase musel vybojovať slovo u moderátora Jedináka v diskusii s Šebejom aj za cenu skákania do reči, hoci moderátor bojoval ako lev, aby ma k slovu nepustil. Ešte lepšie to bolo u Branislava Závodského v Rádiu Expres, opäť o Ukrajine. Závodský ma očividne nemal v úmysle pustiť k slovu vôbec, hoci som bol jeho jediný hosť. K slovu som sa dostal len kvôli tomu, že som mu skákal do reči. Na Slovensku to inak nejde. TV JOJ o mojom prejave v národnej rade, v ktorom som kritizoval západ za imperializmus a iracionálne kroky vo vzťahu k Rusku, informovala úplne „profesionálne“: môj prejav sa zdal redaktorke pridlhý, hoci poslanci Dzurinda či Šebej predo mnou hovorili rovnako dlho, ak nie dlhšie. Nič absurdnejšie si už vymyslieť nemohli. Aby toho nebolo dosť, vtipné bolo aj moderovanie diskusie o TTIP, ktorú zorganizovala americká ambasáda. Moderátorka Goldírová mala obsedantnú potrebu pri každom mojom vstupe zo trikrát ma prerušiť a oponovať mi. Pri iných hosťoch túto obsedantnú potrebu nemala. Ale však prečo vôbec očakávať na Slovensku nestrannosť u moderátorky? Mám pocit, že jediný, kto ma nechal v posledných dvoch mesiacoch v médiách dohovoriť myšlienku, bol Peter Bielik v TA3, keď som hovoril o Ukrajine. Redaktor TA3 dokonca „predýchal“ aj to, že som Georga Busha označil za vojnového zločinca. Na slovenské pomery unikát... Aby to nevyzeralo, že sa na slovenských novinárov sťažujem: naopak, som nadšený rastúcou úrovňou slovenskej žurnalistiky. Napríklad ešte pred rokom ma redakcia SME chcela nechať odvolať za to, že som ako predseda eurovýboru označil vojnu v Afganistane za nemorálnu a nespravodlivú. Dnes už ma nikto odvolávať nechce, paráda, to je rozhodne pokrok, už ma len prerušujú a manipulujú o mojich výstupoch... Penta našej novinárskej obci očividne poslala nový manuál “
Ľuboš Blaha

„V údeninách nie je žiadny toaletný papier a nikdy nebol."
Alexandr Lukašenko

"Pre uvoľnenie napätia a šetrenie peňazí švédskych daňových poplatníkov odporúčame hľadať vysvetlenie u holandského námorníctva. Holandská dieslovo-elektrická ponorka Bruinvis vykonávala minulý týždeň praktické úkony v bezprostrednej blízkosti Štokholmu."
Zdroj z ruského ministerstva obrany

Zomrel Frank Mankiewicz

Zomrel Frank Mankiewicz

Vo veku 90 rokov zomrel v noci nadnes vo Washingtone novinár a spisovateľ Frank Mankiewicz, bývalý tlačový tajomník senátora Roberta Kennedyho. Informovala o tom agentúra AP.
Podľa rodinného priateľa Adama Clymera zomrel Mankiewicz vo Fakultnej nemocnici Georgea Washingtona na zlyhanie srdca.
Frank Mankiewicz sa narodil v roku 1924 vo filmárskej rodine. Jeho otec Herman bol spoluautorom scenára k slávnemu filmu Občan Kane, strýko Joseph režíroval filmy ako Kleopatra alebo Všetko o Eve.
Po ukončení štúdia žurnalistiky na Kalifornskej univerzite v Berkeley pracoval Mankiewicz ako novinár pre viacero denníkov vo Washingtone a v roku 1962 sa ujal úlohy riaditeľa Mierových zborov v peruánskej metropole Lima. Neskôr sa stal oblastným riaditeľom tejto organizácie vo Washingtone. V roku 1966 prijal Mankiewicz ponuku vykonávať funkciu tlačového tajomníka senátora Roberta Kennedyho.
Keď Kennedyho počas prezidentskej volebnej kampane v júni 1968 zavraždili, jeho smrť oznámil novinárom a verejnosti práve Mankiewicz.
Mankiewicz pôsobil dlhé roky ako politický poradca Demokratickej strany. V roku 1972 bol ideologickým vedúcim prezidentskej kampane senátora Georgea McGoverna.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký kameraman na voľnej nohe Ashoka Mukpo, ktorému diagnostikovali ebolu počas práce pre televíziu NBC News v Libérii, sa po vyliečení vrátil domov. Informovala o tom agentúra AP.
Mukpa (33) v stredu prepustili zo špeciálneho zariadenia v nemocnici v americkom štáte Nebraska a odletel na Rhode Island v spoločnosti svojej priateľky a otca.
Mukpov otec Mitchell Levy povedal, že jeho synovi sa darí dobre a je rád, že ho má doma. Mukpo podľa slov svojho otca plánuje pokračovať v zotavovaní ešte niekoľko dní, kým bude komunikovať s médiami. Levy poďakoval v mene rodiny za podporu, ktorej sa jej dostalo.
Mukpa hospitalizovali 6. októbra. Bol druhým pacientom s ebolou v tejto nemocnici.

Už 30. októbra začne s pravidelným vysielaním nový televízny spravodajský a informačný kanál, výhradný partner americkej CNN na Balkáne - N1. Informáciu priniesol český internetový portál parabola.cz.
Televízna stanica, ktorú vlastní United Group, regionálny operátor DTH a káblovej televízie, bude mať regionálne centrá v Záhrebe, Belehrade i Sarajeve. Každé z nich bude mať vlastnú redakčnú politiku, novinárov, televízne štúdio, ako aj internetové a mobilné platformy. Všetky budú vyrábať aj vlastný program, ktorý sa spojí do jedného celku. N1 ponúkne vo vysielaní aj programy CNN či miestne produkcie tohto renomovaného televízneho kanálu.
Popri troch spomínaných krajinách by kanál mal byť už od začiatku vysielania dostupný aj v Slovinsku.
Európski diváci budú môcť vysielanie N1 sledovať prostredníctvom DTH platformy Total TV a ďalší mimo starého kontinentu cez OTT platformu NetTV Plus. Navyše bude program N1 k dispozícii aj cez web na adrese www.n1info.com a cez špeciálne aplikácie na platformách iOS, Android a Windows.

