DALITO!

12. 3. 2016

OTO 2016

OTO 2016


Seriál roka
Horná Dolná


Moderátor/ka TV spravodajstva
Adriana Kmotríková

Redaktor/ka TV spravodajstva
Jozef Kubányi

Osobnosť TV publicistiky
Patrik Herman

Hudobná skupina
Fragile

Moderátor/ka TV športu
Marcel Merčiak

Komentátor športu
Marcel Merčiak

Moderátor/ka TV programov
Adela Banášová

Speváčka
Kristína

Herec
Daniel Heriban

Herečka
Zuzana Šebová

Spevák
Adam Ďurica

Zábavný program
Milujem Slovensko

Program roka
Chart show

Cena časopisu Život
Michal Kubovčík

Sieň slávy
Emil Horváth

Absolútny OTO
Adela Banášová

TO JE TV!

TO JE TV!

11. 3. 2016

Zomrel Keith Emerson

Zomrel Keith Emerson 


Vo veku 71 rokov zomrel vo svojom dome  v  Santa Monice hudobník Keith Emerson.
Bol členom skupín Keith Emerson Trio, John Brown 's Bodies, The T-Bones, V.I.P.' s, pôsobil v sprievodnej kapele speváčky P. P. Arnold, z ktorej v roku 1967 vznikla skupina The Nice. Roku 1970 stál pri zrode jednej z prvých rockových superskupiny Emerson, Lake & Palmer (ELP). Po jej rozpade v roku 1979 sa počas 80. rokov úspešne angažoval v nástupníckej Emerson, Lake & Powell. Pôvodný ELP sa znovu spojili v 90. rokoch. Emerson sa tiež v roku 2002 zúčastnil turné s jednorázovo obnovenou skupinou The Nice.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Izrael dnes v skorých ranných hodinách zavrel redakciu palestínskej televízie v Ramalláhu. Ide o krok súvisiaci s rozhodnutím izraelského bezpečnostného kabinetu, ktorý schválil opatrenia na prerušenie vysielania zo Západného brehu. Izrael totiž tamojších vysielateľov podozrieva z podnecovania násilností, v ktorých sa Západný breh a Jeruzalem zmietajú od vlaňajšieho októbra, informovala agentúra DPA.
Televízia Palestine Today, napojená na hnutie Islamský džihád, informovala, že izraelské bezpečnostné jednotky dnes urobili v jej sídle v Ramalláhu raziu, zhabali vysielaciu techniku a na vstupné dvere vyvesili oznam, že redakcia je zavretá.
Príslušníci izraelskej armády zatkli dvoch zamestnancov televízie, ktorí boli v čase razie v redakcii. Zadržaný bol aj manažér televízie, ktorému izraelskí vojaci prehľadali dom v neďalekom meste Birzajt.
Podľa jedného z kameramanov televízie izraelské zložky urobili raziu aj v priestoroch spoločnosti Trans Media, ktorá televízii Palestine Today a ďalším televíznym spoločnostiam zabezpečuje satelitné vysielanie. "Vojaci zobrali všetko, vrátane kompletného vysielacieho zariadenia," povedal.
Izrael obviňuje palestínske médiá, vrátane štátnej Palestine TV, z podnecovania násilností tým, že v priamom prenose vysielajú demonštrácie a zrážky palestínskych militantov s izraelskými vojakmi. Z toho dôvodu Izrael nedávno nariadil prerušenie vysielania aj trom rozhlasovým staniciam zo Západného brehu.
Najnovšie opatrenia izraelského bezpečnostného kabinetu sú reakciou na novú vlnu palestínskych násilností v Jeruzaleme a na ďalších miestach, ktorých terčom boli v stredu izraelskí civilisti a vojaci. O život pri nich prišiel jeden Izraelčan a jeden občan USA.

V limitovanom pokračovaní seriálu Prison Break: Útek z väzenia (2005 - 2009) si zahrajú aj Rick Yune a Augustus Prew. Informoval o tom portál TV Line. Štyridsaťštyriročný Yune, ktorý sa zviditeľnil najmä stvárnením Johnnyho Trana v snímke Rýchlo a zbesilo (2001), sa v pripravovanej novinke prestaví v úlohe kórejského zlodeja identity menom Ja. Jeho 28-ročný kolega, ktorý sa preslávil predovšetkým účinkovaním v akčnej komédii Kick-Ass 2 (2013), v novinke stvárni vtipného, bláznivého, no ostrého Whipa. Okrem spomínaných hercov si v seriáli zahrá tiež 44-ročný Newyorčan Mark Feuerstein, ktorý sa predstaví v úlohe manžela pôvodnej postavy Dr. Sary Tancredi. Tú stvárnila 38-ročná rodáčka z Illinois Sarah Wayne Callies, ktorá zatiaľ len rokuje o opätovnom účinkovaní v projekte.
Pripravovaná séria vzniká pod taktovkou americkej spoločnosti 20th Century Fox Television. Bude mať desať epizód, pričom tvorca a výkonný producent Paul Scheuring momentálne píše scenár prvej. Nové diely sa budú odohrávať niekoľko rokov po udalostiach zo štvrtej série, pričom sa v nich predstavia obe hlavné postavy - bratia Michael Scofield (v podaní Wentwortha Millera) a Lincoln Burrows (Dominic Purcell), a to aj napriek tomu, že Michael Scofield v záverečnom filme Prison Break: The Final Break (2009) zomrel. Prezidentka 20th Century Fox Television Dana Walden však uviedla, že nová séria poskytne "logické a uveriteľné vysvetlenie, prečo je stále nažive". Seriál má na konte napríklad dve nominácie na ocenenie Zlatý Glóbus.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Od júna 2015 ukrajinské úrady zakázali premietanie alebo vysielanie viac ako 430 filmov a seriálov vyrobených v Rusku, informoval dnes v rozhovore pre vládny vestník riaditeľ Štátnej filmovej agentúry Pilip Illenko.
Od vlaňajšieho júna totiž na Ukrajine platí zákon, ktorý umožňuje zakázať filmy a seriály obsahujúce propagandu o tzv. silových štruktúrach Ruska.
Ako informovala agentúra RIA Novosti, ukrajinský minister kultúrny Vjačeslav Kyrylenko vysvetlil, že zákaz sa týka všetkých militaristických filmov a seriálov, ktoré vznikli po roku 1991, ako aj ruskej televíznej a filmovej produkcie nakrútenej po roku 2014. Takýmto snímkam štátna filmová agentúra nevydá povolenie na distribúciu na Ukrajine.
Illenko priznal, že v zákone sú nepresnosti, ktoré komplikujú, niekedy dokonca znemožňujú jeho plnenie, ale "pokračujeme v práci; do tohto okamihu je zakázaných viac ako 430 filmov".
Pred mesiacom zasa ukrajinská Národná rada pre rozhlasové a televízne vysielanie zakázala na Ukrajine vysielanie 15 ruských kanálov káblovej televízie. Stalo sa tak na základe monitorovania ich vysielania. Ako spresnil predseda rady Jurij Artemenko, hlavnými dôvodmi zákazu boli porušenie zákona o národnej bezpečnosti a zákona o reklame. Rada uviedla, že vo vysielaní týchto televízii sa "objavili ľudia, ktorí sú hrozbou pre bezpečnosť Ukrajiny". Televízie vysielali aj reklamy, ktoré sú na Ukrajine zakázané.
Ukrajinské ministerstvo kultúry vlani v auguste zverejnilo zoznam ruských kultúrnych dejateľov, ktorí predstavujú hrozbu pre bezpečnosť Ukrajiny. Je medzi nimi aj filmový režisér a držiteľ americkej filmovej ceny Oscar Nikita Michalkov.

