DALITO!

6. 6. 2015

Zomrel Ludvík Vaculík

Zomrel Ludvík Vaculík

 Vo veku 88 rokov dnes zomrel spisovateľ a publicista Ludvík Vaculík.  Vďaka svojej prozaickej tvorbe Vaculík patril medzi popredných povojnových českých spisovateľov. Ľudia ho však poznajú skôr pre jeho politické angažovanie sa za komunistického režimu, najmä ako autora legendárnej výzvy 2000 slov z júna 1968 alebo ako vedúceho neskoršej samizdatovej edície Petlice. Za svoju prácu dostal rad významných slovenských i zahraničných ocenení.
Podľa herca, scenáristu, režiséra a Vaculíková priateľa Břetislava Rychlíka odišla veľká autorita, spisovateľ, ktorého otvorený, kritický a mnohokrát veľmi presný pohľad česká spoločnosť potrebovala. Človek s odvážnou invenciou. "Bol takmer súčasťou našej rodiny, jedným z najbližších ľudí, ktoré som mal tú česť stretnúť. Veľmi ma to zasiahlo," povedal zarmútený Rýchlik ČTK. Pripomenul, že obaja sa narodili 23. júla - Vaculík v roku 1926 a on v roku 1958, takže jednu dobu slávili spoločne narodeniny.
"Už som to tušil, konečne aj v tých svojich stĺpcoch akoby sa pol roka lúčil. Doviezol som mu nedávno z Plzne 'osvoboditelské' pivo, pomenované po americkom generálovi Pattonovi. On mal podobné zreničky, ako pred smrťou Václav Havel, keď sme ho boli práve spolu navštíviť, "dodal Rychlík. Vaculík si ho vraj vybral, aby o ňom nakrúcal. Vznikli tak štyri diely Valašského snáre, ale aj jeho fejtóny zachované s jeho nezameniteľným prednesom.
Podľa serveru Lidovky.cz Vaculík zomrel dnes po 14:00. S Ľudovými novinami bol Vaculík úzko spojený, do ich redakcie vstúpil v roku 1965 a práve tu si svojimi sociálno kritickými článkami získal prvýkrát významnejšie priazeň verejnosti. Z Vaculíkovej prozaickej tvorby sa kultovou záležitosťou pre mnohých stala novela Sekyra z roku 1966, v ktorej sugestívnym spôsobom opísal povojnovej nadšenie a neskoršie trpké sklamanie ľavicových idealistov, zneužitých štátnou mocou. Preslávil sa ale aj svojimi romány Morčatá, Český snář alebo Ako sa robí chlapec.

Copyright 2015 ČTK

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Bývalá moderátorka televízie a tvár predreferendovej kampane Nataša Žembová po tom, čo sa stala hovorkyňou KDH, zvažuje aj vstup do hnutia. Ako povedala dnes pre agentúru SITA, od jej nástupu ku kresťanským demokratom na post hovorkyne, sa veľa naučila o ich zmýšľaní a programe. „Moje srdce patrí rodine a KDH,“ vyhlásila s tým, že otázku vstupu do hnutia preto nevníma ako problém, keďže politická línia hnutia je v súlade s jej hodnotovým zameraním a cítením. Zvlášť sa jej páči dôraz kresťanských demokratov na priority ako sú rodina, práca a spravodlivosť. „Potrebujeme ich všetci,“ dodala.
Podľa predsedu KDH Jána Figeľa Natašu Žembovú prijali ľudia v hnutí veľmi pozitívne, hneď od začiatku na sneme v Nitre. „Som presvedčený, že informácia o jej plnom, nielen pracovnom, začlenení do hnutia by vyvolala podobný búrlivý potlesk ako jej prítomnosť v pozícii novej hovorkyne hnutia na nitrianskej slávnosti,“ povedal Figeľ dnes pre agentúru SITA. Zároveň pripomenul, že od nástupu do čela KDH sa usiluje o otvorenosť hnutia. „KDH je dnes akcieschopnou silou. Tak, ako som jej adresoval ponuku na prácu v hnutí, tak jej a tiež mnohým mladým ľuďom a odborníkom ponúkam plnú účasť v modernom a zároveň tradičnom spoločenstve kresťanských demokratov. Je to jediné zdola vytvorené ponovembrové hnutie, ktoré spája ľudí dobrej vôle,“ zdôraznil Figeľ.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Pierre Brice

Zomrel Pierre Brice


Zomrel francúzsky herec Pierre Brice, ktorý sa preslávil predovšetkým nezabudnuteľnou úlohou apačského náčelníka Vinnetoua.
Mal 86 rokov. Informovala o tom agentúra DPA s odvolaním sa na hercovho právnika.
Pierre Louis le Bris, ako znie vlastné meno herca, sa narodil 16. februára 1929 v Breste v starej francúzskej šľachtickej rodine. Do sŕdc divákov najmä v strednej Európe sa zapísal ako predstaviteľ Vinnetoua v západonemeckých dobrodružných filmov natočených v 60. rokoch na motívy románov spisovateľa Karla Maya. Úspešnú sériu začal v roku 1962 Poklad na Striebornom jazere.
Brice sa pritom k úlohe apačského náčelníka dostal úplne náhodou. Pôvodne bolo adeptov viac, ale režisér Harald Reinl potom, čo francúzskeho herca videl na jednom festivale, nemal o nikoho iného. Briceovi sa však spočiatku Vinnetou nepozdával. Nakoniec sa z Vinnetoua stala jeho životná úloha.

Copyright © ČTK 2015

Otvorená výzva pracovníkom Rozhlasu a televízie Slovenska a Českej televízie

Otvorená výzva pracovníkom Rozhlasu a
televízie Slovenska a Českej televízie


Uverejnite ruskú propagandu falzifikujúcu inváziu a okupáciu Československa 1968!

Bratislava – Praha, jún 2015

Vážení pracovníci verejnoprávnych televízií a rozhlasov,

vážení páni riaditelia Václav Mika a Petr Dvořák,

pred niekoľkými dňami odvysielal štátny televízny kanál Rossia 1 dokument „Varšavská zmluva. Odtajnené stránky“. Žiadame vás bezodkladne tento dokument odvysielať v hlavnom vysielacom čase verejnoprávnych televízií Slovenskej republiky a Českej republiky s následnou štúdiovou diskusiou našich historikov a politológov.

Slovenskí a českí občania a najmä mladšie generácie, ktoré ruské tanky na uliciach našich miest v roku 1968 ani dve desaťročia okupácie už nezažili, majú právo vidieť, ako bezostyšne propaganda Moskvy prerába dejiny a ako z pokusu Čechov a Slovákov o socializmus s ľudskou tvárou vyrába dnešné už spolovice fašistické Rusko fašistické sprisahanie. Verejnoprávne televízie demokratických krajín musia na takúto špinavosť odpovedať tým, že ju zverejnia a sprístupnia každému občanovi.

Zmienený film nie je len exemplárnou ukážkou toho, ako bezostyšne dnes moc v Moskve prekresľuje dejiny Európy a gumuje mozgy vlastného obyvateľstva. Jeho odvysielanie v predvečer návštevy súčasného slovenského premiéra Róberta Fica je aj testom, ako hlboko sa dokážu niektorí predstavitelia vlády SR skloniť pred ruskou aroganciou a peniazmi a ako dlho zostanú ešte slovenské a české štátne orgány pasívne voči protidemokratickému a protizápadnému pôsobeniu ruskej propagandy a jej piatych kolón. Maďarská spoločnosť nedávno mlčky prehltla svoje poníženie, keď bývalý podplukovník KGB Putin pri návšteve Budapešti kládol vence k pamätníku okupantov, ktorí v krvi utopili protikomunistické povstanie maďarského národa v roku 1956. Českí a slovenskí občania a demokratické inštitúcie, medzi ktoré patria aj naše verejnoprávne televízie, by nemali snahy o rozvrat našich demokracií ignorovať ale postaviť sa im zoči-voči.

Vážení pracovníci verejnoprávnych televízií a rozhlasov,

inštitúcie, v ktorých pracujete stáli v roku 1968 na strane slobodnej vôle našich matiek a otcov – občanov Československa – a ich spoločného úsilia o slobodu a demokraciu. Úsilia, ktoré rozniesli na prach pásy tankov vyslaných Moskvou. Ukážte sa ako slobodní a dôstojní potomkovia generácie, ktorá kládla odpor ruským okupantom tak ako mohli: slovom a obrazom! Je to aj naša povinnosť stovke zavraždených a piatim stovkám zranených bezbranných občanov Československa. Spolovice fašistická Moskva práve začala robiť fašistov z našich rodičov a starých rodičov: ak to prejdete mlčky, o pár rokov budú skutoční fašisti robiť fašistov z nás všetkých, presne tak, ako si to už odskúšali v Ukrajine.



