DALITO!

28. 5. 2016

Zomrel Giorgio Albertazzi

Zomrel Giorgio Albertazzi

Vo veku 92 rokov zomrel dnes v rodnom Toskánsku taliansky divadelný a filmový herec a režisér Giorgio Albertazzi, známy najmä postavou cisára Hadriána, ktorú stvárnil v divadelnej inscenácii Memorie di Adriano (Pamäti cisára Hadriána) rímskeho divadla Teatro di Roma. Predstavenie naštudovali v roku 1989, keď mal 66 rokov a vystupoval s ním vyše tisíckrát, doma aj v zahraničí, ešte ako 90-ročný. V roku 2004, keď mal 80 rokov, ho mali možnosť vidieť aj diváci v českej metropole.
Úmrtie tejto "veľkej osobnosti talianskej kultúry" oznámila jeho rodina a kancelária talianskeho premiéra Mattea Renziho, informovala tlačová agentúra AP. Taliansky prezident Sergio Mattarella povedal, že Albertazzi bol "maestrom generácii režisérov a hercov".
Vyznamenal sa aj v postavách Shakespearovských diel ako je Othello, Juraj IV. či Hamlet, s ktorým v roku 1964 zažiaril v londýnskom divadle Old Vic.
Ako herec a režisér Albertazzi spolupracoval aj s filmom - režíroval napríklad televízny film Gli Angeli del Potere (Anjeli moci, 1988) na motívy divadelnej hry Pavla Kohouta, Marie zápasí s anděly, inšpirovanej životnými osudmi herečky Vlasty Chramostovej.

Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký herec Neil Brown Jr. bude účinkovať v pripravovanom seriáli Insecure. Novinka ponúkne osem epizód a bude sa zameriavať na priateľstvo dvoch Afroameričaniek a rasové problémy, ktorým musia čeliť. Tridsaťpäťročný Brown sa predstaví ako Chad, verný kamarát spomínaných žien, ktoré stvárnia Yvonne Orji a Issa Rae. Druhá menovaná je spolu s Larrym Wilmorom spolutvorkyňou a vystupuje aj ako výkonná producentka projektu televízie HBO.
Neil Brown Jr. začínal ako seriálový herec, pričom napríklad v roku 1999 sa predstavil v televíznom hite Pohotovosť (1994 - 2009). V období 2011 až 2013 účinkoval v projekte Kravaťáci (2011). Okrem toho si zahral vo filmoch Tábor tigrov (2000), Prezumpcia viny (2003), Bitkári (2008), Rýchli a zbesilí (2009), Svetová invázia (2011) alebo Straight Outta Compton (2015), kde sa predstavil ako DJ Yella, jeden z členov už nefungujúcej hip-hopovej skupiny N.W.A.

2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Povstalci z kolumbijskej Národnej oslobodzovacej armády (ELN) len poldňa po piatkovom prepustí prominentnej španielskej novinárky Salud Hernándezovej prepustili aj ďalších dvoch zajatých novinárov kolumbijskej stanice RCN. S odvolaním sa na kolumbijské úrady a médiá o tom dnes informovala agentúra Reuters.
Hernándezová zmizla minulý víkend v kolumbijskom regióne Catatumbo v provincii Norte de Santander neďaleko hraníc s Venezuelou, kde operujú ľavicoví povstalci a priekupníci drog. V meste El Tarra pracovala na reportáži o pestovateľoch koky.
Povstalci označujúci sa za členov ELN vydali v piatok ráno miestneho času Hernándezovú delegácii rímskokatolíckych duchovných v kolumbijskom regióne Catatumbo.
Len zhruba o pol dňa neskôr prepustili povstalci aj zamestnancov kolumbijskej stanice RCN - reportéra Diega D'Pablosa a kameramana Carlosa Mela, ktorí zmizli asi dva dni po Hernándezovej, keď sa ju vydali hľadať.
Hernándezová (59), ktorá má aj kolumbijské občianstvo, je dlhoročnou korešpondentkou španielskeho denníka El Mundo a píše aj pre kolumbijský denník El Tiempo. Patrí k najvýznamnejším španielskym publicistom a jej minulotýždňové zmiznutie vyvolalo v Kolumbii veľké zdesenie a následne masívne pátranie.
Samotná novinárka po prepustení uviedla, že v meste El Tarra pracovala minulý týždeň na reportáži o pestovateľoch koky. Prepadol a o veci ju okradol muž na motorke, ktorý jej povedal, že je členom ELN a odcudzené veci jej o niekoľko dní vráti.
Hernándezová sa ho ale iniciatívne vydala hľadať, pričom dúfala, že jej pátranie by mohlo vyústiť do rozhovoru s jedným z vodcov ELN. Následne však upadla do zajatia. Povstalci s ňou zaobchádzali dobre a povedali jej, že ju o niekoľko dní prepustia.

Copyright © TASR 2016

TO JE MARKÍZA!

TO JE MARKÍZA!

