DALITO!

10. 9. 2016

La Biennale di Venezia - 73rd Venice International Film Festival

La Biennale di Venezia 
73rd Venice International Film Festival

Dráma Ang Babaeng Humayo (The Woman Who Left/Žena, ktorá odišla) filipínskeho režiséra Lava Diaza získala dnes večer hlavnú cenu 73. ročníka Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach. S odvolaním sa na oznámenie poroty o tom informovala agentúra DPA.
      Víťazná čiernobiela snímka zobrazuje príbeh ženy, ktorá neprávom strávila 30 rokov vo väzení a po prepustení sa snaží začať nový život. Celý Diazov film trvá takmer štyri hodiny. Ide o prvý prípad, keď hlavná cena benátskeho festivalu poputuje na Filipíny.
      Zlatého leva za najlepší film tohtoročnej prehliadky udeľovala deväťčlenná medzinárodná porota na čele s oscarovým britským režisérom Samom Mendesom. O prestížne ocenenie súťažilo celkovo 20 snímok vrátane diel uznávaných filmárov, ako sú Wim Wenders, Andrej Končalovskij, Tom Ford či Terrence Malik.
      Veľkú cenu poroty ako druhé najvyššie festivalové ocenenie získal thriller Nocturnal Animals od Američana Forda. Strieborného leva za najlepšiu réžiu rozdelili medzi Končalovského rusko-nemeckú snímku Paradise a mexicko-francúzsko-nemeckú drámu La Región Salvaje od Amata Escalanteho. Špeciálnu cenu poroty dostala americká režisérka Ana Lily Amirpour za svoje dielo The Bad Batch.
      Ako najlepšieho herca festivalová porota ocenila Argentínčana Oscara Martíneza, a to za úlohu vo filme El ciudadano ilustre, najlepšou herečkou je tentoraz Američanka Emma Stoneová hrajúca vo filme La La Land. Dvadsaťjedenročná Nemka Paula Beerová si odnáša z Benátok cenu za úlohu v dráme Frantz režiséra Francoisa Ozona ako najväčší herecký objav tohto roka.
      Filmový festival v talianskych Benátkach je najstarším na svete a spolu s festivalmi v Berlíne a Cannes patrí k najdôležitejším vo filmovom priemysle. Vlaňajším víťazom bola dráma Desde allá (Zďaleka) venezuelského režiséra Lorenza Vigasa


Pri otvorení 73. ročníka Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach si prevzal Zlatého leva za celoživotné dielo poľský režisér Jerzy Skolimowski.
Na slávnostnom odovzdávaní ceny sa zúčastnil aj Jeremy Irons, ktorý hral hlavnú úlohu v Skolimowského filme Fuška z roku 1982 o Poliakoch pracujúcich v Londýne. Prítomný bol aj taliansky minister kultúry Dario Franceschini.
Skolimowski bol hrdinom prvého dňa festivalu, napísala agentúra PAP. Jeho popoludňajšia tlačová konferencia prilákala davy novinárov a filmových kritikov z mnohých krajín. Poľský režisér zároveň poskytol sériu rozhovorov pre zahraničné médiá.
Festival v Benátkach - zo solidarity s obeťami zemetrasenia v strednom Taliansku - zrušil tradičnú slávnostnú večeru a recepciu, ktoré sa mali konať pri príležitosti otvorenia. Slávnostný galavečer mal prebehnúť po otváracom ceremoniáli na pláži v Benátkach.

Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Facebook odvolal v piatok svoj zákaz týkajúci sa slávnej čiernobielej fotografie z vojny vo Vietname, ktorá zachytáva utekajúce nahé dievča po bombardovaní napalmom. Urobil tak v reakcii na rozsiahlu kritiku politiky Facebooku týkajúcu sa nahoty, informovali svetové agentúry AP a DPA.
Facebook uviedol, že si uvedomuje "dejiny a globálny význam" snímky a povedal, že už ju nebude blokovať na svojej sieti, hoci takáto fotografia nahého dieťaťa "môže byť kvalifikovaná ako detská pornografia".
Fotografiu Nicka Uta z roku 1972, ktorá získala aj Pulitzerovu cenu, dnes najväčší nórsky denník Aftenposten zverejnil na titulnej strane svojho tlačeného vydania spoločne s otvoreným listom zakladateľovi a riaditeľovi spoločnosti Facebook Markovi Zuckerbergovi. Denník v ňom kritizoval rozhodnutie, na základe ktorého bol príspevok so zmienenou fotografiou vo štvrtok zmazaný z účtu Aftenpostenu na sociálnej sieti kvôli vyobrazenej nahote.
Ku kritike Facebooku sa pripojila aj nórska premiérka Erna Solbergová, ktorá vietnamskú snímku zdieľala na svojom účte na Facebooku s konštatovaním, že spoločnosť "dospela k nesprávnym záverom, keď cenzuruje takéto fotografie".
"Keď Facebook odstraňuje snímky takéhoto typu, hoci s dobrým úmyslom, edituje našu spoločnú minulosť," napísala neskôr.
Facebook vo vyhlásení uviedol, že "hoci uznáva výnimočnosť tejto fotografie, je ťažké nájsť hranicu medzi povolením fotografie nahého dieťaťa v jednom prípade a nepovolením v iných prípadoch".
Následne svoje rozhodnutie zmenil s tým, že bude potrebovať čas na úpravu svojich systémom.

Copyright © TASR 2016

TO JE TV!

TO JE TV!



9. 9. 2016

Hovorca roka 2016

Hovorca roka 2016


Tohtoročnými víťazmi v ankete Hovorca roka 2016 sa stali v kategórii hovorca štátnych inštitúcií Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy SR, v kategórii Samospráva a neziskový sektor Marek Tettinger, hovorca mestskej časti Bratislava – Nové Mesto, a v komerčnom sektore Tomáš Kráľ, hovorca siete nemocníc Svet zdravia. TASR o tom informoval predseda Asociácie hovorcov Slovenska (AHS) Milan Vanga.
"Ocenili hlavne profesionálne zvládnutú krízovú komunikáciu Patrície Macíkovej na finančnej správe a vyzdvihli prácu s regionálnymi médiami v prípade Tomáša Kráľa, ktorý pracuje pre sieť nemocníc Svet zdravia. Marek Tettinger patrí dlhoročne k najlepším hovorcom v samospráve pre profesionálny a korektný prístup k médiám," vysvetlil Vanga.
Najlepších hovorcov podľa Vangových slov vybrala odborná porota zo zoznamu, ktorý vytvorili zástupcovia médií, PR agentúry, samotní hovorcovia aj akademická obec hlasovaním na internetovej stránke www.hovorcaroka.sk.
"Konečnému rozhodnutiu poroty predchádzala konštruktívna diskusia o každom nominovanom. O víťazoch v jednotlivých kategóriách rozhodla porota jednoznačne," povedal predseda.
Odborná porota tento rok neudelila cenu TOP Hovorca roka. "Táto cena patrí hovorcovi, ktorý za hodnotené obdobie výnimočným spôsobom komunikoval zložité témy pri zachovaní profesionality a efektívnosti," vysvetľuje Vanga.
V poradí 11. ročník sa niesol v znamení pomoci detským onkologickým pacientom. Okrem výťažku z internetového hlasovania sa organizátori rozhodli venovať organizácii Deťom s rakovinou n.o. taktiež zisk z charitatívnej tomboly.

