62. Mezinárodní televizní festival
Zlatá Praha
GRAND PRIX
Film: LES SAISONS DE LA DANSE - TANEC V ROČNÝCH OBDOBIACH - režisér snímky Tommy Pascal (č.3) Producent :
Le Grizzly / Martha Productions sa vydávame na cestu do krajiny, v ktorej štyri rôzne tanečné páry expresívne tancujú v intímnych choreografiách na hudbu Vivaldiho Čtvera ročných období prekomponovaných Maxom Richterom. Od jari do zimy prežívame fascinujúce obrazy, ktoré režisér Tommy Pascal a jeho dvaja kameramani, Charles Sautreuil a Raphael Pannier, stvárňujú úplne geniálnym spôsobom. Veľkolepé majstrovské dielo pre oči aj uši.
Cena Českej televízie
Film: DIVADLO PRE SYMFÓNIU – režisér snímky Barbara Weissenbeck (č.8)
Producent: Filmwerkstatt Wien
Koproducent: ORF, WDR a Filmwerkstatt Wien
Odôvodnenie: Dokumentárny film „Divadlo pre symfóniu“ v sebe spája zrozumiteľnosť, odbornosť, istú dávku. Cenu Českej televízie dostáva za to, akým spôsobom dokáže aj za pomocou najmodernejších digitálnych technológií virtuálne znovu postaviť už neexistujúce viedenské divadlo Kärntnertortheater, kde mala v roku 1824 svetovú premiéru Beethovenova 9. symfónia. Súčasným divákom tak pútavo a autenticky približuje, ako znelo a vizuálne vyzeralo úplne prvé uvedenie jedného z najslávnejších diel hudobnej histórie.
Ocenenie Nadácie Dagmar a Václava Havlových VÍZIA 97
Film:
Jamel – Hlasný odpor – režisér snímky Martin Groß (
č.39 ) demokratickými prostriedkami, vzájomnou podporou, solidaritou, kultúrou a umením. Vyniká tu myšlienka rezistencie mierovými prostriedkami cez hudobný festival bez dopúšťania sa násilia. To je princíp, na ktorom bola postavená zamatová revolúcia a za ktorý je táto revolúcia obdivovaná po celom svete. Princíp, ktorý zastával Václav Havel, o ktorého odkaz Nadácia VÍZIA 97 sa stále stará. Preto tu vidíme veľmi silnú paralelu a dôvod na udelenie Ocenenia Nadácie Dagmar a Václava Havlových VÍZIA 97.
Český krištáľ – Dokumenty o hudbe, tanci a divadle
Film: ANASTASIA KOBEKINA – TERAZ ALEBO NIKDY! – režisérky snímky Grete Liffers, Sophie-Caroline Danner (č. 55) Producent
: WDR - Westdeutscher Rundfunk Köln Koproducent : dokumentu o nádejnej violončelistke Anastasii Kobekine. Od marketingových nápadov nahrávacej spoločnosti až po jej prvé nahrávky s Paavom Järvim, od fotenia na prebal až po aktivity na sociálnych médiách spoznávame Anastasiu v novom a nezvyčajnom štýle, ktorý tejto mladej, charizmatickej umelkyni dokonale pristane. Režisérky Grete Liffers a Sophie-Caroline Danner sú umelkyni nablízku v okamihoch slávy i pochybností, každodenného života i profesijnej kariéry.
Český krištáľ - kategória Záznamy hudobných koncertov
Film: RAVEL V TISÍCI ZÁBLESCÍCH - režisér snímky Gordon & François-René Martin (č.28)
Producent: CAMERA LUCIDA
Odôvodnenie: Režiséri Francois-Rene Martin a Gordon venovali veľa svojho času a úsilia spracovaniu Ravel dokumentu, aby tak vytvorili vizuálne ohromujúci pohľad na kameru. Výsledkom je 80-minútové Gesamtkunstwerk, ktoré pôsobivým spôsobom zachytáva život Maurice Ravela bez nutnosti ďalšieho vysvetľovania.
Český krištáľ – Záznamy inscenačného umenia
Film: Hráč – režisér snímky Peter Sellars (č.80)
Producent: Uniteľ
Koproducent: ORF III
Odôvodnenie: Klasické dielo Dostojevského, „Hráč“, v spracovaní Petera Sellarsa upúta svojou postapokalyptickou sci-fi estetikou. Okrem nádhernej inscenácie diváka uchvátia skvelé výkony spevákov Asmika Grigoriana a Seana Panikkara, ktoré Sellars, ktorý režíroval aj televízne spracovanie, predstavuje vo vizuálne okúzľujúcich scénach.
Osobitné uznanie za mimoriadny umelecký počin
Film: AFANADOR – režisér snímky Isabelle Julien (č.43)
Producent: Elzévir Films
Odôvodnenie: Afanador je snímka o modernom flamenci, ktorý s pomocou nádherných fotografií kolumbijského fotografa Ruvena Afanadora pôsobivým spôsobom kombinuje pôsobivým spôsobom a je pastvou pre naše oči aj uši. Porota by rada ocenila tento umelecký počin ako celok a udelila mu zvláštne uznanie.
Cena EBU a IMZ za celoživotné dielo
Jan Mojto – vizionársky producent, medzinárodne uznávaný distribútor a kultúrny ambasádor, ktorý zásadným spôsobom ovplyvnil podobu scénických umení na obrazovkách po celej Európe i mimo nej.
Odôvodnenie: "Celoživotná oddanosť Jana Mojta výnimočnému obsahu zásadne premenila spôsob, akým vnímame hudbu a scénické umenie na obrazovke. Jeho schopnosť spájať umeleckú kvalitu s celosvetovým dosahom je kľúčová pre získavanie nového publika pre scénické umenie," hovorí Laetitia Huberti, prezidentka IMZ – Medzinárodného centra pre hudbu a médiá pri RTBF. "Jan Mojto má v audiovizuálnom svete úplne výnimočné postavenie. Jeho produkcia nastavili latku na stvárnenie klasickej hudby na obrazovke a jeho podpora verejnoprávneho vysielania a kultúrneho obsahu stále silne rezonuje v celej komunite EBU," hovorí Ieva Rozentale, predsedníčka Expertnej skupiny pre hudbu v televízii Európskej vysielacej únie a vedúci kultúrnej redakcie.