27. 5. 2016

Národná cena za komunikačný dizajn 2016

Národná cena za komunikačný dizajn 2016

Výsledky Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 sú známe. Ceny dnes večer slávnostne vyhlásili v podkroví Slovenského múzea dizajnu. Medzinárodná porota vyberala víťazov zo 134 prác, ktoré postúpili do finále. Záujemcovia sa s ocenenými dielami, ale aj s ďalšími prácami zo širokého finálového výberu môžu zoznámiť do 10. júla v priestoroch galérie Satelit a v Podkroví Slovenského múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach v Bratislave. Pripravených je aj niekoľko sprievodných podujatí vrátane prezentácií ocenených autorov, agentúru SITA o tom informovali zo Slovenského centra dizajnu (SCD).
Národnú cenu za komunikačný dizajn 2016 medzinárodná porota udelila knižnej edícii Rudolf Sloboda, ktorú navrhol grafický dizajnér Boris Meluš pre klienta vydavateľstvo Slovart. Ako informovalo SCD, podľa poroty ide o odvážny počin v kontexte súčasného knižného trhu na Slovensku. "Celkový dojem z edície pritom nie je prvoplánové retro, naopak, stáva sa nadčasovým. Takéto knihy vizuálne nezostarnú, ale stanú sa z nich ikony klasického dizajnu. Na celej edícii porota ocenila jednoduchosť, skvelé prepojenie obsahu a formy a čisté typografické kompozície. Aj napriek tomu, že edícia ešte nie je ukončená, zdá sa, že sa to v tomto prípade podarilo dokonale," zdôvodnila výber jury.
Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016 patrí projektu Balustráda na Farských schodoch v Žiline od autorskej štvorice Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký pre klienta OOCR Malá Fatra. Porota ocenila monumentálny spôsob komunikácie s verejným priestorom a architektúrou mesta prostredníctvom kovovej typografie, zakomponovanej do architektonicky čistej balustrády. Autori podľa odborníkov "ukázali, ako možno pomocou jednoduchých čísiel sprostredkovať obrovský počet informácií o meste a najmä o ľuďoch, ktorí v ňom žili, žijú a budú žiť. Porotu tiež zaujala miera interaktivity diela. Monumentálne kovové panely s číselnými znakmi predstavujú pre okoloidúcich rébus, ktorého riešenie si prečítajú, až keď vystúpia po schodoch k samotnému dielu. Za zmienku stojí aj kombinácia použitého šablónového písma od slovenského autora (Ondrej Jób) a kovového materiálu, ktorý časom nedegraduje, ale zreje a odoláva vonkajším vplyvom. Dielo je neopozerané a vtipné".
Cenu ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn získala dizertačná práca Súčasná tvorba písma na Slovensku, dizajn textovej rodiny písma Samuela Čarnokého z Technickej univerzity v Košiciach (pedagóg Marian Oslislo). Dielo podľa medzinárodnej poroty výrazne presahuje bežne očakávané hranice dizertačnej práce. Ocenila tiež výnimočný, vyspelý a profesionálny prístup v oblasti výskumu a vlastnej tvorby.
Cenou za komunikačný dizajn 2016 boli tento rok ocenené dva projekty - publikácia Cvernovka od Martina Mistríka a nový kreatívny koncept televíznej identity Jednotky a Dvojky RTVS z dielne pražského štúdia Oficina. Kniha Cvernovka je podľa poroty profesionálne spracovaným príbehom bývalej cvernovej továrne v plynutí času. "Okrem histórie a architektúry sa venuje spoločnosti, mestu, súčasnosti a novej funkcii – osídleniu kreatívnou komunitou. Základný vizuálny štýl tvorí jednoduchá žlto-čierna farebnosť, odkazujúca na industriálny charakter tematiky. Väčšina textu a mnoho fotografického materiálu vzniklo práve kvôli knihe, pričom sa využil najmä potenciál kreatívnej komunity Cvernovky, o ktorom rozpráva celá tretina knihy," upozornila jury. Nový kreatívny koncept televíznej vizuálnej identity Jednotky a Dvojky RTVS porotu zaujal tým, ako autori dokázali pracovať s existujúcim logom inštitúcie. "Prisvojili si jeho minimálnu časť (dvojbodku) a hravým, kreatívnym spôsobom z nej vyťažili maximálny efekt. Vo výsledku sa nevtieravo snúbi kvalitná typografia s vtipnou a inteligentnou animáciou. Štúdio Oficina odviedlo do detailu prácu, ktorú verejnoprávne médium so širokospektrálnym programom potrebuje. Pri takomto diele je dosah práce dizajnéra zvlášť rozsiahly, keďže výsledok jeho práce vidia milióny ľudí denne. Porota preto tiež vyzdvihla zodpovedný prístup autorov i klienta k vedomej kultivácii verejného priestoru," píše sa v tlačovej správe k cenám.
Cenu poroty si tento rok za kolekciu prác v oblasti multimediálneho komunikačného dizajnu odniesli Veronika Obertová a Michaela Čopíková z Ové Pictures. Porotu zaujala rozmanitosť, nekonvenčná invencia a široký rozsah kreativity diel týchto autoriek.
Slovenské centrum dizajnu nominovalo na udelenie Ceny ministra hospodárstva SR dva subjekty - Slovenskú národnú galériu (SNG) a vydavateľstvo Artforum. Medzinárodná odborná porota odporučila ministrovi hospodárstva SR udeliť cenu obom nominovaným subjektom. "Slovenská národná galéria je príkladom profesionálneho prístupu k budovaniu inštitucionálnej vizuálnej identity prostredníctvom systematickej spolupráce s grafickými dizajnérmi. Vydavateľstvo Artforum je zas príkladom profesionálneho prístupu k vizuálnemu spracovaniu kníh a publikácií," informovalo SCD. Minister hospodárstva SR využil možnosť cenu neudeliť v zmysle štatútu súťaže. Obom nominovaným SCD odovzdáva diplom o nominácii odbornej poroty.
Cena ministra kultúry SR za prínos pre rozvoj komunikačného dizajnu na Slovensku a v zahraničí patrí Petrovi Biľakovi. Je to medzinárodne rešpektovaný grafický dizajnér, typograf, autor niekoľkých druhov písiem, vydavateľ a pedagóg, ktorý pôsobí v Holandsku.
Ocenenie má aj multimediálny projekt LookBook Jána Šicka, ktorý vznikol pre Slovak Fashion Council a spája v sebe tlačený a premietaný obraz. Získal Cenu novinárov, ktorí ho ako víťaza vybrali počas prvého dňa výstavy finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016.
Víťaz kategórie študentský komunikačný dizajn získal mesačný rezidenčný pobyt v unikátnom kreatívnom priestore Nova Iskra v Belehrade vďaka partnerovi súťaže Creative Industry Košice. Vďaka partnerovi súťaže - Goetheho inštitútu v Bratislave má víťaz kategórie experimentálny komunikačný dizajn zabezpečený pobyt v Berlíne spojený s účasťou v jednom z kreatívnych kurzov Berlin Summer University of the Arts. Držiteľky Ceny poroty získavajú vďaka Pixel Federation účasť na dvojdňovom pražskom podujatí Splash, v rámci ktorého sa koná množstvo prednášok, workshopov a sprievodných podujatí pre 2D, 3D grafikov a animátorov. Všetci autori dizajnu víťazných diel získavajú od partnera súťaže, Úradu priemyselného vlastníctva darčekové poukazy na poradenstvo v priemyselno-právnej oblasti. Všetci ocenení tiež získajú predplatné časopisu Designum 2016. Viac podrobností o súťaži a aj výstave finalistov možno nájsť na webstránke Slovenského centra dizajnu http://www.scd.sk.

2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

J.Čižnár žiada ÚS,aby preveril povinné kvóty pre slovenské skladby v rádiách

J.Čižnár žiada ÚS,aby preveril povinné kvóty
 
pre slovenské skladby v rádiách


Povinným percentom slovenskej hudobnej produkcie vo vysielaní rádií sa bude zaoberať Ústavný súd SR. Generálny prokurátor Jaromír Čižnár sa naň obrátil s podnetom na preskúmanie súladu zákonnej povinnosti vysielateľov s najvyššou právnou normou.
"Napadnutá právna úprava podľa názoru generálneho prokurátora nerešpektuje viaceré princípy právneho štátu, neprípustným a neodôvodneným spôsobom retroaktívne zasahuje do vlastníckych práv vysielateľov rozhlasovej programovej služby a ich práva na ochranu majetku, ako aj práva na podnikanie, pričom tiež narúša pravidlá hospodárskej súťaže," odôvodnila podanie návrhu na preskúmanie hovorkyňa Generálnej prokuratúry (GP) SR Andrea Predajňová.
Podnet na podanie uvedeného návrhu podala generálnemu prokurátorovi Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc. Predajňová pripomenula, že GP sa k návrhu novely zákona vyjadrovala už v procese pripomienkového konania. "Už vtedy sme upozornili predkladateľa na možný rozpor s Ústavou SR," upozornila hovorkyňa.
Povinnosť hrať povinný podiel slovenských pesničiek vo vysielaní stanovuje rádiám od 1. apríla novela zákona o vysielaní a retransmisii. Súkromné rádiá musia podľa tejto legislatívnej úpravy v tomto roku vyčleniť najmenej 20 percent a od roku 2017 najmenej 25 percent vysielacieho času mesačne pre slovenskú tvorbu. V prípade verejnoprávneho rozhlasu to je 30 a potom minimálne 35 percent. Pätinu z povinného podielu musia tvoriť novinky, teda skladby, ktoré vznikli v období posledných piatich rokov.
Do stanoveného podielu sa započítavajú iba pesničky, ktoré odznejú v éteri od 06.00 do 24.00 h. Za slovenské hudobné dielo sa považuje také, ktorého najmenej jeden autor hudby alebo textu má alebo mal trvalý pobyt na území SR, alebo hudobné dielo s textom v slovenskom jazyku.
Výnimku zo zákona majú rozhlasové stanice, ktorých programové zameranie takéto kvóty vylučuje. Radu pre vysielanie a retransmisiu (RVR) o takúto výnimku požiadali ešte pred nadobudnutím účinnosti zákona vysielatelia 16 rádií.
RVR na svojom zasadnutí 12. apríla šiestim žiadateľom schválila výnimku na stanovený podiel aj podiel nových hudobných diel, dvom žiadateľom schválila výnimku čiastočne k podielu nových hudobných diel a šiestim žiadateľom výnimku zamietla.
Rádio Anténa Rock (držiteľ licencie GES Slovakia, s.r.o.), Radio One Rock (Radio One Rock, s.r.o.), Aligator – Classic Rock Radio (Radio ON s.r.o.), Rocková republika (C.S.M. group, s.r.o.), Rádio Devín (RTVS) a Rádio Patria (RTVS) z hľadiska programového zamerania nemusia vyhradiť stanovený podiel času slovenským hudobným dielam ani novým hudobným dielam.
Čiastočnú výnimku iba na stanovený podiel času zaradenia nových hudobných diel dostalo Rádio Best FM (Best FM Media, spol. s r.o.), Rádio Pyramída (RTVS), Radio One Retro (Radio Rock, s.r.o.) a Rádio Vlna (Corporate Legal, s.r.o.).
Šiestim vysielateľom, sú nimi Rádio Expres (D.Expres, k.s.), Fun Radio (Radio, a.s.), Europa 2 (Europa 2, a.s.), Rádio One (Radio One, s.r.o.), Rádio Košice (Marek Petráš) a Rádio Regina (RTVS) žiadosť o výnimku rada zamietla.