Copyright © TASR 2016

Novinárska paľba

Novinárska paľba

Po štvorročnej prestávke obnovil rezort obrany streleckú súťaž pre novinárov s novým názvom Novinárska paľba, ktorú chce odteraz organizovať každoročne. Ako informovala Danka Capáková, hovorkyňa Ministerstva obrany (MO) SR, súťaž sa konala vo Vojenskom výcvikovom priestore Turecký vrch. Novinári si zmerali svoje sily v kategóriách streľba z pištole, streľba zo samopalu a v kategórii zameranej na rýchlosť a presnosť streľby. K súťažiacim sa pridal aj minister obrany Peter Gajdoš. „Streleckú súťaž novinárov si pamätám ešte ako vojak a vždy mala dobrú odozvu na strane novinárov aj vojakov. Preto sme sa rozhodli, že ju obnovíme, aby sa zástupcovia médií aj týmto spôsobom mohli oboznámiť s prácou vojakov a nahliadnuť do ich sveta,“ povedal šéf rezortu obrany.
Z novinárov sa dnes vo všetkých troch mužských kategóriách najlepšie darilo Matúšovi Jacovi z RTVS. Najlepšia zo žien v streľbe z pištole bola Katarína Haršányová z Hospodárskych novín. V streľbe zo samopalu dominovala Juliána Bieliková z týždenníka Plus 7 dní a v kategórii rýchlosť a presnosť streľby sa ženskou víťazkou stala Lucia Vitteková z agentúry SITA.
Novinárska paľba nadviazala na súťaž Novinárska muška, ktorú v minulosti organizovalo MO v spolupráci so Slovenským syndikátom novinárov.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Najväčší nórsky denník Aftenposten obvinil dnes z cenzúry sociálnu sieť Facebook. Tá totiž vo štvrtok zmazala jeho príspevok so známou čiernobielou fotografiou z obdobia vojny vo Vietname, ktorá zachytáva utekajúce nahé dievča po bombardovaní napalmom.
Fotografiu Nicka Uta z roku 1972, ktorá získala aj Pulitzerovu cenu, dnes Aftenposten zverejnil na titulnej strane svojho tlačeného vydania spoločne s otvoreným listom zakladateľovi a riaditeľovi spoločnosti Facebook Markovi Zuckerbergovi. Denník v ňom kritizuje rozhodnutie, na základe ktorého bol príspevok so zmienenou fotografiou zmazaný z účtu na sociálnej sieti kvôli vyobrazenej nahote.
Šéfredaktor Aftenpostenu Espen Egil Hansen uviedol, že denník s odstránením fotografie nesúhlasí a nemôže sa s týmto krokom zmieriť.
Aftenposten nie je posledným užívateľom Facebooku, z ktorého stránky bol pre zákaz zobrazovať nahotu vymazaný tento legendárny záber, približuje agentúra DPA. Fotografiu dnes totiž zdieľala na rovnakej sieti nórska premiérka Erna Solbergová, pričom k nej napísala, že Facebook uvažuje nesprávne, ak cenzuruje takéto snímky. O niekoľko hodín neskôr bol zmazaný aj tento príspevok, pričom premiérka ho podľa vlastných slov neodstránila sama.
Hansen na margo celého incidentu vyjadril obavy z toho, že "najdôležitejšie médium sveta obmedzuje slobodu namiesto toho, aby ju rozširovalo" a občas to robí dokonca "diktátorským spôsobom".

Eurovízna pesničková súťaž sa na budúci rok uskutoční v hlavnom meste Ukrajiny, Kyjeve. Organizačný výbor Eurovision Song Contest 2017 dnes oznámil, že Kyjev porazil čiernomorské prístavné mesto Odesa, ktoré sa o hosťovanie súťaže tiež uchádzalo.
Podľa agentúry AP sa objavili aj návrhy, aby Ukrajina urobila politické gesto a za dejisko súťaže vybrala mesto na Kryme, ktorý v roku 2014 anektovalo Rusko.
Ukrajina bude v roku 2017 hostiteľskou krajinou eurovíznej pesničkovej súťaže, pretože tento rok v súťaži zvíťazila ukrajinská speváčka Džamala s pesničkou o Kryme.
Ukrajinský minister kultúry Jevhen Nyščuk podľa tlačovej agentúry TASS povedal, že vojnou sužovaná krajina, ktorá je v hlbokej hospodárskej recesii, zaplatí za hosťovanie súťaže v prepočte vyše 40 miliónov eur.

Copyright © TASR 2016

RTVS NEWS

RTVS NEWS



Rozhlas a televízia Slovenska spustí pri príležitosti 60. výročia prvého vysielania Slovenskej televízie v nedeľu popoludní na Dvojke deväťdielny publicisticko-dokumentárny cyklus Televízia za dverami.
Jednotlivé časti ukážu prostredníctvom neformálnych rozhovorov počas „prechádzky“ priestormi televízie či súvisiacimi exteriérovými lokalitami konkrétne televízne profesie. Tvorcovia relácie priblížia divákom náplň práce dramaturgov, scénografov, scénických výtvarníkov, kostymérov, kostýmových výtvarníkov, vedúcich výpravy, rekvizitárov, osvetľovačov, maskérov a ďalších ľudí podieľajúcich sa na televíznej výrobe.
Pri sledovaní nového formátu si tiež diváci budú môcť zaspomínať na významné televízne osobnosti a ich televízne diela a budú môcť nazrieť i do „13. archívnej komnaty“, v ktorej tvorcovia cyklu upozornia na dôležité udalosti a prelomové obdobia v histórii Slovenskej televízie.
Reláciou bude divákov sprevádzať dvorný archivár Slovenskej televízie Milan Antonič. Jednotlivé časti Televízie za dverami uvedie Dvojka každú nedeľu po 16. hodine, pričom na dokumentárny cyklus následne nadviaže spin-off o súčasnosti s podtitulom Dvere do televízie.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pamätný deň obetí holokaustu a rasového násilia

Pamätný deň obetí holokaustu a
rasového násilia

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Noviny KALI špeciál, ktoré majú občanom priblížiť fakty v kauze Bašternák do 1,5 milióna domácností na Slovensku rozdistribuuje súkromná spoločnosť. Informovali o tom na brífingu poslanec za SaS Jozef Rajtár a za hnutie OĽaNO-NOVA Gábor Grendel. Napriek obštrukcii vlády, ministerstva kultúry a tomu, že pošta splnila zadania ako nerozdistribuovať tieto noviny, alternatíva dnes už existuje, vyhlásil Rajtár. Poslanecký kolega z OĽaNO-NOVA ho doplnil, že dnes sa už pravda jednoducho umlčať nedá. Dodal, že dobrí ľudia ešte nevymreli a nie každý sa dá zastrašiť. Meno spoločnosti, ktorá bude noviny distribuovať, nechceli pre hrozbu možných problémov zverejniť.
Výtlačky do 1,5 milióna domácnosti spoločnosť roznesie za 14-tisíc eur. Obe strany ale ešte budú hľadať cez internet dobrovoľníkov na roznesenie približne 300-tisíc kusov výtlačkov do obcí, kde súkromník neroznáša. Noviny by sa mali k občanom dostať v strede budúceho týždňa. „Snáď pred 1,5 milióna domácností nepostavia stráž, aby zabránili rozneseniu, alebo kamióny nezastavia policajti. Uvidíme, necháme sa prekvapiť, čo vymyslia súdruhovia z Bonaparte,“ dodal Grendel. Rajtár odmietol obvinenie, že v tlačovine je použitá podobizeň Roberta Kaliňáka bez autorského práva. „Je to účelové obvinenie. Ide o kresbu, nie fotku a autorské právo má kreslič, s ktorým máme zmluvu podľa zákona,“ vysvetlil Rajtár.
Strany SaS a OĽaNO vytvorili noviny, ktoré majú občanom Slovenska priblížiť kauzu Bašternák a dôvody, pre ktoré žiadajú odstúpenie ministra vnútra Roberta Kaliňáka z funkcie, a tiež to, aby sa premiér Robert Fico vysťahoval z bytového komplexu Bonaparte, ktorý postavil podnikateľ Ladislav Bašternák. Noviny vytlačili v českej tlačiarni v náklade dva milióny kusov. Slovenská pošta mala podľa zmluvy zabezpečiť distribúciu do všetkých slovenských domácností. Pošta však noviny nedistribuovala. Ako informovala, tlačovina „KALI špeciál“ na základe stanoviska Ministerstva kultúry SR nespĺňa zákonom stanovené požiadavky pre periodickú tlač. Z tohto dôvodu ju Slovenská pošta nemôže distribuovať do slovenských domácností ako periodickú tlač. Opozičné strany zvažujú voči pošte právne kroky za nedodržanie zmluvy.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

