MEDIA NEWS
Európska komisia (EK) a vnútroštátne orgány pre ochranu spotrebiteľov vo štvrtok zverejnili výsledky celoeurópskej previerky internetových stránok zameranej na spotrebiteľské recenzie. Orgány 26 členských štátov, Islandu a Nórska pod koordináciou komisie skontrolovali 223 popredných internetových stránok, aby zistili, či neobsahujú zavádzajúce recenzie spotrebiteľov.
Takmer dve tretiny analyzovaných internetových obchodov, trhovísk, rezervačných portálov, vyhľadávačov a stránok s porovnávacími službami vyvolali pochybnosti o spoľahlivosti recenzií. V 144 prípadoch úrady nevedeli potvrdiť, či sa títo obchodníci dostatočne usilujú, aby zabezpečili, že recenzie sú autentické, čo znamená, že ich zverejnili spotrebitelia, ktorí recenzovaný výrobok alebo službu naozaj použili.
Medzi ďalšie zistenia komisie patrí, že 104 z 223 preverovaných stránok spotrebiteľov neinformuje o tom, akým spôsobom sa recenzie zhromažďujú a spracúvajú. Iba 84 webových stránok tieto informácie spotrebiteľom sprístupňuje na samotnej stránke s recenziou, kým ostatné ich uvádzajú „drobným písmom“, napríklad v právnych podmienkach.
Informácie o tom, ako sa predchádza falošným recenziám, neobsahovalo 118 stránok. V týchto prípadoch spotrebitelia nemajú možnosť overiť si, či recenzie napísali spotrebitelia, ktorí výrobok alebo službu skutočne používali. 176 webových stránok neuvádza, či sú recenzie motivované napríklad peňažnými odmenami podľa ich interných pravidiel zakázané, a pokiaľ nie, ako zabezpečujú, aby boli ako také označené.
Orgány na ochranu spotrebiteľov dospeli k záveru, že najmenej 55 percent kontrolovaných webstránok potenciálne porušuje smernicu o nekalých obchodných praktikách, ktorá vyžaduje, aby sa spotrebiteľom predkladali pravdivé informácie umožňujúce informovanú voľbu. Úrady mali pochybnosti aj o ďalších 18 percentách stránok.
Vnútroštátne orgány sa teraz obrátia na dotknutých obchodníkov s výzvou, aby svoje internetové stránky napravili a v prípade potreby pristúpia k donucovacím opatreniam v súlade so svojimi vnútroštátnymi postupmi. Komisia bude v tejto dôležitej otázke naďalej spolupracovať so sieťou úradov pre ochranu spotrebiteľov CPC a vnútroštátne orgány bude podporovať v ich donucovacích opatreniach.
Európsky parlament (EP) vo štvrtok schválil akt o digitálnych službách (DSA). Súbor opatrení je zameraný proti nelegálnemu online obsahu, posilňuje zodpovednosť platforiem za ich algoritmy a zlepšuje moderovanie obsahu. Poslanci schválili návrh v pomere hlasov 530 za, 78 proti a 80 členov parlamentu sa zdržalo hlasovania. Text sa stane mandátom EP na rokovania s francúzskym predsedníctvom Rady Európskej únie (EÚ) o konečnom znení novej legislatívy. Informoval o tom tlačový atašé EP na Slovensku Ján Jakubov.
Návrh DSA jasne vymedzuje povinnosti a zodpovednosť poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, a to najmä online platforiem ako sociálne médiá či online trhy. Tiež zavádza mechanizmy oznamovania nezákonného obsahu a prijímania opatrení, no zároveň stanovuje záruky v súvislosti s odstraňovaním nelegálnych online produktov, služieb alebo obsahu. Poskytovatelia hostingových služieb by mali na takéto oznámenia reagovať bez zbytočného odkladu a zohľadniť pritom druh oznamovaného nezákonného obsahu a nevyhnutnosť prijať opatrenie. Súčasťou návrhu sú aj silnejšie záruky na nediskriminačné a nesvojvoľné spracovanie oznámení a rešpektovanie základných práv. Poslanci tiež uvádzajú, že online trhy by mali zaručiť, že spotrebitelia na nich budú môcť nakúpiť bezpečné online produkty. Posilnená je aj možnosť vysledovateľnosti obchodníka.