Copyright © TASR 2016

Počas MS v hokeji RTVS odvysielala reklamu za 3,25 milióna eur

Počas MS v hokeji RTVS odvysielala
 reklamu za 3,25 milióna eur

Počas tohtoročných Majstrovstiev sveta (MS) v ľadovom hokeji odvysielala verejnoprávna RTVS na Jednotke a Dvojke spolu 2280 reklamných spotov a sponzorských odkazov za 3,25 milióna eur. V roku 2015 počas trvania šampionátu odvysielali dve verejnoprávne stanice reklamu za 3,22 milióna eur, čo predstavuje medziročný nárast o 1 %. Vyplýva to z najnovších údajov agentúry TNS Slovakia.
V súvislosti s hokejom bolo odvysielaných 1032 spotov v celkovej hodnote 2,39 milióna eur. "Boli to sponzorské odkazy k zápasom či iným hokejovým reláciám, ako aj reklamné spoty vysielané v brejkoch medzi jednotlivými tretinami, počas hracích tretín, pred a po hokejových reláciách," uviedla agentúra s tým, že hokej generoval v období trvania šampionátu 73 % príjmov RTVS z televíznej reklamy a sponzoringu. Podiel reklamných spotov na celkových investíciách do televíznej hokejovej reklamy predstavoval 80 %, 20 % pripadlo na sponzoring.
Medziročne však minuli zadávatelia na reklamné spoty počas MS v hokeji o 15 % menej peňazí. Z rozpočtu určeného na reklamu investovali viac, a to 53 %, do reklamy v klasických reklamných brejkoch vysielaných pred a po jednotlivých tretinách zápasov a pri hokejových reláciách. "Ostatných 47 % z výdavkov na reklamu pripadlo na spoty vysielané v power brejkoch počas hracích tretín zápasov," doplnila agentúra.
Výdavky na sponzorské odkazy vo všeobecnosti medziročne poklesli o 2 %. "Záujem o sponzorské odkazy k zápasom sa medziročne znížil o 13 %, objem výdavkov na sponzorské odkazy k Štúdiám MS v hokeji vzrástol o takmer 9 %. O takmer pätinu (18 %) sa zvýšil objem výdavkov na sponzorské odkazy k ostatným reláciám ako Góly-Body-Sekundy, či Hokejoví bohatieri," priblížila TNS Slovakia.
Najväčším zadávateľom počas tohtoročného hokejového šampionátu bola celkovo Škoda, ktorá bola súčasne aj najväčším zadávateľom sponzorských spotov. Najväčším zadávateľom reklamných spotov bola stávková spoločnosť Niké.

Copyright © TASR 2016

AKADÉMIA MÉDIÍ - Dlhy

AKADÉMIA MÉDIÍ - Dlhy

Zdravotné poisťovne
VšZP 13 383,42 € (k 27.5.2016)
Union neevidujeme žiadny dlh (k 27.5.2016)
Dôvera neevidujeme žiadny dlh (k 27.5.2016)
 
Sociálna poisťovňa 34 708,00 € (k 27.5.2016)
 
Daňový úrad neevidujeme žiadny dlh (k 27.5.2016)

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
“To sme si mali poza bučky s nimi niečo predrokovávať? Toto nie je náš štýl a na takúto kolaboráciu s nimi v SaS nepristúpime.“
Ľubomír Galko

"Aj ja by som mohol hovoriť o tom, že podľa zdroja z vnútra SaS, ktorý nechcem menovať, tam majú príliš veľa koksu.Budú potom médiá utekať za pánom Sulíkom a zisťovať, či tam ten koks je, alebo nie je?"
Robert Fico



Zomrela Angela Paton

Zomrela Angela Paton

Vo veku 86 rokov skonala vo štvrtok americká herečka Angela Paton, známa najmä z komédie Neuveriteľný deň (1993), v ktorej si zahrala s Billom Murraym či Andie MacDowell. Jej synovec George Woolf oznámil, že naposledy vydýchla v nemocnici v Oaklande, kde bola hospitalizovaná po nedávnom infarkte.
Angela Paton sa narodila 11. januára 1930 v New Yorku a má za sebou dlhú hereckú kariéru, počas ktorej pôsobila predovšetkým v San Franciscu. Je jednou zo zakladajúcich členov divadla v kalifornskom meste Berkeley. Na konte má viac 91 filmových a televíznych úloh. Vo väčšine snímok si však zahrala až po päťdesiatke. Okrem spomínanej komédie Neuveriteľný deň je známa aj vďaka snímkam Totálne okno (1994), Lolita (1997) či Prci, prci, prcičky 3 (2003). Naposledy sa predstavila v divadelnom predstavení Harvey na Broadwayi.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Turistickým sviatkom bude 53. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska. Uskutoční sa v sobotu (28.5.) na Veľkej Javorine pri Holubyho chate pri príležitosti 95. výročia vzniku tohto najstaršieho kontinuálne vychádzajúceho časopisu na Slovensku.
Výročný zraz organizuje vydavateľstvo Dajama, Klub slovenských turistov a mesto Stará Turá. V celodennom programe sú viaceré koncerty, prednášky, prezentácie nových kníh, autogramiády i odovzdanie štafety organizátorom 54. stretnutia (2017) vo Svidníku. Podujatie bude aj poctou zakladateľovi časopisu Milošovi Janoškovi (1884-1963), pretože medzi literárnymi novinkami je aj kniha Miloš Janoška – život a Krásy Slovenska.
"Málokto zo Slovákov vie, že to bol človek veľmi rozmanitých aktivít. Okrem rozvoja turistiky sa venoval mnohým divadelným, speváckym, hudobným a kultúrno-vzdelávacím aktivitám v časoch rodiacej sa Československej republiky. Napísal niekoľko učebníc, keďže školy nemali žiadne v slovenčine. Tiež prvého turistického sprievodcu o Tatrách. Z titulu funkcie liptovského školdozorcu sa venoval výchovno-vzdelávaciemu procesu. Zvládol toho veľa a mohol by byť vzorom pedagogickým pracovníkom aj tým, ako pristupoval k výučbe žiakov v teréne," povedal pre TASR autor knihy Daniel Kollár z vydavateľstva Dajama.
Podľa neho je to publikácia o jednej z najvýznamnejších našich osobností osvety, vzdelávania a turistiky v prvej polovici 20. storočia. Autor knihy vychádzal z Janoškových spomienok Po stopách pamäti, ktoré zostali v rukopise a nedokončené. Majú takmer 500 strán a sú dôverným svedectvom doby.
Kniha sa začína Janoškovým detstvom v rodnej Jasenovej a jeho vzťahom k prírode. V piatich rokoch absolvoval výlet na Veľký Choč, ktorý opísal v spomienkach. Ako 14-ročný založil vzdelávací krúžok Zora s hlavnou myšlienkou utvrdzovať sa navzájom v slovenskom národnom povedomí a nebáť sa odporovať skrivodlivému maďarizačnému tlaku. Členovia krúžku vydávali časopis Zora, organizovali výlety do prírody, kde sa venovali i zberateľskej činnosti a najlepšie exponáty venovali Slovenskému národnému múzeu v Martine.
Janoška spomína na učiteľské začiatky v obci Pivnica na Dolnej zemi (1904), kde mal 110 žiakov v triede. Potešil sa uvoľnenému učiteľskému miestu v Štrbe a ihneď nastúpil (25.11.1905), aj sa stal kantorom v evanjelickom kostole. Tento presun komentoval, že z najjužnejších hraníc Uhorska sa dostal do najsevernejších. Tam ho lákali Vysoké Tatry, do ktorých často organizoval výlety a od roku 1910 vydával turistického sprievodcu, aby vzbudil u Slovákov záujem o ne.
"Musím povedať, že v Štrbe boli vcelku dobrí ľudia. Preto, keď sa niekde uprázdnila lepšia učiteľská stanica, nehlásil som sa inde," hodnotil svoj vyše 13-ročný pobyt v obci. Zaujímavé sú i jeho podrobné zápisky o túrach s perokresbami a mapami, aj ako si vyhliadol budúcu manželku, či jeho pôsobenie v rakúsko-uhorskej armáde počas prvej svetovej vojny, kde vážne ochorel. Po vojne sa vrátil do Štrby, ale hneď odišiel (1919) a prijal ponuku školského inšpektora pre okres Liptovský Mikuláš, lebo veľmi chcel zlepšiť podmienky v pomaďarčenom slovenskom školstve.
Čitateľ sa dozvie o povojnovej situácii nielen vo vzdelávaní, ale aj v armáde, politike a meniacej sa spoločnosti. Tiež o veľkolepom pohrebe Milana Rastislava Štefánika (11.5.1919), aj že lekár Dušan Makovický bol vegetarián. Spomínané sú i Janoškove medzivojnové aktivity. Bol značkár turistických trás, v roku 1921 medzi prvými návštevníkmi vošiel do objavenej Demänovskej jaskyne slobody, ktorú opísal ako "skvostnú zkamenelú pohádku, najkrajšiu jaskyňu v Európe". Bol členom Sokola a iných spolkov, ktoré v roku 1938 totalitná moc zrušila. Nesúhlasil s režimom, zapojil sa do protifašistického odboja. Po druhej svetovej vojne sa chcel vrátiť k učeniu, no úrady mu to nedovolili. Písaniu a turistike sa neprestal venovať do konca života. Zomrel 28. decembra 1963. V poslednom roku svojho života stihol ešte absolvovať 28 výletov, z nich najťažší bol výstup na Slavkovský štít.