Copyright © TASR 2014

23. 10. 2014

Ceny predsedu NR SR

Ceny predsedu NR SR

Cenu predsedu Národnej rady SR za rozvoj kultúry a humanitného vzdelávania dnes v historickej budove parlamentu odovzdal predseda snemovne Pavol Paška. Laureátmi ocenenia sa stalo šesť osobností. Autorom ceny je sklársky umelec Palo Macho.
Za výnimočný prínos v oblasti literatúry a filozofie si cenu odniesla Etela Farkašová, Milota Havránková ju dostala za výnimočný prínos v oblasti umeleckej fotografie. Mária Kráľovičová bola ocenená za výnimočný prínos v oblasti dramatického umenia, Milan Leščák za výnimočný prínos v oblasti etnológie a folkloristiky, Jozef Šimončič za výnimočný prínos v oblasti filmového umenia a Marián Vach za výnimočný prínos v oblasti hudobného umenia.
Cena predsedu NR SR za rozvoj kultúry a humanitného vzdelávania sa odovzdáva od roku 2007. Pavol Paška ju udeľuje na návrh komisie, ktorá pracuje v zložení: Ondrej Šulaj, Miroslav Marcelli, Karol Weisslechner, Peter Dubecký, Michal Babiak a Peter Michalovič. Komisia je zložená tak, aby pokrývala tie oblasti kultúry a humanitného vzdelávania, za ktoré sa udeľuje spomínaná cena.

Copyright © TASR 2014


Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...


PRIESKUM

PRIESKUM


Zmeny majiteľov médií ohrozujú slobodu médií na Slovensku, myslí si to tretina opýtaných v prieskume agentúry Polis Slovakia pre agentúru SITA. Prieskum zisťoval názory verejnosti po tom, ako niektoré celoslovenské médiá zmenili v poslednom čase majiteľa, keď ich kúpila finančná skupina Penta alebo finančne participuje v ich vydavateľstvách. Telefonický prieskum agentúry Polis Slovakia sa uskutočnil na území celej SR od 14. do 19. októbra na vzorke 1 412 respondentov, starších ako 18 rokov.

Respondenti mohli odpovedať na otázku, či si myslia, že tieto zmeny ohrozujú slobodu médií na Slovensku. Áno odpovedalo 33,4 percenta opýtaných a nie 28,9 percenta. To, že to je jedno, si myslí 5,8% a odpovedať nevedelo 31,9 percenta respondentov.

Respondenti, ktorí kupujú, respektíve čítajú v tlačenej alebo digitálnej forme denníky a týždenníky Plus jeden deň, Plus 7 dní, Trend a SME odpovedali na otázku, či po zmene majiteľov prestali z tohto dôvodu čítať alebo kupovať tieto médiá. Čitatelia spomínaných periodík odpovedali podobne s výnimkou týždenníka Trend. Na otázku: "Prestali ste preto čítať alebo kupovať nasledujúce médiá?" povedalo z čitateľov denníka Plus jeden deň - áno 19,3%, nie 46,7% a neviem 5,2%. Z čitateľov týždenníka Plus 7 dní odpovedalo na otázku - áno 18,4%, nie 47,1% a neviem 4,9%. Na rovnakú otázku povedali čitatelia denníka SME, áno odpovedalo 18% respondentov, nie 48,8% a neviem 10,7%. Po zmene majiteľov prestala z tohto dôvodu čítať alebo kupovať týždenník Trend 32,1% opýtaných, kupovať a ani čítať ho neprestali 23,2% a nevedelo odpovedať 19,7 percenta respondentov prieskumu, ktorí sú čitateľmi Trendu.


Agentúra Polis Slovakia urobila pre agentúru SITA od 14. do 19. októbra telefonický prieskum na území celej SR na vzorke 1 412 respondentov, starších ako 18 rokov. Po tom, ako niektoré celoslovenské médiá zmenili v poslednom čase majiteľa, keď ich kúpila finančná skupina Penta alebo finančne participuje v ich vydavateľstvách, sa v prieskume pýtali: \"Prestali ste preto čítať alebo kupovať nasledujúce médiá? (Na otázku odpovedali iba tí respondenti, ktorí konkrétne médiá kupujú, resp. čítajú v tlačenej alebo digitálnej forme.) Všetci respondenti mohli odpovedať na otázku: Myslíte si, že tieto zmeny ohrozujú slobodu médií na Slovensku?
 
 
pozn.:
- údaje v tabuľkách sú v percentách
- zvýraznené údaje sú súčty predošlých názorovo podobných odpovedí
 
Otázka: Niektoré celoslovenské médiá zmenili v poslednom čase majiteľa, keď ich kúpila finančná skupina Penta alebo finančne participuje v ich vydavateľstvách. Prestali ste preto čítať alebo kupovať nasledujúce médiá? (Na otázku odpovedali iba tí respondenti, ktorí konkrétne médiá kupujú, resp. čítajú v tlačenej, alebo digitálnej forme.), tab. 1 - 4
 
tab. 1
Plus jeden deň:
 
rozhodne áno10,8
skôr áno, ako nie8,5
áno19,3
skôr nie, ako áno19,3
rozhodne nie27,4
nie46,7
nie je to pre mňa podstatné17
neviem o tejto zmene majiteľa11,8
neviem 5,2
 
tab. 2
Plus 7 dní
 
rozhodne áno8,1
skôr áno, ako nie10,3
áno18,4
skôr nie, ako áno22
rozhodne nie25,1
nie 47,1
nie je to pre mňa podstatné20,6
neviem o tejto zmene majiteľa9
neviem4,9
 
 
tab. 3
týždenník Trend
 
rozhodne áno23,2
skôr áno, ako nie8,9
áno32,1
skôr nie, ako áno7,1
rozhodne nie16,1
nie23,2
nie je to pre mňa podstatné10,7
neviem o tejto zmene majiteľa 14,3
neviem19,7
 
 
tab. 4
SME
 
rozhodne áno5,5
skôr áno, ako nie 12,5
áno18
skôr nie, ako áno24,4
rozhodne nie24,4
nie 48,8
nie je to pre mňa podstatné17,7
neviem o tejto zmene majiteľa 4,8
neviem10,7
 
 
tab. 5
Otázka: Myslíte si, že tieto zmeny ohrozujú slobodu médií na Slovensku?
 
rozhodne áno15,3
skôr áno, ako nie18,1
áno33,4
skôr nie, ako áno18,1
rozhodne nie10,8
nie 28,9
je to jedno5,8
nie + je to jedno34,7
neviem31,9
 
zdroj: agentúra Polis Slovakia
©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

 

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...