Copyright © TASR 2016

Zomrel Tibor Donoval

Zomrel Tibor Donoval

Vo veku nedožitých 93 rokov zomrel Tibor Donoval, prvý šéfredaktor Hlavnej redakcie športu a motorizmu v Československej televízii od roku 1966 , ktorý na tomto poste vydržal takmer štvrťstoročie.

Zomrel Ken Adam

Zomrel Ken Adam

Vo veku 95 rokov zomrel filmový výtvarník Ken Adam. Rodák z Berlína skonal vo štvrtok doma v Londýne, pričom krátko pred smrťou strávil nejaký čas v nemocnici. Smutnú správu potvrdil pre BBC životopisec zosnulého Christopher Frayling.
Ken Adam, vlastným menom Klaus Adam, sa narodil v roku 1921. Ako tínedžer sa presťahoval do Veľkej Británie. Pracoval na výpravách bondoviek Doktor No (1962), Goldfinger (1964), Thunderball (1965), Žiješ len dvakrát (1967), Diamanty sú večné (1971), Agent, ktorý ma miloval (1977) a Moonraker (1979). Okrem toho sa podieľal na filmoch ako Cesta okolo sveta za osemdesiat dní (1956), Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu (1964), Chitty Chitty Bang Bang (1968), Goodbye, Mr. Chips (1969), Barry Lyndon (1975), Sherlock Holmes vo Viedni (1976), Zločiny srdca (1986), Mŕtvy gang (1989), Nováčik (1990), Addamsova rodina II (1993), Šialenstvo kráľa Juraja (1994), Dámska jazda (1995) či New York, New York alebo Sedliaci v meste (1999). Päť ráz sa uchádzal o cenu americkej Akadémie filmových umení a vied, pričom dve nominácie sa mu podarilo premeniť na víťazstvo.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RVR NEWS

RVR NEWS

Vysielatelia desiatich rádií doteraz požiadali Radu pre vysielanie a retransmisiu o výnimku z kvót na vysielanie slovenskej hudby. V rádiách vysielajúcich na Slovensku sa povinne bude hrať viac slovenskej hudby od 1. apríla. Vyplýva to z novely zákona o vysielaní a retransmisii. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu Lucia Jelčová, o udelenie výnimky z kvót na slovenské hudobné diela radu požiadali vysielatelia: GES Slovakia, s.r.o. (Rádio Anténa Rock), Europa 2, a.s. (Europa 2), Radio One Rock, s.r.o. (Radio One Rock), Radio Rock, s.r.o. (Radio One Retro), Radio One, s.r.o. (Rádio One), Corporate Legal, s. r. o. (Rádio Vlna), D.Expres, k.s. (Expres), Best FM Media spol. s r.o. (Rádio Best FM), Radio, a.s. (Fun Radio) a Marek Petráš (Rádio Košice). Licenčnej rade pribudne povinnosť sledovať dodržiavanie podielu slovenskej hudby vo vysielaní našich rádií od 1. apríla. Rada sa bude žiadosťami o výnimku zaoberať na niektorom z najbližších rokovaní.
Podľa novely zákona o vysielaní a retransmisii "slovenské hudobné dielo" je hudobné dielo, ktorého najmenej jeden autor hudby alebo najmenej jeden autor textu má alebo mal trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, alebo hudobné dielo s textom v slovenskom jazyku. Zákon ďalej určuje, že slovenskej hudbe musia vysielatelia s licenciou, teda súkromné rádiá, vyhradiť najmenej 25 percent času vysielania hudobných diel za mesiac a vysielateľ na základe zákona, teda verejnoprávny Slovenský rozhlas (RTVS), najmenej 35 percent času vysielania hudobných diel za mesiac, a to vo vysielaní každej rozhlasovej programovej služby osobitne. Do podielu vysielania slovenských hudobných diel sa pritom podľa zákona budú počítať iba slovenské hudobné diela zaradené do vysielania od 6:00 do 24:00, ktoré nie sú doplnkovým vysielaním a nie sú z väčšej časti sprevádzané hovoreným slovom. "Z času vysielania vyhradeného slovenským hudobným dielam je vysielateľ povinný vyhradiť najmenej 20 % vysielaniu nových slovenských hudobných diel," píše sa ďalej v zákone, ktorý za nové slovenské hudobné dielo považuje "hudobné dielo vysielané do piatich rokov od jeho prvého uvedenia na verejnosti".
V rádiách na Slovensku sa povinne bude hrať viac slovenskej hudby od 1. apríla. Vyplýva to z novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorú 23. septembra 2015 schválil parlament. Väčšina novely zameraná najmä na ľahší prístup sluchovo a zrakovo postihnutých k televíznemu vysielaniu a k distribuovaným slovenským audiovizuálnym dielam a audiovizuálnym dielam v slovenskej pôvodnej jazykovej úprave vstúpil do praxe 1. januára 2016. Od začiatku roka tak napríklad dostáva nové pravidlá titulkovanie televíznych programov pre sluchovo postihnutých.
Licenčná rada začiatkom roka SITA informovala, že sa už pripravuje na monitorovanie dodržiavania podielu slovenskej hudby vo vysielaní slovenských rádií. Rada pre vysielanie a retransmisiu pripomína, že už v súčasnosti elektronické médiá, teda rádiá i televízie, monitoruje. Vykonáva monitoring na základe sťažností od občanov aj vlastné plánované monitoringy. Takto už dnes podľa zákona o vysielaní a retransmisii sleduje napríklad dodržiavanie povinných kvót na vysielanie európskej produkcie či vysielanie pre zrakovo a sluchovo postihnutých, pripomenula pre agentúru SITA hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová. Od 1. apríla 2016 rade pribudne aj povinnosť monitorovať množstvo vysielanej slovenskej hudby v rádiách. Má na to viacero spôsobov, činnosti navyše však jej rozpočet nezohľadňuje, novela totiž nemala mať dopad na štátny rozpočet.
RVR bude pri sledovaní dodržiavania podielu slovenskej hudby v rozhlasovom éteri v prvom rade sledovať výkazy od vysielateľov. Ako ďalej informovala Jelčová, "v prípade, že sa ukážu nepresné, rada môže vyčleniť časť pracovníkov, aby sledovali vysielanie rádií kontinuálne, čo je kapacitne náročné. Ako ďalšia možnosť by prichádzalo do úvahy využitie elektronického systému, pretože dnes už sú vyvinuté zariadenia aj software, ktoré dokážu automaticky rozoznať pesničky a robiť štatistické výkazy. Táto možnosť je náročná z finančnej stránky a navyše by si vyžadovala vytvorenie komplexnej databázy slovenskej hudby". RVR pripúšťa, že oba "spomínané spôsoby monitoringu kladú nové nároky na činnosť rady, čo sa však pri návrhu novelizácie zákona o vysielaní a retransmisii nezohľadnilo, keďže podľa materiálov nemala mať dopad na štátny rozpočet".

