31. 5. 2011

PUBLIC MEDIA NEWS

PUBLIC MEDIA NEWS
Verejnoprávne médiá majú svoje miesto v spoločnosti. Počas pracovnej návštevy na Slovensku to pre TASR uviedol predseda Stálej komisie pre oznamovacie prostriedky českého senátu Jiří Oberfalzer. "Práve preto, že sme malé krajiny, tak je to o to viac potrebné. Na takom malom trhu sa na komerčnej báze niektoré veci robiť nedajú," vysvetlil s tým, že debata o opodstatnení verejnoprávnych médií je v Česku veľmi vášnivá. On osobne sa bráni názoru, ktorý niektorí presadzujú, že služba, ktorú tieto médiá poskytujú, sa dá kúpiť od kohokoľvek. Vyvíjané úsilie by sa malo zamerať na to, aby skutočne realizovali službu vo verejnom záujme, a nie ich rušiť. "Teda, aby robili to, čo sa nedá robiť na komerčnej báze. Čiastočne sa to darí, ale niekedy sa to nepodarí a to je potom zdrojom týchto diskusií," poznamenal. Ako dodal, intenzívne sa debatuje aj o tom, čo vlastne to vlastne verejná služba je a aká by mala byť. Oberfalzer upozornil na nebezpečenstvá, ktoré v sebe skrýva zrušenie koncesionárskych poplatkov, a tým vlastne závislosť na štátnom rozpočte. "Ekonomický záujem môže byť použitý ako určitý nátlak na vedenie médií a môže spôsobovať vyššiu mieru tendencií k cenzúre," konštatoval. Rovnako v krízových časoch môže napríklad ekonomicky myslené šetrenie narušiť ďalšiu činnosť televízie či rozhlasu. Rovnako sa podľa v krajinách rozmerov SR a ČR nedá očakávať veľká konkurencia v agentúrnom spravodajstve. "Lebo odbyt nie je taký masový. Potom vzniká iba otázka - kto trhu dominuje. V Česku to obhájila ČTK. Aj keď bolo niekoľko pokusov a niekoľko subjektov sa pokúsilo do tejto sféry vniknúť, tak neuspeli," priblížil. Na Slovensku je iná situácia. "Pretože v minulosti zrejme prešla TASR nejakou krízou, ktorá dala priestor pre konkurenciu," poznamenal predseda komisie. V tejto súvislosti ale poukázal na problém nízkeho konkurenčného prostredia, keďže jeden dominantný hráč na trhu následne diktuje ceny, za ktoré predáva svoje služby. Členovia komisie počas svojej pracovnej cesty navštívia verejnoprávne médiá, ale zavítajú i do komerčnej spravodajskej televízie TA3. "Všímame si veci, ktoré sa nejakým spôsobom dajú prípadne aplikovať v ČR," vysvetlil Oberfalzer. Najviac ich inšpirovalo zlúčenie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, keďže táto téma sa u našich susedov rozoberá už niekoľko rokov. "Chceli sme poznať, či sa už prejavujú nejaké pozitívne efekty," podotkol. Tiež sa chcú inšpirovať spôsobom kreovania mediálnych rád. Páči sa im napríklad presná, zákonom stanovená, definícia na odbornosť ich členov. "U nás to tak nie je a je to predmetom neustálej kritiky, pretože nie všetci členovia sú plne kompetentní na vykonávanie tejto funkcie," uzavrel.

Copyright © TASR 2011