30. 7. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Afganská spravodajská služba zadržala televízneho redaktora po odvysielaní programu, v ktorom kritizoval vládu, informovala dnes súkromná televízna stanica Ariana. Politický diskusný program s názvom "Pravda" v polovici vysielacieho času stiahli v nedeľu z obrazoviek po tom, čo do televízie Ariana zatelefonoval predstaviteľ Národného riaditeľstva pre bezpečnosť (NDS), uviedlo vedenie televízie. Agenti z NDS podľa nich neskôr zadržali moderátora programu, Muhammada Násira Fajáza. O incidente diskutoval v pondelok na svojom pravidelnom zasadnutí aj vládny kabinet. "Ako vieme, niektoré médiá obviňujú a urážajú vrcholných predstaviteľov štátu vrátane ministrov nepodloženými tvrdeniami, jedným z nich bol aj program "Pravda", moderovaný pánom Násirom Fajázom," uviedla vláda vo svojom stanovisku. Fajáz podľa kabinetu urážal ministrov. "Pán Fajáz v minulosti žiadal peniaze od ministrov a požiadal ministra vodohospodárstva a energetiky, aby zabezpečil 24-hodinové dodávky elektrickej energie do jeho sídla," uvádza sa vo vyhlásení. "Keď minister jeho žiadosť odmietol, odpoveďou sú tieto nepodložené obvinenia." Afganistan bojuje s militantmi z hnutia Taliban a zároveň sa usiluje naplniť očakávania verejnosti, ktorá stále netrpezlivejšie čaká na dosiahnutie pokroku v krajine, šesť rokov po zbavení islamistického hnutia moci. Vláda v posledných rokoch zadržala viacero novinárov a ľudskoprávne skupiny tvrdia, že sloboda tlače, jeden z mála úspechov od konca vlády Talibanu, je teraz ohrozená. Informovala o tom tlačová agentúra Reuters.

Čínsky režim v súvislosti s blížiacimi sa olympijskými hrami uvoľnil embargo na zahraničnú tlač v krajine. Od 21. júla sa v novinových stánkoch v blízkosti olympijského komplexu a Olympijskej dediny voľne predáva približne stovka zahraničných denníkov a časopisov. "Ponúka nám to šancu získať rôzne informácie zo zámoria a taktiež to pomáha informovaniu o olympijských hrách," povedal Nobujuki Oguma, reportér japonskej tlačovej agentúry Kyodo News v rozhovore pre oficiálnu čínsku štátnu agentúru Nová Čína. Väčšina tlače pochádza z USA, Veľkej Británie, Nemecka, Francúzska, Japonska, Kórejskej republiky, Hongkongu a Taiwanu, pričom niektoré periodiká, ako napríklad americké New York Times a The Washington Post, či talianska Gazzetta dello Sport majú svoju absolútnu čínsku premiéru.

Predstavitelia Medzinárodného olympijského výboru (MOV) sa v dnes stretli so zástupcami organizátorov augustových olympijských hier v Pekingu, témou rozhovorov mali byť sťažnosti novinárov na pretrvávajúcu cenzúru a pomalé internetové pripojenie. Novinári poukazovali na to, že v tlačovom stredisku je i napriek prísľubom blokovaný prístup na internetové stránky medzinárodných ľudskoprávnych organizácií, či iné adresy kritické voči režimu. "Čína má svoje internetové štandardy. Ľudia sa môžu normálne dostať k informáciám," povedal hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Liu Ťian-čchao a dodal, že počas hier čínska vláda "chráni bezproblémový prístup k informáciám pre novinárov, verejnosť a športovcov".

Spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá vlastní na Slovensku televíziu Markíza, výrazne zvýšila v 2. štvrťroku tohto roka tržby aj čistý zisk a prekonala očakávania trhu. Tržby za trojmesačné obdobie, ktoré sa skončilo 30. júna 2008, vzrástli na 305,4 milióna USD (5,91 miliardy Sk) z 216,3 milióna USD v rovnakom období vlani, pričom analytici, medzi ktorými uskutočnila prieskum agentúra Reuters, prognózovali 293,1 milióna USD. Čistý zisk vyskočil o 95 % na 67,6 milióna USD a zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA) o 53 % na 133,1 milióna USD. Analytici v priemere počítali s čistým ziskom na úrovni 51,5 milióna USD a s EBITDA vo výške 118,1 milióna USD. Motorom rastu spoločnosti CME, ktorá prevádzkuje televízne stanice v 6 krajinách strednej a východnej Európy, boli jej najväčšie trhy v Českej republike (ČR) a Rumunsku, kde dokázala zvýšiť tržby o 39,7 % respektíve o 52,9 %. "Vynikajúce výsledky za 2. kvartál dokazujú silu našich televízií a pokračujúci rast reklamných trhov v krajinách, kde pôsobíme," uviedol generálny riaditeľ CME Michael Garin. Spoločnosť očakáva v tomto roku 31-% rast tržieb na 1,1 miliardy USD a 33-% zvýšenie EBITDA na 425 miliónov USD. CME v uplynulých rokoch rýchlo expandovala vďaka vysokému rastu výdavkov na reklamu na trhoch v strednej a východnej Európe. CME, ktorá sídli na Bermudách, v pondelok oznámila, že kúpila 80-% podiel v dvoch bulharských televíziách staniciach za 172 miliónov USD.

Copyright © TASR 2008 Útlm na reklamnom trhu, ktorý pociťovali predovšetkým noviny a rozhlasové stanice, sa začína v poslednom období prenášať aj na ostatné médiá. Napísal to ekonomický denník Financial Times (FT). Vyhliadky trhu pre tento rok nevyzerajú najlepšie, aj keď sa očakávalo, že to bude vďaka tohtoročným olympijským hrám práve naopak. Najväčšou hrozbou pre súčasné médiá je pravdepodobne väčšia opatrnosť pri veľkých zadávateľoch reklamy, ako sú napríklad automobilky, maloobchodné reťazce a letecké spoločnosti. Spoločnosti pôsobiace v týchto odvetviach totiž začali viac šetriť, čo sa prejavilo najmä na ich marketingových a reklamných aktivitách.„V súčasnosti tu máme recesiu reklamného trhu,“ povedal manažér portfólia spoločnosti Gamco Investors Larry Haverty. „Začalo to v lokálnych médiách, ako sú rádiá a noviny, a teraz sa to rozšírilo aj na televíziu," dodal.V poslednom období prichádzajú takmer denne varovné signály od najväčších zadávateľov reklám. Firmy ako sú Coca-Cola či General Motors napríklad nedávno oznámili, že sa v rámci znižovania nákladov zamerajú najmä na svoje reklamné rozpočty.Vyhliadky mediálnych skupín v Spojených štátoch amerických zhoršuje stav tamojšej ekonomiky. K tomu sa v poslednom období pridala aj nutnosť zmien, ktoré si vynucuje prostredie, kde tieto firmy pôsobia. Významnou zmenou je v tomto smere nástup digitálnych médií a nové možnosti distribúcie spravodajstva. Copyright © ČTK 2008 The BBC dnes dostala od regulátora Ofcom vo svojej historii rekordnú pokutu dohromady 400.000 libier za zavádzajúce telefónne linky v súťažných reláciách Comic Relief (BBC One, £45,000 ) -, Sport Relief (BBC One, £45,000 ) , Children in Need (BBC One Scotland, ,£35,000 ), TMi (BBC Two a CBBC,£50,000 ) ,Liz Kershaw Show (BBC 6 Music, £115,000 ) , Jo Whiley Show (BBC Radio 1, £75,000 ) ,Russell Brand (BBC 6 Music, £17,500 ) a Clare McDonnell Show (BBC 6 Music, £17,500 )