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA




"Boľševická revolúcia z roku 1917 a premeny v ére ZSSR mali rozmanitý vplyv na svetové dejiny a významne prispeli k budovaniu západoeurópskej koncepcie sociálneho štátu."
Sergej Lavrov,ruský minister zahraničia

"Svetielka, namiesto nejakych statusov som sa rozhodla napisat modlitbu na podporu dnesneho volebneho dna.
Sobota patri vzdy Fialovemu plamenu a Sv.Germainovi. Fialovy plamen ma transformacne ucinky, je to plamen Slobody a Zmeny. Preto mame vzdy v sobotu potrebu cistit. Vacsina z nas cisti svoj pribytok, ale sobota je hlavne o cisteni nas samych. Ake priznacne je, ze v dnesny transformacny fialovy den rozhodujeme o buducnosti nasej krajiny smile emoticon
Modlitby su silnejsie ked sa povedia v nasobkoch tri. Teda 3,6,9.. krat. Ak sa vam teda tato modlidba pozdava a chcete pomoct aj takymto sposobom svojej/nasej krajine, povedzte si ju viac krat.
Modlitba na dnesny den:
V mene bozej pritomnosti JA SOM, volam na Fialovovy Transformacny plamen, aby aktivoval svoju zazracnu transformacnu silu v mojom byti, vedomi a vo svete.
Fialovy Plamen Bozieho Srdca,
napln ma svojim Svetlom kazdy den.
Transformuj a vyliec moju ludsku nedokonalost
do ligotaveho bozieho Diamantu a Kristovej perfektnosti.
V mene velkeho JA SOM, volam k sebe Svetlo tisic slnc z Velkeho Centralneho Slnka. Volam Anjelov Fialoveho Svetla, volam milovaneho Svateho Germaina, milovaneho Zadkiela a volam k sebe aj Svaty Amethyst, Omri Tas, vladcu Fialovej planety.
V mene Otca/Matky Boha, Ja Som Kto Som! Milovani, prosim a ziadam Vas, naplnte planetu Zem a hlavne moj Domov, moje S-LOVE-nsko nekonecnymi vlnami Fialoveho plamena!
Volam na pomoc Fialovy Transformacny Plamen Bozej Vole, aby sa manifestoval v tejto krajine Teraz a Navzdy a aby dnes manifestoval to co je potrebne pre Najvyssie Dobro nas vsetkych.
Nech Slovensko zotrva v aure Mieru, Lasky a Slobody!
Dakujem, ze toto je teraz vykonane podla Bozej Vole.
A takto to je.
Volte Srdcom, Svetielka"
Silvia Šuvadová

„Výsledky týchto volieb sú kostrbaté, komplikované, ale sú lepšie ako v roku 2012 .Ja nepoznám poslancov zvolených za ĽSNS, ale nie som si istý, že všetci sú fašisti."
Daniel Lipšic


„Já o tom auditu vůbec nic nevím. Vyšetřuje to OLAF, auditní orgán, policie. Já o tom nic nevím, obraťte se někde jinde. O žádné pokutě nevím, nikdy jsem o ní neslyšel a vůbec se mě to netýká. Není to moje. Je to nějaký firmy, která patří do holdingu.“
Andrej Babiš ku kauze Čapí hnízdo

 “Sieť nie je kŕdeľ vrabcov, ktorý sa rozpŕchne pri prvom výstrele zo vzduchovky. Tí, ktorí túžili po rýchlom úspechu a úžitku sú sklamaní, ale jadrom Siete sú a zostanú ľudia, ktorí z nej urobia dlhý a dobrý príbeh.”

Radoslav Procházka

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Výbor na ochranu novinárov (CPJ) obvinil dnes ruské úrady z nevšímavosti k nepriateľským postojom voči novinárom v krajine, v dôsledku čoho mohlo dôjsť k útoku, pri ktorom bolo v stredu zranených šesť ľudí - novinárov a ľudskoprávnych aktivistov.
Novinári boli na služobnej ceste v pohraničnej oblasti medzi Čečenskom s Ingušskom. Cestu organizoval Výbor na prevenciu mučenia (KPPP).
Skupina sa presúvala minibusom a sprievodným vozidlom, na ktoré na čečensko-ingušskej hranici zaútočila skupina maskovaných osôb. Tie posádku minibusu zbili obuškami a vozidlo podpálili.
Podľa predbežného vyšetrovania páchatelia na túto skupinu ľudí na hranici čakali a zaútočili na ňu zámerne.
Väčšina členov skupiny utrpela len ľahké zranenia. Najťažšie je zranený nórsky novinár, ktorý sa vytiahnutiu z auta bránil, pretože sa bál, že ho zastrelia. Predseda KPPP Igor Kaľapin spresnil, že novinárovi vybili zuby, zbili ho obuškom a pobodali. Utrpel aj psychický šok.
Aktivista Oleg Chabibrachmanov uviedol, že Výbor na prevenciu mučenia bol v poslednom čase opakovane terčom vyhrážok na sociálnych sieťach aj v tlači, a to zo strany čečenských úradov. Podľa CPJ útok zo stredy bol možný práve vďaka nečinnosti tamojšej vlády a jej neochote čeliť nepriateľskému postoju voči médiám.
Kremeľ dnes označil útok na novinárov za "absolútne neprijateľný". Jeho hovorca Dmitrij Peskov vyslovil očakávanie, že príslušné orgány dolapia jeho páchateľov, vydajú ich justícii a urobia všetko pre to, aby sa v budúcnosti takéto útoky nezopakovali.
Hovorca dodal, že o prípade bol informovaný aj prezident Vladimir Putin. Jeho reakcia na incident však nie je známa, uviedol Peskov, podľa ktorého by sa prípadom mali zaoberať nielen republikové, ingušské, ale aj federálne orgány.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

10. 3. 2016

Rozhovor s priemerom

Rozhovor s priemerom

TO JE TV!

TO JE TV!


RVR NEWS

RVR NEWS

Tucet sťažností na vysielanie televízií a rádií k voľbám dostala do dnešného dňa licenčná rada. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová, v súvislosti s voľbami do Národnej rady SR rada dostala zhodne tri sťažnosti na verejnoprávneho vysielateľa, Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS), a na súkromnú Televíziu Markíza. V prípade RTVS boli sťažnosti smerové na Jednotku RTVS, a to na vysielanie relácií O 5 minút 12 (14. a 21. februára) a Parlamentné voľby 2016 (6. marca). Sťažnosti na predvolebné vysielanie TV Markíza prišli na relácie Parlamentné voľby 2016 (14. a 21. 2.) a Televízne noviny (19. 1.).
Ostatné sťažnosti, a to vždy po jednej na jedno médium, sú na vysielanie: TA3 (Téma dňa vysielaná 3. marca), Rádia Wow (vysielanie z 22. februára o cca 15:00), Rádio Frontinus (Debata na telefón z 21. februára), Televízie Turiec (Správy TV Turiec z 30. decembra 2015, videotextové vysielanie z 10. januára 2016). Rada pre vysielanie a retransmisiu tiež dostala jeden podnet od Prezídia Policajného zboru, a to na TV Joj. Ten však podľa hovorkyne RVR "nesmeruje voči konkrétnemu programu". Všetky sťažnosti na vysielanie počas predvolebnej kampane licenčná rada prešetruje.
Rada vykonávala aj vlastný priebežný monitoring vysielania vybraných rozhlasových a televíznych programov v čase kampane v elektronických médiách (http://www.rvr.sk/sk/spravy/index.php?aktualitaId=3126). Jeho podrobné výsledky zatiaľ nie sú k dispozícii. Viaceré programy, pri ktorých existuje podozrenie na možné porušenie zákona, rada zmonitoruje opätovne, dodala pre SITA Lucia Jelčová.
Politické subjekty, strany, hnutia alebo koalície, ktoré sa v sobotu 5. marca uchádzali o hlasy voličov, mohli po novom začať volebnú kampaň dňom, v ktorom vyhlásenie volieb zverejnili v Zbierke zákonov SR, teda 12. novembra 2015. Kampaň trvala do 3. marca do 00:00. Vysielanie politickej reklamy a špeciálnych predvolebných diskusií v médiách bolo povolené od 13. februára do 3. marca do 00:00. Štrnásť dní pred dňom konania volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania bolo zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
 