20. ročník novinárskej študentskej súťaže Štúrovo pero

20. ročník novinárskej študentskej
súťaže Štúrovo pero


Jubilejný 20. ročník celoslovenskej novinárskej súťaže stredoškolákov a vysokoškolákov Štúrovo pero vyhlásili v týchto dňoch jeho hlavní organizátori - Televízia Markíza - Nadácia Televízie Markíza, Nadácia Slovenskej sporiteľne, Banskobystrický samosprávny kraj - Krajská knižnica Ľudovíta Štúra vo Zvolene.
      Ako TASR informovala riaditeľka zvolenskej knižnice Milota Torňošová, súťaž je vypísaná pre štyri kategórie: stredoškolské časopisy, vysokoškolské časopisy, novinárske príspevky stredoškolákov a novinárske príspevky vysokoškolákov.
      Súťažiaci v prvej a v druhej kategórii musia zaslať na adresu: Krajská knižnica Ľ. Štúra, Štúrova ulica, č. 5, 960 82 Zvolen aspoň dve čísla školských časopisov (každé v 3 exemplároch), ktoré vyšli v kalendárnom roku 2014 a vychádzajú v slovenskom jazyku, alebo aspoň polovica textov je v slovenčine.
      V sprievodnom liste by malo byť uvedené meno šéfredaktora, či zodpovedného vedúceho, kontaktná adresa školy s telefónnym číslom a e-mailom, organizačné a technické podmienky vydávania časopisu, systém financovania a distribúcie, periodicita a náklad. Súťažiaci v prvej kategórii sa môžu zapojiť aj do súťaže o Cenu Nadácie Slovenskej sporiteľne. Táto cena bude udelená stredoškolským časopisom, ktoré obsahovo aj graficky najoriginálnejšie spracujú tému finančného vzdelávania.
      Súťažiaci v tretej a štvrtej kategórii zašlú do súťaže minimálne dve, maximálne tri práce novinárskeho charakteru v slovenskom jazyku v troch exemplároch. Ak bola práca publikovaná v tlači, uvedú sa aj jej bibliografické údaje. Nepublikované práce budú napísané na počítači. Na každej práci (aj jej kópii) musí byť uvedené meno autora, jeho adresa, názov, adresa a kontakt na školu, ktorú autor navštevuje.
      Súťaž je otvorená aj pre slovenských stredoškolákov a vysokoškolákov študujúcich na školách v zahraničí, ako aj pre študentov zahraničných škôl s vyučovacím jazykom slovenským. Uzávierka súťaže je 31. januára 2015. Viac informácií je na stránke wwww.kskls.sk.
      Vyhodnotenie v apríli 2014 bude spojené so seminármi o „písanej“ žurnalistike, ktoré povedú vysokoškolskí pedagógovia žurnalistiky a renomovaní publicisti. Tradíciou sú aj tlačové besedy s významnými novinármi a politikmi.
 
Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká sieť hračkárstiev Toys "R" Us stiahla z predaja štyri figúrky postáv zo seriálu Perníkový tatko (2008 - 2013). Spravila tak na základe online petície, ktorú iniciovala nemenovaná matka z Floridy a podporilo ju viac než 9000 ľudí. Tí tvrdia, že tieto figúrky, ktoré vyrobili s doplnkami ako napríklad vrecká s peniazmi a drogami, by sa nemali predávať v hračkárstvach.
Predstavitelia Toys "R" Us najprv v pondelok vyhlásili, že kontroverzné figúrky ponúkajú iba v oddelení pre dospelých, pričom na obaloch je jasne napísané, že sú nevhodné pre osoby mladšie než 15 rokov. V utorok ich však nakoniec stiahli z kamenných aj internetových obchodov. Po spustení petície za stiahnutie figúrok z predaja sa objavila aj petícia na ich podporu, tú však podporilo iba približne 3000 ľudí. K afére sa s humorom vyjadril aj herec Bryan Cranston, ktorý v spomínanom seriáli stvárňoval Waltera Whitea. "Matka z Floridy spustila petíciu proti figúrkam z Perníkového tatka. Som taký nahnevaný, že na protest spálim svoju figúrku Floridskej matky," napísal herec na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter.
Perníkový tatko sledoval príbeh stredoškolského učiteľa chémie Waltera Whitea. Ten sa po tom, čo mu diagnostikujú rakovinu pľúc v pokročilom štádiu, rozhodne vyrábať a predávať pervitín, aby stihol pred smrťou zarobiť dostatok peňazí pre svoju manželku a deti. Pomáha mu pri tom jeho bývalý študent Jesse Pinkman v podaní Aarona Paula. Obaja herci za svoje výkony získali ceny Emmy - Paul tri a Cranston štyri, pričom druhý menovaný má na svojom konte aj Zlatý glóbus. Cenu Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov získal aj samotný seriál.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Frank

