10. 11. 2023

MEDIA NEWS

 MEDIA NEWS 

Google, Meta a Tiktok uspeli v spore s Rakúskom o kontrolu obsahu




Internetové spoločnosti Google, Meta a Tiktok, ktoré majú svoje európske sídla v Írsku, uspeli vo štvrtok na pôde Súdneho dvora EÚ (CJEU) v spore s rakúskymi úradmi, ktoré im nariadili odstraňovanie nenávistných prejavov z ich platforiem. TASR o tom informuje na základe správ agentúr APA a Reuters.
Dôvodom sporu bol zákon o komunikačných platformách, ktorý v Rakúsku vstúpil do platnosti od 1. januára 2021, píše APA. Poskytovatelia týchto sietí majú na základe zákona povinnosť zaviesť opatrenia na ohlasovanie a overovanie nezákonného obsahu, pravidelne sprístupňovať správy o zaobchádzaní s takýmto obsahom a určiť na tieto účely zodpovedné a zastihnuteľné osoby.
V prípade porušenia týchto povinností hrozí platformám pokuta až do výšky desať miliónov eur. Na dodržiavanie opatrení dohliada rakúsky regulačný úrad (KommAustria).
Google, Meta a Tiktok na pôde rakúskeho súdu podali sťažnosť a tvrdili, že predmetný rakúsky zákon je v rozpore s platnými pravidlami EÚ. Na ich základe sa totiž na poskytovateľov služieb vzťahujú len pravidlá tej členskej krajiny, v ktorej majú svoje sídlo. Na tieto tri spoločnosti by sa preto podľa sťažovateľov mali vzťahovať len írske pravidlá.
Rakúsky súd sa vo veci obrátil na Súdny dvor EÚ so sídlom
v Luxemburgu, ktorý napokon rozhodol v prospech spoločností. CJEU uviedol, že krajiny EÚ nesmú určovať žiadne "všeobecné abstraktné povinnosti" poskytovateľom komunikačných služieb, ktorí majú sídlo v inej členskej krajine. Takýto postup zo strany jednej členskej krajiny je podľa súdu v rozpore s právom EÚ, ktoré zaručuje voľný pohyb informácií a fungovanie služieb. 

                              SAG-AFTRA - Wikipedia



Hollywoodski herci a filmové štúdiá v dosiahli v stredu "predbežnú dohodu" o ukončení takmer štyri mesiace trvajúceho štrajku, ktorý ochromil zábavný priemysel, oddialil výrobu a distribúciu množstva relácií a filmov a americkú ekonomiku stál miliardy dolárov. Informovala o tom agentúra AFP.
Odborový zväz SAG-AFTRA, zastupujúci približne 160.000 filmových a televíznych hercov, novinárov, spevákov, tanečníkov, dabérov a ďalšie povolania, oznámil, že dohodu schválil "jednomyseľne". Štrajk tak bude pozastavený po 118 dňoch, a to vo štvrtok minútu po polnoci miestneho času (09.01 h SEČ).
Zväz SAG-AFTRA vyhlásil štrajk od 14. júla. Okrem iného požaduje zvýšenie minimálnej mzdy a reguláciu využívania umelej inteligencie v zábavnom priemysle.
Do štrajku s podobnými požiadavkami vstúpili začiatku mája aj hollywoodski scenáristi, ktorí sa so štúdiami dohodli koncom septembra. Bolo to prvýkrát za viac ako 60 rokov, čo scenáristi a herci štrajkovali súčasne.
Dohodu musí ešte schváliť celoštátna rada SAG-AFTRA. Očakáva sa, že zverejnená bude v piatok.
Rozhovory medzi oboma stranami prebiehali počas posledných dvoch týždňov takmer denne. Keďže tlak na dosiahnutie dohody rástol, zúčastňovali sa na nich aj šéfovia štúdií a streamovacích služieb ako Disney, Netflix, Warner a Universal, Apple či Amazon.

Copyright  © TASR 2023

Facebook Stories bude možné sdílet na Instagram | Newsfeed.cz 

 



Sociálne médiá Facebook a Instagram budú vyžadovať, aby politické reklamy uverejnené na platformách zverejnili, či boli vytvorené pomocou umelej inteligencie (AI). Ich materská spoločnosť Meta v stredu oznámila, že opatrenie vstúpi do platnosť 1. januára a bude platiť po celom svete. Podľa nových pravidiel sa na obrazovkách používateľov po kliknutí na reklamy objavia štítky potvrdzujúce použitie AI.
Nové pravidlá Meta sa budú vzťahovať na akúkoľvek reklamu na sociálnu tému, voľby alebo politického kandidáta, ktorá obsahuje realistický obraz osoby alebo udalosti, ktorá bola zmenená pomocou umelej inteligencie. Skromnejšie používanie AI, ako je napríklad zmena veľkosti alebo zaostrenie obrázka by bolo povolené bez zverejnenia použitia technológie.
Okrem štítkov informujúcich používateľov o tom, že reklama obsahuje snímky vygenerované AI, budú do knižnice online reklám Facebooku zahrnuté aj informácie o tom, ako reklama používa umelú inteligenciu. Obsah porušujúci pravidlá podľa Meta odstránia.
Meta oznámila svoje pravidlá pred nadchádzajúcimi prezidentskými voľbami v USA a ďalšími dôležitými voľbami v Mexiku, Juhoafrickej republike, na Ukrajine, Taiwane či v Pakistane, pripomína agentúra AP s tým, že napríklad v Spojených štátoch sa už reklama vygenerovaná AI objavila. Podobné opatrenia ako Meta už v septembri oznámil Google.
Vývoj nových programov umelej inteligencie uľahčil rýchle vytváranie realistického zvuku, obrázkov a videa. V nesprávnych rukách by táto technológia mohla byť použitá na vytvorenie falošných videí kandidáta alebo desivých obrázkov volebného podvodu alebo násilia vo volebných miestnostiach. Na sociálnych médiách by takéto zábery mohli voličov zavádzať a zmiasť v dosiaľ nepoznanom rozsahu.

Zdroj: SITA