Copyright © TASR 2016

26. 5. 2016

V baniach pracuje podľa SaS „údajne množstvo“ až 2% Rumunov

V baniach pracuje podľa SaS
„údajne množstvo“ až 2% Rumunov

V nedeľu 22. mája 2016 vo vysielaní RTVS, v relácii „O päť minút dvanásť“ poslanec za stranu Sloboda a solidarita JOZEF MIHÁL sa vyjadril k zamestnávaniu rumunských baníkov v Hornonitrianskych baniach Prievidza. Poďla jeho slov: „údajne je množstvo Rumunov napríklad v Hornonitrianskych baniach Prievidza. A to je zároveň firma, ktorú masívne dotujeme, aby sme zachránili našich zamestnancov, a pritom údajne je tam vysoký počet Rumunov.“
Tvrdenie o „údajnom množstve Rumunov“ v našich baniach zopakovali na tlačovej besede strany SaS, na pôde NR SR, v stredu 25. mája 2016 aj poslanci Eugen Jurzyca a Karol Galek.
Bez znalosti a overenia faktov, skrývajúc sa za slovko „údajne“ zámerne vytvárajú vo verejnosti dojem, že v slovenských baniach pracujú najmä cudzinci. Skutočnosť je však úplne iná:
V skupine Hornonitrianske bane, v materskej a dcérskych spoločnostiach sme k 1. máju 2016 poskytovali pracovnú príležitosť pre 4 149 zamestnancov. Na našich pracoviskách v podzemí pracuje 92 kvalifikovaných rumunských baníkov. „Údajné množstvo Rumunov“ podľa poslancov strany SaS, tvorí len 2,2 % z celkového počtu zamestnancov.
Hoci Hornonitrianske bane Prievidza majú záujem poskytovať prácu predovšetkým ľuďom z regiónu a slovenským občanom, vplyvom úplnej likvidácie baníckeho stredného učňovského školstva, začiatkom 90-tych rokov minulého storočia, trh práce neponúka kvalifikovaných baníkov. Rumunskí baníci k nám prišli v rokoch 2007-2008. Ide o ľudí, ktorí majú potrebnú odbornosť, skúsenosti a prax z baní. Zostali u nás pracovať len tí, ktorí sa osvedčili a mnohí z nich sa tu usadili aj s rodinami.
Na margo tvrdenia, že v baniach sa oplatí pracovať len Rumunom, uvádzame: Priemerný zárobok zamestnancov (v podzemí aj na povrchu) za rok 2015 dosiahol v Hornonitrianskych baniach 890 eur. Priemerný zárobok baníkov na produktívnych pracoviskách, na stenových poruboch pri ťažbe uhlia bol 1 127 eur.
Čo sa týka masívneho dotovania slovenských baníkov, podpora ťažby fosílnych palív sa uplatňuje všade vo svete. V USA dostávajú fosílne palivá ročne 700 miliárd, v Rusku 335 miliárd a Európska únia ročne prispieva 330 miliardami dolárov. Na Slovensku výroba elektriny z domáceho uhlia je vo všeobecno-hospodárskom záujme a je v súlade s pravidlami Európskej únie. Kým podpora pre uhlie bola v roku 2014 podľa portálu vEnergetike.sk 90 miliónov eur, v rámci tej istej tarify zaplatili slovenskí spotrebitelia 400 miliónov eur pre podporu zelenej elektriny.
Diskutujúci poukazovali na vysokú cenu elektriny z uhlia. Ak je ich záujmom preferovať solárne – fotovoltaické elektrárne, tak podotýkame, že nákupná cena elektriny z tepelných elektrární je 128 eur/MWh. Najvyššia cena elektriny v mixe je fotovoltaika 430 eur/MWh. Náklady na výkup tejto elektriky sú viac ako dvojnásobné oproti všeobecnému hospodárskemu záujmu, pričom výroba je len tretinová a spoľahlivosť závislá od slnka.
Reťazec ľudí naviazaných na výrobu elektriny z domáceho uhlia má 11 tisíc zamestnancov. Celkovo na DPH, daniach a odvodoch odvedie do štátneho rozpočtu 98 miliónov eur ročne. V prípade ukončenia ťažby by si podpora v nezamestnanosti vyžiadala 28 mil. eur. Celkový dopad na štátny rozpočet by bol 126 mil. eur.
Podpora, ktorú získavajú Slovenské elektrárne v rámci všeobecného hospodárskeho záujmu na využívanie domáceho uhlia, je štandardná podpora, bez ktorej by nemohol vyrábať elekrinu žiadny zo subjektov z dovozového plynu alebo uhlia.
Elektrina z hnedého uhlia, ktoré je našim jediným domácim energetickým zdrojom, je dôležitá z hľadiska energetickej bezpečnosti. Okrem toho vyrovnáva odchýlky v spotrebe elektriny, ale aj fluktuáciu výroby obnoviteľných zdrojov, hlavne solárnych elektrární, resp. výpadky pri rekonštrukcii a nábehu jadrových elektrární.
Elektrizačná sústava Slovenskej republiky je najdôležitejšia štátna infraštruktúra. V prípade jej kolapsu, by štát prestal existovať. Úlohou štátu je zabezpečiť, aby bola funkčná, spoľahlivo slúžila v prospech obyvateľov a priemyslu. Štát má zodpovednosť, preto aj plné právo a povinnosť, prijímať opatrenia, aby zachoval technickú odolnosť elektrizačnej sústavy, tým aj bezpečnosť a spoľahlivosť výroby a dodávky elektriny na celom území Slovenska. A práve jedným z takýchto opatrení je aj „Výroba elektriny z domáceho uhlia vo všeobecnom hospodárskom záujme“. Ide o systémové riešenie, ktoré navyše eliminuje „živelné“ prístupy k domácej ťažbe surovín, známe z okolitých štátov.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Seniori z Univerzity tretieho veku (UTV) pri Ústave celoživotného vzdelávania Žilinskej univerzity (ŽU) v Žiline sa okrem možnosti vzdelávať uplatňujú aj v dobrovoľníckych aktivitách. Jednou z nich je tvorba časopisu Schody, jediného svojho druhu medzi existujúcimi UTV na Slovensku.
Podľa koordinátorky UTV pri Ústave celoživotného vzdelávania ŽU Jany Sňahničanovej je časopis Schody výnimočný svojím zameraním. "Seniori v ňom motivujú seniorov. Píšu o životných skúsenostiach, nadobudnutých vedomostiach, delia sa o svoje radosti a starosti. Časopis dáva priestor pre tvorivosť a múdrosť, ktorú seniorský vek prináša. Vychádza dvakrát ročne, je evidovaný na Ministerstve kultúry SR a má svoju ISSN identifikáciu. Medzi študentov UTV, partnerov a ostatné UTV na Slovensku sa distribuuje zdarma už siedmy rok," informovala Sňahničanová.
Doplnila, že v roku 2016 sú vďaka projektu UTV s názvom "Seniori motivujú seniorov" obidve vydania časopisu spolufinancované z dotácie Ministerstva kultúry SR. "Práca na príprave a vydaní časopisu je dobrovoľnícka. Preto benefitom pre členov redakčnej rady a prispievateľov je priebežne počas roka 2016 interné vzdelávanie, zvyšujúce kredit a kvalitu časopisu," uviedla koordinátorka UTV.
"Cieľom vzdelávacieho workshopu Komunikácia v našej spoločnosti bol tréning písania príspevkov, aby sa stali príťažlivé aj pre mladšiu generáciu. Keďže marcové číslo časopisu Schody sa nieslo v tematickom zameraní medzigeneračného dialógu, mohli si prispievatelia vyskúšať nové zručnosti hneď v praxi a vytvoriť príspevky pre marcové Schody č. 11. Náplňou vzdelávacieho workshopu Grafická úprava časopisu bolo pod vedením skúseného lektora UTV riešiť problémy, s ktorými sa grafičky - seniorky pri jeho zostavovaní stretávajú," podotkla Sňahničanová.
Tematické zameranie septembrového vydania časopisu Schody č. 12 bude podľa nej o dobrovoľníctve vo vzdelávaní seniorov, čo je oblasť veľmi blízka pôsobeniu UTV. "V tomto čísle UTV spolu so študentmi zavŕši aj oslavy 20. výročia svojho založenia a načrtne vízie činnosti do budúcnosti. Všetky doterajšie vydania si záujemcovia môžu pozrieť na www.ucv.uniza.sk v sekcii UTV v záložke časopis Schody," dodala koordinátorka UTV.

Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Azerbajdžanský najvyšší súd nariadil včera podmienečné prepustenie prominentnej investigatívnej novinárky Chadidže Ismajlovovej, ktorú vlani v septembri odsúdili na sedem a pol roka väzenia za údajné riadenie ilegálneho podniku, daňový únik, zneužívanie právomocí a spreneveru. Informovala o tom agentúra AP.
Najvyšší súd zároveň skrátil novinárke udelený trest na päť rokov. Ismajlovovú, ktorá bola vo väzbe odvtedy, ako ju v decembri 2014 zadržali, prepustili ešte dnes večer miestneho času.
Ismajlovová a jej podporovatelia tvrdili, že usvedčenie aj udelený trest sú len odplatou za jej reportáže odhaľujúce korupčné praktiky vládnucej elity, do ktorých maj byť údajne zapletený aj azerbajdžanský prezident Ilham Alijev a jeho rodina.
Proces s Ismajlovovou, prispievateľkou Rádia Slobodná Európa/Rádia Sloboda (RFE/RL), ktoré financuje americká vláda, kritizovali mnohé ľudskoprávne organizácie. Označovali ho za politicky motivovaný a požadovali okamžité a bezpodmienečné prepustenie novinárky. Alijeva zároveň obviňovali umlčiavania opozície a z toho, že svojich kritikov posiela do väzenia.

Copyright © TASR 2016

Združenie zahraničných novinárov protestovali proti zaobchádzaniu, ktorého sa dostalo jednému fotoreportérovi zo strany ochranky izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. Tá chcela, aby sa fotograf zastupujúci západné médiá pred Netanjahuovým stretnutím s francúzskym premiérom Manuel Valls vyzliekol k bezpečnostnej kontrole do spodného prádla. Fotoreportér to s pobúrením odmietol, a tak mu bol vstup na udalosť odmietnutý.
Zahraničné tlačové agentúry, ktoré tak zostali bez snímok z nezávislého zdroja a zo solidarity odmietli fotografie od fotografa úradu izraelskej vlády.

Zdroj: ČT TXT

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska a MAYA, spol. s r.o. podpísali zmluvu o vzájomnej spolupráci zmluvných strán pri výrobe audiovizuálnych diel s pracovným názvom: „Strom želaní“ v rozsahu 8 častí.
Zmluvné strany sa dohodli, že objednávateľ zaplatí zhotoviteľovi za výrobu 8 častí AVD, vrátane práv na ich použitie v rozsahu dohodnutom v tejto zmluve celkovú cenu 570.759,04 eur bez dane z pridanej hodnoty .
Cena za 1 časť AVD je 71.344,88 € bez DPH. K uvedenej cene bude fakturovaná DPH v zmysle platných právnych predpisov.


 

25. 5. 2016

Reklamná pauza,môžete sa...

Reklamná pauza,môžete sa...

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Dvaja novinári zmizli v kolumbijskom regióne, kde prebieha masívne pátranie po prominentnej španielskej novinárke Salud Hernándezovej. Informoval o tom v utorok kolumbijský prezident Juan Manuel Santos.
Novinári kolumbijskej stanice RCN boli súčasťou skupiny novinárov, ktorá sa vybrala do severovýchodného regiónu Catatumbo v provincii Norte de Santander pri hraniciach s Venezuelou, aby pokrývali pátranie po Hernándezovej.
Úrady uviedli, že skupinu v pondelok na krátky čas zadržali neznámi ozbrojenci. Novinári z miestneho média Caracol a španielskej tlačovej agentúry EFE sa bezpečne vrátili do mesta El Tarra. O svojich dvoch kolegoch z RCN však nemajú žiadne informácie.
Úrady zatiaľ nepotvrdili, či sa Hernándezová stala obeťou únosu. Zmizla cez víkend v regióne Catatumbo, v ktorom operujú ľavicoví povstalci a priekupníci drog.
Hernándezová, ktorá má aj kolumbijské občianstvo, je dlhoročnou korešpondentkou španielskeho denníka El Mundo a píše aj pre kolumbijský denník El Tiempo. Naposledy komunikovala so svojimi nadriadenými v piatok.
Podľa riaditeľa denníka El Tiempo Roberta Pomba Hernándezová oznámila, že navštívila mesto El Tarra, aby zaznamenala protesty v súvislosti so zmiznutím dvoch miestnych robotníkov. Svedkovia tvrdili, že ju naposledy videli v sobotu v prítomnosti neznámeho muža.
Kolumbijský prezident Juan Manuel Santos vyslal do regiónu elitnú jednotku, ktorá sa zameriava na únoscov.
V oblasti pôsobia dve hlavné povstalecké skupiny - Revolučné ozbrojené sily Kolumbie (FARC) a Národná oslobodzovacia armáda (ELN), ale aj zvyšky Ľudovej oslobodzovacej armády (EPL).
Španielsky minister zahraničných vecí José Manuel García-Margallo v pondelok povedal, že hoci únos nebol zatiaľ potvrdený, "všetko naznačuje tomu", že za zmiznutím novinárky je ELN, ktorá má viac decentralizovanú veliteľskú štruktúru než oveľa väčšie FARC.

Európska komisia (EK) chce, aby v ponuke streamingových televízií bolo aspoň 20 % filmov a seriálov vyrobených v Európe. Streamingové spoločnosti by mali najnovšie tiež prispievať na rozvoj európskeho filmového priemyslu zvláštnou daňou. Informoval o tom portál ihned.cz.
To, ako americká produkcia valcuje pomocou globálnych streamingových televízií európsky filmový priemysel, sa prestáva páčiť európskym politikom. Európska únia (EÚ) preto chce na prevádzkovateľov streamingových televízií, ako sú Netflix alebo Amazon, uvaliť kvóty na ponúkaný obsah. Pätinu filmového katalógu týchto takzvaných "médií na vyžiadanie" by mali tvoriť filmy a seriály vytvorené v Európe.
Navyše by mali tieto spoločnosti platiť špeciálnu daň. Peniaze z nej budú použité na podporu európskej filmovej tvorby. Stojí to v pripravovanom návrhu EK, ktorý bude upravovať práva pre vysielanie a predstaviť by ho komisia mala už dnes.
Zmenu existujúcich pravidiel presadzuje predovšetkým Francúzsko, ktoré dlhodobo bojuje s dominanciou Hollywoodu. Francúzsko už uvalilo osobitnú daň na súkromné televízne kanály, ktoré vysielajú z veľkej časti americký obsah.
Paríž tiež už nadiktoval streamingovým spoločnostiam kvóty. Nejde pritom o "vľúdnych" 20 %. Podľa agentúry Reuters musí vo Francúzsku až 60 % ponuky týchto televízií tvoriť "európsky obsah".
"Ide o to, vytvoriť rovnaké podmienky," vysvetlil na filmovom festivale v Cannes v sobotu (21. 5.) eurokomisár pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip. Streamingové televízie nie sú v Európe zatiaľ regulované a netýkajú sa ich napríklad pravidlá, podľa ktorých musia národné mediálne spoločnosti zabezpečiť, že väčšina ich obsahu je vytvorená v Európe.
Návrh komisie sa však môže ešte zmeniť. Aj keď ho komisia predloží v aktuálnej podobe, musia ho ešte schváliť členské štáty a Európsky parlament (EP).
Americká spoločnosť Netflix už dala najavo, že je proti kvótam aj akýmkoľvek zvláštnym daniam. Namiesto toho chce sama v Európe filmy a seriály vytvárať. Na začiatku mája už odštartovala svoj prvý francúzsky seriál Marseille, ktorý mal ambíciu zvýšenie neanglického obsahu demonštrovať.
Podľa štúdie, ktorú si nechala vypracovať Európska komisia, nemusí zavedenie kvót pre streamingové spoločnosti znamenať nejakú revolúciu. Už teraz tvoria európske filmy približne 27 % ich ponuky. V prípade Netflixu konkrétne 21 %.


