SIS odmieta dezinformácie šíriace sa v mediálnom priestore,
ktorých cieľom je účelová diskreditácia činnosti služby
V súvislosti s informáciami týkajúcimi sa dôkaznej situácie v konaní, ktoré sa objavujú v niektorých médiách, Slovenská informačná služba uvádza nasledovné stanovisko. Slovenská informačná služba má vedomosť len o informáciách, ktoré na základe riadneho procesného dožiadania zo strany orgánov činných v trestnom konaní týmto orgánom poskytla tak, ako jej to ukladá zákon.
To konkrétne znamená, že oslobodila od povinnosti mlčanlivosti osoby, ktoré majú priamu vedomosť o skutočnostiach objasňovaných v predmetnom trestnom konaní na účely realizácie ich výsluchov. Zároveň v súlade so zákonom poskytla orgánom činným v trestnom konaní všetku listinnú dokumentáciu, ktorú si orgány činné v trestnom konaní v súlade so zákonom vyžiadali a ktorá môže podľa vyhodnotenia týchto orgánov prispieť k náležitému objasneniu skutočností tykajúcich sa dotknutého trestného konania.
Dôrazne tiež upozorňujeme, že Slovenská informačná služba poskytla rovnaké formy súčinnosti aj orgánom činným v trestnom konaní, ktoré vedú konanie proti obvinenému bývalému riaditeľovi SIS V. P., a ktoré si tieto orgány vyžiadali. Slovenská informačná služba v poskytovaní trestnej súčinnosti nerobí a nesmie robiť žiadne rozdiely, ak sú splnené všetky zákonné podmienky.
Slovenská informačná služba zároveň zásadne odmieta účelové vytváranie mediálneho obrazu spočívajúceho v spochybňovaní ňou orgánom činným v trestnom konaní poskytovanej súčinnosti vrátane poskytnutia súčinnosti ako takej. Vzhľadom na skutočnosť, že pôvodcom písomností týkajúcich sa predmetnej veci je Slovenská informačná služba a skutočnosť, že rozhodnými poznatkami vo vzťahu k predmetnej veci disponujú príslušníci alebo bývalí príslušníci Slovenskej informačnej služby v súvislosti s plnením jej úloh, nie je objektívne možné informácie dôležité pre obe trestné konania zrejme podľa vyhodnotenia orgánov činných v trestnom konaní vedúcich obe trestné konania zaobstarať inak ako výsluchmi týchto osôb a Slovenská informačná služba ich na tento účel od povinnosti mlčanlivosti oslobodila.
Zároveň Slovenská informačná služba kategoricky odmieta mediálne dezinformácie o tom, že má “venovať energiu záchrane” bývalého riaditeľa SIS. SIS kauze bývalého riaditeľa venuje pozornosť v miere, ktorá zodpovedá žiadostiam orgánov činných v trestnom konaní o súčinnosť Slovenskej informačnej služby. V rovnakej miere a rovnakým spôsobom sa venuje aj kauze bývalého námestníka riaditeľa SIS B. B., to konkrétne znamená, že ak je SIS dožiadaná zo strany orgánov činných v trestnom konaní o nejakú formu súčinnosti v trestných veciach oboch bývalých príslušníkov, tak sa v medziach žiadostí orgánov činných v trestnom konaní obom bývalým príslušníkom aj venuje. SIS nedisponuje žiadnymi zákonnými možnosťami ako ovplyvniť trestné konania vedené voči obom uvedeným osobám, a preto považuje medializované informácie za nielen špekulatívne, ale aj lživé.
Vzhľadom na skutočnosť, že bývalý riaditeľ SIS a bývalý námestník riaditeľa SIS sú alebo boli trestne stíhaní v súvislosti s výkonom svojich funkcií a rozhodovaním o vykonávaní spravodajských operatívnych činností a o používaní osobitných prostriedkov vrátane informačno-technických prostriedkov, bola SIS v súlade so zákonom NR SR č. 46/1993 Z. z. o SIS povinná vykonať hĺbkové interné preverenie všetkých skutkových okolností, ktoré sa veci týkali, tieto riadne zadokumentovať a postúpiť orgánom činným v trestnom konaní a tiež osobitnému kontrolnému výboru na kontrolu činnosti SIS, v ktorého pôsobnosti je výkon kontrolných právomocí pri používaní informačno-technických prostriedkov podľa zákona. Na tento účel riaditeľ Slovenskej informačnej služby zriadil už dňa 23. marca 2021 komisiu, ktorá svoju činnosť ukončila dňa 23. apríla 2021 vyhotovením tzv. záverečnej správy v rozsahu viac ako 300 strán, vrátane príloh.
Predmetná správa detailne a presne uvádza všetky skutočnosti, ktoré sa týkali rozhodovania bývalého riaditeľa SIS, ako aj bývalého námestníka riaditeľa SIS v predmetnej veci, ako i podrobné informácie o realizácii všetkých úkonov s vecou súvisiacich zo strany podriadených príslušníkov a jednotlivých organizačných zložiek SIS. Uvedená správa je riadne a v plnom rozsahu podložená všetkými registratúrnymi záznamami, vyjadreniami všetkých príslušníkov, ktorí mali o akejkoľvek veci v tejto súvislosti vedomosť.
Slovenská informačná služba bola o poskytnutie písomností tvoriacich prílohu uvedenej správy, ako aj o zbavenie mlčanlivosti jej príslušníkov v konaní, v ktorom je bývalý riaditeľ SIS obvinený, požiadaná orgánmi činnými v trestnom konaní v mesiaci marec 2022, a to po tom, čo bol bývalý riaditeľ SIS opätovne obvinený. Akékoľvek aktivity, ktoré sú zo strany Slovenskej informačnej služby vo vzťahu k orgánom činným v trestnom konaní v súvislosti s predmetnou vecou realizované, spočívajú výlučne v poskytovaní súčinnosti v súlade s Trestným poriadkom a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ktorej iniciátorom boli a sú výlučne orgány činné v trestnom konaní.
Slovenská informačná služba v nadväznosti na cielenú dezinformačnú mediálnu kampaň lživo informujúcu o jej činnosti, prípadne nečinnosti ubezpečuje verejnosť, že jej činnosť vykonávaná v záujme spravodajskej ochrany Slovenskej republiky nebude nijako ovplyvnená napriek účelovému šíreniu mediálnych klamstiev, špekulácií a dezinformácií. Slovenská informačná služba toto stanovisko uvádza aj preto, aby upozornila verejnosť, že účelové šírenie dezinformácií a klamstiev v súvislosti s činnosťou štátnych orgánov Slovenskej republiky vrátane činnosti Slovenskej informačnej služby môže mať za cieľ a v niektorých prípadoch aj vedie k účelovej manipulácii verejnej mienky poškodzujúcej záujmy Slovenskej republiky a zároveň deformujúcej ústavne zaručené základné právo na informácie a slobodu slova.