RTVS dnes uzavrela bilaterálnu zmluvu medzi RTVS a Českým rozhlasom. Táto dohoda rozvíja vzťahy v oblasti rozhlasového vysielania a kultúrnej výmeny. Prináša zdieľanie vlastných rozhlasových programov, ale aj všetkých druhov hudobných programov s dôrazom na populárnu hudbu a jazz.
„Partnerstvo medzi Českým rozhlasom a RTVS nie je len výrazom tradície a priateľstva, ale aj prirodzenej mediálnej spojitosti, ktorá okrem rozhlasového vysielania zahŕňa aj veľké množstvo aktivít, ktoré presahujú úroveň mediálneho života," hovorí generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK

Najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku je Rádio Expres, ktoré počúva 33,6 percenta poslucháčov. Vyplýva to z výsledkov najnovšieho prieskumu Radioprojekt spoločnosti Median SK.
Druhé najpočúvanejšie je podľa ostatnej vlny prieskumu (XI. etapa 2015 až I. etapa 2016) Rádio Slovensko s počúvanosťou 29,2 percenta, na treťom mieste skončilo Fun rádio s počúvanosťou 22,8 percenta.
Na ďalších priečkach počúvanosti skončili Rádio Jemné (16,4 percenta), Rádio Europa 2 (15,7 percenta), Rádio Regina (13,8 percenta) a Rádio Vlna (8,5 percenta). Celková počúvanosť rádií bola v období od 12. októbra 2015 do 7. februára 2016 90,1-percentná.
V rámci rozhlasových sietí má najvyššiu počúvanosť (41,8 percenta) šesť rádií verejnoprávnej RTVS. Sieť Radio Services (Rádio Európa 2, Rádio Jemné, Rádio Anténa Rock, Rádio Vlna) zaznamenala celkovú počúvanosť na úrovni 36,1 percenta. Skupina Rádio Group, kam patria okrem Fun rádia prevažne regionálne rozhlasové stanice dosiahla celkovú počúvanosť 30,5 percenta.
Najväčší podiel na trhu si podľa Medianu SK udržiava Rádio Expres (23,2 percenta) pred Rádiom Slovensko (21,3 percenta) a Fun rádiom (12,9 percenta). Za nimi nasledujú Rádio Jemné (9,1 percenta), Rádio Regina (7,9 percenta), Rádio Europa 2 (7,8 percenta) a Rádio Vlna (5,2 percenta). Zvyšné stanice majú 12,6-percentný podiel na rozhlasovom trhu.
Agentúra realizovala prieskum na vzorke 3790 respondentov vo veku 14 až 79 rokov. Zber dát sa uskutočnil od 12.10. do 13.12.2015 a od 11.1. do 7.2.2016. V sledovanom období monitorovala 50 rozhlasových staníc

Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Novinára z tureckého denníka BirGün odsúdili na 21 mesiacov väzenia za urážku prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Uviedla to dnes tlačová agentúra DPA.
Novinára pôvodne vyšetrovali za článok, v ktorom nepriamo obvinil Erdogana a jeho syna Bilala z korupcie, informoval dnes samotný denník BirGün.
Avšak žurnalistu nakoniec odsúdili za jeho písomnú obhajobu, ktorú súd pokladal za akrostich - teda, že obsahovala ukrytý odkaz, ktorý možno poskladať z prvých písmen každého riadka. Prvé písmená tvorili slovné spojenie Hirsiz Erdogan (zlodej Erdogan), dodal v článku denník BirGün.
Odsúdený sa proti verdiktu odvolal.
Od zvolenia Erdogana za prezidenta v auguste 2014 bolo otvorených vyše 1800 súdnych procesov pre obvinenia z urážky hlavy štátu, uviedlo ministerstvo spravodlivosti.
Igor Kaľapin

Skupinu aktivistov a novinárov včera napadli a ich vozidlo podpálili v oblasti pri hraniciach s Čečenskom. Informoval o tom predseda ruskej mimovládnej organizácie Výbor proti mučeniu a člen rady pre ľudské práva ruského prezidenta Igor Kaľapin.
      Útok sa odohral dnes neďaleko hraníc s Čečenskom a Ingušskom. Neznámi útočníci v troch autách obkľúčili minibus s novinármi a aktivistami, ktorí boli na mediálnom zájazde v kaukazskej horskej oblasti regiónu Ingušska, uvádza Kaľapin na webe rady. Páchatelia podľa neho zbili účastníkov zájazdu a autobus zapálili.
      Ruské médiá uviedli, že medzi novinármi boli reportéri zo Švédska a Nórska. Švédsky rozhlas potvrdil, že medzi napadnutými bola jeho moskovská spravodajkyňa. Maria Perssonová Löfgrenová utrpela ľahké zranenia a je v bezpeční v nemocnici.
      Podľa zistení agentúry DPA cestovala Perssonová Löfgrenová s nórskym reportérom Öysteinom Windstadom z mesačníka Ny Tid, ruskými novinármi a členmi ľudskoprávnej skupiny. V minibuse boli ďalej novinári z ruských médií Kommersant, New Times a Mediazon.
      Veľká skupina mladých mužov ich obkľúčila a okradla a následne podpálila vozidlo, hlásil švédsky rozhas. "Kričali, že nie sme novinári, ale teroristi," citovali médiá Perssonovú Löfgrenovú.
      V nemocnici skončili tiež Windstad, vodič autobusu a ľudskoprávna aktivistka Kaťa Vanslovová, píše nórsky denník.
      Ingušsko je jedným z regiónov, v ktorých Rusko zápasí s islamistickým povstaním.


Copyright © TASR 2016

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Výdavky na reklamu v slovenských printových médiách minulý rok medziročne poklesli o 0,35 % a dosiahli úroveň necelých 175,6 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy. Kým noviny vlani poklesli o 1,7 %, časopisy si medziročne mierne polepšili o 0,8 %. Na pozitívnom výsledku trhu s časopismi sa však podpísalo výlučne zaradenie nových titulov do monitoringu. Neberúc do úvahy novo zaradené tituly možno konštatovať, že v časopisoch došlo k medziročnému poklesu reklamných výdavkov o 1,4 %, uvádza agentúra TNS Slovakia.
Reklama bola v monitorovaných printových médiách na viac ako 47 tis. inzertných stranách, čo predstavuje medziročný pokles o 2,5 %. Počet inzertných strán, ktoré využili vydavatelia na propagáciu vlastných aktivít a titulov, bol minulý rok na úrovni 3 946, pričom v roku 2014 ich bolo 4 003. Podiel počtu strán vlastnej inzercie na celkovom počte inzertných strán predstavuje 8 %. Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, a to viac ako 50 mil. eur, News and Media Holding takmer 42 mil. eur a Petit Press vyše 21 mil. eur. Tieto vydavateľstvá získali vlani až 65 % z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl so sumou skoro 6,4 mil. eur, ktorý sa udržal na prvej priečke už tretí rok po sebe. Druhé miesto dosiahol už druhý rok po sebe predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield s investíciou takmer 4,5 mil. eur a na treťom mieste bola spoločnosť Megavox so sumou viac ako 3 mil. eur.
Agentúra TNS Slovakia vznikla v roku 2011 spojením agentúr TNS SK a TNS AISA Slovakia. Zamestnáva 80 zamestnancov a okolo 150 vyškolených anketárov pre osobné dopytovanie. Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. Agentúra TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc a viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

