Vo veku 82 rokov včera zomrel Vincent Rosinec, jedna z najvýznamnejších osobností slovenskej kinematografie. Agentúru SITA o tom informoval predseda Slovenského filmového zväzu Štefan Vraštiak.
Vincent Rosinec sa narodil 6. mája 1928 vo Višňovom. Pôvodným povolaním fotograf začal pracovať v Slovenskom filme v roku 1948. Bol asistentom a pomocným kameramanom krátkych filmov. Svoje kameramanské učňovské roky v hranom filme prežíval s významným slovenským kameramanom Karolom Krškom na filmoch Priehrada (1950), Boj sa skončil zajtra (1951), Rodná zem (1953), Štvorylka (1955). V roku 1960 nakrúca svoj prvý film ako hlavný kameraman, Trinásťroční- Strieborný favorit režiséra Andreja Lettricha. V roku 1962 nakrútil ako samostatný kameraman svoj prvý celovečerný hraný film Havrania cesta režiséra Martina Hollého a v roku 1987 nasnímal svoj posledný celovečerný hraný film, Lettrichove Hody.
Nasnímal aj ďalšie významné slovenské filmy – Zvony pre bosých (1965) režiséra Stanislava Barabáša, Drak sa vracia (1967) režiséra Eduarda Grečnera, Koncert pre pozostalých (1976) Dušana Trančíka, Tretí šarkan (1985) režiséra Petra Hledíka a veľa ďalších. Nasnímal vyše tridsať celovečerných hraných filmov pre kiná a televíziu a desiatky krátkych filmov rôznych žánrov. Naposledy sa Vincent Rosinec objavil pred kamerou v roku 2010 v projekte Slovenské kino – časť Duch v stroji – muži s kinoaparátom (r. Robert Kirchhoff) venovanom slovenským kameramanom.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané
19. 3. 2011
Zomrel Vincent Rosinec
Vo veku 82 rokov včera zomrel Vincent Rosinec, jedna z najvýznamnejších osobností slovenskej kinematografie. Agentúru SITA o tom informoval predseda Slovenského filmového zväzu Štefan Vraštiak.
Vincent Rosinec sa narodil 6. mája 1928 vo Višňovom. Pôvodným povolaním fotograf začal pracovať v Slovenskom filme v roku 1948. Bol asistentom a pomocným kameramanom krátkych filmov. Svoje kameramanské učňovské roky v hranom filme prežíval s významným slovenským kameramanom Karolom Krškom na filmoch Priehrada (1950), Boj sa skončil zajtra (1951), Rodná zem (1953), Štvorylka (1955). V roku 1960 nakrúca svoj prvý film ako hlavný kameraman, Trinásťroční- Strieborný favorit režiséra Andreja Lettricha. V roku 1962 nakrútil ako samostatný kameraman svoj prvý celovečerný hraný film Havrania cesta režiséra Martina Hollého a v roku 1987 nasnímal svoj posledný celovečerný hraný film, Lettrichove Hody.
Nasnímal aj ďalšie významné slovenské filmy – Zvony pre bosých (1965) režiséra Stanislava Barabáša, Drak sa vracia (1967) režiséra Eduarda Grečnera, Koncert pre pozostalých (1976) Dušana Trančíka, Tretí šarkan (1985) režiséra Petra Hledíka a veľa ďalších. Nasnímal vyše tridsať celovečerných hraných filmov pre kiná a televíziu a desiatky krátkych filmov rôznych žánrov. Naposledy sa Vincent Rosinec objavil pred kamerou v roku 2010 v projekte Slovenské kino – časť Duch v stroji – muži s kinoaparátom (r. Robert Kirchhoff) venovanom slovenským kameramanom.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané
MEDIA NEWS
Talentová súťaž American Idol (2002) prináša najvyšší zisk z televíznej reklamy v USA. Vyplynulo to z rebríčka magazínu Forbes, ktorý porovnával predaj reklám počas vysielania televíznych programov a seriálov. Napriek poklesu o 12 percent oproti minuloročnému zisku je na prvej priečke obľúbená spevácka šou televízie Fox, ktorá za každú pol hodinu svojho vysielania predá reklamu v hodnote 7,11 milióna amerických dolárov (5,08 milióna eur). Druhú priečku s veľkým odstupom obsadil sitcom televízie CBS Dva a pol chlapa (2003) s polhodinovým zárobkom 2,89 milióna dolárov (2,06 milióna eur). Hlavnou hviezdou seriálu je problémový herec Charlie Sheen, pre ktorého správanie nakrúcanie na neurčito zastavili. Otázne je, či seriál úplne skončí alebo tvorcovia obsadia novú hlavnú hviezdu. Podľa Forbesu však týmto krokom určite cenu za reklamu znížia. Na treťom mieste skončili Zúfalé manželky (2004) televízie ABC s polhodinovým zárobkom na reklame 2,74 milióna dolárov (1,96 milióna eur), štvrtá je Klinika Grace (2005) rovnakej televízie s 2,67 miliónmi dolárov (1,91 milióna eur). Prvú päťku uzatvára šou ABC Dancing With the Stars (2005) s takmer 2,67 miliónmi dolárov.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
18. 3. 2011
Deduško je čistý. Podľa Rady pre reklamu
VÝROKY TÝŽDŇA
