Vážení, jako představitelé významných ekonomických subjektů působících v ČR, které jsou aktivními zadavateli televizní reklamy, cítíme nutnost vyjádřit svůj nesouhlas s aktuálním vývojem na televizním trhu a potřebu formulovat požadavek na jeho změnu. Současný televizní trh v České republice není standardní, zdravý či transparentní. Deformovaný televizní trh ovládá duopol komerčních televizí. Proces digitalizace, který může tuto situaci v dlouhodobém horizontu částečně změnit, je zpochybňován a z pohledu inzerentů prakticky zastaven. Nutnou roli protiváhy na pokřiveném trhu sehrává přes svůj aktuálně platný přísný reklamní limit veřejnoprávní televize. Efektivní komunikace v televizích jako důležitý předpoklad ekonomického úspěchu našich společností v České republice, je stavem na českém televizním trhu ohrožena. Chystané snížení a následné úplné zrušení reklamního vysílání na České televizi je v dané situaci v rozporu s potřebami zdravého fungování televizního trhu. Z pohledu zadavatelů televizní reklamy představuje vyřazení České televize z trhu zásadní poškození prostředí komerčních komunikací v České republice. Dopady takového kroku do neustále stoupajících cen televizní reklamy, její efektivity, do dalšího omezení svobodné volby na televizním trhu a jeho transparentnosti se mohou promítnout nejen do ceny inzerovaných produktů a služeb. Vysílají nepřehlédnutelný signál o relativním snížení atraktivity podnikatelského prostředí v ČR ve srovnání s jinými zeměmi regionu. (Dopady takového kroku do neustále stoupajících cen televizní reklamy, její efektivity, do dalšího omezení svobodné volby na televizním trhu a jeho transparentnosti se mohou promítnout do ceny inzerovaných produktů i služeb a vyvolávat nežádoucí inflační tlaky, neboť se jedná vesměs o produkty a služby každodenní masové spotřeby. Zároveň také vysílají nepřehlédnutelný signál o relativním snížení atraktivity podnikatelského prostředí v ČR ve srovnání s jinými zeměmi regionu.) Dokladem nezdravé situace na televizním trhu jsou i nedávno zveřejněné ceny reklamy komerčních televizí pro rok 2007, ze kterých vyplývá, že reálný cenový nárůst oproti roku 2006 se pohybuje na úrovni 20 – 25 %. To ostatně koresponduje i s veřejně deklarovaným očekávaným nárůstem příjmů největší komerční televize na trhu, jak byl nedávno prezentován akcionářům jejího vlastníka. Považujeme za nezbytné, aby zájmy zadavatelů televizní reklamy, jako důležitých ekonomických subjektů působících v ČR, byly při diskusi o regulaci českého mediálního trhu zohledněny. Mediální trh je důležitou součástí našeho podnikatelského prostředí. Navrhujeme proto změnit zákonnou úpravu rušící reklamní vysílání na ČT a zachovat vysílání reklamy na všech programech ČT v rozsahu, který je v souladu s praxí většiny evropských veřejnoprávních televizních stanic. Jmenovitě jde o zachování limitu pro vysílání reklamy ve výši 1 % celkového vysílacího času s možností sčítání a při zachování hodinových limitů, a to minimálně do doby, než v ČR začnou nové digitální televize prokazatelně působit jako protiváha současného duopolu komerčních televizí. Zachování reklamního vysílání ČT je pro nás zárukou naplnění důležité role, kterou veřejnoprávní televize na trhu reklamy hraje. ČT garantuje nezbytnou minimální úroveň konkurence na velmi koncentrovaném trhu. Tuto roli může ČT plnit zejména před a při vstupu nových „digitálních“ vysílatelů a po určitou časově omezenou dobu by bylo žádoucí tuto roli ČT zachovat i po jejich vstupu na trh. Finanční výnosy z reklamy na ČT by mohly být využity na podporu české kinematografie nebo pro digitalizaci televizního archivu. Vyzýváme příslušné orgány k rychlému a konstruktivnímu řešení problémů na televizním trhu, které se v důsledku současně platné legislativy prohloubí již od začátku roku 2007. Jsme připraveni své zkušenosti, argumenty a návrhy poskytnout jako inspiraci při formulaci nového znění příslušné zákonné úpravy. Zástupcům orgánů připravujících legislativu v dané oblasti nabízíme pracovní setkání, které může posloužit jako platforma pro výměnu pohledů a názorů.