30. 12. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Vážne znepokojenie v súvislosti s plánovanou reformou poľských verejnoprávnych médií vyjadrila v otvorenom liste rezortu kultúry vo Varšave Asociácia európskych novinárov (AEJ).
Podľa textu písomnosti, ktorý AEJ zverejnila na svojej webovej stránke, je príčinou hlbokého znepokojenia fakt, že sa v prípade realizácie reformy ocitne verejnoprávny poľský rozhlas i televízia TVP pod priamou kontrolou vlády, čo môže viesť k redakčnej naklonenosti súčasnej vláde a politicky motivovanému prepúšťaniu všeobecne uznávaných novinárov.
Profesijná organizácia upozorňuje, že deklarovaný zámer vlády uskutočniť spomínané zásadné zmeny v priebehu niekoľkých týždňov prezrádza snahu priveľmi rýchlo rozhodnúť o takejto otázke, ktorá zaujíma verejnosť, a o znepokojujúcom nedostatku adekvátnosti takéhoto postupu. AEJ z dostupných vyjadrení poľských činiteľov usudzuje, že členov riadiacich orgánov verejnoprávnych médií by v budúcnosti mali vyberať výlučne podľa predstáv vládnej strany Právo a spravodlivosť, kým novinárov spochybňujúcich vládnu politiku svojvoľne prepustia.
AEJ apeluje na poľskú vládu, aby pozastavila "drastické a viditeľne jednostranné" plánované opatrenia a odložila reštrukturalizáciu v danej oblasti na neskôr po širokej komplexnej spoločenskej diskusii o tejto téme. Súčasne v liste adresovanom ministrovi kultúry Piotrovi Glinskému a jeho námestníkovi Krzysztofovi Czabanskému žiada, aby sa verejne zaviazali, že akékoľvek zmeny realizujú iba pri rešpektovaní zásad verejnoprávneho vysielania vrátane nezávislosti a nadstraníckosti.
Novinárska organizácia poľskej vláde odporúča, aby postupovala v duchu jednohlasne i Poľskom schváleného vyhlásenia Výboru ministrov Rady Európy, podľa ktorého verejnoprávne médiá musia zostať nezávislé na politickom a hospodárskom vplyve uplatňujúc na vysokej úrovni nadstranícku, objektívnu a adekvátnu redakčnú prácu. Ich úlohou musí zostať služba verejnosti, plnenie tejto úlohy treba kontrolovať, pripomenula AEJ.
Písomnosť podpísali rakúsky novinár, najvyšší predstaviteľ AEJ Otmar Lahodynski, druhý muž organizácie a jej predstaviteľ zodpovedný za slobodu médií William Horsley z Veľkej Británie, ako aj šéf poľskej sekcie AEJ, niekdajší varšavský spravodajca denníka The Financial Times Krzysztof Bobinski, ktorého manželka bola donedávna poľskou ministerkou vedy a vyššieho školstva.


Spoločnosť Warner Bros. čelí žalobe pre používanie piesne Soft Kitty v sitkome Teória veľkého tresku (2007). Pesnička je upravenou verziou veršovačky Warm Kitty, ktorú v roku 1937 vydala poetka Edith Newlin. Dcéry autorky v žalobe tvrdia, že zástupcovia Warner Bros. ich nepožiadali o súhlas s použitím piesne, a preto žiadajú odškodné v nešpecifikovanej výške. Okrem toho požadujú, aby súd tvorcom sitkomu zakázal pesničku ďalej používať.
Pieseň Soft Kitty sa stala známym seriálovým vtipom. Hlavné postavy ju spievajú Sheldonovi v podaní Jima Parsonsa, keď je chorý. Hoci podľa zástupcov Warner Bros. právo používať pesničku si zaistili s nahrávacou spoločnosťou ešte v roku 2007, Margaret a Ellen Newlin vyhlásili, že právoplatnými vlastníčkami práv na dielo sú ony. Podľa blogu CinemaBlend je pritom skladba Warm Kitty adaptáciou anglickej ľudovej pesničky a súd bude musieť najprv rozhodnúť, kto je v súčasnosti právoplatným vlastníkom práv.
Tvorcami sitkomu o vedcoch, ktorým sa do života priplietla krásna mladá žena, sú Chuck Lorre, Bill Prady a Steven Molaro. Seriálu sa okrem úspechu u divákov podarilo dosiahnuť aj uznanie kritiky. Na konto si dva razy pripísal cenu asociácie televíznej kritiky pre najlepší komediálny seriál (2009, 2013). Spomedzi hercov a herečiek najviac žiari spomínaný Jim Parsons (Sheldon), ktorý získal štyri ceny Primetime Emmy (2010, 2011, 2013, 2014) i Zlatý glóbus (2011). Okrem toho v sérii účinkujú Johnny Galecki (Leonard), Kaley Cuoco (Penny), Simon Helberg (Howard), Kunal Nayyar (Raj), Mayim Bialik (Amy) či Melissa Rauch (Bernadette). Vlani televízia CBS predĺžila zmluvu o vysielaní seriálu do jari 2017.

Celková sledovanosť futbalových majstrovstiev sveta 2014 sa vyšplhala na 3,2 miliardy ľudí. Z toho približne 280 miliónov využilo internet alebo mobilné zariadenia. Finále svetového šampionátu v Brazílii medzi Argentínou a víťazným Nemeckom si aspoň na minútu zaplo 1,013 miliardy divákov, minimálne dvadsať minút ho v domácnostiach pozeralo 695 miliónov ľudí.
MS 2014 prekonali viaceré rekordy televízneho obecenstva na kľúčových trhoch, akými sú Spojené štáty americké či Nemecko. Vysielatelia dovedna ponúkli 98 087 hodín záberov zo stretnutí na brazílskych štadiónoch, čo je 36-percentný nárast v porovnaní s MS 2010 v Juhoafrickej republike.
Vyplýva to z konečných čísel sledovanosti záverečného turnaja v Brazílii, ktoré na oficiálnej internetovej stránke Medzinárodnej futbalovej federácie (FIFA) zverejnili FIFA a spoločnosť Kantar Media.
©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.