„ Existuje skutočné podozrenie, že vláda SR túto kampaň zálohuje a už vydala stranám peniaze na to, aby takúto protiústavnú činnosť mohli robiť. Ide to z úseku podpredsedu vlády. Aj keď sa rodom hlási k Slovákom, tak v našej histórii poznáme pojem Maďarón. Úrad podpredsedu vlády tieto peniaze grupuje pod seba a distribuuje von. Takéto kroky sú v rozpore s Ústavou SR. Preto je to dôvod na to, aby sa tým zaoberal parlament a je to dôvod na okamžitý pád vlády. Ide o porušovanie Ústavy SR v spomínanom článku 12. Lenže ak vláda SR nerešpektuje Ústavu SR, prestáva byť vládou legitímnou a potom pre všetkých občanov SR nastupuje ustanovenie z článku 32 Ústavy, ktoré hovorí: občania majú právo postaviť sa na odpor voči každému, kto by odstraňoval demokratický poriadok, základy ľudských práv a slobôd uverejnených v tejto Ústave. To znamená, že každý občan má právo na protest, nemôže byť za to nijako stíhaný, či trestaný, lebo občania, už viac niet sa na koho odvolať. Preto sa občania musia postaviť proti tomuto porušovaniu Ústavy SR v situácii, keď sa parlament zaoberá nepodstatnými vecami a politické strany nezmyselným bojom medzi sebou o súperenie, o korisť a nie o prospech ľudí." Vladimír Mečiar
"Neobsazujeme ČT, rozhodně ne. Nicméně pokoušíme se zajistit důkazy ve věci důvodného podezření ze spáchání trestného činu ohrožení utajované informace. "Vzhledem k tomu, že budova televize je zabezpečena soukromou bezpečnostní službou, byli jsme připraveni na jakoukoli variantu, i kladení odporu. Kdybyste nám dříve vyšli vstříc, nemuselo k tomu dojít." Jan Čermák, hovorca Vojenskej polície
" Ozbrojené složky byly povolány, až když se zjistilo, že vás hlídá bezpečnostní agentura s pejskem. „ Michaela Cvanová riaditeľka kancelárie náčelníka Vojenskej polície
"Jediným spôsobom, ako môže zachrániť svoju kariéru, je ospravedlniť sa predstaviteľom spoločností Warner Brothers a CBS a spolutvorcovi sitcomu Dva a pol chlapa Chuckovi Lorrovi za svoje nedávne správanie a výroky.Nemôžeš vyhrať. Naozaj, nemôžeš. Pre štúdia je seriál vždy cennejší než jeho hviezda. Vyspi sa, osprchuj sa, zavolaj Chuckovi. Choď k Lettermanovi a ospravedlň sa. Vypíš šek židovskej organizácii B'nai B'rith a potom popros, aby ťa vzali naspäť do Dva a pol chlapa. Tvoji fanúšikovia si to zaslúžia". Alec Baldwin Charliemu Sheenovi
„ Bol som naozaj šokovaný postojom európskych priateľov. Poškodzujú a ohrozujú sériu dôležitých zmlúv o bezpečnosti a ekonomickej spolupráci, ktoré sme uzavreli. Som taký šokovaný, cítim sa zradený. Ani neviem, čo mám Berlusconimu povedať. Nicolas Sarkozy je o môj dobrý priateľ, ale myslím, že sa zbláznil. Trpí psychickou chorobou. Hovoria to aj ľudia, ktorí sú pri ňom blízko. Jeho poradcovia hovoria, že trpí psychickou poruchou. Má duševnú poruchu". Muammar Kaddáfí
„ Rezort obrany má muníciu, ktorú by mohol delaborovať, ale nemáme peniaze na to, aby sme tieto zákazky dali do VOP Nováky. My dnes vieme tú muníciu predať, vieme sa jej zbaviť úplne iným spôsobom, bez toho, aby nás to stálo peniaze. To znamená, že najpálčivejší problém je vo VOP Nováky." Ľubomír Galko
„Strategické hodnotenie obrany nám ukázalo, že pôsobenie našich vojakov na Cypre má do budúcnosti minimálny význam pre rozvoj Ozbrojených síl Slovenskej republiky Dzurindove vyjadrenia pokladám za skôr emotívnejšie a ješitnejšie v určitom smere.“Naďalej si nemyslím, že by to bol zlý krok. Pretože tomu oznámeniu, ktoré som dnes ráno dal na tlačovej besede o tých alternatívach, ktoré zvažujeme, predchádzala aj komunikácia medzi nami dvoma. Nie som si celkom istý, či je práve pán Mikuláš Dzurinda tým človekom, ktorý má v tomto prípade posudzovať niekoho amatérskosť a nejaké poškodzovanie Slovenskej republiky v zahraničí „ . Ľubomír Galko
" Ten klaun Sarkozy musí Líbyi vrátiť peniaze, ktoré použil na volebnú kampaň v roku 2007. Líbya má k dispozícii všetky potrebné údaje a je pripravená ich zverejniť. Máme všetky bankové údaje a dokumenty potvrdzujúce transfer peňazí a čoskoro všetko zverejníme.“ Saif al-Islam Syn líbyjského lídra Muammara Kaddáfího
„Park kultúry a oddychu na dunajskom nábreží je jedinečný architektonickým riešením, z umelecko-historického hľadiska či z pohľadu ako verejný priestor." Zora Pauliniová, architekt
MEDIA NEWS
Televízie Prima a JOJ pripravujú na jeseň druhú sériu súťaže Česko Slovensko má talent, ktorej prvý ročník sa skončil vlani v novembri. Obidve televízie získali licenciu na vysielanie tejto populárnej talentovej súťaže od jej vlastníka - spoločnosti FremantleMedia. Zloženie poroty, ktorú v prvej sérii tvorili speváčka Lucie Bílá, moderátor a herec Jan Kraus a producent Jaro Slávik, sa pravdepodobne v novej sérii nezmení.
