DALITO!

24. 5. 2014

Cannes International Film Festival

Cannes International Film Festival



Turecký režisér Nuri Bilge Ceylan získal dnes na 67. ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Cannes Zlatú palmu za najlepší film Zimný spánok (Kis uykusu) o hercovi na dôchodku, ktorý vedie hotel v odľahlej oblasti. Informovala o tom tlačová agentúra DPA.
Film Zimný spánok bol jedným z 18, ktoré sa uchádzali o Zlatú palmu. Tá je jednou z najprestížnejších cien udeľovaných za filmové umenie vo francúzskom letovisku.
Zimný spánok je od roku 1982 prvým tureckým filmom, ktorý získal túto uznávanú cenu. V spomínanom roku ju dostal režisér Yilmaz Güney za film Yol (Cesta), ktorým zobrazoval krajinu po vojenskom prevrate z roku 1980.
Güney si však v tom čase odpykával trest odňatia slobody za vraždu sudcu, preto film vlastne režíroval jeho asistent Serif Gören.
Ceylanov film Zimný spánok vychádza z troch poviedok veľkého ruského spisovateľa Antona Pavloviča Čechova. Dej je zasadený do malebného kraja Kapadócia v strede tureckého regiónu Anatólia, kde sú domy vytesané do bizarných veľkých bielych skál v tvare húb.
Zimný spánok trvá vyše tri hodiny a predstavuje Ceylanov piaty pokus o získanie najvyšších ocenení v Cannes.
Ceylan ako jeden zo súčasných filmových majstrov Turecka sa v Zimnom spánku vracia k témam, ktorými sa zaoberal aj vo svojich ostatných filmoch, ako napríklad rozpad manželstva, konflikt medzi bohatými a chudobnými, ako aj strach muža zo strachy rešpektu.
Režisér patril k favoritom návštevníkov festivalu a domov do Istanbulu sa vráti so Zlatou palmou.
Zimný spánok získal v piatok v Cannes aj cenu Medzinárodnej federácie filmových kritikov (FIPRESCI).
Zimný spánok je už siedmym filmom 55-ročného režiséra. Tri z jeho predchádzajúcich filmových diel získali v Cannes hlavné ceny.
Jeho predchádzajúci film Once Upon a Time in Anatolia dostal veľkú cenu poroty v roku 2011.
      Ceylan, ktorého vyše trojhodinový film skúma obrovskú priepasť medzi mocnými a bezmocnými v jeho krajine, vyhlásil, že cena prišla práve na 100. výročie tureckého filmu.
      Ocenenie venoval "tým, čo počas minulého roka prišli o život". Umelec dodal, že na mysli má mládež vo svojom rodnom Turecku.
      Film La Meraviglie (Zázraky) talianskej režisérky Alice Rohrwacherovej získal vo francúzskom letovisku Cannes druhú najvýznamnejšiu cenu - Veľkú cenu poroty - za vyzretý príbeh zasadený na toskánsky vidiek, kde sa rodina pokúša žiť nekonvenčne a zarobiť si výrobou medu.
      Film 25-ročného kanadského režiséra Xaviera Dolana Mama (Mommy) sa podelil o tretiu najvýznamnejšiu cenu - Cenu poroty - s filmom Adieu au Langage (Zbohom jazyku) legendárneho francúzskeho režiséra, 83-ročného Jeana-Luca Godarda.
      Americký režisér Bennett Miller (tvorca úspešného filmu Capote) dostal cenu za najlepšiu réžiu vďaka psychologickej dráme Foxcatcher o šampiónovi v zápasení. Film vychádza zo životopisu olympijského zlatého medailistu Marka Schultza.
      Britský herec Timothy Spall si vyslúžil cenu najlepší herec za rolu britského maliara J.M.W. Turnera vo filme Mikea Leigha Pán Turner a Julianne Moore vyhlásili za najlepšiu herečku vďaka úlohe hysterickej ženy v snímke Maps to the Stars (Mapy ku hviezdam) režiséra Davida Cronenberga.
      Film Leviathan ruského tvorcu Andreja Zvjaginceva dostal cenu za najlepší scenár.


Copyright © TASR 2014

Zomrela Daniela Bošanská

Zomrela Daniela Bošanská

Včera, po dlhej chorobe, zomrela dlhoročná dramaturgička Slovenskej televízie Daniela Bošanská.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Niekoľko stoviek demonštrantov protestovalo v thajskom hlavnom meste Bangkok proti vojenskému prevratu, informovala tlačová agentúra DPA.
Demonštranti svojím zhromaždením porušili prísne nariadenie armády, ktorá zakázala stretnutia viac ako piatich osôb. Ľudia sa zhromaždili v kultúrnom centre. Na transparentoch bolo v thajčine a angličtine uvedené "nie puču".
Vojaci boli na demonštrácii v kultúrnom centre tiež prítomní, ale podľa očitých svedkov sa chovali zdržanlivo. V krajine dnes začali vysielať televízie - prvý raz od prevratu.
Televízne vysielanie bolo pozastavené "v záujme národnej bezpečnosti", ale obnovené s tým, že sa nebude vysielať citlivý politický materiál.
Televízia Thai PBS, ktorá vzdorovala príkazom junty a vysielala správy prostredníctvom svojho kanála na YouTube, však vysielanie neobnovila. Zástupcu riaditeľa údajne odviedli po tom, ako vojaci vysielanie zrušili.
Thajská vojenská junta, ktorá vo štvrtok nenásilne prevzala moc, si dnes predvolala 155 politikov a aktivistov a zakázala im opustiť krajinu, oznámila agentúra Reuters.
Armádou vytvorená Rada pre zaistenie národného zmieru a poriadku nariadila politikom, vodcom protestov a aktivistom, aby sa dostavili do armádneho komplexu v Bangkoku. V prípade neuposlúchnutia im pohrozila zatknutím.
Predvolanie dostala aj expremiérka Jinglak Šinavatrová, všetci členovia jej vlády a viacerí členovia rodiny, rovnako ako jej dočasný nástupca v úrade Niváttumrong Búnsongpajsan.
Vojenský prevrat v Thajsku vyvolal kritiku medzinárodného spoločenstva. Znepokojenie okamžite vyjadrili OSN, USA i EÚ, ktoré vyzvali na skoré obnovenie civilnej vlády v krajine.

Ukrajinskí žurnalisti sa stávajú cieľom útokov za to, že si robia svoju prácu, upozornila Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Zverejnila 15-stránkovú správu, v ktorej citovala takmer 300 prípadov násilia spáchaného na pracovníkoch médií počas čoraz násilnejšej politickej krízy na Ukrajine od konca novembra.
OBSE, ktorá monitoruje dodržiavanie práv a demokracie v Európe, vyzvala justičné agentúry, aby podporili a chránili médiá.
Žurnalisti na Ukrajine sa pri výkone svojej profesie stretli s vraždou, útokmi, únosmi, zadržiavaním, uväznením, hrozbami a zastrašovaním, uvádza správa OBSE. Menuje prípady, v ktorých žurnalisti prišli o techniku alebo im bolo zabránené uskutočniť televízny prenos, informovala agentúra Reuters.
"Manipulácia s médiami a informačná vojna, ktorú prežívame, sa musí skončiť. Ak sa tak nestane, bude to poháňať konflikt a prispievať k eskalácii krízy," uviedla vo vyhlásení k správe predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovičová.
Najnovšej správe OBSE predchádzalo minulý týždeň hodnotenie Úradu OBSE pre demokratické inštitúcie a ľudské práva (ODIHR) a vysokého komisára OBSE pre národné menšiny Knuta Vollebaeka, ktoré konštatovalo niekoľko vážnych porušení práv na Ukrajine.

Copyright © TASR 2014


Americká spoločnosť Netflix spolu s ďalšími partnermi pripravuje seriál o britskej kráľovnej Alžbete II.. O réžiu sa postará Stephen Daldry, ktorého za snímky Billy Elliot (2000), Hodiny (2002) a Predčítač (2008) nominovali na Oscara. Scenár má na starosti Peter Morgan, ktorý pracoval napríklad na filme Kráľovná z roku 2006, za ktorý získal nomináciu na spomínané prestížne ocenenie. Dielo s názvom The Crown by malo ponúknuť 20 epizód s celkovým rozpočtom 100 miliónov libier (v prepočte približne 123,6 milióna eur). Dej seriálu sa bude zameriavať skôr na politické zmeny počas panovania Alžbety II. ako na jej osobný život. Na produkciu bude dohliadať britská spoločnosť Left Bank Pictures. Herecké obsadenie novinky zatiaľ neprezradili.
Kráľovná Alžbeta II., vlastným menom Elizabeth Alexandra Mary, sa narodila 21. apríla 1926. Na trón nastúpila po smrti otca, kráľa Juraja VI. vo februári 1952, pričom korunovácia sa konala 2. júna 1953.
Je manželkou princa Filipa, vojvodu z Edinburghu, s ktorým má troch synov a jednu dcéru. Je druhou najdlhšie vládnucou britskou panovníčkou.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...