Frank


22. 10. 2014

Slovak Press Photo

Slovak Press Photo


Hlavnú cenu v treťom ročníku fotografickej súťaže Slovak Press Photo si dnes prevzal Michal Burza za fotografiu zo série Majdan. Slávnostné vyhodnotenie tradičnej súťaže sa uskutočnilo v Zrkadlovej sieni bratislavského Primaciálneho paláca za účasti prezidenta SR Andreja Kisku.
Voľný fotograf Michal Burza zároveň zvíťazil v kategórii Aktualita pred Matejom Kalinom (Plus 7 dní), ktorý súťažil zo sériou fotografií Apartmán 108. Tretiu cenu získal Boris Németh (Týždeň) za sériu Volebné noci Roberta Fica. Sedemčlenná medzinárodná porota udelila voľnému fotografovi Victorovi Breinerovi Čestné uznanie za samostatnú fotografiu s názvom Členovia Pravého sektora pri Chráme sv. Michala po bojoch na Majdane.
Boris Németh bol úspešný aj v kategórii Reportáž. V nej zvíťazil s fotografiami z pohrebu Vasila Biľaka a bol aj tretí sériou z osláv 70 rokov od Slovenského národného povstania. Na druhom mieste skončil spomínaný Victor Breiner so zábermi Kyjev na barikádach.
Kategóriu Každodenný život vyhrala voľná fotografka Lena Jakubčáková cyklom Baba z lesa. Druhé miesto nebolo udelené a tretí skončil Matúš Zajac (Týždeň) s fotografiami 85-ročného kňaza Antónia Srholca starajúceho sa o ľudí bez domova.
Sériou Korene zvíťazil voľný fotograf Daniel Laurinc v kategórii Portrét pred Maňom Štrauchom (Trend), ktorý nafotil bezdomovcov v cykle Yin Yang. Séria Ukrajina – informačná vojna znamená pre Victora Breinera ďalšie ocenenie, tretie miesto.
Exotickými zábermi z etiópskeho kmeňa Suri Rituálne súboje Saginay získal voľný fotograf Eduard Genserek 1. cenu v kategórii Šport. Fotografie zo zisku zlatej olympijskej medaily biatlonistky Anastasie Kuzminovej priniesli 2. cenu pre Jozefa Jakubča (SITA). Tretí skončil voľný fotograf Martin Červeňanský so zábermi z tréningu vodnej slalomárky Kataríny Macovej.
Za fotografiu Škorce na Neziderskom jazere si voľný fotograf Tomáš Hulík prevzal 1. cenu v kategórii Životné prostredie. Za ním skončili ďalší voľní fotografi: 2. Timotej Knižka so záberom staveniska električkovej dráhy Duel a 3. Tomáš Manina so sériou slovenských vodných stavieb Water World. Za fotografiu hromady starých áut v lese získal čestné uznanie Robert Hüttner (Pravda).
Zábermi z divadelnej inscenácie Desatoro zvíťazil voľný fotograf Robert Tappert v kategórii Umenie a svet šoubiznisu. Druhý je Boris Németh (Týždeň) s príbehom hudobnej skupiny Slobodná Európa na Pohode a tretí Timotej Knižka (voľný fotograf) s galerijným záberom Stála expozícia.
Medzi mladými fotografmi do 25 rokov sa tešil z víťazstva Ján Skaličan za sériu Ľahkosť bytia. Druhá Natália Hlavičková súťažila s esejou o láske Come doser a tretia Dominika Jackuliaková s fotografiami z botanických záhrad. O vysokej kvalite tejto kategórie svedčia aj udelené ďalšie dve ceny - čestné uznania pre Sabinu Djasníkovú za sériu Identita vysokoškoláka a Tomáša Maninu za cyklus Budovanie Slovenska.
V novej kategórii Stredoeurópska fotografia boli z autorov zo štyroch krajín najúspešnejší českí súťažiaci. Prvú cenu si prevzala Eva Skaláková za dokumentárnu sériu O chlapcovi z plagátu. Za ňou skončili jej krajania Patrik Sláma so sériou Zmiznuté výkriky a Martin Holík s fotografiami jednej z najaktívnejších sopiek na svete Pacaya. Z čestného uznania sa tešil Poliak Marcin Lachowitz. Súťažil s príbehom človeka, ktorý prežil holokaust a navštívil koncentračný tábor Osvienčim v rámci vzdelávacej aktivity.
Ročné štipendium v podobe 2000 eur ako Grant Bratislavy využije Peter Korček (Život), ktorý ho získal za súbor fotografií Jungle City. Čestné uznanie od bratislavského primátora získal voľný fotograf Drahotín Šula za cyklus Petržalka prozaicko – poetická.
Do tretieho ročníka súťaže sa prihlásilo 113 fotografov, z toho 16 zahraničných. Zaslali 1115 fotografií, čo je oproti minulosti veľký nárast. Okrem Martinku ich hodnotila porota v zložení Jurij Kozyrev (Rusko), českí fotografi Jindřich Štreit, Jan Šibík a Roman Vondrouš, fotografka pôsobiaca na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave Jana Hojstričová a fotoreportér TASR Pavel Neubauer.
Podujatie sa koná pod záštitou podpredsedu vlády a ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslava Lajčáka, ministra kultúry Mareka Maďariča a primátora Bratislavy Milana Ftáčnika.
Výstava ocenených fotografii je pre verejnosť prístupná v Múzeu mesta Bratislavy od 23. septembra do 30. novembra.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Internetový portál Yahoo! Inc. zaznamenal v 3. štvrťroku 2014 prudký nárast zisku, za ktorý vďačí jednorazovému príjmu z predaja akcií čínskej spoločnosti Alibaba Group. Tržby Yahoo! pritom v sledovanom období stúpli len o 1 %. Informovali o tom agentúry DPA a RTTNews.
Konkrétne, zisk portálu Yahoo! za tri mesiace do konca septembra 2014 vyskočil na 6,8 miliardy USD (5,33 miliardy eur), čo predstavuje 6,70 USD na akciu, a to z 297 miliónov USD alebo 28 centov/akcia v rovnakom období minulého roka. V zisku je však zahrnutý aj jednorazový príjem vo výške 6,3 miliardy USD z predaja akcií Alibaba Group.
Po vylúčení jednorazových položiek dosiahol Yahoo! v období júl - september zisk 52 centov na akciu, čo je viac ako 34 centov na akciu v rovnakom období vlani. Analytici pritom očakávali zisk v priemere 30 centov na akciu.
Tržby spoločnosti v 3. kvartáli medziročne vzrástli o 1 % na 1,15 miliardy USD z vlaňajších 1,14 miliardy USD.

Jedného z najznámejších vietnamských politických blogerov Nguyen Van Haia prepustili z väzenia a vyhostili do Spojených štátov. Informovala o tom dnes agentúra DPA s odvolaním sa na vyhlásenie jeho manželky. Informáciu potvrdilo aj americké ministerstvo zahraničných vecí.
Hai, ktorý publikoval pod pseudonymom Dieu Cay, je zakladateľom občianskej skupiny Klub slobodných novinárov. Písal o citlivých otázkach vietnamskej politiky vrátane úplatkárstva a územných sporov s Čínou. V roku 2012 ho odsúdili na 12 rokov odňatia slobody za vykonávanie "protištátnej propagandy".
Jeho syn Nguyen Tri Dung začiatkom mesiaca uviedol, že očakáva prepustenie svojho otca, pretože úrady po prvý raz povolili u neho návštevu diplomatovi z americkej ambasády. Dung sa domnieva, že Haiovo prepustenie súvisí s čiastočným zrušením zbrojného embarga uvaleného na Vietnam zo strany Washingtonu.
"Viem, že vietnamská vláda nespraví nič bez toho, aby z toho nemala osoh," povedal Dung. Ľudskoprávne organizácie prepustenie Nguyen Van Haia privítali. Podľa Výboru na ochranu novinárov (VON) zostáva vo vietnamských väzniciach ešte najmenej 17 ďalších žurnalistov, väčšinou spisovateľov píšucich na internete.


Copyright © TASR 2014


Presne pred týždňom bol spustený televízny projekt s názvom "Nastajaščeje vremja", ktorý má ponúkať spravodajstvo a komentáre divákom v krajinách s významnou ruskou menšinou a tiež v samotnom Rusku. Zatiaľ polhodinový program, ktorý vzniká zároveň v Prahe a vo Washingtone, sa má postupne rozširovať.
"Po pravdivom a objektívnom informovaní postavenom na faktoch je v postsovietskych krajinách veľký dopyt, pretože ľudia sú tam vystavení masívne ruskej propagande," vyhlasuje Kenan Aliyev, hlavný editor programu, ktorého názov by sa dal preložiť ako "Aktuálny čas" a ktorý vzniká v spolupráci pražských redakcií Rádia Slobodná Európa / Rádia Sloboda a washingtonského Hlasu Ameriky.
Program získal priestor zatiaľ na štyroch národných kanáloch - na Ukrajine, v Litve, v Gruzínsku a v Moldavsku. Ešte tento mesiac by malo začať satelitné vysielanie pre Rusko. "Nastajaščeje vremja" je dostupné aj na internete na adrese currenttime.tv.
Autori projektu odmietajú, že by malo ísť o propagandu z opačnej strany. Vysielanie je totiž - rovnako ako prevádzka spomínaných rádií - platené americkou vládou. "Chceme prinášať najdôležitejšie udalosti dňa doplnené o spektrum názorov. Budeme pozývať aj oficiálnych predstaviteľov oboch strán súčasných konfliktov, "uisťuje Aliyev, ktorý pochádza z Azerbajdžanu. Podľa neho je najlepšou odpoveďou na akúkoľvek propagandu "skutočný žurnalizmus".