Do prvej série súťaže Česko Slovensko má talent sa mohli prihlásiť záujemcovia bez ohľadu na vek alebo druh talentu, pričom rozhodovala kvalita predvedeného výkonu a sympatie publika a poroty. Víťazmi prvého ročníka sa stala dvojica českých silových akrobatov Dae Men, ktorá získala prémiu 100-tisíc eur a taktiež postúpila do svetového finále v Las Vegas.
Informácie zverejnila webová stránka iDNES.cz.
17. 3. 2011
Zomrel Michael Gough
Zlý začiatok veští zlý koniec
Bývalý štatutárny zástupca Slovenskej televízie (STV) Marcel Para z čias vedenia STV Richardom Rybníčkom robí pre riaditeľku sekcie výroby Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Michaelu Matisovú jednorazovú analýzu efektívnosti nastavenia výrobných procesov, agentúre SITA to potvrdila generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Zároveň poprela, že by Para začal pracovať v RTVS. "Nie je to pravda. Pán Para do RTVS nenastupuje a nenastúpi," uviedla Zemková. Reagovala tak na informácie zverejnené v stredu 16. marca na portáli Česká média.cz (http://www.ceskamedia.cz/article.html?id=374177). Portál medzi časom správu o tom, že Marcel Para nastupuje do RTVS aktualizoval o vyjadrenie generálnej riaditeľky RTVS Miloslavy Zemkovej o tom, že Para do RTVS nenastupuje.
Informácie o tom, že Para robí pre RTVS analýzu, priniesol dnes aj portál Mediálne.sk. V článku Marcel Para chystá pre RTVS analýzu okrem iného informuje, že analýzu už pripravuje dva mesiace a ešte niekoľko týždňov ju bude pripravovať. Celý článok je dostupný na: http://medialne.etrend.sk/televizia-spravy/marcel-para-chysta-pre-rtvs-analyzu.html.
Marcel Para bol štatutárnym zástupcom bývalého generálneho riaditeľa STV Richarda Rybníčka v rokoch 2003 až 2006. Para sa po nástupe Rybníčka do funkcie ústredného riaditeľa STV v januári 2003 stal členom tzv. krízového manažmentu a zároveň aj Rybníčkovým štatutárom. V krízovom manažmente boli od začiatku aj Ľubor Košút a Jana Bucková a postupne doň pribudli ďalší. Rybníček už začiatkom marca 2003 po vyhlásení núdzového režimu oznámil, že pre kritickú finančnú situáciu bude musieť z verejnoprávnej televízie odísť 1 200 zamestnancov. Po odchode vedenia STV z čias Richarda Rybníčka dostali viacerí členovia Rady STV a médiá informácie o tom, že Para údajne dostával najvyššie mesačné odmeny až vo výške 600-tisíc korún a raz až milión korún. Vysoké odmeny údajne dostávali aj ďalší členovia manažmentu STV. Dozorná komisia STV v auguste 2006 konštatovala, že výška a spôsob vyplácania odmien v STV v rokoch 2003 až 2006 neboli v rozpore so zákonmi a ani internými predpismi televízie.
RTVS vznikla od 1. januára spojením STV a SRo a Miloslavu Zemkovú, bývalú generálnu riaditeľku SRo zvolili poslanci parlamentu do jej vedenia súčasne aj s deväťčlennou Radou RTVS 10. februára, dovtedy bola vedením RTVS poverená.
Michaela Matisová v minulosti pracovala pre Televíziu Markíza a následne pre TV Joj.
PROPAGANDA
STV Bratislava* 2 706,1 hod. 83,8 % ; Televízne štúdio Banská Bystrica ** 339,2 hod. 10,5 % ; Televízne štúdio Košice 184,0 hod. 5,7 % * STV Bratislava vrátane dabingu (hraný, dokument ), otvorených titulkov a Zasadnutia NR SR ( 118,8 hod.) * * Televízne štúdio Banská Bystrica vrátane Živej panorámy ( pre Dvojku a Trojku – 193,8 hod. )
MEDIA NEWS
Štyria reportéri amerického denníka New York Times, ktorí pokrývali boje v Líbyi, sú od stredy nezvestní. Vedenie denníka dúfa, že sú v poriadku a že ich zadržali vládne sily, ktoré ich čoskoro prepustia. Reportéri robili reportáž o úteku povstalcov z mesta Adždabíja a odvtedy o nich nikto nepočul. Medzi nezvestnými novinármi je víťaz Pulitzerovej ceny Anthony Shadid, ktorý vedie pobočku New York Times v Bejrúte. Ďalšími sú Stephen Farrell a fotografi Tyler Hicks a Lynsey Addario. Farrela unieslo v roku 2009 hnutie Taliban a neskôr ho oslobodilo britské komando.