Fedor Gál, publicista

Karel Hirman, expert na energetiku

Grigorij Mesežnikov, politológ

Juraj Mesík, environmentalista

Boris Strečanský, rozvojový špecialista

Peter Zajac, literárny vedec

Verbitska Ludmilla, občianska aktivistka, Bratislava

Hirt Beata, Banská Bystrica

Prostrednik Ondrej, evanjelicky teolog Bratislava

Doležal, Radim, Novy Malin

Pastirčák Daniel, Bratislava

Štrpka, Ivan, spisovateľ, Bratislava

Blaščák Fedor, filozof a kurátor

Grubhoffer, Libor, parazitolog, České Budějovice

Lukes, Julius, Czech Academy of Sciences, České Budejovice

Szomolanyi Sona, political scientist, Bratislava

Markuš Štefan, scientist, Bratislava

Olejník, Štefan, physicist, Bratislava

Claudio Mori, fond.consoli, Roma

Zavacká Katarína, historian of law, Bratislava

Uhlíř Martin, specialista komunikace, Praha

Hegyi, Ladislav, environmentalist, Kosice

Michal Matzenauer, Básník a malíř, Praha

Tkadlečková Herta, historička, Bratislava

Priehodová, Ľudmila, Banska Bystrica

Tatár Peter, lekár, BratislavaOtvorená výzva pracovníkom Rozhlasu a televízie Slovenska a Českej televízie

TO JE TV !

TO JE TV !


5. 6. 2015

BONANNO NEWS 26

BONANNO NEWS 26
V kauze článkov o právnickom stretnutí v kaviarni Bonanno z jesene 2010 je prvý právoplatný verdikt. Denník Nový čas sa musí ospravedlniť sudcovi Najvyššieho súdu Danielovi Hudákovi. O peňažnom odškodnení sudcu sa ešte bude rozhodovať.
V odvolacom konaní o tom rozhodol Krajský súd v Bratislave, ktorý 8. apríla potvrdil minuloročný rozsudok Okresného súdu Bratislava II. TASR o tom dnes informoval hovorca súdu Pavol Adamčiak.
Hudák žiadal ospravedlnenie a nemajetkovú ujmu 100.000 eur za sériu článkov z júna a júla 2011, podľa ktorých sa účastníci večierka v Rajeckých Tepliciach zabávali hrou na masového vraha Ľubomíra Harmana. Prvostupňový súd vyhovel sudcovi 16. júna 2014 iba čiastočne, keď sa sudkyňa pred odvolacím konaním nezaoberala finančným odškodnením.
„Odvolací súd potvrdzuje čiastočný rozsudok súdu prvého stupňa v napadnutej vyhovujúcej časti týkajúcej sa povinnosti odporcu ospravedlniť sa navrhovateľovi, ako aj jeho povinnosti zaslať navrhovateľovi ospravedlnenie ako doporučenú zásielku,“ informovala prostredníctvom Adamčiaka predsedníčka odvolacieho senátu.
Vydavateľ denníka Nový Čas, spoločnosť Ringier Axel Springer, sa musí Hudákovi ospravedlniť na titulke a na nasledujúcej strane. Odvolací súd sa podľa predsedníčky senátu stotožnil s právnymi názormi a závermi prvostupňového súdu. „V tejto časti považoval rozsudok za vecne správny,“ vysvetlila sudkyňa.
Vo zvyšnej časti krajský súd prvostupňovú rozsudok zrušil. „Vec vrátil súdu prvého stupňa z dôvodu nesprávneho právneho posúdenia nároku navrhovateľa a potreby vykonania náležitého dokazovania,“ doplnila predsedníčka senátu KS Bratislava.
Druhý bratislavský súd rozhoduje o celej sérii žalôb v kauze, keď vydavateľa bulvárneho denníka zažalovali i ďalší účastníci právnického večierka. V dvoch sporoch padol už aj prvostupňový rozsudok. Sudcovia sa tu však priklonili, naopak, na stranu žalovaného média.
V januári tohto roku neuspel s žalobou podobnou Hudákovej sudca Najvyššieho súdu Štefan Michálik. V stredu (3.6.) zase súd v plnom rozsahu zamietol žalobu sudcu najvyššieho súdu Juraja Semana.
Sudkyňa Eva Bieliková svoje rozhodnutie odôvodnila tým, že podľa zákona o sudcoch sa má sudca zdržať všetkého, čo by mohlo narušiť vážnosť a dôstojnosť jeho funkcie. Verejní činitelia, medzi ktorých sudcovia patria, by mali tiež podľa sudkyne zniesť vyššiu mieru kritiky.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Umiernení holandskí moslimovia označili plán poslanca Geerta Wildersa - známeho protiislamskými postojmi - odvysielať karikatúry s prorokom Mohamedom v štátnej televízii za provokáciu. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Podľa AP nedošlo deň po zverejnení Wildersovho plánu k žiadnym nepokojom. Holandskí moslimovia si pravdepodobne začali zvykať na Wildersovu kritiku svojho náboženstva.
Právnik Ejder Koese, ktorý v minulosti zastupoval moslimskú organizáciu, ktorá sa neúspešne snažila o zákaz krátkeho filmu vytvoreného Wildersom, tvrdí, že nedostatok verejného rozhorčenia je spôsobený tým, holandskí moslimovia "sa už nedajú tak ľahko uraziť".
Wildersova protiislamská rétorika vyvolala v minulosti verejné pobúrenie v moslimskom svete. Poslanec dostal aj niekoľko vyhrážok smrťou, preto v súčasnosti žije pod 24-hodinovým bezpečnostným dohľadom.

Copyright © TASR 2015



VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Vyzerá to, akoby Moskva z ničoho nič odovzdala Bruselu nejaký tajný zoznam Európanov, na ktorých bol z neznámych príčin uvalený zákaz na vstup do Ruska, a že pre Európu je veľkým prekvapením existencia tohto zoznamu i cieľ jeho odovzdania. Pravdu povediac, bezcharakternosť partnerov nás dávno prestala prekvapovať. Ale jej rozsah nás naozaj šokoval.“
Marija Zacharovová ,zástupkyňa hovorcu ruského ministerstva zahraničných vecí

Zomrel Hiroši Koizumi

Zomrel Hiroši Koizumi

Vo veku 88 rokov zomrel v nedeľu 31. mája japonský herec Hiroši Koizumi. Rodák z Kamakury, ktorý bol známy predovšetkým vďaka snímkam o Godzille, zomrel na zápal pľúc.
Hiroši Koizumi účinkoval vo filmoch Godzilla znovu útočí (Gojira no gyakushu, 1955), Godzilla vs. Mothra (Mosura tai Gojira, 1964), Godzilla vs. Mechagodzilla (Gojira tai Mekagojira, 1974), Gojira (1984) či Godzilla: Tokio volá SOS (Gojira tai Mosura tai Mekagojira: Tôkyô S.O.S., 2003). Okrem toho sa predstavil v snímkach Suché chryzantémy (1954), Chushingura: Hana no Maki, Yuki no Maki (1962) alebo Uchu daikaiju Dogora (1964).

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

4. 6. 2015

Nový Čas zneužil meno olympijského víťaza

Nový Čas zneužil meno olympijského víťaza


Olympijský víťaz Jan Železný sa v súvislosti s výstavou heliportu pri Liptovskom Mikuláši pre Nový Čas nevyjadroval, napriek tomu ho denník citoval. Rovnako nespolupracuje na podaní podnetu na prokuratúru proti primátorovi Liptovského Mikuláša Jánovi Blcháčovi, na Slovensku už niekoľko mesiacov nebol.
Jan Železný dnes potvrdil svojmu spoločníkovi Františkovi Zmorayovi, s ktorým investovali do výstavby rybárskej osady pri Liptovskej Mare, že ho žiadny novinár v tejto súvislosti nekontaktoval. „Redaktorka hovorila iba so mnou, no nič v súvislosti s primátorom som určite nespomínal,“ uviedol Zmoray na dnešnom stretnutí so šéfom radnice a dodal, že Železný na Liptove tento rok ešte nebol a teda nemohol sa stretnúť s nikým ohľadne podania na prokuratúru. Nemá to ani v pláne.
Nový Čas v stredajšom článku Olympijský víťaz Železný si chráni biznis na Liptove: Megahviezda sa obula do Ficovho primátora!“ uviedol aj ďalšie nepravdivé informácie súvisiace s projektom heliport.
Pravdou je, že primátor Blcháč nikdy heliport neschválil. V súčasnosti stále ešte nie je právoplatné rozhodnutie stavebného úradu vo veci vydávania územného rozhodnutia pre výstavbu heliportu. Investor celého projektu Cyril Fogaš v súčasnosti lieta iba z pracovnej plochy. Denník uviedol, že investor plánuje „s požehnaním radnice vybudovať pristávaciu plochu“. Jediné súhlasné stanovisko vydalo mesto v roku 2011 a podpísal sa pod neho bývalý primátor Alexander Slafkovský.
Podľa informácií denníka malo podnet na podozrenie zo spáchania trestného činu podpísať deväť poslancov mesta. „Jedna z poslankýň mi prezradila, že jej na parkovisku dávali podpisovať žiadosť o vysvetlenie na prokuratúru. Nevie o tom, že by malo ísť o podnet súvisiaci s preverovaním podozrenia zo spáchania trestného činu,“ skonštatoval primátor Blcháč. V súvislosti s poškodením svojho dobrého mena, ako aj dobrého mena mesta zvažuje právne kroky.

