31. 3. 2009

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Schválenie návrhu novely zákona o reklame, o ktorom budú poslanci Národnej rady SR rozhodovať na aprílovej schôdzi, by znamenalo menší prísun peňazí do oblasti kultúry a športu. Pre TASR to uviedla prezidentka Rady pre reklamu (RPR) Eva Babitzová s tým, že Slovensku by nemohla uškodiť ani benevolentnejšia legislatíva v oblasti alkoholu, pretože Slováci potrebujú skôr kultivovať pitie než čokoľvek iné. "Veľké festivaly sú sponzorované pivnými značkami a jediné, čo sa touto novelou dosiahne, je, že pivo sa tam bude piť aj naďalej a organizátori nezískajú finančné prostriedky," povedala na margo dosahov právnej normy, ktorú NR SR už posunula do druhého čítania. Babitzová si nemyslí, že by sa po schválení tejto novely prihlásili iní záujemcovia o podporu športových či kultúrnych podujatí. "Sponzori na kultúru a šport nestoja v rade, naopak, tieto oblasti spoločenského života zvlášť v období krízy zápasia s vážnym problémom financovania. Navyše situácia na trhu nie je taká, že ak sa zruší istá možnosť sponzoringu, tak sa nájde iná," domnieva sa. Podľa jej slov je už v súčasnosti na jednej strane reklama na alkohol vo vysielaní vo veľkej miere zakázaná, "na druhej strane si to vieme ošetriť, či už formou samoregulácie v oblasti komunikácie, čiže Radou pre reklamu a etickou samoreguláciou, alebo aj samotní veľkí predajcovia majú svoje vlastné etické kódexy". Návrh novely kritizuje aj Potravinárska komora Slovenska (PKS), ktorá ho hodnotí ako nesystémový a populistický a žiada jeho neschválenie ako celku. "Existujúce platné všeobecne záväzné právne predpisy (zákon o reklame a zákon o vysielaní a retransmisii) sú pre určenie pravidiel na reklamu vrátane reklamy alkoholických nápojov postačujúce. Platné znenie zákona o reklame je plne harmonizované s komunitárnou legislatívou," tvrdí PKS. Podľa komory tak nie je dôvod ďalším spôsobom reklamu obmedzovať. Za nesystémové a populistické považuje PKS aj odôvodnenie vylúčenia reklamy na pivo z predkladaného návrhu zákona. "Zásadne nesúhlasíme so zvýhodňovaním niektorej kategórie alkoholických nápojov. Práve naopak, všetky kategórie alkoholických nápojov je treba vnímať rovnocenne. Aj s ohľadom na skutočnosť, že alkoholizmus na Slovensku primárne nevzniká z nadmernej konzumácie vína alebo liehovín," informuje komora. Na záver zdôrazňuje, že alkoholické nápoje sú legálnym odvetvím potravinárskeho priemyslu a "úplný zákaz reklamy na danú kategóriu považujeme za precedens, keďže sa tým zakladá čierna listina kategórií potravín. V tejto súvislosti vyvstáva otázka, kde existujú a či vôbec existujú hranice reštrikcií voči potravinárskemu priemyslu ako takému". Cieľom novely zákona z dielne Tomáša Galbavého a Stanislava Janiša (obaja SDKÚ-DS) je dosiahnutie zákazu reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež. "Navrhujeme zákaz takejto reklamy na veľkoplošných tabuliach, pouličných reklamných stĺpoch, pohyblivých reklamných pútačoch, vozidlách verejnej dopravy, zastávkach verejnej dopravy a na podobných miestach," uvádza sa v dôvodovej správe s tým, že zákon sa nebude týkať reklamy na pivo. Dôvodom je podľa opozičných zákonodarcov skutočnosť, že pivo sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca je aj pivo úplne bez alkoholu. "Navyše, ide o doslova ľudový nápoj, takže zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný a ani vhodný," vyhlasujú. Povolená má byť len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje. Francúzi sú hrdí na svoj koňak a majú celkom premyslené koncepcie na jeho propagáciu, Škóti