  VÝROKY TÝŽDŇA


„Anglicko je Anglicko. Možno to je presne tak, že Anglicko je to, ktoré je na to miesto, ktoré priamo postupuje… Veď prečo by malo postúpiť Slovensko, keď tam je Anglicko?“
Ján Ďurica

"Ján Slota vymýšľal hlúposti, keď bol ožratý, Danko to dokáže aj keď je triezvy."
Igor Matovič


"V Aleppe? Čo je Aleppo?"
Gary Johnson ,americký prezidentský kandidát za Libertariánsku stranu

8. 9. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Kto by si nepamätal známeho trénerského futbalového svetobežníka Winfrieda Schäfera? Šesťdesiaťšesťročný Nemec s bujnou blonďavou hrivou známy predovšetkým z angažmánov v Karlsruhe či pri kamerunskej a thajskej reprezentácii, sa najnovšie zviditeľnil incidentom na Jamajke, kde ako kouč národného tímu pôsobí od roku 2013.
Jamajčanom sa nepodarilo postúpiť do záverečnej fázy o postup na MS 2018 do Ruska. "Reggae Boyz" prišli o šancu na prienik ďalej po sobotňajšej prehre s Panamou (0:2), Schäfer už v poslednom zápase B-skupiny štvrtej fázy eliminácie proti Haiti (0:2) nekoučoval jamajský tím. Čoraz hlasnejšie sa hovorí o tom, že v tejto funkcii skončí, no dôvod nemusí byť iba výsledkový.
Možno aj pod vplyvom sklamania sa Schäfer na tamojšom letisku v Kingstone postaral o poriadny rozruch. Najprv odmietol žiadosť reportéra jamajskej televízie o rozhovor. Neskôr, keď sa s médiami zhováral jeden z funkcionárov jamajského mužstva, naschvál odpojil kábel patriaci televíznej stanici a prerušil interview.
Združenie jamajských žurnalistov okamžite podalo protest, v ktorom žiadalo potrestanie skúseného lodivoda. Jamajská futbalová federácia (JFF) mu okamžite pozastavila činnosť, začala vyšetrovať celý incident a údajne je možné, že práve preň ukončí s Nemcom kontrakt platný do roku 2018.
A čo na to samotný Schäfer? Údajne nesúhlasí s rozhodnutím federácie a domáha sa možnosti znova pracovať. Trénerovi právnici sa už medzičasom stihli obrátiť aj na Medzinárodnú futbalovú federáciu (FIFA). "Som veľmi prekvapený. Ešte som tu nedokončil svoju prácu. Milujem túto krajinu, ľudí a chcem vybudovať kvalitný jamajský tím zložený z najlepších domácich hráčov a zahraničných legionárov," vyhlásil Schäfer.

Fanúšikovia a fanúšičky klasického britského sci-fi seriálu Doctor Who (1963 - 1989) sa môžu tešiť na nové animované spracovanie príbehu Doktora s názvom The Power of the Daleks, ktorý televízia BBC vysielala v roku 1966. Ten pozostával zo šiestich epizód, ktorých záznamy v 70. rokoch minulého storočia vymazali. Po prvý raz sa v nich pritom objavil druhý predstaviteľ hlavného hrdinu Patrick Troughton. Ako potvrdila BBC, stratený príbeh bude od 5. novembra - na 50. výročie vysielania prvej časti, dostupný prostredníctvom ich online obchodu.
Animovaný príbeh vznikol na základe zachovaných fotografií, krátkych klipov a zvukových nahrávok. Doktor v ňom bojuje proti nepriateľskej rase Dalekov, pričom mu v tom pomáhajú jeho spoločníci Polly a Ben, ktorých v originálnych epizódach stvárnili Anneke Wills a Michael Craze. Prvé tri epizódy budú mať špeciálnu premiéru v londýnskom kine BFI Southbank, tiež 5. novembra. The Power of the Daleks bude od 21. novembra dostupný aj na DVD nosičoch. "Je to najambicióznejšie reštaurovanie archívu Doctora Who, aké kedy niekto skúsil," vyjadril sa režisér a producent projektu Charles Norton.
Hlavnou postavou sci-fi série Doctor Who je excentrický humanoidný mimozemšťan, ktorý si hovorí Doktor a cestuje priestorom i časom v lodi zvanej TARDIS. Tá zvonku vyzerá ako stará modrá policajná búdka, ale vnútri je obrovská. Na cestách sa k nemu často pridávajú rôzni ľudia alebo ďalší mimozemšťania a spoločne zachraňujú Zem i vesmír. Seriál vysielali najprv v rokoch 1963 až 1989, no celosvetový fenomén sa z neho stal až po štarte modernej verzie v roku 2005. Doktora hral vtedy už deviaty herec Christopher Eccleston. Zmeny hercov tvorcovia vysvetlili tým, že Doktor sa s každým úmrtím regeneruje do nového tela.

Tretia sezóna amerického dramatického seriálu Tyran (2014 - 2016) bola jeho posledná. Informovali o tom zástupcovia televízie FX, ktorí oznámili, že jej stredajšia finálová epizóda uzavrela celý projekt. "Tvorcovia Tyrana urobili počas týchto troch sezón maximum, aby mohli americkým divákom rozpovedať aspoň malú časť z mnohých strhujúcich ľudských príbehov, ktoré sa dnes odohrávajú na Blízkom východe," uviedol v stanovisku výkonný riaditeľ FX John Landgraf a dodal, že ďakuje všetkým, ktorí sa na ňom podieľali.
Tyran sleduje lekára Barryho Al-Fayeeda, syna diktátora fiktívnej krajiny Abuddin nachádzajúcej sa na Blízkom východe. Ten sa do rodnej zeme vráti po dvadsiatich rokoch aj so svojou americkou manželkou a deťmi na svadbu svojho synovca. Po jeho príchode však otec zomiera, moc preberá jeho starší brat Jamal a Barry sa zamotáva do miestnej politickej krízy. Ako Barry sa predstavil anglický herec Adam Rayner, jeho staršieho brata stvárnil Izraelčan Ashraf Barhom. V seriáli si tiež zahrali Jennifer Finnigan, Moran Atias, Noah Silver, Alexander Karim, Melia Kreiling, Justin Kirk, Chris Noth alebo Leslie Hope.

Anglický spevák Zayn Malik sa podieľa na seriáli Boys. Projekt americkej televízie NBC sa bude zameriavať na vzostup veľmi úspešnej chlapčenskej skupiny a následný tlak, ktorému musia členovia formácie odolávať.
Dvadsaťtriročný interpret spolupracuje na seriáli ako jeden z výkonných producentov. Na novinke sa podieľajú aj tvorca úspešného televízneho projektu Zákon a poriadok (1990 - 2010) Dick Wolf, jeho manželka Noelle Wolf, Amanda Ghost, Gregor Cameron, Sarah Stennett či Peter Jankowski. O scenár sa postarajú Sherri Cooper-Landsman a Jennifer Levin. "Dick Wolf je legenda a je skvelé, že môžem s ním a NBC spolupracovať na tomto seriáli," uviedol Malik, ktorý pôsobil v skupine One Direction. "Zayn určite prinesie autentický pohľad do sveta, v ktorom deti dosahujú slávu závratnou rýchlosťou," vyjadrila sa zástupkyňa NBC Jennifer Salke.
Zain Javadd "Zayn" Malik sa preslávil v spomínanej skupine One Direction, v ktorej pôsobil v rokoch 2010 až 2015 a vydal s ňou albumy Up All Night (2011), Take Me Home (2012), Midnight Memories (2013) a Four (2014). Tento rok v marci ponúkol pod menom Zayn debutový sólový album Mind Of Mine, z ktorého pochádzajú single Pillowtalk, Like I Would a Wrong.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Novým členom Rady pre vysielanie a retransmisiu sa stal Zoltán Pék

