Kultúrna transfúzia
Ministerstvo kultúry (MK) SR chce naštartovať spoluprácu so Slovenskou televíziou (STV) na podporu výroby pôvodnej filmovej a televíznej tvorby garanciou vzájomnej koprodukcie filmov, na ktorej sa v týchto dňoch dohodli, ale aj prijatím potrebných nových zákonov. Ako na dnešnej tlačovej besede povedal minister kultúry Marek Maďarič, predpokladá, že v druhom štvrťroku 2007 predloží MK SR do Národnej rady SR zákon o audiovizuálnom fonde. Na budúci rok by tiež mal do platnosti vstúpiť pripravovaný zákon o poplatkoch za služby verejnosti poskytované SRo a STV, ktorý do konca roka predloží rezort kultúry do legislatívneho konania. Spomínaný zákon by nahradil súčasný zákon o koncesionárskych poplatkoch a mal by zlepšiť finančnú situáciu STV tak, aby sa stala významným producentom slovenských filmov. Maďarič by chcel dosiahnuť obdobný stav, aký je v Českej republike, kde sa výrazne na výrobe filmov podieľa Česká televízia. Chce, aby sa na Slovensku už od roku 2008 vyrábalo aspoň 10 celovečerných filmov.
Pripravovaný zákon o poplatkoch za STV a SRo vychádza podľa Maďariča z rovnakej filozofie ako návrh, ktorý ešte vlani vypracovali STV a SRo. Koncesionárske poplatky by mala vyberať jedna právnická osoba a ich výber by mal byť viazaný na odber elektrickej energie. Maďarič tiež avizoval, že navrhne, aby sa výška poplatkov automaticky zvyšovala v závislosti od inflácie alebo indexu spotrebných cien. Koncesie za príjem vysielania verejnoprávnych vysielateľov na Slovensku sú podľa Maďariča jedny z najnižších v Európe. Maďarič koncesie nevníma ako poplatok za vlastnenie televízneho prijímača, ale ako poplatok za službu, ktorá prospieva i tomu, kto televíziu nepozerá, lebo kvalitné verejnoprávne médium rozvíja spoločnosť. Viceprezident Slovenskej asociácie producentov v audiovízii a filmový producent Patrik Pašš, pripomenul, že v predchádzajúcom období bol pomer medzi investíciou za kúpu novín a investíciou za koncesiu jedna ku tridsiatim. Podľa štatistík je STV v európskom meradle v príjmoch najpoddimenzovanejšia, uviedol.
Ak by nový zákon zabezpečil výber poplatkov aj od približne pol milióna domácností, ktoré tvrdia, že televízor nevlastnia, no podľa štatistických zistení ho majú, prinieslo by to STV ročne 400 až 550 miliónov korún navyše, uviedol pre médiá štatutárny zástupca STV Branislav Zahradník. Z nich by mohla podľa Zahradníka STV investovať až 85 percent do výroby programu, vrátane pôvodnej filmovej tvorby.
Podľa P. Pašša sa v minulých rokoch z hľadiska európskych štatistík na Slovensku investovalo asi 0,2 percenta z investícií, ktoré prišli do STV na pôvodnú audiovizuálnu tvorbu. Toto číslo hovorí o tom, "že Slovensko sa nachádzalo v investíciách do pôvodnej tvorby úplne, ale úplne na chvoste v investíciách z celej Európy," povedal. Verí, že zárukou podpory slovenského filmu je i zaradenie tohto cieľa do programového vyhlásenia vlády.