majú whisky a pri maďarskom parlamente existuje dokonca komisia pre pálenku. "S alkoholom sú spojené určité hodnoty, na ktoré by sme aj my ako národ mohli byť hrdí," reagoval poslanec ĽS-HZDS Miroslav Jureňa na poslanecký návrh zákona o reklame, ktorý dnes prerokoval parlamentný výbor pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody. Zákon predkladá poslanec SDKÚ-DS Tomáš Galbavý s cieľom zakázať reklamu na alkohol, s výnimkou piva, na verejných priestranstvách, v kinách, na billboardoch, plagátoch či prenosných nosičoch. "Klesá hranica veku, kedy sa začne požívať alkoholický nápoj," argumentoval na zasadnutí výboru. Exminister pôdohospodárstva Jureňa však s návrhom zásadne nesúhlasí. "Má to veľmi silný spoločenský efekt, táto iniciatíva je úplne scestná," oponoval Galbavému. Podľa predsedu výboru Jána Slabého (SNS) zaujal každý poslanec k návrhu vlastný postoj. Jureňa podľa neho pozerá na normu z uhla pohľadu pôdohospodára. "Zákon o reklame nie je priamo zákonom nášho výboru, ale vzhľadom na to, že sa týka aj výrobkov, ktoré produkujú poľnohospodári, pán Jureňa sa postavil spôsobom, ktorý chráni tento pohľad," povedal. Dodal však, že kultúra požívania alkoholických nápojov, napríklad vína, naozaj existuje v mnohých iných štátoch a nemá nič spoločné s opíjaním. "Aj my sme sa ju svojho času snažili na Slovensku presadiť," dodal. "Či zákaz reklamy zabrzdí nevhodné používanie týchto nápojov mladistvými, nie som si ani ja celkom istý," uzavrel predseda výboru. Ďalší z exministrov rezortu, Zsolt Simon (SMK) kritizoval, že návrh zakazuje reklamu na ostatné alkoholické nápoje, povoľuje však pivo. Pritom niektoré značky piva majú podľa neho vyšší obsah alkoholu ako ľahké vína. "Buď všetko, alebo nič," poznamenal. Galbavý reagoval, že výnimka pre pivo kopíruje stav, ktorý zákon predpisuje pre reklamu v elektronických médiách, je však ochotný uvažovať o zrušení tejto výnimky. Pôdohospodársky výbor napokon neprijal platné odporúčanie k návrhu zákona o reklame a ponechal na pléne NR SR, ako sa pri hlasovaní rozhodne. Výbor dnes prerokoval aj sériu rezortných zákonov. "Napríklad zákon o ekologickom hospodárstve, kde sú presne a nanovo nastavované normy a hranice, ako sa má ekologicky hospodáriť. Je to aj preto, aby vzrástla dôvera občanov k značke 'ekologický výrobok'. Ďalší veľmi zaujímavý zákon súvisí s aplikáciou kalov a dnových sedimentov, tiež súvisí aj s ochranou životného prostredia," povedal pre TASR Slabý. Výbor pomerne široko diskutoval aj o novele zákona o hydrologickej a meteorologickej službe z dielne poslancov za SNS. Podľa Slabého pritom nebol problém so zámerom normy. "Len niektoré ustanovenia sa javili ako ťažšie vykonateľné," poznamenal. Jedným s cieľov novely je napríklad chrániť dáta Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) pred vykrádaním zo strany iných subjektov. Podľa niektorých členov výboru však návrh novely nedefinuje dostatočne jasne sankcie. "Ide o to, ako by sa vyprecizoval tento zákon, aby bol lepšie vykonateľný a aby sa skutočne tie vysoké finančné prostriedky, ktoré štát dáva na vybavenie a vyškolenie týchto pracovísk a pracovníkov aj vracali, lebo aj štát musí byť hospodárom," poznamenal Slabý. Výbor podľa neho pomerne široko diskutoval aj o novele zákona o odbornom vzdelávaní z dielne ministerstva školstva, čo tiež nie je primárne pôdohospodárska norma. "Jednoznačne sa dotýka aj pôdohospodárov a výrobcov vína a nie je nám jedno, ako budú tieto veci prebiehať," dodal na margo odborného vzdelávania v pôdohospodárskych profesiách. Copyright © TASR 2009 , Foto - Copyright © SITA 2009