Ukrainian President Petro Poroshenko's tweet
Ruský prezident Vladimir Putin dnes podpísal výnos, ktorým udelil milosť ukrajinskej pilotke Nadiji Savčenkovej, odsúdenej v Rusku na 22 rokov väzenia za spoluúčasť na vražde dvoch ruských novinárov televíznej spoločnosti VGTRK.
      O Putinovom rozhodnutí informoval dnes v Moskve hovorca Kremľa Dmitrij Peskov.
      Podpísaniu výnosu podľa Peskova predchádzalo Putinovo stretnutie s príbuznými zabitých ruských novinárov, ktorí požiadali ruského prezidenta o udelenie milosti Savčenkovej z humanitárnych dôvodov.
      Listy so žiadosťou o milosť predstavitelia oboch rodín zaslali do kancelárie ruského prezidenta 22. a 23. marca, spresnil Peskov.
      Ukrajinské médiá dnes spochybňovali, že by Savčenková bola požiadala Putina o milosť, pretože svoju vinu stále odmieta a viackrát vylúčila, že by mohla Rusko žiadať o omilostenie.
      Savčenková sa dnes po dvoch rokoch strávených v ruskej vyšetrovacej väzbe a po odsúdení v marci tohto roku vrátila na Ukrajinu.
      Návrat bol možný po jej výmene za dvoch ruských občanov, odsúdených na Ukrajine na 14 rokov väzenia za účasť na bojových operáciách na strane proruských separatistov v Donbase. Obaja Rusi požiadali ukrajinského prezidenta Petra Porošenka o milosť a ten dnes ich žiadostiam vyhovel.
      Oboch ruských občanov dnes medzičasom z Rostova na Done, kde sa uskutočnila výmena za Savčenkovú, letecky prepravili do Moskvy. Podľa Peskova schôdzku s nimi Putin zatiaľ vo svojom pracovnom harmonograme nemá, informovala agentúra TASS.


Európska komisia (EK) dnes ako súčasť stratégie jednotného digitálneho trhu navrhla aktualizáciu audiovizuálnych pravidiel EÚ s cieľom vytvoriť spravodlivejšie prostredie pre všetkých aktérov, podporovať európske filmy, chrániť maloletých a lepšie bojovať proti prejavom nenávisti.
      Návrh EK odzrkadľuje aj nový prístup k online platformám, keďže rieši osobitné potreby v rozličných oblastiach ako sú internetové trhy, vyhľadávače, platobné systémy, sociálne médiá a internetové stránky na zdieľanie obrazového a iného obsahu.
      Komisia predstavila aktualizovanú smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách. Ide o spoločné pravidlá, ktorými sa takmer 30 rokov riadili audiovizuálne médiá v krajinách EÚ, zabezpečovala sa kultúrna rozmanitosť a voľný obeh obsahu.
      V súčasnosti diváci sledujú videoobsah nielen prostredníctvom televíznych kanálov, ale čím viac aj prostredníctvom služieb videa na požiadanie (Netflix a MUBI) a platforiem na uverejňovanie videí (ako je YouTube a Dailymotion). Aj preto chce exekutíva EÚ dosiahnuť lepšiu rovnováhu pravidiel, ktoré sa v súčasnosti vzťahujú na tradičných vysielateľov, poskytovateľov služieb videa na požiadanie a platformy na uverejňovanie videí, najmä pokiaľ ide o ochranu detí.
      Revidovaná smernica okrem toho posilňuje podporu európskej kultúrnej rozmanitosti, zabezpečuje nezávislosť regulačných orgánov v audiovizuálnej oblasti a poskytuje vysielateľom väčšiu flexibilitu v prípade reklamy.
      Od spustenia stratégie jednotného digitálneho trhu v máji 2015 EK uskutočnila komplexné hodnotenie sociálnej a hospodárskej úlohy týchto nových aktérov a dospela k záveru, že univerzálny prístup neumožňuje spotrebiteľom využívať možnosti súčasných online platforiem, ani pravidlám riešiť rôzne problémy, ktoré prináša ich rôznorodosť.
      Podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip v tejto súvislosti vyjadril nádej, že sa online platformy a audiovizuálne a kreatívne odvetvia stanú motorom digitálnej ekonomiky, ktorú už nesmú  brzdiť zbytočné pravidlá.
      "Nezmenia sa fungujúce pravidlá, ako tie, ktoré sa týkajú zodpovednosti poskytovateľov online služieb. Tiež to znamená dereguláciu tam, kde je to pre tradičné odvetvia, ako je vysielanie, nevyhnutné," odkázal Ansip.
      Eurokomisár pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Günther Oettinger pripomenul, že spôsob, akým sledujeme televízne vysielanie alebo video sa možno zmenil, ale naše hodnoty nie.
      "Pomocou nových pravidiel budeme presadzovať pluralitu médií, nezávislosť regulačných orgánov v audiovizuálnej oblasti a zabezpečíme, aby podnecovanie k nenávisti nemalo na platformách na uverejňovanie videí žiadny priestor," vysvetlil eurokomisár.
      Dnešné opatrenia nadväzujú na súbor iniciatív zameraných na digitalizáciu európskeho priemyslu, návrhy týkajúce sa autorských práv a digitálnych zmlúv ako aj na návrh rozhodnutia o koordinácii spektra. Stratégia jednotného digitálneho trhu zahŕňa 16 iniciatív, ktoré budú predložené do konca tohto roka.

Copyright © TASR 2016

RTVS A VŠMU NEWS

RTVS A VŠMU NEWS

Generálny riaditeľ Rozhlasu a televízie Slovenska Václav Mika sa stal novým predsedom Správnej rady Vysokej školy múzických umení (VŠMU) v Bratislave. Ako agentúru SITA informovala manažérka marketingu a komunikácie s verejnosťou RTVS Dominika Šulková, Václava Miku zvolili do funkcie 17. mája na zasadnutí Správnej rady VŠMU jednomyseľne a túto funkciu bude vykonávať počas svojho členstva v správnej rade, teda do 21. mája 2019. Podpredsedom Správnej rady VŠMU sa stal Milan Ftáčnik.
Ako ďalej uviedla Šulková v tlačovej správe, "Václav Mika vyjadril presvedčenie, že správna rada bude pod jeho vedením podporovať umeleckú činnosť študentov, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho života hlavného mesta ako aj celého Slovenska, a tiež reprezentuje Slovensko na významných medzinárodných podujatiach". Úlohou správnej rady najstaršej slovenskej vysokej školy zameranej na hudobné a dramatické umenie je podľa šéfa RTVS zároveň podpora zvyšovania kvality VŠMU v oblasti umeleckého vzdelávania a tiež podpora hospodárneho využívania pridelených verejných finančných prostriedkov školou. Správna rada VŠMU by taktiež mala posilňovať väzby školy s významnými kultúrnymi inštitúciami a presadzovať dobré meno VŠMU v spoločnosti.


©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ART FILM FEST NEWS

ART FILM FEST NEWS

Vynikajúca správa, pod ktorou sú podpísaní ART FILM FEST a distribučná spoločnosť FILM EUROPE. Výsledkom ich spoločného úsilia je skutočnosť, že víťazný film z najprestížnejšieho filmového festivalu na svete uvedie vo svojom programe najvýznamnejší a najdiváckejší filmový festival na Slovensku, ktorý sa bude konať od 17. do 25. júna v Košiciach.
Na práve skončenom 69. festivale v Cannes nečakane, ale o to senzačnejšie zvíťazil Ken Loach s filmom Ja, Daniel Blake. Doslova pár hodín po vyhlásení výsledkov sa okamžite potvrdilo, že Zlatou palmou ocenená britská snímka bude zaradená do Be2Can Starter, výraznej programovej novinky pripravovaného ART FILM FESTu.
„Je to mimoriadne skvelá správa pre náš festival. Tipovať víťaza v Cannes je podľa mňa horšie, ako hrať ruskú ruletu“, poznamenal v tejto súvislosti Peter Nagel, umelecký riaditeľ festivalu. „Ivan Hronec je skvelý stratég, ktorý v hlavnej súťaži mal niekoľko ´polienok v ohni´, ale Loachov film sa akoby medzi nimi strácal. O to viac si zaslúži rešpekt tento unikátny výsledok a som veľmi potešený, že sekcia Be2Can Starter má vďaka spolupráci s Film Europe takúto čerešničku na našej festivalovej torte.“
Najnovší ART FILM FEST začne 17. júna a práve vtedy sa dožije legendárny tvorca víťazného filmu 80 rokov. Pre Kena Loacha to už bola trinásta účasť v programe canneského festivalu a svojou druhou Zlatou palmou (prvú získal v roku 2006 za film Dvíha sa vietor) sa zaradil do nesmrteľného panteónu dvojnásobných držiteľov najcennejšieho festivalového ocenenia na svete (dosiaľ dve Zlaté palmy získali tiež Francis Ford Coppola, Shohei Imamura, Bille August, Emir Kusturica, Jean-Pierre a Luc Dardenneovci a Michael Haneke).
„Be2Can Starter začne na ART FILM FESTe, naozaj tak, ako sa patrí. Víťazom z Cannes. Som rád, že sa spolupráca Film Europe s Art Film Festom takto pekne rozbieha,“ netajil svoju radosť Ivan Hronec, prezident spoločnosti Film Europe.
Víťazný film Ja, Daniel Blake síce opäť variuje obľúbený žáner Kena Loacha – sociálnu drámu, ale tentoraz jeho výpoveď neostala zameraná na čiastkové problémy britskej spoločnosti, ale rozvíja doslova univerzálny problém aktuálnej súčasnosti. Trpko-smiešny príbeh stolára po prekonanom infarkte odsúdeného na sociálnu podporu mieri na kritiku byrokracie a skostnatelosti štátneho aparátu kdekoľvek na svete.
Uvedenie viťazného filmu z Cannes na 24. Art Film Feste zvýrazňuje aktuálne potvrdená správa, že film príde do Košíc uviesť jeho titulný predstaviteľ – herec Dave Johns.

