12. 3. 2006

SAVE LUDUS

SAVE LUDUS
Pred zánikom Divadla Ludus varuje petičný výbor, v ktorom sú Milan Chalmovský, Kamil Kollárik a Michal Rovňák. "Nový riaditeľ zrušil divadlo v podobe, v akej existovalo 35 rokov," tvrdia.Juraj Benčík, ktorý je od januára poverený vedením Ludusu a ktorého majú poslanci Bratislavského samosprávneho kraja schváliť do funkcie túto stredu, to však odmieta. "Chcem vrátiť divadlo na cestu, z ktorej zišlo," povedal.Petičníci Benčíkovi okrem iného vyčítajú okamžitú výpoveď zakladateľovi Ludusu Petrovi Kubovi a tiež to, že až na dve výnimky zrušil celý repertoár divadla. Upozorňujú, že ponechal hru, v ktorej účinkuje jeho manželka. "Inscenácie, o ktoré bude divácky záujem, ostanú. Až na záver sezóny sa rozhodne, ktoré to budú," vyhlásil Benčík. Určite vraj stiahne hru, kde je obsadená jeho manželka, keďže patrí k najstarším.Ludusáci obviňujú Kubovho nástupcu aj zo zavádzania verejnosti. "Tretieho marca malo v PKO premiéru Túlavé divadlo, bola však prezentovaná ako premiéra Divadla Ludus," informovali. To isté sa má zopakovať v najbližších dňoch. "Inscenácia Kapitán Pangho a papagáj Mimo má byť podľa pána Benčíka treťou premiérou Ludusu. Pravda však je, že táto hra už mala premiéru v inom divadle," priblížili. Za premiéry podľa nich nemožno považovať ani chystané tvorivé dielne s amatérmi.Juraj Benčík s nimi nesúhlasí. Všetky ich tvrdenia sa chystá vyvrátiť na tlačovej besede, ktorú pripravuje na utorok. Deň predtým, naopak, médiá pozýva na stretnutie druhá strana. Zastupovať ju budú aj Karol Vosátko, Daniel Dangl, Michal Vašečka, Ľuboš Jariabka, Lele Zemanová či Igor Adamec.
VÝZVA

Vážený pán predseda, panie poslankyne a páni poslanci BSK, Petičný výbor na záchranu divadla Ludus sa na Vás obracia s výzvou na zváženie rozhodnutia vo veci menovania nového riaditeľa. Jednou z podmienok výberového konania na funkciu riaditeľa divadla Ludus bolo aby “riadil divadlo z jeho umeleckej i organizačno - manažérskej stránky, nadväzujúc pritom na tradíciu a jeho dosiahnuté úspechy.“ Zvíťazila však koncepcia, ktorá nenadväzuje na tradície divadla Ludus, naopak prináša radikálne zmeny. Pán Benčík, víťaz výberového konania, radikálne zmeny odôvodňuje týmto vyhlásením: „ ... dnes nie je možné považovať Divadlo LUDUS za konsolidovanú umeleckú inštitúciu. V posledných rokoch dokázalo vyprodukovať iba jednu novú inscenáciu v sezóne. Je na pokraji kolapsu.“ Toto prehlásil aj napriek tomu, že za posledných desať rokov v divadle nebol ani na jednom predstavení. Z akých zdrojov čerpal, keď fakty sú iné: 2004: Počet premiér: 2, Počet repríz:101, Počet divákov:14 005 2005: Počet premiér:2, Počet repríz:107, Účasť na festivaloch:1, Počet workshopov:16, výstavy z činnosti divadla:2, Počet divákov: 15 124 Ďalej pokračoval týmito rozhodnutiami: - okamžitou výpoveďou zakladateľovi a umeleckému šéfovi Petrovi Kubovi 16.1.2006 - výpoveďou tajomníkovi divadla Milanovi Chalmovskému 28.2.2006 - zrušil, s výnimkou dvoch hier, celý dovtedajší repertoár divadla - do Umeleckej rady divadla nemenoval ani jedného človeka, ktorý patrí k okruhu ľudí spojených s divadlom Ludus Za dva mesiace umelecky zrušil divadlo Ludus v podobe akej existovalo 35 rokov. Čo nové ponúka: - 3. marca bola v priestoroch PKO premiéra iného divadla ( Túlavé divadlo) prezentovaná ako premiéra divadla Ludus. - Ďalšia marcová premiéra Túlavého divadla bude opäť prezentovaná ako premiéra divadla Ludus. - Treťou premiérou divadla Ludus má byť inscenácia „Kapitán Pantho a papagáj Mimo“. Táto hra už bola predtým premiérovaná v inom divadle. - Novými premiérami nazýva aj workshopy – tvorivé dielne s amatérmi, ktoré nemôžu mať profesionálnu úroveň. Ich cieľom je práca a učenie nie umelecká premiéra. Tento dramaturgický plán nepokračuje v tvorivých tradíciách divadla Ludus. Je vhodný pre činnosť súkromnej umeleckej agentúry, ktorá obchoduje s hotovými umeleckými produktmi. Možné riešenia: 1. Menovať do funkcie riaditeľa divadla Ludus účastníka výberového konania, ktorý sa dostal do záverečného kola hlasovania a skončil v poradí na druhom mieste. 