Vládne sily lojálne prezidentovi Muammarovi Kaddáfímu minulý týždeň zajali a zbili štáb BBC, ktorý robil v krajine reportáž. Traja reportéri BBC sa chceli napriek zákazu dostať do západolíbyjského mesta Zavíja, o ktoré bojovali Kaddáfího jednotky s povstalcami. Vojaci ich však zadržali na stanovišti pri meste a odviezli do kasární v Tripolise. Novinárov bili puškami a vyhrážali sa im smrťou.
Britský denník The Guardian v stredu oznámil, že v Líbyi vládne jednotky prepustili jeho reportéra, Iračana Gaíta Abdula-Aháda, ktorý tiež zmizol minulý týždeň pri meste Zavíja. Novinár už z Líbye odcestoval.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
A čo tak skúsiť LITU ?
„Neexistuje žiadny relevantný dôkaz – autorská zmluva
o vytvorení a šírení autorského diela Anny Minichovej, či už na námet, alebo scenár, alebo oboje, ktorá by potvrdzovala nárok dedičky Kataríny Minichovej k zvučke Večerníčka“
Alexandra Štullerová-Koreňová
16. 3. 2011
SLOVAK MEDIA NEWS
Top manažment TV Markíza sa rozšíril o nového člena. Jeho novou posilou sa stala Martina Hrivnáková, ktorá 12. 3. 2011 nastúpila na pozíciu riaditeľky Centra marketingu. Počas svojej profesionálnej kariéry pôsobila v reklamnej agentúre BBDO Praha na pozícii v top manažmente, ďalšie tri roky zastávala funkciu riaditeľky pre korporátnu a marketingovú komunikáciu vo VÚB Banke. Od roku 2007 až dosiaľ bola výkonnou riaditeľkou pre komunikáciu v Telefónica O2 Slovakia.
Druhou významnou zmenou v top manažmente Markízy je pozícia riaditeľa programových služieb. Svoje pôsobenie v najsledovanejšej televízii na Slovensku v tejto pozícii ukončí Gorazd Slak, ktorého čakajú ďalšie pracovné povinnosti a výzvy v rámci CME Group.
„Ďakujem Gorazdovi za jeho doterajšiu prácu počas pôsobenia v TV Markíza a želám mu veľa pracovných i osobných úspechov“, vyjadrila sa generálna riaditeľka TV Markíza a Doma Zuzana Ťapáková.
Novou riaditeľkou programových služieb je od 15. 3. 2011 Silvia Porubská, ktorá bude riadiť programy oboch staníc CME na Slovensku. Silvia Porubská nastúpila do Markízy v roku 2007 na oddelenie akvizícií Centra programu a od 1. júla 2009 zastávala funkciu programovej riaditeľky televízie DOMA, ktorá sa pod jej vedením úspešne etablovala na trhu.
RSTV NEWS
Podľa našich informácií sa " vyžrebovaným " víťazom výberového konania na riaditeľa košického štúdia stalo KDH a "televízny robotník" Vladimír Seman.
Pre úplnosť Seman je ten, ktorý požadoval od STV honorár za scenár , keď robil prenos z omše.
Možno však pôjde iba o realitný biznis - reštitúciu cirkevných budov v bývalom vlastníctve STV.
Smoke on the Water
TOP OF THE POPS

15. 3. 2011
MEDIA NEWS
Thajský súd odsúdil v utorok operátora protivládnej webovej stránky na 13 rokov väzenia za urážku monarchie a porušenie zákona o počítačovej kriminalite. Thanthawut Taweewarodomkul tieto obvinenia popiera. Odsúdený prevádzkoval internetovú stránku napojenú na protivládne hnutie takzvaných červených tričiek. Ich minuloročné protesty potlačila armáda, pričom zahynulo najmenej 91 ľudí a asi 1400 bolo zranených. Thanthawuta zadržali v apríli minulého roku ešte počas protestov.
Thajská ústava síce zaručuje slobodu slova, no počas protestov vláda zrušila a zablokovala tisíce stránok s odôvodnením, že jej prioritou je ochrana monarchie. Za jej urážku dostal Thanthawut 10 rokov väzenia. Ďalšie tri roky dostal za porušenie zákona o počítačovej kriminalite, ktorý napríklad zakazuje zverejňovanie materiálov škodiacich národnej bezpečnosti alebo spôsobujúcich paniku.
Spolutvorcu úspešného britského kriminálneho seriálu Vraždy v Midsomeri (1997) suspendovali po rozhovore, v ktorom skonštatoval, že šou by "nefungovala", ak by bolo jej herecké obsadenie rozmanitejšie a zahŕňalo by etnické menšiny.
Brian True-May, ktorý na Vraždách v Midsomeri pracuje od roku 1997, keď ich začali vysielať, v rozhovore pre Radio Times povedal, že seriál s kompletne bielym obsadením zaujíma divákov a diváčky na celom svete práve preto, že milujú zobrazovanú "anglickú snobskú excentrickosť". "Nemáme tam menšiny, pretože by to potom nebol anglický vidiek, to by jednoducho nefungovalo," vysvetlil 65-ročný True-May s tým, že sú poslednou "baštou anglickosti" a chceli by to tak udržať aj naďalej.