Novým členom Rady pre vysielanie 



a retransmisiu sa stal Zoltán Pék


Novým členom Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) sa stal nominant koaličného Mostu-Híd Zoltán Pék. Rozhodli o tom dnes poslanci NR SR, keď Pékovi v tajnej voľbe odovzdali 91 hlasov.
Uvoľnené miesto v RVR treba doplniť po tom, ako sa členstva vzdal Peter Abrahám. Svoje rozhodnutie oznámil predsedovi NR SR Andrejovi Dankovi listom z 30. júna tohto roku. Šéf parlamentu prijal následne päť nominácií, ktoré odobril parlamentný výbor pre kultúru a médiá.
O pôsobenie v správnom orgáne, ktorý vykonáva štátnu reguláciu v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania, retransmisie a poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie, mal záujem aj bývalý televízny moderátor Jaroslav Buček, ktorý dnes pôsobí na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Navrhlo ho občianske združenie Paradysio, dostal tri hlasy.
Poslanecký klub SNS pôvodne navrhol Karola Haťapku, ktorý už bol v minulosti podpredsedom RVR. SNS však jeho kandidatúru krátko pred voľbou stiahla. Opozičná ĽSNS navrhla riaditeľa súkromnej spoločnosti Jozefa Kubána (14 hlasov), Akadémia umení v Banskej Bystrici nominovala dlhoročného rozhlasového novinára a naposledy aj hovorcu Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľubomíra Krna (jeden hlas).
Zoltán Pék nebude v rade pôsobiť celé šesťročné obdobie, ale len do roku 2017, kedy malo uplynúť funkčné obdobie Abrahámovi. RVR má celkom deväť členov a v súčasnosti ju vedie bývalý programový riaditeľ Slovenskej televízie, vedecký pracovník a pedagóg Miloš Mistrík.

Copyright © TASR 2016

Oznam KŠR - Futbalový turnaj k Svetovému dňu športovej žurnalistiky

Oznam KŠR 
 
Futbalový turnaj k Svetovému dňu športovej žurnalistiky

Výbor Klubu športových redaktorov (KŠR) pozýva svojich členov - redakčné alebo miešané kolektívy na tradičný futbalový turnaj pri príležitosti Svetového dňa športovej žurnalistiky, ktorý sa uskutoční vo štvrtok 29. septembra 2016 na umelej trávnatej ploche v areáli bratislavských Pasienkov. Pôvodne sa mal konať už v posledný júnový piatok 24. 6., z technických príčin prišlo k presunutiu podujatia na septembrový termín. Jednotlivé redakčné tímy by mali byť minimálne šesťčlenné. Každý účastník dostane spomienkové tričko, po skončení turnaja bude vyhlásenie výsledkov spojené s občerstvením.
Zástupcovia redakčných kolektívov môžu nahlásiť svoju účasť a prihlásiť tímy najneskôr do utorka 20. septembra 2016 mailom na adresu lucanic@sportpress.sk alebo telefonicky na tel. č. 0903/408489.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Nielen prostredníctvom satelitu Astra na pozícii 19,2°E, ale aj káblových sietí a internetu je dostupná nová nemecká televízna stanica Handshake2Deutschland (H2D), ktorá chce pomáhať pri integrácii utečencov.
Ide o nekomerčný projekt mediálnej spoločnosti High View und Apfel TV Kontor, v rámci ktorého sa vo vysielaní objavia okrem iného osvetové filmy, spravodajstvo a magazíny v nemeckom, anglickom i arabskom jazyku.
Vysielanie, ktoré zatiaľ ponúka promoprogram, sa oficiálne začalo v utorok 6. septembra 2016.
Informovali o tom internetové servery Digital Fernsehen a Broadband TV News.
Pre utečencov budú denne podľa nich v ponuke aj programy určené na osvojovanie si nemeckého jazyka, relácie predstavujúce tamojšiu kultúru a hodnoty, o ktoré sa opiera nemecká spoločnosť.


Súd v egyptskej Káhire nariadil prepustiť z vyšetrovacej väzby štyroch členov satirickej skupiny, ktorých zatkli ešte v máji po tom, ako sa vo svojich vystúpeniach vysmievali z prezidenta Abdala Fattáha Sísího. Agentúra DPA o tom informovala s odvolaním sa na vyjadrenie ich právnika pre nezávislý spravodajský server Madá Masr.
Terčom satiry z dielne súboru Atfál aš-Šawári (Deti ulice) bolo v tomto prípade rozhodnutie egyptského vedenia prenechať Saudskej Arábii dva strategické ostrovy v Červenom mori. Kontroverzný krok zo strany Káhiry vtedy vyvolal protesty proti Sísímu, ktoré boli zriedkavé v tom, že za nimi nestáli islamistické skupiny.
Členovia súboru, ktorého videá majú na internete mnoho fanúšikov, boli zatknutí spolu so stovkami ďalších účastníkov demonštrácií v súvislosti s ostrovmi Tírán a Sanáfír pri ústí Akabského zálivu. Trestný súd pre severné časti Káhiry teraz podporil odvolanie proti rozhodnutiu prokuratúry o predĺžení ich vyšetrovacej väzby.
Podľa predošlých informácií zatknutých satirikov obvinili z podnecovania do kladenia odporu voči orgánom, zverejňovania nepravdivých informácií a takisto podnecovania do zosadenia vládnuceho režimu.

Copyright © TASR 2016

7. 9. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Tlačová agentúra Agence France-Presse (AFP) otvorila svoju pobočku v hlavnom meste Kórejskej ľudovodemokratickej republiky (KĽDR). Oznámil to dnes predstaviteľ vedenia AFP Emmanuel Hoog.
Ako uviedol na svojej webovej stránke francúzsky denník Le Point, Hoog na slávnostnom otvorení pobočky v Pchjongjangu informoval, že týmto krokom sa uzatvára medzera v sieti Agence France-Presse, ktorá má 200 pobočiek v 150 krajinách sveta.
Novú pobočku otvorili na základe zmluvy podpísanej začiatkom tohto roku medzi AFP a Kórejskou ústrednou tlačovou agentúrou (KCNA). Na základe zmluvy budú audiovizuálne materiály pripravovať severokórejskí fotografi a kameramani vyškolení v AFP. Nasnímané zábery budú potom spracúvať redaktori AFP.
AFP je po americkej Associated Press v poradí druhou zahraničnou agentúrou, ktorá si otvorila pobočku v KĽDR.