CAROL

CAROL

9. 3. 2016

Zomrel Jindřich Goetz

Zomrel Jindřich Goetz


Český filmový architekt Jindřich Goetz, bývalý rektor Filmovej akadémie Miroslava Ondříčka v Písku, zomrel v noci nadnes vo veku 76 rokov. Ako scénograf sa podieľal na približne 120 českých filmoch. Informoval o tom internetový spravodajský server iDnes.cz.
"Svoju dlhoročnú a neprehliadnuteľnú spoluprácu s českým filmom uzavrel Jindřich Goetz trojicou snímok Král Ubu, Máj a naposledy snímkou režiséra, kameramana a priateľa F. A. Brabca V perine," uviedla filmová publicistka a pedagogička píseckej akadémie Milica Pechánková.
Goetz sa ako scénograf podieľal na vyše 120 filmoch. K najznámejším patria Údolí včel, Adelheid, Farářův konec, Zabil jsem Einsteina, pánové... či Jáchyme, hoď ho do stroje!. Spolupracoval tiež na televíznych seriáloch ako Tajemství proutěného košíku alebo Život na zámku.
V roku 1996 získal Českého leva za najlepší výtvarný počin za spoluprácu na filme režiséra a kameramana F. A. Brabca Král Ubu. Za svoju prácu na filme Amerika režiséra Vladimíra Michálka bol na túto cenu nominovaný. V rokoch 1991-95 bol riaditeľom filmových štúdií AB Barrandov.
Goetz bol tiež členom Českej komory architektov, Európskej filmovej akadémie a Českej filmovej a televíznej akadémie. V rokoch 2007-15 bol rektorom Filmovej akadémie Miroslava Ondříčka v Písku.

Copyright © TASR 2016

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza,môžete sa...
 
 

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Zo Svetového pohára v alpskom lyžovaní v Jasnej RTVS na Dvojke v priebehu troch dní odvysielala celkovo 8 hodín programu. Takmer 5 hodín tvorili prenosy zo súťažného programu a 3 hodiny boli venované vysielaniu zo štúdií, ktoré mala RTVS pripravené priamo v dejisku pretekov. Ďalšie hodiny obsahu a živé vstupy priamo z dejiska pretekov RTVS divákom a poslucháčom pravidelne poskytovala v spravodajských reláciách Správy RTVS, v športovom spravodajstve Góly body sekundy a tiež v rozhlasovom spravodajstve.
Veľkú pozornosť pretekom v Jasnej venovalo aj Rádio Slovensko, ktoré poslucháčom v spravodajstve, publicistike, živých vstupoch, v Príbehu na týždeň a v rozhovoroch prinieslo celkovo 7 hodín informácií o Svetovom pohári. Na príprave či výrobe obsahu z pretekov sa nepretržite podieľali traja rozhlasoví redaktori športu, dvaja redaktori publicistiky Rádia Slovensko, šiesti moderátori či technické oddelenie Rádia Slovensko.
Druhé kolo slalomu, v ktorom sa v nedeľu 6. marca predstavili naše reprezentantky Veronika Velez Zuzulová, Petra Vlhová a Barbara Kantorová, si nenechalo ujsť až 422-tisíc divákov (podiel na trhu 21,4%), vďaka čomu sa tento prenos stal najsledovanejším programom Dvojky za posledný rok. Prvé kolo slalomu sledovalo až 259-tisíc divákov (podiel na trhu 18,1%). Prenosy z Jasnej si počas troch vysielacích dní zaplo takmer 1,2 mil. divákov, čo predstavuje až 25% populácie ľudí starších ako 12 rokov.
Prenosy zaujali široké spektrum divákov, vyrovnané hodnoty sledovanosti dosiahli prenosy u mladšej cieľovej skupiny divákov od 12 do 54 rokov (podiel na trhu 17,2%), ale aj u starších divákov nad 55 rokov (podiel na trhu 20,5%). Medzi najsilnejšie cieľové skupiny patrili diváci s vysokoškolským vzdelaním (podiel na trhu 25,9%) či diváci zo Žilinského kraja (podiel na trhu 23,7%).


NAJNÁROČNEJŠIA SÉRIA PRIAMYCH PRENOSOV V HISTÓRII RTVS

Príprava priamych prenosov a vysielania z Jasnej bola pre RTVS ako národného vysielateľa podujatia veľkou skúškou. RTVS sa na vysielanie pripravovala od leta 2015 a vyrábala signál prakticky do celého sveta, pripravených bolo 6 prenosových vozov a na hladkom priebehu sa podieľalo až 35 členov technického štábu.
„Zabezpečenie vysielania a priamych prenosov z pretekov bolo náročné najmä vzhľadom na nevyspytateľné poveternostné podmienky a sťažený prístup ku kamerovým vežiam. Prakticky každý kus techniky sme museli vyviezť ratrakom na stanicu Luková a ku kamerovým vežiam museli techniku priniesť skúsení lyžiari. Veľké problémy nám spôsoboval sneh a silný vietor, každý deň sme museli prípojné skrine vyhrabávať spod dvojmetrových snehových závejov,“ hovorí šéf techniky RTVS Andrej Doležal.
Podľa neho by sa RTVS nezaobišla bez pomoci organizátorov pretekov, ktorí sa na náročných prípravách televíznych prenosov aktívne podieľali. O profesionálnom prístupe a kvalitnej technickej úrovni priamych prenosov svedčí aj bezproblémová spolupráca s ostatnými vysielateľmi, pre ktorých RTVS vytvorila technické zázemie. „Aj skúsenejší kolegovia z nemeckých či rakúskych televízií kvalitné zabezpečenie vysielania a náš profesionálny prístup veľmi ocenili,“ dodáva A. Doležal.

Zomrel Michael White

Zomrel Michael White

Vo veku 80 rokov zomrel filmový a divadelný producent Michael White. Rodák z Glasgowa skonal v dôsledku zlyhania srdca v pondelok v kalifornskom meste Ojai v dome jeho bývalej manželky Louisy White, ktorá sa oňho starala. Agentúre Reuters potvrdila smutnú správu niekdajšia priateľka zosnulého Lyndall Hobbs.
Michael White sa narodil 16. januára 1936. Kariéru začínal na londýnskom West Ende, kde pracoval na predstaveniach ako Oh! Calcutta, Annie alebo The Rocky Horror Show. Neskôr sa začal venovať filmu, pričom sa podieľal na snímkach Monty Python a Svätý Grál (1975), The Rocky Horror Picture Show (1975), Pes baskervillský (1978), Fuška (1982), Biele zlo (1987), Pápež musí zomrieť (1991), Návrat mŕtvych (1992) či Enigma (2001).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

