13. 7. 2008

MFF Karlovy Vary 2008

MFF Karlovy Vary 2008
Hlavná cena 43. ročníka MFF Karlove Vary putuje do Dánska. Vo Veľkej sále hotela Thermal si ju prevzal režisér Henrik Ruben Genz za film Ukrutne šťastní, v ktorom zobrazil príbeh mladého kodanského policajta, ktorého za trest prevelia do provinčného mestečka na Jutskom poloostrove. "Túto snímku som nakrúcal v krajine svojho detstva. A to mi dokazuje, že nemusíte cestovať ďaleko, aby ste to ďaleko dotiahli. Dobrý príbeh môžete natočiť aj doma na dvore," uviedol. V súťaži sa nestratili ani dva české projekty. Martha Issová a Jiří Mádl boli ocenení za herecké výkony vo filme Michaely Pavlátovej Deti noci. Režisér Petr Zelenka prevzal za svoj film Bratia Karamazovovci zvláštne uznanie. To mu bolo udelené ex-aequo s dielom maďarského režiséra Attilu Gigora Pátranie. Naviac Zelenka dostal cenu Medzinárodnej federácie filmových kritikov FIPRESCI. Zvláštnu cenu udelila porota filmu Fotograf indonézskej režisérky Nan T. Achnasovej, ktorá v komornom psychologickom príbehu vylíčila vzťah osamelých ľudí. Cenu za réžiu si odniesol ruský režisér Alexej Učitel za film Zajatec. Odohráva sa počas čečenskej vojny, jeho téma je však nadčasová a univezálna. Ukazuje totiž ľudí pod tlakom mimoriadnych situácií. ktoré v nich prebúdzajú najhoršie pudy. Počas večera si aj s ováciami publika prevzal Krištáľový glóbus za dlhodobý umelecký prínos svetovej kinematografii česko-americký režisér a scenárista Ivan Passer, ktorý bol tento rok vo Varoch predsedom poroty. Poďakoval sa všetkým spolupracovníkom a súčasníkom, ktorí ho inšpirovali a povzbudzovali. Významný britský herec Christopher Lee dostal Cenu prezidenta MFF. "Bol som na mnohých festivaloch, ale tento je najlepší. V Cannes, Berlíne či Benátkach ide o peniaze, ale tu o srdce, myseľ a dušu. Ukazuje sa tu vynikajúca práca zapálených ľudí z množstva krajín. Som hercom už 62 rokov. Ale to, čo robím ja a moji kolegovia, nerobíme pre seba, ale pre divákov," uviedol. Petr Zelenka zo zvláštneho uznania príliš nadšený nebol. "Ospravedlňujem sa, že sme nedosiahli na medailu. Nabudúce to urobím lepšie," uviedol z pódia režisér, ktorý pred šiestimi rokmi získal hlavnú cenu za film Rok diabla. "Nedá sa stále vyhrávať," uviedol po ceremoniáli Zelenka. "Som maximalista, ako mám byť spokojný? Ale cena FIPRESCI je dobrá. Keby som skákal do diaľky, musel by som priznať, že som prehral. Ale ak to berieme športovo, tak je to porážka, ale taká zaguľatená," podotkol k cene v podobe balíčka karlovarských oplátok. Spokojný bol naopak Jiří Mádl, ktorý bol už na siedmom festivale, ale žiadny film nevidel. "Tu sa hrali dokonca tri filmy, v ktorých som účinkoval, a tak som musel obmedziť všetky spoločenské akcie," podotkol. Šťastná bola aj jeho herecká partnerka Martha Issová s cenou v ruke. "Trochu sa za to hanbím, ale tento rok bola naša účasť tak hektická, že som nestihla nič iné. Mám veľkú radosť," priznala herečka s cenou v ruke. "Budem ju mať celý večer pri sebe a nikomu ju nedám," uviedla a tešila sa na večierok. "Dneska predvedieme, že sme naozaj deti noci," zdôraznila. Divácku cenu udelil denník Právo na základe ankety filmu Nikitu Michalkova nazvaného 12. Tento rok sa na festivale uviedlo 235 filmov, z nich štvrtina vo svetovej, medzinárodnej alebo európskej premiére. Počas deviatich dní sa na ňom akreditovalo 10 872 návštevníkov, 477 predstavení navštívilo 143 781 divákov.
Copyright © ČTK 2008