24. 11. 2011

Kto pôjde odpočí /ú/vať 19 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 19 ?
Podpredseda SaS a exminister obrany Ľubomír Galko dnes poprel úvahy, že stojí za zverejnením prepisov odpočutých rozhovorov podpredsedu Smeru-SD Roberta Kaliňáka s novinárkou Pravdy Vandou Vavrovou. "Odmietam úvahy, že by som ja niekde zverejňoval, alebo podsúval obsahy prepísaných rozhovorov," povedal Galko na dnešnej tlačovej konferencii za prítomnosti predsedu SaS Richarda Sulíka. "Neviem vylúčiť, či tie informácie sú vôbec pravdivé," reagoval Galko na otázku, či tieto prepisy nezverejnil niekto z jeho blízkych spolupracovníkov. Dodal, že mal pochybnosti o pravosti zverejnených prepisov, ich pravosť však podľa neho "v priamom prenose" potvrdil Kaliňák. "Kaliňák sa pred necelou hodinou trasľavým hlasom priznal, že riadi denník Pravda a že disponuje minimálne jedným celým spisom Vojenského obranného spravodajstva (VOS)," vyhlásil Galko. "Ja vôbec neviem o akom spise sa hovorí, lebo ja som počas celého svojho pôsobenia na ministerstve nevidel žiaden otvorený spis VOS. V tomto smere mám vážne medzery oproti podpredsedovi strany Smer-SD Robertovi Kaliňákovi," vyhlásil Galko. "Treba si položiť otázku, ako sa k tomu spisu dostal a kde nabral tú drzosť, že ho zdvihol na kameru. Ja si myslím, že je jasne zodpovedaná otázka, odkiaľ úniky tajných informácií z tajných služieb vlastne chodia," zdôraznil Galko. Dodal, že neobviňuje Kaliňáka z toho, že prepisy rozhovorov s Vandou Vavrovou zverejnil on. "Hovorím o tom, že na internete boli včera zverejnené nejaké papiere, kde neboli žiadne pečiatky, ani mená, nič. A pán Kaliňák sa v priamom prenose priznal k pravosti týchto dokumentov," dodal Galko, podľa ktorého Kaliňák de facto potvrdil pravosť obsahu zverejnených prepisov. Na margo svojich vyjadrení, podľa ktorých avizoval zverejnenie prepojení medzi denníkom Pravda a opozičnými politikmi Galko zdôraznil, že z nich nevplýva, že prepisy odposluchov na internete zverejnil on. "Odmietam takéto úvahy," zopakoval. Sulík ho doplnil, že všetky odposluchy vykonané za čias Ľubomíra Galka boli zákonné a boli vykonané so súhlasom sudcu. Podľa Sulíka bola realizovaná iba polovica odposluchov, ako za rovnaké obdobie za ministrovania Jaroslava Bašku (Smer-SD). "Galko podal 14 trestných oznámení," zdôraznil Sulík, podľa ktorého si Galko postupom proti korupcii vytvoril vplyvných nepriateľov. "Popretŕhal som obrovské množstvo špinavých biznisov na Ministertve obrany (MO), z ktorých tiekli peniaze na všetky strany. Častokrát sa mi stalo, keď som sa stretol s niekým, kto mi bol naklonený, mi povedal, aby som s tým prestal, lebo z toho budú problémy," vyhlásil Galko. Dodal, že mu viacerí ľudia hovorili o vzťahoch Roberta Kaliňáka s redaktormi Pravdy. Sulík krátko reagoval aj na otázku, či má SaS stále záujem obsadiť post ministra obrany. "S pani premiérkou Ivetou Radičovou som hovoril ešte pred včerajšou tlačovou besedou a od včerajšku sa zmenilo len to, že som požiadal pána prezidenta o stretnutie," vyhlásil Sulík. Zároveň potvrdil, že SaS je naklonená podporiť v parlamente návrh zákona, ktorý by sprísnil kontrolu tajných služieb. "Pred pár mesiacmi podobný návrh predložil pán Galko na Koaličnej rade," povedal Sulík. Podľa Galka iniciatívu SaS predložiť návrh zákona o spravodajských službách, ktorý mal sprísniť parlamentnú kontrolu služieb, všetky tri ostatné koaličné strany na Koaličnej rade pred približne šiestimi mesiacmi "zhodili zo stola". "Kto vietor seje, môže búrku zožať," reagoval Sulík na informáciu, že Robert Kaliňák podáva na Ľubomíra Galka trestné oznámenie. Doplnil, že jeho osobne zaujíma najmä únik infomácií z VOS.