Zdroj : ECHO24.cz

ŠANCA AJ PRE RTVS

ŠANCA AJ PRE RTVS

Verejnoprávne inštitúcie čakajú nové pravidlá pri predaji ich nepotrebného nehnuteľného majetku. Prináša ich pozmeňujúci návrh Antona Martvoňa (Smer-SD) k novele zákona o správe majetku štátu. Podľa jeho slov, podnet na zmenu prišiel zo Slovenskej rektorskej konferencie, plénum o ňom rozhodne dnes podvečer.
Z Martvoňovho pozmeňujúceho návrhu vyplýva, že verejnoprávna inštitúcia môže najskôr predať nepotrebnú nehnuteľnosť na základe obchodnej verejnej súťaže tomu, kto ponúkne najvyššiu kúpnu cenu. Tá nesmie byť nižšia, ako primeraná cena. Ak takúto cenu nikto neponúkne, súťaž sa zopakuje. Ak sa kupec nenájde ani v opakovanej súťaži, zníži sa cena nehnuteľnosti o 30 percent, v prípade ďalšieho neúspechu sa cena znižuje o 60 percent oproti primeranej (ak je súčasťou nehnuteľnosti aj pozemok, tak maximálne o 50 percent primeranej ceny).
Ak verejnoprávna inštitúcia nehnuteľnosť ani takto predať nedokázala, ponúkne ju bezodplatne štátnym príspevkovým organizáciám v regióne, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Ak o ňu žiadna neprejaví záujem, ponúkne sa nehnuteľnosť obci, v ktorej sa nachádza a v prípade nezáujmu sa nehnuteľnosť ponúka VÚC. Ak ju odmietne aj kraj, nehnuteľnosť sa stáva nepredajnou a inštitúcia ju môže ponúknuť za desatinu primeranej ceny resp. minimálne za 50 percent ceny, ak jej súčasťou je aj pozemok.
Okrem tohto prípadu nepredajnou nehnuteľnosťou má byť aj stavba, ktorú nemožno podľa tvrdenia stavebného úradu z dôvodu technického stavu riadne užívať a ktorá ohrozuje životy ľudí a tiež stavba, ktorú nemožno hospodárne opraviť.
Martvoň argumentuje, že podľa súčasného zákona môže verejnoprávna inštitúcia predať svoj nehnuteľný majetok len na základe obchodnej verejnej súťaže za cenu podľa znaleckého posudku. "Keďže v praxi sa vyskytujú prípady, že sa im to predať nedarí ani po dlhšom čase, návrh má umožniť, aby mohli verejnoprávne inštitúcie znížiť v rámci opakovaných súťaží kúpnu cenu," vysvetlil poslanec.
Exminister školstva Martin Fronc (KDH) upozornil, že celý nehnuteľný majetok vysokých škôl im bol daný do vlastníctva od štátu zákonom. "Zníženie ceny o 90 percent, s tým mám problém, aby som to vôbec počúval," podotkol Fronc.

Copyright © TASR 2014

Úpadok médií? - Diskutujeme s Michalom Havranom

Úpadok médií? -
Diskutujeme s Michalom Havranom

Prečo im veríme čoraz menej, kam vedie bulvarizácia, kto je to slovenský čitateľ a divák? S autorkou webu o Omediach.com Miroslavou Kernovou a generálnym riaditeľom vydavateľstva Petit Press Alexejom Fulmekom budeme diskutovať o tom, kde sú médiá 25 rokov po novembri ´89.
Pripravuje a moderuje: Michal Havran.

Kde : Modrý salón, SND
Kedy : Štvrtok 23.10. od 19.30 do 21.00

POZVÁNKA

POZVÁNKA
 

Zomrel Ben Bradlee

Zomrel Ben Bradlee


Vo veku 93 rokov zomrel v utorok vo Washingtone bývalý šéfredaktor denníka Washington Post Ben Bradlee, ktorý viedol redakciu v čase škandálu Watergate, vedúceho k odstúpeniu prezidenta USA Richarda Nixona. Bradlee viedol tento denník 26 rokov, od roku 1965.
Kauzu Watergate spustili dvaja mladí reportéri Bob Woodward a Carl Bernstein. Škandál vypukol po tom, čo do sídla Demokratickej strany v komplexe Watergate vo Washingtone D.C. v roku 1972 násilne vnikli pracovníci aparátu republikánskeho prezidenta Nixona, ktorí dostali za úlohu umiestniť v budove odpočúvacie zariadenie. Aby zakryli svoje pravé určenie, maskovali sa ako lupiči.
Aféra Watergate eskalovala, keď sa ukázalo, že Nixonova administratíva aktívne bránila vyšetrovaniu celej záležitosti, že prezident o akcii vedel a navyše o nej klamal pred Kongresom, čo nakoniec viedlo k jeho vynútenej rezignácii.
Woodward a Bernstein, ktorí sa téme venovali, dostali za svoje novinárske články Pulitzerovu cenu, najprestížnejšie ocenenie v oblasti žurnalistiky.
Hold Benjaminovi Bradleemu v noci nadnes vzdal aj prezident USA Barack Obama, ktorý zdôraznil, že žurnalistika bola preňho viac než len povolanie: bolo to "verejné blaho životne dôležité pre našu demokraciu". Bradlee bol podľa neho pravým novinárom, ktorý zmenil denník Washington Post na jedny z najlepších celoštátnych novín.
Vo filme Všetci prezidentovi muži, ktorý je venovaný afére Watergate a scenár k nemu písali Woodward a Bernstein, hral Bradleeho herec Jason Robards.
Berstein si spomína, že počas nakrúcania sa Robards sťažoval, že celá jeho rola spočíva v tom, že sa prejde cez redakciu a pýta sa: "Kedy bude ten článok?". V rozhovore pre CNN po oznámení Bradleeho smrti Bernstein uviedol, že Robardsovi vtedy vysvetlili, akú úlohu šéfredaktor v kauze zohral. Spresnil, že Bradlee veľmi dobre chápal, "aká je rola tlače v demokracii".
Bradlee bol absolventom Harvardovej univerzity a veteránom druhej svetovej vojny.