Mestský úrad Liptovský Mikuláš



Zomrela Katherine Chappell

Zomrela Katherine Chappell

Americkú editorku vizuálnych efektov Katherine Chappell, ktorá sa podieľala napríklad na seriáli Hra o tróny (2011), zabila v pondelok v rezervácii neďaleko juhoafrického Johannesburgu levica. Rodáčka z mesta Rye v štáte New York mala iba 29 rokov.
Chappell navštívila Juhoafrickú republiku v snahe zohnať financie na ochranu divých zvierat. Počas výletu do rezervácie Lion Park ju však cez otvorené okno na strane spolujazdca napadla levica, pričom jej zranenia boli natoľko vážne, že zomrela ešte pred príchodom záchranky. Zranenia utrpel aj šofér Pierre Potgieter, ktorý sa snažil Chappell zachrániť. Po útoku ho museli hospitalizovať. Chappell mala spustené okno aj napriek tomu, že v rezervácii sú varovania, aby mali návštevníci okná zatvorené. Levicu po útoku umiestnili do samostatnej ohrady, utratiť ju však neplánujú.
Katherine Chappell sa narodila 19. decembra 1985 a vyštudovala na Hofstra University. Od roku 2013 žila v kanadskom Vancouveri, kde pracovala v produkčnej spoločnosti Scanline. Okrem spomínaného seriálu Hra o tróny sa podieľala aj na snímkach Tajný život Waltera Mittyho (2013), Captain America: Zimný vojak (2014), Divergencia (2014) a Godzilla (2014).

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska a RIO 2016 ORGANISING COMMITTEE FOR THE OLYMPIC GAMES uzavreli zmluvu o zabezpečení podmienok rezervácie a ubytovania štábu RTVS na LOH v RIU 2016 v sume                81 943,- €


Rozhlas a televízia Slovenska a JMB Film and TV Production Bratislava uzavreli koprodukčnú zmluvu o podmienkach vzájomnej spolupráce Zmluvných strán pri výrobe a ďalšom využití audiovizuálneho diela s názvom: „Popol všetkých zarovná.
Základné údaje Audiovizuálneho diela:
Žáner: politický thriller
Scenár a réžia: Mariana Čengel Solčanská
Hlavný kameraman: Laco Janošťák
Strih: Ondrej Azor
Minutáž: cca 90 min.
Koproducenti: AVF, Promea Communication sro, Magic Seven, RTVS
Nakrúcanie: od 2013 - 2016
Plánovaná premiéra: jeseň 2016
Termín kontrolnej projekcie v RTVS: december 2016
Jazyková verzia titulkov: slovenská
Producent za Partnera: Milan Stráňava
Producentka za RTVS: Ivana Kurincová
Dramaturg RTVS: Roman Brat

Celkový rozpočet výroby Audiovizuálneho diela predstavuje sumu vo výške :1.300.521,-Eur bez DPH. Finančný vklad RTVS v roku 2015 predstavuje sumu vo výške 30.000.- Eur vrátane DPH

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká televízia Lifetime napokon odvysiela snímku A Deadly Adoption, ktorá bola tajným projektom americkej herečky Kristen Wiig a jej kolegu Willa Ferrella. Stane sa tak aj napriek tomu, že dvojica protagonistov sa filmu zriekla. Dôvodom ich konania bolo zverejnenie informácie o titule, ktorý nakrútili ako prekvapenie k oslave 25 rokov produkcie vlastných programov v televízii, ktorá je predovšetkým známa výrobou životopisných snímok.
Ako informoval magazín The Hollywood Reporter, Lifetime odhalil na Hollywood Boulevard v Los Angeles bilbord propagujúci premiéru snímky, ktorú naplánovali na 20. júna. Podľa viacerých zdrojov magazínu sa pritom televízia Lifetime pôvodne rozhodla, že ho pre vyhlásenie oboch protagonistov neodvysiela.
O snímke A Deadly Adoption po prvý raz informoval magazín The Hollywood Reporter. Film v réžii Rachel Lee Goldenberg má priniesť príbeh manželského páru (Wiig a Ferrell), ktorý sa stará o tehotnú ženu dúfajúc, že si bude môcť adoptovať jej dieťa. Plány sa však vymknú spod kontroly. O scenár snímky sa postaral Andrew Steele. V úlohe tehotnej ženy sa predstaví Jessica Lowndes známa zo seriálu 90210: Nová generácia (2008 - 2013).
Will Ferrell sa stal známym v druhej polovici 90. rokov, keď sa stal súčasťou televízneho programu Saturday Night Live. Okrem toho účinkoval v komédiách ako Zoolander (2001), Mladosť v ťahu (2003), Hlásateľ správ: Príbeh Rona Burgundyho (2004), Horšie to už nebude (2006), Rýchlo a desivo: Šialené preteky (2006), Ľadovo ostrí (2007), Bratia z donútenia (2008), Everything Must Go (2010), Pr(e)dvolebné sľuby (2012), Stážisti (2013) či Anchorman 2: The Legend Continues (2013). Nahovoril aj niekoľko postavičiek v snímke Lego príbeh (2014).
Kristen Wiig je známa predovšetkým ako členka obsadenia skečovej komediálnej šou Saturday Night Live, kde pôsobila v rokoch 2005 až 2012. Diváci ju mohli vidieť aj vo filmoch Nabúchaná (2007), Rollerky (2009), Extrakt (2009), Adventureland (2009), Nočné rande (2010), MacGruber (2010), Paul (2011) či Dámska jazda (2011), pre ktorý spolu s Annie Mumolo napísala aj scenár. Za ten ich nominovali na Oscara. Za herecký výkon v tejto komédii zas získala nomináciu na Zlatý glóbus. Tiež prepožičala hlas postavičkám v animákoch Ako vycvičiť draka (2010) a Ja, zloduch (2010) a ich pokračovaniach.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Hádka podporovateľov a odporcov egyptského prezidenta Abdala Fattáha Sísího ukončila dnes predčasne jeho spoločnú tlačovú konferenciu s nemeckou kancelárkou Angelou Merkelovou v Berlíne. Informovala o tom agentúra DPA.
Incident v miestnosti, kde sa konala tlačová konferencia Merkelovej a Sísího, pravdepodobne vyvolala novinárka, ktorá stála v zadnej časti miestnosti a hlasno sa domáhala príležitosti položiť otázku. Po tom, ako jej požiadavku zamietli, začala reportérka so šatkou na hlave kričať, že Sísí je vrah.
Nato sa na ženu otočili zástupcovia štátnych egyptských médií a spoločne kričali "Nech žije Egypt! Nech žije Egypt!". Niekoľko z nich sa jej vyhrážalo gestami. Ochrankári novinárku odviedli.
Zasadaciu miestnosť vzápätí v rýchlosti opustili aj kancelárka Merkelová a prezident Sísí.
Už pred týmto incidentom porušovali egyptskí novinári opakovane protokol, keď hlasno tlieskali po každom Sísího vyhlásení, a to aj napriek snahám pracovníkov tlačového oddelenia Merkelovej úradu upokojiť atmosféru v miestnosti a utíšiť hluk tak, aby bolo počuť.

Holandský protiislamský politik Geert Wilders dnes oznámil, že má v pláne ukázať kresby s karikatúrami proroka Mohameda v tamojšej televízii po tom, ako ich poslanci odmietli vystaviť v budove parlamentu.
Wilders sa rozhodol karikatúry ukázať v televíznom vysielacom čase vyhradenom pre politické strany, pričom tento krok pravdepodobne hlboko urazí moslimskú komunitu, napísala agentúra AP.
Politické strany v Holandsku majú k dispozícii každoročne krátky vysielací čas a predstavitelia zodpovední za vysielanie nemôžu ovplyvniť, čo počas neho zverejnia. Wilders uviedol, že program jeho strany sa bude vysielať zrejme v najbližších týždňoch, presný termín však zatiaľ neurčili.
Kontroverzný holandský politik a šéf protiislamsky a protiimigračne zameranej Strany za slobodu (PVV) Wilders pred mesiacom vystúpil s prejavom počas súťaže karikatúr proroka Mohameda v Garlande v americkom štáte Texas. Krátko po tom zaútočili neďaleko kongresového Centra Curtisa Culwella, kde sa súťažná výstava uskutočnila, na ochranku dvaja ozbrojení muži. Bezpečnostné zložky pri zásahu útočníkov zastrelili.
Wilders povedal, že chce ukázať práve karikatúry z texaskej súťaže, aby podporil ľudí, ktorí "používajú pero a nie meč".
Väčšinová moslimská komunita považuje zobrazovanie proroka Mohameda za neúctivé alebo priamo rúhačské, pričom jeho karikatúry sa stali motívom niekoľkých predošlých útokov islamistov.