RTVS NEWS

RTVS NEWS


Stať sa novým koncesionárom je jednoduchšie. V snahe zlepšiť výber tzv. koncesionárskych poplatkov za vysielanie verejnoprávneho rozhlasu a verejnoprávnej televízie zjednodušil Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) registráciu na platbu koncesionárskych poplatkov. Ako agentúru SITA informoval PR manažér RTVS Juraj Kadáš, RTVS zaradila do vysielania spot, v ktorom prostredníctvom nového člena tímu "Koncesionárika" predstavuje zjednodušené spôsoby registrácie na platbu koncesionárskych poplatkov. Nový spot s Koncesionárikom nadväzuje na marketingový projekt Hodnoty verejnoprávnosti, ktorý RTVS predstavila v novembri minulého roka. "Hlavným zámerom je prezentácia troch efektívnych spôsobov registrácie k platbe koncesií, a to online cez web http://www.rtvs.sk, prostredníctvom Slovenskej pošty alebo SMS," informuje ďalej RTVS v tlačovej správe.
Zámerom RTVS je informovať ľudí, ktorí sa prvýkrát registrujú ako koncesionári a jednoduchou formou im vysvetliť postup. "Naším cieľom je poukázať na jednoduchosť procesu registrácie. Vsadili sme na kombináciu milej 3D postavičky a animovanej grafiky v čistom 3D priestore. Ukazujeme tak, že registrácia je jednoduchá, dá sa hravo zvládnuť," cituje tlačová správa riaditeľku marketingu a komunikácie RTVS Dašu Matušíkovú. Sekundárnym cieľom pritom podľa RTVSje "upozorniť, že verejnoprávnosť je služba, ktorá nie je zadarmo". Kampaň venovaná zvýšeniu počtu koncesionárov ako aj zlepšeniu výberu úhrad za vysielanie RTVS sa predstaví v televíznych spotoch na Jednotke a Dvojke a taktiež v rozhlase - vo vysielaní rádií Slovensko, Regina, Devín a Rádia_FM. Doplní ju inzercia v tlači a na internete. Spot ku kampani RTVS je dostupný na Youtube RTVS http://youtu.be/wzie_ITOVZE .
Vedenie RTVS tvrdí, že bez zmeny financovania je rozvoj programu RTVS nemožný. Jedným z hlavných dôvodov dlhodobého finančného problému RTVS je nízky tzv. koncesionársky poplatok. Hlavný zdroj RTVS - úhrady za vysielanie sa desať rokov nezvyšoval a patrí k najnižším v Európe. Základný poplatok je 4,64 eura mesačne na jednu domácnosť. Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika plánuje preto v blízkej budúcnosti predstaviť možnosti zmeny zlej finančnej situácie verejnoprávnej rádiotelevízie. Ako Mika povedal 15. mája na rokovaní Rady RTVS, bez zmeny financovania je rozvoj Rozhlasu a televízie Slovenska do budúcna nemožný, limitovaný a nie je možné udržať programové priority verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Podľa údajov RTVS sa na televíznej Jednotke vysiela približne 50 percent žánrov odlišných od ponuky komerčných televízií a na Dvojke je to takmer 90 percent programov vo verejnom záujme. Vo vysielaní Slovenského rozhlasu tvorí program verejnej služby približne 80 percent.
Kampaň o poslaní verejnoprávnosti spustil RTVS vlani v auguste komunikačnou kampaňou Bez reklamy. Poukazoval v nej na to, že verejnoprávne médium neprerušuje správy, rozhlasové hry, filmy či seriály reklamou. Na jeseň na kampaň Bez reklamy nadviazal projekt Hodnoty verejnoprávnosti. Jeho cieľom je dostať do povedomia ľudí šesť základných hodnôt verejnoprávnosti: univerzálnosť, nezávislosť, kvalita, rozmanitosť, inovácia a zodpovednosť. Vyvrcholením celej kampane má byť prijatie charty verejnoprávnosti, ktorá zaviaže vedenie RTVS voči verejnosti rešpektovať obsah verejnoprávnosti.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Prebiehajúcim voľbám do Európskeho parlamentu sa budú televízie okrem obvyklého spravodajstva venovať aj v špeciálnych reláciách. Pripravili ich verejnoprávna RTVS, spravodajská TA3 a televízia Markíza.
Telerozhlas nachystal eurovolebnú reláciu na nedeľu večer, keď budú oficiálne zverejnené výsledky volieb na Slovensku aj v ďalších členských krajinách EÚ. Začne sa o 23.00 h na televíznej Jednotke. Paralelne ju prinesie aj prvý rozhlasový okruh Rádio Slovensko.
Juraj Kadáš zo sekcie marketingu a komunikácie RTVS priblížil, že naživo prinesú oficiálne vyhlásenie výsledkov volieb Ústrednou volebnou komisiou. Ďalej prvé analýzy s pozvanými hosťami – Radovanom Geistom z Euractiv.sk a politológom Pavlom Marchevským, prvé reakcie novozvolených zástupcov Slovenska v europarlamente, rozhovor s riaditeľom Informačnej kancelárie EP na Slovensku Róbertom Hajšelom.
RTVS ponúkne aj prvé reakcie z Európskeho parlamentu v Bruseli prostredníctvom vstupov redaktora Petra Majera. Reláciu bude moderovať Martin Strižinec.
V rovnakom čase svoj volebný špeciál prinesie aj spravodajská TA3, jej relácia sa začne v nedeľu o 22.50 h. Podobne ako RTVS aj ona zverejní výsledky volieb v priamom prenose.
"Téme eurovolieb sa bude televízia venovať v spravodajstve vo väčšej miere až do vyhlásenia oficiálnych výsledkov volieb za celú EÚ," vysvetlil PR manažér Ján Kalafut.
Markíza svoj volebný špeciál nachystala na pondelok (26.5), prinesie ho vo večerných hodinách so začiatkom o 22.35 h. Svoje komentáre k voľbám v štúdiu poskytne komentátor Marián Leško a politický analytik Eduard Chmelár.
Markíza divákom ponúkne kompletné výsledky za Slovensko i za jeho jednotlivé regióny. Zhrnie aj výsledky volieb v celej EÚ. Ako vysvetlila hovorkyňa televízie Tatiana Tóthová naživo sa budú prepájať do centra Bratislavy, kde budú hovoriť viacerí novozvolení slovenskí europoslanci.

Copyright © TASR 2014

DPB, a. s. sa ohradzuje voči neobjektívnej reportáži TV Markíza

DPB, a. s. sa ohradzuje voči 
neobjektívnej reportáži TV Markíza


Dňa 22. 5. 2014 bola odvysielaná reportáž Mareka Gudiaka v Televíznych novinách, ktorá hrubo porušila princípy objektívnosti a bolo v nej odvysielaných množstvo zavádzajúcich a nepravdivých informácií.
Už samotné zahlásenie moderátorky TV Markíza „Francúzi kúpili vlaky, ktoré sa im nezmestia na stanice. A my zase trolejbusy s nefunkčným softvérom" je účelovo zavádzajúce, nakoľko tieto situácie nemožno porovnávať ani z technického a už vôbec nie z finančného hľadiska. DPB, a. s. na rozdiel od Francúzov určil technickú špecifikáciu správne a vozidlá objednal s najmodernejším informačným systémom. Teda DPB, a. s. nemusí vykladať žiadne ďalšie investície na uvedenie nových vozidiel do prevádzky ako Francúzi.
Nové trolejbusy boli dodané spoločnosťou Škoda Electric v bezchybnom stave a dokonca v zmysle platného harmonogramu výrazne skôr, čím im vznikla rezerva aj na oživenie informačného systému. Prvé vozidlá totiž mali byť dodané až v júni, no po otestovaní v Plzni sa dostali do Bratislavy už v apríli na zácvik vodičov a s tým, že informačný systém sa oživí v DPB, a. s., nakoľko musí byť prepojený aj s naším dispečingom a súčasnou informačnou infraštruktúrou DPB, a. s. Nepravdivá je aj informácia zo zahlásenia reportáže, že softvér je nefunkčný.
Je potrebné uviesť, že ide o inštalovanie informačného systému od subdodávateľa, ktorý sa v súčasnosti dolaďuje a DPB, a. s. intenzívne pracuje na tom, aby bol nainštalovaný už v najbližších dňoch. Tento softvér nevykazuje žiadne chyby, disponuje len novými funkciami, ktoré staré vozidlá nemali, preto je proces inštalácie komplikovanejší a podľa subdodávateľa štandardný pri takomto zavádzaní nového systému. TV Markíza však nepravdivo informovala o chybnom softvéri. Opätovne sa tak preukázalo, že redaktor si nepreveril súvislosti tak, ako mu to káže Etický kódex a uviedol pravdu skresľujúcu informáciu, ktorú navyše získal od vodiča MHD, ktorý nebol znalý problematiky. Tento postup považujeme za absolútne scestný, nakoľko vodiči nepoznajú zmluvné podmienky ani harmonogram dodávania vozidiel, rovnako ako nemôžu vedieť o rokovaniach, ktoré sa konajú medzi riaditeľmi divízií a subdodávateľom informačných systémov.
Keby si bol redaktor overil informácie, vedel by, že vozidlá prebral DPB, a. s. s tým, že informačný systém musí byť doinštalovaný a uskutoční sa konečné preberanie vozidla, ktorého protokol bude slúžiť k fakturácii ceny vozidla. Nakoľko je dodávateľ vozidla stále v lehote dodania, nemá DPB, a. s. právo a ani právne možnosti uplatňovať voči nemu sankcie za oneskorenie dodávky alebo ho tlačiť do skorších termínov dodania, čo by sme samozrejme chceli.
Zároveň uvádzame, že interná smernica určuje na komunikáciu s médiami výhradne hovorkyňu Adrianu Volfovú alebo predsedu predstavenstva DPB, a. s., od ktorých by pán redaktor dostal relevantné a pravdivé informácie, a ktorých mohol osloviť v tejto veci.
Redaktorovi Marekovi Gudiakovi boli v písomnom stanovisku objasnené všetky fakty a súvislosti, napriek tomu ich ignoroval a spracoval neobjektívnu, zavádzajúcu reportáž, z ktorej mohol mať divák mylný dojem, že vozidlá sú chybné a nedostanú sa do výpravy. V písomnom stanovisku totiž jasne znelo, že DPB, a. s. spolu so subdodávateľom informačného systému intenzívne pracuje na tom, aby v najbližších dňoch doladil informačný systém, doškolil vodičov a následne mohli byť vozidlá vypravené.
Dopravný podnik Bratislava, a. s. považuje takúto reportáž za neobjektívnu a skresľujúcu a poškodzujúcu dobré meno DPB, a. s. ako i nášho dodávateľa, pričom boli zamlčané zásadné fakty komunikované spoločnosťou DPB, a. s. Vodiči nie sú oprávnení vyjadrovať sa k výprave nových trolejbusov, nakoľko nepoznajú súvislosti, zmluvné podmienky, nie sú účastní pri rokovaniach a zároveň je to v rozpore s internou smernicou DPB, a. s. Redaktor túto súvislosť nesporne ovládal, nakoľko osloveného vodiča nechal vyrastrovať a zmenil mu hlas. Takýto prístup spracovania redaktora považujeme za hrubo účelový a cielene bulvárny výlučne s cieľom priniesť senzáciu a to na úkor nepravdivých informácií, preto v tomto kontexte DPB, a. s. žiada TV Markízu o ospravedlnenie za odvysielanie pravdu skresľujúcej reportáže.