Prvá časť soundtracku mysteriózneho seriálu Stranger Things (2016) vyjde aj na vinyle. Obe časti nahrávky, za ktorou stoja Kyle Dixon a Michael Stein z formácie S U R V I V E, predstavili v digitálnej verzii už 12. augusta. Prvú časť soundtracku však ponúknu na CD až 14. októbra, pričom na vinyle sa dostane na americký a britský trh o dva týždne neskôr. Priaznivci seriálu z iných častí sveta si na vinyl s prvou časťou počkajú do 11. novembra.
Novinka vyjde ako 2LP v obale vo forme skladačky. Na trh by mali uviesť aj vinyl s druhou časťou a limitovaný box set obsahujúci 4LP s kompletným soundtrackom. Detaily o nahrávkach či dátumy ich vydania plánujú oznámiť už čoskoro.
Seriál Stranger Things bratov Matta a Rossa Dufferovcov sa odohráva v 80. rokoch minulého storočia a zameriava sa na Willa, Mikea, Dustina a Lucasa - štyroch kamarátov, ktorí spolu každodenne trávia čas. Will však jedného dňa záhadne zmizne a trojica chlapcov, Willova matka Joyce (Winona Ryder) a jeho starší brat Jonathan (Charlie Heaton) sa ho rozhodnú hľadať na vlastnú päsť. Neskôr sa k Joyce pridá aj najprv pasívny šerif Jim Hopper, ktorého stvárňuje David Harbour. Chlapci ale namiesto nezvestného Willa natrafia na záhadné dievča bez mena v podaní Millie Bobby Brown, ktoré je zrejme obeťou tajných experimentov. Následný rad nevysvetliteľných udalostí tak výrazne zasiahne do životov ľudí v malom mestečku. Herecké obsadenie ďalej dopĺňajú Finn Wolfhard (Mike), Gaten Matarazzo (Dustin), Caleb McLaughlin (Lucas) či Noah Schnapp (Will). Spoločnosť Netflix momentálne pripravuje druhú sezónu projektu, ktorá by sa mala dostať na obrazovky na budúci rok.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Obvinenie z trestného činu výtržníctva vzniesla prokuratúra Čongrádskej župy v Maďarsku voči bývalej kameramanke súkromnej maďarskej televízie N1TV P. L., ktorá v juhomaďarskej obci Röszke vlani kopala do migrantov a podrazila nohy Sýrčanovi Usámovi Abdalovi Muhsínovi s dieťaťom na rukách. Agentúru MTI o tom dnes informoval hovorca prokuratúry Ferenc Szanka.
Podľa spisu obžaloby násilné konanie kameramanky síce nespôsobilo poranenia, ale vyvolalo pohoršenie prítomných. Vyšetrovanie prípadu, ktoré sa konalo pod sprísneným dohľadom prokurátora, nezistilo spáchanie ďalších trestných činov, uviedol hovorca.
"Na základe predložených dôkazov bolo konštatované, že konanie páchateľky neviedlo k vážnejším poraneniam. Neobjavili sa ani skutočnosti, ktoré by svedčili o tom, že jej čin bol motivovaný tým, že išlo o migrantov," dodal Szanka.
Sýrčan spolu s dieťaťom pri incidente 8. septembra spadol na zem na poli pri srbských hraniciach, na ktorom utekali migranti pred maďarskými policajtmi. Videozáznamy kauzy vyvolali pobúrenie na celom svete.
Z Maďarska sa Muhsín dostal do Nemecka, kde médiá zistili, že v Sýrii bol futbalovým trénerom. Táto informácia inšpirovala španielsku futbalovú školu k tomu, že Sýrčanovi dala ponuku vybudovať si nový život.
Kameramanka sa pôvodne opakovane ospravedlnila za to, že kopala do utekajúcich migrantov a podrážala im nohy. Jej prvé vyhlásenie viacerí kritizovali s tým, že sa v ňom vlastne priamo neospravedlnila. Po zverejnení záberov prišla v televíznej stanici N1TV okamžite o miesto. Uviedla, že jej odvtedy viackrát pohrozili smrťou.

Copyright © TASR 2016

RVR NEWS

RVR NEWS

 Nového člena Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) budú poslanci parlamentu vyberať spomedzi piatich záujemcov. Tajná voľba by sa mala uskutočniť už na aktuálnej, septembrovej schôdzi.
      Uvoľnené miesto v RVR treba doplniť potom, ako sa členstva vzdal Peter Abrahám. Svoje rozhodnutie oznámil predsedovi NR SR Andrejovi Dankovi listom z 30. júna tohto roku. Šéf parlamentu prijal následne päť nominácií, ktoré odobril parlamentný výbor pre kultúru a médiá.
      O pôsobenie v správnom orgáne, ktorý vykonáva štátnu reguláciu v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania, retransmisie a poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie, má záujem bývalý televízny moderátor Jaroslav Buček, ktorý dnes pôsobí na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Navrhlo ho občianske združenie Paradysio.
      Poslanecký klub SNS navrhol Karola Haťapku, ktorý už bol v minulosti podpredsedom RVR. Klub poslancov za stranu ĽSNS zase riaditeľa súkromnej spoločnosti Jozefa Kubána, poslanecký klub strany Most-Híd šéfa mestskej televízie v Komárne Zoltána Péka. Akadémia umení v Banskej Bystrici nominovala dlhoročného rozhlasového novinára a naposledy aj hovorcu Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľubomíra Krna.
      Nový člen nebude v rade pôsobiť celé šesťročné obdobie, ale len do roku 2017, kedy malo uplynúť funkčné obdobie Abrahámovi. RVR má celkom deväť členov a v súčasnosti ju vedie bývalý programový riaditeľ Slovenskej televízie, vedecký pracovník a pedagóg Miloš Mistrík.