Copyright © TASR 2014

IAPA NEWS

IAPA NEWS

Medziamerická tlačová asociácia (IAPA) uviedla, že sloboda tlače sa na oboch amerických kontinentoch v posledných šiestich mesiacoch prudko zhoršila.
Skupina obvinila z poklesu slobody médií výrazný nárast cenzúry a fyzické útoky na novinárov. Svoje závery predniesla IAPA na záver svojho 70. valného zhromaždenia.
IAPA tvrdí, že 11 novinárov prišlo násilne o život pri činoch, ktoré "vykonal organizovaný zločin, najatí vrahovia pašerákov drog a policajných skupín na príkaz viacerých vlád v oblasti".
Novinári tiež trpeli fyzickým násilím v takmer každej krajine regiónu, vrátane Bolívie, Brazílie a Peru, keď sa snažili spravodajsky pokryť voľby. Zranenia utrpeli novinári aj v Spojených štátoch v meste Ferguson a v brazílskych mestách Sao Paulo a Rio de Janeiro, keď informovali

Copyright © TASR 2014

21. 10. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
Rada pre vysielanie a retransmisiu udelila na dnešnom zasadnutí pokuty spolu vo výške 22 638 eur. Agentúru SITA informovala hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová.
Vysielateľ Mac TV s programovou službou JOJ a JOJ PLUS dostal pokutu sedemtisíc eur za nedodržanie počtu povolených prerušení programu reklamou. Zákon porušil v programe Smrtonosná pasca 4.0, ktorý odvysielal 1. júna a programe Znamenie beštie z 21. júna. Vysielateľ dostal taktiež pokutu dvetisíc eur za nedodržanie ochrany maloletých 12. júna približne o 20:07 odvysielaním upútavky na program C.S.I.: Kriminálka New York, ktorú vysielateľ neoznačil totožným grafickým symbolom ako samotný program. Mac TV dostal aj ďalšiu pokutu 1 500 eur za nedodržanie podmienky umiestňovania produktov do programov. Dňa 30. marca odvysielal program X Factor, v ktorom boli umiestnené produkty, a to bez zreteľnej informácie o ich umiestnení označením na konci programu.
Ďalšiu pokutu 6 638 eur dostal vysielateľ Markíza-Slovakia s programovou službou TV Markíza pre nedodržanie jednoznačnej a zrozumiteľnej výzvy na pozorné prečítanie poučenia o správnom použití lieku v reklame na lieky. Išlo o prípad reklamného šotu na liek Coldrex MaxGrip Lesné ovocie dňa 20. februára a šotu na liek Ibalgin 400 48 tabliet dňa 3. mája, pričom textové informácie boli zobrazené krátko a neboli dobre čitateľné. Pokutu vo výške päťtisíc eur za nedodržanie ochrany ľudskej dôstojnosť ako aj upozornenie na porušenie zákona za objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru dostal rovnaký vysielateľ. Dôvodom bolo odvysielanie príspevku Masáže počas vyučovania dňa 20. marca v programoch Prvé Televízne noviny a Televízne noviny. Tisíceurovú pokutu dostal poskytovateľ audiovizuálnej služby na požiadanie Markíza-Slovakia rovnako za nedodržanie ochrany ľudskej dôstojnosti. Na stránke www.markíza.sk v sekcii www.tvnoviny.sk a podsekcii Domáce poskytol 20. marca program V obci na východe Slovenska sa učiteľka "mucinkovala" s 9-ročnými deťmi. Program spôsobom svojho spracovania a tiež obsahom zasiahol do osobnej cti dotknutej učiteľky. Ďalšiu pokutu vo výške 1 500 eur dostal rovnako vysielateľ Markíza-Slovakia a TV Markíza za porušenie podmienky umiestňovania produktov do programov. Dňa 17. marca Markíza odvysielala Teleráno, v ktorom boli umiestnené produkty, no neuviedol zreteľnú informáciu o ich umiestnení označením na konci programu.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americkému kameramanovi na voľnej nohe Ashokovi Mukpovi, ktorému diagnostikovali ebolu počas výkonu práce s televíziou NBC News v Libérii, sa "darí celkom dobre" a zrejme bude môcť čoskoro odísť z nemocnice, kde ho liečia. Vyhlásil to v pondelok na tlačovej konferencii Mark Rupp, lekár z nemocnice v meste Omaha v americkom štáte Nebraska.
Lekári sú optimistickí - podľa nich 33-ročný Ashoka Mukpo, ktorý sa nemocnici v Omahe lieči dva týždne, "odíde zo zariadenia v nasledujúcich dňoch", ako uviedol Rupp.
"Trochu mu bude trvať, kým sa úplne pozbiera, ale darí sa mu celkom dobre," citovala lekára agentúra Reuters.
Rupp dodal, že nemocnica teraz čaká na výsledky testov, ktoré majú potvrdiť, že sa kameraman už vírusu zbavil.

Copyright © TASR 2014

RTVS stále objektívnejšia, JOJ padá

RTVS stále objektívnejšia, JOJ padá

Najobjektívnejšie televízne spravodajstvo prináša TV Markíza. Jej náskok pred v poradí druhou RTVS sa však znižuje. Ukázal to najnovší prieskum agentúry Median.
Spravodajstvo Markízy podľa tretieho tohtoročného prieskumu Medianu, zameraného na túto oblasť, označilo za najobjektívnejšie 28,5 percenta opýtaných. Televízne spravodajstvo RTVS je najobjektívnejšie podľa 22,6 percenta ľudí.
Televízie tak od seba aktuálne delí necelých šesť percentuálnych bodov. Objektívnosť správ Markízy posledný rok mierne klesá. RTVS, naopak, rastie v tejto oblasti takmer nepretržite necelé dva roky.
Na minime bola verejnoprávna televízia v štvrtom štvrťroku 2012, keď jej správy za najobjektívnejšie považovalo len 11,3 percenta ľudí. Odvtedy svoj výkon v tejto oblasti zdvojnásobila. Správy Markízy dosiahli maximum vlani v poslednom štvrťroku. Vtedy jej správy označilo za najobjektívnejšie 30,9 percenta ľudí.
Prieskum Medianu zrealizovaný v období 23. júna až 14. septembra 2014 tiež ukázal, že spravodajská televízia TA3 sa v objektivite svojich správ dotiahla na TV JOJ. Obe sú momentálne spoločne na tretej priečke, keď ich spravodajstvo za najobjektívnejšie považuje zhodne 17 percent opýtaných.
Ešte vlani - v druhom štvrťroku 2013 bolo pritom medzi nimi viac ako deväť percentuálnych bodov, keď správy TV JOJ boli najobjektívnejšie podľa 23,4 percenta ľudí a správy TA3 podľa 14,2 percenta respondentov.
Prieskumu Medianu sa zúčastnilo 2168 respondentov vo veku 14 až 79 rokov, pričom zber dát prebiehal náhodným kvótnym výberom v kombinácii s náhodnou prechádzkou. Respondenti tvoria reprezentatívnu vzorku populácie Slovenska.

Copyright © TASR 2014

TO JE TV !

TO JE TV !


RTVS NEWS

RTVS NEWS

Počas pracovného týždňa svoje sezónne maximá dosiahli spravodajské relácie vysielané počas dňa - Správy RTVS o 12.00 (trhový podiel 8,2%) a Správy RTVS o 16.00 (trhový podiel 8,9%).

Rovnako najlepší týždenný výkon dosiahla zábavno-súťažná relácia 5 proti 5, ktorú si minulý týždeň v priemere pozrelo 215-tisíc divákov (trhový podiel 14,1%). Hodnoty na úrovni svojho najlepšieho sezónneho výkonu sa podarilo dosiahnuť aj šou Nikto nie je dokonalý s hosťami Leošom Marešom a Borisom Kollárom, ktorú si pozrelo 347-tisíc divákov (trhový podiel 16,0%).