Návrh zmien zákona o RTVS, čo zvýši koncesie, je už zverejnený

Návrh zmien zákona o RTVS,

čo zvýši koncesie, je už zverejnený

Zreálniť výšku príjmov verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) z tzv. koncesionárskych poplatkov je jedným z cieľov návrhu novely zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska, ktorý tento týždeň do medzirezortného pripomienkového konania predložilo Ministerstvo kultúry (MK) SR. Zámer upraviť legislatívu o RTVS tak, aby priniesla zvýšenie tzv. koncesionárskych poplatkov pre verejnoprávnu televíziu a rozhlas, avizovalo MK SR koncom apríla. Novela by mala platiť od 1. januára 2017 a jej návrh sa dá pripomienkovať do 10. júna. Zvýšenie financovania verejnoprávneho RTVS je súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 - 2020, v časti Kultúrna politika. Píše sa tu, že cieľom legislatívneho opatrenia, ktoré poskytne RTVS stabilné a primerané finančné zabezpečenie plnenia jej zákonných úloh, je zabezpečiť dlhodobé financovanie základných úloh a povinností vysielateľa verejnej služby v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania vrátane rozšírenia ponuky programových služieb o nový, tretí vysielací okruh. Výška tzv. koncesií sa nemenila 13 rokov. Mesačná platba pre domácnosti 4,64 eura radí RTVS medzi najchudobnejšie v Európe. Od 1. januára 2017 by sa mala zvýšiť na sedem eur.
Ako pre agentúru SITA uviedlo MK SR, "cieľom tohto kroku je, aby verejnoprávna RTVS mohla v ešte väčšej miere plniť úlohy, ktoré od nej vyžaduje zákon a očakáva verejnosť". RTVS sa podľa MK SR "v posledných rokoch podarilo zvýšiť svoj kredit, čoho dôkazom je aj jej zvýšená sledovanosť a spokojnosť divákov a poslucháčov" a preto je oprávnené štandardným spôsobom vyriešiť financovanie RTVS.
Ako sa uvádza v predkladacej správe k návrhu, novela má priniesť štyri zmeny. Konkrétne sa navrhuje: nová úprava mechanizmu stanovenia sadzby úhrady; zmena sadzby úhrady; rozšírenie okruhu platiteľov oslobodených od povinnosti platiť úhradu a zrušenie preukazovacej povinnosti platiteľov úhrady. Cieľom "je finančne stabilizovať verejnoprávne vysielanie na Slovensku, zaviesť nezávislý, transparentný a flexibilný systém stanovovania úhrady, oslobodiť najslabšiu sociálnu skupinu od povinnosti platiť úhrady, znížiť administratívnu záťaž platiteľov úhrady, a v neposlednom rade poskytnúť poslucháčom a divákom obsahovú protihodnotu za zvýšené úhrady".
Primeranosť výšky tzv. koncesií bude posudzovať Komisia pre hodnotenie financovania verejnoprávneho vysielania, ktorú ministerstvo kultúry vytvorí ako svoj poradný orgán. Pôsobnosť komisie bude zahŕňať najmä vypracovanie správy o finančnej situácii RTVS. Súčasťou tejto správy má byť aj stanovisko k tomu, či je vzhľadom na finančnú situáciu RTVS potrebné meniť výšku sadzby úhrady. Na základe správy komisie určí ministerstvo kultúry vyhláškou sadzbu úhrady. Výška úhrad sa má prehodnocovať každé dva roky. Výška úhrad má odrážať "celkový vývoj nákladov v mediálnej oblasti, ale aj hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť vynakladania finančných prostriedkov RTVS, ako aj mnohé ďalšie faktory".
Návrh novely zákona tiež upravuje zloženie komisie, členstvo v komisii, funkčné obdobie členov komisie a skončenie výkonu funkcie člena komisie. Zloženie komisie bude podľa MK SR založené na transparentnosti a odbornosti. V sedemčlennej komisii, ktorá bude odporúčať ministrovi zvýšenie tzv. koncesií, budú odborníci z oblastí televízneho vysielania, rozhlasového vysielania, technického zabezpečenia programovej služby a technologického rozvoja, tvorby a výroby slovenských audiovizuálnych diel, tiež z oblasti práva, audítor a ekonóm.
Ministerstvo navrhuje, aby komisia predložila prvú správu o finančnej situácii RTVS do 31. augusta 2019. Návrh preto v prechodných ustanoveniach upravuje výšku sadzby úhrady, a to od účinnosti návrhu zákona (1. január 2017) do vydania vyhlášky ministerstvom, teda do 31. decembra 2019. "Výška sadzby úhrady sa stanovuje na sedem eur za mesiac pre platiteľa, ktorý je fyzickou osobou a od sedem eur do 697 eur za mesiac pre platiteľa, ktorý je zamestnávateľom, a to v závislosti od počtu jeho zamestnancov. Oproti v súčasnosti platnej sadzbe úhrady tak v období od 1. januára 2017 do 31. decembra 2019 dôjde k zvýšeniu sadzby úhrady pre každú kategóriu platiteľov približne o 50 percent," píše sa v predkladacej správe.
Zároveň MK SR navrhuje, "aby od povinnosti platiť úhradu bola oslobodená sociálne najslabšia skupina obyvateľov, a to poberatelia dávky v hmotnej núdzi a osoby spoločne posudzované s poberateľom dávky v hmotnej núdzi", teda ľudia žijúci v jednej domácnosti. Ďalej sa tiež navrhuje zrušiť preukazovaciu povinnosť platiteľov úhrady a aj osôb, ktoré sú od platenia úhrady oslobodené. Skutočnosti rozhodujúce pre platenie úhrady alebo oslobodenie od jej platenia budú RTVS platitelia úhrady len oznamovať. RTVS si údaje overí napríklad cez Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny či Sociálnu poisťovňu.
Návrh novely bližšie špecifikuje služba verejnosti v oblasti vysielania, na ktorej finančné zabezpečenie slúži RTVS príjem z úhrad. "Zároveň návrh predpokladá vytvorenie novej televíznej programovej služby a bohatší obsah nielen v oblasti nových médií," dodáva sa v predkladacej správe.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RVR NEWS

RVR NEWS

Rada pre vysielanie a retransmisiu včera rozhodla o pridelení 14 zo 16 voľných rozhlasových frekvencií na terestriálne vysielanie zaradených do jarného výberového konania. TASR informovala Lucia Jelčová, hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu.
„Rozhodovanie o najžiadanejšej frekvencii 97,7 MHz Košice Rada odročila na najbližšie zasadnutie, pretože ani jeden z troch uchádzačov o frekvenciu dnes nezískal potrebných päť hlasov jej členov. Konanie o frekvenciu 88,9 MHz Liptovský Mikuláš, ktorej pridelenie požadoval vysielateľ RADIO ONE ROCK, s. r. o., (Radio One Rock), Rada z procesných dôvodov prerušila na 30 dní,“ uviedla Jelčová.
Najviac frekvencií, šesť, získal vysielateľ rádia Rocková republika, C.S.M. group, s. r. o. Frekvencie v Dolnom Kubíne, Poprade, Prešove, Prievidzi, Trenčíne a Trnave, o ktoré rozšíri svoje pokrytie, spoločnosť individuálne skoordinovala.
Po dve frekvencie získali vysielatelia D.EXPRES, k.s. (EXPRES), Best FM Media, s. r. o. (Rádio Best FM) a Rádio Rebeca, s. r. o. (Rádio Rebeca). Všetky sú individuálne skoordinované úspešnými uchádzačmi.
Dve frekvencie – 99,4 MHz Banská Bystrica a 97,2 MHz Prešov Rada pridelila novému vysielateľovi INICIATÍVA, s. r. o., ktorý na nich spustí vysielanie rádia Roma. Spoločnosť sa uchádza aj o spomínanú frekvenciu 97,7 MHz Košice, uvoľnenú po spoločnosti DRV, s. r. o (Dobré rádio), o ktorej bude Rada rozhodovať opätovne na budúcom zasadnutí. Záujem o ňu majú tiež spoločnosti Rádio Prešov, s. r. o. (RÁDIO PREŠOV) a RADIO ONE, s. r. o. (Rádio One), ktorým v aktuálnom výberovom konaní zatiaľ Rada nepridelila žiadnu frekvenciu.