Copyright © TASR 2015

Dieťa 44

Dieťa 44

3. 6. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Z hľadiska suverenity nie je možné, aby väčšina médií v Maďarsku bola v zahraničných rukách, vyhlásil predseda maďarskej vlády Viktor Orbán v rozhovore pre dnešné vydanie denníka Napi Gazdaság.
"K tomu, aby sa Maďarsko mohlo cítiť suverénne, musí mať silný vplyv v bankovom sektore, kde sme na tom už dobre, ale aj v médiách, kde takisto nie je možné aby väčšina z nich bola v zahraničných rukách," zdôraznil Orbán. Dodal, že v oblasti médií by mohla byť situácia lepšia.
Za dôležité oblasti z pohľadu suverenity štátu označil premiér ešte sektory energetiky a obchodu. "Energetika bude čoskoro v poriadku, v prípade obchodu je však cieľ ešte ďaleko," konštatoval Orbán.

Tureckí umelci a intelektuáli vrátane nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Orhana Pamuka dnes verejne podporili šéfredaktora tureckého denníka, ktorého chce prezident Recep Tayyip Erdogan zažalovať za reportáž potvrdzujúcu dohady, že Turecko zasiela zbrane sýrskym povstalcom.
Spisovateľ Pamuk v článku zverejnenom v denníku Cumhuriyet upozornil, že sloboda tlače je "zásadnou súčasťou" demokracie.
Can Dündar, šéfredaktor denníka Cumhuriyet, vo svojom tweete napísal, že Erdogan sa mu za jeho článok vyhráža dvoma doživotnými trestami a 42 rokmi väzenia.
Denník totiž minulý týždeň uverejnil spravodajský materiál a fotoreportáž a na webe aj videozáznam, ktorý zachytáva policajtov v okamihu, keď objavili zbrane a muníciu pripravené na odvoz do Sýrie nákladnými autami patriacimi tureckej tajnej službe (MIT). Náklad bol určený pre extrémistické skupiny v Sýrii a podľa dokladov ho tvorili lieky. Podľa Cumhuriyetu k udalosti došlo 19. januára 2014.
Toto odhalenie je pre tureckú vládu veľmi nepríjemné, o čom svedčí aj Erdoganova nahnevaná reakcia, keď sa Dündarovi vyhrážal, že za to "draho zaplatí" a prirovnal zverejnenie materiálu k špionáži.
Dündar na tieto vyhrážky reagoval prostredníctvom siete Twitter, keď napísal: "Osoba, ktorá spáchala tento zločin, za to draho zaplatí" a pripojil link na článok svojho denníka venovaný Erdoganovým vyhrážkam.
Erdogan tvrdí, že celá kauza je vymyslená. Podľa neho kamióny patrili mimovládnej organizácii a prevážali humanitárnu pomoc pre obete občianskej vojny v Sýrii. Tvrdí tiež, že ide o ďalší škandál zosnovaný jeho odporcom, v exile žijúcim duchovným Fethullahom Gülenom, ktorého cieľom je zosadiť vládu Strany spravodlivosti a rozvoja (AKP).
Všetkých 34 príslušníkov polície a žandarmérie, ktorí sprevádzali konvoj, ako aj štvorica prokurátorov, ktorá nariadila jeho zadržanie, teraz čelí súdnemu vyšetrovaniu. Sú obvinení z vojenskej špionáže a z pokusu o zosadenie vlády.
Incident prešetrovala aj agentúra Reuters, ktorá získala výpovede od príslušníkov žandarmérie a policajných dôstojníkov. Tí potvrdili, že objavili časti rakiet, muníciu a polotovary mínometných granátov, tvoriace náklad auta sprevádzaného agentmi MIT na ceste do tých častí Sýrie, ktoré boli vtedy pod kontrolou islamistov zo skupiny Ahrár aš-Šám.
Agentúra Reuters citovala zistenia prokurátora Özcana Šišmana, ktorý v novembri 2013 nariadil obhliadku prvého podozrivého kamióna. Podľa neho sú do dodávok zbraní pre povstalcov v Sýrii zapletení aj štátni úradníci. Prokurátor je tiež medzi zadržanými.
Turecko je už dlhý čas obviňované, že umožňuje dodávky zbraní pre extrémistické skupiny v Sýrii vrátane islamistických frakcií, bojujúcich proti vláde Bašára Asada. Nebráni ani tomu, aby cez jeho územie do Sýrie prúdili ozbrojenci, ktorí sa v Sýrii neskôr pridávajú k protivládnym povstalcom.

Copyright © TASR 2015

Kráľovská španielska tenisová federácia (RFET) sa "dôrazne a oficiálne" ohradila proti obálke satirického týždenníka Charlie Hebdo. Magazín, ktorého redakcia bola v januári terčom ozbrojeného útoku, vyrukoval s karikatúrou evokujúcou kauzu z februára 2012: počas parížskeho antukového grandslamového Roland Garros zobrazil tenistu so štyrmi injekciami zabodnutými v končatinách. Web Tennis World uviedol, že tvorcovia tým veľmi pravdepodobne vystavili otáznik nad "čistotu" Španiela Rafaela Nadala. RFET to zjavne pochopila rovnako.
"Je to príklad tvrdého útoku na povesť odvetvia, ktoré zosobňuje excelentnosť športu. Rafael Nadal má našu plnú a bezpodmienečnú podporu rovnako ako vždy všetci španielski hráči. Preukázali sme to už v minulosti v ´prípade Canal Plus France´, lebo zastávame názor, že konanie takéhoto typu je neprípustné."
Pred viac ako troma rokmi program Les Guignols (Gumáci) spomenutej televíznej stanice Canal Plus France priniesol spot, v ktorom figúrka Nadala s patrične nafúknutými svalmi na rukách a s čelenkou na hlave príde autom na čerpaciu stanicu, vypije fľašu minerálky a potom sa vymočí do palivovej nádrže. Na záver sa objaví nápis útočiaci na čestnosť španielskych športových úspechov "Španielski športovci. Nevíťazia náhodou" a okolo neho logá desiatich španielskych športových organizácií vrátane tenisovej.
Spot odvysielali krátko po tom, ako španielsky cyklista Alberto Contador dostal trest za porušenie antidopingových pravidiel. Nadal je 9-násobným víťazom Roland Garros a v minulosti sa často objavili pochybnosti, či jeho povestná výdrž na kurte je prirodzená.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Vyšetrovanie kauzy odpočúvania slovenských novinárov Vojenským obranným spravodajstvom, kde figuruje plukovník v zálohe Pavol B. a spol., je ukončené.
"V piatok 29. mája bol vyšetrovateľom Policajného zboru Slovenskej republiky doručený na Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky vyšetrovací spis s návrhom na podanie obžaloby v trestnej veci obvineného plukovníka v zálohe Ing. Mgr. Pavla B. a spol. Prokurátor Generálnej prokuratúry SR po preskúmaní spisu rozhodne o ďalšom postupe," uviedla dnes pre TASR hovorkyňa Generálnej prokuratúry (GP) SR Andrea Predajňová. Pôvodne sa predpokladalo, že dozorujúci prokurátor Jozef Čentéš ukončí kauzu do konca mája. Išlo v poradí už o piaty termín, ktorý mu určil námestník generálneho prokurátora pre trestný úsek Peter Šufliarsky.
Šufliarsky v marci opakovane vykonal skutkovo-právnu analýzu v tejto trestnej veci. "V prípravnom konaní v čase od 2. februára do 27. februára námestník generálneho prokurátora pre trestný úsek opakovane konštatoval čiastočné prieťahy v postupe vyšetrovateľa Policajného zboru (PZ) Slovenskej republiky. Nezákonný postup vyšetrovateľa PZ pri vykonávaní dôkazných prostriedkov a iných úkonov trestného konania nezistil. Prokurátorovi vydal ďalší pokyn, akým spôsobom má postupovať pri zisťovaní skutkového stavu veci (rozsah dokazovania) a akým spôsobom má vykonať dozorové oprávnenia vo vzťahu k plánovaným dôkazným prostriedkom a rýchlosti vyšetrovania. Zároveň prokurátorovi vyčítal nedostatočné vykonanie opatrení reagujúcich na čiastočné prieťahy vo vyšetrovaní a smerujúcich k jeho skončeniu," uviedla v prvej polovici marca hovorkyňa Predajňová.
Odpočúvanie novinárov bolo medializované v novembri 2011 za vedenia Ľubomíra Galka (SaS), ktorý musel pre túto kauzu odstúpiť z postu ministra obrany. Koncom júla minulého roku sa bol na GP informovať, ako napreduje vyšetrovanie kauzy, minister obrany Martin Glváč (Smer-SD). Na začiatku februára v tejto veci vypovedala expremiérka Iveta Radičová.
Medzi odpočúvanými boli vtedajší šéf TA3 Michal Gučík aj novinári z denníka Pravda. V kauze sú podľa mediálnych informácií obvinení bývalý šéf Vojenského obranného spravodajstva (VOS) Pavol B. a ďalšie štyri osoby.