Po zverejnení týchto výrokov ho produkčná spoločnosť All3Media, ktorá vlastní aj True-Mayovu Bentley Productions, suspendovala. "Sme šokovaní a zhrození týmito osobnými vyjadreniami Briana True-Maya, ktoré s ním v žiadnom prípade nezdieľa nikto iný v ITV," povedal pre denník Telegraph hovorca televízie ITV, ktorá seriál vysiela. Ako ďalej dodal, All3Media záležitosť vyšetruje a True-Maya do jej vyriešenia suspendovali.
Sám True-May pritom v rozhovore uznal, že jeho vyjadrenia zrejme nie sú politicky korektné, a dodal, že "anglickosť" by mala zahŕňať iné rasy, no on nemá záujem meniť vzorec, ktorý bol dosiaľ úspešný. Etnická diverzita by totiž podľa neho bola v seriáli inšpirovanom knihami Caroline Graham "nemiestna".
Seriál Vraždy v Midsomeri odštartuje tento týždeň už svoju 14. sezónu.
Informácie zverejnili webové stránky www.telegraph.co.uk a www.hollywoodreporter.com.
Teroristická sieť al-Kájda začala v týchto dňoch vydávať svoj vlastný ženský časopis. Dajú sa v ňom nájsť najrôznejšie tipy v oblasti módy a skrášľovania ako aj rady pre ženy samovražedných atentátnikov. Téme sa venuje vo svojom pondelkovom vydaní britský denník The Daily Mail.
Prvé číslo časopisu s názvom Džihád Cosmo vyšlo na titulnej strane so ženou odetou v burke, vedľa ktorej je zobrazená poloautomatická zbraň. Časopis svojim čitateľkám ponúka aj viaceré rozhovory so ženami mudžáhidov ktoré "kariéru" svojich zosnulých manželov podporujú. V Džiháde Cosmo sa dá dočítať aj o tipoch pre slobodné ženy, ako sa "vydať za mučeníka" a tiež, "ako vychovať mudžáhidov".
Distribúciu časopisu bude zabezpečovať rovnaká mediálna spoločnosť, ktorá je aj za novinami Inspire. Tie sa zameriavajú predovšetkým na mladých moslimov a radia im, ako uskutočňovať teroristické útoky na Západe.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Dvoch amerických a dvoch britských novinárov vyhostili v pondelok z Jemenu, otriasaného masovými demonštráciami za odstúpenie prezidenta Alího Abdalláha Sáliha, ktorý vládne v krajine už viac ako tri desaťročia.
Vyhostení novinári informovali o násilí, ktoré bezpečnostné sily použili proti účastníkom protestných akcií. Ide o spolupracovníkov renomovaných periodík, konkrétne magazínu Time a denníkov The Washington Post, The Wall Street Journal a The Los Angeles Times.
Príslušníci jemenských bezpečnostných zložiek podľa novinárov prenikli v pondelok do ich prenajatého bytu a previezli ich na imigračný úrad, kde im oznámili rozhodnutie o vyhostení. Odobrali im mobilné telefóny a pasy, potom v sprievode ozbrojencov mohli vrátiť domov a zbaliť si veci.
Jeden z vyhostených britských novinárov už z katarskej metropoly Dauha informoval, že všetci mali platné akreditácie. Jemenské úrady v zdôvodnení vyhostenia uviedli, že novinári mali iba študentské a nie novinárske víza.
Za účasti niekoľko desaťtisíc ľudí sa dnes popoludní v Budapešti začala už tretia demonštrácia za slobodu tlače. Podobné demonštrácie, na ktorých účastníci žiadajú, aby maďarská vláda zrušila kontroverzný mediálny zákon, sa konajú aj v troch ďalších maďarských mestách, okrem toho v Nemecku, v USA a v Rumunsku.
Na budapeštiansku demonštráciu pricestoval aj poľský spisovateľ a šéfredaktor denníka Gazeta Wyborcza Adam Michnik.
Podujatie, ktoré sa koná na peštianskej strane Alžbetinho mosta, zabezpečuje množstvo policajtov.
Cieľom občianskej iniciatívy je pri príležitosti dnešného štátneho sviatku výročia protihabsburskej revolúcie z roku 1848 vyvinúť nátlak na vládu Viktora Orbána, aby zrušila mediálny zákon platný od 1. januára tohto roka.
Doposiaľ zorganizovali prostredníctvom Facebooku dve apolitické demonštrácie v Budapešti a v iných maďarských mestách. V hlavnom meste sa zišlo 14. januára vyše 10.000 a 27. januára 10.000 demonštrantov.
Maďarský parlament 7. marca schválil vládny návrh úpravy mediálneho zákona. Zmenu inicioval Orbánov kabinet po tom, ako sa vláda dohodla s Európskou komisiou. Pozmeňujúce návrhy opozičných poslancov boli odmietnuté. Rozpravu k návrhu právnej normy sledovala v parlamente aj komisárka Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Neelie Kroesová, ktorá zdôraznila, že komisia bude veľmi pozorne sledovať aj v budúcnosti, čo sa bude okolo mediálneho zákona diať.
TA 3 NEWS
Fear and Loathing in Toll Street
Zomrel Adolf Lachkovič
V sobotu 12. marca zomrel v Bratislave spisovateľ Adolf Lachkovič. Prozaik a dramatik Adolf Lachkovič, ktorý sa narodil 28. októbra 1931 v Stupave, sa po rokoch tvorivej činnosti v Slovenskom filme začal venovať literatúre a v rozpätí takmer dvoch desaťročí sa čitateľskej verejnosti prihovoril ôsmimi knižnými dielami. Tým predchádzal literárny filmový scenár Životná šanca (1986).