Na veľmi veľké online platformy sa budú z dôvodu výrazného rizika v oblasti šírenia nezákonného a škodlivého obsahu vzťahovať osobitné povinnosti. DSA má prostredníctvom ustanovení o povinných posúdeniach rizika, opatreniach na zmiernenie rizika, nezávislých auditoch a transparentnosti tzv. odporúčacích systémov pomáhať v boji proti škodlivému, no nie nevyhnutne nezákonnému, obsahu a šíreniu dezinformácií.
Parlament presadil viacero zmien v pôvodnom návrhu, ktorý vypracovala Európska komisia. Europoslanci chcú okrem iného možnosť transparentnejšieho a informovanejšieho rozhodovania pre príjemcov služieb v oblasti cielenej reklamy či zákaz využívania techník cielenia alebo zosilňovania vplyvu založených na osobných údajoch maloletých osôb na účely zobrazovania reklamy, ako aj cielenia na jednotlivcov na základe osobitných kategórií údajov, ktoré umožňujú cieliť na zraniteľné skupiny. Chcú tiež, aby príjemcovia digitálnych služieb a organizácie, ktoré ich zastupujú, mali možnosť požiadať o náhradu akejkoľvek škody spôsobenej platformami, ktoré nedodržiavajú povinnosti týkajúce sa náležitej starostlivosti. Online platformy by mali mať zákaz uplatňovať voči používateľom techniky zavádzania alebo nabádania zamerané na to, aby ovplyvňovali ich správanie prostredníctvom tzv. temných vzorcov a veľmi veľké online platformy by mali poskytovať aspoň jeden odporúčací systém, ktorý nie je založený na profilovaní.
Návrh DSA jasne vymedzuje povinnosti a zodpovednosť poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, a to najmä online platforiem ako sociálne médiá či online trhy. Tiež zavádza mechanizmy oznamovania nezákonného obsahu a prijímania opatrení, no zároveň stanovuje záruky v súvislosti s odstraňovaním nelegálnych online produktov, služieb alebo obsahu. Poskytovatelia hostingových služieb by mali na takéto oznámenia reagovať bez zbytočného odkladu a zohľadniť pritom druh oznamovaného nezákonného obsahu a nevyhnutnosť prijať opatrenie. Súčasťou návrhu sú aj silnejšie záruky na nediskriminačné a nesvojvoľné spracovanie oznámení a rešpektovanie základných práv. Poslanci tiež uvádzajú, že online trhy by mali zaručiť, že spotrebitelia na nich budú môcť nakúpiť bezpečné online produkty. Posilnená je aj možnosť vysledovateľnosti obchodníka.
Na veľmi veľké online platformy sa budú z dôvodu výrazného rizika v oblasti šírenia nezákonného a škodlivého obsahu vzťahovať osobitné povinnosti. DSA má prostredníctvom ustanovení o povinných posúdeniach rizika, opatreniach na zmiernenie rizika, nezávislých auditoch a transparentnosti tzv. odporúčacích systémov pomáhať v boji proti škodlivému, no nie nevyhnutne nezákonnému, obsahu a šíreniu dezinformácií.
Parlament presadil viacero zmien v pôvodnom návrhu, ktorý vypracovala Európska komisia. Europoslanci chcú okrem iného možnosť transparentnejšieho a informovanejšieho rozhodovania pre príjemcov služieb v oblasti cielenej reklamy či zákaz využívania techník cielenia alebo zosilňovania vplyvu založených na osobných údajoch maloletých osôb na účely zobrazovania reklamy, ako aj cielenia na jednotlivcov na základe osobitných kategórií údajov, ktoré umožňujú cieliť na zraniteľné skupiny. Chcú tiež, aby príjemcovia digitálnych služieb a organizácie, ktoré ich zastupujú, mali možnosť požiadať o náhradu akejkoľvek škody spôsobenej platformami, ktoré nedodržiavajú povinnosti týkajúce sa náležitej starostlivosti. Online platformy by mali mať zákaz uplatňovať voči používateľom techniky zavádzania alebo nabádania zamerané na to, aby ovplyvňovali ich správanie prostredníctvom tzv. temných vzorcov a veľmi veľké online platformy by mali poskytovať aspoň jeden odporúčací systém, ktorý nie je založený na profilovaní.
©2021, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.