Copyright © TASR 2015

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Do rozhlasového vysielania RTVS pribudnú v rámci národnostných programov aj relácie v srbskom, bulharskom a chorvátskom jazyku. So zaradením týchto magazínov sa ráta v jesennej programovej štruktúre Rádia Patria.
"Koncepcia relácií sa práve pripravuje," potvrdil PR manažér RTVS Juraj Kadáš. Rozšírenie národnostného vysielania RTVS v tomto roku avizovala už Správa o postavení a právach príslušníkov národnostných menšín za rok 2014, ktorú pred týždňom (27.5.) schválila vláda.
V rámci rozhlasového národnostného vysielania ponúka RTVS v súčasnosti týždenne 84 hodín maďarského vysielania, ktoré je plnoformátovým programom Radia Patria. Redakcia národnostno-etnického vysielania v Košiciach vysiela 16 hodín týždenne relácie v rusínskom, ukrajinskom, rómskom, českom, poľskom a nemeckom jazyku.
V rámci televízneho programu ostáva ponuka národnostného vysielania nezmenená od roku 2012. Denne sa vysielajú sedemminútové správy v maďarčine – Hírek, týždenne približne 26-minútové magazíny v maďarskom a rómskom jazyku. V rovnakej minutáži sa každý druhý týždeň pripravuje ukrajinský a rusínsky televízny magazín a každý týždeň sa vysiela aj magazín v jednom z jazykov menej početných národnostných menšín. V sobotu vysiela programová služba Dvojka desaťminútové správy vo viacerých národnostných jazykoch, každý týždeň sú to minimálne tri jazyky vo vysielaní.

Copyright © TASR 2015

BONANNO NEWS 25

BONANNO NEWS 25

V kauze právnického večierka v bare Bonanno padol ďalší rozsudok. Prvostupňový Okresný súd Bratislava II dnes v plnom rozsahu zamietol žalobu účastníka večierka, sudcu Najvyššieho súdu Juraja Semana. Rozsudok nie je právoplatný.
Sudca na súde požadoval ospravedlnenie a nemajetkovú ujmu vo výške 100.000 eur od vydavateľa denníka Nový Čas za sériu článkov z roku 2010, ktoré poukazovali na to, že súčasťou stretnutia občianskeho združenia Justičný Oskar v bare Bonanno v Rajeckých Tepliciach bola aj hra na vraha Ľubomíra Harmana.
Podľa sudkyne Evy Bielikovej články nemožno považovať za neoprávnený zásah do osobnosti navrhovateľa. Poukázala na ustanovenie zákona o sudcoch, podľa ktorého sa má sudca zdržať všetkého, čo by mohlo narušiť vážnosť a dôstojnosť jeho funkcie.
„Navrhovateľ zastáva funkciu verejného činiteľa, kde aj miera kritiky takýchto osôb je vyššia. Z tohto dôvodu považoval súd žalobu za nedôvodnú a zamietol ju v celom rozsahu, teda aj v časti uplatňovanej nemajetkovej ujmy,“ odôvodnila sudkyňa.
Proti vynesenému rozsudku sa môžu obidve strany odvolať. Právny zástupca Semana, Milan Valašik, v záverečnej reči opísal, ako pred troma dňami na Špitálskej ulici videl pred sexshopom dve sudkyne Krajského súdu v Bratislave.
„Vtedy som si uvedomil, že keby miesto mňa tade išiel redaktor bulvárneho časopisu a odfotil ich, tak tieto dve pani sudkyne by do smrti mali na sebe biľag hanby, že vychádzali zo sexshopu,“ kritizoval Valašik spôsob práce bulvárnych médií, na ktorý podľa neho doplatil jeho klient.
„Obrana proti manipulatívnym praktikám bulváru musí byť razantná, právne precízna a dôrazná. Aj v danom prípade všetci vieme, že doktor Seman sa na žiadneho Harmana nehral. Vie to aj žalovaný, vie to aj jeho právny zástupca, vie to každý. Manipulácia štýlom, že úsmev doktora Semana pri vystupovaní z auta je horu na vraha, je manipuláciou absurdných rozmerov,“ uviedol ďalej Valašik.
Advokát Semana zdôraznil, že v prípade večierka „šlo skutočne len o pokus o vtip jedného dôchodcu“, na ktorého jeho klient nemohol mať vplyv. Pripomenul, že dcéra doktora Semana bola obeťou vraždy. „Pre doktora Semana a jeho rodinu je ľudsky nepredstaviteľné a neprijateľné akýmkoľvek spôsobom takúto situáciu pripomínať a nedajbože sa na ňu hrať,“ doplnil Valašik.
Právny zástupca vydavateľstva Ringier Axel Springer Róbert Bános na slová protistrany reagoval vysvetlením, že denník v žiadnom zo svojich článkov netvrdil, že sudca Seman sa hral na Harmana.
„Písal o tom, že účastníci stretnutia sa zabávali na konaní právnika Péchyho. Toto tvrdenie bolo preukázané, okrem iného, aj fotografiou, na ktorej sa žalobca s úsmevom pozerá na doktora Péchyho, ktorý účastníkov víta s maketou samopalu v rukách a modrými chráničmi na ušiach,“ vysvetlil Bános.
Vydavateľ denníka čelí sérii žalôb účastníkov právnického večierka. Žaloba sudcu Semana je v poradí druhou, ktorú prvostupňový súd zamietol. Začiatkom roka OS Bratislava II neuspel so žalobou aj sudca Najvyššieho súdu Štefan Michálik. Vlani v júni, naopak, čiastočne uspel sudca Najvyššieho súdu Daniel Hudák. Prvostupňový súd rozhodol, že sa mu má vydavateľstvo ospravedlniť.


Copyright © TASR 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Už v oddnes dňoch absolvujú v Banskej Štiavnici trojdňový workshop mladí reportéri pre životné prostredie. V dňoch od 3. do 5. júna budú hľadať riešenia pre minimalizáciu odpadu a rozvíjať zručnosti v žánroch reportážny článok, fotografia a video.
"Na workshope sa zúčastnia reportéri vo veku 11 až 18 rokov, ktorí sa umiestnili na 1. až 3. mieste v súťaži Mladých reportérov pre životné prostredie, spolu 32 reportérok a reportérov a 10 pedagógov z desiatich škôl z celého Slovenska," informoval za organizátorov Richard Medal.
Mladí reportéri budú počas workshopu skúmať miestne odpadové problémy, ktoré trápia obyvateľov Banskej Štiavnice a pokúsia sa navrhnúť riešenia. Okrem práce v teréne s diktafónom, fotoaparátom či kamerou budú súčasťou programu aj odborné prednášky a praktické workshopy. Reportérov budú pri práci viesť odborníci z praxe. V rámci praktickej časti navštívia zberný dvor v Banskej Štiavnici a vyskúšajú si prácu pri triediacej linke.
Úlohou mladých reportérov bude využiť všetky získané poznatky a nové zručnosti pri spracovaní reportérskych výstupov na zvolenú tému spojenú s minimalizáciou odpadu. Prehliadka článkov, fotografií a videí, ktoré vzniknú počas workshopu, sa uskutoční vo štvrtok 4. júna o 13.30 h v seminárnej miestnosti hotela Grand Matej.
Reportérsky workshop v Banskej Štiavnici je vyvrcholením už 3. ročníka kampane LITTER LESS pre menej odpadu, ktorú zastrešuje Nadácia pre environmentálne vzdelávanie (FEE) a koordinuje medzinárodná kancelária programu Young Reporters for the Environment. Slovenským koordinátorom kampane je Centrum environmentálnych aktivít v Trenčíne.

