20. 12. 2005

Ako cez kopírák ?

Ako cez kopírák ?
Z programovového konceptu Slovenskej televízie pre rok 2006 Vysielanie Slovenskej televízie v roku 2005 na oboch jej okruhoch prinieslo výraznú stabilizáciu značky STV na slovenskom mediálnom trhu. V rámci dlhodobej stratégie manažmentu STV to je naplnenie jedného z hlavných cieľov reformy verejnoprávnej televízie z predošlých rokov. Potvrdilo sa, že televízny trh na Slovensku ovplyvnili predpokladané zmeny a vývoj v tejto oblasti využila STV na posilnenie svojho postavenia. Výsledky tohto procesu sa prejavili na sledovanosti jednotlivých okruhov STV, ale aj na spôsobe vnímania značky verejnoprávnej televízie vo vedomí televíznych divákov. V priebehu tohto procesu sledovala Slovenská televízia vo svojom vysielaní základný cieľ – naplnenie programovej služby vysielaním programov vo verejnom záujme. V roku 2006 bude Slovenská televízia pokračovať v trende z predošlých rokov, v posilňovaní pozície na mediálnom trhu i vnímania značky STV ako verejnoprávneho televízneho média. Naďalej bude precízne dodržiavaná dramaturgická čistota oboch okruhov a ich profilovanie ako dvoch samostatných staníc. Projekt zreteľne definuje okruh Jednotka ako okruh nasmerovaný k väčšinovému divákovi a jeho ťažiskom ostávajú programové typy spravodajstvo, dramatika, zábava, v menšej miere publicistika, hudba a ostatné základné programové typy. Okruh Dvojka je vybudovaný ako mediálny priestor pre takzvaného menšinového diváka. V skutočnosti ide o to, aby STV svojím vysielaním dokázala plnohodnotne komunikovať aj s menšími skupinami divákov, ktorých záujem je špecifikovaný užším okruhom tém. Tieto skupiny sa líšia svojím zameraním – športové prenosy a informácie, umelecké programy a relácie pre náročnejších divákov, náboženská tematika, národnostné relácie, programy pre zdravotne a sociálne hendikepovaných divákov. Programový koncept pre rok 2006 akceptuje aj východiská formulované v Programovej stratégii Slovenskej televízie na roky 2005 – 2007, schválenej Radou STV, ale napĺňa ho do tej miery, do akej mu umožňuje finančná situácia, ktorá výrazne závisí od nedostatočnej legislatívy v oblasti koncesionárskych poplatkov. Základné ciele v roku 2006 sú naplniť požiadavku verejnej služby vysielaním programov vo verejnom záujme, skladbou a kvalitou vysielaného programu udržať a posilniť postavenie oboch okruhov Slovenskej televízie na mediálnom trhu a jasne, profesionálne a kvalitne profilovať naďalej oba okruhy STV. Rozhodujúci vplyv na mieru rozvoja programových možností v roku 2006 budú mať podmienky a kvalita legislatívneho prostredia, v ktorom bude STV v tomto období pôsobiť. Nekvalitné a nedostatočné znenie zákonných noriem dlhodobo pripravuje Slovenskú televíziu každý rok o stvoky miliónov korún, ktoré jej chýbajú vo výrobe programu i v jej ďalšom inštitucionálnom rozvoji. Slovenská televízia 2006 programový koncept 2. Návrh celkového časového rozsahu vysielania na jednotlivých okruhoch Slovenskej televízie Okruh Jednotka odvysiela v období od 01. 01. 2006 do 31. 12. 2006: 8. 050 hodín programu Okruh Dvojka odvysiela v období od 01. 01. 2006 do 31. 12. 2006: 7. 000 hodín programu Slovenská televízia odvysiela v roku 2006 spolu: 15. 050 hodín programu 3. Návrh týždenného rozdelenia vysielacieho času na jednotlivých okruhoch Slovenskej televízie Okruh Jednotka odvysiela priemerne týždenne v roku 2006: 155 hodín programu. Okruh Dvojka odvysiela priemerne týždenne v roku 2006: 135 hodín programu. Slovenská televízia 2006 programový koncept Návrh podielu programových typov vo vysielaní na jednotlivých okruhoch Slovenskej televízie v roku 2006 Pri Jednotke aj Dvojke zachovávame podiely plánované pre rok 2005 pretože sú najoptimálnejšie. Samozrejme, že skutočnosť môže byť iná v závislosti od rôznych objektívnych faktov, ale ak hovoríme o pláne ako o kategórii, ktorú sa máme snažiť naplniť do tej miery ako je to možné, tak takýto plán je najoptimálnejší. Záver Pri prípadnom stabilizovaní legislatívy a tým možného zvýšenia príjmov z koncesionárskych poplatkov by STV ešte výraznejšie mohla posilniť svoju programovú štruktúru a viac podporiť pôvodnú audiovizuálnu tvorbu a programy tzv. verejnej služby. Tento koncept, ktorý vychádza do tej miery zo schválenej Programovej stratégie na roky 2005 – 2007, do akej mu to umožňuje súčasná legislatíva týkajúca sa výberu koncesionárskych poplatkov. Tento programový koncept na rok 2006 je súčasťou návrhu rozpočtu Slovenskej televízie tak, ako to ukladá zákon č. 16/2004 o Slovenskej televízii v par. 17 ods. 1 písm. b.