V závere pracovného týždňa sa mimoriadne darilo obľúbenej piatkovej zábavnej šou Milujem Slovensko so sledovanosťou 401-tisíc divákov (trhový podiel 20,1%). Relácii sa tak v konkurencii intenzívne promovaného nového seriálu na jednej z komerčných staníc podarilo dosiahnuť svoje najvyššie hodnoty sledovanosti v aktuálnej sezóne.

Počas víkendu bola Jednotka najsledovanejšou televíziou v čase vysielania relácie O 5 minút 12 (157-tisíc divákov, trhový podiel 15,5%), ako aj počas nasledujúcej relácie Občan za dverami, ktorú si pozrelo 182-tisíc divákov (trhový podiel 17,6%).
K úspešným víkendovým reláciám patrí aj Tajomstvo mojej kuchyne s Kamilou Magálovou a jej hosťami, ktorej sledovanosť od začiatku sezóny každý týždeň rastie, poslednú nedeľu si ho pozrelo 286-tisíc divákov (trhový podiel 16,7%).
Všetky dáta merané v CS 12+.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Prvé stretnutie výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá s maďarským partnerským výborom v Budapešti včera poznamenali nezhody členov maďarského výboru v otázke slobody médií v Maďarsku. Členovia výborov SR a Maďarska sa okrem iného dohodli, že budú v budúcnosti koordinovať aj mediálnu legislatívu, uviedol pre TASR predseda slovenského výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD).
"Išlo o prvú schôdzku výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá s kolegami z maďarského parlamentu. Dohodli sme sa, že sa stretneme v Bratislave, že tie stretnutia budú pravidelnejšie, preto padlo množstvo otázok, avšak nestačili sme odpovedať detailne na žiadnu z nich," konštatoval predseda.
Podľa Jarjabka padlo množstvo otázok ohľadne médií, kultúry - kultúrnych vzťahov. "Dohodli sme sa na tom, že by sme mali nejakým spôsobom koordinovať aj mediálnu legislatívu, a to nielen v rámci maďarsko-slovenských vzťahov, ale v rámci Vyšehradskej štvorky, ak by to bolo možné," dodal s poznámkou, že je paradoxné, že k takýmto stretnutiam nedochádzalo skôr.
Jednotliví členovia maďarského výboru si podľa predsedu Jarjabka v reakcii na slovenské otázky "skočili do vlasov" v prítomnosti slovenskej delegácie. "Boli to otázky, ktoré sa dotýkali médií, konkrétne elektronických médií a konkrétne postavenia týchto médií v maďarskej spoločnosti, či už verejných alebo súkromných," spresnil.
"Dostali sme odpovede dvojakého typu, na jednej strane boli odpovede v tom smere, čo poznáme, že legislatíva je podobná legislatíve Európskej únie, je tu akési nepochopenie, druhé odpovede boli v tom zmysle, že by sa s touto legislatívou malo niečo robiť, pretože hlavne verejné inštitúcie sú ovplyvňované štátom," podotkol predseda slovenského výboru.
"My sme nekomentovali tento rozpor, pretože je to vnútorná záležitosť Maďarska. Samozrejme máme na to svoj názor, naša legislatíva je iná, a myslím, že toto je naša odpoveď na legislatívu, ktorá je v Maďarsku: u nás takáto legislatíva neprichádza do úvahy," zdôraznil Jarjabek.
"Hovorili sme o našom legislatívnom prostredí, ktoré v tomto zmysle - či už u elektronických médií alebo printových médií - je omnoho štandardnejšie a omnoho slobodnejšie," doplnil podpredseda slovenského výboru Jozef Viskupič z opozičného hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽaNO).
Termín nadchádzajúceho bratislavského stretnutia zatiaľ nespresnili.

Copyright © TASR 2014


Známy komik a moderátor Jay Leno dostal prestížnu Cenu Marka Twaina za americký humor. Šesťdesiatštyriročný rodák z New Rochelle v štáte New York si ocenenie prevzal na nedeľnom ceremoniáli, ktorý sa konal v Kennedyho centre vo Washingtone. Okrem oceneného sa na ňom zúčastnili napríklad aj Jimmy Fallon, Jerry Seinfeld, Chelsea Handler či Garth Brooks. Cenu Marka Twaina udeľujú od roku 1998 umelcom, ktorí výrazne ovplyvnili americkú humoristickú scénu. V minulosti ju získali napríklad Richard Pryor, Whoopi Goldberg, Steve Martin, Billy Crystal, Bill Cosby, Tina Fey, Will Ferrell či Ellen DeGeneres.
Jay Leno, vlastným menom James Douglas Muir Leno, sa stal známym ako moderátor relácie The Tonight Show with Jay Leno. Tú uvádzal v rokoch 1992 až 2009, od septembra 2009 do februára 2010 potom moderoval The Jay Leno Show a následne sa vrátil k svojmu pôvodnému programu. V roku 2012 sa vzdal časti svojho honoráru, aby zabránil prepusteniu časti štábu programu. V The Tonight Show pôsobil do februára tohto roka, keď ho vystriedal spomínaný Jimmy Fallon.

Americký rapper Pitbull bude moderovať tohtoročné udeľovanie American Music Awards. Podujatie sa bude konať 23. novembra v losangeleskom Nokia Theatre. Tridsaťtriročného hudobníka, ktorý podujatím sprevádzal aj vlani, veľmi potešilo, že organizátori vybrali opäť jeho. "Kto na svete by si pomyslel, že Pitbull bude moderovať udeľovanie American Music Awards dva roky po sebe. Čím usilovnejšie pracujem, tým som šťastnejší," uviedol.
Pitbull predvedie počas večera aj skladbu z očakávaného albumu Globalization, ktorý by mal vyjsť 24. novembra. O akú pieseň pôjde, zatiaľ nie je známe. Okrem neho vystúpi aj anglická speváčka Charli XCX. Mená ďalších účinkujúcich plánujú zverejniť čoskoro.
Nominácie na American Music Awards ovládla austrálska rapperka Iggy Azalea, ktorá môže získať šesť cien. Po päť nominácií majú speváci John Legend a Pharrell Williams a tiež ich kolegyňa Katy Perry. Pitbull, vlastným menom Armando Christian Pérez, je rodákom z Miami, jeho rodičia však pochádzajú z Kuby. Na hudobnej scéne sa pohybuje od roku 2001. Prvú štúdiovku s názvom M.I.A.M.I. vydal v roku 2004, po nej nasledovali nahrávky El Mariel (2006), The Boatlift (2007), Rebelution (2009), Armando (2010), Planet Pit (2011) a Global Warming (2012). Je tiež zakladateľom vydavateľstva Mr. 305 Inc., s ktorým spolupracuje aj slovenská speváčka Celeste Buckingham.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


20. 10. 2014

Zomrel René Burri

Zomrel René Burri


Jeden z najuznávanejších fotografov 20. storočia, René Burri zo Švajčiarska, zomrel dnes v Zürichu vo veku 81 rokov na následky nádorového ochorenia. Informáciu priniesli tamojšie médiá, ako aj nemecká tlačová agentúra DPA s odvolaním sa na jeho blízkych.
Fotoreportér, ktorý pracoval od 23 rokov pre agentúru Magnum Photos, sa preslávil okrem iného portrétmi juhoamerického revolucionára Che Guevaru, vrátane kultovej snímky s cigarou v ústach, ale aj majstrov výtvarného umenia, akými boli napríklad Pablo Picasso alebo Alberto Giacometti, či slávneho architekta Le Corbusiera.
Muž, ktorý v rámci úspešnej kariéry vystavoval už v 80. rokoch minulého storočia v Bratislave, bodoval aj cyklami z Číny, Latinskej Ameriky a oslovoval návštevníkov galérií od Havany cez Paríž a Miláno až po Naí Dillí, Tokio a New York.
Renné Burri bol laureátom viacerých ocenení a vyznamenaní, vrátane ceny Swiss Press Photo Life Time Achievement Award za celoživotné dielo (2011).