Copyright © TASR 2015

Najlepšia reportáž o slovenskej vede vyhráva

Najlepšia reportáž o slovenskej vede vyhráva


Novinári, ktorí píšu či hovoria o vede a výskume, dostanú za svoju prácu ocenenie. Súťažiť môžu jednotlivci alebo kolektív autorov s príspevkami, ktoré boli odvysielané v televízii od 1. 10. 2014 do 11. 10. 2015. Prihlásiť môžu maximálne tri súťažné príspevky, v ktorých sa venovali slovenskej vede a technike, jej predstaviteľom alebo jej výstupom v praxi. Reportáž by mala byť spätá výhradne so Slovenskom najmenej na jednej úrovni – bude prezentovať výskum, ktorý sa realizoval na Slovensku, predstaví slovenského vedca, alebo inovácie, vynálezy či nové technológie, ktoré vznikajú v našich laboratóriách. Nesmú chýbať úvodné a záverečné titulky a diela musia byť v slovenskom jazyku. Prihlásené reportáže zaregistruje systém na adrese www.fvf.cvtisr.sk v sekcii súťaže. Následne bude na e-mail zaslaná licenčná zmluva, ktorú treba spolu s DVD nosičom s dielom zaslať na adresu CVTI SR. Uzávierka súťaže je 11. októbra 2015. Najlepšie reportáže o vede a technike vyberie a navrhne na ocenenie hodnotiaca komisia. Víťazi si slávnostne preberú ocenenia počas Festivalu vedeckých filmov – FVF 2015, ktorý sa bude konať v rámci Týždňa vedy a techniky v novembri tohto roku.
Bližšie informácie, pravidlá a podmienky súťaže nájdete na festivalovej stránke www.fvf.cvtisr.sk.

Copyright © TASR 2015

2. 6. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Francúzska tlačová agentúra AFP sa chystá podpísať so štátom novú dohodu o cieľoch a prostriedkoch, ktorá potvrdzuje ročný rast finančnej podpory medzi rokmi 2014-2018 vo výške 1,4 percentuálneho bodu. Informovala o tom v tlačovej správe agentúra AFP.
Dohoda je zavŕšením niekoľko mesiacov trvajúceho procesu transformácie agentúry s dôrazom na: rozvojový plán definujúci strategické priority; pozitívne vyriešenie sťažnosti podanej v Bruseli na Francúzsko za štátnu pomoc agentúre s odvolaním sa na európske právo, ktoré agentúre umožňuje plniť úlohy všeobecného záujmu, ktoré na ňu boli delegované štátom; vytvorenie technologickej dcérskej spoločnosti zodpovednej za prostriedky a inováciu na zabezpečenie financovania budúcich investícií; novelizáciu štatútu AFP v zmysle zákona zo 17. apríla, ktorým sa posilňujú riadiace orgány agentúry; pokračujúci sociálny dialóg, ktorého cieľom je dosiahnutie všeobecnej dohody o spoločnosti.
Novú dohodu so štátom charakterizuje päť základných bodov, uvádza sa v tlačovej správe AFP:
- Zabezpečenie vzťahov medzi AFP a štátom s ohľadom na európsku legislatívu o hospodárskej súťaži;
- Inkorporovanie úloh spojených s verejným záujmom delegovaných na AFP;
- Implementácia rozvojového plánu agentúry a s ním súvisiacich strategických priorít (živé obrazové spravodajstvo, interaktívna infografika, inovačné športové aplikácie, globálne vyhľadávanie, kvalita poskytovaných služieb v prospech klienta);
- Potvrdenie štátnej finančnej podpory medzi rokmi 2014-2018 s ročným rastom vo výške 1,4 percentuálneho bodu;
- Záväzky agentúry AFP v oblasti manažmentu pri sústavnom úsilí o adaptáciu a modernizáciu svojej štruktúry vedenia.
Agentúra AFP dosiahla v roku 2014 prevádzkový zisk vo výške 16 miliónov eur, čo oproti roku 2013 predstavuje nárast o 43 percent. Obrat agentúry dosiahol v minulom roku výšku 290,7 milióna eur, čo je o 3,5 percenta viac ako v predchádzajúcom roku.
Pod kontrolou sa podarilo udržať aj nárast prevádzkových nákladov (+1,5 percentuálneho bodu), ktoré dosiahli celkovú výšku 269,8 milióna eur. Predaj obrazového spravodajstva stúpol oproti minulému roku o 28,7 percentuálneho bodu, predaj produktov športového servisu o 7 percent a zahraničné tržby o 4,1 percentuálneho bodu.
"Vzhľadom na uvedené ukazovatele by mal byť konečný výsledok hospodárenia pozitívny, ale vzhľadom na neočakávané a ojedinelé udalosti na konci finančného roka, ktoré sa na týchto výnimočných finančných výsledkoch prejavili, hospodárila agentúra s výsledkom vo výške -2,2 milióna eur," uvádza sa v tlačovej správe agentúry.

Copyright © TASR 2015

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Opoziční poslanci parlamentného mediálneho výboru sa dnes nedozvedeli odpoveď na svoju otázku, či je v poriadku, že sa vláda rozhodla nekomunikovať s niektorými médiami.
Túto problematiku chceli zaradiť medzi riadne body rokovania, s čím však neuspeli. Nezaradený poslanec Daniel Krajcer a Jozef Viskupič (OĽaNO) teda túto otázku položili ministrovi kultúry Marekovi Maďaričovi (Smer-SD) v rámci diskusie o návrhu záverečného účtu ministerstva za uplynulý rok.
Medzi nimi a niektorými poslancami za Smer-SD sa strhla výmena názorov o tom, kedy a akým spôsobom môžu klásť takéto otázky. "Tejto téme sa nevyhýbame, ale nebudeme sa o nej baviť v čase, ktorý si vymyslíte vy, lebo tento výbor sa dnes baví o dôležitých veciach a zákonoch," reagoval predseda mediálneho výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD). Ďalší poslanec za Smer-SD Miroslav Číž to označil za cirkus a opozičným poslancom vyčítal porušovanie rokovacieho poriadku. "V bode 'rôzne' ak sa chcete s niečím posťažovať, tak sa môžeme o tých veciach porozprávať a radi k tomu povieme stanovisko," zdôraznil.
Podľa Maďariča je pozoruhodné, čo všetko sa zmestí do záverečného účtu ministerstva kultúry. Na Krajcerovu a Viskupičovu otázku reagoval tým, že ministerstvo kultúry síce má kompetenciu v oblasti mediálnej legislatívy, ale nemá kompetenciu posudzovať a venovať sa tomu, kto a ako komunikuje s médiami. "To si myslím nemá ani výbor," dodal.
Zároveň oponoval, že by vláda porušovala Ústavu SR. Upozornil, že jedine Ústavný súd SR môže konštatovať porušenie Ústavy SR. Tieto slová adresoval Krajcerovi, ktorý sa ho pýtal, ako vníma to, že vláda vrátane Maďariča nekomunikovaním s niektorými médiami porušuje Ústavu a zákony SR a čo s tým chce ako gesčný minister urobiť.
Vydavateľ Denníka N podal v pondelok (1.6.) sťažnosť na Ústavnom súde SR, ktorou žiada zrušiť rozhodnutie vlády prerušiť komunikáciu s ich médiom. Na ňom sa členovia vlády dohodli 6. mája. Dôvodom je podľa nich dlhodobé tendenčné informovanie o práci kabinetu.
Poslanci mediálneho výboru dnes v riadnych bodoch prerokovali návrh záverečného účtu Rady pre vysielanie a retransmisiu za minulý rok, výročnú správu o činnosti a hospodárení TASR, výročnú správu o činnosti RTVS, ako aj vládny návrh zákona o kultúrno-osvetovej činnosti a autorský zákon.

Copyright © TASR 2015

RIK nestačí, prichádza Ťuki, ťuk

RIK nestačí, prichádza Ťuki, ťuk

Pri príležitosti medzinárodného Dňa detí predstavili JOJ Group spolu so spoločnosťou Slovak Telekom spoločný pripravovaný projekt – novú televíznu stanicu pre deti s názvom Ťuki TV.
JOJ Group dlhodobo posúva hranice neštandardnej komunikácie a určuje trendy v netradičných formách reklamy na našom trhu. Dnes pritom už nejde len o klasický product placement, ale aj o TV obsah šitý na mieru konkrétnym značkám. Z hľadiska vlastnej produkcie vie JOJ ponúknuť klientom relácie či seriály, ale aj komplexnú televíznu stanicu. Ukážkovým príkladom bude televízia Ťuki, ktorú JOJ Group vytvorila na mieru pre Slovak Telekom.
Prémiová stanica Ťuki bude televíziou pre najmenších divákov vo veku 3 až 10 rokov, pre ktorých bude vysielať 24 hodín denne v slovenčine. Jej program bude rozdelený do špecifických blokov podľa veku (pre predškolské deti, divákov v mladšom školskom veku a pre celú rodinu) a ponúkne pestrú paletu najobľúbenejších rozprávok, pri ktorých sa deti zabavia a zároveň aj veľa naučia. Ťuki TV bude tiež výnimočná svojím exkluzívnym lokálnym obsahom a zaradením domácich pôvodných formátov do programovej štruktúry.
Diváci Ťuki TV sa môžu tešiť na lokálne rozprávky preverené časom, na ktorých vyrastali mnohé generácie Slovákov, ako aj na nové moderné rozprávkové tituly a predovšetkým na pôvodné slovenské produkcie. S novou náučno-zábavnou reláciou (Ne)poslušník a jeho moderátorom Mirom Jarošom si deti zaspievajú a hravou formou sa naučia užitočné hygienické návyky či zásady slušného správania. Zaspávať potom budú pri exkluzívnej sérii s názvom Z rozprávky do rozprávky, v ktorej najznámejší slovenskí herci a moderátori prečítajú deťom každý večer na dobrú noc tie najobľúbenejšie rozprávkové príbehy.
„Deti nás dospelých často v mnohom inšpirujú. Tým, aké sú úprimné, zvedavé, nebojácne, či ako vedia bezpodmienečne a bezhranične ľúbiť. Nás v JOJke a Telekome inšpirovali k tomu, aby sme im vytvorili televíziu, ktorá ich nielen zabaví, ale tiež vychová a formou hry mnohé naučí – najmä to, ako rozprávať spisovne po slovensky. Zároveň chceme prostredníctvom Ťuki TV odovzdať deťom to najlepšie z nášho detstva a možno aj to, čo sme my mať nemohli,“ povedal Marcel Grega, generálny riaditeľ JOJ Group.