23. 5. 2014

Envirofilm 2014

Envirofilm 2014

V Cikkerovej sieni banskobystrickej Radnice dnes podvečer ocenili víťazov jubilejného 20. ročníka Medzinárodného festivalu filmov o životnom prostredí Envirofilm 2014.
Hlavnú cenu získal nemecko-novozélandský dokument Zobák a mozog. Dokument režisérskej dvojice Volker Arzt a Angelika Sigl si získal aj priazeň detí Základnej školy pri Detskej fakultnej nemocnici s poliklinikou v Banskej Bystrici, ktoré mu udelili Cenu žiakov. Film prekvapivo a úsmevne odhaľuje inteligenciu vtáčích zástupcov ríše zvierat a skúma dvoch z najmúdrejších tvorov - vtipných papagájov a vytrvalé vrany. "Je to fantastické kino. Po jeho vzhliadnutí budete mať ešte týždeň úsmev na tvári," reagoval predseda poroty František Palonder.
Cenu v kategórii spravodajské a publicistické programy, magazíny a filmy získala dánska snímka investigatívneho novinára, režiséra Toma Heinemanna Podvodníci s emisiami. Film odvážne a detailne odhaľuje megapodvody pri obchode s emisiami.
"Celá porota sme boli šokovaní. Po tomto filme sa musí vzbúriť celý svet. Ja by som ho povinne ukazoval v televíziách v každej krajine. Človek si pri ňom uvedomí, ako klame sám seba," zhodnotil Palonder.
Medzi ďalšími ocenenými filmami bol Syn Zeme od čínskeho režiséra Luo Shenga. Porota vyzdvihla jeho obsažné spracovanie širokej témy - ekonomika verzus životné prostredie, ale tiež jeho občiansku statočnosť a filmársku odvahu v takej krajine, akou je Čína.
Nemenej porotu očaril aj nemecký fascinujúci príbeh premeny našej planéty pod názvom Terra X: Expedícia Nemecko: Cesta časom naprieč 500 miliónmi rokov (2). Bodovali aj slovenskí tvorcovia Erik Baláž a jeho film Vlčie hory, Jozef Jenčo s amatérskym filmom Kľud v trojuholníku smrti a režisérka Alena Smrtníková so snímkou Precitnutie, v ktorej odvážne a varovne poodhaľuje ľudskú krutosť páchanú na kožušinovej zveri.
Bez ocenenia už tradične neodišiel ani Pavol Barabáš, ktorý získal Cenu generálneho riaditeľa RTVS za unikátne spracovanie histórie našich veľhôr a ich objaviteľov v šesťdielnom seriáli Príbehy tatranských štítov. "Keby nebolo jeho, nikto by taký film nenatočil. On ho urobil za nás všetkých," poznamenal predseda poroty Palonder.
Do jubilejného 20. ročníka Envirofilmu 2014 prihlásilo svoje diela rekordných 37 krajín sveta. Ako zhodnotil riaditeľ festivalu a štátny tajomník ministerstva životného prostredia Ján Ilavský, festivalové filmy si prezrelo asi 2000 návštevníkov.
V sobotu toto číslo ešte porastie, keďže víťazné filmy si diváci môžu pozrieť bezplatne v kinosále Múzea SNP v Banskej Bystrici, od 09.00 do 15.00 h.
"Envirofilm patrí do rodinného striebra Slovenska. Počas týždňa sme v Banskej Bystrici premietli to najlepšie, čo sa filmárom podarilo vytvoriť. Vidíme tu stav našej Zeme v kocke. Nebojím sa povedať, že festival Envirofilm patrí medzi najlepšie festivaly na svete," uzavrel Palonder.


Copyright © TASR 2014

Prieskum MEDIAN SK

Prieskum MEDIAN SK

Najsledovanejšou televíziou na Slovensku ostáva aj naďalej Markíza s 57-percentnou sledovanosťou. Nasleduje televízia JOJ (38 percent), za ktorou sa na tretej priečke umiestnila Jednotka (20 percent). Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Median SK, ktorý zrealizovala na vzorke 4381 respondentov v poslednom kvartáli roku 2013 a prvom kvartáli tohto roku.
Štvrté miesto z pohľadu sledovanosti patrí televízii TA3 (osem percent), nasleduje TV Doma so siedmimi percentami. ČT1, Dvojka a TV Dajto zaznamenali štvorpercentnú sledovanosť. Prvú desiatku najsledovanejších televíznych staníc uzatvárajú NOVA a TV 2 rovnako s troma percentami.
Najväčší podiel na trhu si tak aj naďalej zachovala Markíza (41 percent), nasleduje JOJ (24 percent) a za ňou sa s desaťpercentným podielom umiestnila Jednotka. Na ďalšej priečke je TV Doma so štyrmi percentami a TA3 i TV Dajto s dvoma percentami. Slovenskú sedmičku uzatvára Dvojka (jedno percento). Podiel ostatných televíznych staníc predstavuje 17 percent.Najpočúvanejším rádiom na Slovensku aj naďalej ostáva Rádio Expres. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Median SK, ktorý zrealizovala v poslednom kvartáli roku 2013 a prvom kvartáli tohto roku na vzorke 4381 respondentov. Celkovo monitorovala 50 rozhlasových staníc. Devätnásť percent respondentov v ňom deklarovalo, že v predchádzajúci deň počúvali práve toto rádio.
Na druhej priečke skončilo Rádio Slovensko so 17 percentami a tretie je Fun rádio s 12-percentným podielom. Štvrté miesto obsadili Jemné melódie (osem percent) a piata priečka patrí Rádiu Europa 2, ktoré počúvalo sedem percent respondentov. Šieste je Rádio Regina (šesť percent) a siedma priečka patrí Rádiu_FM (tri percentá). V parametri "počúval včera" predstavuje celková počúvanosť rádií 70 percent.
V parametri "počúval minulý týždeň" je celková počúvanosť rádií 92-percentná. Tu poradie rovnako otvára Rádio Expres (35 percent). Za ním skončilo Rádio Slovensko s 29 percentami a Fun rádio s 26 percentami. Na štvrtom mieste (19 percent) sú Jemné melódie a piatu priečku obsadilo Rádio Europa 2 (16 percent). Šieste miesto má Rádio Regina (13 percent) a siedme Rádio_FM (sedem percent).
Vo štvrtom kvartáli 2013 a prvom kvartáli 2014 dosiahlo z rozhlasových staníc na trhu najväčší podiel Rádio Expres (23 percent). Druhý najväčší malo Rádio Slovensko (19 percent) a na treťom mieste skončilo Fun rádio (14 percent). Štvrtý najväčší trhový podiel zaznamenali Rádio Európa 2 a Rádio Regina (osem percent). Nasledujú Jemné melódie (sedem percent) a Rádio Lumen (dve percentá). Ostatné rozhlasové stanice počúvalo v danom období spolu 18 percent respondentov.

Copyright © TASR 2014

TO JE TV !

TO JE TV !


VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Novinárčinu na klinec nevešiam, budem pracovať ďalej. Aj keby si niekto mohol myslieť, že je to konflikt záujmov, dá sa to veľmi dobre a účelne zatriediť. Všetko to, na čom sme pracovali doteraz, budeme robiť aj naďalej a ešte silnejšie, pretože ak získame mandát poslanca EP, tak budeme mať ešte lepší prístup k údajom a informáciám. Ako poslanec môžete oveľa účinnejšie podávať podnety na OLAF a Európsku komisiu. Ja som dal inzerát, že akákoľvek strana, ak ma príjme a splní podmienku, že nebudem jej členom a nebudem musieť plniť jej príkazy, pôjdem na jej kandidátku. Ako občiansky kandidát bez strany totiž kandidovať nemôžem. Strana Právo a Spravodlivosť sa ozvala, že ma tam môže dať a že za to nebude nič chcieť. Aj ja som bol stíhaný. Zatiaľ je Puškár vždy nevinný, nikdy nebol odsúdený.“
Martin Daňo


"V šiestom stretnutí pustil do gólového zakončenia Paciorettyho, ktorý ho prekorčuľoval. Chára sa len viezol vedľa neho, akoby obaja len tak priateľsky krúžili po ľadovom ovále v Rockeffelerovom centre počas vianočných prázdnin."
Ron Borges , redaktor Boston Herald

"V súvislosti s požiadavkou zvýšiť rozpočet obrany je najefektívnejšou odpoveďou pre bezpečnostnú obranu štátu nezapájanie sa do výbojných aktivít NATO a robenie skutočnej mierovej, vyváženej medzinárodnej a proslovanskej politiky. Účasť generálneho tajomníka NATO na území Slovenska a konanie GLOBSEC-u je v súčasnosti viac ako kontroverzné, rovnako aj jeho vyznamenanie. Neobratnou protiruskou a sankčnou politikou sa z organizácie garantujúcej európsky mier stáva podnecovateľ medzinárodného napätia. Udalosti ukrajinskej krízy naznačujú, že EÚ už nemusí znamenať 100-percentnú garanciu mieru a ekonomickej stability. Národniari rovnako odmietajú prípadné rozmiestnenie amerických vojakov na území Slovenska. Každý slušný človek a zodpovedný politik musí byť znepokojený správami o amerických žoldnieroch z inštitúcie Academi na Ukrajine, ako o tom informovala nemecká Spolková spravodajská služba (BND) alebo aj nemecký nedeľník Bild am Sonntag .Zapájanie sa Slovenska do militantných a silových ekonomických riešení zbytočne poškodzuje slovenskú ekonomiku, slovensko-ruské politické aj ekonomické vzťahy. Pokles ukrajinskej ekonomiky o sedem percent, vysoké ceny ropy nad 102 USD/barel, následky sankcií na jednej strane a poškodenie slovenskej ekonomiky uvoľnením ciel na ukrajinské tovary s možnou plynovou krízou sú varovným mementom pred nezodpovedným servilným vťahovaním Slovenska do ďalšieho kola krízy."
Rafael Rafaj

„ Ja mám najlepší mandát byť predsedom Najvyššieho súdu, lebo som nezávislý od ľavice, pravice aj od budúceho prezidenta. Prihlásim sa do opakovanej voľby, keď ma budú sudcovia chcieť. Ide o politicko-policajné ovládnutie súdnictva cez bezpečnostné previerky. A toto je hrozba nie pre Najvyšší súd. To je hrozba pre vás. Že by politici a policajti vynášali rozhodnutia. Ja som prehral? Veď som mal najviac hlasov. Ja som vyhral.“
Štefan Harabin

22. 5. 2014

Správa o stave používania štátneho jazyka na území Slovenskej republiky

Správa o stave používania
 
štátneho jazyka  na území Slovenskej republiky

MÉDIÁ



1. Úvod



Pôsobením elektronických a tlačových médií sa každodenne a viac-menej nepretržite šíria informácie v slovenskom jazyku na území celej Slovenskej republiky. Je teda prirodzené, že používanie slovenského jazyka v médiách rozhodujúcou mierou vplýva na úroveň jazykovej kultúry širokej verejnosti. Požiadavka, aby sa v médiách používal slovenský spisovný jazyk, je preto oprávnená a treba na ňu klásť mimoriadny dôraz. Zodpovednosť za dobrú jazykovú úroveň mediálnych informácií majú vydavatelia a vysielatelia.

Požiadavka používať slovenský spisovný jazyk v televíznom a rozhlasovom vysielaní je legislatívne zakotvená v § 5 ods. 1 zákona o štátnom jazyku, kde sú zároveň uvedené aj výnimky umožňujúce odvysielať niektoré typy programov alebo ich časti v inom ako slovenskom jazyku. Tieto výnimky sa týkajú kultúrnych a informačných programov verejnoprávneho vysielateľa vysielaných do zahraničia, všetkých televíznych a rozhlasových jazykových kurzov a všetkých programov s príbuzným zameraním, hudobných diel s pôvodnými textami, pôvodných českých audiovizuálnych diel v českom jazyku, starších inojazyčných diel s českým dabingom, ak bol tento dabing vyrobený pred 1. januárom 2008, a jednotlivých jazykových prejavov v českom jazyku.

Osobitná výnimka vo vzťahu k jazyku vysielania je zavedená pre regionálnych a lokálnych rozhlasových vysielateľov vysielajúcich v jazyku národnostnej menšiny, ktorí môžu celú programovú službu vysielať v menšinovom jazyku. V televíznom vysielaní sa možnosť vysielať celú programovú službu (resp. jej ľubovoľnú časť) v inom ako štátnom jazyku vzťahuje na všetkých vysielateľov (vrátane vysielateľov v menšinových jazykoch), ak splnia podmienku titulkovania v slovenskom jazyku. Okrem verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), ktorý zabezpečuje vysielanie vo viacerých menšinových jazykoch, využívajú túto možnosť televízni vysielatelia v maďarskom menšinovom jazyku. Od 1. januára 2014 začala platiť aj výnimka pre vysielateľov, ktorí chcú poskytovať svoju programovú službu občanom iného členského štátu Európskej únie usadeným na území Slovenskej republiky.

Zároveň treba konštatovať, že slovenskí občania dosť často sledujú vysielanie presahujúce zo susedných krajín, predovšetkým české, ale aj maďarské, menej poľské a nemecké – rakúske. Najmä české televízne stanice dosahujú asi 10-percentný podiel na slovenskom trhu. Vysielanie z Maďarska má u nás troj až štvorpercentný podiel na trhu, čo je – vzhľadom na jeho sledovanie iba v prihraničných oblastiach – dosť vysoké číslo percipientov (Na vysvetlenie: podiel na trhu neznamená absolútne číslo, ale iba podiel tých, ktorí v danom čase sledujú televízne vysielanie). Prostredníctvom satelitného, káblového a internetového šírenia rozhlasových a televíznych programov majú v súčasnosti slovenskí prijímatelia programových služieb možnosť sledovať vysielanie takmer vo všetkých jazykoch sveta. Táto skutočnosť síce prispieva k zvyšovaniu jazykovej zdatnosti obyvateľstva, na druhej strane však intenzívnejší kontakt s cudzími jazykmi ovplyvňuje do istej miery slovenské jazykové vedomie jednotlivých recipientov.

Osobitný jazykový režim je zavedený vo vzťahu k audiovizuálnym dielam určeným pre deti do 12 rokov, ktoré musia byť vysielané výlučne v slovenskom jazyku (s výnimkou audiovizuálnych diel vysielaných v rámci programovej služby pre príslušníkov národnostných menšín). Ak ide o pôvodné inojazyčné dielo pre deti do 12 rokov, môže sa takéto dielo vysielať len s dabingom v štátnom jazyku (§ 5 ods. 2 zákona o štátnom jazyku).

Dohľad nad dodržiavaním povinnosti podľa § 5 ods. 1 a 2 zákona o štátnom jazyku patrí do kompetencie Rady pre vysielanie a retransmisiu, ktorá v zmysle ustanovenia § 16 ods. 3 písm. e) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o vysielaní a retransmisii“) sleduje splnenie povinnosti vysielateľa zabezpečiť používanie štátneho jazyka v súlade so zákonom o štátnom jazyku.



2. Poznatky získané z výkonu dohľadu Rady pre vysielanie a retransmisiu



Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) ako orgán verejnej správy v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania a retransmisie dohliada na dodržiavanie právnych predpisov upravujúcich vysielanie a retransmisiu a poskytovanie audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie. Do jej pôsobnosti patrí aj ukladanie sankcií vysielateľom, prevádzkovateľom retransmisie a poskytovateľom audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie podľa § 64 až 67 zákona o vysielaní a retransmisii. V prípade porušenia zákonnej povinnosti používať vo vysielaní štátny jazyk v súlade so zákonom o štátnom jazyku môže RVR uložiť pokutu, ak vysielateľ opakovane porušil uvedenú povinnosť a bol už v minulosti na porušenie tejto povinnosti písomne upozornený zo strany RVR.

V rokoch 2012 a 2013 riešila RVR v rámci bežných kontrolných monitoringov, ako aj v rámci prešetrovania podnetov od občanov viacero podozrení na porušenie zákona o štátnom jazyku v rozhlasovom a televíznom vysielaní. Celkovo zaevidovala v tomto období 21 sťažností od občanov upozorňujúcich na nedostatky v používaní štátneho jazyka v elektronických médiách. Občania sa sťažovali napríklad na nezabezpečenie slovenského dabingu pri inojazyčných filmoch, ktoré boli odvysielané s českým dabingom, a upozorňovali aj na neuvedenie slovenského prekladu pri niektorých rečových prejavoch odvysielaných len v cudzom jazyku (príloha č. 4). Ostatné sťažnosti sa týkali úrovne jazykovej kultúry v médiách (príloha č. 5).

