Onegin za pol milióna eur“ uverejnený v denníku SME v stredu 1.júna 2011. Je mi ľúto, že ma ako priamo zodpovedného za výrobu divadelných výprav v SND neoslovili, ale použili informácie z mimoriadne tendenčnej, postrihanej a neetickej reportáže v relácii STV Reportéri. Vzhľadom k horeuvedenému prosím o zverejnenie môjho stanoviska. Umelecko-dekoračné dielne SND, ktorých som riaditeľom od r. 1996, zabezpečujú okrem iných činností aj kompletnú výrobu divadelných výprav. Jedná sa ako o scénické, tak aj o kostýmové výpravy. A tu sa začína určitý problém, ktorý je skrytým podtextom tlaku, ktorý je vedený proti SND v týchto dňoch. O čo ide? O skrytú privatizáciu Umelecko-dekoračných dielní SND na Mliekarenskej ulici č. 6 v Bratislave. O privatizáciu sa od r. 1996 rôzne skupiny pokúsili už trikrát a vždy sa podarilo vedeniu SND za pomoci MK SR toto jasnými argumentmi a číslami odvrátiť. Samozrejme, dvojhektárový pozemok, dnes vo veľmi lukratívnej časti Bratislavy, je jedna vec a následná výroba divadelných výprav v externom (súkromnom) prostredí vec druhá. Generálny riaditeľ SND Andrej Šoth po svojom nástupe jednoznačne vylúčil, že by také niečo počas jeho funkčného obdobia bolo možné. Čo s tým? Budeme ich diskreditovať. Ale ako? Nájdeme si redaktora .... a našli! Pán Peter Janků z STV, mimochodom scénický výtvarník, člen Občianskeho združenia „Pro scéna“, ktoré ako profesná organizácia výtvarníkov (predseda Peter Čanecký) sídli kde? Predsa v UDD SND na Mliekarenskej č. 6. Slovenské národné divadlo poskytlo priestor na ich stretávanie sa – v dobrej viere. Náhoda? Peter Janků disponuje kópiami interných dokumentov SND, ktoré nie sú verejne prístupné. Odkiaľ ich má? Vráťme sa však k článku v denníku SME. Na vysvetlenie, ako a prečo tá - ktorá divadelná výprava koľko stojí a z čoho sa jej hodnota skladá, uvádzam: V prvom rade sú to materiálové náklady, teda peniaze, za ktoré sa nakúpi materiál na základe podrobných rozpočtov, ktoré máme spracované na každú výpravu. Toto je v skutočnosti jediný priamy náklad a finančný tok na každú výpravu. Objem finančných prostriedkov na výrobný materiál je prílohou kontraktu uzatváraného na kalendárny rok medzi ministerstvom kultúry SR a SND. Pre Vašu informáciu v r. 2009 to bolo 700.000.-€, v r. 2010 – 500.000.-€ a na rok 2011 to je 550.000.-€. V druhom rade sú to nepriame náklady, ktoré sa skladajú z viacerých položiek, ako sú mzdy, odvody, energie, dane, ostatné náklady nemateriálnej povahy, opravy a údržba strojového parku, jeho obnova, pohonné hmoty atď. Aby bolo, prosím, každému jasné, v súlade so zákonom o účtovníctve, o ktorom sa páni Janků, Chudovský, Bendík – odborníci, ktorí sa vyjadrovali v relácii „Reportéri“ ani netušia, rovnako ako pán Radačovský, sme povinní všetko, čo sami vyrobíme, aj oceniť a to aj robíme. Čiže, spočíta sa reálny materiálový náklad s nepriamymi nákladmi, ktoré sa mimochodom na žiadnu výpravu nikdy neplatia a vznikne hodnota výrobku! Pre porovnanie, cena nepriamych nákladov, ktoré sú zahrnuté v cene práce je 20.-€ za hodinu, značkový autoservis má cenu práce 40.-€ - 55.-€ za hodinu! Umelecko-dekoračné dielne SND sú špičkovým pracoviskom, kde sú sústredení remeselníci veľmi vysokej odbornej úrovne a kvality. Výsledky našej práce môžete vidieť na každom predstavení. Som mimoriadne hrdý, že našu umeleckú prácu, ktorá je vždy prácou ručnou a jej výsledkom sú prototypy, môžem porovnávať s vyspelým zahraničím, kde v rámci našich možností dosahujeme prinajmenšom ich úroveň. Záverom by som chcel poprosiť všetkých tzv. odborníkov (Janků, Chudovský, Bendík, Radačovský a pod.), aby neskresľovali, nezavádzali verejnosť, ale pozreli sa na výsledky svojej práce, ktorú v SND zanechali. Tým sa nechcem vyjadrovať k inscenáciám, ktoré tu režírovali, ale k výpravám, ktoré UDD SND pre ich inscenácie vyrobili. Malý príklad: Materiálový náklad na jeden kostým (pod kostýmom rozumieme všetko od topánok, cez šaty až po parochňu a pokrývku hlavy) bol: Luskáčik (Radačovský) - 173,77€ Foscariovci (Chudovský) - 154,53€ Trubadúr (Bendík)- 219,69€ Onegin - 142,58€ Tak prosím, tu je pravda, páni odborníci. Hodnota výpravy sa totiž vždy odvíja od: - počtu kostýmov (Luskáčik – 270 ks, Onegin – 360 ks) - v ktorom období sa inscenácia odohráva (súčasnosť, barok, rokoko, atď.) - či je to napríklad balet klasický alebo súčasná choreografia - náročnosť spracovania výpravy - veľkosť výpravy - počet obrazov v inscenácii - počet prevlekov - počet prestavieb scény - možnosti skladovania a prevážania - časový limit stavby a búrania scény - možnosti čistiť kostýmy, atď. Vzhľadom k prebiehajúcej kontrole MK SR v SND, ktorá predpokladám sa bude zaoberať aj touto medializovanou problematikou, musíme počkať na jej výsledky, na základe ktorých sa preukáže, čo je kampaň a čo je pravda. Redaktorovi denníka SME som navrhol, aby sa mojej odozve dal nadpis „Onegin za 128.189,02€ - klasický balet pre dve divadlá – SND a ŠD Košice“ s podtitulkom: 2008 Luskáčik – rozprávka 93.445,75€ (Radačovský) 2009 Everest – súčasný balet 73.343,57€ (Radačovský) 2008 Boris Godunov – opera 109.389,97€ (Chudovský) 2007 Trubadúr- opera 131.341,79€ (Bendík) 2005 Veselá vdova - opereta 76.415,72€ (Chudovský) Všetky doklady sú k nahliadnutiu v Umelecko-dekoračných dielňach SND.
S pozdravom ,Peter Šugár ,riaditeľ Umelecko-dekoračných dielní SND