Ťuki TV exkluzívne pre zákazníkov Magio TV

Nová detská stanica Ťuki TV bude dostupná exkluzívne v ponuke Slovak Telekomu. Zákazníci budú môcť sledovať Ťuki TV na Magio TV šírenej cez pevnú sieť operátora alebo v satelitnej televízii Magio Sat.
Pri variantoch TV L a XL na IPTV i satelite bude Ťuki TV štandardnou súčasťou programového rastra. Pri variante M majú zákazníci Ťuki TV v portfóliu do konca augusta zdarma.
Diváci budú môcť sledovať vysielanie Ťuki TV aj na prenosných zariadeniach: tabletoch či smartfónoch vďaka službe Magio Go.


„Magio TV sa na slovenskom trhu postupne etabluje ako kvalitná digitálna TV, ktorá nemá iba špičkové funkcie, ale chce ponúknuť viac. Našou stratégiou je nielen investovať do najlepšej siete, ale prinášať aj ďalšie benefity - a v prípade digitálnej TV je to postupne získavanie exkluzívneho obsahu, ktorý cez siete a naše služby vysielame. Po zaradení športových kanálov a vysielaní zápasov z Premier League i UEFA Ligy majstrov pristupujeme k ďalšiemu kľúčovému segmentu na trhu a radi by sme oslovili detského diváka i jeho rodičov. Ťuki TV je vyústením našej snahy priniesť zaujímavý prístupný obsah v slovenčine, ponúknuť najlepší program, pridať aj špeciálne formáty a vzdelávať naše deti,“ uviedol Dušan Švalek, výkonný riaditeľ pre mass market spoločnosti Slovak Telekom.

TASR NEWS

TASR NEWS

Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) si minulý rok upevnila svoju pozíciu. Konštatoval to predseda Správnej rady TASR Vladimír Masár, ktorý pred poslancami parlamentného mediálneho výboru dnes prezentoval výročnú správu o činnosti a hospodárení agentúry za minulý rok.
Správna rada vysoko hodnotila tiež inovačné snahy agentúry - ako sú jej internetový portál TERAZ.sk a internetová televízia TABLET.TV.
Podľa generálneho riaditeľa TASR Jaroslava Rezníka agentúra v súčasnosti nie je iba text, ale je multimediálna. Dodal, že verejnosť si rovnako zvykla na to, že už je aj televízia. "Robíme najviac živých prenosov tlačových konferencií na Slovensku. Robili sme naživo Globsec, ale i priame prenosy snemov politických strán. Prenášame všetky tlačové konferencie z Národnej rady SR," pripomína s tým, že v živom prenose je podstata novej mediálnej doby. Multimedialitu, budovanie online televízie a prinášanie tlačových konferencií naživo označil za prelomový jav v pôsobení národných agentúr.
Za záväzné považuje tiež skutočnosť, že TASR je pre stále viac klientov jedinou agentúrou. "Pohyby na mediálnom trhu, ktoré rezonovali v uplynulom roku, sme využili ako príležitosť, aby sme upevnili náš kredit a postavenie," zdôraznil Rezník.
Spomenul obdobie spred dvoch rokov, kedy agentúra prišla s koncovými webovými médiami TERAZ.sk a Školským servisom. "Nemysleli sme, že záujem o objektívne a neprikrášlené správy bude až taký veľký. Stúpajúci počet návštevníkov našich portálov nám však hovorí, že mnohí ľudia na Slovensku chcú vedieť, čo je nové a názor si urobia aj sami," dodal.
Napriek tomu, že TASR je agentúrnym i inovatívnym lídrom, nezostala podľa Rezníka stáť na mieste. Priniesla ďalšie technologické novinky, ako napríklad TASR Pro. Ide o systém, ktorý umožní mať individuálne personalizovaný výber správ TASR so sebou vo vrecku. WebReport ako online monitoring zase klientom oznámi, v ktorých médiách o nich písali.
Vlani vydala agentúra 274.803 multimediálnych správ, z toho 156.826 slovných, 13.048 zvukových, 96.428 fotografií a 8501 videozáznamov.

Copyright © TASR 2015

ÚPN protestuje proti ruskému filmovému dokumentu o invázii v roku 1968

ÚPN protestuje
proti ruskému filmovému dokumentu o invázii v roku 1968
Predseda Správnej rady ÚPN Ondrej Krajňák so znepokojením prijal správu o odvysielaní filmového dokumentu o udalostiach z roku 1968 v bývalom Československu, ktorý 23. mája 2015 vo svojom vysielaní uviedla ruská štátna televízia Rossija 1. Preto sa pripája k vyhláseniu MZV SR s nasledovným vyhlásením:
      „Odsudzujem zľahčovanie a zakrývanie skutočností, ktoré mali pre mnohých občanov bývalého Československa tragické následky. Prezentovanie invázie vojsk Varšavskej zmluvy do bývalého Československa v roku 1968 v dokumente "Varšavská zmluva - odtajnené stránky", ako aj jej ospravedlňovanie, sú v kontexte s  následnou 20-ročnou okupáciou Československa sovietskymi vojskami zavádzajúce a nepravdivé.  Okupácia v noci z 20. na 21. augusta 1968 27 vojenskými divíziami zo Sovietskeho zväzu, Maďarska, Bulharska, Poľska a NDR s 500 000 vojakmi, viac ako 6 300 tankami, 2 000 delami a 800 lietadlami nebolo žiadnou internacionálnou pomocou, ale vojenskou okupáciou a porušením medzinárodného práva. Zahynulo pri nej najmenej 108 ľudí a ďalšie stovky boli ťažko zranených. Okupácia zastavila proces demokratizácie a pomaly odštartovala normalizáciu, ktorá priniesla ďalšie obete v podobe zmarených nádejí a osudov mnohých jednotlivcov, i celých rodín v bývalom Československu. Účelové prepisovanie histórie a nerešpektovanie skutočnej pravdy vedie napríklad k tomu, že 25 rokov po páde železnej opony sa opätovne stávame svedkami nielen relativizovania pravdy o našej minulosti doma, alebo v zahraničí, ale aj k tomu, že napríklad príslušníci bývalej ŠtB aj naďalej poberajú vysoké výsluhové dôchodky, že páchatelia trestných činov proti ľudskosti spáchaných počas komunizmu sú nepotrestateľní,  alebo že  vysokému komunistickému funkcionárovi Vasiľovi Biľakovi, ktorý mal priamy podiel na pozvaní vojsk Varšavskej zmluvy do bývalého Československa stojí pamätník v rodnej obci. Toto považujem za výsmech obetiam komunistického režimu a provokáciu pre všetkých demokraticky zmýšľajúcich občanov. Na základe historických výskumov sme presvedčení, že invázia vojsk v auguste 1968 bola mocenským zásahom v záujme udržania vplyvu bývalého Sovietskeho zväzu v jednom zo svojich satelitov, ktorým bývalé socialistické Československo bolo. Osudy tisícok jednotlivcov, či celých rodín počas následnej komunistickej normalizácie sú toho jasným dôkazom. Z hľadiska vyrovnávania sa s obdobím neslobody preto považujem takéto konanie za rovnako nebezpečné, ako pokusy neonacistov ospravedlňovať nacistické zločiny. ÚPN prejavuje úctu účastníkom a veteránom protikomunistického odboja a  tisíckam spoluobčanov, ktorí akýmkoľvek spôsobom trpeli počas komunistickej totality. Odmietame sa preto nečinne prizerať, ako zásluhou straty pamäte sa z bývalých prenasledovateľov stávajú novodobé obete, či dokonca hrdinovia. V mene ÚPN tak vyjadrujem rozhodný protest proti tomu, aby sa 25 rokov po skončení komunistickej totality začalo relativizovať zločinecké obdobie komunizmu vo všetkých jeho formách. Vyzývam všetky demokratické sily na Slovensku, aby sa pripojili k protestu a odsúdili takéto a podobne zvrátené totalitné propagandistické prejavy, ktoré hrubo znevažujú pamiatku obetí komunistickej totality a vytvárajú priestor na opakovanie tragédií podobného charakteru.“