Výsledkom kontrolnej činnosti RVR v tejto oblasti bolo začatie 11 správnych konaní, z ktorých dve boli zastavené, lebo sa porušenie zákona nepreukázalo, a dve sú ešte v procese riešenia. V ostatných siedmich prípadoch sa potvrdilo porušenie povinnosti vyplývajúcej zo zákona o štátnom jazyku a správne konania boli ukončené uložením sankcie vysielateľom. Šesť vysielateľov dostalo sankciu vo forme upozornenia na porušenie zákona. Peňažnú pokutu uložila RVR len jednému vysielateľovi, a to lokálnemu televíznemu vysielateľovi s programovou službou Štúrovská televízia za odvysielanie príspevku, ktorý odznel len v maďarskom jazyku. Tento vysielateľ sa v sledovanom období opakovane dopustil porušenia zákona tým, že odvysielal viacero informácií vrátane informácií z rokovania mestského zastupiteľstva iba v maďarskom jazyku bez zabezpečenia slovenskej jazykovej verzie. Podrobnejšie údaje o zistených porušeniach, za ktoré RVR uložila sankciu, sú zhrnuté v prílohe č. 6.

Z poznatkov RVR vyplýva, že vo všeobecnosti nedochádzalo v elektronických médiách k nadmernému počtu porušení zákona o štátnom jazyku a väčšina vysielateľov zabezpečuje slovenskú jazykovú verziu programov v súlade so zákonom o štátnom jazyku. Svedčí o tom aj počet sťažností upozorňujúcich na nepoužitie štátneho jazyka, ktorý je v porovnaní s celkovým počtom sťažností adresovaných RVR relatívne malý. RVR však upozorňuje na iný závažný problém, ktorým je nízka kultúra slova vo vysielaní, gramatické chyby, chyby vo výslovnosti, štylistické a ďalšie nedostatky, na ktorých odstránenie je potrebné vyvinúť dlhodobejšie úsilie súvisiace najmä so skvalitnením vzdelávania v celom reťazci od základného školstva až po špeciálne semináre určené pre pracovníkov médií.



3. Stav používania štátneho jazyka v mediálnej sfére



Jazyková úroveň médií nie je uspokojivá. Ministerstvo kultúry vníma tento stav ako dlhodobý a pretrvávajúci a ako taký ho opísalo aj v prvej správe, kde sú zároveň uvedené aj viaceré návrhy opatrení na zlepšenie tohto stavu, resp. na zvrátenie takéhoto vývoja. Po prerokovaní prvej správy zorganizovalo ministerstvo kultúry v roku 2012 rokovania so zástupcami obidvoch organizačných zložiek RTVS. Ich výsledkom bolo napríklad zavedenie častejšieho vysielania programu Slovenčina na slovíčko v Slovenskom rozhlase (dva razy denne v pracovných dňoch), zameranie väčšej pozornosti na jazykovú a štylistickú stránku pri pravidelných odposluchoch a hodnoteniach odvysielaných programov zo strany šéfdramaturgov a dramaturgov, ako aj zavedenie systému jazykových školení (spisovný prejav, interpretácia) nielen pre interných zamestnancov rozhlasu, ale aj pre pravidelných externých spolupracovníkov. V spravodajstve Slovenskej televízie sa začala uplatňovať trojstupňová kontrola textov, ktoré sa dostávajú do vysielania. Dramaturgia Slovenskej televízie pravidelnejšie zaraďuje do vysielania vzdelávacie programy zamerané na bohatstvo a pestrosť slovenského jazyka, či už z oblasti slovenskej literatúry alebo priamo sa týkajúce pôvodu slov, gramatiky atď. (napríklad portréty spisovateľov, televízne adaptácie klasickej literatúry, publicistický cyklus Zo zákulisia slovenčiny). V súčasnosti pripravuje televízna dramaturgia pre druhý okruh Slovenskej televízie (Dvojka) vzdelávací formát o správnom používaní slovenského jazyka v bežnom živote zameraný na mladého diváka s pracovným názvom Nebojme sa slovenčiny. V blízkej budúcnosti RTVS zvažuje aj zriadenie pozície jazykového redaktora (pre rozhlasové i televízne vysielanie).

Dôsledné dodržiavanie spisovnej normy slovenského jazyka vo všetkých elektronických a tlačových médiách je nevyhnutné nielen z hľadiska poskytovania zrozumiteľných a neskreslených informácií, ale aj z hľadiska vplyvu médií na formovanie jazykovej kultúry širokej čitateľskej, poslucháčskej a diváckej obce. U mnohých profesionálnych zamestnancov médií sa v každodennej praxi prejavuje nedostatočné poznanie a slabé ovládanie platnej kodifikácie slovenského spisovného jazyka, čoho priamym dôsledkom je, že sa vo svojich písomných alebo ústnych prejavoch dopúšťajú mnohých jazykových, pravopisných a štylistických chýb. Neistota v ovládaní prostriedkov slovenského spisovného jazyka ich potom vedie k nadmernému preberaniu módnych anglicizmov a amerikanizmov, ako aj bohemizmov a iných cudzojazyčných prostriedkov, čím nepriaznivo ovplyvňujú najmä mladšiu generáciu, ktorá takéto vyjadrovanie automaticky vníma ako štandardný prejav a nie ako prehrešok voči spisovnej slovenčine. Nie je výnimkou, že najmä športoví redaktori používajú výrazy a spojenia prevzaté z angličtiny napriek tomu, že v slovenskom jazyku je už pre dané vyjadrenie dávno ustálený výraz.

Na tento nepriaznivý jav poukazujú nielen nespokojní poslucháči a diváci (príloha č. 5), ale stále častejšie aj kultúrni pracovníci, najmä profesionálni používatelia jazyka (príloha č. 7) a odborníci zaoberajúci sa aktuálnym stavom používania slovenského spisovného jazyka (príloha č. 5, bod 15). Popredný slovenský jazykovedec univerzitný profesor Ábel Kráľ upozorňuje, že „náhodné a neodôvodnené preberanie cudzích slov a tvarov má nebezpečne zvyšujúcu sa frekvenciu.“[1] Do jazyka, ktorý môže fungovať len ako ucelený systém na základe vnútorných väzieb a zákonitostí, „nemožno necitlivo zasahovať. Nemôže sa to robiť ani ľubovoľným, jazykovo chaotickým vnášaním takých nových slov, ktoré nemajú v jazyku systémový priestor. To sa dnes, bohužiaľ, v slovenčine deje.“ (tamže)

Neznalosť jazykovej normy, nízka profesionalita zamestnancov médií, ale aj ľahostajný postoj k adresátom sa odzrkadľuje vo viacerých jazykových rovinách. Nedostatky sa prejavujú najmä v používaní nespisovných slov a tvarov.

Pri sledovaní stavu používania spisovného jazyka v elektronických médiách je osobitne dôležité venovať pozornosť zvukovej stránke slovenčiny. Vo vysielaní sa totiž opakovane vyskytujú nedostatky v znelostnej asimilácii vznikajúce v dôsledku nedodržiavania prirodzenej viazanej výslovnosti, ktorá je typickou črtou spisovnej slovenčiny. Neprirodzeným a nefunkčným výslovnostným oddeľovaním jednotlivých slov dochádza k tzv. sekanej výslovnosti, čím sa nevhodne narúša plynulá výslovnostná línia rečového prejavu. Najčastejšie sa tieto chyby vyskytujú v predložkových spojeniach typu bez obáv, nad oblokom (s nenáležitou výslovnosťou „bes obáv“, „nat oblokom“) a v ďalších predložkových spojeniach, ktoré sa chybne vyslovujú bez náležitého spodobovania. Veľmi často sa nedodržiava ani výslovnosť mäkkých spoluhlások či spisovná výslovnosť zdvojených spoluhlások a spoluhláskových skupín. Jedným z najvážnejších nedostatkov zvukovej realizácie jazykových výpovedí je narúšanie prirodzenej vetnej melódie, ku ktorému dochádza v dôsledku neprirodzeného dvíhania melodickej línie na konci každého vysloveného úseku, čo je v rozpore s charakteristickou slovenskou intonáciou oznamovacej vety, ktorá sa vyznačuje klesajúcou melódiou. Niektoré z uvedených nedostatkov zachytáva tabuľka v prílohe č. 8, v ktorej sú zhrnuté výsledky príležitostného sledovania náhodne vybratých programov. Napriek tomu, že nešlo o systematické pozorovanie zo strany zamestnancov ministerstva kultúry, tabuľka dokumentuje výskyt viacerých nežiaducich javov, s ktorými sa adresáti vysielania mohli stretnúť počas dvoch mesiacov.

Množstvo prehreškov voči spisovnému jazyku možno zachytiť aj v umeleckom vysielaní v elektronických médiách, najmä v komerčných. Nedostatočnú jazykovú úroveň majú aj pôvodné tzv. umelecké programy, ale aj mnohé dabingy zahraničných programov (filmy, seriály, dokumenty a pod.).

Na niektoré dlhodobé problémy s uplatňovaním slovenského jazyka v oblasti audiovízie upozornili zástupcovia občianskeho združenia Herecká obec Slovenska a výrobcovia slovenského znenia inojazyčných filmov. Poukázali na slabé zastúpenie slovenského jazyka (slovenského dabingu) v ponuke filmov na slovenskom trhu. Ako uvádzajú, len okolo 3 % filmov dostupných napríklad na DVD nosičoch je predávaných so slovenskou jazykovou úpravou. Všetky ostatné filmy sa ponúkajú väčšinou len v češtine, angličtine, maďarčine, nemčine a v iných cudzích jazykoch.