V kinematografickej oblasti Lachkovič postupne pôsobil ako asistent réžie, pomocný režisér, druhý režisér hraných filmov a napokon režisér dabingu. Knižne debutoval novelou o láske Bozkal som sochu (1992), po ktorej nasledovala memoárová próza Scenár asistenta (1994), románová novela Sladké časy (1999). Autentické vojnové zážitky zobrazil v knižnej kolekcii poviedok Príbehy spod gaštanov (2004), z autopsie vychádzal aj v zbierke noviel Autobusová romanca (2005), ďalej v knižných tituloch Lásky hriešnych filmárov (2007) a v príbehu jedného filmu Na hrane snov (2009). V diele Čierne výložky (2010), ktorým sa uzavrela kapitola jeho literárnej tvorby, ľahkým perom stvárnil ťažkosti vojenského života v prvej polovici 50. rokov dnes už minulého storočia, ktoré lokalizoval do špeciálnych dobových pracovných armádnych útvarov s trocha honosne i mätúco znejúcim oficiálnym označením „technické prápory“.
Adolf Lachkovič v literárnych prácach zaujímavo a funkčne uplatňoval organické striedanie rozličných jazykových vrstiev – od priebežného duchaplného rozprávania a dôvtipného komentovania i smutných situácií v spisovnej slovenčine cez dialógy vo viacerých dialektoch, vrátane záhoráckeho a moravského až po subštandardnú češtinu vojenského personálu a bojové piesne v ruštine.
Agentúru SITA informoval tajomník Spolku slovenských spisovateľov Pavol Janík.
SLOVAK MEDIA NEWS
Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) skončila vlani so ziskom, na dnešnom rokovaní Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá to uviedol generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Výbor prerokoval a schválil Správu o činnosti TASR za 2. polrok 2010. "Naše príjmy za rok 2010 boli 4 904 687 eur, výdavky 4 576 818 eur, čím rok 2010 tlačová agentúra skončila s prebytkom 327 869 eur," informoval médiá počas rokovania výboru Rezník.
Agentúra vlani výrazne prepúšťala, znížila stav o 30 ľudí. Ako ďalej pre médiá povedal Rezník, v závere minulého roka v TASR pracovalo 130 a v súčasnosti má 126 zamestnancov, z nich osem je v administratívno-obslužných zložkách. Znížili sa služobné cesty a ďalšie výdavky. Počet zamestnancov dostáva podľa Rezníka TASR do situácie "na hrane", verí však, že stav zmení ministerstvom kultúry avizovaná transformácia TASR. "My sme urobili to, že sme transformovali TASR z príspevkovej inštitúcie ministerstva kultúry na verejnoprávnu inštitúciu. Je v programovom vyhlásení vlády, že TASR sa má transformovať. Je predpoklad a mám signály z ministerstva kultúry, že v priebehu nasledujúceho mesiaca vznikne pracovná skupina, ktorá bude dávať námety, akým spôsobom by sa TASR mala ďalej transformovať," uviedol Rezník s tým, že potom bude situácia jasnejšia. Dôvodom výrazných úspor sú podľa Rezníka šetriace opatrenia štátu, keď vlani prišlo zo štátneho rozpočtu tlačovej agentúre približne 1,9 milióna eur a na tento rok približne jeden milión eur. "Dospeli sme do štádia - celý agentúrny trh, že nič na Slovensku nie je lacnejšie ako agentúrna správa," dodal pre médiá šéf TASR. Výročnú správu o hospodárení a činnosti TASR v roku 2010 Výbor NR SR pre kultúru a médiá prerokuje v najbližších dvoch mesiacoch.
TASR je od 1. januára 2009 verejnoprávnou inštitúciou. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou.
Parlamentný výbor dnes prerokoval aj Správu o činnosti Ministerstva kultúry SR za 2. polrok 2010, Správu o činnosti Rady STV a Dozornej komisie STV za 2. polrok 2010, Správu o činnosti a hospodárení STV za 2. polrok 2010, Správu o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu za 2. polrok 2010 a Správu o činnosti SRo za 2. polrok 2010.
Zmeny v Markíze
Digitalizácia na pokračovanie
Do 31. augusta môžu poberatelia sociálnych dávok, ktorí sú platiteľmi koncesionárskych poplatkov, požiadať o príspevok 20 eur na zakúpenie nového televízora, set-top boxu alebo objednanie služieb káblového operátora. Príspevok je pomocou štátu pre sociálne odkázané skupiny pri prechode na digitálne televízne vysielanie. Ako uviedol dnes na tlačovej besede štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký, príspevok by mal byť vyplatený žiadateľom do troch mesiacov od podania žiadosti, najneskôr však do 30. novembra. Tlačivo nájdu záujemcovia na internetovej stránke ministerstva a na stránke www.digimedia.sk.
Žiadateľ musí v žiadosti vyplniť osobné údaje a odberné miesto elektriny. Dôležité je, aby žiadateľ vyplnil aj to, že je platiteľom úhrady za služby verejnosti. Žiadosť musí dať potvrdiť na príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, kde mu úrad potvrdí, že je poberateľom dávky. Žiadať o príspevok môžu aj zdravotne ťažko postihnutí občania. Tí musia priložiť kópiu preukazu ZŤP. Žiadateľ musí uviesť, ako príspevok využije, či si zakúpi set-top box, nový televízor, satelit alebo káblovú televíziu.
