Zasadnutie Arbitrážnej komisie RPR
Niektoré reklamy spoločností Orange Slovensko, Coca-Cola, Slovakia a Delpharmea porušujú etický kódex reklamy. Vyplýva to z rozhodnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (AK RPR), ktorá zasadala v stredu. Výkonná riaditeľka RPR Monika Korkošová hovorí , že podľa rozhodnutí RPR je v rozpore s kódexom - reklamná kampaň "500 bezplatných minút na každý deň" zadávateľ Orange Slovensko, televízny reklamný spot Sprite "Smäd nikdy nevyhrá" zadávateľa Coca-Cola, Slovakia a televízny spot na prípravok Bellasin, ktorého zadávateľom je spoločnosť Delpharmea. RPR, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy, v stredu posúdila desať sťažností na reklamu z hľadiska Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR, teda etického kódexu reklamy. Jednu presunula na ďalšie rokovanie a spomínané tri označila ako opodstatnené.
RPR dostala na reklamnú kampaň Orange Slovensko "500 bezplatných minút na každý deň" sťažnosť od fyzickej osoby. Podľa sťažnosti je reklama o telefonovaní v trvaní 500 minút denne bezplatne zavádzajúca, lebo podmienky telefonovania sú uvedené veľmi malým písmom. V podmienkach sa pritom uvádza, že ide o telefonovanie len v noci a počas sobôt a dní pracovného pokoja. Podľa AK RPR je sťažnosť opodstatnená a reklamná kampaň je v rozpore s etickým kódexom reklamy. Podľa RPR Orange Slovensko v kampani "500 bezplatných minút na každý deň" nevenoval dostatočnú pozornosť prezentácii charakteristiky produktu a podmienok bezplatnej ponuky. RPR pripomína, že informácie tohto druhu "musia byť pre spotrebiteľa čitateľné".
Na televízny reklamný spot spoločnosti Coca-Cola, Slovakia - Sprite "Smäd nikdy nevyhrá" dostala RPR sťažnosti od dvoch fyzických osôb. Tvrdili, že reklama môže najmä u detí vyvolávať strach, viesť k násilným činom alebo ich podporovať a popularizovať. Podľa sťažovateľov táto reklama potláča u detí prah reálneho vnímania, keďže sa vysiela v časoch, kedy môžu televíziu sledovať aj maloletí. AK RPR sťažnosti považuje za opodstatnené a televízna reklama Sprite "Smäd nikdy nevyhrá" podľa nej porušuje etické zásady reklamy. Aj podľa RPR sa reklama vysiela v čase, kedy ju môžu sledovať deti vo veku do 7 rokov, ktoré nevedia čítať. Ich vnímanie je pritom značne odlišné ako snaha tvorcov o zveličenie a môže im poskytnúť skreslený pohľad na realitu a návod na opakovanie deja v reklame.
Arbitrážna komisia RPR považuje za opodstatnenú aj sťažnosť na televízny spot spoločnosti Delpharmea na prípravok Bellasin. Televízna reklama podľa rady obsahuje jednoznačné tvrdenie o dôvodoch priberania, respektíve nemožnosti schudnúť, čím môže spotrebiteľa zavádzať a vyvolať u neho mylné hodnotenie jeho zdravotného stavu a tiež prínosu prípravku pre jeho zdravie. Reklama tým porušuje etický kódex reklamy.