BLOGER ROKA 2015

BLOGER ROKA 2015
BR_2015_300x300

Od 1. marca majú slovenskí blogeri možnosť bojovať o titul BLOGER ROKA 2015. Svoje blogy môžete nominovať do 10. apríla 2016. Historicky sa do súťaže #BLOGERROKA 2015 budú môcť zapojiť nielen blogeri, ale i YouTuberi. Súťažiaci môžu po novom prezentovať široké spektrum svojich príspevkov až v 10 kategóriách: Cestovanie, Ekonomika, spoločnosť & biznis, Gastronómia, Informačné technológie & inovácie, Krása, Móda, Zdravý životný štýl, Život, umenie & kultúra, Firemný blog a Video blog. Novinkou bude i Divoká karta. Vďaka nej sa blogeri majú šancu posunúť automaticky do finále. Finalistov bude hodnotiť porota, zostavená z mediálnych profesionálov, odborníkov a zástupcov partnerov.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Úrad vlády SR a dotknuté ministerstvá neporušili základné práva a slobody vydavateľa Denníka N vyplývajúce zo slovenskej ústavy a poskytovali informácie v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Konštatuje sa to v stanovisku, ktoré dnes prijala vláda. Reagovala tak na nesúhlas ombudsmanky Jany Dubovcovej s predchádzajúcim stanoviskom Úradu vlády Slovenskej republiky a niektorých ministerstiev k výsledkom vybavenia podnetu vydavateľa Denníka N.
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová sa na vládu obrátila preto, lebo zistila selektívne informovanie médií niektorými rezortmi. Ombudsman zisťuje iba také prípady porušenia základných práv a slobôd, ktoré svojím postupom porušujú orgány verejnej správy. „V tomto prípade sa moje zistenia týkajú jedného z hlavných pilierov demokracie – slobody prejavu,“ napísala vo vyrozumení vláde Dubovcová. Dotknuté ministerstvá ešte vo februári reagovali pre agentúru SITA, že komunikujú s Denníkom N štandardne ako s ktorýmkoľvek iným médiom na Slovensku. Rovnako Úrad vlády SR uviedol, že komunikuje s Denníkom N v súlade s platnou legislatívou.
Prvýkrát v histórii verejného ochrancu práv sa ombudsmanka obrátila na vládu s vyrozumením 16. decembra 2013 vo veci závažného porušenia základných práv postupom polície pri zásahu v Moldave nad Bodvou na Budulovskej ulici. Vláda vtedy prijatie opatrení verejnej ochrankyni neoznámila.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel George Martin

Zomrel George Martin

Vo veku 90 rokov zomrel v utorok bývalý producent skupiny Beatles George Martin, známy aj ako "piaty Beatle". Informovala o tom dnes stránka hudobného časopisu Billboard.
"Bože daj mier Georgeovi Martinovi a lásku Judy a jeho rodine. S láskou Ringo a Barbara. George nám bude chýbať," napísal na svojom twitterovom účte bývalý bubeník Beatles Ringo Starr.
Správu o úmrtí bez ďalších podrobností potvrdil aj hovorca hudobného vydavateľstva Universal Music Group.
Producent, aranžér, skladateľ, zvukový technik a hudobník George Martin sa narodil 3. januára 1926 v Londýne. Hudbe sa venoval už od detstva a postupne sa naučil hrať na klavír, hoboj a gitaru.
Neskôr sa podieľal na každom z albumov skupiny Beatles, čím prispel ku globálnemu rozšíreniu jej popularity. Ako aranžér prakticky obohatil viacero úspešných skladieb Beatles; okrem iného napríklad navrhol pridanie strunových nástrojov do piesne Yesterday.
Počas vyše šiestich desaťročí svojej profesionálnej kariéry si ako producent na svoje konto pripísal desiatky hitov, ktoré sa umiestnili na prvých miestach hitparád v Británii i USA.
Za svoje zásluhy o rozvoj hudobného priemyslu a kultúry bol v roku 1996 v Británii povýšený do rytierskeho stavu. O tri roky neskôr ho uviedli do Rokenrolovej siene slávy. Bol považovaný za jedného z najvýznamnejších hudobných producentov v histórii.
V roku 2002 sa podieľal na organizácii koncertu k oslavám 50. výročia nástupu kráľovnej Alžbety II. na britský trón.
Svoju aktívnu kariéru George Martin ukončil zhruba pred desiatimi rokmi. V jeho stopách ide aj syn Giles Martin, ktorý je tiež producentom, skladateľom a multiinštrumentalistom.

Copyright © TASR 2016

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
 

Na včerajšom zasadnutí Rada pre vysielanie a retransmisiu


•začala správne konanie voči vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s vysielaním príspevku Vo vražde má prsty aj manželka v programe Televízne noviny dňa 26. 11. 2015; 
 
•začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV s.r.o. (programová služba JOJ) vo veci možného porušenia § 20 ods. 3 ZVR (ochrana maloletých - JSO) a § 19 ods. 1 písm. a) ZVR (ochrana ľudskej dôstojnosti) v súvislosti vysielaním programu Naj, naj, naj dňa 28. 12. 2015 o cca 10:24 hod, ktorý označil ako nevhodný pre maloletých divákov do 12 rokov a ktorý svojím obsahom a spôsobom spracovania mohol zasiahnuť do ľudskej dôstojnosti účinkujúcich označených ako motorkár Jožko, syn Tonko, otec Anton, mama Iveta, Erika, Alenka, Lucia, Martinka a jej mama, Martinkina kamarátka Danka, Lýda, Janka a Martina a vo veci možného porušenia § 39a ods. 2 ZVR (podmienky umiestňovania produktov do programov) v súvislosti s vysielaním programov Naj, naj, naj a Moja mama varí lepšie ako tvoja dňa 28. 2. 2015, v ktorých mohlo dôjsť k porušeniu povinnosti zreteľne informovať o umiestňovaní produktov označením na konci programov;

•začala dve správne konania voči vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) vo veci možného porušenia § 33 ods. 1 ZVR (zákaz reklamy a telenákupu na alkoholické nápoje okrem vymedzeného času) v súvislosti s odvysielaním reklamy na alkoholický nápoj Kingswood hot cider dňa 13. 12. 2015 o cca 21:57 hod, vo veci možného porušenia § 34 ods. 1 ZVR, ku ktorému došlo v dňoch 13., 14., 16., 17. a 19. 12. 2015 odvysielaním komunikátov označujúcich za sponzora programu produkty a služby Clavin, Ocutein Brillant, Tantum Verde, Lidl, zlavomat.sk bez ich rozoznateľného a zreteľného oddelenia od iných častí programovej služby tak, aby neboli zameniteľné s inými zložkami programovej služby a vo veci možného porušenia § 36 ods. 2 ZVR, ku ktorému došlo dňa 13. 12. 2015 v čase od 20:00 do 21:00, od 21:00 do 22:00 hod a od 22:00 do 23:00 hod a dňa 19. 12. 2015 v čase od 22:00 do 23:00, od 23:00 do 00:00 a od 00:00 do 01:00 hod odvysielaním reklamných šotov v rozsahu vyššom ako povolených 12 minút;

•začala správne konanie voči vysielateľovi C.E.N. s.r.o. (programová služba TA3) vo veci možného porušenia § 33 ods. 1 ZVR (zákaz reklamy a telenákupu na alkoholické nápoje okrem vymedzeného času) v súvislosti s odvysielaním reklamy na alkoholický nápoj GORAL Vodka Master dňa 24. 12. 2015 o cca 21:27 hod a 26. 12. 2015 o cca 21:47 hod;

•začala správne konanie voči vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska (programová služba Jednotka) vo veci možného porušenia § 16 ods. 2 písm. b) ZVR v súvislosti s tým, že dňa 23. 12. 2015 odvysielal program Mastičkár bez pôvodných titulkov, čím mohlo dôjsť k porušeniu povinnosti vysielať audiovizuálne diela len v čase a za podmienok dohodnutých s nositeľmi práv k týmto dielam;

•uznala za neopodstatnené 5 sťažností resp. ich častí, medzi nimi aj

• sťažnosť na odvysielanie spravodajského príspevku Hviezdne vojny sa vracajú do kín v programe Správy RTVS dňa 15. 12. 2015, ktorý sťažovateľ považoval za reklamu (Rozhlas a televízia Slovenska, Jednotka),

• sťažnosť na vysielanie šotu charitatívnej organizácie o. z. Návrat dňa 27. 12. 2015, ktorý má podľa sťažovateľa negatívny vplyv na divákov, pretože zobrazuje muža telefonujúceho pri riadení auta (MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o., TV MARKÍZA).


