Zase to SME a zlodej Mikolaj
Prečo Planéta vedomostí prekáža pánovi Žabkovi a spoločnosti aSc?
V denníku Sme bol uverejnený dňa 30.5.2011 článok, ktorý na prvý pohľad možno u mnohých čitateľov vzbudí dojem, že Planéta vedomostí je to najhoršie, čo mohlo slovenské školy postihnúť.
Čitateľ sa z pre nás neznámeho dôvodu nedozvie o kvalitách Planéty vedomostí prakticky nič. Nedozvie sa o stovkách, respektíve tisícoch pozitívnych referencií od učiteľov, detí a tých, ktorí sa s Planétou zoznámili. Napriek tomu, že sme denníku Sme konkrétne ukážky a názory poskytli. Okrem iného sme im poskytli aj štatistiku návštevnosti portálov, na ktorých učitelia s digitálnym vzdelávacím obsahom Planéta vedomostí pracujú. Od začiatku roku 2010 sú to nasledovné nezanedbateľné čísla: · Viac ako 5.000.000 zobrazení vzdelávacích objektov · Viac ako 500.000 návštev · Odučených bolo niekoľko 1000 hodín na školách učiteľmi používajúcimi Planétu vedomostí · Učitelia vytvorili tisíce prezentácií, domácich úloh a zadaní pre deti
Digitálny obsah Planéta vedomostí vychádza z anglického originálu Universal Curriculum, ktorý vytvorila spoločnosť Young Digital Planet patriaca pod významnú fínsku spoločnosť SANOMA. SANOMA patrí k najväčším vydavateľom na svete. Universal Curriculum je dnes už implementovaný v rôznych vzdelávacích projektoch v 25 krajinách sveta v šiestich jazykoch a implementovali ho do vzdelávacích systémov jednak viaceré lokálne ministerstvá školstva a jednak významné vzdelávacie spoločnosti. Napr. spoločnosť Pearson, najväčšia vzdelávacia spoločnosť na svete, implementuje v súčasnosti digitálny vzdelávací obsah Universal Curriculum do systému vzdelávania v Austrálii. Na tvorbe Universal Curriculum sa podieľali stovky odborníkov tak zo škôl, univerzít z viacerých krajín, ako aj vývojárov z komerčnej sféry. Vývoj trval približne tri a pol roka tímu cca 250 ľudí.
Ponúkli sme denníku Sme bezplatne pre všetkých ich čitateľov sprístupnenie vzorových lekcií Planéty vedomostí, aby si rodičia a celá verejnosť mohla spraviť reálny obraz o kvalite učebnej pomôcky, ktorou sa môžu už dnes ich deti vzdelávať a o nástroji pre učiteľov, ktorý dostávajú do rúk a môžu si ho prispôsobiť svojim vzdelávacím potrebám. Táto ponuka ostala bez reakcie.
Poskytli sme denníku Sme aj vyjadrenie pani učiteľky s jej menom a školou, na ktorej učí, aby sa s ňou prípadne mohli spojiť a získať jej vyjadrenie. Tento e-mail nám prišiel cca pre dvoma týždňami a práve takáto spätná reakcia od učiteľov nám dáva energiu pokračovať ďalej v našom úsilí – spraviť niečo hodnotné pre učiteľov, deti a celú spoločnosť. Jej názor bol nasledovný:
„Dobrý deň!
Chcem sa s Vami podeliť o moje skúsenosti s portálom Planéta vedomostí (PV). Už od minulého školského roka poznám Planétu vedomostí. V tomto roku som sa zúčastnila aj certifikovaného školenia Učiteľ PV. PV považujem za výbornú učebnú pomôcku pre nás učiteľov i žiakov. Dosiaľ som využívala pripravené prezentácie k danému učivu - vybrala som tie animácie, cvičenia, ktoré mi k danej téme vyhovovali (no len priamo z daného predmetu, presne z jednej lekcie). No, ale objavila som (sama pre seba ) OBROVSKÝ význam PV.