Prostriedky na filmové granty na tento rok sú podľa Maďariča takmer vyčerpané. MK SR pre tento rok spolu v grantovom programe Audiovízia rozdelilo 170 miliónov korún. Podľa generálnej riaditeľky sekcie médií a audiovízie MK SR Zuzany Mistríkovej by ideálna suma na budúci rok bola 220 miliónov korún. Závisí to aj od budúcoročného rozpočtu MK SR, ktorý zatiaľ nie je schválený.Slovenská televízia (STV) koprodukčne vstupuje do štyroch filmových projektov nezávislých producentov, ktoré získali granty Ministerstva kultúry (MK) SR. Ide o celovečerné filmy - Polčas rozpadu od producentskej spoločnosti JMB, Kvet sakury (spoločnosť Arina), Marhuľový ostrov (spoločnosť DNA) a Nebo, peklo, zem od producentskej spoločnosti Trigon. Rozhodnutie STV vstúpiť do uvedených filmov vyplynulo z rokovaní ministra kultúry Mareka Maďariča a štatutárneho zástupcu STV Branislava Zahradníka. Mala by sa tým otvoriť dlhodobá spolupráca rezortu kultúry a STV na podpore vzniku pôvodnej filmovej a televíznej tvorby. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol M. Maďarič, koordinovaný postup štátu, STV a nezávislých producentov považuje za jeden zo základných predpokladov oživenia slovenského filmu, čo je aj jedným z jeho hlavných cieľov ako šéfa rezortu kultúry. Maďarič od budúceho manažmentu STV očakáva v tomto smere spoluprácu. Podľa Zahradníka STV i napriek tomu, že v súčasnosti čaká na zvolenie nového generálneho riaditeľa, privítala návrh MK SR spolupracovať na rozvoji slovenského filmu. Televízia v posledných dvoch - troch rokoch investovala najmä do finančného ozdravenia a obmedzila financie pre pôvodnú tvorbu, čo by sa malo podľa Zahradníka v budúcnosti zmeniť. Tento rok investuje do štyroch spomínaných titulov - Polčas rozpadu, Kvet sakury, Marhuľový ostrov a Nebo, peklo, zem spolu 20 až 22 miliónov korún. Okrem toho tento rok dala ďalších 20 miliónov na ďalšie dva slovenské filmy, na Love Story Bathory a Nedodržaný sľub a ďalších približne 20 miliónov vložila do výroby dokumentárnych filmov, teda spolu 60 miliónov korún na slovenskú pôvodnú tvorbu. Vlani investovala STV podľa Zahradníka do dokumentárnej tvorby približne 15 miliónov korún a 25 do hranej tvorby. Ako ďalej pre médiá uviedol Zahradník, s ministrom Maďaričom sa zhodli, že ideálny počet filmov, na výrobe ktorých by sa STV mala podieľať, je desať. Zlepšiť prostredie pre výrobu slovenských filmov by podľa Maďariča mali aj zákony, ktoré pripravuje MK SR - zákon o audiovizuálnom fonde a nový návrh zákona o poplatkoch za služby STV poskytované verejnosti. V budúcnosti by sa tak malo ročne vyrábať minimálne 10 celovečerných filmov. Maďarič by chcel tento cieľ splniť už v roku 2008. Šéf rezortu kultúry zároveň garantoval, že ministerstvo nebude pri udeľovaní grantov uprednostňovať žiadnych producentov, ale zohľadní, či sa producenti podieľali na úspešných projektoch a aj divácky potenciál projektov. Zahradník pripomenul, že z dohody medzi STV a MK SR nevyplýva, že by sa STV musela podieľať na výrobe všetkých filmov, ktoré jej navrhne grantová komisia ministerstva. Časť filmov si môže vždy vybrať aj nezávisle od MK SR. MK SR by sa pri udeľovaní grantov malo orientovať aj na základe stanoviska STV. Podľa viceprezidenta Slovenskej asociácie producentov v audiovízii (SAPA) a filmového producenta Patrika Pašša (spoločnosť Trigon Production), spolupráca STV a MK SR na podpore vzniku slovenskej kinematografie je pozitívnym signálom pre celé slovenské tvorivé prostredie. Spolupráca STV na výrobe filmov je pre producentov dôležitá aj preto, lebo tak získajú väčšiu šancu na získanie podpory v zahraničí.