Hudacký predpokladá, že o príspevok môže požiadať približne 190 000 občanov. Ministerstvo má na príspevok vyčlenených viac ako štyri milióny eur. Ak žiadateľ nevyužije poskytnuté peniaze na stanovený účel, pôjde o neoprávnené použitie finančnej pomoci a 20 eur bude musieť vrátiť.
Schéma štátnej pomoci pri prechode na digitálne vysielanie bola pripravovaná už za minulej vlády, ale tá podľa Hudackého nevyčlenila na to peniaze. Ministerstvo robí aj propagačnú kampaň, ktorá postupuje podľa harmonogramu. S postupným vypínaním vysielačov rezort posilňuje kampaň cez regionálne tlačové besedy, kde informuje o priebehu digitalizácie. Zároveň ľuďom posiela informačné letáky. Do kampane sú zainteresovaní starostovia, ktorí dostávajú brožúry o prechode na digitálne vysielanie, ministerstvo pripravuje s nimi stretnutia.
Do konca júna má byť vypnutých viac ako tisíc vysielačov, ktoré šírili analógové vysielanie. Tie potom budú môcť prejsť na digitálne vysielanie. Podrobné informácie sa dajú získať na bezplatnom telefónnom čísle 0800 168 500 alebo na webovej stránke http://www.digimedia.sk/.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
MEDIA NEWS
Za slobodu tlače v Maďarsku budú v utorok 15. marca demonštrácie v troch maďarských mestách, okrem toho aj v Nemecku, v USA a v Rumunsku, uviedol maďarský komerčný rozhlas Klubrádió.
Pri príležitosti štátneho sviatku výročia protihabsburskej revolúcie z roku 1848 sa demonštrácie, ktorými chcú protestovať proti mediálnemu zákonu vlády Viktora Orbána, uskutočnia v Budapešti, Debrecíne a v Gyule, v nemeckom Frankfurte nad Mohanom, v Berlíne a v mestách v USA či Rumunsku.
Cieľom občianskej iniciatívy na spoločenskej sieti Facebook je silou masy demonštrantov vyvinúť tlak na maďarskú vládu. Doposiaľ zorganizovali prostredníctvom Facebooku dve apolitické demonštrácie v Budapešti a v iných maďarských mestách, v hlavnom meste sa zišlo 14. januára vyše 10.000 a 27. januára 10.000 demonštrantov.
Maďarský parlament 7. marca schválil vládny návrh úpravy mediálneho zákona. Zmenu inicioval Orbánov kabinet po tom, čo sa vláda dohodla s Európskou komisiou.
Pozmeňujúce návrhy opozičných poslancov boli odmietnuté. Rozpravu k návrhu právnej normy sledovala v parlamente aj komisárka Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Neelie Kroesová, ktorá zdôraznila, že komisia bude veľmi pozorne sledovať aj v budúcnosti, čo sa bude okolo mediálneho zákona diať.
Sudca Kryštof Nový otvorene kritizoval Vojenskú políciu za to, že si v noci z piatku na sobotu z kancelárie troch redaktorov ČT odniesla celé vrecia dokumentov i počítače k tomu však policajti údajne nemali oprávnenie. Nový dokonca podporil podozrenie ČT, že skutočným zámerom Vojenskej polície mohlo byť získanie informácií o iných armádnych kauzách, na ktorých redaktori ČT pracujú- "Vydal som povolenie na zabavenie jedného listinného dôkazu alebo jeho kópií či fasciklu. Ale nie na vysťahovanie celej kancelárie. Kladiem si otázku, či zasahujúci policajti prejavili absolútnu neznalosť a ignorovanie zákona, alebo či úmyselne nezneužili príkaz súdu na prehliadku kancelárie číslo 145, a to za situácie, keď vedeli, že kanceláriu využívajú traja redaktori. Teda nielen Karel Rožánek, ktorý mal dokumentom disponovať," vysvetlil sudca Nový, ktorého citoval server idnes.cz Podľa tohto sudcu mal zákrok Vojenskej polície vyzerať tak, že do budovy televízie prídu neozbrojení príslušníci v uniformách, preukážu sa povolením súdu a pokúsia sa listinný dôkaz zabaviť. Ak by im ČT nevyšla v ústrety, mali vojenskí policajti privolať svojich kolegov z Polície ČR. V piatok 11. marca však neuniformovaní vojenskí policajti vtrhli do budovy Spravodajstva ČT v Prahe v sprievode maskovaných vojakov ozbrojených samopalmi, zaistili jednu z chodieb, a po päťhodinovej prehliadke kancelárie redaktora Rožánka si odniesli osem vriec s písomnosťami, vizitkami, videokazetami a dokonca aj počítače všetkých troch redaktorov ČT, ktorí zdieľali spoločnú kanceláriu.