Copyright © TASR 2016

Slová o vplyve v RTVS som myslel nadnesene

Slová o vplyve v RTVS
som myslel nadnesene
Predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko hovoril o daní RTVS do správy jeho strany nadnesene. Ako povedal Danko dnes pre agentúru SITA, nadnesene v rozhovore pre rádio Expres povedal, že ak by za RTVS alebo kultúru zodpovedal, tak by veci napĺňal (prichádzal by s riešeniami – poznámka SITA). Podľa neho zodpovedať za RTVS môže vtedy, ak by mal takú zodpovednosť. „Ak ide o verejnoprávnu muselo by ísť o konsenzus. Ak by to bola štátna televízia, mohla by sa niesť zodpovedať aj politicky,“ uviedol.
RTVS má podľa Danka dostatočné množstvo zdrojov na prevádzku. „Je tam manažment, ktorý je za ňu zodpovedný,“ konštatoval s tým, že aj štát má dostatočné rezervy napríklad aj na tretí kanál. „Zvyšovať koncesionárske poplatky je najľahšie riešenie, ktoré nie je riešením. Riešením je nájsť zdroje v RTVS a v štátnom rozpočte,“ zdôraznil.
Minister kultúry Marek Maďarič podľa Danka vyvolal tému o RTVS zbytočne. „Pozrite sa koľko RTVS vynakladá na externé relácie, niekedy až 25 miliónov eur. V ČR v prepočte za sedem eur prevádzkuje televízia päť kanálov,“ upozornil.
Funkčné obdobie súčasného generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku sa končí v roku 2017. Danko chce, aby nový riaditeľ, ktorý vzíde z voľby, predložil koncepciu, akú verejnoprávnu RTVS si predstavuje. „Nový riaditeľ si môže pýtať zdroje, ktoré dokážeme naplniť. Možno by nový manažment našiel iné zdroje, alebo by sa našiel iný systém financovania,“ dodal Danko.
Danko tvrdí, že návrhy o verejnoprávnom Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS) prinesie vtedy, keď bude mať jeho strana na starosti ministerstvo kultúry alebo samotnú RTVS. Ako povedal v pondelok v relácii Braňo Závodský naživo na rádiu Expres, "SNS vie ťahať, keby mala ministra kultúry alebo by mala RTVS, vtedy cítim povinnosť ťahať. Dovtedy hovorím, že RTVS radšej nech ostane v režime status quo, akoby sme mali ľuďom brať znova zdroje na prevádzku toho, že znova budeme blufovať o treťom kanáli". Šéf parlamentu a národniarov tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Smeru-SD, že pri zvyšovaní koncesionárskych poplatkov pre RTVS, dohodnutom v koaličnej zmluve, je na ťahu SNS.
Danka dnes za jeho výroky kritizovalo OĽaNO. Podľa hnutia si občania za svoje peniaze zaslúžia kvalitný program i spravodajstvo. To však nie je možné, ak sa po každých voľbách vymení vedenie aj stratégia vysielania. „Rozhlas a televízia má slúžiť občanom, nie politickým stranám,“ povedala dnes na tlačovej besede poslankyňa z hnutia OĽaNO Veronika Remišová. Verejnoprávna televízia však nie je trafika, ktorá by sa dávala 'do správy' politickej strane,“ povedala Remišová. Podľa nej prevádzku rozhlasu a televízie platia všetci občania a hlavným poslaním televízie je poskytovať nestranné a vyvážené informácie o dianí v spoločnosti. „Riadenie rozhlasu a televízie nemá zabezpečovať politická strana, ale vedenie pod dohľadom Rady RTVS,“ dodala.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Demonštranti na Ukrajine pokračujú v obliehaní budovy spravodajskej stanice Inter TV, ktorá už aj v minulosti zažila podpaľačské útoky za to, že je údajne prorusky orientovaná.
Predstavitelia stanice oznámili, že niekoľko jej zamestnancov museli lekársky ošetriť vzhľadom na vdýchnutie splodín a zlomeniny končatín, ktoré utrpeli, keď museli v nedeľu unikať pred ohňom, oznámila dnes stanica BBC.
Demonštranti pred budovou Inter TV v Kyjeve vytvorili barikády z pneumatík a plánujú pokračovať v protestoch dovtedy, kým stanica neprestane vysielať. Po nedeľňajšom požiari evakuovali z budovy zhruba 40 osôb.
Ukrajinskí činitelia obviňujú Rusko z vyzbrojovania proruských separatistov, ktorí majú pod kontrolou východné oblasti krajiny, a z rozširovania propagandy v médiách. Podpaľačský útok na budovu stanice Inter TV v Kyjeve odsúdila Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), ako aj Medzinárodný zväz novinárov
Ukrajinský minister vnútra Arsen Avakov minulý týždeň vyzval Ukrajinskú bezpečnostnú službu (USB), aby vyhostila Igora Šuvalova, ruského občana a jedného z redaktorov Inter TV. Avakov na sociálnej sieti Facebook obvinil túto stanicu z "protiukrajinských a protištátnych postojov".
Napriek tomu, že Inter TV objektívne pokrýva dianie na východe Ukrajiny, býva často obviňovaná z proruskej propagandy, zdôrazňuje BBC. Ide o jeden z najobľúbenejších televíznych kanálov dostupných na Ukrajine.
Stanicu spoluvlastnia magnát Dmytro Firtaš a dvaja bývalí činitelia spájaní so zvrhnutým ukrajinským prezidentom Viktorom Janukovyčom - Serhij Ľovočkin a Valerij Choroškovskij.
©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Nemecká televízna stanica Deutsche Welle (DW) vyzvala turecké úrady, aby neodkladne vydali videomateriál - záznam rozhovoru s tureckým ministrom mládeže a športu Akifom Čagatayom Kiličom -, ktorý jeho rezort skonfiškoval krátko po ukončení rozhovoru s moderátorom Michelom Friedmanom v pondelok večer.
Elektronické médium skúma súčasne možnosti využitia právnych krokov, informovali dnes tlačová agentúra DPA i rakúsky verejnoprávny rozhlas ORF.
Podľa informácií, ktoré zverejnila dnes DW, oznámil hovorca tureckého ministra krátko po tom, čo šéf rezortu opustil priestory, v ktorom rozhovor zaznamenali, že stanica nahrávku nesmie odvysielať. Po protestoch štábu DW v Ankare ministerstvo videomateriál skonfiškovalo, pričom členom štábu jasne naznačilo, že s ním priestory rezortu neopustia.
Zainteresované turecké ministerstvo sa zatiaľ k incidentu nevyjadrilo.
Intendant DW Peter Limbourg hovoril v reakcii o "novom eklatantnom porušení slobody tlače v Turecku" a formuloval ďalej: "To, čo tu zažívame, napĺňa skutkovú podstatu nátlaku zo strany tureckého vedenia. S právnym štátom a demokraciou to nemá nič spoločné. Je nemožné, aby minister najskôr vyjadril pripravenosť na rozhovor a potom chcel prekaziť jeho odvysielanie, pretože sa mu nepáčili položené otázky."
Ako informoval hovorca DW Christoph Jumpelt, ešte v pondelok večer informovali o tejto udalosti nemecké veľvyslanectvo v Turecku, a pripomenul, že štáb sa nedočkal žiadneho vysvetlenia, prečo nie je možné odvysielať záznam 30-minútového rozhovoru.
Zväz nemeckých novinárov (DJV) vyzval turecké orgány, aby zhabaný materiál neodkladne vydali. Ide o najvážnejší možný útok na slobodu tlače, ktorý je známy iba z diktatúr, kritizoval predseda organizácie Frank Überall, podľa názoru ktorého by sa kauzy malo ujať nemecké ministerstvo zahraničných vecí.
Relácia Conflict Zone, pre ktorú inkriminovaný rozhovor vznikol, je podľa DW formátom ponúkajúcim konfrontačné rozhovory s osobnosťami medzinárodnej politickej scény.
Turecký minister Kilič je rodákom zo Siegenu v nemeckej spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko, ktorý navštevoval nemeckú školu v Istanbule. Rezort mládeže a športu v Ankare prevzal na sklonku roka 2013.

Copyright © TASR 2016


Kancelária prezidenta Českej republiky zverejní ospravedlnenie kvôli výroku prezidenta Miloša Zemana o spisovateľovi a novinári Ferdinand Peroutka, až dostane písomné odôvodnenie rozsudku. ČTK to povedal kancelár Vratislav Mynář. O prípadnom podaní dovolania podľa neho Hrad zatiaľ nerozhodol. Zemanov hovorca Jiří Ovčáček na tlačovej konferencii uviedol, že prezident rozhodnutie súdu víta.
Mestský súd v Prahe 1. septembra prejednával odvolanie Kancelárie prezidenta republiky proti rozsudku, podľa ktorého sa má Hrad ospravedlniť Teréziu Kaslová (na snímke) za výroky prezidenta o jej starom otcovi, novinárovi Ferdinand Peroutkovi. Odvolací súd vo štvrtok právoplatne rozhodol, že sa kancelária prezidenta republiky musí ospravedlniť vnučke Ferdinand Peroutka Teréziu Kaslová za to, že Zeman novinára opakovane označil za autora článku "Hitler je gentleman". Ospravedlňovať sa naopak nemusia za tvrdenie, že Peroutka napísal "nemôžeme chcete spievať s anjelmi, musíme vyť s vlkmi", ani za Zemanová úvahu o fascinácii intelektuálov ohavným učením. Mynář už v piatok súdny verdikt označil za víťazstvo Hradu.
Včera ČTK povedal, že Hrad bude môcť zverejniť ospravedlnenie, až dostane písomné odôvodnenie rozsudku, z ktorého bude jasné, kto má za Kancelária prezidenta republiky ospravedlnenie podpísať. "Kancelária prezidenta republiky pod mojím vedením vždy dodržiavala zákon a nebude tomu inak ani v tomto prípade. To znamená, my budeme rešpektovať rozhodnutie súdu," povedal Mynář.
K rozsudku sa dnes vyjadril aj Zemanov hovorca. "Pán prezident víta rozhodnutie odvolacieho súdu v kauze Ferdinand Peroutka," povedal Ovčáček bez ďalších podrobností.
Podľa hovorkyne pražského mestského súdu Markéty Puci bude ďalší postup taký, že odvolací senát najprv vypracuje písomnú podobu rozsudku, a potom celý spis pošle späť Obvodnému súdu pre Prahu 1, ktorý o veci pôvodne rozhodoval. Až obvodný súd potom rozošle rozsudok účastníkom konania a od okamihu doručenia pobeží sedemdňovej lehota pre zaslanie aj zverejnenie ospravedlnenia.