2. Vrátiť právny stav v divadle k 1.1.2006 a vyhlásiť nové výberové konanie. 3. V prípade že bude menovaný pán Benčík na post riaditeľa navrhujeme zmenu názvu divadla, ktorý by zodpovedal jeho koncepcii. O priazeň diváka by sa mohol uchádzať pod svojou identitou. V Bratislave 7.3.2006 za petičný výbor: Mgr.art. Milan Chalmovský Mgr.art. Kamil Kollárik Mgr.art. Michal Rovňák
Projekt roka alebo ako Agnes Snopko podporuje bitkára Benčíka :
PROJEKT LUDUS

Po zániku Divadla pre deti a mládež v Trnave neexistuje v súčasnosti na Slovensku profesionálna divadelná scéna, ktorá by sa programovo venovala divadelnej tvorbe pre publikum mladšie ako osemnásťročné. Štyri profesionálne bábkové scény – Bratislava, Žilina, Banská Bystrica a Košice síce prevažnú časť svojho repertoáru pripravujú cielene pre detského diváka, ale v prevažujúcej miere je to divák vo vekovej kategórii od 4 do maximálne 12 rokov. Len ojedinele sa vyskytnú divadelné projekty reflektújúce problémy tejto skupiny divákov. Vek pubertálny a adolescentný, akoby bol v našom profesionálnom divadelníctve nehodný špecifickej pozornosti. A práve v tomto období života sa formuje hodnotový rebríček, charakter, morálnovôľové vlastnosti mladého človeka a definitivizuje sa jeho socializácia. Nikým nezaopatrené duše mladých sú dnes lacnou korisťou komerčných elektronických médií s ich „reality show“ častokrát prekračujúcimi hranice bazálnej slušnosti a etických princípov vyspelej kultúrnej spoločnosti. Búrku zasiatu do týchto duší zatuchnutým vetrom módnej bulvárnej zábavy budeme v budúcnosti žať vo forme ich individualizácie, nevšímavosti, cinyzmu a prevdepodobne aj neskrývanej agresivity. Každá kvapka opatery v mori ignorancie, ktorá poskytne týmto dušiam pocit naozajstného záujmu môže byť spúšťadlom tvorby ostrovov pozitívnej deviácie, ktoré sa po čase môžu rozrásť až na úroveň celospoločenského záujmu o krásno a dobro, a priniesť spoločnosti ovocie v podobe slušných, kultúrnych, citlivých a vnímavých ľudí. Preto je, podľa mňa, najvyšší čas vytvoriť v hlavnom meste Slovenska špecializované praktické Centrum autorskej divadelnej tvorby pre deti a mládež vo veku od 12 do 20 rokov s celoslovenskou pôsobnosťou. Úlohou centra bude vytvárať podmienky pre tvorbu, výchovu a rast autorských osobností, ľudí, ktorí sa naučia vypovedať o svojich autentických pocitoch a o spoločnosti a dobe v ktorej žijú nie interpretovaním, alebo adaptáciou hotových literárnych diel, alebo divadelných textov, ale v súlade so všeobecným trendom vývoja moderného divadla, budú komplexne vytvárať divadelnú inscenáciu s využitím najširšej škály výrazových prostreiedkov tohto druhu umenia - autorsky Základom centra bude profesionálne divadlo LUDUS, so svojim vlastným komorným súborom, s umeleckým vedúcim – režisérom autorského typu divadla s dlhoročnou praxou, s vlastným organizačno technickým zabezpečením a s pravidelnou finančnou dotáciou. Vedľa tohto divadla, bude existovať, podľ vzoru overeného v susednom Maďarsku, Divadelné štúdio LUDUS, v ktorom budú konkurzom vybraní adepti formou praktickej tvorby divadelných inscenácií študovať základy divadelnej tvorby. Štúdio Divadla LUDUS bude mať tri dielne – pre deti vo veku 12 až 14 rokov, pre mládež od 15 do 17 rokov a pre mladých ľudí vo veku od 18 do 20 rokov. Vedúcim práce triede bude profesionálny herec, člen súboru