13. 9. 2023

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Vplyvný americký demokratický senátor Bob Menendez v súvislosti s nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami na Slovensku vyzval šéfa spoločnosti Meta Marka Zuckerberga, aby zaistil, že jeho sociálne siete nebudú poskytoval priestor dezinformáciám a skresleným správam, ktoré šíri Rusko. TASR o tom informuje v stredu na základe vyhlásenia zverejneného na webstránke Senátu USA.
"Som znepokojený nedávnymi správami o tom, že platformy sociálnych médií, ako je Meta, šíria ruské dezinformácie, ktoré už viedli k podkopaniu komunálnych volieb na Slovensku. Tie isté sily sa mobilizujú, aby v masívnom meradle podkopali slovenské parlamentné voľby, ktoré sa uskutočnia 30. septembra, s oveľa väčšími dôsledkami," napísal v utorok v liste adresovanom výkonnému riaditeľovi Mety Bob Menendez, predseda senátneho výboru pre zahraničné vzťahy.
Súčasne vyjadril presvedčenie, že sociálne siete, akými sú Facebook a WhatsApp, dnes slúžia dnes aj ako nástroje na ovplyvňovanie volieb v demokratických krajinách, predovšetkým v členských štátoch NATO a EÚ, ktoré sú terčom cielených ruských dezinformačných kampaní.
Menendez preto apeloval na spoločnosť Meta, aby nadchádzajúcim parlamentným voľbám na Slovensku bezodkladne venovala adekvátnu pozornosť a zdroje. Od Mety taktiež očakáva, že poskytne informácie o krokoch, ktoré podnikne na to, aby zabránila "cielenému zahraničnému škodlivému vplyvu a zasahovaniu do volieb na svojej platforme".
"Slovensko je spojencom z NATO, členskou krajinou EÚ a pevný spojenec Ukrajiny v jej boji proti totálnej, brutálnej invázii Ruska, a tamojšie voľby (v SR) sú preto veľmi dôležité a ich dôsledky presiahnu hranice tejto krajiny," napísal americký senátor.
Pripomenul, že Slovensko v tomto smere nie je výnimkou. Aktéri vystupujúci na podporu ruských záujmov sa podľa neho opakovane pokúšajú ovplyvniť výsledky volieb a narušiť dôveru v demokratické procesy po celom svete.
Menendez tiež vyjadril znepokojenie nad tým, že Meta v minulosti nedokázala podniknúť zmysluplné kroky, aby zastavila dezinformácie a zámerne skreslené správy, ktoré šírili Rusko, Čína a ďalší aktéri usilujúci sa ovplyvniť voľby v iných krajinách.
"Vyzývam vás, aby ste týmto otázkam venovali naliehavú pozornosť. Teším sa na vašu odpoveď a uvítal by som trvalé úsilie smerujúce k tomu, aby platformy Mety posilňovali a aby nepodkopávali ľudské práva, transparentnosť a dobré spôsoby vládnutia," napísal v utorok americký senátor v liste Markovi Zuckerbergovi.

Copyright  © TASR 2023




Európske organizácie sa pustili do nahlasovania nenávistných prejavov na sociálnych sieťach. Urobili tak v rámci projektu SafeNet. Podstatou projektu je nahlasovanie nelegálnych nenávistných prejavov v onlinovom priestore s cieľom analyzovať reakcie sociálnych médií na nahlásený obsah. Do projektu sa zapojilo 21 organizácií z 20 krajín EÚ vrátane Slovenska, ktorého online priestor monitoruje mimovládna organizácia digiQ. Krajiny počas 20 mesiacov monitoringu plánujú nahlásiť 20-tisíc nenávistných prejavov. Po prvých šiestich mesiacoch všetci členovia nahlásili spolu takmer 3 900 takýchto prejavov, z čoho 361 je v slovenskom jazyku. Informovala o tom organizácia digiQ s tým, že najväčšia časť týchto prejavov bola adresovaná osobám z LGBTQ komunity.
Ako organizácia spresnila, v rámci celého konzorcia tvorili nenávistné prejavy voči LGBTQ komunite takmer jednu tretinu, no na Slovensku prejavy proti sexuálnej orientácii tvorili až 70 percent nahlásenéhho obsahu. „Veľké zastúpenie mali tiež protirómske prejavy, rasistické prejavy a prejavy proti utečencom. Na Slovensku boli v pomerne veľkom počte zastúpené aj antisemitské prejavy, a to podielom deväť percent z nahláseného obsahu," doplnila organizácia a informovala, že počet nenávistných prejavov, ktoré sociálne média odstránili, bol nízky. „TikTok a Twitter odstránili zhruba polovicu nahlásených prejavov. Facebook odstránil 36 percent nahláseného obsahu, Instagram iba 22 percent a YouTube 8 percent," spresnila organizácia digiQ.
Komentáre, ktoré porušujú zákon, sociálne siete neodstránili ani po opakovanom upozornení. „Facebook často nerozpozná nenávistné prejavy, keď majú podobu obrázka. TikTok zase nedokáže rozpoznať nenávistný prejav, ak je napísaný v ruskom jazyku latinkou," upozornila organizácia a informovala, že z pohľadu rýchlosti reakcie si najlepšie viedol TikTok, ktorý posúdil až 86 percent nahláseného obsahu do 24 hodín od nahlásenia. Sociálne siete spoločnosti Meta, čiže Instagram a Facebook, boli schopné reagovať do 24 hodín v zhruba 30 percentách prípadov a Twitter v takmer polovici nahlásených prípadov. „Najhoršie si viedol YouTube, ktorý do jedného dňa zareagoval iba na 10 percent nahláseného obsahu," uviedla organizácia.
Z výsledkov projektu za prvých šesť mesiacov vyplynulo, že z 316 nelegálnych nenávistných prejavov, ktoré boli nahlásené zo Slovenska, sociálne siete odstránili 45 z nich a v 33 prípadoch sociálne siete reagovali do 24 hodín od nahlásenia. Dodnes nie je spätná väzba od sociálnych sietí na 108 nahlásených prejavov. 240 prejavov bolo nahlásených na Facebooku, z čoho posúdených do 24 hodín ich bolo 25. Na Instagrame nahlásili osem nenávistných prejavov, z ktorých posúdené boli dve. Twitter posúdil jeden z 20 nahlásených prejavov a YouTube jeden prejav z 42 nahlásených. TikTok do 24 hodín posúdil štyri prípady zo šiestich. Facebook odstránil 37 nenávistných Slovenských prejavov, Instagram jeden, Twitter šesť, TikTok jeden a YouTube neodstránil ani jeden. 