Copyright © ČTK 2016

6. 9. 2016

TV Choice Awards 2016

TV Choice Awards 2016

Historickú drámu Panstvo Downton (2010 - 2015) vyhlásili v pondelok na udeľovaní TV Choice Awards 2016 v Londýne za Najlepší dramatický seriál roka. Cenu pre najlepšieho herca si odniesol Tom Hiddleston, ktorý vďaka výkonu v minisérii Nočný manažér (2016) porazil Jima Cartera, Cilliana Murphyho a Petra Capaldiho. Najlepšou herečkou sa stala Sarah Lancashire zo seriálu Happy Valley (2014), ktorej konkurentkami boli Laura Carmichael, Hellen McCrory a Suranne Jones. Posledná menovaná stvárnila titulnú úlohu v projekte Doctor Foster (2015), ktorý si čitatelia týždenníka TV Choice zvolili za Najlepšiu novú drámu.
Najlepším rodinným dramatickým seriálom roka sa stal projekt Zavolajte sestričky (2014), ktorý túto cenu získal aj vlani. Cenu pre najlepšiu medzinárodnú show si odniesli tvorcovia fantasy drámy Hra o tróny (2011). V tejto kategórii populárna séria, ktorej predlohou je knižná séria Pieseň ľadu a ohňa Georgea R. R. Martina, súťažila s projektmi Teória veľkého tresku (2007), Cudzinka (2014) a Walking Dead (2010).
Najviac cien si z pondelkového galavečera odniesla soap opera Emmerdale (1972), ktorá získala dve ocenenia, vrátane trofeje pre Najlepšiu soap operu. Druhé ocenenie si prevzal Danny Miller, ktorý v nej stvárňuje Aarona Dingla, a to pre najlepšieho herca v soap opere. Najlepšou herečkou v soap opere sa stala Lacey Turner z EastEnders (1985). Dve ceny si môže pripísať aj moderátorské duo Ant&Dec, a to za show Ant&Dec's Saturday Night Takeaway (2002) a I'm a Celebrity...Get Me Out of Here! (2002). Dvojica má s nimi už 32 TV Choice Awards. Cenu za mimoriadny prínos televízii si prevzala herečka Barbara Windsor.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Leslie H. Martinson

Zomrel Leslie H. Martinson

Vo veku 101 rokov zomrel americký filmový a televízny režisér Leslie H. Martinson. Rodák z Bostonu skonal v sobotu vo svojom dome v Los Angeles. Správu potvrdila jeho rodina. Filmár, ktorý stojí napríklad za filmom Batman (1966), po sebe zanechal manželku Connie Martinson.
Leslie Herbert Martinson sa narodil 16. januára 1915. K filmovému priemyslu sa dostal ako zamestnanec podateľne v spoločnosti MGM, kde neskôr pracoval aj ako skript u filmov Ročiak (1946), Veľkonočná paráda (1948), Pirát (1948) či Strattonov príbeh (1949). Na začiatku 50. rokov minulého storočia začal pracovať pre televíziu. Na konte má napríklad relácie The Roy Rogers Show (1951–1957), The Pepsi-Cola Playhouse (1953-1955), General Electric Theater (1953-1962), Maverick (1957 - 1962), Temple Houston (1963 - 1964), Mission: Impossible (1966 - 1973), The Brady Bunch (1969 - 1974), Wonder Woman (1975 - 1979) alebo Small Wonder (1985 - 1989). Jeho prvým celovečerným filmom bol The Atomic Kid (1954). Okrem toho nakrútil snímky Hot Rod Girl (1956), Hot Rod Rumble (1957), Black Gold (1962) alebo Escape from Angola (1976).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA RTVS

RADA RTVS

Správu o činnosti Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) za I. polrok 2016 prerokovala na dnešnom zasadnutí Rada RTVS. Jej predseda ju predloží Výboru pre kultúru a médiá NR SR.
Z uvedenej správy za I. polrok vyplýva, že v televíznom vysielaní získali programové služby STV celodenný podiel sledovanosti 14,3 %. Odvysielaných bolo 8126 hodín. Na Jednotke, okrem dramatických žánrov (53 %) a spravodajstva (14 %), mala zastúpenie aj zábava (16 %) a publicistika (11 %). Na Dvojke pokrýva 38 % vysielania publicistika a dokumentárna tvorba. Obsahové zameranie televíznych programov reflektuje spoločenské potreby a okrem 800 hodín aktuálneho spravodajstva odvysielala v prvom polroku 2000 hodín programov orientovaných na konkrétne oblasti verejného záujmu, medzi nimi životný štýl, vedomosti, regióny či medziľudské vzťahy. Odvysielaných bolo 542 hodín športových prenosov.
Programovým rozhlasovým službám dominuje Rádio Slovensko, ktoré v publicistike reagovalo na aktuálne témy. V apríli nadobudla účinnosť novela zákona o vysielaní a retransmisii, ktorá určuje pre Rádio Slovensko vyčleniť najmenej 30 % hudobnej produkcie domácej tvorbe, čo podporuje aj rubrika Naša hudba. Rádio Regina sa drží zásady Váš najbližší svet, Rádio Slovakia International informuje poslucháčov v zahraničí o dianí na Slovensku. Poslucháčom v regiónoch sa chce priblížiť Rádio Devín, dôraz na slovenskú produkciu si dáva za svoje Rádio_FM.
Rada vzala na vedomie aj správu o stave výberu úhrad za služby verejnosti poskytované RTVS v I. polroku. Za prvých šesť mesiacov tohto roku činil výber úhrad sumu 42.995.519 eur, z toho domácnosti 35.805.321 eur, zamestnávatelia 7.190.198 eur. Registrovaných k 30. 6. 2016 je 1.319.863 domácností a 44.384 zamestnávateľov.
V druhom mesiaci Slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie vyrobila RTVS medzinárodný signál pre výmennú sieť Európskej vysielacej únie aj pre servis Európskej komisie Europe by Satellite. Tento signál je k dispozícii aj slovenským vysielateľom na spracovanie či vysielanie priamych prenosov. Pre zahraničné médiá pripravuje zostrihy zo zasadnutí, ktoré využívajú zahraničné televízie. RTVS všetok nakrútený materiál sprostredkúva aj na webovej stránke zriadenej v súvislosti SK PRESS.

Copyright © TASR 2016

S návrhom na riešenie situácie v RTVS by mal prísť premiér

S návrhom na riešenie situácie v
 RTVS by mal prísť premiér

S návrhom na riešenie situácie v RTVS podľa predsedu Mosta-Híd Bélu Bugára by mal prísť premiér Robert Fico. „Dohodnúť sa musí Koaličná rada. Nechcem úkolovať premiéra, ale v najhoršom prípade by s návrhom mal prísť premiér,“ vyhlásil dnes na tlačovej besede Bugár. Podľa neho nezáleží na tom, kto príde s návrhom, ale na zmenách sa musí dohodnúť Koaličná rada. „Treba určitú zmenu v RTVS, ale treba vedieť do akej hĺbky a čo,“ dodal.
Predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko tvrdí, že návrhy o verejnoprávnom Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS) prinesie vtedy, keď bude mať jeho strana na starosti ministerstvo kultúry alebo samotnú RTVS. Ako povedal v pondelok, "SNS vie ťahať, keby mala ministra kultúry alebo by mala RTVS, vtedy cítim povinnosť ťahať. Dovtedy hovorím, že RTVS radšej nech ostane v režime status quo, akoby sme mali ľuďom brať znova zdroje na prevádzku toho, že znova budeme blafovať o treťom kanáli". Šéf parlamentu a národniarov tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Smeru-SD, že pri zvyšovaní koncesionárskych poplatkov pre RTVS dohodnutom v koaličnej zmluve je na ťahu SNS.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) v Štrasburgu sa bude zaoberať sťažnosťou vydavateľa Denníka N na rozhodnutie predchádzajúcej vlády Roberta Fica neodpovedať na otázky redaktorom. Ficova vláda pristúpila k bojkotu po tom, čo Denník N vydal nálepky s karikatúrami Fica. Niektoré ministerstvá a ministri napriek tomu na otázky odpovedali.
Ako pripomína denník, vydavateľ N Press sa na to sťažoval aj na Ústavnom súde SR, ten však sťažnosť v apríli zamietol. Senát zložený z predsedu Milana Ľalíka, Marianny Mochnáčovej a Petra Brňáka to vysvetlil nedostatkom právomocí. Štrasburg zatiaľ nerozhodol o sťažnosti, ale koncom augusta odpísal, že sa ňou bude zaoberať, píše Denník N. „Sťažnosť Denníka N prešla prvým testom, čo znamená, že spĺňa všetky obsahové aj formálne náležitosti a nie je zjavne neopodstatnená. Veľká väčšina sťažností doručených na ESĽP pritom už týmto prvým testom neprejde a je odmietnutá,“ vysvetlil právny zástupca vydavateľa Peter Kubina. Ako dodal, v ďalšej fáze konania bude súd o sťažnosti formálne informovať vládu Slovenskej republiky a pridelí ju na rozhodnutie príslušnému
Tlačová rada ešte vlani v decembri vyjadrila nad postupom premiéra vážne znepokojenie. Jeho rozhodnutie považovala za porušenie slobody tlače obmedzením prístupu novinárov k informáciám.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Hugh O'Brian

