9. 6. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Ak by sme sa v sociologickom prieskume opýtali respondentov, či v médiách preferujú domácu politiku, veľká časť by automaticky odpovedala negatívne. Ak sa ich však opýtame, ktoré medializované témy posledného mesiaca zaregistrovali, zistíme, že domáca politika často dominuje.
Podľa sociológa z agentúry Focus Martina Slosiarika majú ľudia tendenciu poprieť záujem o domácu politiku, aby tým symbolicky prejavili svoju nespokojnosť so samotnými politikmi. „Chlapi potom prídu do pubu na pivko a téma sa hneď zvrtne na politiku,“ povedal v diskusii na TABLET.TV.
V rozhovore vysvetľuje, aké mediálne témy ostávajú v hlavách ľudí a prečo. Odpovede na túto otázku hľadajú agentúry špeciálnymi prieskumami. Zatiaľ čo povedzme peoplemetrový prieskum ukáže, koľko percent ľudí sledovalo napríklad nedeľnú diskusnú reláciu v televízii, či to boli ženy alebo muži a podobne, tento typ výskumu má za cieľ zistiť, či si divák tému relácie aj zapamätal.
V období od 5. – 13. mája robil Focus prieskum na vzorke 1067 respondentov, odpovedali na otázku: „O ktorých udalostiach sa na Slovensku v posednom mesiaci najviac písalo, alebo rozprávalo v médiách ako televízia, rozhlas, tlač či internet?“
Jednoznačne najfrekventovanejšou sa ukázala práve téma z domácej politiky, kauza Váhostavu.sk (uviedlo ju až 47,3 percenta respondentov) .
„Je to o tom, ako téma zaútočí na základné princípy, v ktorých sa v živote pohybujeme. Napríklad túžbu po spravodlivosti, ktorá tu bola porušená,“ vysvetľuje Slosiarik dôvod, prečo táto téma utkvela respondentom v pamäti.
Pre porovnanie, o mesiac skôr, v apríli, ľudia najviac registrovali tragédiu lietadla Germanwings. Opäť išlo o tému, ktorá sa vymykala bežným predstavám ľudí, v tomto prípade o bezpečnosti lietania. „A ešte v Nemecku, ktoré je vnímané ako bezproblémová krajina. Ak by ste chceli niekde letieť, s veľkou pravdepodobnosťou by ste si vybrali nemecké aerolínie,“ poznamenal sociológ.
„Nešťastie má potenciál zanechať v ľuďoch hlbšiu stopu,“ dodal s tým, že zapamätateľnosť témy sa zvýšila aj veľkosťou samotnej tragédie.
Prekvapivo sa v prieskume obvykle neumiestňujú na popredných priečkach bulvárne témy. Podľa Slosiarika to nie je tým, že by ich ľudia nečítali. Sú to však témy, ktoré sú v médiách rýchlo nahrádzané novými, preto si jednu konkrétnu nezapamätá toľko ľudí ako napríklad leteckú tragédiu alebo dôležitú politickú udalosť.
Pri zahraničnopolitických témach hrá podľa neho významnú úlohu geografická blízkosť, konflikt na Ukrajine uvádza v prieskumoch omnoho viac ľudí ako vojny v Sýrii či Iraku. Dokonca je možné štatisticky zaznamenať rozdiely aj v rámci regiónov Slovenska. Ukrajinský konflikt viac znepokojuje respondentov na východe Slovenska, ktorí žijú k nemu geograficky bližšie, ako Bratislavčanov.

Copyright © TASR 2015