14. 3. 2011
Zomrel Hugh Martin
Pomýlený pokus štátu za 18 mega
za 18 mega
Vedenie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) pripravilo nový návrh k dodatku k zmluve štátu so Slovenskou televíziou (STV) pre tento rok. V utorok ho predloží ministerstvu kultúry. Ako médiá po rokovaní Rady RTVS informovala generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková, dodatok je rozdelený na dve časti - jedna je na 10 miliónov eur a druhá na osem miliónov eur. Dodatok rozdelili na dve časti preto, keďže je známe, že v štátnom rozpočte je na tento účel vyčlenených len 10 miliónov eur. "Je nám jasné, že zrejme už v tomto období nemáme istotu o schválení toho navýšenia, preto som navrhla rozdelenie dodatku na dva," konštatovala pre médiá Zemková. Podľa nej vedenie RTVS predloží ministerstvu kultúry prerobenú zmluvu a aj dodatok pre rok 2011, pričom zdôraznila, že sa snažili vyrobiť "podstatne viacej vlastných programov a podstatne viacej aj spoločných programov (koprodukčných programov, pozn. redakcie) za menej peňazí". Prvá časť návrhu dodatku k zmluve STV so štátom na tento rok na 10 miliónov eur hovorí o projektoch vyrobených vo vlastnej réžii STV. V interných kapacitách by sa mali vyrobiť programy za približne 7 a pol milióna eur a zvyšok by mal ísť na technické komponenty pre strižne a ďalšiu techniku potrebnú na výrobu vo vnútri STV. Investícia do techniky je nevyhnutná preto, aby STV zvládla výrobu v takom rozsahu programov, konštatovala ďalej pre médiá Zemková. Druhá, osemmiliónová časť dodatku je určená na nákup prenosového voza a tiež na výrobu všetkých koprodukčných projektov, ktoré podľa Zemkovej "zdá sa, že vytvorili samé o sebe problém, že či k nim pristúpiť alebo nie". Pritom na nákup osemkamerového prenosového voza žiada RTVS približne 4,9 milióna eur. V prípade koprodukčných projektov žiada ministerstvo kultúry bývalé vedenie STV a v súčasnosti i vedenie RTVS o verejné vypočutie. Zemková tvrdí, že na verejnú diskusiu o koprodukčných projektoch vytvorila možnosť tým, že všetky projekty, ktoré majú koproducenta, sú vyčlenené do ďalšieho dodatku. "Čiže je možné o tom verejne diskutovať, je možné ho prezentovať akýmkoľvek spôsobom a kdekoľvek a neohrozí to čerpanie financií určených na televízne projekty v tej prvej časti dokumentu, na ktorý sú viazané prostriedky vo výške 10 miliónov," dodala šéfka RTVS. Nový dodatok k zmluve štátu s STV vzniká vnútri televízie, pracovali na ňom televízni dramaturgovia, producenti. Vedenie RTVS tiež rokovalo s externými koproducentmi a dosiahlo tak napríklad zníženie ich cien, niekde o 30 až 50 percent. Zemková počas rokovania Rady RTVS zopakovala, že inštitút zmluvy so štátom je "pomýlený pokus štátu" ako zlepšiť situáciu verejnoprávnych médií po zlom nastavení výberu koncesií. Problém môže riešiť len normálny zákon o systémovom financovaní RTVS. Podľa Zemkovej RTVS nemá problém zorganizovať verejné vypočutie a verejne prezentovať koprodukčné projekty. Generálnu riaditeľku RTVS Miloslavu Zemkovú a predsedu Rady RTVS Miroslava Kollára na to v piatok 11. marca listom vyzval minister kultúry Daniel Krajcer. Krajcer chce, aby sa k stále nepodpísanému dodatku k zmluve medzi štátom a STV na rok 2011 uskutočnilo verejné vypočutie. "Keďže ide o verejné zdroje, odporúčanie na verejnú prezentáciu je v súlade so zámermi vlády SR postupovať transparentne, efektívne a hospodárne pri nakladaní s verejnými financiami," informovalo ministerstvo kultúry. Bývalá Rada STV odobrila vlani 22. novembra dodatok k zmluve so štátom na budúci rok vo výške 10 miliónov eur. Obsahoval 35 projektov, ktoré majú 286 častí - spolu 130 hodín a 12 minút. Ministerstvo kultúry tak pri STV ako aj v prípade SRo vyčlenilo ešte vlani minimálne sumy, ktoré garantujú zmluvy so štátom - pre STV 10 miliónov a pre SRo 4 milióny eur. Rozhlas a ministerstvo podpísali dodatok k zmluve pre tento rok vlani 18. novembra. Z prostriedkov, ktoré získa na základe dodatku, pôjde 2,2 milióna eur na programy vo verejnom záujme, 800-tisíc eur na účelové investičné projekty a jeden milión eur na vysielanie do zahraničia prostredníctvom Rádia Slovakia International (RSI). Zmluvy s STV a SRo uzatvoril štát prostredníctvom ministerstva kultúry koncom roka 2009 a pôvodne mali platiť päť rokov. Po nástupe novej vlády, plánoch na finančné úspory ministra financií Ivana Mikloša a zámere zlúčení STV a SRo od 1. januára do jednej verejnoprávnej inštitúcie - Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) - sa trvanie zmlúv skrátilo len do tohto roka. Od roku 2012 sa má zmeniť financovanie verejnoprávnych médií, majú zaniknúť zmluvy so štátom a aj tzv. koncesie a nahradiť ich má každoročný jednorazový príspevok zo štátneho rozpočtu. Zemkovú zvolila do čela RTVS Národná rada SR súčasne aj s deväťčlennou Radou RTVS 10. februára. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