Copyright © TASR 2016

24. 5. 2016

TO JE RUSKÁ TV!

TO JE RUSKÁ TV!

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ukrajinský webový portál Myrotvorec je napriek protestom novinárskej obce opäť funkčný: dnes sa na ňom objavil nový zoznam novinárov akreditovaných v samozvaných proruských republikách vyhlásených na území Donbasu na východe Ukrajiny.
Ako informovala agentúra TASS, v zozname je približne 300 mien novinárov, ako aj informácie o mieste ich trvalého pobytu, čísla ich telefónov a e-mailové adresy.
Veľkú časť (293) novinárov z tohto zoznamu tvoria spravodajcovia zahraničných agentúr a médií. Sú medzi nimi osoby z 59 krajín sveta vrátane Rakúska, Nemecka, Gruzínska, Brazílie či Iraku. TASS poznamenal, že zoznam tentoraz neobsahuje meno nijakého ruského novinára.
Myrotvorec pred dvoma týždňami zverejnil osobné údaje takmer 5000 novinárov akreditovaných v Doneckej ľudovej republike a Luhanskej ľudovej republike vyhlásených proruskými separatistami v Donbase.
Okrem ukrajinských novinárov boli v týchto zoznamoch aj spravodajcovia zahraničných médií a denníkov, napríklad televízií CNN a al-Džazíra, tlačových agentúr Agence France-Presse (AFP) či Reuters, vysielacej spoločnosti BBC, denníka New York Times a ďalších. Web ich súčasne obvinil z "napomáhania teroristickým organizáciám".
Zverejnenie osobných údajov vyvolalo veľké znepokojenie v Organizácii pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) i v EÚ, ktorej predstaviteľ na Ukrajine Jan Tombiňski vyzval ukrajinskú vládu, aby zabránila v prístupe k zverejneným osobným údajom novinárov akreditovaných v DĽR a LĽR. Upozornil, že ich zverejnenie je porušením medzinárodných noriem i zákonov Ukrajiny. Ruské ministerstvo zahraničných vecí označilo zverejnenie osobných dát za "zneužitie deklarovaných slobôd v záujme politických ambícií".
Agentúra TASS tvrdí, že za projektom Myrotvorec je poslanec ukrajinského parlamentu Anton Heraščenko, ktorý pred niekoľkými dňami deklaroval, že web obnoví svoju činnosť napriek protestom verejnosti.

Copyright © TASR 2016

Francúzski vyšetrovatelia prehľadávajú sídlo spoločnosti Google v Paríži v rámci prešetrovania platenia daní. Pre agentúru Reuters to povedal zdroj, ktorý má blízko k francúzskemu ministerstvu financií. Vyšetrovatelia začali prehľadávať kancelárie Google v centre Paríža v utorok od 5:00, povedal zdroj, ktorý si neželal uviesť svoje meno. Francúzsky denník Le Parisien napísal, že na prehľadávaní sa podieľa zhruba 100 vyšetrovateľov. Hovorcu Googlu sa agentúre Reuters nepodarilo hneď osloviť.
Francúzsko sa od amerického internetového gigantu Google snaží dostať daňové nedoplatky v sume zhruba 1,6 mld. eur, povedal vo februári zdroj z francúzskeho rezortu financií. Francúzsko, Británia a iné krajiny sa dlhodobo sťažujú na spôsob, akým Google, Yahoo! a iné digitálne giganty tvoria zisky v ich krajinách, ale majú svoje daňové sídlo v iných štátoch, v ktorých sú korporátne dane podstatne nižšie. V januári sa spoločnosť Google dohodla, že zaplatí v Británii daňové nedoplatky v sume 130 mil. libier (GBP). Dohoda vyvolala kritiku zo strany opozičných poslancov.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Burt Kwouk

Zomrel Burt Kwouk


Herec, ktorý stvárnil Cata, špecialistu na ázijské bojové umenia a sluhu inšpektora Clouseau v sérii filmov o Ružovom panterovi, už nie je medzi živými. Rodák zo severozápadu Anglicka čínskeho pôvodu Burt Kwouk zomrel dnes vo veku 85 rokov.
Informáciu priniesla tlačová agentúra AP s odvolaním sa na umelcovu agentku Jean Diamondovú, ktorá príčinu úmrtia neuviedla.
Kwouk, ktorý vyrastal v čínskom Šanghaji, zaujal na striebornom plátne už v roku 1958 vo filme The Inn of the Sixth Happiness režiséra Marka Robsona. Hlavné postavy v ňom stvárnili Ingrid Bergmanová a Curd Jürgens.
Jeho najslávnejšou postavou sa však stal spomínaný Cato v kriminálnych komédiách režiséra Blakea Edwardsa po boku nezabudnuteľného predstaviteľa komisára Clouseaua Petera Sellersa.
V bohatej filmografii zosnulého nájdeme aj tri bondovky (Goldfinger, Casino Royale a Žiješ len dvakrát), ako aj filmy ako The Shoes of the Fisherman režiséra Michaela Andersona s Anthony Quinnom v úlohe pápeža, ale aj s ďalšími hviezdami ako Laurenceom Olivierom, Oskarom Wernerom, Davidom Janssenom, Johnom Gielgudom, Vittoriom de Sicom alebo Frankom Finlayom či Ríša slnka, ktorú nakrútil Steven Spielberg s Christianom Baleom, Johnom Malkovichom a Mirandou Richardsonovou.
Zosnulý si zahral aj v množstve televíznych produkcií - seriálov i filmov, napríklad Tenko, Noble House, The Avengers alebo The Saint.
Bol nositeľom Radu britského impéria.

Copyright © TASR 2016

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
 
Rada pre vysielanie a retransmisiu uložila na dnešnom zasadnutí viacero sankcií pre porušenie zákona. TASR informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu Lucia Jelčová.
Rada pre vysielanie a retransmisiu dnes udelila pokutu 60.000 eur vysielateľovi MARKÍZA-SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba DAJTO) za porušenie ustanovení zákona týkajúceho sa čestnosti a slušnosti reklamy, ku ktorému podľa nej došlo v dňoch 21., 23., 24., 27. a 29. 10. 2015 odvysielaním piatich komunikátov Akčná výhra, ktoré neobsahovali jednoznačné a presné inštruovanie o spôsobe riešenia zadanej úlohy, a dňa 22. 10. 2015 odvysielaním komunikátu Akčná výhra, v ktorom nebola uznaná správna odpoveď telefonujúceho diváka.
Rada taktiež uložila pokutu 10.000 eur vysielateľovi PHONOTEX, spol. s r.o. (programová služba TV8) za porušenie ustanovení zákona o zákaze vysielania programov, ktoré môžu narušiť fyzický, psychický alebo morálny vývin maloletých, ku ktorému podľa nej došlo dňa 15. 10. 2015 tým, že približne o 06.00 h odvysielala komunikát "Hot Girls", ktorý obsahoval pornografiu.
V tomto prípade taktiež upozornila na porušenie zákona týkajúceho sa zákazu vysielania reklamy a telenákupu na erotické služby, erotický tovar a erotické audiotextové služby v čase od 06.00 do 22.00 h, ku ktorému došlo dňa 15. 10. 2015 tým, že v čase približne od 06.00 do 07.37 h odvysielali telenákup na erotickú audiotextovú službu.
Rada taktiež upozornila na porušenie zákona vysielateľa MARKÍZA-SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) za porušenie objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru, ku ktorému došlo odvysielaním príspevku Kórejci stavajú načierno v programe Televízne noviny dňa 29. 10. 2015.
Vysielateľa MARKÍZA-SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) upozornila na porušenie zákona aj v prípade odvysielania príspevku Gorila po rokoch v programe Televízne noviny dňa 1. 11. 2015.
Rada začala aj dve správne konania voči vysielateľovi MAC TV, s.r.o. (programová služba JOJ) vo veci možného porušenia ustanovení zákona o ochrana ľudskej dôstojnosti v súvislosti s odvysielaním príspevku Vietnamský “tukabel“ v programe Noviny dňa 19. 3. 2016 a vo veci možného porušenia zákona v súvislosti s vysielaním upútavky na program Drsňačky počas uvedeného programu.
Správne konanie začala Rada voči vysielateľovi MAC TV, s.r.o. (programová služba JOJ PLUS) vo veci možného porušenia zákona v súvislosti s odvysielaním komunikátu Eurominúty dňa 3. 3. 2016.
Rada pre vysielanie a retransmisiu uznala deväť sťažností alebo ich častí za neopodstatnené.

Copyright © TASR 2016

Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu

Správa o stave vysielania
 
v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu za rok 2015