16. 7. 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Zvukový obal jednotlivých programových služieb Slovenského rozhlasu (SRo) sa dostatočne odlišuje od tých, ktoré majú súkromné rádiá na Slovensku, a podčiarkuje tak verejnoprávny charakter tejto inštitúcie. Na dnešnom rokovaní Rozhlasovej rady (RoRa) to uviedol programový riaditeľ SRo Ľuboš Machaj. Ten spolu s riaditeľom Centra kreatívy zvuku (CKZ) SRo Dušanom Kalným prezentovali členom rady komplexnú správu o organizácii a činnosti tohto rozhlasového centra. "Je to odlišné od všetkého, čo znie z licencovaných rádií, upútavky na programy sú výsostne verejnoprávneho charakteru," informoval Machaj s tým, že práca na jednotlivých jingloch je v SRo menej agresívna ako v iných rádiách. Centrum pre rozhlas vyrába aj podmazy, upútavky a iné prvky zvukovej grafiky, a to pre všetky jeho programové služby. Okrem toho nahrávajú reklamné a PR spoty a zabezpečujú servis pre médiá SRo. Tiež sa venujú remasteringu zvukových obalov jednotlivých okruhov a revitalizácii archívnych materiálov. V súčasnosti CKZ pracuje na remasteringu zvukového obalu Rádia Slovensko, v lete príde ešte na rad Regina a do konca roka by sa mali stihnúť všetky okruhy. Centrum svoj servis realizuje online aj offline. Väčšina členov rady správu podrobila kritike, pretože sa podľa nich jednostranne zamerala na tvorbu online prvkov a k offline činnosti neobsahovala žiadne informácie. Rada zároveň do 1. novembra žiada predložiť koncepciu CKZ. Takisto momentálne nesúhlasí s projektom plánovanej štruktúry centra, v rámci ktorého by sa mali zrušiť dve režijné pracoviská kedysi tvoriace experimentálne centrum, a odporučila centru venovať sa skvalitneniu systému organizácie práce na jestvujúcich pracoviskách. Predseda rady Igor Gallo poznamenal, že základné zvučky na nových programových okruhoch, siedmej Klasike a ôsmej Litere, sú na prvé počutie takmer totožné. Ľubomírovi Gumanovi sa zase zdajú nevýstižné. Machaj si však myslí, že tieto zvučky odlišuje ich samotný obsah, čo je podstatné. "Z obsahu je jasné, ktorú programovú službu poslucháč počúva," vysvetlil. Oba nové umelecké okruhy sa teraz testujú na internete. Rádio Klasika je zamerané na vážnu hudbu, Litera zasa na archívne rozhlasové hry a pôvodnú tvorbu. Člen rady Jozef Ševec správu označil za povrchnú. "Nepovažujem to za komplexný materiál, nič konkrétne sme sa nedozvedeli," zhrnul Ševec. Podľa neho smerovanie CKZ sa uberá smerom ku komercii a nie k verejnoprávnosti. Domnieva sa, že do budúcnosti z práce centra nezostane nič. Peter Jezný zase kritizoval to, že v rámci novej štruktúry centra ide o snahu "zbúrať stenu experimentálneho štúdia". CKZ vzniklo po zmene organizačnej štruktúry SRo v roku 2007 ako podpora moderného pohľadu na vysielanie SRo, kedysi to bolo experimentálne štúdio. Má štyri technické pracoviská a zamestnáva 9 ľudí, z toho jedného externe. Ako informoval Kalný, denne sa vyrobí zhruba 20 upútaviek, napríklad v júni ich bolo 592. V tomto roku CKZ doposiaľ vyrobilo viac ako 1400 reklamných spotov.
Copyright © TASR 2009