Zomrel Hugh O'Brian

Vo veku 91 rokov zomrel v pondelok americký herec Hugh O'Brian. Naposledy vydýchol v pokoji doma v Beverly Hills. Smutnú správu potvrdili zástupcovia neziskovej organizácie Hugh O'Brian Youth Leadership (HOBY), ktorú zosnulý založil v roku 1958.
Hugh O'Brian, vlastným menom Hugh Charles Krampe, sa narodil 19. apríla 1925 v meste Rochester v štáte New York. V roku 1954 získal Zlatý glóbus, a to vďaka snímke The Man from the Alamo (1953). Zahral si aj vo filmoch ako Seminole (1953), Zlomený oštep (1954), Moby Dick (1954), Vražedný let 502 (1975), Hra smrti (1978) alebo Dvojičky (1988). V období 1955 až 1961 účinkoval v seriáli The Life and Legend of Wyatt Earp, za ktorý ho nominovali na cenu Primetime Emmy. V júni 2006 sa vo veku 81 rokov oženil s Virginiou Barber.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

5. 9. 2016

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
 

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) udelila na dnešnom zasadnutí pokuty vysielateľom Markíza - Slovakia a MAC TV. V prípade vysielateľa Markíza - Slovakia ide o dve pokuty v celkovej výške 15.000 eur, konkrétne v súvislosti s programovou službou TV Markíza a Dajto. Vysielateľ MC TV dostal štyri pokuty, ktoré spolu presiahli 38.000 eur. Tie sa týkali programovej ponuky JOJ a JOJ Plus. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.
V prípade vysielateľa Markíza - Slovakia sankcionovala RVR porušenie zákona o zreteľnom oddelení reklamy a vysielacom čase vyhradenom reklamným šotom, ako aj za porušenie ochrany maloletých, keď televízny program označila za nevhodný pre maloletých divákov do 15 rokov. Podľa rady však obsahoval vyjadrovania nevhodné pre divákov do 18 rokov.
Rovnako za porušenie zákona o ochrane maloletých pokutovala RVR aj vysielateľa MAC TV. Ďalšie pokuty dostal pre porušenie povinnosti zreteľne informovať verejnosť o existencii umiestňovania produktov, za porušenie čestnosti a slušnosti reklamy a telenákupu či za to, že rade nedodal súvislý záznam vysielania televízneho programu.
Rada pre vysielanie a retransmisiu zároveň udelila šesť pokút vo forme upozornenia na porušenie zákona a začala štyri správne konania.

Copyright © TASR 2016

TO JE ZJEM AJ VLEK!

TO JE ZJEM AJ VLEK!

Problém Mareka Maďariča

Problém Mareka Maďariča

Predseda parlamentu a Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko tvrdí, že návrhy o verejnoprávnom Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS) prinesie vtedy, keď bude mať jeho strana na starosti ministerstvo kultúry alebo samotnú RTVS. Ako povedal v dnešnej relácii Braňo Závodský naživo na rádiu Expres, "SNS vie ťahať, keby mala ministra kultúry alebo by mala RTVS, vtedy cítim povinnosť ťahať. Dovtedy hovorím, že RTVS radšej nech ostane v režime status quo, akoby sme mali ľuďom brať znova zdroje na prevádzku toho, že znova budeme blafovať o treťom kanáli". Šéf parlamentu a národniarov tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Smeru-SD, že pri zvyšovaní koncesionárskych poplatkoch pre RTVS dohodnutom v koaličnej zmluve je na ťahu SNS.
Andrej Danko tvrdí, že na financovanie RTVS sa dajú nájsť peniaze aj v rozpočte. "Ja som našiel veľké rezervy pri hospodárení RTVS, povedal som, že nebudem ľuďom brať z peňaženky viac, keď im neviem viac poskytnúť. Ten poplatok, pri sume, ktorú už navrhoval minister, sa blížil k poplatku, ktorý sa platí v Čechách," konštatoval šéf NR SR v rádiu Expres a zároveň pripomenul, že dohoda je nájsť riešenie v koalícii. Koaliční partneri Dankov postoj podľa jeho vyjadrenia poznajú. "Ja som jasne sa vyjadril, že pre mňa, čo sa týka koncesií, bola vec zodpovedaná spôsobom, že SNS nebude zvyšovať koncesionárske poplatky, lebo to nie je pre SNS téma dňa a nemyslím si, že je to téma dňa aj pre RTVS. Vzniklo to z iniciatívy ministra. Pokiaľ to načal, mal si byť vedomý celej zodpovednosti. Je to problém Mareka Maďariča," dodal k téme Danko.
O relácii informovala SITA Zuzana Gajdošíková zo spravodajstva rádia Expres.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Jednotka bola jednotkou na trhu uplynulý pondelok počas vysielania kultového slovenského vojnového filmu Kapitán Dabač (185.000 divákov/podiel na trhu 19,8%), lídrom bola aj počas vysielania slovenskej vojnovej klasiky Vlčie diery (213.000 divákov/podiel na trhu 20,4%). V utorok sa darilo premiére novej série obľúbenej zábavnej šou Nikto nie je dokonalý, ktorá bola trhovým lídrom (358.000 divákov/podiel na trhu 18,4%)


Prime time počas uplynulého piatka patril Jednotke a Dvojke. Svoj najlepší výkon sledovanosti v histórii dosiahla zábavno-súťažná šou Milujem Slovensko (503.000 divákov/podiel na trhu 27,3%). Štart piatej série jednej z divácky najobľúbenejších relácií na Slovensku dosiahol historicky najvyšší podiel na trhu v štandardnom vysielacom čase (mimo silvestrovského vysielania) a oproti štartu štvrtej série takmer 8-percentný nárast v parametri podiel na trhu. Napriek rekordnej sledovanosti šou Milujem Slovensko mala v piatok v hlavnom vysielacom čase skvelú sledovanosť aj Dvojka, ktorá bodovala vďaka vynovenej televíznej klasike Alžbetin dvor. Nenechalo si ju ujsť až 132.000 divákov (podiel na trhu 7,2%).


„Piatkový prime time a začiatok sezóny ukázal, že sme na jeseň pripravení. Som nesmierne rád, že naši diváci si po hlavnom spravodajstve na Jednotke okrem Milujem Slovensko našli aj technologicky vynovenú klasiku na Dvojke v podobe Alžbetinho dvora a zostali tak verní vysielaniu RTVS,“ uviedol generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.


Diváci si v nedeľu nenechali ujsť ani vstup našej futbalovej reprezentácie do kvalifikácie na majstrovstvá sveta 2018. Prvý zápas proti Anglicku sledovalo až 458.000 divákov (podiel na trhu 29,9%), vďaka čomu bola Jednotka trhovým lídrom.


Medziročne vyšší výkon opäť zaznamenali Správy RTVS o 19:00 (v parametri podielu na trhu zo 14,6% na 17,3%), ale rovnako aj Správy RTVS o 16:00 (z 9,4% na 10,3%) a Správy RTVS o 12:00 (z 9,2% na 10,0%). Uplynulý piatok svoj najlepší výkon sledovanosti zaznamenala aj dokumentárna séria RTVS Fetiše televízie (208.000 divákov/podiel na trhu 13,2%).

Poznámka: Všetky údaje sú platné pre CS 12+ (ak nie je uvedené inak).

RADA RTVS

RADA RTVS