MEDIA LAW NEWS
Európsky parlament (EP) schválil minulý týždeň novú legislatívu pre audiovizuálne vysielanie. Smernica zjednodušuje pravidlá týkajúce sa reklamy.
Jej dĺžka bude môcť byť maximálne 12 minút za hodinu, pričom filmy či spravodajské programy možno prerušiť reklamou len raz za 30 minút. Smernica, ktorá je revíziou legislatívy z roku 1989 s názvom „Televízia bez hraníc“ modifikovanej následne v roku 1997, je podľa EP reakciou na technologický rozvoj a súčasne vytvára spravodlivé konkurenčné podmienky pre vznikajúce mediálne služby, vrátane videa na želanie či televízie cez mobil.
Revidovanou smernicou sa tiež zjednocujú pravidlá pre tzv. product placement, teda umiestňovanie reklamného predmetu propagujúceho nejakú značku do relácií. Tu sa jednotlivé členské štáty môžu rozhodnúť, či tento prvok umožnia používať, ale len v zábavných programoch ľahšieho žánru, športových programoch, filmoch a seriáloch, pričom sa na začiatku a na konci programu musí upozorniť na jeho použitie. V spravodajských, publicistických a detských programoch, rovnako ako aj v dokumentárnych filmoch a poradniach sa product placement úplne zakazuje. V prípade tzv. nelineárnych služieb, akými sú napríklad video na požiadanie, či služby získavané cez internet, sa stanovujú len minimálne účinné predpisy, napríklad kvalitatívne pravidlá pre reklamu či zabezpečenie ochrany mladistvých a ľudskej dôstojnosti. Nová legislatíva nariaďuje členským krajinám EÚ, aby zabezpečili, že sa na záznamy verejne dôležitých udalostí nebude vzťahovať exkluzivita. Znamená to, že každý vysielateľ v EÚ má mať prístup k takýmto záznamom od iných vysielateľov bez toho, aby za to musel platiť viac, než predstavujú skutočné náklady nevyhnutné na uskutočnenie prenosu.
Smernica by mala vstúpiť do platnosti koncom tohto roka. Členské krajiny EÚ budú mať následne dva roky na to, aby ju začlenili do svojich legislatív.