27. 3. 2009

Stanovisko KRAS

Stanovisko KRAS k poslaneckému návrhu
novely zákona o reklame
Po predvčerajšom zasadaní Prezídia Klubu reklamných agentúr Slovenska vydali jeho členovia nasledovné stanovisko k návrhu novely zákona o reklame z dielne SDKÚ-DS. 5. februára 2009 posunula Národná rada Slovenskej republiky do druhého čítania návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podstatou návrhu je de facto úplný zákaz reklamy alkoholických nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných predmetoch a prostredníctvom sponzoringu. V dôvodovej správe k návrhu sa uvádzajú informácie o problémoch alkoholizmu a ochrane mladistvých v súvislosti s tým. V doložke vplyvov uvádzajú predkladatelia, že návrh „nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Reklamné spoločnosti dokážu výpadok príjmov z reklamy na alkohol vykryť inými aktivitami. Výrobcovia alkoholu tiež nebudú postihnutí.“. Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) je združenie reklamných agentúr, ktoré poskytujú komplexné služby v oblasti marketingovej komunikácie a majú sídlo v Slovenskej republike. Od svojho založenia v roku 1993 je KRAS riadnym členom Európskej asociácie komunikačných agentúr (EACA) v Bruseli. KRAS je založený s cieľom kontinuálne zvyšovať úroveň slovenskej reklamy a marketingovej komunikácie ako neoddeliteľnej súčasti trhového hospodárstva. KRAS patrí medzi najvplyvnejšie organizácie v oblasti marketingovej komunikácie a ako taký sleduje tiež vývoj legislatívy, ktorá túto oblasť determinuje. Návrh novely zákona o reklame, o ktorom rokuje Národná rada SR v druhom čítaní, zásadným a necitlivých spôsobom mení podmienky mediálneho prostredia na Slovensku a bude mať zásadný dopad i na oblasť sponzorovania kultúrnych a športových podujatí. KRAS považuje za nezodpovedné a neprofesionálne – špeciálne v čase ekonomickej krízy – predložiť takýto návrh bez akejkoľvek odbornej diskusie a navyše bez základného vyčíslenia jeho dopadov na podnikateľské prostredie, ale aj hospodárenie iných právnických osôb pôsobiacich najmä v oblasti kultúry a športu. Predkladatelia v doložke spomínajú reklamné „spoločnosti“ a výrobcov alkoholu, nevravia však vôbec o mediálnom priemysle, ktorý bude obmedzením portfólia reklamných klientov ovplyvnený zásadne. Rokovanie o návrhu bez presných informácii o objeme prostriedkov, ktoré tento segment ročne investuje do reklamy (a tým financuje existenciu nezávislých médií) a bez vyčíslenia prostriedkov, o ktoré vďaka zákazu sponzoringu ročne prídu kultúrne a spoločenské podujatia, je neprípustné a neakceptovateľné. Nemožno pritom opomenúť ani fakt, že v rámci EÚ existuje voľný pohyb tovaru, čo môže znamenať o. i. napr. odliv vydavateľov periodickej tlače do okolitých štátov, najmä ČR (čím by sa opakovala situácia spred niekoľkých rokov). Treba tiež upozorniť na existujúcu Smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá o. i. umožňuje vo filmoch používať reklamnú techniku umiestňovania produktov. Zákaz reklamy tak, ako je formulovaný, bude vlastne diskriminovať domácich producentov kinematografických diel, a to v prospech iných kinematografií, čo je ďalším predkladateľmi nekvantifikovaným vplyvom na hospodárenie iných právnických osôb. Aj skutočnosť, že návrh zákona neprerokuje výbor, do ktorého kompetencie spadá oblasť médií a kultúry svedčí o tom, že materiál vo svojej dôvodovej správe zavádza a neuvádza skutočnosť, že práve tieto dve oblasti (doplnené oblasťou športu) budú návrhom najzásadnejšie ovplyvnené. Z tohto pohľadu chýba v doložke aj návrh alternatívneho čerpateľného zdroja práve pre oblasť kultúry a športu. KRAS žiada poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, aby zamietli návrh, ktorý bol spracovaný bez znalosti všetkých súvislostí a bez relevantnej analýzy jeho dôsledkov. Zároveň vyzýva zákonodarcov, aby zastavili prax, vďaka ktorej sa schvaľujú zákony, ktoré boli predložené a schválené bez zodpovedného prerokovania so všetkými dotknutými skupinami spoločnosti a bez serióznej analýzy vplyvu zmien nielen na dané oblasti, ale i na právny poriadok Slovenskej republiky ako taký.

Členovia Prezídia Klubu reklamných agentúr Slovenska: Juraj Vaculík ,Peter Kontra ,František Toman ,Roman Lazar ,Juraj Miškov .