12. 12. 2013

Návrh rozpočtu RRTV je ohrozením nezávislosti médií

Návrh rozpočtu RRTV je ohrozením nezávislosti médií

IPI IPI Slovensko sa obávajú zvýšenia pokút udeľovaných RRTV

Medzinárodný tlačový inštitút IPI, Medzinárodný tlačový inštitút IPI Slovensko ako i SEEMO (South East Europe Media Organisation) vyjadrili znepokojenie z toho, že navrhované zmeny v príjmovej časti rozpočtu na rok 2014 pre Radu pre vysielanie retransmisiu RRTV by mohli ohroziť nezávislosť regulátora a tým aj viesť elektronické médiá k autocenzúre.

Návrh štátneho rozpočtu, v súčasnosti prerokovávaný v NRSR, predpokladá zníženie štátnej dotácie pre RRTV a súčasne viac ako zdvojnásobuje rozsah vlastných príjmov Rady.

Výbor NRSR pre kultúru a médiá v novembri schváli navrhované opatrenia štátneho rozpočtu, ktoré znižujú štátny príspevok pre RRTV z takmer 1.9 milióna Eur, ako tomu bolo v rokoch 2012 a 2013 na 1,13 milióna Eur na rok 2014. Súčasne návrh rozpočtuje vlastné príjmy Rady na 340 000 Eur, čo je o vyše 100% oproti predchádzajúcim rokom. Podľa Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc bol rozpočet príjmov Rady pre rok 2013 stanovený na základe priemeru reálnych príjmov v rokoch 2010 – 2012 a až 97% príjmov RRTV pochádza z pokút udelených vysielateľom.

"Politici by nemali určovať minimálne príjmy z pokút určovaných vysielateľom formálne nezávislým regulátorom" povedala manažérka pre slobodu médií IPI Barbara Trionfi.
"Schopnosť regulátora rozhodovať nezávisle a nestranne o porušeniach zákona a o pokutách z toho plynúcich môže byť spochybnená, ak externá autorita, v tomto prípade MF, určuje sumy, ktoré Rada je povinná vybrať, najmä ak výška sumy výrazne prekračuje sumy vybrané na pokutách za posledné roky", dôvodí Barbara Trionfi.

Takýto postup vzbudzuje dôvod k obavám, že obrovský nárast príjmovej časti rozpočtu regulátora, ktorý je pre RRTV záväzný pod hrozbou zníženia príspevku zo štátneho rozpočtu na ďalší rok, ak by nebol príjmový ukazovateľ naplnený, môže viesť regulátora udeľovať pokuty vysielateľom aj za zdanlivé priestupky a zvyšovať ich objem. Je obava, že by sa to mohlo týkať najmä vysielateľov, ktorí prezentujú pre vládu a iné štátne inštitúcie nepríjemné názory. A to by mohlo viesť k zacykleniu: k zvýšenej miere autocenzúry v médiách ako i zvýšenému tlaku na regulátora, aby naplnil rozpočtované príjmy.

Zákon o vysielaní a retransmisii dáva Rade pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktorej členov volí NRSR, právomoc udeľovať sankcie za porušenia zákona o vysielaní a retransmisii. Sankciou môže byť napríklad upozornenie na porušenie zákona, ale tiež pokuty v rozsahu od 99 - 165 959 Eur, o výške ktorých rozhoduje Rada podľa druhu porušenia a úvahou podľa závažnosti porušenia zákona.

NRSR na návrh ministerstva financií každoročne určuje a schvaľuje pre RRTV ročný rozpočet, ktorý obsahuje sumu štátneho príspevku ako i príjem z poplatkov a pokút vybratých od vysielateľov. Príjem Rady je priamym príjmom štátneho rozpočtu.

Zákon o štátnom rozpočte podla ANRTS umožňuje ministerstvu financií znížiť príspevok štátu pre RRTV pri neplnení povinností, do čoho možno zaradiť aj neplnenie príjmovej čast rozpočtu.

Ministerstvo financií ako predkladateľ návrhu rozpočtu zatiaľ neposkytol vysvetlenie k očakávanému navýšeniu príjmov RRTV, čo vedie k obavám, že zákonodarca sa snaží o vyrovnávanie rozpočtu aj čo sa týka RRTV, ale tentoraz na úkor nezávislých médií.

Návrh Zákona o štátnom rozpočte 2014 prerokovávaný v NRSR predpokladá deficit vo výške 2,8% HDP, čo napĺňa Európskou komisiou povolený limit deficitu pod 3% HDP. Analýza tohto rozpočtu Európskou komisiou síce predpokladá deficit vo výške 3,2 %, avšak Ministerstvo financií vyhlásilo, že vzhľadom na zlepšený výber daní rozpočtové kritéria, teda deficit pod tri percenta HDP splnia.


Za IPI a IPI Slovensko stanovisko poskytol

Pavol Múdry
Podpredseda Výkonnej rady IPI
Predseda Správnej rady IPI Slovensko