Na sledovanie spravodajstva obyvatelia Slovenska stále najčastejšie využívajú televíziu. Televízne spravodajstvo sleduje 42 percent opýtaných. Za televíziou nasledujú sociálne siete, prostredníctvom ktorých sleduje spravodajstvo 18,7 percenta respondentov. 18,4 percenta ľudí sleduje spravodajské online platformy a spravodajstvo v rádiách počúva 14,3 percenta respondentov. Vyplynulo to z prieskumu verejnej mienky agentúry Neuropea, ktorý vypracovala v spolupráci so spoločnosťou CreditCall. Agentúra vykonávala prieskum od 7. do 14. augusta na vzorke tisíc respondentov.
Ako z prieskumu ďalej vyplynulo, vo vekovej skupine 18-33 rokov dominujú sociálne siete (36,4 percenta) a spravodajské online platformy (28,4 percenta). „Prieskum poukazuje na vysokú dynamiku rastu vplyvu sociálnych sietí. Aj keď televízia je stále najdôveryhodnejším médiom, mladí čoraz viac sledujú práve sociálne siete. Problémom je však hlavne to, že ich považujú za relevantný zdroj informácií aj napriek neoverenému obsahu, ktorý častokrát ďalej zdieľajú," upozornil CEO agentúry Neuropea Peter Papanek s tým, že je dôležité aktívne sa venovať výchove a vzdelávaniu v oblasti mediálnej gramotnosti, a to nielen v rámci mladej generácie. „Rovnako nebezpečná je totiž aj ľahostajnosť staršej generácie k zdrojom informácií," dodal Papanek. „Dopytovaní sa ďalej vyjadrili, že si najčastejšie otvárajú také články, u ktorých dôverujú ich zdroju (28,3 percenta), titulok súvisí s ich záujmami (25 percent) alebo je pútavý (21,9 percenta). Aj tu vidíme jednoznačné rozdiely medzi jednotlivými vekovými skupinami," informovala Neuropea a spresnila, že kým pre vekovú skupinu 34 – 49 je pre otvorenie článku dôveryhodnosť zdroja rozhodujúca pre 37,6 percenta z nich, vo vekovej skupine 50 – 65 je to 28 percent a v skupine 66+ rokov 16,3 percenta. Prieskum ukázal, že najstarší ľudia si otvárajú článok, ktorého titulok je pútavý a súvisí s ich záujmami.
Výsledky prieskumu ukázali, že tlačeným médiám najviac dôverujú mladí vo veku 18 – 33 rokov a s pribúdajúcim vekom sa miera dôvery v printové médiá znižuje. „Kým dôvera v televízne spravodajstvo s vekom rastie, mladí do veľkej miery dôverujú aj takým zdrojom spravodajstva, ktoré zdieľajú ich priatelia a ľudia, ktorých sledujú na svojich sociálnych sieťach," doplnila agentúra s tým, že u starších je dôvera v obsah zdieľaný priateľmi a influencermi výrazne nižšia, pričom influenceri skončili v miere dôveryhodnosti najhoršie vo všetkých vekových skupinách. Občanov Slovenska najviac zaujíma domáca politika. „Pre to, že túto tému sledovali za posledných sedem dní, sa vyjadrilo až 50,4 percenta z nich," spresnila agentúra. Za domácim spravodajstvom nasleduje šport (37,6 percenta), európske a medzinárodné záležitosti (36,2 percenta), regionálne správy (34,2 percenta), finančné a ekonomické správy (31,5 percenta), kultúra a umenie (30,5 percenta) a témy kriminality a nehôd (30,1 percenta).

SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.