4. Záverečné odporúčania



· zvýšiť úroveň výučby slovenského jazyka na vysokých školách pripravujúcich profesionálov pre mediálnu sféru (študijné odbory žurnalistika, marketingová a mediálna komunikácia, herectvo a pod.),

· v rámci mediálnej výchovy na všetkých stupňoch škôl klásť väčší dôraz na zvyšovanie úrovne používania slovenského spisovného jazyka ako prostriedku komunikácie v mediálnej sfére,

· na zvýšenie jazykovej kultúry redaktorov, moderátorov a ďalších zamestnancov médií organizovať systematické jazykové vzdelávanie,

· zaviesť pre redaktorov a moderátorov pred ich prvým vysielaním do mikrofónu a vystúpením pred kamerou tzv. kvalifikačné skúšky (skúška z čítania, výslovnosti, artikulácie, tempa reči atď.),

· hľadať možnosti na vytvorenie funkcie jazykového redaktora v elektronických a tlačových médiách,

· v rámci RTVS zriadiť funkciu hlasového pedagóga,

· vo vysielaní RTVS cielene utvárať priestor na zaradenie programov zaoberajúcich sa slovenským spisovným jazykom a jeho používaním do programovej štruktúry (napríklad Rádio Devín, televízna Dvojka),

· v rámci Slovenského rozhlasu zaradiť vysielanie Jazykovej poradne aj na okruh Rádio Regina a na ďalšie okruhy,

· realizovať odporúčania z prvej správy, ktoré doteraz neboli uvedené do praxe.




 

TO JE TV !

TO JE TV !



21. 5. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ryan Giggs by počas blížiacich sa majstrovstiev sveta vo futbale v Brazílii mohol hodnotiť i prácu svojho nového šéfa v anglickom Manchestri United Louisa van Gaala, ktorý ešte na šampionáte povedie reprezentáciu Holandska. Štyridsaťročný Walesan, ktorý v pondelok oznámil ukončenie aktívnej kariéry, sa totiž stane spolukomentátorom juhoafrickej káblovej televízie Supersport. Oficiálna stránka stanice uviedla, že nedávno menovaný asistent kormidelníka Manchestru United by na blížiacom sa šampionáte mal plniť úlohu odborníka.
Supersport vo svojom vyhlásení potvrdil, že Giggs bude členom ich tímu, ktorý bude pracovať na prenosoch z MS. "Kontaktovali sme kvalitných hráčov, ktorí sa zúčastnia na príprave špičkového podujatia," uviedla spomenutá televízia.
Legendárny záložník Giggs skončil s aktívnou činnosťou po 23 rokoch. Celú kariéru strávil v Manchestri United, s ktorým dokázal vyhrať 13 ligových titulov, štyrikrát sa radoval so zisku FA Cup-u a dvakrát oslavoval triumf v Lige majstrov. Ryan Giggs sa s waleským výberom na MS nikdy nepredstavil.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Moskovský súd dnes včera za vraždu investigatívnej novinárky Anny Politkovskej z roku 2006 piatich mužov vrátane troch obžalovaných, ktorí boli v predchádzajúcom procese oslobodení od obvinenia. Informovali o tom ruské tlačové agentúry.
Vražda kritičky Kremľa Politkovskej pritiahla pozornosť na nebezpečenstvá, ktorým čelia Rusi, keď sa postavia proti úradom, a prehĺbila aj obavy Západu o vládu zákona v Rusku za pôsobenia prezidenta Vladimira Putina. Ten slúžil v čase násilnej smrti novinárky svoje druhé funkčné obdobie, uviedla agentúra Reuters.
Spomínané oslobodenie troch mužov inou súdnou porotou v roku 2009 vrhlo zlé svetlo na ruskú prokuratúru a tento verdikt neskôr zrušil najvyšší súd, ktorý nariadil nový proces. Výsledkom je dnešný nový rozsudok pre trojicu mužov.
Obžalovanými boli traja čečenskí bratia - jedného z nich úrady obvinili zo streľby na Politkovskú 7. októbra 2006 vo vestibule moskovského domu, kde bývala. Ďalšími obžalovanými boli ich strýko, ako aj bývalý policajt.
Advokáti, aktivisti za ľudské práva a príbuzní Politkovskej tvrdia, že spravodlivosť nebude vykonaná, kým osoby, čo jej nájomnú vraždu nariadili, nebudú identifikované a odsúdené.
Hovorca ruských federálnych vyšetrovateľov uviedol, že úrady robia, čo je v ich silách, aby identifikovali a vypátrali osobu stojacu za vraždou.

Britský novinár Graham Phillips, ktorý pracuje pre ruskú televíziu RT, v utorok oznámil, že ho na kontrolnom stanovišti v Mariupole na východe Ukrajiny zadržala Národná garda. Po telefonáte s ním televízia stratila kontakt, uviedla dnes na svojej internetovej stránke.
      Podľa zdroja RT Národná garda údajne chcela Phillipsa prepustiť, ale pod podmienkou, že zmaže všetky záznamy, ktoré zhotovil na zátarasách. Keď odmietol, garda privolala príslušníkov Ukrajinskej bezpečnostnej služby (SBU), ktorí Britovi zhabali celú výbavu a rozhodli sa poslať ho do Kyjeva.
      Phillips v telefonáte tvrdil, že mu kládli otázky, či je špión a aký je jeho postoj k separatizmu. Povedal, že referendá považuje za legitímne a vyslanie armády na východ Ukrajiny za "absolútne nesprávne". Vojakom vysvetľoval, že ako redaktor RT "zachováva úplnú objektivitu a neutralitu".
      Ukrajinskí radikáli podľa RT pred dvoma týždňami vypísali odmenu za zadržanie Phillipsa. Pravý sektor údajne ponúkol za dolapenie "ruského špióna" 10.000 dolárov.
      Agentúra ITAR-TASS doplnila, že výzvu na zadržanie novinára rozniesli internetoví aktivisti Euromajdanu, ktorí ho obvinili z podpory stúpencov federalizácie a šírenia dezinformácií.
      Britské ministerstvo zahraničných vecí oznámilo, v súvislosti so zadržiavaním Phillipsa je pripravené poskytnúť konzulárnu pomoc.
      Národná garda zadržala 18. mája pri Kramatorsku aj novinárov televízie LifeNews Olega Siďakina a Marata Sajčenka. Podpredsedníčka Rady národnej bezpečnosti a obrany Ukrajiny Viktoria Siumarová ich obvinila z napomáhania "teroristom". V utorok šéfredaktor televízie Anatolij Sulejmanov uviedol, že dvojicu previezli do Kyjeva do budovy riaditeľstva SBU.



Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Tohtotýždňové hádzanárske boje o slovenské tituly budú môcť priaznivci sledovať aj na televíznych obrazovkách.
Stredajší tretí zápas finálovej série play-off extraligy mužov Tatran Prešov - HK Topoľčany (zatiaľ 2:0 na zápasy), ktorý sa v Tatran handball aréne začne o 18.00 h, odvysiela v priamom prenose Slovak Sport.TV. Tretí duel o bronz HC Sporta Hlohovec - 1. MHK Košice (stav série 2:0) si môžu fanúšikovia pozrieť v ten istý deň s rovnakým začiatkom prostredníctvom internetovej televízie huste.tv.
Dramatické vyvrcholenie finále národného play-off WHIL, v ktorom sa rozhoduje o majsterkách SR medzi Iuventou Michalovce a HK Slovan Duslo Šaľa, si budú môcť vychutnať aj ľudia, ktorí nemôžu zavítať počas najbližšieho víkendu na Zemplín. Rozuzlenie prinesie na obrazovky športová televízia Slovak Sport.TV. Na jej prvom a treťom kanáli sa priamy prenos z rozhodujúceho piateho zápasu v Chemkostav aréne začne v sobotu 24. mája o 17.30 h.
 