Poslanec Smeru-SD Robert Kaliňák dnes informoval, že podáva trestné oznámenie na exministra obrany Ľubomíra Galka (SaS). Dôvodom je údajné zneužitie nezákonných odposluchov. Viacero médií zverejnilo prepisy telefonátov medzi Kaliňákom a redaktorkou Pravdy Vandou Vavrovou, kde s ňou poslanec aktívne diskutuje o obsahu jej článkov. Kaliňák je presvedčený, že za zverejnením prepisov je Galko. "Dokazuje to svojimi vyhláseniami, ktoré zverejnil počas zasadnutia brannobezpečnostného výboru, ako aj včera (23.11.) na svojej tlačovke, kde uviedol, že v najbližšej budúcnosti sa zverejnia dokumenty, ktoré budú hovoriť o prepojení politika a novinára," zdôraznil Kaliňák. Podľa jeho slov nie je podstatný obsah rozhovoru s Vavrovou, ale "obludnosť konania podpredsedu SaS, ktorý odpočúval bez zákonných dôvodov politikov, novinárov, svojich kolegov aj ochrankárov". "Galko špicľuje ľudí a zisťuje informácie pre svoj osobný politický boj. Môžeme veľakrát riešiť, či som v súkromnom rozhovore použil nevhodný tón, podstatné je, že neexistoval žiaden zákonný dôvod na odposluch novinára a opozičného politika," tvrdí exminister vnútra a šéf výboru NR SR na kontrolu činnosti SIS. Na Generálnu prokuratúru SR tiež Kaliňák posúva spis Vandy Vavrovej. Ten obsahuje aj záznamy, ktoré sa môžu vyhotovovať len vtedy, ak sa majú informácie získané cez ITP použiť v trestnom konaní. "VOS predložila súdu žiadosť o predĺženie tohto dopočúvania približne v druhej tretine rozhovorov. Argumentovali aj tým, že bolo zistené ohrozenie štátneho tajomstva. Ak ste čítali ten prepis, viete, že taká informácia sa tam nenachádzala. Na základe tejto žiadosti bolo povolené predĺženie odpočúvania novinára a mňa, aby mal Galko možnosť zistiť, ako sa jeho tender, ktorým ukradol vojakom dva milióny eur, vyvíja," povedal. Kaliňák je teda presvedčený, že vojenskí agenti oklamali sudcu, ktorý predĺženie odpočúvania povolil. "Rád by som vedel, ako tento rozhovor ohrozil obranu štátu. Galko oživil v 21. storočí ŠtB. Človek, ktorý si vytvorí vlastnú ŠtB, je najväčším ohrozením demokracie," vyhlásil. Na otázku, či vie o ďalších odpočúvaných novinároch, priamo neodpovedal. "Až budem mať istotu aspoň na 80 percent, tak vám poviem, ale nie som ďaleko. Ja nie som ten, kto obviňuje ľudí z niečoho, čo nie je pravda. Ak sa niečo objaví, určite zvolám tlačovku," avizoval. Žiadne páky na denník Pravda nemám, a to sa potvrdilo aj tým, že som im dal "tutovku" (informácie o tendri bez súťaže na MO, pozn. TASR) a tri týždne sa nič neudialo. Na dnešnej tlačovej konferencii to vyhlásil poslanec Smeru-SD Robert Kaliňák na margo prepisov súkromných rozhovorov medzi ním a redaktorkou Pravdy Vandou Vavrovou, ktoré dostali viaceré redakcie. Poslanec v prepise s novinárkou aktívne diskutuje o obsahu jej článkov. Kaliňák tiež od Vavrovej žiada, aby sa podrobne zaoberala porušením rýchlostných predpisov, ktorých sa dopustil vtedajší minister obrany Ľubomír Galko (SaS). Novinárku, ktorá mala byť niekoľko mesiacov terčom odpočúvania Vojenského obranného spravodajstva (VOS), mal navyše Kaliňák postaviť do pozície svojej spojky. "Ty budeš môj komunikačný prostriedok k Nore (šéfredaktorka Pravdy, pozn. TASR), takže choď Nore povedať moje stanovisko. A že si fakt želám, aby som jej nemusel volať," píše sa v prepisoch. Kaliňák sa dnes ospravedlnil za vulgarizmy použité v rozhovore. Zdôraznil, že jeho výroky boli pod vplyvom emócie a v skutočnosti sa ich obsah nezhoduje s realitou. V rozhovore sa politik napríklad vyhráža, že jedna z redaktoriek Pravdy skončí, ak sa on nahnevá. "To je emotívny prejav, za ktorý som sa ospravedlnil. Výsledkom je, že každý v Pravde je na svojom mieste. Navyše ide o súkromný, nezákonne získaný rozhovor. Ak by som niekomu vynadal na verejnosti, tak sa máme, o čom baviť. Nie je k tomu viac čo povedať," uviedol. Rovnako odmietol, že Vavrová je jeho spojka. "Je to nezmysel. Ak si dáte rešerš článkov tejto novinárky o mojej osobe, nájdite taký, kde je aspoň jedna pochvala," vyzval. Kaliňák tvrdí, že sa len od denníka dožadoval rovnakého a férového prístupu. "Podstatné je vyrozprávať sa z toho, ja mám jednoducho túto povahu. Nie je podstatný obsah rozhovorov. Treba si uvedomiť, že sú tu porušované základné ústavné práva na ochranu súkromia," dodal. Prepisy telefonických rozhovorov do redakcií zaslal anonym podpísaný ako "priateľ skutočnej pravdy". Bývalý šéf rezortu vnútra mal podľa anonymných dokumentov bez špeciálneho označenia žiadať od Vavrovej napríklad aj to, aby sa podrobne zaoberala porušením rýchlostných predpisov, ktorých sa dopustil vtedajší minister obrany Galko. Novinárku, ktorá mala byť niekoľko mesiacov terčom odpočúvania Vojenského obranného spravodajstva (VOS), mal navyše Kaliňák postaviť do pozície svojej spojky. "Ty budeš môj komunikačný prostriedok k Nore (šéfredaktorka Pravdy, pozn. TASR), takže choď Nore povedať moje stanovisko. A že si fakt želám, aby som jej nemusel volať," píše sa v prepisoch. Galko ešte v utorok (22.11.) v parlamente poprel, že by mal prístup k prepisom nejakých rozhovorov. Súčasne však hypoteticky poukázal na to, že by považoval za tragédiu, ak by sa nejaký poslanec alebo politik vyhrážal redaktorke pomstou v prípade, že "nebude robiť isté kroky voči nejakému členovi vlády".

Copyright © TASR 2011