26. 4. 2005

RIZIKO BUDÚCNOSTI

RIZIKO BUDÚCNOSTI Slovenská televízia doteraz nemá deklarovanú vlastnú stratégiu dlhodobo udržateľného rozvoja verejnej programovej služby . V Slovenskej televízii dlhodobo chýba znalostný managment, riadenie sa realizuje prostredníctvom intuície, hoci na základe dostatku empirických poznatkov. Vyplýva to aj z faktu, že Slovenská republika za 12 rokov nedokázala vypracovať mediálnu strategiu. Keďže sa dá ťažko očakávať ucelená mediálna politika štátu v najbližšom období, je nutné nadviazať aspoň na Stratégiu konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010, tzv. Národnú Lisabonskú stratégiu , ktorá jasne hovorí , že „ aj keď stratégia má predovšetkým ekonomické zameranie, naozaj úspešnou bude iba ak zároveň prispeje k zvyšovaniu kultúrnej úrovne Slovenska. Inak povedané, Slovensko sa musí stať nie len znalostnou ekonomikou, ale aj znalostnou spoločnosťou. STV podľa výsledkov hospodárenia, ktoré schválil nezávislý audítor skončila za rok 2004 s pozitívnym výsledkom hospodárenia – ziskom 399 mil. Sk. Náklady STV v roku 2004 dosiahli 1,97 mld Sk a výnosy 2,37 mld Sk. Aj po odpočítaní štátneho príspevku na oddĺženie STV, ktorý poskytla vláda SR v čerpanej výške 399 mil. Sk skončilo hospodárenie televízie v zásade vyrovnane. STV sa ešte podarilo v roku 2004 zaplatiť viac ako 40 mil. Sk za prehratý súdny spor z minulosti so spoločnosťou Open Records. Je však potrebné dodať, že tu sa končia akékoľvek pozitívne správy o Slovenskej televízii. Jej budúcnosť nie je taká ružová, ako sa javí. Skrytých je ešte 40 miliónov záväzkov STV, predaj nepotrebného majetku sa nemusí uskutočniť tak, ako je to v pláne a príjmy z reklamy sú takmer na možnom strope / teroreticky sa môžu dostať ešte na 600 miliónov net net – čo je absolútne maximum/. Výnosy z reklamy tak nemôžu nahradiť klesajúce výnosy z koncesionárskych poplatkov. V Slovenskej televízii / ale i mimo nej / úplne absentuje pružnejšie uvažovanie o inštitúcii poskytovateľa verejnej programovej služby. Neexistuje ucelená dlhodobá vízia Slovenskej televízie . Úplne absentuje práca s ľudskými zdrojmi, čo by malo tvoriť najväčší potenciál do budúcnosti .Neriešenie starých veľkých dlhov / OMEGA PLUS spol. s r.o. + Štúdio Beta, spol. s r.o., spoločník : CI HOLDING, akciová spoločnosť /, môže televíziu položiť úplne na kolená. Prísľuby GR STV o úplnom odtrhnutí od štátneho rozpočtu navodili na Ministerstve financií falošnú ilúziu, že je všetko v poriadku. Podľa neoficiálnych informácií MF SR ani neuvažuje o účelovej dotácii v prípade prehry súdnych sporov. Mýli sa. Bude musieť. Vytváranie nových dlhov / skrytý dlh v rozpočte 2005 -335.000.0000,- Sk, pokuty, pracovno-právne spory / takisto nenapomáhajú v imidži STV ako finančne stabilizovanej firme. Veľkým problémom je poskytovanie nepravdivých informácií pre relevantné inštitúcie / Rada STV, NRSR, Rada pre vysielanie a retransmisiu . Takmer nenapraviteľným sa javí katastrofálny stav a výsledky spravodajstva STV , pod ktorý sa popísali faktory ako :absencia riadenia , absencia kompetencií , absencia práce s ľudskými zdrojmi / absencia skúsených pracovníkov, nestálosť pracovníkov, zlé pracovné zmluvy /, nedostatočne využívaný potenciál drahého virtuálneho štúdia , absencia contentu, absencia VLASTNEJ TVÁRE spravodajstva STV Zlaté teľa STV, archív, nemá dlhodobú a koncepčnú stratégiu ako programová zložka a súčasť efektívneho programmingu. Neprehľadným územím sa pre každého v STV stáva netransparentný outsorcing ,nejasnosť smerovania niektorých dcérskych spoločností STV : Spoločnosť 1, 2. media, ktorá bola zakladaná s úmyslom exkluzívne reprezentovať STV v predaji reklamného času, tak vlastne nekoná, pretože oprávnenie disponovať reklamným časom v STV má samotná STV, ale aj jej ďalšie dcérske spoločnosti. Práve z tohto dôvodu sa javí existencia tejto spoločnosti ako mimoriadne neefektívna. STV Production & Technology, s.r.o., má celý dubbing v prenájme aj s pozemkom. Neexistuje nijaký finančný audit o výhodnosti tohto kroku zo strany STV. Spoločnosti TV BB, s.r.o. a TV KE, s.r.o., sa javia ako nadbytočné. Pri dcérskych spoločnostich STV neexistuje súvaha, ani finančná analýza s následnou komparáciou. Outsourcing v konečnom dôsledku môže byť pre STV z dlhodobého hľadiska najmä nekontrolovateľnou záťažou. Napriek mnohým vyhláseniam GR STV absentuje jasná koncepcia vlastnej tvorby / nielen hranej / v súčinnosti s grantmi, nezávislými producentmi a hlavne s európskymi mediálnymi hráčmi. Pokým nenastane v STV a mimo nej zásadná zmena filozofie, po skončení mandátu Richarda Rybníčka môže skončiť aj Slovenská televízia. Definitívne.