Markíza štandardizuje fungovanie televízneho
archívu, zruší možnosť pretáčania reklám
Skupina MARKÍZA upraví fungovanie svojich kanálov v archívoch poskytovaných operátormi od 21. mája 2025. Tento krok je štandardom v mnohých televíziách v Európe, na globálnych službách zdieľania audiovizuálneho obsahu či online spravodajských portáloch. MARKÍZA pre operátorov vyvinula na to určené špeciálne technické riešenie. Všetci operátori sú o tomto plánovanom kroku dlhodobo vopred upovedomení.
„Z našej strany ide o dlho pripravovanú reakciu na súčasné trendy. Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality dosiahneme odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom, ako aj porovnateľné nastavenie, ktoré je aplikované pri iných online platformách,“ hovorí CEO skupiny MARKÍZA Peter Gažík.
Skupina Markíza takto dokáže ekonomicky udržať existujúci komerčný model, stabilizovať trh a zlepšiť efektivitu reklamy. Spôsob sledovania televízie na Slovensku aj vo svete sa totiž za posledné roky význame mení. Okrem klasického živého lineárneho vysielania sa u nás čoraz rozšírenejším stáva sledovanie televízie s časovým posunom, teda prostredníctvom televízneho archívu. Prístup k nelineárnemu vysielaniu má k dispozícii približne 75 % slovenských domácností. Trend sledovania televízie s časovým odstupom však má čoraz väčšie negatívne dopady na televíznych vysielateľov.
Skupina MARKÍZA financuje svoju prevádzku a podporuje domáci kreatívny priemysel prevažne z príjmov z reklám. Tie tvoria väčšinu jej príjmov. Zadávatelia reklamy ale platia MARKÍZE za počet videní reklamy divákmi a diváčkami. Ak diváci sledujú program z archívu alebo s časovým odstupom a reklamu preskočia, televízia nedokáže zadávateľom doručiť žiadaný počet pozretí a prejaví sa to v príjmoch. To ovplyvňuje aj schopnosť vyrábať vlastné seriály či zábavné formáty, ktoré sú divákmi vyhľadávané a majú vysokú sledovanosť.
Tému zákazu preskakovania reklám začala Markíza riešiť s operátormi od roku 2017 a postupne sa na tomto princípe dohodla so všetkými hráčmi na trhu. O konkrétnom zámere implementovať zákaz preskakovania reklám MARKÍZA informovala operátorov pred dvoma rokmi. Už vtedy televízia predpokladala, že nástupom archívu a vysielania s časovým odstupom bude model platby za reklamu ekonomicky neudržateľný. „Tento krok je v súlade so štandardmi moderných služieb na vyspelých trhoch. Umožňuje nám dosiahnuť rovnováhu medzi poskytovaním vysokokvalitného obsahu a jeho efektívnou distribúciou,“ zdôrazňuje Peter Gažík.
Markíza stanovuje minimálne pravidlá, ktoré musia operátori v súvislosti so zákazom preskakovania reklám dodržať. Ak v archíve spätne sledujú diváci reláciu, ktorej živé vysielanie už skončilo, musia si pozrieť prvé 3 minúty reklamného bloku. To isté platí, ak spätne sledujú reláciu, ktorú si nahrali a uložili cez aplikáciu operátora. Ak diváci spätne sledujú reláciu, ktorej živé vysielanie ešte neskončilo, nepreskočiteľný je celý reklamný blok.
Zákaz preskakovania reklám je bežnou praxou napríklad v Belgicku, Švajčiarsku ale i v Českej republike, tiež v oblasti distribúcie audiovizuálneho obsahu, uplatňovanou na mnohých globálnych platformách a spravodajských portáloch. Zoznam subjektov s nepreskočiteľnými reklamami sa pritom pravidelne rozširuje. Ide o známe služby ako YouTube, Spotify (bezplatná verzia), Paramount+ (s reklamným plánom), HBO Max (s reklamným plánom), Amazon Prime Video (s niektorým obsahom s reklamami). Okrem toho majú mnohí európski televízni vysielatelia na svojich online platformách reklamy, ktoré nie je možné preskočiť, vrátane ITV Hub (Spojené kráľovstvo), All 4 (Channel 4, Spojené kráľovstvo), My5 (Channel 5, Spojené kráľovstvo), RTÉ Player (Írsko), TV3 (Virgin Media Player, Írsko) a Mediaset Play (Taliansko).