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Sociálna sieť Facebook sa môže stať koncom tohto storočia najväčším virtuálnym cintorínom. Táto webová komunita má totiž v súčasnosti približne 1,5 miliardy užívateľov z celého sveta, v roku 2098 tu však počet mŕtvych osôb prevýši počet žijúcich zaregistrovaných členov.
S touto predpoveďou prišiel americký štatistik Hachem Sadikki z Massachusettskej univerzity, ktorého citovala stanica Sky News. Podľa neho je daná prognóza určená stabilným prílevom nových užívateľov Facebooku a politikou tejto sociálnej siete automaticky neodstraňovať profily zosnulých osôb.
Predpokladá sa, že iba v tomto roku zomrie takmer milión osôb zaregistrovaných na Facebooku, pričom ešte v roku 2010 toto číslo predstavovalo 385.000 ľudí. Vtedy mal však Facebook menšiu "členskú základňu". Súčasná politika tejto siete ukladá, že ak užívateľ zomrie, jeho profil sa stáva virtuálnym pamätníkom.
Jediným spôsobom, ako zmazať takýto profil, je spolupráca s ďalšou osobou, ktorá by disponovala heslom zosnulého. Ľudia však heslá do profilov väčšinou nezdieľajú s nikým, a tak je táto možnosť nepravdepodobná. Priateľom takejto osoby sa tak naďalej zobrazujú upozornenia na narodeniny mŕtvych.
Facebook preto začal žiadať od svojich používateľov, aby ustanovili osobu, ktorá by v prípade ich úmrtia skontaktovala prevádzkovateľov siete. Tento kontakt by znamenal právomoc poverenej osoby napísať posledný status na profile zosnulého a aktualizovať jeho profilovú i titulnú fotografiu.

Turecké úrady prevzali kontrolu aj nad tlačovou agentúrou Cihan. Uvádza sa to vo vyhlásení samotnej agentúry, ktoré zverejnila aj agentúra Reuters. Podľa nej ide o ďalší prejav intenzívnych snáh tureckej vlády potlačiť protivládne hnutie spájané s exilovým duchovným Fethullahom Gülenom.
Agentúra Cihan (vysl. džihan) vo vyhlásení, ktoré  zverejnila na svojej webovej stránke, informovala, že súd v Istanbule na žiadosť prokuratúry určí správcu povereného vedením agentúry.
Ide o krok, ktorý turecké vedenie podniklo len niekoľko dní po uvalení nútenej správy nad denníkom Zaman, vychádzajúcom v náklade 850.000 výtlačkov. Podľa agentúry AP je zásah proti nemu súčasťou intenzívnych snáh tureckej vlády potlačiť protivládne hnutie spájané s klerikom Gülenom.
Nútená správa nad denníkom vyvolala pobúrenie medzinárodných organizácií na ochranu ľudských práv a slobody tlače; znepokojenie vyjadrilo aj viacero západných vlád a šéfka diplomacie EÚ Federica Mogheriniová.
O tejto téme sa diskutovali aj počas pondelkovému summitu EÚ s Tureckom v Bruseli. Mnohí politici EÚ označili konanie Turecka za neprijateľné a protirečiace hodnotám EÚ.
Agentúra Cihan i denník Zaman sú súčasťou mediálnej skupiny Feza Gazetecilik (vysl. gazetedžilik).
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan o Gülenovi tvrdí, že stojí za sériou vykonštruovaných zvukových nahrávok zverejnených na internete, ktoré údajne odhalili korupciu v najvyšších vládnych kruhoch. Táto korupčná aféra "praskla" v decembri 2013.
Gülen - bývalý Erdoganov podporovateľ - popiera akúkoľvek účasť na zverejnení nahrávok a odmieta obvinenia, že využíva sieť svojich chránencov na ovplyvňovanie politiky v Turecku.
Terčom reštrikcií zo strany vládnych úradov sú aj ďalšie opozičné médiá a novinári. Erdogan, ktorý je v čele Turecka od roku 2003 - najprv ako premiér, teraz ako prezident -, však tvrdí, že Turecko má najslobodnejšie médiá na svete, poznamenáva agentúra DPA.
Začiatkom marca turecké úrady pozastavili činnosť aj tureckému mediálnemu domu Koza Ipek Holding, ktorý ovládli už vlani v októbri. Spoločnosť Koza Ipek bola vtedy obvinená z prania špinavých peňazí a falšovania účtov. Medzi obvineniami je aj to, že spoločnosť šírila propagandu v prospech islamského lídra Gülena, ktorý má prívržencov na celom svete.
Gülenovci vyhlasujú, že sú mierumilovní globalisti a zameriavajú sa na modernú interpretáciu sunnitského islamu - vrátane matematiky, vedy a technológií.

Copyright © TASR 2016

8. 3. 2016

Hasselblad Award

Hasselblad Award

Kanadský umelecký fotograf Stan Douglas sa stal dnes tohtoročným laureátom Hasselbladovej ceny, ktorú udeľujú na počet švédskeho vynálezcu a výrobcu fotografickej techniky Victora Hasselblada. Informovala o tom agentúra DPA.
Tento 55-ročný Afrokanaďan sa vo svojej tvorbe špecializuje na prepracované fotografie naaranžovaných spoločenských situácií 20. storočia za účasti množstva štatistov a rekvizít. Vytvára tiež rozličné videá a filmové snímky.
Päťčlenná medzinárodná porota, ktorá rozhodovala o udelení ceny, ho označila za "umelca mimoriadneho významu" s dôrazom na jeho "záujem o sociálne otázky rasy, pohlavia, totožnosti a postkoloniálnej identity".
Douglas si prevezme cenu, ktorú sprevádza odmena vo výške jedného milióna švédskych korún (106.000 eur), 17. októbra spolu s diplomom a zlatou medailou. Nasledujúci deň otvoria vo švédskom Göteborgu výstavu jeho diel.
Douglasove fotografické artefakty možno nájsť v mnohých svetových múzeách vrátane Ontarijskej galérie umenia v Toronte, Pompidouovho centra v Paríži, Múzea moderného umenia v New Yorku alebo Tate Gallery v Londýne.
Hasselbladova cena je pomenovaná po Victorovi Hasselbladovi (1906–1978), vynálezcovi a zakladateľovi firmy Hasselblad. Jej výrobky používajú mnohí významní fotografi, ako aj americká NASA pri svojich početných vesmírnych programoch.
Medzi niekdajších laureátov tohto ocenenia patria Robert Frank, Josef Koudelka, Richard Avedon, Sebastiao Salgado, Hiroši Hamaja, Henri Cartier-Bresson, Ansel Adams, Wolfgang Tillmans, Lee Friedlander či Boris Michajlov.