Vypni telku, zapni seba

Vypni telku, zapni seba


Viac ako 6 600 účastníkov zo 127 obcí Slovenska sa zapojilo predchádzajúci týždeň do kampane "Vypni telku, zapni seba!", ktorá sa tento rok konala pod heslom Menej je niekedy viac. Organizátorom už 15. ročníka kampane bolo eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí. Kampaň bola zameraná na aktívne využívanie voľného času i na rozvoj vzťahov v miestnych komunitách.
Do kampaňových aktivít sa zapojilo 950 dospelých a 5 700 detí, nielen členov hnutia, ale aj sympatizantov, ktorým sa páčila myšlienka kampane. Zapojilo sa napríklad 24 škôl a školských zariadení či 14 rodín. Zaujímavosťou je, že do kampane sa pripojila aj jedna rodina z Anglicka. Tohtoročnou hlavnou myšlienkou bol rozvoj cnosti - miernosť. Vedúci so svojimi deťmi sa postupne zamerali na miernosť vo využívaní elektroniky, v nakupovaní nového oblečenia, vo vlastnení vecí, v spotrebe vody (šetrení), v životospráve a vo využívaní času. eRko poskytlo zaregistrovaným účastníkom vypracované metodické materiály, v ktorých sa každý deň venovali cnosti z iného uhla pohľadu. Spoločnou motiváciou bola postava pána Klobučníka, ktorý každý deň zo svojho klobúka vyťahoval nejaký predmet súvisiaci s miernosťou, a ktorý deťom pravidelne pripomínal myšlienku kampane„ Menej je niekedy viac“.
Koordinátorka kampane Ivana Kačurová zhodnotila kampaň ako úspešnú a veľmi potrebnú pre dnešnú spoločnosť. „Je dôležité, aby sme deťom ponúkali alternatívu zmysluplného trávenia voľného času. I táto kampaň dokázala, že deti sú schopné a ochotné venovať svoj čas pre dobro druhých, ktoré ich teší i posilňuje. Aj to je zmysel tejto aktivity,“ uviedla.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Najväčší regionálny denník v Rakúsku, Kleine Zeitung, sa ospravedlnil bývalému príslušníkovi SS za zverejnenie falošnej správy o jeho úmrtí. Informovala o tom agentúra AP.
V ozname o Pockovom úmrtí sa píše, že bol untersturmbannführerom, čo zodpovedalo polovojenskej hodnosti v Hitlerových špeciálnych jednotkách SS (Schutzstaffel).
Zmienený regionálny denník pripojil k správe aj zoznam Plockových vyznamenaní spolu s veršom, ktorý bol súčasťou prísahy vernosti nemeckému diktátorovi zo strany nacistických vojakov.
Šéfredaktor Kleine Zeitung Hubert Patterer sa Pockovi ospravedlnil v nedeľu - deň po zverejnení falošného oznamu -, pričom tento prešľap označil za "hrozný omyl".
Príslušníci SS pôvodne slúžili ako Hitlerova osobná stráž. Túto polovojenskú nacistickú organizáciu tvorili elitné policajné a vojenské jednotky. Počas holokaustu sa príslušníci SS dopustili množstva krutých vojnových zločinov.

Copyright © TASR 2015

ART FILM FEST NEWS

ART FILM FEST NEWS

Najpozoruhodnejšie snímky, ktoré za posledný rok vytvorili domáci filmári predstaví Art Film Fest vo filmovej sekcii Slovenská sezóna. Festivaloví diváci sa môžu tešiť na western, rodinný i poviedkový film, rozprávku, animák pre dospelých, a tiež cestovateľský a sociálny dokument.

Lokalfilmis - prvý domáci dlhometrážny animovaný film od čias Krvavej pani Viktora Kubala (1980) uvedie Art Film Fest len pár dní po jeho distribučnej premiére. A fanúšikovia Lokal TV si určite prídu na svoje. Režisér Jakub Kroner prenesie na plátno populárne postavičky ako Rytmaus, Peťkova pani učiteľka, Moloch, Pišta, Evelyn, ale na scénu tentoraz vstúpia aj americký a ruský prezident. A o slovenskú prezidentskú stoličku sa bude uchádzať Rytmaus, ktorý verí, že je mesiáš. Vo filme zaznejú aj nové skladby, o ktoré sa postaral Marian Čekovský s cigánskym orchestrom.

A hoci je Lokalfilmis animovaný, rozhodne nie je vhodný pre deti. Art Fim Fest však myslí aj na najmenších divákov a premietne novú česko-slovenskú rodinnú rozprávku Sedem zhavranelých bratov režisérky Alice Nellis. Príbeh dievčaťa, ktoré sa podujme zachrániť svojich bratov a zbaviť ich prekliatia, ktoré na nich uvrhla matka, je príbehom o odvahe a skutočnej láske. Titulnú pieseň naspievala nekorunovaná kráľovná slovenskej populárnej hudby Marika Gombitová.

Na svet detských hrdinov zaostruje aj divácky úspešný Rukojemník režiséra Juraja Nvotu podľa predlohy Petra Pišťanka. Rodinný film na pomedzí drámy a komédie sa vracia do 60. rokov minulého storočia. Sleduje malého chlapca, ktorého vychovávajú starí rodičia, pretože jeho otec a matka emigrovali na Západ. Ťažko pochopiteľná realita vzťahov a postojov dospelých, kamarátstvo, prvé objavy lásky, súboje znepriatelených bánd sú konfrontované s realitou „veľkáčskeho“ sveta. V hlavných úlohách excelujú Milan Lasica, Libuše Šafránková a v detskej postave Richard Labuda. Na Art Film Feste osobne film uvedú jeho tvorcovia a hereckí protagonisti, ktorí zároveň aj slávnostne pokrstia nové DVD k filmu.

K festivalovým divákom sa dostane aj hraný debut Jara Vojteka Deti, ktorý v apríli ovládol Medzinárodný filmový festival v Pekingu. Získal ocenenia za najlepší scenár (Marek Leščák), najlepšiu kameru (Tomáš Stanek) a najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe (Éva Bandor) od poroty vedenej Lucom Bessonom. Poviedky Syn, Maratón, Kanárik a Otec rozprávajú štyri príbehy, ktoré predstavujú rôzne podoby vzťahov medzi rodičmi a deťmi. Či už ide otca, vyrovnávajúceho sa s autistickým svetom svojho syna, mladého muža, ktorý nezvláda odlúčenie od rodiny, chlapca žijúceho s necitlivým otčimom či zradenú ženu, starajúcu sa o zomierajúceho otca. Na festival zavítajú aj tvorcovia a hereckí protagonisti, ktorí osobne uvedú film a po projekcii slávnostne pokrstia nové DVD k filmu.

Z najnovšej tvorby Jara Vojteka si diváci budú môcť pozrieť aj jeho dokumentárny film Tak ďaleko, tak blízko, ktorý odhaľuje každodennú náročnosť života rodín s autistickými
deťmi. Dokument vznikal sedem rokov a nie je postavený na výpovediach a dialógoch, ale na konkrétnych, bezprostredných situáciách, v ktorých sa autor zamýšľa nad otázkami rodičovskej a partnerskej lásky ľudí s autizmom.

Z čerstvej slovenskej dokumentárnej tvorby nebude chýbať ani nové dielo filmového dobrodruha Pavla Barabáša Suri, v ktorom cestovateľ putuje po neznámej africkej rieke k unikátnemu prírodnému kmeňu. Slovenským divákom Barabáš približuje putovanie územím kmeňa Suri, ktorý sa rozhodol bojovať za zachovanie svojich jedinečných tradícií a pôvodného spôsobu života.

Vo výbere Slovenskej sezóny nebude chýbať ani koprodukčný maďarsko-slovenský film Mirage v hlavnej úlohe s americkým hercom Isaachom de Bankolé pod režisérskou taktovkou uznávaného Szabolcsa Hajdu. Príbeh afrického futbalistu, ktorý na úteku pred spravodlivosťou nachádza úkryt na otrockej farme, je moderným westernom, rozprávajúcim o rasizme, rovnoprávnosti, moci a slobode.

1. 6. 2015

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Jednotka bola v sobotu jednotkou sledovanosti počas vysielania Neskoro Večer: Talkshow Petra Marcina so špeciálnym hosťom Andym Krausom (trhový podiel 19,4% / 300 000 divákov). Okrem silvestrovského špeciálu šou dosiahla najvyššie hodnoty sledovanosti od svojho štartu.
Darilo sa aj reláciám O 5 minút 12 (22,1% / 206 000 divákov), Občan za dverami (20,8% / 201 000), Hurá do záhrady, (17,1 %/177 000) a Tajomstvo mojej kuchyne, (20,2 %/240 000) - všetky boli v danom čase vysielania najsledovanejšími.