Copyright © TASR 2014

Rádio Rocková republika News

Rádio Rocková republika News

Rádio Rocková republika sa presťahovalo do nových, technicky vyhovujúcejších priestorov v kancelárskej budove Reding Tower 2 na Račianskej ulici č. 153. Vďaka umiestneniu ďalšieho bratislavského vysielača na novej frekvencii 90,1 MHz rozšírilo svoj zásah na viac ako 430.000 obyvateľov Bratislavy.
Nové priestory Rádia Rocková republika sú reprezentatívnejšie a aj technicky vybavenejšie. „Vďaka umiestneniu ďalšieho bratislavského vysielača na novej frekvencii 90,1 MHz sme rozšírili náš zásah na viac ako 430 tisíc obyvateľov Bratislavy“ hovorí technický riaditeľ Rockovej republiky Jozef Schmidt. Tretí vysielač na území Bratislavy dopĺňa frekvenciu v Dúbravke (106.1 MHz) a vysielač na streche budovy Incheby (92.6 MHz). Nová frekvencia 90.1 MHz zlepšuje pokrytie predovšetkým v mestskej časti Nové Mesto, kde je vysielač umiestnený, ale aj v Rači, a blízkych obciach Svätý Jur a Pezinok. Podľa riaditeľky Rockovej republiky Hany Kobliškovej sú nové priestory atraktívnejšie aj z hľadiska budovania obchodu a marketingu. "Po septembrovej bilboardovej kampani rádia prebieha online kampaň a ku koncu roka k nej pribudne aj kampaň vo vybraných ekonomických médiách. Podklady k nej v nových priestoroch s našimi kolegami nafotil náš dvorný fotograf Martin Ferenčík. Pre našich priaznivcov bude príjemným prekvapením," dodáva.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Nemenovaný paparazzo obvinili amerického herca, režiséra a scenáristu Jamesa Franca z napadnutia. K incidentu malo dôjsť v piatok v noci po koncerte speváčky Lany Del Rey na cintoríne Hollywood Forever Cemetery. Fotograf to v sobotu ohlásil na polícii s tým, že 36-ročný herec mu rozbil fotoaparát a spôsobil menšie zranenie chrbta. Franco sa k prípadu zatiaľ nevyjadril.
James Franco sa celosvetovo preslávil úlohou Harryho Osborna vo filmoch o Spider-Manovi (2002, 2004 a 2007) a zahral si napríklad aj v snímkach Milk (2008), Pineapple Express (2008), Jedz, modli sa, miluj (2010), Zrodenie planéty opíc (2011), Princ a pruďas (2011), Spring Breakers (2012), To je koniec ! (2013) či Cesta do krajiny Oz (2013). Za herecký výkon v dráme 127 hodín (2010) ho nominovali na Oscara, Zlatý glóbus, cenu BAFTA či Satellite Award. V roku 2002 získal Zlatý glóbus za stvárnenie titulnej úlohy v biografickom televíznom filme James Dean (2001). Ako režisér debutoval v roku 2005, no výraznejšie zapôsobil až o pár rokov neskôr snímkami Sal (2011) či Božie dieťa (2013). Na tohtoročnom Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach predstavil novinku The Sound and the Fury (2014). Filmovú adaptáciu románu Williama Faulknera Franco nielen režíroval, ale v nej tiež stvárnil jednu z hlavných postáv.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



RTVS NEWS


 S novou aplikáciou Zelená vlna, ktorú RTVS vyvinula v spolupráci so spol. Slovanet, sú používatelia o dopravnej situácií na slovenských cestách informovaní vždy vtedy, keď to najviac potrebujú. Sledovať môžu aktuálne nahlásené nehody, kolóny, policajné hliadky či prekážky. Zelená vlna tiež prináša pohľad na cesty prostredníctvom dopravných kamier a možnosť zobraziť dopravné udalosti priamo na mape. Dopravné kamery sú v prvej verzii dostupné z troch slovenských miest - Bratislava, Banská Bystrica a Košice.
  „Aplikácia Zelená vlna RTVS obsahuje viacero užitočných funkcií, používatelia si v nej napríklad môžu okamžite prehrať vždy aktuálne dopravné spravodajstvo Zelená vlna, ktoré v rozhlasovom éteri odznelo. Najdôležitejšou súčasťou Zelenej vlny sú práve naši poslucháči - Zelení anjeli. Práve oni budú pridávaním udalostí prostredníctvom mobilnej aplikácie pomáhať v zdokonaľovaní a aktualizácii dopravného spravodajstva RTVS,“ povedal k spusteniu aplikácie programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Vincent Štofaník.  
„Budeme radi ak sa do tohto projektu pridajú ďalší partneri a poskytnú svoje kamery aj z iných lokalít Slovenska. Aplikácia má veľký potenciál a jej informačná hodnota sa takto stáva nevyčerpateľná,“ hovorí Ján Michlík zo Slovanetu.
  Používateľské prostredie je jednoduché a intuitívne, medzi funkciami sa prepína jednoduchým potiahnutím prsta po obrazovke. Pri nahlasovaní dopravných udalostí stačí zvoliť smer a pridať aj fotografiu. K dispozícii je ale aj telefónny kontakt, pomocou ktorého jedným kliknutím vodič zavolá na dopravné spravodajstvo Zelenej vlny RTVS. Zobrazovanie dopravných informácií je možné v aplikácii selektovať podľa zvolených kategórií, priradiť k nim možno aj zvukové notifikácie, ktoré upozornia na nové nehody, tvoriace sa kolóny, prekážky alebo policajné hliadky.  
Aplikáciu Zelená je k dispozícii na stiahnutie úplne zadarmo v obchodoch Google Play a App Store. Verzia pre Windows Phone sa pripravuje v prvom kvartáli 2015.

Android https://play.google.com/store/apps/details?id=sk.creanet.zelenavlna

iOS https://itunes.apple.com/us/app/zelena-vlna/id925730167?mt=8