divadla. Štúdio bude každý polrok tri tvorivé dielne, do ktorých sa môžu hlásiť študenti z ktorejkoľvek triedy. Dielne bude každý polrok viesť iný renomovaný divadelník iný renomovaný divadelník, ktorý s frekventantmi dielne naštuduje autorskú inscenáciu v žánri a v divadelnom druhu jemu vlastnom. Herci divadla budú jeho asistentmi a zárukou kontinuity vývoja práce v dielni v širšom horizonte. Najlepšie práce budú dotiahnuté do konečného tvaru a zaradené do hracieho plánu Divadla LUDUS a budú sa hrávať ako regulárne inscenácie. Štúdio nadviaže kontakt s podobnými etablovanými divadelnými štúdiami v okolitých krajinách a bude iniciovať každoročnú medzinárodnú divadelnú dielňu autorského divadla pre deti a mládež krajín V4, ktorá sa každý rok uskutoční v inej zo zúčastnených krajín. Divadlo LUDUS bude mať za úlohu poskytovať priestor pre spojene erudovanej profesionálnej práce skúsených divadelníkov s talentom najúspešnejších adeptov divadelného umenia v dielňach. Každoročne naštuduje tri autorské divadelné inscenácie pod vedením jedného domáceho a dvoch hosťujúcich režisérov. A každoročne bude organizovať Celoslovenskú prehliadku vybraných autorských divadelných inscenácii pre deti a mládež MLADIVADLO, ako aj školenia, semináre a workshopy pre tvorcov tohto typu divadla. Najväčší dôraz pri výbere mladých záujemcov o divadelné umenie v dielňach štúdia, ale aj ich profesionálnych kolegov v divadle bude potrebné klásť na ich schopnosť tvoriť a vyjadrovať sa v divadle autorsky. Práve v tom sa Divadlo LUDUS so svojim štúdiom vyhraní oproti ostatným, už existujúcim inštitúciám, v ktorých sa divadlo ako profesionálna činnosť vykonáva, alebo vyučuje. A vzhľadom na spoločenskú potrebu, budú nielen inscenácie štúdia ale aj dve tretiny dramaturgie divadla venovať svoju pozornosť témam určeným výhradne divákom v spomínanom veku. Organizačná štruktúra bude vychádzať z koncepcie riadenia a organizácie divadelnej činnosti ako ju vyvinuli a v praxi po dlhé roky úspešne realizovali tvorcovia legendárneho Divadla na provázku v Brne. Tri hlavné vedúce osobnosti divadla vtedy vytvorili systém rotovania vo funkciách, na ktorých sa každé dva roky striedali, čo zabezpečilo neustály umelecký vývoj a permanentnú demokratickosť v rozhodovaní o všetkých otázkach týkajúcich sa divadla. Tak aj v Divadle LUDUS budú sa na postoch Riaditeľ divadla, Umelecký šéf a Vedúci divadelného štúdia striedať obdva roky tri vedúce osobnosti. K nim bude potrebné zamestnať v divadle už len marketingového a reklamného manažera, ktorý bude zároveň vykonávať administratívnu funkciu ekonóma divadla a jednu pracovnú silu, ako pokladníčku a sekretárku zároveň. Všetky ostatné práce budú vykonávané na Dohodu o vykonaní práce, alebo na základe Zmluvy o dielo, podľa autorského zákona, alebo budú objednávané u firiem a živnostníkov. Predpokladané náklady na prevádzku takéhoto divadla vrátane umeleckej tvorby a práce v dielňach Štúdia odhadujem asi na 5 miliónov korún ročne. Je aj nevyhnutné, aby takýto projekt získal medzirezortnú podporu od Ministerstva kultúry SR a od Ministerstva školstva SR a záštitu nielen verejnej správy a samosprávy, hlavného mesta Bratislavy, Vyššieho územného celku Bratislava, ale aj umeleckej obce, v čo verím. Či bude Divadlo LUDUS tak, ako existuje v súčasnosti so svojou vnútornou organizačnou štruktúrou a s dramaturgickým plánom existovať aj naďalej a dokedy závisí aj od rozhodnutí zriaďovateľa divadla. Podľa pravidiel divadelného života, ktorý sa prekrýva s pravidlami života ľudí počas školského roku, bude najvhodnejšie smerovať všetky vnútorné zmeny a prípadne aj zmeny navonok ku koncu sezóny 2005/2006 a začiatku sezóny 2006/2007. Bratislava 8.11.2005 Juraj Benčík