Nedávno som preberala na matematike tému PRIAMA ÚMERNOSŤ. Množstvo príkladov v učebnici, skvelé animácie na PV. Ale zistila som, že žiakom chýba PREPOJENIE SO ŽIVOTOM. A tak mi napadla téma BÚRKA - jav taký obyčajný, v lete takmer každodenný. Vyhľadala som na PV materiály k danej téme (čo je to, ako vzniká, prečo sa skôr blýska ako zahrmí, ako ďaleko je búrka,.............) . Využila som materiály z matematiky, fyziky - rôzne zákonitosti, o ktorých žiaci ešte nevedeli. Všetko som spracovala do pracovného listu. Žiaci pracovali na počítačoch vo dvojiciach, počúvali ukážky, počítali, kreslili grafy - no veľká škoda, že som nemala kameru - pretože takú prácu na hodine som ešte asi nezažila.
Nasledoval pracovný list k téme CHLIEB - opäť niečo také obyčajné, ale koľko materiálu som z PV mohla využiť (ako kysne chlieb, ako sa pečie,....) a opäť prepojenie s chémiou (i keď nie všetkému ešte rozumeli), matematikou. Úplne úžasné bolo, keď žiaci doma piekli chlieb a priniesli nám ho aj na ochutnávku. Ďalšia skvelá hodina. Piataci preberali na geografii učivo o slnečnej sústave. Skvelé animácie na PV, tabuľky a práca s textom. Žiaci sa naučili počítať aritmetický priemer, zistili zaujímavosti o jednotlivých planétach. Dokonca si zahrali hru a poskladali si PUZZLE . A už mám aj novú tému (ktorú si vybrali sami žiaci) - vraj DINOSAURY (už sa teším, ako využijem portál PV).
Pracovné listy (PL) dopĺňam o vlastné Hot Potky, rôzne články z internetu, zameriavam sa na čitateľskú gramotnosť. Žiaci pracujú aj doma, pretože všetky PL sú spracované formou ÚLOHY. Všetko si môžu opäť prehrať, pozorne počúvať, zapisovať si. Posielam Vám aj ukážky PL (určite v budúcnosti spracujem aj metodiky, i keď príprava jedného PL mi vždy zaberie celú sobotu :) ) .
Môžem skutočne povedať, že PLANÉTA VEDOMOSTÍ priniesla do môjho učiteľského života NOVÝ ROZMER - a hlavne ŽIVOT.
Za toto všetko Vám veľmi ĎAKUJEM.“
Denník Sme, veríme, že len nedopatrením poskytol nadštandardný priestor konkrétnej podnikateľskej skupine, ktorá má priamy záujem poškodzovať našu spoločnosť a Planétu vedomostí. Redaktorka nás o tejto skutočnosti vôbec neinformovala. Nemali sme tak možnosť reagovať na ich slová, ktoré sú zavádzajúce a nepravdivé. V článku sa spomína ako fakt, že existuje konkurencia – firma aSc. Tento „fakt“ je čitateľovi ponúkaný ako pravdivý, hoci ich produkt digitálneho obsahu ani zďaleka nespĺňa čo i len elementárnu možnosť porovnania s Planétou vedomostí. Túto skutočnosť potvrdzuje aj to, že pán Gottweis sa nemieni uchádzať o zákazku. A to aj napriek tomu, že túto možnosť má!! Ministerstvo školstva priam vyzvalo európsky hospodársky priestor, aby sa prihlásili potenciálni konkurenti, ak existujú a predložili porovnateľné riešenie ako je Planéta vedomostí. Spravilo tlačovú konferenciu ešte pred spustením oficiálneho publikovania v európskom aj slovenskom vestníku pre verejné obstarávanie. Prečo spoločnosť aSc nereflektovala na túto oficiálnu výzvu? Odpoveď je jasná – pretože nemajú konkurenčný produkt a ich zámerom je poškodiť dobré meno spoločnosti AGEMSOFT a Planéty vedomostí. Podstatou podnikania zo zákona, ale najmä ZDRAVÉHO ROZUMU je dosahovať zisk, a týka sa to aj aSc. Na svete neexistuje firma, ktorá by dobrovoľne nevyužila možnosť uspieť! Na rozdiel od pána Sadloňa či ďalších s Planétou vedomostí spokojných špičkových pedagógov dostal veľký