©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Za tri roky existencie Piana utŕžil spoločný systém spoplatnenia slovenských webov dohromady 1,102 milióna eur. Službu za tento čas využilo 51.619 užívateľov. Informoval dnes o tom prevádzkovateľ systému, spoločnosť Piano Media.
Sumárne čísla spoločnosť ponúkla pri príležitosti tretích narodenín Piana. Na Slovensku začalo fungovať v máji 2011. Z celkových tržieb za predplatné vydavatelia získali 771.520 eur. Zvyšných 30 percent predstavujú náklady na správu systému a jeho rozvoj.
Country manažér spoločnosti pre Slovensko Michal Králik vysvetlil, že v celkovom počte užívateľov systému sú zarátaní aj akcioví užívatelia, ktorí za jeden cent testovali počas posledného roka ich službu. Piano Media zároveň oznámila, že v marci tohto roku prekročili hranicu 20.000 aktívnych užívateľov (so zaplateným predplatným).
Piano po svojom spustení ponúkalo čitateľom exkluzívny obsah 12 webov na slovenskom internete. Tento počet sa však znižuje. Najprv zo systému vystúpil denník Šport, vlani na jeseň aj denník Hospodárske noviny, ktorý prešiel na vlastný systém spoplatnenia svojho webu.
Najciteľnejšou stratou však zrejme bude, že od mája stiahli svoje weby zo systému aj denník Pravda a vydavateľstvo Trend. Králik vysvetlil, že zatiaľ sa nedá vyčísliť, aký úbytok predplatiteľov to prinesie, to bude možné až s väčším časovým odstupom.
Králik odmietol, že by to mohlo znamenať koniec Piana na Slovensku. „Môže sa javiť, že systém končí, keď vystúpia naraz dve médiá, čísla ale hovoria niečo iné. Z Hľadiska tržieb za predplatné dosahujeme v súčasnosti najlepšie výsledky v celej histórii,“ uviedol.
Králik naznačil, že ekonomiku systému zlepšil prístup vydavateľa denníka Sme, ktorý najnovšie na internete zamyká všetky autorské články svojich redaktorov. V systéme podľa neho ostávajú vydavatelia, ktorí dokážu aktívne pristupovať k predplatenému obsahu. „Opustiť systém sa naopak rozhodli vydavatelia, ktorých očakávania zrejme neboli naplnené, alebo uprednostnili iný model,“ vysvetlil.
Piano prechádza v tomto čase aj ďalšou zmenou, keď už celkom neplatí pôvodná filozofia, že za jeden poplatok čitateľ získa bránu k rôznym webom na internete. Vydavateľ denníka Sme ponúka od konca apríla čitateľom za nižší poplatok obsah vlastného webu a webu denníka Korzár.
Takto oklieštený balík funkčne a technologicky zabezpečuje Piano Media, vysvetlil Králik. Nemyslí si, že by produkt oslaboval systém ako celok. Podobný balík podľa neho prevádzkujú v susednom Poľsku pre tamojšieho najväčšieho vydavateľa.
Predplatiteľom Piana jeho prevádzkovateľ dnes v rozposlaných e-mailoch ďakuje, že podporujú tvorbu kvalitného obsahu. Podľa Králika ich systém výrazne prispel na Slovensku k tomu, že si čitatelia začínajú zvykať na fakt, že informácie na webe nie sú zadarmo. „V zahraničí je trend spoplatňovania webov citeľnejší, rovnaký vývoj však čaká aj Slovensko,“ predpovedá country manažér spoločnosti Piano Slovakia pre Slovensko.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká mediálna skupina Liberty Global vlani vykázala čistú stratu 906 mil. USD po zisku 387 mil. eur v roku 2012. Celkové tržby však vzrástli na 14,474 mld. eur z úrovne 9,931 mld. USD v roku 2012. Vyplýva to z informácií, ktoré spoločnosť zverejnila v stredu. Liberty Global sa vlani dohodla na akvizícii britskej telekomunikačnej a mediálnej skupiny Virgin Media za 24 mld. USD a začiatkom tohto roka oznámila kúpu najväčšej holandskej káblovej spoločnosti Ziggo za 10 mld. USD. K 31. decembru 2013 skupina podľa vlastných údajov evidovala 48,268 mil. zákazníkov.
Súčasťou skupiny Liberty Global je aj UPC Holding, ktorý je poskytovateľom televízie, vysokorýchlostného internetu a telefónnych služieb v desiatich krajinách. Na Slovensku pôsobí UPC Holding prostredníctvom spoločnosti UPC Broadband Slovakia, s. r. o. ktorá poskytuje služby televízie, širokopásmového vysokorýchlostného internetu a telefonovania. UPC Broadband Slovakia podľa údajov materskej skupiny v roku 2013 na Slovensku utŕžila 63,7 mil. eur. To predstavuje nárast z úrovne 61 mil. eur v roku 2012.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Európska aliancia tlačových agentúr (EANA) sa pripojila ku globálnej koalícii podporujúcej protimonopolnú sťažnosť Centra obrazového priemyslu (CEPIC) voči webovej vyhľadávacej službe Google Images.
Sťažnosť predložená Európskej komisii sa týka nepovoleného použitia obrazových materiálov tretích strán spoločnosťou Google. EANA, založená v roku 1956, združuje 32 tlačových agentúr z krajín EÚ i mimo nej. Je už 20. mediálnou organizáciou, ktorá sa pripojila ku koalícii CEPIC.
CEPIC, združenie európskych fotoagentúr, podalo vlani 8. novembra Európskej komisii oficiálnu protimonopolnú sťažnosť voči spoločnosti Google v mene tisícov fotografov a obrazových agentúr. Dokument sa vzťahuje na rozličné formy neautorizovaného použitia obrazového materiálu tretích strán vo webovom vyhľadávači Googlu, najmä v jeho službe Google Images. Spoločnosť totiž podľa sťažnosti stále viac využíva online obrázky bez vedomia držiteľov ich autorských práv, niekedy tak robí dokonca proti ich vyslovenej vôli.
"Od zavedenia nového dizajnu Google Images v januári 2013 sa situácia zhoršila: Google na svojej stránke prezentuje obrázky v plnej veľkosti a vysokom rozlíšení a umožňuje používateľom ich sťahovanie bez toho, aby museli navštíviť stránky, ktoré sú ich pôvodným zdrojom," uviedlo CEPIC. "Výsledkom je, že Google odvádza pozornosť používateľov od zákonných držiteľov práv na svoje vlastné služby, čím profituje z investícií držiteľov práv. Poskytovatelia obrázkov sú tak ukrátení o zásluhy a výsledky svojej práce."
Keďže Google odmieta zavedenie adekvátnych technických mechanizmov, ktoré by umožnili poskytovateľom lepšiu kontrolu na zobrazovaním ich obrázkov na internete, CEPIC považuje využívanie materiálov tretích strán spoločnosťou Google za zneužívanie dominantného postavenia podľa článku č. 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), zdôrazňuje sa vo vyhlásení centra.



Politici v ČR vracajú do hry zlúčenie dvoch verejnoprávnych médií - Českej televízie a Českého rozhlasu - do jedného.
"Majú veľké rezervy z hľadiska kvality služby pre koncesionárov i hospodárenia," povedal bývalý novinár a šéf volebného výboru Poslaneckej snemovne Martin Komárek z vládneho hnutia ANO na rokovaní výboru o pripravovanej mediálnej legislatíve. Informoval o tom spravodajský portál iDNES.cz.
Poslanci z volebného výboru si dnes pozvali námestníčku ministra kultúry Kateřinu Kalistovú, ktorá ich informovala, že nové pravidlá pre elektronické médiá by ministerstvo chcelo predložiť v prvom štvrťroku budúceho roka.
Súčasná snemovňa musí byť podľa Komárka ambicióznejšia než tie predchádzajúce. Cieľom podľa neho musí byť to, aby obe verejnoprávne inštitúcie existujúce dosiaľ vedľa seba poskytovali koncesionárom čo najkvalitnejšie informácie. "A aby to robili čo najúspornejšie," vyhlásil Komárek.
Jeho návrh podporil exminister kultúry Vítězslav Jandák z ČSSD, ktorý sa už pred šiestimi rokmi pokúsil rozbehnúť diskusiu o zlúčení Českej televízie a Českého rozhlasu.
Zlúčenie ČT a ČRo obhajuje takisto šéf poslancov ODS Zbyněk Stanjura. Tvrdí, že cieľom musí byť zníženie koncesionárskych poplatkov. Na rokovaní výboru sa proti tomu postavil len Tomáš Podivínský z KDU-ČSL, napísal web iDNES.cz.

Copyright © TASR 2014

20. 5. 2014

Košický zlatý poklad 2014

Košický zlatý poklad 2014

Košické štúdio RTVS vyhlásilo jubilejný 30. ročník pesničkovej súťaže "Košický zlatý poklad", finálový koncert, ktorý sa uskutoční 8. novembra 2014, bude v priamom prenose odvysielaný v Rádiu Slovensko a Rádiu Regina. Súťaž vznikla v roku 1980, jej vznik iniciovala Redakcia hudobného vysielania Československého rozhlasu v Košiciach. Počas prvých ročníkov oslovovala autorov a interpretov pôvodnej slovenskej populárnej hudby, predovšetkým z východného Slovenska, od deväťdesiatych rokov si začala získavať priazeň hudobníkov na celom Slovensku. Každoročne oslovuje priemerne 200 autorských tímov, ktorí sa do Košického zlatého pokladu prihlasujú so svojimi novými súťažnými piesňami spievanými výhradne v slovenčine. Mnohé z finálových piesní predchádzajúcich ročníkov sú súčasťou hudobnej ponuky rozhlasových programových služieb RTVS. Peter Nagy, Beáta Dubasová, Marián Čekovský, Maduar, Peter Cmorík, Nocadeň, Tomáš Buranovský či No Name začínali svoju úspešnú kariéru práve na tejto súťaži.
"Verím, že jubilejný 30. ročník Košického zlatého pokladu osloví čo najširšie autorsko-interpretačné zázemie a vďaka nemu sa do éteru Slovenského rozhlasu dostanú nové atraktívne a kvalitné piesne. Je to skvelá príležitosť dať o sebe vedieť a naštartovať hudobnú kariéru," prezradil riaditeľ súťaže a šéf košického štúdia RTVS Juraj Hidvéghy.
Autori a interpreti, ktorí sa chcú do súťaže zapojiť, môžu zaslať svoje vlastné, po slovensky spievané a doposiaľ mediálne nezverejnené skladby na adresu RTVS, Rastislavova 13, 043 07 Košice, heslo KZP. Na základe kritérií súťaže vyberie komisia dve skupiny postupujúcich piesní. Do prvej skupiny vyberie šesť piesní, ktoré priamo postúpia do finále súťaže. Do druhej skupiny vyberie najviac dvadsať piesní, ktoré budú prostredníctvom SMS hlasovania poslucháčov Rádia Slovensko v dvoch semifinálových kolách súťažiť o postup do finále súťaže.
Na víťazov čakajú atraktívne finančné ceny a videoklip. Uzávierka súťaže je 31. júla 2014.
Ďalšie informácie získajú záujemcovia na adrese http://ke.regina.rtvs.sk/clanok/kosicky-zlaty-poklad/kosicky-zlaty-po klad-2014

