17. 5. 2020

Podnet na Radu RTVS

Podnet na Radu RTVS

Vážený pán predseda, vážený pán podpredseda, vážení členovia Rady RTVS,obraciam sa na Radu RTVS, ako konečnú inštanciu so žiadosťou o pomoc a riešenie, keďže v tejto zložitej situácii nevidím iné možnosti a moji kolegovia v celej sekcii spravodajstva nemajú odvahu pomenovať jasne problémy.
V prílohe vám posielam list adresovaný generálnemu riaditeľovi Jaroslavovi Rezníkovi 17. apríla 2020. O problémoch v spravodajstve vie, upozorňujeme ho na to dlhodobo viacerí, ale zatiaľ k žiadnemu konštruktívnemu stretnutiu a vyriešeniu situácie nedošlo.
Predtým sme využili služobný postup, otvorene povedali Vahramovi Chuguryanovi všetky výhrady k jeho práci, sám som ho upozorňoval písomne, následne sme  sa obrátili na generálneho riaditeľa a napokon teraz na vás ako na orgán, ktorý prerokúva a vybavuje sťažnosti a podnety na činnosť RTVS.
Veľmi vás všetkých prosím, aby ste sa podnetom zaoberali s plnou vážnosťou, dôsledne, a pokúsili sa nájsť riešenie. Rozhodnutia Vahrama Chuguryana komplikujú prácu, vytvárajú stresové prostredie všetkým zamestnancom sekcie spravodajstva RTVS a vo výsledku kazia kredit tejto inštitúcii. 
Neviem do akej miery Vás zaujímajú konkrétne detaily, nechám na vaše rozhodnutie, aký postup zvolíte. Som pripravený informovať vás aj o podrobnostiach. Súčasne považujem za zložitú situáciu mojich kolegov,  keďže podľa mňa riaditeľ sekcie využíva  systematický bossing (opisujem ho v liste generálnemu riaditeľovi), je možné, že sa ťažko nájde niekto ďalší kto bude mať odvahu o redakčných problémoch hovoriť.
Zároveň dávam podnet na Inšpektorát práce, aby moje podozrenia preveril.
Ďakujem


Miroslav Frindt
tímlíder, moderátor spravodajstva RTVS


Vážený pán riaditeľ,
nikdy by mi nenapadlo, že po dvadsiatich rokoch v spravodajstve RTVS budem najvyššiemu  manažérovi firmy, adresovať takýto list. Za tú dobu som sa naučil spolupracovať minimálne s tuctom šéfredaktorov striedajúcich sa na tomto poste. Spolu s ďalšími kolegami, ktorých je tu, žiaľ, už veľmi málo, som nadobudol pracovné skúsenosti, na základe ktorých môžem hodnotiť fungovanie spravodajstva ako celku aj jeho profesionálne výkony.
   Za ten čas som odpozoroval rôzne manažérske zručnosti - lepšie i horšie - no koncepčne, v línii televíznej žurnalistiky sa dalo s každým spolupracovať.  Už som Vám viackrát hovoril o neudržateľnej situácii v spravodajstve a nedôvere voči jeho riaditeľovi Vahramovi Chuguryanovi. Tak zo strany redaktorov aj väčšiny editorov.
Preto vás ešte raz, opätovne, prosím, aby ste sa touto situáciou vážne zaoberali. Dopláca na ňu spravodajstvo ako celok i značka RTVS. A som presvedčený, že pracovné spory by sme mali riešiť vnútri firmy.
   Ponuka robiť tímlídra vnútra sa zrodila zrejme z úplnej náhody počas krátkeho zastupovania Hany Lyons po úraze. Keďže Vahrama Chuguryana som poznal ako kolegu, uveril som jeho myšlienkam, slovám o verejno-právnom médiu, navyše vo veľmi komplikovanej situácii v redakcii. Bol som ochotný spolupracovať. Musím priznať s odstupom času, že to bola obrovská chyba a môj zlý odhad, pretože situácia sa nezlepšila ani po odchode ľudí, ktorých on považoval za "nepriateľov" a čiernobiele videnie prenáša naďalej do pracovnej sféry.
   Ako tímlíder vnútra - môžete mi veriť a nemusíte - Vám píšem za mnohých redaktorov, moderátorov, editorov, dramaturgov, ktorí sa boja otvorene ozvať, či už z vypočítavosti, pretože nedostanú finančnú odmenu, ale najmä – býva to aj zo strachu, že pri najbližšej príležitosti im to riaditeľ spravodajstva zráta a nedostanú príležitosť podieľať sa na sledovaných formátoch, prípadne im nepredĺži zmluvu, alebo sa jednoducho boja o holú existenciu, čomu samozrejme rozumiem.
   Vahram Chuguryan nezvláda manažovanie redakcie odborne, ani ľudsky. Finančne odmeňuje vyvolených ľudí, ktorí sú mu názorovo verní, prípadne im zvyšuje mzdu. Polarizuje redakciu, neinformuje o zámeroch, vedie autoritatívne, vytvára konfliktnú atmosféru obchádzaním Hany Lyons aj mňa. Podporuje neschopných, s ktorými sa redakcia mala už dávno rozlúčiť. Esenciou toho všetkého je aj posledný príklad – odvysielaní v prime time, relácia Fakty a impulzy – jeho osobného projektu, ktorý sa nedá ani žánrovo zaradiť a bližšie pomenovať. Vlastní ľudia sa na nás obracajú s otázkou ako sme to mohli dopustiť a pustiť von. Považujú to za úplnú degradáciu celej RTVS a spravodajstva zvlášť.
   Dodnes Vahram Chuguryan nepredložil žiadnu koncepciu riadenia – kde vidí progres v spravodajstve, akým spôsobom ho chce formovať, k akým ukazovateľom ho chce doviesť. Naopak, amatérskym prístupom, neznalosťou degraduje kolegov na nižšiu úroveň a direktívnym vystupovaním na poradách, ktoré potom uniknú do médií, robí hanbu celej RTVS. Aj vďaka Vahramovi Chuguryanovi, jeho neschopnosti nájsť pri pracovných záležitostiach kompromis a jeho snahou hrotiť problémy, sa v médiách vyskytli zlé články o sekcii spravodajstva, na čo doplácajú najmä redaktori v teréne.
   Vahrama Chuguryana som na tieto spôsoby ústne aj písomne viackrát upozornil a snažil sa mu vysvetliť, že toto nie je dobrý spôsob vedenia redakcie a ľudí, od ktorých sa čaká kreatívna práca. Nehovoriac o tom, že je v konflikte takmer so všetkými televíznymi zložkami, s ktorými pracuje a vstupuje do vzťahov.
  Zvážte prosím Vás túto situáciu a riešte ju, pretože tento človek na vedenie spravodajstva v celo plošnej televízii nemá odborné ani ľudské predpoklady. Táto takmer dvojročná pracovná agónia neprospieva nám, RTVS, ba ani Vám. Predpokladám, že bude v záujme nás všetkých, aby ste ju Vy z Vašej pozície vyriešili.
Ďakujem
Miroslav Frindt