priestor pán Žabka. Ten má, samozrejme, právo na svoj názor. Ale: demokracia je aj diskusia a súťaž. Pre férovú diskusiu je však jednou z podstatných a nevyhnutných podmienok, aby bolo jasné, kto koho a aké záujmy presadzuje. Za legitímne prirodzene považujeme aj férovú súťaž podnikateľských subjektov a záujmov. Tie by však mali byť jasné a nie skryté. Pán Žabka je však prepojený so skupinou, ktorá v školstve podniká, zarába a, samozrejme, rada by zarábala viac - aSc. Tejto skupine dokázateľne Planéta vedomostí prekáža. To by samo osebe nebolo nič zlé, problémom a veľmi vážnym je však to, keď jej jednotliví členovia skrývajú svoj obchodný záujem za záujem verejný. Čitateľ sa o prepojení pána Žabku a aSc nedozvie NIČ! Pár faktov na dokreslenie situácie: Ján Žabka ·autor učebníc matematiky pre druhý stupeň ZŠ (učebnice ešte za ministra Mikolaja kupoval štát) ·autor pracovných zošitov z matematiky s elektronickou nadstavbou ·organizuje aktívne útočiacu kampaň medzi učiteľmi na rôznych verejných aj neverejných fórach voči PV – napr. konferencia súkromných škôl, blog – zborovna.sk, časopis Dobrá škola a ďalšie ·predaj pracovných zošitov p. Žabku (komerčná aktivita!!) zabezpečuje aSc s.r.o. (Ján Gottweis) aSc – softvérová firma, Ján Gottweis - majiteľ ·existuje osobné prepojenie medzi p. Žabkom a Gottweisom (obaja v článku Sme vystupujú) ·má vo veľkom počte škôl riešenie na organizáciu rozvrhov, školskej agendy – aSc agenda ·snaží sa presadiť aj s e-learningom, domáce úlohy cez internet, digitálny obsah v neporovnateľnom rozsahu a kvalite spracovania k Planéte vedomostí, ponúka elektronickú nadstavbu pre pracovné zošity – Ján Žabka ·Planéta vedomostí v spojení s prepojenými tlačenými produktmi, napr. metodiky a pracovné zošity od vydavateľstva RAABE sú pre aSc obchodnou hrozbou, ktorá má potenciál zobrať im značnú časť trhu
Sme presvedčený, že aSc a p. Žabkovi ide jednoznačne o vlastný ekonomický prospech, ktorý ukrývajú za verejný záujem a, žiaľ, denník Sme to aj tak prezentoval. Podľa nás ide jednoznačne o praktiky nekalej hospodárskej súťaže. Na záver by sme vám chceli pripomenúť, že 14. júna bude konferencia, na ktorej bude vyhodnotený veľký testovací projekt Planéty vedomostí. Sme presvedčení, že tam je demokratický priestor na diskusiu. Pretože najmä učitelia a široká pedagogická obec by mala rozhodnúť, čo slovenskému školstvu skutočne môže pomôcť.
Ing. Ján Trubač AGEMSOFT, predseda predstavenstva
Prikladáme aj vyjadrenie väčšinového akcionára spoločnosti AGEMSOFT, a.s., ktorý stojí osobne za financovaním tohto celospoločensky veľmi významného projektu, akým Planéta vedomostí pre učiteľov a deti na Slovensku rozhodne je.
Ako väčšinového akcionára spoločnosti AGEMSOFT a. s., ma pobúrilo spájanie s bývalým ministrom školstva Jánom Mikolajom v súvislosti s Planétou vedomostí. Spoločnosť AGEMSOFT nemala NIKDY žiaden priamy kontrakt s ministerstvom školstva pod vedením pána Mikolaja. Faktom je že, AGEMSOFT s Planétou vedomostí uspel u stoviek učiteľov, ktorých sa môžete opýtať a ktorí s Mikolajom nemajú nič spoločné. Pán Mikolaj podľa môjho občianskeho názoru v pozícii ministra pracoval najmä na svojom vlastnom obohacovaní, je obyčajný zlodej a mal by čeliť trestnému stíhaniu. Som šokovaný a považujem za výsmech, že denník SME dáva priestor takejto osobe, aby sa vyjadrovala k budúcnosti školstva.
RNDr. Martin Šamaj, CSc