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová chváli riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Václava Miku za to, akým sa on a vedenie verejnoprávneho média rozhodli postupovať v prípade rasistických vyjadrení moderátorky Kristíny Kormúthovej. Podľa Dubovcovej RTVS svojím rozhodnutím o ukončení spolupráce s moderátorkou jasne odsúdil prejavy netolerancie v slovenskej spoločnosti.
"Pevne verím, že Váš postup bude príkladom pre všetky inštitúcie na Slovensku, ktoré v budúcnosti rovnako razantne odmietnu akúkoľvek formu prejavov rasizmu,“ vyzdvihla ombudsmanka vo svojom liste.
RTVS v pondelok 19. mája informovala, že ukončila zmluvnú spoluprácu s moderátorkou športového spravodajstva Kristínou Kormúthovou. Personálne rozhodnutie prijalo vedenie telerozhlasu v reakcii na minulotýždňový status Kormúthovej na sociálnej sieti s rasistickým podtónom. Moderátorka bola externou spolupracovníčkou RTVS.

Copyright © TASR 2014

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

K oficiálnym sťažovateľom na televíziu TA3 a k obvineniu, že televízia porušila v predvolebnej kampani k voľbám do Európskeho parlamentu (EP) demokratické práva kandidátov i voličov, sa pridala aj strana Úsvit. Prostredníctvom svojho splnomocnenca Juraja Janošovského podala podnet na Generálnu prokuratúru (GP) a Ústrednú volebnú komisiu (ÚVK) a žiada kompenzáciu zo strany televízie.
Úsvit sa sťažuje na to, že v televíznej diskusii TA3 k eurovoľbám v nedeľu 18. mája boli z 29 kandidujúcich politických subjektov pozvaní do televíznej debaty iba zástupcovia desiatich strán. Prostredníctvom svojho podnetu navrhuje ustanovenie, ktorým by ÚVK skonštatovala porušenie zákona o voľbách do EP zo strany televízie, a zároveň uznesenie, aby televízia operatívne kompenzovala vzniknutú ujmu. „Aby v čase ostávajúcom pre volebnú kampaň primeraným rozsahom, v primeranom čase vyrovnala možnosti kandidujúcich strán zúčastniť sa volebnej kampane," uviedol Janošovský.
Strany VZDOR a 7 statočných podali podobný podnet na ÚVK v pondelok 19. mája. Podnet na ÚVK podala aj Strana moderného Slovenska. Upozorňuje v ňom na mediálnu diskrimináciu strany a niektorých politických subjektov vo verejnoprávnych a súkromných médiách.
Zapisovateľka ÚVK Eva Chmelová potvrdila, že komisia podnety dostala. "Podnety zrejme ÚVK odstúpi Rade pre vysielanie a retransmisiu," uviedla. Najbližšie zasadnutie ÚVK by sa malo uskutočniť v sobotu (24.5.) počas volebného dňa.

Copyright © TASR 2014

14. marec je teda dňom slušných ľudí.

14. marec je teda dňom
slušných ľudí


Polícia už ukončila preverovanie obsahu kontroverzného mesačníka Banskobystrického samosprávneho kraja Náš kraj. Ako dnes informovala krajská policajná hovorkyňa v Banskej Bystrici Mária Faltániová, nie je dôvod na začatie trestného stíhania.
V aprílovom čísle župného mesačníka Náš kraj sa objavili sporné články, ktoré ospevovali obdobie vojnového Slovenského štátu a Tisov režim. Obsah mesačníka začala polícia skúmať na podnet Okresnej prokuratúry v Banskej Bystrici.
"Vo veci podozrenia zo spáchania prečinu popieranie a schvaľovanie holokaustu a zločinov politických režimov bolo vykonané preverovanie pod dohľadom okresnej prokuratúry. Na základe odborného vyjadrenia, zadovážených dôkazov a vzhľadom na to, že v danom prípade neboli naplnené zákonné znaky skutkovej podstaty uvedeného prečinu, vyšetrovateľ vec odmietol. Nie je dôvod na začatie trestného stíhania," povedala Faltániová.

Copyright © TASR 2014

POZVÁNKA

POZVÁNKA

Diskusia s novinármi na tému: Je porušovanie ľudských práv témou súčasnej žurnalistiky?

Čas : 17.00
Miesto : Poľský inštitút v Bratislave
Hosted by : Amnesty International Slovakia

HNUS SA ŠÍRI ĎALEJ

HNUS SA ŠÍRI ĎALEJ



Banskobystričania si v týchto dňoch našli v schránkach noviny Bystrický kraj, ktorý formátom a tlačou pripomína kontroverzný mesačník Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Náš kraj.
Ako vysvetlil hovorca BBSK Miroslav Belička, nejde o náhradu za župný mesačník Náš kraj. Na jeho vydávanie poslanci krajskej samosprávy škrtli peniaze z rozpočtu, a preto v máji nevyšiel. Dôvodom boli sporné články, ktoré ospevovali obdobie vojnového Slovenského štátu a Tisov režim, čo ich pobúrilo.
Obsah aprílového župného mesačníka stále preveruje polícia na podnet Okresnej prokuratúry v Banskej Bystrici a skúma, či nedošlo k spáchaniu prečinu popierania a schvaľovania holokaustu a zločinov politických režimov.
"Bystrický kraj je propagačno-informačný materiál BBSK. Jeho vydanie bolo financované zo zdrojov, ktoré má pán predseda vyčlenené a poslancami schválené na propagačné a informačné materiály," reagoval pre TASR Belička.
Noviny Bystrický kraj, ktoré majú aj v podtitule uvedené, že je to propagačno-informačný materiál BBSK, sa venujú posledným aktivitám predsedu BBSK Mariana Kotlebu. Prinášajú informácie zo stretnutia so starostami z okresu Brezno, o bezpečnostnej situácii na Horehroní, pokračovaní v boji proti ťažbe zlata a tiež vytvorení 45 nových pracovných miest pre ľudí z Jelšavy.
Čo bude ďalej so župným mesačníkom Náš kraj, nie je zatiaľ známe. Podľa Beličku však BBSK hrozia finančné sankcie za nedodržanie zmluvy týkajúcej sa tlače a distribúcie.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký telekomunikačný gigant AT&T kúpi za 48,5 mld. USD najväčšieho prevádzkovateľa satelitnej televízie v USA, spoločnosť DirecTV. S návrhom na prevzatie DirecTV súhlasila v nedeľu. AT&T za jednu akciu DirecTV zaplatí 95 USD. Časť kúpnej ceny vyplatí v hotovosti a časť v akciách. Po započítaní dlhu DirecTV sa hodnota transakcie zvýši na 67,1 mld. USD.
Správa je ďalším signálom pokračujúcej konsolidácie na trhu telekomunikačných služieb a káblových a satelitných televízií v USA. Vo februári tohto roka sa prevádzkovateľ káblovej televízie Comtast dohodol na prevzatí konkurenta Time Warner za 45 mld. USD. Transakcia zatiaľ nezískala súhlas regulačných úradov, ktorý by si vyžadovalo aj prevzatie DirecTV spoločnosťou AT&T, uviedla agentúra Reuters.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Šéfka Združenia profesionálnych novinárov Kosova odstúpila z funkcie po obvineniach z blízkych vzťahov s podnikateľmi a politikmi, píše  spravodajský server Balkan Insight.
Liridona Lluka-Gashi odstúpila z funkcie v sobotu a vyzvala novinárov, aby si v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov zvolili nového šéfa organizácie.
Lluka-Gashi odstúpila niekoľko hodín po tom, čo sa v Prištine zhromaždili novinári s petíciou vyzývajúcou na prijatie mimoriadnej konvencie združenia.
"Združenie profesionálnych novinárov Kosova bolo vystavené politizácii prostredníctvom svojej šéfky, o čom svedčia aj medzinárodné správy," uvádzajú kosovskí novinári v tlačovom komuniké.
Lluka-Gashi, ktorú zvolili za šéfku združenia vlani na jar, povedala, že bude pokračovať v novinárskej práci aj napriek "ohováraniu", ako obvinenia nazvala.
Správa Európskej únie o pokroku Kosova za rok 2013 upozorňuje, že združenie síce "bolo aktívne pri odsudzovaní útokov proti médiám a novinárom počas roka 2012, po aprílovom vymenovaní novej rady však niekoľko jej členov odišlo, poukazujúc na blízke vzťahy predsedníčky s podnikateľmi a politikmi".
Združenie je mimovládnou a neziskovou organizáciou, ktorej cieľom je podporovať a zlepšovať postavenie novinárov v spoločnosti, vysvetľuje server Balkan Insight.

Copyright © TASR 2014