DALITO!

7. 9. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Demonštranti na Ukrajine pokračujú v obliehaní budovy spravodajskej stanice Inter TV, ktorá už aj v minulosti zažila podpaľačské útoky za to, že je údajne prorusky orientovaná.
Predstavitelia stanice oznámili, že niekoľko jej zamestnancov museli lekársky ošetriť vzhľadom na vdýchnutie splodín a zlomeniny končatín, ktoré utrpeli, keď museli v nedeľu unikať pred ohňom, oznámila dnes stanica BBC.
Demonštranti pred budovou Inter TV v Kyjeve vytvorili barikády z pneumatík a plánujú pokračovať v protestoch dovtedy, kým stanica neprestane vysielať. Po nedeľňajšom požiari evakuovali z budovy zhruba 40 osôb.
Ukrajinskí činitelia obviňujú Rusko z vyzbrojovania proruských separatistov, ktorí majú pod kontrolou východné oblasti krajiny, a z rozširovania propagandy v médiách. Podpaľačský útok na budovu stanice Inter TV v Kyjeve odsúdila Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), ako aj Medzinárodný zväz novinárov
Ukrajinský minister vnútra Arsen Avakov minulý týždeň vyzval Ukrajinskú bezpečnostnú službu (USB), aby vyhostila Igora Šuvalova, ruského občana a jedného z redaktorov Inter TV. Avakov na sociálnej sieti Facebook obvinil túto stanicu z "protiukrajinských a protištátnych postojov".
Napriek tomu, že Inter TV objektívne pokrýva dianie na východe Ukrajiny, býva často obviňovaná z proruskej propagandy, zdôrazňuje BBC. Ide o jeden z najobľúbenejších televíznych kanálov dostupných na Ukrajine.
Stanicu spoluvlastnia magnát Dmytro Firtaš a dvaja bývalí činitelia spájaní so zvrhnutým ukrajinským prezidentom Viktorom Janukovyčom - Serhij Ľovočkin a Valerij Choroškovskij.
©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Nemecká televízna stanica Deutsche Welle (DW) vyzvala turecké úrady, aby neodkladne vydali videomateriál - záznam rozhovoru s tureckým ministrom mládeže a športu Akifom Čagatayom Kiličom -, ktorý jeho rezort skonfiškoval krátko po ukončení rozhovoru s moderátorom Michelom Friedmanom v pondelok večer.
Elektronické médium skúma súčasne možnosti využitia právnych krokov, informovali dnes tlačová agentúra DPA i rakúsky verejnoprávny rozhlas ORF.
Podľa informácií, ktoré zverejnila dnes DW, oznámil hovorca tureckého ministra krátko po tom, čo šéf rezortu opustil priestory, v ktorom rozhovor zaznamenali, že stanica nahrávku nesmie odvysielať. Po protestoch štábu DW v Ankare ministerstvo videomateriál skonfiškovalo, pričom členom štábu jasne naznačilo, že s ním priestory rezortu neopustia.
Zainteresované turecké ministerstvo sa zatiaľ k incidentu nevyjadrilo.
Intendant DW Peter Limbourg hovoril v reakcii o "novom eklatantnom porušení slobody tlače v Turecku" a formuloval ďalej: "To, čo tu zažívame, napĺňa skutkovú podstatu nátlaku zo strany tureckého vedenia. S právnym štátom a demokraciou to nemá nič spoločné. Je nemožné, aby minister najskôr vyjadril pripravenosť na rozhovor a potom chcel prekaziť jeho odvysielanie, pretože sa mu nepáčili položené otázky."
Ako informoval hovorca DW Christoph Jumpelt, ešte v pondelok večer informovali o tejto udalosti nemecké veľvyslanectvo v Turecku, a pripomenul, že štáb sa nedočkal žiadneho vysvetlenia, prečo nie je možné odvysielať záznam 30-minútového rozhovoru.
Zväz nemeckých novinárov (DJV) vyzval turecké orgány, aby zhabaný materiál neodkladne vydali. Ide o najvážnejší možný útok na slobodu tlače, ktorý je známy iba z diktatúr, kritizoval predseda organizácie Frank Überall, podľa názoru ktorého by sa kauzy malo ujať nemecké ministerstvo zahraničných vecí.
Relácia Conflict Zone, pre ktorú inkriminovaný rozhovor vznikol, je podľa DW formátom ponúkajúcim konfrontačné rozhovory s osobnosťami medzinárodnej politickej scény.
Turecký minister Kilič je rodákom zo Siegenu v nemeckej spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko, ktorý navštevoval nemeckú školu v Istanbule. Rezort mládeže a športu v Ankare prevzal na sklonku roka 2013.

Copyright © TASR 2016


Kancelária prezidenta Českej republiky zverejní ospravedlnenie kvôli výroku prezidenta Miloša Zemana o spisovateľovi a novinári Ferdinand Peroutka, až dostane písomné odôvodnenie rozsudku. ČTK to povedal kancelár Vratislav Mynář. O prípadnom podaní dovolania podľa neho Hrad zatiaľ nerozhodol. Zemanov hovorca Jiří Ovčáček na tlačovej konferencii uviedol, že prezident rozhodnutie súdu víta.
Mestský súd v Prahe 1. septembra prejednával odvolanie Kancelárie prezidenta republiky proti rozsudku, podľa ktorého sa má Hrad ospravedlniť Teréziu Kaslová (na snímke) za výroky prezidenta o jej starom otcovi, novinárovi Ferdinand Peroutkovi. Odvolací súd vo štvrtok právoplatne rozhodol, že sa kancelária prezidenta republiky musí ospravedlniť vnučke Ferdinand Peroutka Teréziu Kaslová za to, že Zeman novinára opakovane označil za autora článku "Hitler je gentleman". Ospravedlňovať sa naopak nemusia za tvrdenie, že Peroutka napísal "nemôžeme chcete spievať s anjelmi, musíme vyť s vlkmi", ani za Zemanová úvahu o fascinácii intelektuálov ohavným učením. Mynář už v piatok súdny verdikt označil za víťazstvo Hradu.
Včera ČTK povedal, že Hrad bude môcť zverejniť ospravedlnenie, až dostane písomné odôvodnenie rozsudku, z ktorého bude jasné, kto má za Kancelária prezidenta republiky ospravedlnenie podpísať. "Kancelária prezidenta republiky pod mojím vedením vždy dodržiavala zákon a nebude tomu inak ani v tomto prípade. To znamená, my budeme rešpektovať rozhodnutie súdu," povedal Mynář.
K rozsudku sa dnes vyjadril aj Zemanov hovorca. "Pán prezident víta rozhodnutie odvolacieho súdu v kauze Ferdinand Peroutka," povedal Ovčáček bez ďalších podrobností.
Podľa hovorkyne pražského mestského súdu Markéty Puci bude ďalší postup taký, že odvolací senát najprv vypracuje písomnú podobu rozsudku, a potom celý spis pošle späť Obvodnému súdu pre Prahu 1, ktorý o veci pôvodne rozhodoval. Až obvodný súd potom rozošle rozsudok účastníkom konania a od okamihu doručenia pobeží sedemdňovej lehota pre zaslanie aj zverejnenie ospravedlnenia.

Copyright © ČTK 2016