Copyright © TASR 2016

Diskusiu Večera s Havranom odvysiela Dvojka mimoriadne naživo


Diskusiu Večera s Havranom odvysiela Dvojka 
mimoriadne naživo 

 Aké sú príčiny úspechov radikálov? Kto je za túto situáciu zodpovedný? Čo znamená ich nástup do politiky pre spoločnosť a ako ho treba vnímať v európskom kontexte? Hosťami Michala Havrana v diskusnej relácii RTVS Večera s Havranom budú sociológ Michal Vašečka, politologička Aneta Világi a odborník na extrémizmus Daniel Milo. V utorok 8. marca mimoriadne naživo o 22.40 h na Dvojke.  Viac info nájdete aj na https://www.facebook.com/VeceraHVRN

Cena Carla von Ossietzkeho

Cena Carla von Ossietzkeho

Bývalý spolupracovník amerických tajných služieb Edward Snowden sa stane laureátom Ceny Carla von Ossietzkeho pre rok 2016. Ocenenie mu udelí Nórsky PEN klub za jeho pretrvávajúce úsilie o slobodu prejavu.
Nórske združenie spisovateľov PEN vyhlásilo Snowdena za laureáta, pretože mu tým chcelo vyjadriť "úctu za jeho jedinečnú úlohu, ktorú zohral v role informátora", ako aj za jeho osobnú statočnosť.
"Podnikneme všetko, čo budeme môcť, aby si mohol Snowden cenu prevziať osobne," povedal pre agentúru DPA prezident Nórskeho klubu PEN William Nygaard.
Zakladateľa internetového projektu WikiLeaks Snowdena, ktorý sa momentálne nachádza v Rusku, kde získal azyl, sa snaží zadržať vláda USA v špionážnej kauze. Týka sa sprístupnenia rozsiahleho množstva údajov o tajných programoch zhromažďovania telefónnych a internetových dát americkou Národnou bezpečnostnou agentúrou (NSA).
Snowden bol podľa Nygaarda vďačný za uznanie, pričom oficiálne vyjadrenie zatiaľ nezverejnil. Slávnostné odovzdávanie sa uskutoční 18. novembra na Univerzite v Osle.
Ocenenie dotované grafikou a sumou 10.000 nórskych korún (vyše 1000 eur) nesie meno nemeckého žurnalistu Carla von Ossietzkeho, pacifistu a laureáta Nobelovej ceny mieru, ktorú si nemohol prevziať a ktorý v roku 1938 zomrel na následky väznenia v koncentračnom tábore.
Snowdenovi už vlani Nórska akadémia literatúry a slobody slova udelila prestížnu cenu Björnstjerna Björnsona. Slávnostného ceremoniálu v západonórskom meste Molde pri príležitosti odovzdávania tohto ocenenia sa zúčastnil prostredníctvom videokonferencie prenášanej z Ruska.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Európska únia pozorne sleduje správy o vývoji v súvislosti s tureckou mediálnou spoločnosťou Feza Media Group vrátane denníka Zaman, ako aj následné policajné zásahy. Prostredníctvom vyhlásenia to oznámila Európska komisia, ktorú  citovala Rada Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA).
Turecká polícia podnikla v piatok raziu v sídle celoštátneho denníka Zaman v Istanbule po tom, ako súd rozhodol, že tento najväčší opozičný denník v krajine budú riadiť správcovia určení súdom. Po súdnom nariadení sa pred budovou novín zhromaždili demonštranti. Tí bránili polícii, ktorá prišla vysťahovať súčasné vedenie denníka a jeho zamestnancov. Bezpečnostné zložky však demonštrantov rozohnali slzotvorným plynom.
"EÚ opakovane zdôraznila, že Turecko ako kandidátska krajina musí rešpektovať a presadzovať vysoké demokratické štandardy a praktiky vrátane slobody médií. Slobodné, diverzifikované a nezávislé médiá predstavujú jeden zo základných kameňov demokratickej spoločnosti dohliadaním na slobodný tok informácií a myšlienok, čím zabezpečujú transparentnosť a zodpovednosť," píše sa v stanovisku EK.
"Akákoľvek krajina, predovšetkým tá, ktorá rokuje o vstupe do Európskej únie, by mala v súlade s Európskou konvenciou o ľudských právach zaručiť základné práva vrátane slobody prejavu a súdnych procesov," konštatuje EK.
EANA je tradičná stavovská organizácia tlačových agentúr z Európy, ktorej členom je TASR ako jediná slovenská tlačová agentúra. Úlohou aliancie je formulovať, koordinovať a spoločnými silami riešiť výzvy agentúrnej žurnalistickej práce v dynamicky sa meniacich trhových, legislatívnych, technologických podmienkach a v otázkach autorských práv.

Šéfka diplomacie EÚ Federica Mogheriniová  zdôraznila, že Turecko musí dbať na výzvy, aby dodržiavalo základné demokratické práva a slobodu prejavu. Reagovala tak na krok tureckých úradov, ktoré ovládli najčítanejší denník v krajine, kritický voči vláde. Informovala o tom tlačová agentúra AP.
Turecké úrady minulý týždeň vtrhli do sídla denníka Zaman, aby uplatnili rozhodnutie súdu, podľa ktorého majú denník a jeho sesterské médiá riadiť určení správcovia. Tento krok vyvolal dvojdňové demonštrácie, ktoré polícia rozohnala slzotvorným plynom a vodnými delami.
Vysoká predstaviteľka EÚ pre zahraničné veci Mogheriniová uviedla dnes pred summitom o migračnej kríze s tureckým premiérom Ahmetom Davutoglom, že Turecko "musí rešpektovať tie najvyššie princípy, pokiaľ ide o demokraciu, a tiež zákony zaručujúce základne slobody počnúc slobodou vyjadrovania sa".
Lídri Francúzska a Belgicka takisto trvali na tom, aby Turecko zaručilo slobodu médií.

Copyright © TASR 2016

Americký moderátor a komik Jimmy Kimmel bude moderovať 68. ročník udeľovania cien Primetime Emmy. Informovali o tom organizátori podujatia. Prostredníctvom mikroblogovacej siete Twitter správu potvrdil aj 48-ročný Kimmel, ktorý sa ako hostiteľ ceremoniálu predstavil už v roku 2012. "Jimmy Kimmel je dokonalý šoumen," uviedla Channing Dungey, prezidentka spoločnosti ABC Entertainment. "Mám pocit, že budem skvelý," reagoval vo vyhlásení rodák z New Yorku.
Prestížne televízne ceny odovzdajú v nedeľu 18. septembra v losangeleskom Microsoft Theater. Nominácie sa verejnosť dozvie 14. júla. Galavečer na televízne obrazovky prinesie televízia ABC. Organizátori prezradili tiež dátumy odovzdávania Creative Arts Emmy Awards, ktorými bude sobota 10. a nedeľa 11. septembra.
Jimmy Kimmel vo svojej talkšou Jimmy Kimmel Live! od roku 2003 vyspovedal množstvo slávnych osobností. Reláciu zvykne spestriť rôznymi komickými vsuvkami a vtipmi, v ktorých využíva svoje známosti zo šoubiznisu.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.